Російська «фабрика тролів» написала майже 775 тисяч твітів про Україну – дослідження Vox Ukraine

lospiegone.com

Vox Ukraine проаналізувала базу даних, оприлюднену Twitter у жовтні. Нагадаємо, соцмережа опублікувала архів даних з понад 9 мільйонами твітів, які вона пов’язує з російською компанією. За повідомленнями ЗМІ, «фабрика тролів» належить близькому до Володимира Путіна бізнесмену Євгену Пригожину.

У Vox Ukraine поставили на меті виявити, чи намагалися акаунти російського «Агентства інтернет-досліджень» повливати на думку користувачів Twitter щодо ситуації в Україні, і як саме. 

Аналітики провели пошук по 9 млн твітів по ключових словах, пов’язаних з Україною. Це, крім назви держави, такі: «Юго-восток», «Донбасс», «Боинг», «МВФ», «Бандера», «бандеровцы», «каратель», «ополченец», «фашизм», «ВСУ», «Киев», «революция», «Майдан», «Крым», «Донецк», «Луганск», «Россия-Украина», «Порошенко», «Янукович», «гражданская война», «ДНР», «ЛНР», «народная республика», «Госдеп», «конфликт на Украине», «Минобороны Украины», «MH-17», «ГТС», «Тимошенко», «хохлы», «переселенцы». Дослідники Vox Ukraine знайшли 774 957 публікацій, які згенерували 1369 акаунтів.

Оскільки Twitter анонімізував акаунти, які мають менше 5 тисяч підписників, дослідники змогли побачити реальні назви лише 5% користувачів з бази. Останні виявилося можливим класифікувати на три групи:

  • сторінки ЗМІ: «Вестник Москвы», «Вестник Петербурга» (загалом 24 регіональних «Вестника»), «Федеральное агентство новостей», «Новини Києва» сторінки з ім’ям: «Максим Дементьев», «Мария Можайская»
  • тематичні сторінки: «Рамзан Кадыров» (як зазначено у описі -- пародійна сторінка), «Мюсли Лаврова», «Холодная война 2.0».
  • Найбільшу кількість фоловерів мають «Вестник Москвы» — 257 тис, «Вестник Петербурга» — 149 тис та «Максим Дементьев» — 134 тис.

Виявилося, що до анексії Криму російські боти майже не проявляли активність. Сплеск дописів про Україну спостерігався лише в день виборів до Верховної Ради 28 жовтня 2012-го року. Тоді ці акаунти написали 90 твітів.

Позначку у 100 твітів на день перетнули на наступний день після «референдуму» в Криму — 17 березня 2014 року.

А більш масово тролі почали твітити вже в кінці травня 2014-го року. Зокрема перед президентськими виборами 23 травня було опубліковано 263 твіти. Наступні півроку кількість твітів не падала менше 115 на день.

Справжній «твіттер-шторм» відбувся 18 липня 2014 — наступного дня після катастрофи літака MH-17 у Донецькій області. В той день акаунти «натвітили» понад 44 тисячі повідомлень, а в наступний — понад 25 тисяч. Тоді 297 акаунтів просували інформацію про нібито провину України у збитті літака за допомогою хештегів. Трьома найпопулярнішими були такі: #ПровокацияКиева (22,3 тис згадок), #КиевСбилБоинг (22,1 тис) та #КиевСкажиПравду (21,9 тис).

277 акаунтів 18-20 липня згенерували 196 і більше публікацій. А один – 296 твітів, які без великих перерв публікував протягом 33 годин.

З дослідження випливає, що понад 200 акаунтами керували централізовано. Протягом липня 2014-го року спостерігається активність кількох клієнт-сервісів для роботи з Twitter: «twisofter» та «token_app». За допомогою першого найбільше публікацій було зроблено 18 та 19 липня — 19,3 та 11,2 тис твітів (понад 40% від загальної кількості). Жодної згадки про ці сервіси у пошукових системах немає, тож, на думку Vox Ukraine, існує ймовірність, що вони були створені лише під конкретне завдання.

Також виявилося, що 55% твітів з майже 775 тисяч — унікальні, тобто не поширені (ретвітнуті) повідомлення з інших акаунтів. Проте 98% ретвітів згенерували анонімні акаунти, тому неможливо дослідити, хто саме поширював контент. Проте в Vox Ukraine вийшло проаналізувати, які сторінки ретвітили найбільш активно та який саме контент охоче поширювали.

Найбільше ретвітів на один пост зібрав користувач з ніком «_drBre» (нині видалений). Він є автором першого та другого (632 та 537 RT відповідно) за розповсюдженням твітів серед нашої вибірки. Третій в рейтингу — «Письма на фронт» (@frontlineletter).

Зображення: Vox Ukraine

Сумарно найпопулярнішими джерелами ретвітів серед 1369 акаунтів були російські ЗМІ. На першому місці розташувались «РИА Новости» (23 тис ретвітів), на другому — «Федеральное агентство новостей» (16 тис), а на третьому — «Russia Today» (14 тис).

Дослідження продемонструвало, що російські ЗМІ збирали не так багато ретвітів окремих постів. «РИА Новости» —максимум мали 19 ретвітів на один пост, «Федеральное агентство новостей» — 80.

«Проте тут цікаві навіть не кількість ретвітів, лайків чи навіть контент. Час публікацій — ще одне підтвердження управління кількома акаунтами однією людиною. 18 з 19 акаунтів, які ретвітнули пост “РИА Новости” зробили це одночасно — о 16:25 28 вересня 2015 року. У «Федеральное агентство новостей» схожа ситуація: найпоширюваніший твіт (80 RT) публікувався 45 різними акаунтами о 16:34 17 липня 2014 і 35 іншими акаунтами о 16:43 того ж дня», — зазначили в Vox Ukraine.

Як повідомляв «Детектор медіа», британське видання The Guardian виявило, що медіа країни цитували твіти російських «тролів» понад 100 разів.

comments powered by Disqus