Яким був ефір спільного телемарафону «Єдині новини» 27 лютого 2023 року: резюме

Яким був ефір спільного телемарафону «Єдині новини» 27 лютого 2023 року: резюме

08:43,
7 Березня 2023
1529

Яким був ефір спільного телемарафону «Єдині новини» 27 лютого 2023 року: резюме

08:43,
7 Березня 2023
1529
Яким був ефір спільного телемарафону «Єдині новини» 27 лютого 2023 року: резюме
Яким був ефір спільного телемарафону «Єдині новини» 27 лютого 2023 року: резюме
Про що і як розповідали в ефірних блоках каналів «Інтер», «1+1», Суспільного та «Ради» — стисло.

Повний моніторинг за 27 лютого читайте тут.

Блоки телеканалів «Ми — Україна» і ICTV з СТБ не припадали на цю добу. В нічному блоці був повтор тижневика каналу ICTV з попередньої доби. 

Соціологія до роздумів

На продовження теми з попереднього тексту щодо цитування соціальних мереж. Дуже тривожну, як на мене, медійну тенденцію визначило соціологічне дослідження, проведене Київським міжнародним інститутом соціології для ГО «Український інститут медіа та комунікації». Виявляється 45,2% українців вважають, що телеграм-канали публікують завжди перевірену інформацію. Що, звісно ж, відкриває величезний простір для маніпуляцій суспільною думкою. І це не дуже втішна новина в умовах гібридної війни Росії проти України.

А ось ще більш невтішна новина: судячи з результатів цього моніторингу, всі інформаційні редакції учасників телемарафону входять до цих 45,2% адептів телеграма. Адже вони настільки беззастережно вірять в істинність дописів і відео там (навіть в анонімних телеграм-каналах!), що без жодних перевірок тягнуть звідти інформацію в ефір телемарафону. Докази є в цьому тексті моніторингу, як, утім, і в більшості попередніх.

Відкритим залишається питання до редакцій: чи варто тоді постійно обіцяти своїм телеглядачам, що будь-яка інформація в телемарафоні є «достовірною», «перевіреною» і «точною»? І ще питання: чи не бачать у редакціях очевидного ризику в будь-який момент бути використаними для маніпуляції свідомістю українців? Лише через цю свою сліпу та ірраціональну віру в непогрішимість телеграма та інших інтернет-платформ.

Ефірна сітка каналів

Нічний ефірний блок каналу «Інтер» починався з 15-хвилинного випуску новин, далі до 3-ї ранку була формально гостьова студія, хоча насправді за весь цей час гість був лише один (і той у запису), все решта були сюжети з підводками. В 4-й і 5-й ранку були два коротких екстрених випуски новин, у зв’язку з нічною ворожою атакою дронами й вибухами в Хмельницькому. Решту часу займали записані гостьові студії, документальні фільми і повтор гостьової студії з попередньої доби.

Структура ефірного блоку телеканалу «1+1» була нерівномірною. Перші три ефірні години починалися випусками новин різного хронометражу (від 15 до 30 хвилин, причому 30-хвилинні на дві третини складалися з повторів одних і тих же матеріалів). Продовжувались ці години гостьовими студіями. Потім о 9-й ранку був годинний випуск новин, о 10-й — годинна гостьова студія, останню годину знову поділили між новинами і гостьовою.

Структура ефірного блоку каналу «Рада» була звичайною: кожна ефірна година починалася з короткого випуску новин, продовжувалася гостьовою студією.

Ефірний блок «Суспільного» починався з 30-хвилинного випуску новин, далі була 1,5-годинна гостьова студія, з 20-ї години був підсумковий випуск новин, після чого до кінця доби була гостьова студія.

Основні теми дня

Нічна ворожа атака дронами, влучання у Хмельницькому. В нічному ефірному блоці телеканал «Інтер» спрацював дуже оперативно, зробивши три екстрених випуски новин о 3-й, 4-й і 5-й ранку й організувавши пряме ввімкнення власної кореспондентки з Хмельницького. Щоправда, у випусках більшість інформації подавалася недостовірно, з джерел в інтернеті. Телеканал «1+1» відпрацював тему надзвичайно слабко. З першого й до останнього випуску новин були просто короткі повідомлення. У студії дуже поверхнево торкнулися теми в розмові з воєнним експертом Олексієм Гетьманом. Телеканал «Рада» робив три прямих ввімкнення власної коореспондентки з Хмельницького. У студії обговорювали подію з міським головою Хмельницького Олександром Симчишиним, начальником Хмельницької ОВА Сергієм Гамалієм, речником командування Повітряних Сил ЗСУ Юрієм Ігнатом і речником Київської МВА Михайлом Шамановим. Суспільне робило за темою пряме ввімкнення кореспондентки з Хмельницького й репортажний сюжет звідти ж.

Бої на Донеччині та Луганщині. В ефірному блоці «Інтера» було три репортажних сюжети про бої на Донеччині, зокрема під Бахмутом. З гостями тему не обговорювали. В ефірному блоці каналу «1+1» у новинах обмежилися лише короткими згадками про бої у зведеннях Генштабу. У студії про них говорили з воєнним експертом Олексієм Гетьманом і неназваним (із міркувань безпеки) старшим офіцером підрозділу спецпризначення «Омега» з позивним «Майкл». В ефірному блоці телеканалу «Рада» в новинах на цю тему були лише короткі повідомлення. У гостьових студіях тему обговорювали з речником Східного угруповання ЗСУ Сергієм Череватим, речником об’єднаного пресцентру Сил оборони Таврійського напрямку Олексієм Дмитрашківським, командиром групи розвідки «Паладін» Віталієм Федорініним, командиром роти 92-ї механізованої бригади Юрієм Федоренком і військовослужбовцем 5-го окремого штурмового полку ЗСУ Юрієм Сиротюком. В ефірному блоці Суспільного був репортажний сюжет про бої під Вугледаром. У гостьовій студії говорили з начальником Донецької ОВА Павлом Кириленком, пресофіцер 1-ї танкової Сіверської бригади Орестом Фірманюком, пресофіцером 10-ї гірсько-штурмової бригади Микитою Шандибою й учасником боїв військовослужбовцем ЗСУ Юрієм Федоренком.

Новинна складова ефірів

Новинна складова нічного блоку каналу «Інтер» була такою: 6 репортажів та спецрепортажів і одне (але реально екстрене) пряме ввімкнення. Гостей-ньюзмейкерів в ефірному блоці каналу не було. Сюжети були про роботу мінометників під Бахмутом, про роботу артилеристів під Бахмутом, про знищення ворожого гелікоптера з наведенням артилерії дроном, про відкриття виставки фотографій українських військових, про прифронтове селище Прудянка на Харківщині і про життя в селищі Першотравневе на Миколаївщині. Пряме ввімкнення було з Хмельницького про наслідки нічної ворожої атаки дронами по місту.

Новинна складова ефірного блоку каналу «1+1» цієї доби була надзвичайно слабкою. Два репортажних сюжети, одне пряме ввімкнення і двоє гостей-ньюзмейкерів. Майже все це — далеко не на основні теми дня. Нічну атаку дронами на Хмельницький взагалі провалили. Репортажні сюжети були про ворожі обстріли Херсона і про київську прем’єру документальної стрічки «Слава Україні» французького режисера Анрі Леві, пряме ввімкнення — про тимчасове перейменування кафе «Москва» на кафе «Київ» у Берліні.

Новинна складова ефірного блоку каналу «Рада» була такою: один репортажний сюжет, 7 репортажних прямих ввімкнень (ще 5 були нерепортажними). У гостях побувало 11 ньюзмейкерів. Сюжет був про театралізований вечір єдності в Кропивницькому. Було два прямих ввімкнення з Одеси про ситуацію з електрикою в місті, три прямих ввімкнення з Хмельницького про наслідки нічної атаки дронами на місто і стан поранених, ввімкнення з фотовиставки «Перерваний політ» і ввімкнення з виставки 10-ї гірсько-штурмової бригади в Києві.

Новинною складовою ефірного блоку Суспільного були 6 репортажних сюжетів, 2 прямих ввімкнення. У гостьовій студії каналу цього вечора побували 9 ньюзмейкерів. Сюжети були про акцію переселенців з Нової Каховки в Одесі, про навчання українських військових на танках Challenger 2 у Великій Британії, про ліквідацію наслідків нічної атаки дронами по Хмельницькому, про бої під Вугледаром і про життя людей у фронтовому місті, про наслідки ворожих обстрілів Херсона, про змагання з кібербезпеки серед студентів, організовані Держспецзв’язку. Прямі ввімкнення були про наслідки атаки дронами по Хмельницькому і про ситуацію з електрикою в Одесі.

Гостьові студії

У гостьових студіях (записаних і в повторах) каналу «Інтер» цієї ночі були розмови з двома експертами та двома учасниками подій. З гостями обговорювали загрозу дестабілізації Молдови та ймовірні загрози з окупованого Придністров’я, а також різні епізоди від початку повномасштабної війни.

У гостьових студіях каналу «1+1» цієї доби побувало загалом 14 гостей. Із них 2 були ньюзмейкерами, 3 — речниками, 2 — експертами, а 7 — учасниками різних подій. З міністеркою у справах ветеранів Юлією Лапутіною говорили про статус ветеранів війни й учасників бойових дій. З першою заступницею міністра закордонних справ Еміне Джапаровою обговорювали просування українською дипломатією питання звільнення Криму і згадували події в Криму в лютому 2014 році. З іншими гостями обговорювали ситуацію навколо Придністров’я, подальші загрози ракетних атак ворога, потреби України в новітніх літаках і системах ППО, бої на Донеччині, відбудову літака «Мрія» та інші теми.

В гостях у каналу «Рада» цього дня побувало загалом 28 людей. З них 11 були ньюзмейкерами, 8 речників, два радника, два експерта і 5 учасників подій. З міністром освіти та науки Сергієм Шкарлетом говорили про вступну кампанію та мультипредметні тести цього року. З міським головою Хмельницького Олександром Симчишиним і начальником Хмельницької ОВА Сергієм Гамалієм обговорювали наслідки нічної ворожої атаки дронами по місту. Про ситуацію у прифронтових областях говорили з начальником Миколаївської ОВА Віталієм Кімом, начальником Херсонської ОВА Олександром Прокудіним і т.в.о. начальника Сумської ОВА Тарасом Савченком. З народною депутаткою від «Слуги народу» Оленою Шкрум говорили про перспективи позбавлення Росії статусу члена Радбезу ООН. А з прокурором Міжнародного кримінального суду Карімом Ханом — про перспективи покарання керівництва країни-агресорки. Про виплати жителям звільнених територій та вимушеним переселенцям говорили з Ольгою Василевською-Смаглюк і віцепрем’єркою Іриною Верещук. Із заступником начальника Харківської ОВА Євгеном Івановим говорили про план відбудови Харкова. З іншими гостями обговорювали ситуацію на різних ділянках фронту, хід набору й підготовки «Гвардії наступу», ситуацію з електрикою в Одесі, ситуацію з ракетоносіями в Чорному морі, візит представника Саудівської Аравії до Києва, постачання західної зброї й передумови контрнаступу ЗСУ тощо. Щодо гостьових студій каналу є серйозне зауваження. «Рада», схоже, переймається кількістю гостей на збиток якості інтерв’ю. Часом на розмови з гостями виділяли по 2-3 хвилини й перебивали їх на пів слові. Було кілька розмов, де ведучі говорили з гостями взагалі похапцем (імовірно підганяв хронометраж).

У гостьових студіях Суспільного цього вечора побувало 22 гостей. З них 9 були ньюзмейкерами, 4 — речниками, 7 — експертами, ще двоє — учасниками подій. Про ситуацію в енергосистемі говорили з міністром енергетики Германом Галущенком і головою правління «Укренерго» Володимиром Кудрицьким. Про ситуацію в окупованих містах півдня говорили з міським головою Мелітополя Іваном Федоровим, заступником голови Бердянської районної ради Віктором Дудукаловим і депутатом Маріупольської міськради Дмитром Забавіним. З начальником Донецької ОВА Павлом Кириленком говорили про ситуацію на фронті й обстріли громад області. З міністром закордонних справ Дмитром Кулебою говорили про дипломатичні підсумки тижня. Було велике інтерв’ю з новообраним президентом Чехії Петром Павелом. З іншими гостями говорили про бої на Донеччині та Луганщині, про ворожі кібератаки й подолання їхніх наслідків, про ситуацію на півдні і з окупованим Придністров’ям, про «мирний план» Китаю, про доцільність відбудови літака «Мрія» та про інші теми.

Порушення стандартів

В ефірному блоці каналу «Інтер» було 190 порушень стандартів. Найчастіше порушували стандарт відокремлення фактів від думок — 125 порушень, із них дві третини були суб’єктивними оцінками та міркуваннями журналістів у новинах. Стандарт достовірності журналісти порушували 54 рази, найбільше було узагальнених псевдопосилань на авторство суб’єктивних думок, а ще інформації й відео з телеграм-каналів, у більшості анонімних. Стандарт точності порушили 8 разів, повноти інформації — 3 рази. Інші стандарти не порушували.

Загалом порушень стандартів у тижневику ICTV «Факти тижня» було 76. Майже все це були порушення стандарту відокремлення фактів від думок (72). Майже всі вони були не авторизованими думками як ведучого тижневика, так і журналістів-авторів сюжетів, лише 3 були безпідставними узагальненнями. Стандарт достовірності порушували 4 рази. Інші стандарти не порушувалися.

Цієї доби журналісти каналу «1+1» порушували стандарти 258 разів. Найбільше було порушень стандарту відокремлення фактів від думок (139), з них переважну більшість становили оцінки та інші міркування журналістів у новинах. Стандарт достовірності порушували 63 рази. Найбільше було подання фактів без посилань на джерела інформації й узагальнених розмитих псевдопосилань як на джерела фактів, так і на авторство суб’єктивних думок. Більшість із 36 порушень стандарту точності були некоректним використанням картинки — як у БЗ в новинах, так і як «ілюстрацію» до розмов із гостями. Стандарт повноти інформації порушували 18 разів, найбільше порушень було пов’язано з недостатнім представленням спікерів і з неналежним позначенням бекграундового архівного відео.

В ефірному блоці каналу «Рада» було 228 порушень стандартів. Найбільше порушували стандарт відокремлення фактів від думок — 88 разів. Більшість з цих порушень були суб’єктивними думками журналістів у новинах. Стандарт достовірності журналісти порушували 81 раз. Найчастіше — неперевіреною інформацією, взятою з телеграм-каналів та сторінок у соцмережах. Чимало було також узагальнених розмитих псевдопосилань як на джерело фактів, так і на авторство суб’єктивних думок. Із 44 порушень стандарту точності дві третини були невідповідностями між картинкою і текстом у БЗ та сюжетах, чимало було таких невідповідностей і в спробах «ілюструвати» картинкою як прямі ввімкнення, так і розмови з гостями. Стандарт повноти подачі інформації порушували 11 разів. І було 3 порушення стандарту оперативності.

В ефірному блоці «Суспільного» було 56 порушень стандартів. Найбільше порушували стандарт достовірності — 33 рази. Більшість випадків стосувалися узагальнених посилань, як на джерело фактичної інформації, так і на авторство суб’єктивних думок. Стандарт точності порушували 14 разів, майже все це були невідповідності між картинкою і текстом, як у матеріалах новин, так і в спробах «ілюстрування» розмов з гостями. Стандарти відокремлення фактів від думок і повноти порушували по 4 рази, стандарт доступності подачі інформації — один раз. Інші стандарти не порушували.

Інші позиції

В ефірі марафону 27 лютого не повідомлялося про такі події / теми дня:

  • Бельгія заморозила 58 млрд євро російських активів, найбільше в ЄС.
  • Над Дніпропетровською областю знищено два безпілотники.
  • У кількох містах України підлітки з начебто «ПВК Редан» збирались для масових бійок.
  • США надали Україні 1,25 млрд доларів гранту.
  • Орбан підтримав «мирний план» Китаю, угорська опозиція назвала його агентом Росії.
  • ЄС продовжив на рік санкції проти Білорусі.
  • Росія не готова для довготривалої війни через обмеженість ресурсів, — Буданов.
  • Китай поки що не постачатиме зброю Росії, — Буданов.
  • У Кривому Розі правоохоронці накрили наркокартель: 200 обшуків, 37 затриманих.
  • Слідство встановило причетних до вбивства Кірєєва.
  • Використання РФ хімічної, біологічної, радіологічної та ядерної зброї матиме серйозні наслідки, — заява G7
  • Якщо Україна до осені не зможе відвоювати окуповані території, Захід посилить тиск для початку переговорів з РФ, — Bild
  • Майже половина українців вважає, що в телеграмі завжди пишуть правду, — соцдослідження КМІС.
  • Окупанти у Криму засудили чотирьох свідків Єгови за «екстремізм».
  • На кордоні з Білоруссю загинув боєць ТРО.
  • Офіс президента пропонує ще одну версію добору суддів до КСУ, яка не відповідає вимогам ЄС.
  • Росія пропонує Ірану допомогу в ракетній програмі в обмін на зброю, — ЦРУ.

Проявів політичного піару в ефірних блоках каналів «Інтер» та Суспільного цієї доби не було.

У тижневику ICTV «Факти тижня» був один прояв політичного піару — звіт про робочу поїздку віцеспікерки парламенту Олени Кондратюк до Латвії.

В ефірному блоці каналу «1+1» проявів політичного піару не було, натомість у новинах був промосюжет про нове комерційне токшоу, яке планують показувати на каналі-«дублері».

В ефірі каналу «Рада» був один прояв політичного піару — «паркетне» повідомлення про зустріч спікера парламенту Руслана Стефанчука з представниками Європейської народної партії.

В ефірі телеканалу «Інтер» наративів ворожої пропаганди не було, натомість випуск новин вела токсична ведуча Анастасія Даугуле, яку раніше закликали відсторонити від участі в марафоні.

Російських наративів в ефірному блоці каналу «Рада» не було, гостьові студії вели двоє токсичних ведучих Тетяна Гончарова й Назар Довгий, яких раніше закликали відсторонити від участі в марафоні.

У тижневику ICTV, а також в ефірних блоках каналів «1+1» і Суспільного цієї доби не було ні російських наративів, ні токсичних медіаперсонажів.

 

Читайте також
ГО «Детектор медіа» понад 20 років бореться за кращу українську журналістику. Ми стежимо за дотриманням стандартів у медіа. Захищаємо права аудиторії на якісну інформацію. І допомагаємо читачам відрізняти правду від брехні.
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування ідей та створення якісних матеріалів, просувати свідоме медіаспоживання і разом протистояти російській дезінформації.
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
Коментарі
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
2019 — 2024 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду