Агенти без лапок. Два телеканали зробили прокремлівський камінг-аут

NewsOne

Read in English

«Соловьев таки подписал с украинцами на неподконтрольных территориях народную декларацию о мире». Цей заголовок матеріалу, опублікованого 17 вересня на сайті каналу NewsOne, міг залишитися непоміченим більшістю читачів: прізвище «Соловйов» їм мало що говорить. Але це своєрідний маніфест, який знаменує остаточний перехід каналу під біло-синьо-червоний прапор Росії. Разом із NewsOne цей крок зробив «112 Україна»; останнім часом канали синхронно працюють в інтересах Віктора Медведчука.

Повідомлення не набуло великого розголосу, адже вийшло тоді, коли всі обговорювали NewsOne з іншої нагоди – побиття кореспондентки під час акції протесту під Генеральною прокуратурою. Зокрема, говорили про те, що, мовляв, агенти Кремля чи ні, а бити журналістів не можна.

Тим часом журналісти NewsOne ставили на сайт повідомлення про підписання «Народної декларації миру» в Луганську.

Ось фрейм, у який нас намагається помістити це повідомлення:

  • Україна – агресор: це вона напала на своїх власних громадян і змусила їх захищатися;
  • війна – громадянська, адже з обох боків воюють українські громадяни;
  • війна триває, бо влада України на ній заробляє;
  • зупинити війну має Україна, припинивши вести «бойові дії»;
  • замість теперішньої влади в Україні мають запанувати «політики миру».

Усе це тези, добре знайомі нам із кремлівських ЗМІ – ними рясніє моніторинг російської пропаганди. Якщо проаналізувати результати моніторингу пропаганди в ЗМІ, які працюють в Україні, їх теж можна побачити, але не прямим текстом – у вигляді натяків, езопової мови. Тепер NewsOne говорить прямим текстом: агрессор – Україна.

Нагадаю, що саме в ефірі NewsOne Віктор Медведчук у той самий день заявив, що словосполучення «російська агресія» для нього є неприйнятним штампом.

Росія, точніше, відсутність згадок про Росію, також є частиною цього фрейму. Людям, які його приймають, неважко пояснити нестиковки: російські війська, присутність яких на Донбасі визнала торік ОБСЄ, у критичний момент зупинили наступ агресора, але відразу відступили. Російські військові, які періодично гинуть чи потрапляють у полон, – добровольці, небайдужі до долі братів із Донбасу. Російська участь у житті непідконтрольних територій – турбота за українців, яких покинула їхня держава.

Крим? Із цим важче, але зазвичай розмову з прямого запитання «чий Крим?» удається перевести на відповідальність «України» та «української влади» за те, що півострів «вирішив приєднатися» до Росії. А звідси недалеко до тези, що прийдешні політики миру створять умови для його такого самого добровільного повернення.

Зауважмо, що слова «Росія» в повідомленні немає взагалі. «Мы ожидаем провокаций как со стороны Украины, так и неподконтрольных территорий и спецслужб соседних государств», – каже один із лідерів партії «Розумна сила», про яку вперше гучно заговорили після свідчень засудженого у справі замаху на Бабченка Бориса Германа – саме як про фінансовану Кремлем. Вочевидь згадка про провокації територій і держав – намагання хоч трохи розбавити картинку, в якій єдиною учасницею бойових дій та бенефіціаркою війни є «Україна». В України не так багато сусідніх держав, але важко уявити, яка з них може організовувати провокації проти «Розумної сили». Росія, принаймні, на території окупованої частини Луганської області, могла б умить припинити підписання будь-яких народних декларацій, якби лише захотіла.

NewsOne – чи не єдиний всеукраїнський засіб масової інформації, який регулярно висвітлював діяльність «Розумної сили» дотепер. Рік тому тут вийшов піар-сюжет із нагоди презентації новоствореної партії; потім періодично виходили матеріали з популістськими заявами лідера партії Олександра Соловйова та твердженнями, що на осередки «Розумної сили» тиснуть. 7 вересня заступник голови партії Олександр Савченко був гостем студії NewsOne, де закликав до зміни влади та збереження «дружби з Росією».

Отже, можна говорити про послідовну промоцію групи людей, чия діяльність зводиться до проросійських заяв та провокацій на зразок оцієї луганської. В тому, що ця провокація відбулася з відома окупаційної влади, сумніватися не випадає, хоча в матеріалі про це не йдеться. Знаючи, як приймаються рішення на окупованих територіях, можна бути впевненими, що також вона відбулася щонайменше із відома емісарів Кремля.

Те, як автори повідомлення завзято наголошують на «українських громадянах» і «дозволі СБУ», змушує мимоволі згадати апостола Павла, який вчасно апелював до свого римського громадянства, щоб його не стратили в Єрусалимі. Але формулювання видають, що Соловйов і Савченко представляють якусь іншу сторону, окрему від України: «мы ожидаем провокаций со стороны Украины», «требованиями к властям Украины и всем сторонам конфликта» – риторика аж ніяк не людей, які вважають себе українською опозицією.

На фотографіях, якими проілюстрований текст, певні люди обіймаються й позують на тлі луганського залізничного вокзалу. Проте приїхати до Луганська поїздом із вільної території неможливо, тому вокзал вочевидь обрано як символічне місце зустрічі.

Чи можна було повідомляти про цю провокацію? Ймовірно, так – якщо основою повідомлення були б відповіді на запитання «хто ці люди?», «як і чому вони поїхали туди і організували це?» і «як до цього ставиться і що планує робити СБУ?» Але жодних інших позицій, окрім представників так званої «Розумної сили», в тексті немає, а формулювання «таки подписал» і «сдержал обещание» наштовхують на думку, що це не редакційний матеріал, а присланий самими провокаторами. Правильність цієї здогадки легко підтвердити, зайшовши на їхній сайт. Матеріал опублікований там у тому самому вигляді, що й на сайті телеканалу, лише заголовок інший. Те саме повідомлення, але з оригінальним заголовком та з посиланням на сайт партії, опублікувала «КП в Украине», видання, що належить Сергієві Курченку. Вийшов схожий матеріал і на сайті «Апостроф», близькому до Василя Філіпчука, автора ідеї віддати Росії Крим в оренду.

Піар-сюжет про провокацію «Розумної сили» у джинсовій рубриці «Епізод» показав також телеканал «112 Україна». Відео цієї рубрики канал в інтернет не викладає, але про це подбала сама «Розумна сила»:

На аматорському відео, використаному в матеріалі, видно, що за символічним братанням Соловйова та «українців» стежать люди, дуже схожі на військових. Цікаво, що кореспонденти ані NewsOne, ані «112 Україна» поїхати знімати підписання «декларації» не наважилися.

На жаль, повноцінних журналістських матеріалів інших ЗМІ, які б дослідили провокацію та дали позицію українських правоохоронців (а не тільки допис Георгія Туки у Фейсбуку), знайти не вдалося. Можливо, журналісти просто вирішили не привертати уваги до акції маргіналів.

А дарма. Спостерігаючи за змінами в риториці та інформаційній політиці NewsOne та «112 Україна», можна прогнозувати, що прямих закликів «Україно, капітулюй» та інших форм явної російської пропаганди в ефірі цих каналів побільшає. Адже вони впевнені у своїй безкарності. І в Україні, і в міжнародних організаціях є достатньо захисників свободи слова, готових кинутись на амбразуру й прикрити російських агентів своїм тілом.

Російських агентів – це вже без лапок.

comments powered by Disqus