Яким був ефір спільного телемарафону «Єдині новини» 10 липня 2022 року: резюме

Яким був ефір спільного телемарафону «Єдині новини» 10 липня 2022 року: резюме

14:00,
17 Липня 2022
1489

Яким був ефір спільного телемарафону «Єдині новини» 10 липня 2022 року: резюме

14:00,
17 Липня 2022
1489
Яким був ефір спільного телемарафону «Єдині новини» 10 липня 2022 року: резюме
Яким був ефір спільного телемарафону «Єдині новини» 10 липня 2022 року: резюме
Про що та як розповідали в ефірних блоках «1+1», «Ради», ICTV / СТБ, Суспільного та «Інтера».

З березня «Детектор медіа» робить моніторинг спільного телемарафону «Єдині новини». Від початку ми вважали цільовою аудиторією цього моніторингу перш за все тих, хто його виробляє, тобто самих телевізійників. Але з часом виявилося, що коло зацікавлених отримувати аналіз головних тенденцій воєнного мовлення, особливостей застосування (або відмови від цього) усталених журналістських стандартів, повноти покриття актуальних тем тощо ширше, ніж ми розраховували від початку. Тому ми пропонуємо вам стислий переказ основних висновків щотижневого моніторингу марафону. Повний моніторинг за 10 липня читайте тут 

Ефірна сітка каналів

Загальна сітка марафону залишалася усталеною — кожний телеканал / медіагрупа працюють по 6 ефірних годин. Підсумковий випуск новин у слоті 20:00–21:00 робило Суспільне. На добу 10 липня припали частково чи повністю ефірні блоки п’яти телеканалів / медіагруп, не потрапив на цю добу блок медіагрупи «Україна» (телеканали «Україна» та «Україна 24»). Ефірний блок телеканалу «Інтер», який мав починатися за звичним розкладом о 21:00, починався о 23:00. До цього в ефірі було записане інтерв’ю ведучої телеканалу «Рада» Ольги Бутко з Валерієм Харчишиним і концерт гурту «Друга ріка».

З трьох годин блоку телеканалу «1+1», які потрапили до цього моніторингу, годину йшли новини, ще дві години — розмовна студія «Нічна варта».

Структура блоку телеканалу «Рада» була стандартною: короткі випуски новин на початку кожної ефірної години і гостьові студії до її закінчення.

Структура ефірного блоку медіагрупи StarLightMedia була такою ж, як і раніше: весь ефір був розбитий на півгодинні блоки, кожен блок починався з 15-хвилинних випусків новин, а продовжувався то гостьовими студіями, то фільмами, то сюжетами «Фактів тижня».

У блоці Суспільного спочатку був 30-хвилинний випуск новин, далі 2,5-годинна гостьова студія, потім знову 30-хвилинні новини і 1,5-годинна студія. О 20:00 був годинний підсумковий випуск новин.

Структура ефірного блоку телеканалу «Інтер» була звичною: короткі новини на початку ефірної години і гостьова студія до кінця години. 

Основні теми дня

Ракетний удар по багатоповерхівці у місті Часовім Ярі на Донеччині з великою кількістю загиблих і поранених. В ефірному блоці «Ради» повідомляли про це короткими повідомленнями. В ефірному блоці медіагрупи StarLightMedia повідомляли про перебіг рятувальних робіт у новинах, оперативно зв’язалися в гостьовій студії з керівником Донецької ОВА Павлом Кириленком і мали два прямі ввімкнення кореспондента телеканалу «Рада» з місця події. На Суспільному був репортажний сюжет, і в першій годині ефірного блоку каналу було ввімкнення власної кореспондентки з місця події. Хороший і оперативний початок, а далі про тему «забули», лише повторювали в наступних випусках новин той же сюжет і оновлювали усну інформацію. З гостями тему не обговорювали. В ефірному блоці «Інтера» про цю подію був репортажний сюжет.

Реакції на скандал із Єрмаком. Тему не згадували в марафоні взагалі. На мій подив, її відверто замовчало навіть Суспільне! Це попри те, що тема мала цього дня неабиякий розвиток. І конгресвумен Вікторія Спартц виступила з новою заявою. І їй відповіла конгресвумен Каптур. І українська діаспора у США засудила заяву Спартц. І навіть в Офісі президента її прокоментували. А телемарафон тему відверто замовчав. У мене особисто виникло стійке враження, що тема в телемарафоні була відцензурована в той чи інший спосіб. 

Новинна складова ефірів

В ефірному блоці телеканалу «1+1» новинна складова була забезпечена сімома якісними репортажними сюжетами власних кореспондентів (про ранкові обстріли Миколаєва, про обстріли прифронтової Дружківки Донецької області, про наслідки ракетного обстрілу Харкова, про підготовку до оборони кордону з Білоруссю на Волині, про життя прифронтових Оріхова і Степногірська під Запоріжжям,  про навчання українських бійців у Великій Британії і про бої на Харківщині). Прямих ввімкнень не було.

Інформаційна складова блоку телеканалу «Рада» цієї доби була надзвичайно слабкою: жодного репортажного сюжету (всі 7 сюжетів були нарисами) і лише два репортажні прямі ввімкнення (кореспондента «Інтера» зі США про останні рішення Держдепу та Конгресу і з Кривого Рогу про наслідки ракетного обстрілу напередодні). Ще три прямих ввімкнення в ефірі каналу були спробами розповідати нариси в прямому ефірі.

Новинну складову у блоці телеканалів ICTV та СТБ було забезпечено 10 репортажними сюжетами (два репортажі про наслідки ранкового обстрілу Харкова, репортажі з прифронтового Слов’янська,  про навчання на Рівненщині з відпрацювання дій служб у разі влучання ракети по лікарні, про вишкіл українських військових у Великій Британії, два репортажі про збір врожаю пшениці, спецрепортаж про підсумки конференції в Лугано з повоєнної відбудови України, про прифронтове село Плавні на Запоріжжі і про виставку розбитої ворожої техніки в Києві). Також було три прямі ввімкнення (з Харкова про наслідки ранкового обстрілу міста і два ввімкнення з міста Часового Яру, де вели пошуково-рятувальні роботи на завалах знищеної ворогом житлової багатоповерхівки).

Новинна складова на Суспільному складалася з сімох репортажних сюжетів (про обстріл будинку в Часовому Ярі і про обстріл харківської школи, про життя у прифронтових Краматорську і Слов’янську, про вишкіл бійців загону «Азов Харків» і про вишкіл українських вояків у Великій Британії, про збір врожаю на Дніпропетровщині і про вінчання в Михайлівському Золотоверхому пари військових). І було чотири репортажних прямих ввімкнення (з Часового Яру, де тривали рятувальні роботи на місці зруйнованої багатоповерхівки, і три прямих ввімкнення з Харкова).

Одна розглянута в цьому моніторингу ефірна година «Інтера» мала новинну складову у вигляді одного репортажного сюжету з Часового Яру і двох прямих ввімкнень (обидва зі США — про політику Держдепартаменту щодо України, і про спортивні змагання Всесвітніх ігор). 

Гостьові студії

Із шести гостей телеканалу «1+1» двоє були ньюзмейкерами, решта — учасниками подій та експертами. У студії обговорювали дві теми: з першим заступником міністра освіти Андрієм Вітренком, членом Комітету ВР з питань освіти і науки Романом Грищуком і директоркою школи обговорювали питання безпеки, можливостей очного навчання дітей у школах у новому навчальному році в умовах війни. З головним редактором профільного видання «Латифундист» Костянтином Ткаченком, із фермером і власником компанії елеваторів говорили про збереження врожаю, можливості відновлення його експорту і  блокування продажу окупантами краденого зерна з України.

З 19 гостей ефірного блоку телеканалу «Рада» лише три були ньюзмейкерами, решта — експертами, радниками та речниками. З народною депутаткою Лесею Забуранною говорили про наповнення державного бюджету і про соціальні виплати, з головою Херсонської облради Олександром Самойленком — про ситуацію в Херсоні та області, з міністром Кабміну Олегом Немчіновим — про реформу державного управління. З радниками міністра внутрішніх справ Ростиславом Смірновим  та Вадимом Денисенком говорили про ймовірність нового наступу ворога з Білорусі і про розмінування. З речником Одеської ОВА Сергієм Братчуком — про ситуацію на Одещині, з речником Повітряних сил Юрієм Ігнатом — про роботу Повітряних сил і потреби в західній зброї. З експертами обговорювали можливості контрнаступу нашої армії на півдні, нові постачання західної зброї, стимуляцію роботи бізнесу в умовах війни, зміну президентом послів у кількох країнах, прогнози щодо наступника Бориса Джонсона, варіанти налагоджування експорту українського зерна, санкції проти Росії, стан армії ворога і майбутній розпад Росії, перевірку народних депутатів, які виїхали за кордон із початком повномасштабної війни тощо.

В гостьових студіях медіагрупи StarLightMedia (канали ICTV та СТБ) побувало 10 гостей, четверо з них були ньюзмейкерами, решта — експертами й учасниками різних подій. Ситуацію в різних фронтових областях обговорювали з ключовими ньюзмейкерами  Павлом Кириленком, головою Донецької ОВА, Сергієм Гайдаєм, головою Луганської ОВА і Олегом Синєгубовим, головою Харківської ОВА. З народним депутатом Ярославом Железняком говорили про ухвалений у першому читанні законопроєкт про списання кредитів за знищені окупантами житло і автомобілі. З експертами говорили про російські «фільтраційні табори», про ефективність різних видів західної зброї і її вплив на перебіг бойових дій.

В ефірному блоці Суспільного загалом побував 21 гість, 12 із них були ньюзмейкерами. З нардепом Павлом Фроловим говорили про зміни до Трудового кодексу, із заступником міністра освіти Андрієм Вітренком — про держзамовлення і професії, яких потребує держава. З заступником міністра внутрішніх справ Ігорем Бондаренком і народним депутатом Андрієм Шараськіним говорили про легалізацію зброї. З нардепом Дмитром Соломчуком — про проблеми зі збереженням і експортом цьогорічного врожаю. Про це говорили також із головою правління «Укрзалізниці» Олександром Камишиним. З директором Українського інституту національної пам’яті Антоном Дробовичем говорили про опитування щодо змін пам’ятника Батьківщині-матері в Києві. З міністром внутрішніх справ Денисом Монастирським — про  відкриття центру видачі українських паспортів у Польщі і про видачу повісток до військкоматів поліцією. З міністеркою з питань реінтеграції Іриною Верещук — про  про «фільтраційні табори» окупантів і про евакуацію українців. Про визволення українців із російського полону говорили з адвокатом Миколою Полозовим. З головою військової адміністрації Кривого Рогу Олександром Вілкулом — про ситуацію в місті, із заступницею міського голови Покровська Маргаритою Ідрісовою — про  евакуацію жителів Донеччини через Покровськ. З експертами обговорювали наслідки повернення Канадою Німеччині турбіни «Північного потоку», значення масового знищення ворожих складів боєзапасів і перспективи змін у воєнних діях із наступним постачанням західної зброї, перенавчання українців нових професій тощо.

В гостьовій студії телеканалу «Інтер» протягом однієї години побував один гість, експерт, із яким говорили про ситуацію на фронтах і прогнози щодо подальшого перебігу бойових дій.

Порушення стандартів

В ефірному блоці телеканалу «1+1» було 38 грубих порушень стандартів, що забагато як на три години проаналізованого ефіру. Найчастіше (15 разів) журналісти порушували стандарт відокремлення фактів від думок, і найбільше — ведучі гостьової (чи то пак розмовної) студії «Нічна варта» забували авторизувати власні міркування. Чимало було також інформації з сумнівними посиланнями на джерела або взагалі без будь-яких посилань. Загалом — 14 порушень стандарту достовірності інформації.

Найбільше грубих порушень стандартів було в ефірному блоці телеканалу «Рада» — 63. Найчастіше журналісти порушували стандарт точності (29 разів), і переважно це було некоректне «ілюстрування» неналежною картинкою повідомлень ведучих або слів гостей студії. Чимало також було порушень стандарту достовірності інформації (19). 10 разів порушувався стандарт відокремлення фактів від думок.

В ефірному блоці телеканалів ICTV та СТБ цієї доби була рекордно велика кількість грубих порушень стандартів — 108. Найчастіше (44 рази) порушувався стандарт відокремлення фактів від думок. Великою була кількість безпідставних узагальнень. Крім того, в авторських «Фактах тижня» ведучі й автори сюжетів майже не авторизували власні думки, подаючи їх як факти чи «універсальні істини». 38 разів порушено було стандарт достовірності інформації. Чимало інформацій було взято без належних перевірок із соцмереж і телеграм-каналів, багато інформації подавалося без надійних посилань на джерела, і чимало було анонімних узагальнених псевдопосилань на авторство суб’єктивних думок. Стандарт точності порушувався 24 рази, переважно через некоректну роботу з картинкою, невідповідність її тексту за кадром.

В ефірному блоці Суспільного загалом було 17 порушень стандартів. Це менше, ніж у інших учасників марафону, але забагато як для Суспільного мовника, який, за своєю місією, мав би бути взірцем дотримання професійних правил гри. Найбільше (12 разів) порушували стандарт точності, причому більшість із цих порушень були через наслідування свіжої моди — прагнення абиякою картинкою «ілюструвати» слова гостей.

Протягом однієї години ефірного блоку «Інтера», яка розглядалася в цьому моніторингу, було загалом 19 грубих порушень стандартів інформаційної журналістики. З них 10 — це були порушення стандарту відокремлення фактів від думок, ведучі не авторизували своїх думок, автори сюжетів припускалися власних міркувань. 

Інші позиції

В ефірі телемарафону 10 липня не згадувалися такі важливі події / теми дня:

  • Конгресвумен Спартц закликала Міністерство закордонних справ України серйозно ставитися до її заяв і перелічила претензії до Єрмака.
  • Українська діаспора у США засудила заяви Спартц про Зеленського і його команду.
  • Відповідальна за Україну в Конгресі конгресвумен Каптур закидає Спартц «необачну допомогу Путіну».
  • В Офісі президента прокоментували звинувачення Спартц на адресу Єрмака.
  • Дев’ятьом працівникам Нацполіції Луганщини оголошено підозру в держзраді за перехід на бік окупантів.
  • Німецький уряд заблокував пакет допомоги ЄС Україні у 9 мільярдів євро – заява оборонного комітету Бундестагу.
  • Україна закликала Канаду не піддаватися на шантаж Кремля і скасувати рішення щодо турбіни.
  • Російські пропагандисти увірвалися на ЗАЕС до приміщень з обмеженим доступом — Енергоатом.
  • Окупанти хочуть стратити двох полонених «азовців».

У блоці телеканалу «1+1» був один прояв політичного піару — невиправдана контекстом розмови згадка про фракційну приналежність до «Слуги народу» нардепа Романа Грищука.

В ефірному блоці телеканалу «Рада» було 13 проявів політичного піару. Чотири рази в ефірі був синхрон нардепа Дениса Маслова, де він був протитрований як «народний депутат України, фракція “Слуга народу”». Був паркетний матеріал про зустріч президента Зеленського з делегацією французького Сенату. Ще одне БЗ про плідну роботу парламенту. П’ять разів в ефірі було суто піарне повідомлення про радника керівника Офісу президента Михайла Подоляка. Ще один паркет був про те, що президент Зеленський зустрівся з підрядниками автодоріг. І ще один — про те, що міністр охорони здоров’я Віктор Ляшко відвідав лікарні Полтавщини. В усіх згаданих матеріалах не було новини як такої, натомість використовувалися оцінкові слова урочистого стилю.

В ефірному блоці каналів ICTV та СТБ було три прояви політичного піару. Двічі в ефірі був сюжет, у якому стверджувалася явно перебільшена роль другого президента Леоніда Кучми в просуванні України до НАТО. Ще в одному випадку недоречно (до контексту коментаря) згадувалося, що народна депутатка Олена Шуляк є головою партії «Слуга народу».

В ефірному блоці  Суспільного був один прояв політичного піару — невиправдана контекстом розмови згадка фракційної приналежності до «Слуг народу» нардепа Павла Фролова.

В ефірному блоці телеканалу «Інтер» проявів політичного піару не було.

В ефірних блоках телеканалів «1+1», ICTV / СТБ і Суспільного проросійських наративів та токсичних медіаперсонажів не було. В ефірному блоці телеканалу «Рада» три ефірних години вели двоє токсичних ведучих — Тетяна Гончарова і Макс Зборовський. Колишні пропагандисти медведчуківських та деркачівського каналів, які раніше пропагували з телевізора кремлівську пропаганду, а нині «перефарбувались» у великих патріотів України. Проросійських наративів в ефірному блоці каналу цієї доби не було. В ефірному блоці телеканалу «Інтер» ворожих наративів і токсичних медіаперсонажів не було.

Резюме попереднього моніторингу читайте тут.

* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
Коментарі
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
2019 — 2022 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду