Журналісти «Без Брехні» встановили хронологію поширення фейку про «розстріл мігрантів»

Журналісти «Без Брехні» встановили хронологію поширення фейку про «розстріл мігрантів»

16:49,
2 Грудня 2021
2751

Журналісти «Без Брехні» встановили хронологію поширення фейку про «розстріл мігрантів»

16:49,
2 Грудня 2021
2751
Журналісти «Без Брехні» встановили хронологію поширення фейку про «розстріл мігрантів»
Журналісти «Без Брехні» встановили хронологію поширення фейку про «розстріл мігрантів»
Автори:
У межах цієї інформаційної операції, зокрема, зламали сайт «Детектора медіа».

Фактчекінговий проєкт «Без Брехні» встановив хронологію поширення фейку про «розстріл мігрантів у Чорнобильській зоні». Про це активно писали російські ЗМІ.

Інформаційна операція розпочалася з підготовки фейку про те, що нібито військові «61-ї окремої піхотної єгерської бригади» заявили про намір «застосовувати зброю проти мігрантів, які прориватимуться з Білорусі». Саме цю «заготовку» використали, щоб поширити фейк про «розстріл мігрантів військовими 61 бригади».

«Ця операція була гарно спланована і організована. Використовувалися одночасно кілька джерел внесення фейкової інформації. Поширили через авторитетне видання. Розносили синхронно за кілька хвилини після появи фейкового джерела по телеграм-каналах. Для міжнародного резонансу поширили на англійській у твіттері і на арабський світ через впливові фейсбук-сторінки», — розповіли в «Без Брехні».

Як кажуть фактчекери, головними меседжами цієї провокації є:

  • Україна накопичила війська поблизу кордонів з Білоруссю, що становить загрозу союзній державі;
  • з 24-26 листопада ЗСУ проводить операцію «Полісся», мета якої — не допустити мігрантів в Україну;
  • саме військові ЗСУ, а не прикордонники «розстріляли мігрантів»;

«Ці фейкові тези намагаються подати як агресивну поведінку України, яка загрожує Росії», — зазначається в повідомленні.

Першим фейк поширив регіональний сайт «Житомир Ньюс» 30 листопада о 8:05. Видання нібито з посиланням на джерела написало, що «29 листопада близько 4 години ранку на білорусько-українському кордоні стався інцидент із застосуванням вогнепальної зброї», а саме: «силовиками було припинено спробу переходу державного кордону України групою порушників східної зовнішності». На цю інформацію як на офіційне джерело російські пабліки почали посилатися лише о 14:40 1 грудня.

Трохи раніше того ж дня, о 13:36, на фейсбук-сторінці військового полковника Василя Румака опублікували відео нібито «розстрілу мігрантів». «Знайомий надіслав відео зі стріляниною. Каже, що з 61 бригади. Знято в ІЧ діапазоні. Розстріляли якусь групу. Наші чи ні, сказати важко. Та й у кого стріляють, теж є питання, хоча упевнено можна говорити, що ті, яких валять, без бойового досвіду. Що до мене, схоже на провокацію чи…», — йшлося в описі до відео. Василь Румак уже повідомив, що його сторінку зламали й відео публікував не він.

Попри це, за 9 хвилин після публікації відео на сторінці Румака це ж відео виставляє у фейсбуці «Юрій Іванов» з Курська та пише, що його оприлюднив український військовий та додав, що воно з’явилося завдяки оліграху Рінату Ахметову. Паралельно схожа публікація з’являється в забороненій в Україні соцмережі «ВКонтактє».

О 14:02 на телеграм-каналі «Охранитель» з'являється відео з посиланням на фейсбук військового, із версією «від експертів», що «поява відео пов’язана з Ахметовим, у якого конфлікт з Зеленським, і поява відео дискредитує Зеленського перед партнерами».

За пів години зловмисники зламали сайт «Детектора медіа» та замінили одну з новин 29 грудня на матеріал з версією фейку про «61-у окрему піхотну єгерську бригаду», Ріната Ахметова та з фейковим скріншотом від ДПСУ за 29 листопада. Журналісти звернули увагу, що в матеріалі є скріншот з відео, яке з’явилося лише 1 грудня. «У матеріалі під назвою "Хід короля. Ахметов завдає удару у відповідь", "пояснюється" роль Ахметова: він нібито викупив відео з "розстрілом мігрантів" 61 "отбр" і виставив його для того, щоб дискредитувати Зеленського, і таким чином помститися за деолігархізацію. Така версія творцям фейку має здаватися правдоподібною після публічних звинувачень Зеленського в бік Ахметова в підготовці перевороту. Але у російських джерелах згадка про Ахметова з’явилася раніше появи цього пояснення. Текст "новини" написаний з помилками, помітно, що перекладався з російської», — кажуть у проєкті «Без Брехні».

Окрім цього, у фейковий матеріал додали скріншот нібито новини за 29 грудня з офіційної сторінки Прикордонної служби, у якому згадують «61 бригаду». Ця «новина» також містить помилки у назві області «ЖитоРМинщині» та в інших словах, а увесь текст написаний жирним шрифтом. Державна прикордонна служба 1 грудня о 16:41 спростувала фейкове відео і заявила, що жодних груп мігрантів на кордоні з Білоруссю виявлено не було.

Попри те, що «Детектор медіа» видалив фейк, скріношти з сайту почали ширити телеграм-канали.

«О 14:38, тобто вже через три хвилини після публікації "позавчорашньої новини" на "Детекторі", з’являється пост в телеграм-каналі "неофтальньій безсонов" зі скріншотом новин "Детектора". Наступна поява скріншота відбулися о 14:42. Після цього пішли масові репости. В жодному повідомленні не надається посилання на саму новину, адже фекарям було зрозуміло, що "Детектор медіа" після виявлення зламу видалить її. Також немає жодної згадки про цю статтю до справжнього часу її публікації на "Детекторі" – 14:35 1 грудня», — розповіли фактчекери.

Нагадаємо, 14 листопада 2021 року в українських медіа зафіксували поширення «заяви» з фейсбук-сторінки «61-ї окремої піхотної єгерської бригади» про намір «застосовувати зброю проти мігрантів, які прориватимуться з Білорусі».

1 грудня «Детектор медіа» зазнав хакерської атаки. Зловмисник, отримавши доступ до адмінки сайту, замінив текст публікації за 29 листопада на малограмотний текст, заснований на фейку про прикордонників, уже розвінчаному прикордонною службою. У заголовку були згадки про Зеленського та Ахметова. Державна прикордонна служба України (ДПСУ) попередила, що окремі ресурси публікують відео, нібито зняте тепловізійною камерою, на якому «розстрілюють групу людей». У цих «новинах» йдеться про те, що українські військові розстріляли мігрантів, які намагались перетнути український кордон з території Білорусі через зону відчуження. ДПСУ вказує, що це фейк, та закликає не розповсюджувати неправдиву та неперевірену інформацію. Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки повідомив, що фейкове відео про нібито «розстріл мігрантів у Чорнобильській зоні» поширили зі зламаної фейсбук-сторінки реальної людини — Василя Румака.

Фото: ДПСУ / Facebook 

Читайте також
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
Коментарі
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду