Як виглядав ефір спільного марафону «Єдині новини» 22 травня 2022 року: резюме

Як виглядав ефір спільного марафону «Єдині новини» 22 травня 2022 року: резюме

12:00,
29 Травня 2022
1835

Як виглядав ефір спільного марафону «Єдині новини» 22 травня 2022 року: резюме

12:00,
29 Травня 2022
1835
Як виглядав ефір спільного марафону «Єдині новини» 22 травня 2022 року: резюме
Як виглядав ефір спільного марафону «Єдині новини» 22 травня 2022 року: резюме
Про що та як розповідали в ефірних блоках ICTV / СТБ, «Ради», «України» / «України 24, «Інтера» і «1+1».

Вже два місяці «Детектор медіа» робить моніторинг спільного телемарафону «Єдині новини». Від початку ми вважали цільовою аудиторією цього моніторингу перш за все  тих, хто його виробляє, тобто самих телевізійників. Але з часом виявилося, що коло зацікавлених отримувати аналіз головних тенденцій воєнного мовлення, особливостей застосування (або відмови від цього) усталених журналістських стандартів, повноти покриття актуальних тем тощо ширше, ніж ми розраховували від початку. Тому ми пропонуємо вам новий продукт: стислий переказ основних висновків щотижневого моніторингу марафону. Повний моніторинг 22 травня читайте тут.

Ефірна сітка каналів. Загальна сітка марафону залишається усталеною — кожний телеканал / медіагрупа працюють по шість годин. Канал, на який припадає слот 20:00—21:00, робить підсумковий новинний випуск. 22 травня підсумковий випуск новин робив телеканал «Рада». На добу 22 травня припали частково чи повністю ефірні блоки п’яти телеканалів / медіагруп, крім Суспільного.

У блоці «Інтера» перша година була розширеним випуском новин, далі було велике інтерв’ю з подружжям Зеленських, а останні чотири години — звична сітка інформаційного каналу: новини на початку кожної ефірної години і гостьові студії до кінця години. У «Ради» — традиційна сітка інформаційного каналу: короткий випуск новин на початку години і гостьові студії до кінця години. І підсумковий годинний випуск о 20:00. У групи «Україна» третій тиждень ефірна сітка розбита на дві тригодинних частини, кожна з яких починається із тридцятихвилинного випуску новин і продовжується гостьовою студією.

Ефірна сітка блоку ICTV та СТБ була звичною: щопівгодини 15-хвилинні випуски новин, між ними — або гостьові студії, або тижневик «Факти тижня», або «Євротиждень». У блоку «1+1» ефірна сітка була різною. Перші три години — традиційна сітка інформаційного каналу (короткі новини — гостьова). Далі — годинний випуск новин, годинна гостьова і знову годинний випуск новин.

Основні теми дня. Ситуація на різних ділянках фронту і прогнози розвитку ситуації у блоці медіагрупи «Україна» висвітлювали в новинному режимі, з гостями майже не обговорювали. На «Інтері» обговорювали з гостями-експертами і висвітлювали репортажними сюжетами. На каналі «1+1» це обговорювалося з гостями — керівниками військових адміністрацій і міськими головами, а також із воєнним експертом. У блоку «Рада» — переважно короткими повідомленнями в новинах і частково з гостями — керівниками різного рівня. У блоку ICTV та СТБ ці теми обговорювалися з ньюзмейкерами, висвітлювалися репортажами й короткими новинами. Візит до Києва польського президента Анджея Дуди і його виступ в українському парламенті канал «Україна» анонсував, на «1+1» висвітлювали в режимі новинних повідомлень (виступ Дуди в парламенті відбувався наприкінці ефірного блоку каналу). На каналі «Рада» — спочатку в режимі коротких повідомлень, потім в обговоренні з гостем — заступником голови Верховної Ради Корнієнком, а в підсумковому випуску цьому було присвячено половину сюжету про засідання Верховної Ради. У блоці ICTV та СТБ про це розповіли найдокладніше у великому сюжеті — огляді парламентського дня.

Верховна Рада України продовжила воєнний стан та мобілізацію на три місяці. «1+1» висвітлював це в оперативному режимі повідомлень (це сталося майже наприкінці ефіру каналу). «Рада» — в новинному режимі коротких повідомлень і частково в розмові з Корнієнком. У блоці ICTV та СТБ про це теж розповіли докладно у великому огляді парламентського дня.

Новинна складова блоків. У блоці медіагрупи «Україна» (аналізувалося лише три години ефіру) репортажних сюжетів було три: про відбудову зруйнованих окупантами інфраструктурних об’єктів у Чернігові, про ексгумацію тіл убитих окупантами людей на Київщині і про партизанський рух на окупованому півдні України. І було лише два прямі ввімкнення: про наслідки обстрілів Харкова та Харківщини і про ситуацію в окупованому Маріуполі. Решта інформаційних сюжетів були оглядовими: про перспективи створення міжнародного суду над Росією, про російське мародерство як державну політику і про підвищення цін на молоко та молокопродукти. І було багато нарисів, переважно про волонтерів, переселенців і людей, які втратили житло.

На каналі «Інтер» знов була рекордна кількість сюжетів (33), із них майже половина були репортажними: про бої під Соледаром, про обстріли окупантами селища Нью-Йорка на Донеччині, про наслідки обстрілів на Миколаївщині, про бої та обстріли населених пунктів на Луганщині та Донеччині, про події в окупованому Херсоні і про ситуацію на окупованій Херсонщині, про розмінування Бородянки, про ексгумацію тіл російських окупантів у звільнених селах Харківщини, про роботу слідчих із фіксації злочинів окупантів на Київщині, про волонтерські курси виживання для одеських дітей, про вишкіл нацгвардійців на Закарпатті, про ситуацію з пальним на Рівненщині, про відкриття електростанції на біогазі з Грибовицького сміттєзвалища під Львовом, про благодійну фотосесію в Ужгороді, про прем'єру на Каннському кінофестивалі української стрічки «Памфір», про виставку антиросійських карикатур у Миколаєві, про благодійний концерт і ярмарок у Дніпрі.  

У прямих ввімкненнях кореспонденти каналу розповідали про підготовку до переговорів «Рамштайн-2», про розподіл грошей із 40 мільярдів доларів американської допомоги, а також про ракетні удари ворога по Рівненщині, обстріли на Запоріжжі і про ситуацію на східному фронті. У блоці «Інтера» було кілька оглядових сюжетів: про відставку Герхарда Шредера з «Роснєфті», про плани економічного форуму в Давосі, про сухпайки окупантів і про мобілізацію, яку окупанти проводять на Донеччині й Луганщині. І багато нарисів про людей, які пережили окупацію, які залишилися без житла, про українських біженців, волонтерів.

Новинна складова у блоці «1+1» забезпечувалася переважно репортажними сюжетами (сильна сторона редакції — робота власних кореспондентів, особливо ж воєнкорів). Зокрема, протягом ефіру були репортажі про бій під окупованою Горлівкою, про бої на межі Луганської та Донецької областей, про зрив ворожого плану щодо висадки морського десанту в Очакові, про звірства, які чинили окупанти в селах уздовж Житомирської траси, про повернення до життя звільнених сіл Чернігівщини, про відновлення роботи київських театрів, про благодійний футбольний турнір у Бородянці і про прем'єру фільму «Памфір» на Каннському кінофестивалі. Прямих ввімкнень в ефірі каналу було лише два: з виставлення знищеної ворожої техніки на Михайлівської площі в Києві і з параду вишиванок у Празі.

Крім того, в ефірі каналу було чимало нарисів: про порятованих лікарями після ракетних ударів, бомбувань та обстрілів людей, про тих, хто пережив окупацію, і тих, хто втратив родичів, про тих, хто рятував людей із-під окупації, про тероборонців, про дитячий блокпост і про біженців. І було кілька аналітичних сюжетів: про зростання цін на харчі, про крадіжки російськими окупантами українського зерна, про обмінний курс гривні тощо.

На телеканалі «Рада» 22 травня інформаційна складова ефіру була явно провалена. За перші 5 годин ефіру не було жодного репортажного сюжету і було лише одне репортажне пряме ввімкнення. Короткі випуски новин майже не оновлювалися, переважно йшли повтори. Лише в останню ефірну годину, в підсумковому випуску новин було одне репортажне пряме ввімкнення (пор ситуацію на східному фронті) і чотири репортажних сюжети (про парламентський день із виступом Дуди, про відновлення газопостачання у прифронтовому місті на Запоріжжі, про прифронтові села Криворізького району і про прем'єру українських фільмів на Каннському кінофестивалі). Решта сюжетів були або нарисами (про людей, які пережили окупацію чи обстріли, побут вимушених переселенців, переміщення підприємств тощо), або оглядовими (про кризу з пальним, перспективи створення міжнародного трибуналу над Росією, отримання меддопомоги переселенцями). І багато прямих ввімкнень були не про події цього дня, а спробами розповідати нариси про події перших місяців війни.

Телеканали ICTV та СТБ, як і раніше, робили ставку на якісні репортажі, зокрема були такі: про засідання парламенту, де виступали президенти Дуда і Зеленський і було ухвалено продовження воєнного стану й мобілізації, про бій на Донеччині під Нью-Йорком, про роботу волонтерів у прифронтових селах Чернігівщини, про знищене окупантами фармацевтичне підприємство на Харківщині і про благодійний концерт гурту «Друга ріка» в підземці Дніпра. Було кілька аналітичних сюжетів: про бум на українському ринку електромобілів, про плани Росії і їх невідповідність реальності, про перехоплені розмови окупантів і про використання нашими військовими супутникових розвідданих країн НАТО. І два нариси: про повернення людей до Ірпеня та про катування та страти цивільних окупантами в Бучі.

Гостьові студії. У гостьовій студії медіагрупи «Україна» ньюзмейкерами були лише народні депутати: з Євгенією Кравчук говорили про економічний форум у Давосі, з Олександром Федієнком — про боротьбу з кібератаками ворога, з Анатолієм Костюхом — про блокування окремими країнами нафтового ембарго проти Росії. А більшістю гостей були експерти, з якими обговорювалися різні теми: перспективи створення міжнародного трибуналу над Росією (з російським адвокатом Миколою Полозовим), виділення США 40 мільярдів доларів на підтримку України (з керівницею східноєвропейського бюро «Голосу Америки» Мирославою Гонгадзе і з дослідницею Гарвардської школи держуправління Мар’яною Буджерин), ідеї Макрона щодо «паралельної організації для України замість вступу до ЄС» (з політологом із Праги Олександром Морозовим), газове ембарго проти Росії (з радником керівника «Нафтогазу України» Олексієм Рябчиним), очікування від «Рамштайна-2» (з політкоментатором Валентином Гладких), ефективність персональних санкцій проти росіян (із російським політемігрантом Андрієм Сідєльніковим) і можливі варіанти розблокування українських портів (із російським економістом Владиславом Інозємцевим).

У гостьовій студії «Інтера» ньюзмейкерів не було взагалі. Із лише трьох гостей двоє були експертами, які обговорювали переважно ситуацію на фронті й можливості українського контрнаступу (керівник безпекових програм Центру глобалістики «Стратегія XXI» Павло Лакійчук і військовий експерт групи «Інформаційний спротив» Олександр Коваленко). Про ситуацію в Одесі та на Одещині, про маневри російського флоту, ситуацію з Придністров'ям ведучі говорили з речником оперативного штабу Одеської ОВА Сергієм Братчуком.

У гостьовій студії каналу «1+1» із ньюзмейкерів про ситуацію в різних (окупованих, прифронтових) регіонах розповідали голова Донецької ОВА Павло Кириленко, міський голова Ізюма Валерій Марченко, міський голова Чернігова Владислав Атрошенко, нардепи-мажоритарники із Сумщини Ігор Молоток, із Київщини — Ольга Василевська-Смаглюк. Про ситуацію в Маріуполі розповідав радник міського голови Петро Андрющенко. Події на фронті і прогнози обговорювали з директором Центру військово-правових досліджень Олександром Мусієнком. Проблеми, пов'язані із блокуванням Росією українського продовольчого експорту і з цінами на харчі в Україні, обговорювали з радником міністра аграрної політики України Маркіяном Дмитросевичем, економістом Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН Андрієм Ярмаком, заступником голови Всеукраїнської аграрної ради Денисом Марчуком і нардепом Сергієм Лабазюком. З експертом паливного ринку Сергієм Куюном обговорювали прогноз виходу з кризи пального, з експертом фінансового ринку Олексієм Кущем — стрибок обмінного курсу. Також говорили про завершення навчального року і вступ випускників з освітнім омбудсманом Сергієм Горбачовим. І про епідеміологічні загрози — з інфекціоністом Федором Лапієм.

У блоці «Ради» більшість гостей — звичайні люди, учасники різних подій, як-от рятувальники, боєць тероборони, поліцейські, родичі загиблого героя, прикордонник, волонтери, вчителька, сапер, журналіст-воєнкор. Всі вони розповідали власні історії з нещодавнього минулого. Про ситуацію на різних ділянках фронту й у прифронтових містах і селах ведучі каналу говорили з міським головою Харкова Ігорем Тереховим, керівником Харківської ОВА Олегом Синєгубовим, начальником патрульної поліції в Луганській області Віктором Левченком, радником міністра внутрішніх справ України Вадимом Денисенком, заступником начальника Харківського ДСНС Анатолієм Торяником. Із заступником керівника Офісу президента Кирилом Тимошенком обговорювали проблему людей, які через війну залишилися без домівок, із першим заступником голови Верховної Ради Олександром Корнієнком — ухвалені цього дня парламентом закони, з гендиректором «Укрпошти» Ігорем Смелянським говорили про нову марку «воєнної серії», а з виконавчим директором Української Гельсінської спілки Олександром Павліченком обговорювали перспективи створення міжнародного трибуналу над вищими посадовими особами Росії.

У блоці телеканалів ICTV та СТБ гостями були як ньюзмейкери, так і експерти. З послом України в Литві Петром Бештою говорили про повну відмову цієї країни від російських енергоносіїв, із керівником Житомирської ОВА Віталієм Бунечком — про наслідки ворожих ракетних обстрілів Малина і загалом про ситуацію в області, з головою Гостомельської селищної військової адміністрації Тарасом Думенком — про відновлення Гостомеля після окупації, з радником міського голови Маріуполя Петром Андрющенком — про депортацію маріупольців до Росії. Крім того говорили з експертами про блокування агроекспорту України загарбниками і про перспективи створення міжнародного трибуналу над Росією.

Порушення стандартів. У блоці групи «Україна» було однаково багато порушень стандартів достовірності (найчастіше — в розмитих посиланнях на авторство суб’єктивних думок) і відокремлення фактів від думок. Порушень стандарту точності було небагато. Журналісти каналу, схоже, намагаються якісно працювати з картинкою, хай і не кожного разу це виходить.

У блоці «Інтера» порушень стандартів було стільки ж, як і в попередньому моніторинговому періоді. І більше було порушень стандарту достовірності (більшість із них — подача фактичної інформації без посилань на джерела або ж із розмитими псевдопосиланнями) та відокремлення фактів від думок (найчастіше — власні висновки журналістів і безпідставні узагальнення якихось міркувань на дуже широкі групи людей). Натомість було мінімум порушень стандарту точності, пов'язаних із невідповідністю картинки і тексту. В ефірі каналу таких випадків дуже мало, порівняно з іншими каналами. На каналі «1+1» грубих порушень стандартів було набагато більше, ніж у попередньому моніторинговому періоді. Найбільше порушувалися стандарт достовірності (в різні способи), точності (переважно некоректним використанням архівної картинки) і стандарт відокремлення фактів від думок. У блоці телеканалу «Рада» основні порушення стосувалися достовірності: багато інформації цитувалося без перевірки із соцмереж і телеграм-каналів. І точності, головними з яких були невідповідність картинки й тексту. У блоці телеканалів ICTV та СТБ найчастіше порушувався стандарт відокремлення фактів від думок — забагато власних міркувань ведучих і журналістів. Крім того, часто некоректною була робота з картинкою (стандарт точності) і ненадійними або взагалі відсутніми посилання на джерела.

Інші позиції.  22 травня було кілька важливих тем, про які в марафоні не згадали. Зокрема, важливі для мешканців конкретних міст (зміна комендантської години на Луганщині та оприлюднення владою Києва вибухонебезпечних локацій у столиці). І важливі в широкому контексті. Попередження американських аналітиків про стягування російських військ для наступу на Запоріжжі та Херсонщині, виведення Росією в море двох третин підводних човнів, підтягування до українського кордону «Іскандерів» у Білорусі, «екскурсія», яку влаштували у знищеному маріупольському Драмтеатрі окупанти. Заява представника Міністерства закордонних справ Франції, який назвав вступ України до ЄС «перспективою 15–20 років».

У борці «1+1» було три прояви політичного піару. Один був недоречною згадкою фракції / партії «Слуга народу», два — так само недоречними згадками депутатської групи «За майбутнє». По два такі прояви було на каналах «Рада» і ICTV / СТБ. На «Раді» обидва були згадкою в позитивному контексті фракції / партії «Слуга народу». На ICTV / СТБ — позитивна згадка власника каналів Віктора Пінчука і позитивна згадка автомобільної фірми Nissan. У блоці медіагрупи «Україна» був один піарний прояв із позитивною згадкою власника каналу Ріната Ахметова і його бізнесу — групи «Метінвест». У блоці каналу «Інтер» піару не було.

У блоці групи «Україна» російський експерт Владислав Інозємцев висловлював думку, близьку до кремлівських наративів (що у продовольчій кризі винні уряди незаможних країн, забуваючи при цьому про російську блокаду). Ведучі йому не заперечували. В ефірі інших каналів наративів російської пропаганди не звучало й не було токсичних медійних персонажів.

Резюме попереднього моніторингу читайте тут.

* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
Коментарі
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Олександр
23:53 / 24.06.2022
коли канал Рада, то тошно дивитися. Всі ведучі - жах
Порушення журналістських стандартів
18:42 / 29.05.2022
Куди поділи суспільне?
2019 — 2022 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду