Перевертні та інші істоти. Що відбувається з телеграм-каналами проросійських блогерів, політиків та медіа (ОНОВЛЕНО)

Перевертні та інші істоти. Що відбувається з телеграм-каналами проросійських блогерів, політиків та медіа (ОНОВЛЕНО)

18:07,
15 Вересня 2022
8892

Перевертні та інші істоти. Що відбувається з телеграм-каналами проросійських блогерів, політиків та медіа (ОНОВЛЕНО)

18:07,
15 Вересня 2022
8892
Перевертні та інші істоти. Що відбувається з телеграм-каналами проросійських блогерів, політиків та медіа (ОНОВЛЕНО)
Перевертні та інші істоти. Що відбувається з телеграм-каналами проросійських блогерів, політиків та медіа (ОНОВЛЕНО)
Одні вдають безстороннісь, насправді підігруючи кремлівській пропаганді, інші, як раніше, бризкають отрутою на адресу України та вболівають за Росію, треті перефарбувались, але насправді не змінились.

Цілковита поразка російської дезінформації в Україні ще не настала, однак перші камінці вже почали падати. Проросійські блогери, які мовили для української авдиторії через телеграм та ще донедавна ледь не в унісон поширювали прокремлівські меседжі, нині «у пошуку»: хтось «перевзувається на ходу», хтось маскує очевидні індикатори роботи в інтересах Кремля; хтось просто мовчить.

Іn English

Напередодні і після повномасштабного вторгнення російської армії в Україну на публічних людей, які просували гасла російської пропаганди, посипалися проблеми. Декому із них заблокували фейсбук-сторінки чи ютуб-канали, на яких вони роками збирали авдиторію. Частина отримала кримінальні справи чи опинилася під вартою. Проте телеграм залишився безпечною гаванню, на якій любителі Росії можуть поширювати російську пропаганду без перешкод. Адміністрація сервісу роками не робить майже нічого, щоб зупинити поширення дезінформації. У цій затишній екосистемі проросійські канали творять паралельну реальність, поширюють пропаганду, передають слова колаборантів і пропагандистів як істину і цитують один одного.

Ми проаналізували телеграм-канали проросійських медіа, блогерів, політиків, у тому числі блогерів-утікачів, щоби зрозуміти, чи змінилась їхня риторика з початку великої війни та чи мало це вплив на кількість їхньої авдиторії.

Методологія

Об’єкт дослідження: канали проросійських блогерів, політиків та медіа з українського сегмента телеграма. «Детектор медіа» проаналізував контент телеграм-каналів, які до та на початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну систематично поширювали проросійські та антидемократичні меседжі в українському інфопросторі. Також ми перевірили іменні телеграм-канали, які регулярно репостили та згадували мережу каналів, адміністровану російськими спецслужбами.

Детальніше про методологію читайте тут.

Вірні пси російської пропаганди. Популярні проросійські блогери та медіа, які не змінили свою риторику

 

Анатолий Шарий

Це канал проросійського блогера та політика Анатолія Шарія (760 тисяч підписників), іншими словами — відомого російського пропагандиста та українофоба. Канал з’явився в телеграмі 22 квітня 2019 року. На цьому каналі в умовах повномасштабної війни з Росією немає відверто російської риторики: його автор, навпаки, нібито не стає на жодну зі сторін конфлікту, буцімто захищаючи простий народ. Тож не відразу зрозуміло, що Шарій прихильник Росії. Дописи блогера в середньому читають 83% підписників.

Анатолій Шарій періодично висміює дії як української, так і російської армій. Однак у постах Шарія є чимало тез, які підтримують дії російських військових або залякують наслідками незгоди з діями керівництва Росії. Також у його дописах простежується антидемократична риторика: він вважає, що керівництво України — некомпетентне й підпорядковане Заходу, високопосадовці якого також, за його словами, не дуже розумні. Зокрема, протягом останніх трьох місяців блогер регулярно критикував рішення урядів держав ЄС щодо санкцій, які вони запроваджували проти Росії.

У своїх дописах блогер висміює українських політиків, принижуючи їх та виставляючи у негативному світлі; періодично стверджуючи, що влада не думає про українців. Крім цього, Шарій час від часу намагається знецінити допомогу, яку Україна отримує в умовах війни. Йдеться як про допомогу від міжнародних партнерів, так і про приватні ініціативи.

Під час українського контрнаступу на Харківщині Шарій теж нібито не ставав на жодну зі сторін, просто повідомляючи, що відбувається, нібито оперативно та неупереджено. Та коли стало відомо про перші успіхи української армії на Харківщині, блогер повідомив, що українська влада засилатиме на звільнені території карателів, від яких страждатимуть мирні люди.

 

Ольга Шарий

Особистий канал проросійської журналістки та блогерки Ольги Шарій, дружини Анатолія, створений 5 червня 2019 року. Канал має майже 138 тисяч підписників. У вересні кількість прихильників каналу різко зросла. За один день 12 вересня — на 5165, а за попередній тиждень — на 13 тисяч. Загалом за вересень авдиторія зросла майже на 20 тисяч. Читачі цього каналу достатньо лояльні, 73% з них постійно читають публікації каналу.

Риторика каналу від початку повномасштабного вторгнення практично не змінилась. Ольга Шарій веде канал у доволі грубій, зверхній формі, з використанням обсценної лексики, переходами на особисті образи як щодо української влади, так і щодо західних політиків. Традиційним для цього каналу є російський глосарій на зразок «гражданская война» та «нацики». Авторка часто спотворює суть сказаного опонентами. Найчастіше мішені її атак — президент Володимир Зеленський, Офіс президента та Кабмін.

Є в риториці каналу й мова ворожнечі, дискримінація українців за мовною ознакою (російськомовні більш привілейовані), регіоном (мешканці західної частини України гірші українці, «нацики»). Як зазначає Ольга в одному зі своїх дописів: «Война всем показала, что на самом деле мы очень-очень любим эту страну. Но мне подтвердила страну, но не государство и не власть».

Найбільше Ольгу Шарій цитує канал її чоловіка Анатолія Шарія (760 тисяч підписників) та однойменної партії (17,5 тисячі підписників). Також Ольгу Шарій часто цитує канал «ЗеРада» (понад 272 тисячі підписників).

Натомість Ольга Шарій пропонує читачам свого каналу дописи з телеграм-каналів їхнього з Анатолієм «Нового издания», Партії Шарія та їхнього ж каналу «Шарій.net». Як блогерка Ольга часто записує відео, викладає їх на власному ютуб-каналі й репостить у телеграм.

Подружжя Шаріїв, окрім низки загальнодоступних каналів, має ще й так звані приватні канали, на яких нібито обговорює з підписниками актуальні питання. Однак доступ до цих каналів є платним — передплата коштує 5 євро на місяць.

#МОНТЯН!

Юристка й колишня громадянська активістка Тетяна Монтян має два телеграм-канали, де просуває співзвучні російській пропаганді гасла. Обидва називаються «#МОНТЯН!». Один із них входить до переліку топсотні українських телеграм-каналів. За час існування від 30 серпня 2018 року канал здобув 513 тисячі підписників, тоді як у іншого лише трохи більше 16 тисяч. У постах Монтян послуговується специфічним сленгом, який лише посилює її публічну зневагу до України. Наприклад, вона називає Україну «Салорейхом», а керівництво держави — «зелебобусами». Охоплення постів на найпопулярнішому каналі Тетяни Монтян — 54% від кількості підписників.

У публікаціях вона найчастіше посилається на російські чи проросійські канали на кшталт «Телеканал “Сталинград”» (57 тисяч підписників), «ПриZрак Новороссии» (158 тисяч підписників) і канал російського пропагандиста Олега Блохіна (42 тисяч підписників). Її цитують канали з того ж проросійського «метавсесвіту»: «Украина новости» (майже 40 тисяч підписників), вже згаданий «ПриZрак Новороссии» і Андрій Лисенко — волонтер, який возить гуманітарну допомогу з Росії на окуповані території  (90 тисяч читачів у телеграмі).

Шейх Тамир

Блогер Максим Шихалієв запустив свій телеграм-канал «Шейх Тамир» (338 тисяч підписників) у 2020 році. Спершу Шихалієв позиціонував себе як спортивного блогера, поширював на каналі відео з тренуваннями, просував свій блог на ютубі та публікував дописи з претензією на гумор. Однак поступово його канал перетворився зі спортивного на політичний, нібито гумористичні дописи замінили відео з російських телепрограм, а тренування — антизахідні випади та критика української влади. Хоча час від часу Шихалієв і згадує про свій спортивний блог, однак основний контент каналу присвячений поширенню меседжів Росії та критиці України. Загалом його канал — це збірка класичних антиукраїнських наративів і меседжів про «зраду Зеленського», «недієвість антиросійських санкцій», «загниваючий Захід», «загрозу України для сусідніх країн», про «нацистів» і «гарне ставлення Росії до окупованих територій та полонених українських військових». Тобто класична методичка російського пропагандиста в дії. Після того, як у світі задумалися над визнанням Росії державою ― спонсоркою тероризму, Максим Шихалієв почав просувати меседж, що в цій війні терористкою нібито є Україна. Поруч із меседжами про атаки та обстріли нібито українських військових проти населення, він також часто називає Україну «УГИЛ» (похідне від російської абревіатури ИГИЛ, яка позначає терористичну організацію «Ісламська держава»).

Така агресивна риторика проти України принесла блогеру значну авдиторію — з початку лютого 2022 року кількість підписників каналу зросла майже на 2580 %. Однак більшість його переглядів, за даними TGStat, припадають на Росію — 57 %, на Україну — 21 %. Нині телеграм-канал «Шейх Тамир» є у топсотні українського сегмента месенджера, який «Детектор медіа» нещодавно дослідив. Попри велику авдиторію, середнє охоплення дописів каналу — лише 39,7 %. Телеграм Шихалієва найчастіше згадували проросійські канали «Кот Баюн» (62 підписники), «КУЧА МАЛА» (551 підписник) та «Пономарь» (180,9 тисяч підписників). Сам канал переважно згадує «ROZENGRAM» (5 тисяч підписників), «Алексей Журавко» (58 тисяч підписників) та «Пономарь».

Пономарь

Телеграм-канал «Пономарь» (182 тисяч підписників) у серпні 2020 року запустив блогер Андрій Пономаренко. Відтоді він відкрито підтримує Росію, виступає проти української влади та «колективного Заходу». Окрім відвертих прокремлівських меседжів із приниженнями України, він використовує й російську лексику — наприклад, класичне «на Украине» замість «в». Загалом канал Пономаренка — це мікс репостів російських та проросійських телеграм-каналів, мемів проти української влади, лідерів США та держав ― членкинь ЄС. Однак цей контент користувачі телеграму залишали поза увагою до початку великої війни. Авдиторія телеграм-каналу почала рости лише наприкінці лютого 2022 року. За цей час авдиторія каналу зросла на 2533 %. Але, як і у випадку Шихалієва, дописи не досягають і половини авдиторії: охоплення — майже 38%. Підходи до ведення свого телеграм-каналу Пономаренко не змінив, тому й досі складно віднайти між репостами оригінальні дописи блогера. Хоча блогер пише рідше, ніж репостить, більшість його дописів просувають меседж Росії про «погане ставлення країн Заходу до українських біженців». Час від часу також він поширює тези, що «Росія розбудовує окуповані території» або «українські чоловіки тікають від призову». Попри «скутий» контент, канал багато згадують російські пабліки, а також «Шейх Тамир» та колишній нардеп від Партії регіонів Олексій Журавко (58 тисяч підписників), який втік до Росії. Крім того, як Шихалієв, так і Пономаренко мають кілька різних телеграм-каналів, які також згадують у своїх основних телеграм-блогах.

Зв’язок між каналами «Шейх Тамир» та «Пономарь» виходить за межі репостів у телеграмі. Шихалієв і Пономаренко до літа 2022 року разом наповнювали ютуб-канал «Шейх Тамир», а в липні 2022 року запустили новий ютуб-проєкт «Мрія», який активно рекламують у своїх телеграм-каналах як «політичну програму». Серед гостей їхніх програм часто трапляються інші проросійські блогери, такі як Дмитро Василець, наприклад. Телеграм-канал канал проєкту запустили 28 червня, нині він має понад 19 тисяч підписників.

Дмитрий Василец

Лідер забороненої від середини червня 2022 року партії «Держава» Дмитро Василець веде телеграм-канал «Дмитрий Василец» (332 тисячі підписників). Канал створили у березні 2018 року, але активну роботу він розпочав під час президентської виборчої кампанії наприкінці січня 2019 року. Спочатку канал був сфокусованим на виборах і поширенні звинувачень на адресу Петра Порошенка. Ще канал поширював посилання із проросійського видання «Страна ЮА», відео Анатолія Шарія і повідомляв про «утиски російської мови». З такими повідомленнями телеграм-канал Васильця прирощував авдиторію дуже повільно. І за два роки роботи, до початку 2022 року, здобув лише понад 10 тисяч підписників. Після 24 лютого Василець підтримав росіян і розповідав про події в дусі російської пропаганди про стійкість російської армії, її підтримку серед українців і що в ЄС біженці з України не отримають підтримки. Між цими постами він продовжував вкраплювати критику Порошенка.

Різкий приріст кількості підписників у каналу Васильця розпочався напередодні заборони партії «Держава» між 9 і 10 березня. За добу кількість підписників каналу зросла від 13 до 31 тисячі підписників. І відтоді почалося зростання кількості підписників каналу. Зараз він є в сотні найбільших телеграм-каналів України. Пости з каналу Васильця в середньому читають понад 150 тисяч людей. Ці пости найчастіше поширюють анонімні телеграм-канали «Адекватный Киев» (857 підписників), «Мрія» (19,3 тисяч підписників) і проросійський ютуб-блогер Тарік Незалежко (101,6 тисяч підписників у телеграмі). Канал останнього також часто згадує в себе у постах і Василець. Більше за нього він посилається лише на «Шейх Тамир» і канал фігуранта списку держзрадників руху «Чесно» Олександра Семченка (170 тисяч підписників).

Политика Страны

Телеграм-канал «Политика Страны» асоціюється з проросійським інтернет-медіа «Страна.UA», яке через заборону змінило адресу сайту на strana.best та далі працює, підлаштувавшись під нові умови.

Телеграм-канал створений 5 листопада 2016 року і має 250 тисяч підписників. В середньому дописи каналу читають 29 % підписників.

Зараз канал намагається приховати проросійське спрямування. Для цього розмиває дописи з проросійськими наративами великою кількістю нейтральних або проукраїнських дописів. Найчастіше канал маніпулює дописами, що містять відео зі зруйнованими внаслідок обстрілів будинками та іншими об’єктами цивільної інфраструктури. Відео з наслідками російських обстрілів канал викладає в такому ж самому стилі (без додаткових пояснень), що й відео нібито з окупованих територій. Відкритий висновок та аналогія з іншими відео непомітно для читачів просувають один із найпоширеніших російських наративів, що «Україна обстрілює цивільне населення та об’єкти цивільної інфраструктури на окупованих територіях». Також він просуває такі меседжі: «європейська енергетична криза, спричинена як санкціями проти Росії, так і невмілим європейським керівництвом», «в Україні розкрадають гуманітарну та військову допомогу, частково під прикриттям Офісу президента та інших владних структур».

Найчастіше канал посилається на канал Олесі Медведєвої «Леся из Страны» (21 тисяча підписників), «PavlovskyNews» (24 тисяч підписників) та однойменний канал проросійського політика «Андрей Портнов» (88 тисяч підписників). Також посилається на відео з власного ютуб-каналу. У дописах автори каналу часто зазначають «російські ЗМІ пишуть», однак чітких вказівок на медіаресурси намагаються уникати. «Политику Страны» полюбляють цитувати російські телеграм-канал «Агрегатор Правды» (понад 77 тисяч підписників), «Медуза — LIVE» (1 мільйон та майже 89 тисяч підписників) та «Дежурный по СНГ» (трохи більше 45 тисяч підписників).

Панченко

Колишня ведуча каналів Медведчука Діана Панченко створила свій телеграм-канал «Панченко» (12 тисяч підписників) 1 грудня 2021 року. Спершу вона подавала свій канал як платформу для просування своїх спортивних і політичних проєктів. А також повідомляла про перебіг судових справ, пов’язаних із нею, та критикувала державні телеканали. Згодом, коли новин про тоді ще можливий повномасштабний наступ Росії стало більше, вона активніше почала дописувати та критикувати / висміювати «колективний Захід» за нібито нагнітання паніки, поширювала російські фейки про обстріли Росії чи окупованих частин Луганської та Донецької областей з боку України тощо. За понад пів року великої війни Панченко риторики не змінила. Вона й досі поширює наратив про «західне управління Україною», меседжі про «соросят»; про «недієвість антиросійських санкцій», які нібито сильніше б’ють по Європі, ніж Росії; про «корумпованих волонтерів»; про «необхідність виконання мінських угод» та що «Україна могла уникнути смертей, але не погоджується на переговори».

Телеграм-канал Панченко — один із небагатьох, на авдиторію якого не вплинула велика війна. Тобто суттєвих змін у прирості чи спаданні підписників не відбулося — вона гармонійно втрачала та набирала авдиторію. Найчастіше канал Панченко згадували в проросійських пропагандистських телеграм-каналах «Всё в кучу» (59 підписників), «ВеличкоLife» (тисяча підписників) та «Шептун Украина Война» (56 тисяч підписників).

Олег Царёв

На авдиторію телеграм-каналу Олег Царёв також не вплинула повномасштабна війна, оскільки колишній український політик, який втік з України 2014 року, й до того займався поширенням російської дезінформації. Автор набрав значно більше авдиторії якраз із початком великої війни. Сам канал має майже 217 тисяч підписників. Публікації регулярно читає половина підписників каналу. Найчастіше канал посилається на пропагандистське медіа «Украина.ру», канал «Запорожская Народная Республика» (4 тисячі підписників), проросійський канал «Русский Демиург» (57 тисяч підписників). В основному канал публікує матеріали російського пропагандистського телебачення. Царьова цитують переважно телеграм-канали пропагандистського медіа «ПолитНавигатор» (39 тисяч підписників) та російського пропагандиста «СОЛОВЬЁВ» (1 мільйон підписників).

«Украина.ру»

«Украина.ру» поширює відверту дезінформацію. Здебільшого канал переповнений фейками про Україну. Найчастіше наголошують на економічних санкціях, дискредитації українських високопосадовців та населення. Як правило, новинна стрічка переповнена багатьма дописами, серед яких є фейки. Автори активно публікують інформацію, тому серед новин і ховається пряма дезінформація. Канал має понад 120 тисяч підписників, середнє охоплення публікації — 26 % підписників. Автори посилаються на «ИнформБюро–ЮФО» (44 тисяч підписників), «Темы. Главное» (56 тисяч підписнків), «Доктор Сосновский» (118 тисяч підписників). Репостять інформацію телеграм-каналу «РИА Новости». «RT на русском», «Донбасс решает» (77 тисяч підписників).

Klymenko Time

Канал працює від 20 грудня 2017 року і має понад 61 тисячу підписників, але його пости в середньому читає лише чверть підписників каналу. Він є платформою інтернет-видання колишнього міністра доходів і зборів в уряді Миколи Азарова Олександра Клименка, який втік з України 2014 року, але намагався впливати на українську політику зокрема за допомогою своїх медіа («Вести», «Радио Вести», журнал «Вести Репортер»). 

Klymenko Time не публікує гасла російської пропаганди напряму. Вони проступають у розлогих постах поміж інших точок зору на події чи у статтях однойменного інтернет-видання, які поширює телеграм-канал Klymenko Time, а також у словах і відео колаборантів, чиї відео і цитати канал публікує регулярно.

Klymenko Time найчастіше посилається на анонімні проросійські канали «Новоstnoy» (2,5 тисяч підписників) і «Зрада чи перемога» (22 тисячі підписників), а також на канал інтернет-видання «Вести» (23 тисячі підписників), яке належить Клименку.

Шарий.net

Телеграм-канал проросійського інтернет-видання Шарий.net працює з 29 січня 2018 року й має понад 43 тисячі підписників, які доволі активно читають канал: оскільки середнє охоплення публікації — 90,6 %. В середині лютого 2022 року Володимир Зеленський ввів у дію рішення Ради Національної безпеки і оборони, у якому, зокрема, наклали на домен цього видання санкції. Цікаво, що канал не публікує прямі проросійські тези. Загалом на каналі домінують світові новини, зокрема і російські, й українські. Автор не висловлює свою думку, однак посилається на пропагандистські видання як на достовірні джерела. Також автор активно репостить інформацію з шаріївських телеграм-каналів. «Шарий.net» найчастіше посилається на канали пари пропагандистів «ОЛЬГА ШАРИЙ» (138,6 підписників) та «Анатолий Шарий». 

Новое Издание

Телеграм-канал онлайн-видання «Новое Издание», яке належить Ользі та Анатолію Шаріям, а також має власний ютуб-канал. Видання було засноване, аби обійти санкції проти попереднього видання Шаріїв — «Шарий.net».

Канал створений 1 листопада 2021 року. Зараз у нього широка авдиторія (379 тисяч підписників), але за проміжок із 6 по 12 вересня канал втратив 2,5 тисячі підписників. Попри значну для українського сегмента телеграма авдиторію, відвідуваність каналу не надто активна. Дописи читають в середньому 23 % підписників. Очікувано, що найчастіше канал посилається на публічний канал Ольги Шарій (135 тисяч підписників). Серед лідерів цитування також локальний телеграм-канал «ХК Киев» (майже 193 тисячі підписників), який здебільшого орієнтується на новини Києва. Цей канал є однією з чотирьох варіацій каналу «Хуевый Киев». А також канал мільйонник «Украина Сейчас: новости, война, Россия» (майже 1590 тисяч підписників), який має значно менш популярну україномовну версію «Україна на часі | новини 24/7, війна, Росія» (1578 підписників). Україномовна версія позиціонує себе як «телеграм-канал незламної України», що пропонує читачам оперативні новини.

Серед тих, хто поширює контент цього каналу, — Ольга та Анатолій Шарії, а також російський телеграм-канал «Сводки ополчения Новороссии Z.O.V. (ДНР, ЛНР, Украина, Война)» з авдиторією у 290 тисяч підписників.

На відміну від телеграм-каналів подружжя Шаріїв, цей канал не використовує агресивну риторику. Мова дописів здебільшого нейтральна. Однак він використовує схожу з «Политикою Страны» тактику: проросійські меседжі розмиті величезною кількістю новинних дописів, як вітчизняних, так і зарубіжних. Проросійськість каналу можна встановити за використанням окремих маніпулятивних тактик. Для прикладу, автори добирають загалом правдиві новини, але їхня сукупність та незначне зміщення акцентів спотворює картину дійсності. Також канал часто поширює правдиві цитати чи новини про події, однак відокремлює їх від додаткового контексту, що теж спотворює сприйняття.

Мирослава Бердник

Канал проросійської блогерки та громадської діячки створений 1 лютого 2019 року, має 7 тисяч підписників, середнє охоплення публікації — 64 % від загальної кількості підписників.

Канал репостить пропагандистські канали й рідко публікує власні дописи, у яких найчастіше дискредитує владу України. Загалом дописи з’являються рідко, проте канал досі активний. Сама Мирослава Бердник зараз під слідством через проросійську пропаганду. 

Давито Матвейченко

Канал працює з 13 березня 2021 року й має 328 підписників. Публікації зазвичай читають лише 27 % підписників. Канал харківського депутата партії Шарія поширює російську пропаганду, дискредитуючи Україну та будь-які її дії: залякування авдиторії, відверта брехня та вихваляння Росії. Автор публікує здебільшого емоційно забарвлені публікації, за котрими ховається дезінформація та наратив, що «Україна —  провальна держава».

Вадим Рабинович

Особистий канал співголови забороненої 2022 року проросійської партії «Опозиційна платформа — За життя». З початку вторгнення Рабинович перебуває в Ізраїлі, хоча спершу стверджував, що готовий повернутись, але заважає відсутність авіарейсів в Україну. 14 лютого 2022 року він написав, що війна почалась, і розпочав її Захід проти України, закликаючи всіх залишити країну.

Телеграм-канал створений 2 вересня 2019 року. Його авдиторія — лише 1641 підписника, й від 4 серпня їхня кількість спадає. Середнє охоплення допису — 43 % читачів.

Рабінович загалом не змінив свою проросійську риторику, однак тактика просування меседжів стала не такою агресивною. Здебільшого канал постить розважальний контент (меми) з натяками на події, що відбуваються, подекуди доволі неоднозначними. Також на каналі багато репостів з інших телеграм-каналів, здебільшого новинних, без власної оцінки чи аналізу.

Проросійські меседжі здебільшого приховані за мемами, анекдотами чи двозначними цитатами, натяками.

Найбільше Рабіновича цитують «Украина в шоке | Лисичанск | Изюм | Лиман» (майже 216 тисяч підписників), «ВеличкоLife» (1,2 тисячі підписників) та «цибуля» (майже 23 тисячі підписників). Найчастіше канал цитує вже згадані «Политику Страны», «Klymenko Time» та «Вести».

Як вчасно перефарбуватися. Проросійські блогери та медіа, які змінили свою риторику

наглый

Колишній ведучий проросійського телеканалу «Наш» Макс Назаров запустив особистий телеграм-канал «наглый» (38 тисяч підписників) 9 липня 2018 року. Відтоді він систематично поширював на своєму каналі проросійські та антидемократичні меседжі, критикував українські ЗМІ та активістів, піарив проросійського політика Євгена Мураєва та його канал «Наш», на якому сам працював. Напередодні повномасштабного вторгнення Росії в Україну він відкидав інформацію про можливий російський наступ, звинувачуючи «соросят» у підбурюванні паніки, критикував владу за запровадження надзвичайного стану (23 лютого) та нагадував про мінські домовленості.

За місяці великої війни риторика Назарова змінилася, тепер він критикує і висміює переважно росіян. Але час від часу старі звички беруть своє. Наприклад, він досі відзначається поширенням чорного піару на Петра Порошенка та його однопартійців, зокрема, на народну депутатку від «ЄС» Ірину Геращенко. Також він іноді вдається до антизахідної риторики — переважно це нападки на США та американських політиків. Попри це, зміна позиції Макса Назарова суттєво позначилися на його авдиторії, яка з кінця лютого впала на майже 60 %. До повномасштабного вторгнення він мав понад 60 тисяч підписників, нині — 38 тисяч. Разом із цим, охоплення його дописів сягає 65 %. Найчастіше телеграм-канал «наглый» згадують «Новоstnoy» (2,3 тисячі підписників), «СХОВИЩЕ» (17 підписників) та «Сочные новости от скуки» (9 тисяч підписників).

Крючок

Заступниця головного редактора забороненого нині ресурсу «Страна.ua» Світлана Крюкова завела власний телеграм-канал «Крючок» 14 січня 2019 року. Зараз він має 13 тисяч підписників. Із серпня 2022 року канал стабільно втрачає читачів та має низькі показники відвідуваності — дописи читають лише 30 % підписників.

Свою колись явну проросійську позицію Крюкова тепер добре приховує. Здебільшого її дописи —  репости щодо новин і актуальних подій, переважно без зазначення власної оцінки. Авторка здебільшого дотримується емоційно нейтральної лексики та новинного формату викладення тексту. Поширює багато інформації від українських органів влади та посадовців. Проте за ремарками на кшталт «новости из параллельной реальности» можна відстежити її антизахідні погляди. Допускає й приховану критику Зеленського на зразок: «Мудрый правитель ищет друзей среди врагов и держит их ближе, чем друзей. Но это не наш случай».

У дописах Крюкова найчастіше цитує рідну їй «Политику Страны» та канал радника міністра внутрішніх справ Антона Геращенка (більше 55 тисяч підписників). Також Крюкова часто посилалась на створений у березні 2022 року канал журналістки «Страна.ua» Анастасії Товт, що має лише 372 підписники. На каналі Крюкової багато самоцитування для демонстрації зв’язків між окремими дописами.

Найбільше канал Крюкової цитують канали Новоstnoy (2,5 тисячі підписників), «Телеграммы от Валетова» (російський канал з авдиторією 4 тисячі підписників) та канал «Суспільний Контроль» (5 тисяч підписників).

Леся из Страны

Особистий канал проросійської журналістки Олесі Медведєвої «Леся из Страны» існує з 9 червня 2019 року. Цікаво, що ресурс TGStat ідентифікує його як російський російськомовний канал. Зараз канал має понад 20 тисяч підписників, проте з квітня 2022 року спостерігається плавне зменшення авдиторії каналу. Середнє охоплення допису — 83 % читачів.

Найбільше цей канал цитують проросійські канали «Новоstnoy» (2,5 тисячі підписників), «Зрада чи Перемога» (понад 21 тисяча підписників) та «Союз блогеров Украины» (майже 3 тисячі підписників). Авторка каналу найчастіше цитує телеграм-канал медіа, на якому працювала, — «Политика Страны», канал свого колеги Макса Назарова «наглый»  та канал «Зрада чи Перемога» (22 тисячі підписників). Часто Медведєва робить репости на відео з власного ютуб-каналу.

Після 24 лютого Олеся Медведєва змінила проросійську риторику на радше антидемократичну та опозиційну. Україну нібито любить, зокрема Донецьк (про це вона розповіла в неоднозначному дописі, що присвячений Дню Незалежності України). Мова каналу доволі груба, агресивна щодо Володимира Зеленського, загалом української влади та міжнародних партнерів України. Авторка часто використовує маніпулятивні прийоми подання інформації. Для прикладу, проводить опитування серед читачів на неоднозначні теми чи з маніпулятивними варіантами відповідей.

Макс Бужанский

Народний депутат від монобільшості Максим Бужанський (30 тисяч підписників) раніше був частим гостем каналах Віктора Медведчука й озвучував меседжі проросійської пропаганди. Телеграм-канал він веде довше, ніж є народним депутатом, — від 18 грудня 2018 року. Спочатку він коментував політичні події в дусі проросійської пропаганди. Але наприкінці 2021 року перемкнувся на критику Росії й беззастережну політику партії «Слуга народу». Проте з ноткою антидемократичної риторики. Зараз Бужанський поширює новини з патріотичних телеграм-каналів і регулярно постить скриншоти російських медіа із саркастичними коментярми. Середнє охоплення постів каналу Бужанського — 57 %, а головними поширювачами контенту депутата є канал Макса Назарова, колишнього заступника голови Адміністрації Януковича Андрія Портнова (88 тисяч підписників) і колись журналіста, а нині народного депутата України, який перебуває під санкціями США, Олександра Дубінського (52 тисячі підписників). Своєю чергою, в телеграм-публікаціях Бужанський посилається на Макса Назарова, «Klymenko Time» і анонімний телеграм-канал «Новоstnoy» (2,5 тисячі підписників).

Vesti

Телеграм-канал «Vesti» (23 тисячі підписників) видання «Вести», що належить медіахолдингу «Мультимедіа-інвест груп», запустило 9 лютого 2019 року. Видання та холдинг пов’язані з колишнім міністром доходів і зборів України Олександром Клименком. До лютого 2022 року «Vesti» постійно поширювали проросійські меседжі в українському інфопросторі, виправдовували Росію та дискредитували учасників Революції гідності. У своєму телеграмі вони дозволяли собі трохи більше маніпуляцій, аніж на сторінках видання, у тому числі через репости з проросійських телеграм-каналів. Однак після повномасштабного вторгнення Росії в Україну «Vesti» почали мімікрувати під проукраїнське видання, а з телеграм-каналу майже зникли проросійські меседжі. Єдине, що лишилося від «Вестей» зразка 2021 року, — це порушення журналістських стандартів та періодичні маніпуляції на темі війни. Зокрема, у телеграм-каналі видання публікують відео з обстрілами будинків мирних жителів на окупованих територіях чи наслідками ударів по них — хоча «Vesti» й не пишуть про причетність нашої армії до цих атак, однак меседж цих дописів саме такий. Загалом ці відео видання публікує без додаткової верифікації з посиланнями на окупаційні телеграм-канали. «Vesti» також намагаються легітимізувати колаборантів та окупаційні адміністрації на загарбаних росіянами територіях через цитування, поширення їхніх заяв та позицій.

Такі зміни майже не вплинули на авдиторію видання. Хоча в кінці лютого 2022 року на каналі відбувся незначний сплеск підписок, авдиторія швидко відкотилася назад. Попри те, що кістяк підписників видання лишився, охоплення дописів вкрай низьке.

Добкин Михаил

Проросійський політик з України, колишній голова Харківської обладміністрації Михайло Добкін (майже 14 тисяч підписників) веде свій телеграм-канал із 30 жовтня 2019 року. Однак веде він його, так би мовити, пасивно — з кількамісячними перервами в публікаціях. Наприклад, востаннє він публікував допис 30 червня, а до цього — 12 квітня. Та навіть із такої малої кількості дописів помітно, що Добкін змінив риторику та почав підтримувати українську владу. Хоча незадовго до початку великої війни писав, що сумнівається в повномасштабному вторгненні Росії, та звинувачував владу України в нагнітанні паніки та втечі за кордон. Канал Добкіна часто згадують телеграм-канали «Сочные новости от скуки» (9 тисяч підписників), «СХОВИЩЕ» (17 підписників) та «Новоstnoy» (2,4 тисячі підписників). Сам він найчастіше згадував Макса Назарова, Макса Бужанського та Андрія Портнова (88 тисяч підписників).

Ангелина Пичик

Колишня ведуча проросійського телеканалу «Наш» Ангеліна Пичик (4,2 тисячі підписників) створила свій телеграм-канал 11 лютого 2022 року. Того ж дня, коли РНБО запровадила санкції проти телеканалу «Наш». Якраз цій темі Пичик і присвятила свій перший допис. Окрім цього, вона дописувала про тоді ще можливе вторгнення Росії в Україну, висміюючи заяви світових лідерів та їхні попередження. Наприклад, 17 лютого вона назвала «американським старим фейком» заяву голови Пентагону, що «Росія запасається кров’ю та продовжує стягувати війська до кордонів України». На цих темах та висвітленні ситуації в Києві в перші дні повномасштабного вторгнення Росії в Україні Пичик наростила авдиторію до майже 9 тисяч, однак уже в березні почала її поступово втрачати. Нині в неї трохи понад 4 тисяч підписників, а середнє охоплення її постів — 65 %.

Після повномасштабного вторгнення вона змінила риторику, як і її колега по каналу Макс Назаров, та почала називати російських військових окупантами, показувати в своєму телеграмі наслідки обстрілів тощо. Ангеліна Пичик переважно репостить у своєму каналі дописи з інших телеграм-каналів: офіційних (на кшталт телеграму Ігоря Терехова чи Віталія Кіма); телеграм-каналів, що мімікрують під ЗМІ («Украина 24/7», «Украина сейчас»); цитує російські ЗМІ (канал «Дождь»); промотує персональні канали (відео того ж Назарова).

ХУРСИН

Проросійський журналіст та блогер Євген Хурсін завів особистий канал 27 травня 2020 року. Його авдиторія — майже 4 тисячі підписники, і їхня кількість поступово зменшується. Активність читачів каналу середня — 35 % підписників відстежують дописи.

Зараз канал не справляє враження вкрай проросійського. Хоча, наприклад, демонтаж пам’ятної дошки російському письменнику Михайлові Булгакову з фасаду Київського університету імені Тараса Шевченка викликав несприйняття у Хурсіна. Контент каналу різноманітний — від розважальних відео до політичних новин. Автор допускає емоційно забарвлену критику влади, хоча й постить багато інформації від офіційних джерел.

Найбільше Хурсіна цитують російські телеграм-канали «Народный корреспондент» (майже 6 тисяч підписників) та «Религия и политика. Александр Вознесенский» (майже 3 тисяч підписників), а також український «Сочные новости от скуки» (понад 9 тисяч читачів). Сам Хурсін найчастіше цитує телеграм-канали «headlines.????????» (понад 51 тисяча підписників), «Политика Страны» та «Klymenko Time».

КП в Украине (доповнено після коментарів в ФБ авторки каналу)

Офіційний канал видання «КП в Украине» (1,2 тисячі підписників), створений 4 серпня 2017 року. Середнє охоплення публікації становить 36 % підписників каналу. «КП в Украине» — це колишня «Комсомольская правда в Украине». Видання належало наближеному до Януковича олігарху Сергію Курченку, а потім перейшло під контроль Агенції з розшуку та менеджменту активів (АРМА), яке так і не знайшло Українському медіахолдингу управителя. Попри це «КП в Украине» далі працює. Зараз в описі каналу зазначено, що його тимчасово веде головна редакторка як свій блог.

Проаналізувати контент на проросійську риторику підштовхнули цитування каналу. За даними сервісу аналітики для телеграма TgStat, найчастіше за час свого існування канал цитував та згадував телеграм-канал проросійського видання «Klymenko Time», телеграм-канал «Культурная прачечная», канал проросійського видання «Vesti» та проросійський телеграм-канал «Зрада чи перемога», який вказує пошту на домені mail.ru як контакт щодо реклами на каналі.

Далі ми проаналізували контент каналу до початку великої війни, тобто за весь час існування каналу до 24 лютого 2022 року. Аналіз показує, що канал підтримував загалом проросійський (або, принаймні, спільний з Росією) порядок денний — якщо не політичний, то соціально-культурний. Так, фіксуємо власні дописи та поширення щодо подій в житті російського шоубізу, як-то про російську премію МузТВ в 2021 році чи пост про інтерв’ю з «королевой русского детектива» Александрою Мариніною, прощання культурної еліти з Олегом Табаковим в Москві чи інтерв'ю з російським співаком Сєровим. Телеграм-канал також публікував ексклюзивний коментар юристів російського репера Моргенштерна, коли йому заборонили в'їзд в Україну. Також канал цитував  російських посадовців з інформацією, яка не мала суспільного значення

Канал поширив допис з матеріалом, який транслює меседж російської пропаганди про зв’язки України з терористичною організацією ІДІЛ. “Исламские террористы используют нашу страну как перевалочный пункт и удобное убежище”, — з таким підписом канал опублікував матеріал. “Детектор медіа” писав, чому Росія вдається до такої тактики, а також розвінчував маніпуляції довкола неї.

Також ми зафіксували дописи, що підігрівають російські наративи про «зовнішнє управління», що, мовляв, Україною керує хтось ззовні. До прикладу, пишучи про новопризначеного посла США в Україні, канал зазначав, що новопризначений посол є людиною, чиє ім’я «в кои-то веки не связывают с известным финансистом и миллиардером Джорджем Соросом». Потім посилаються на цитату адвоката Трампа Джуліліані, де той стверджує, що чотири попередні посли «назначались исключительно по протекции Сороса». Спекулюють впливом Сороса й у дописі з посиланням на матеріал видання про французького філософа, який зустрічався з лідеркою білоруської опозиції Світланою Тіхановською ніби-то за дорученням Сороса у контексті впливу на тогочасні протести в Білорусі. 

Канал ширив іронічний допис з підбіркою цитат із заходу, де обговорювали витоки конспірологічної теорії про Сороса та зовнішнє управління. Так, у дописі зазначають: “наши украинские “соросята” (они сами себя так назвали!) решили доказать, что они не такие”. Автори допису іронізують, мовляв, вони не розуміють, чому учасники дискусії соромляться такого звання.

Вищеперераховані приклади — це частина подібного контенту, який канал транслював до 24-го лютого 2022 року. 

У каналі зустрічалися поширення дописів каналів, які українська розвідка вважає ворожими. Так, канал поширював повідомлення про «інсайти» від телеграм-каналу «Резидент» чи слухи від «Легитимного». 

Після повномасштабного вторгнення канал видання поводиться як проукраїнський й патріотичний. Постів, де простежується проросійська риторика, з 24-го лютого 2022 року не зафіксовано. Є поширення каналу, який українська розвідка вважає ворожим, але контент допису не є проросійським та не поширює дезінформацію.

Втім, поширювати допис таких каналів, навіть якщо допис не містить маніпуляцій, а просто поширює фото та відео з місця подій, не варто. Адже так ми вказуємо підписникам, що це, начебто, достовірне джерело, що спонукає їх підписатися на канал, який системно поширює російську дезінформацію. Також поширення підвищує індекс цитування каналу, що сприяє його просуванню.

«За мною прийшли». Проросійські телеграм-канали, які перестали працювати

Евгений Мураев

Проросійський політик Євгеній Мураєв (17 тисяч підписників) запустив свій телеграм-канал 19 березня 2020 року. Він не надто активно його вів, періодично публікував політичні заяви, також критикував владу та часом вихваляв Росію. До лютого 2022 року за його каналом стежили 10 тисяч підписників. Однак на початку повномасштабного вторгнення авдиторія телеграм-каналу почала зростати і в травні сягала 18 тисяч, а далі почався поступовий спад. Цікаво, що на канал підписувалися, попри те, що Мураєв опублікував останній допис на другий день великої війни, 25 лютого. Останній пост був зі словами: «Захід здав Україну». Завдяки цьому допису та фактичному заклику до капітуляції Мураєв потрапив на Дошку ганьби. Відтоді невідомо, де Мураєв і що з ним.

Полуев-live

Колишній ведучий каналів «Наш» та «Україна 24» Володимир Полуєв (2,6 тисячі підписників) створив телеграм-канал 21 жовтня 2019 року. Він був не надто активним у телеграмі, переважно критикував українську владу — як часів Зеленського, так і часів Порошенка. Червоною лінією в його телеграм-каналі проходила тема санкцій, які РНБО запроваджувала проти телеканалів, на яких він працював, та проросійських діячів. Після 24 лютого Полуєв змінив риторику і перетворив свій телеграм-канал на таку собі стрічку новин про перебіг російсько-української війни. Він переважно посилався на офіційні дані від Генштабу, обласних адміністрацій, Зеленського тощо. Останній свій допис Полуєв опублікував 8 травня. Пік за кількістю підписників, як і в більшості телеграм-каналів, у нього припав на кінець лютого — тоді авдиторія Полуєва була понад 4 тисячі підписників. Однак зі зміною риторики від Полуєва у телеграмі почали відписуватися. 

Алексей Куракин

Блогер та політичний піарник Олексій Куракін створив свій телеграм-канал 10 листопада 2018 року. Окрім телеграм-каналу, раніше він регулярно дописував у блогах видання «Корреспондент» та часто піарив Віктора Медведчука. 

Зараз на каналі залишилось усього 847 підписників. Найбільше двостороннє цитування зафіксоване з каналом «FRONTовые Zаметки» (майже 58 тисяч підписників). Також цей канал цитували російські телеграм-канали «Юлия Витязева» (понад 100 тисяч підписників) та «Шпага в алмаZах» (654 підписники). Серед улюбленців Куракіна — «ЗеРада» (272,6 тисячі підписників) і «Политика Страны».

Канал припинив роботу 28 лютого 2022 року. В останньому пості автора йдеться, що «Западу, “который с нами”, наиболее выгоден вариант продолжения войны в Украине и превращения ее в громаднейшее Алеппо. Чем больше разрушений и смертей — тем больше можно демонизировать Россию, обкладывать санкциями, вытеснять ее с мировых рынков, ослаблять связку Россию — Китай. Разрушенную до основания страну легче скупить — оптом», «Все, что нам сейчас “вливают” в мозг — нельзя назвать правдой. 99,9 % информации — это элементы пропаганды и информационной войны. Со всех сторон», «Вам нужен враг? Он в телевизоре — из безопасного места рассказывает чужим детям, как правильно воевать и умирать».

Що далі? 

«Детектор медіа» пильно стежить за тими, хто просуває російську пропаганду в Україні. З початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну ми вели Дошку ганьби, де фіксували публічну підтримку російської агресії. Зрештою наповнення переліку припинилося, бо ані політики, ані медійники вже не наважувались публічно виступати з підтримкою росіян і проросійськими заявами. Втім зараз ми спостерігаємо повернення в інформаційний та політичний простір політиків, які закликали до капітуляції та фактично підтримували вторгнення, зокрема Анатолія Бурміча з «ОПЗЖ».  Згаданий у цьому матеріалі Макс Назаров повернув в інфопростір проросійського політика й телеведучого Андрія Пальчевського, і в їхній розмові аналітик «ДМ» Ярослав Зубченко зафіксував чимало старих добрих антизахідних наративів. Тож ми й надалі пильно стежитимемо за ресурсами і блогерами, які є чи раніше були проросійськими, й робитимемо все, аби ці люди не змогли знову стати легітимною частиною українського медіапростору.

Головна ілюстрація: Наталія Лобач

* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
Коментарі
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
2019 — 2022 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду