У Білорусі дослідили, як медіа поширюють російську пропаганду

vezha.info

Як пише ГО «Білоруська асоціація журналістів», 22 лютого в Мінську презентували моніторинг проросійської пропаганди в медіа Білорусі. Такий аналіз будуть проводити протягом наступних трьох років. Зараз представили результати першого моніторингу, який здійснювали з 16 листопада по 16 грудня 2018 року.

Мета дослідження — визначити присутність російської тематики, а також наявність проросійської пропаганди в ЗМІ.

Під час проведення моніторингу визначалася доля російського продукту у прайм-таймі восьми загальнодоступних білоруських телеканалів. Крім того, аналізувався контент газети «СБ. Беларусь сегодня» та вечірні новини каналу «Білорусь 1», які фінансуються з держбюджету країни.

У моніторинг також входить білоруські версії інформаційного агентства і радіо Sputnik, які фінансуються з держбюджету Росії.

«Насадження російськості відбувається на трьох рівнях. Це не тільки політичні заяви і хроніка, але і російськоцентрична подача світової інформації, російських експертів. Також це розважальний контент російського виробництва. Складається враження, що білоруські ТБ-канали централізовано створюють російскоцентричну картину в головах глядачів, користуючись при цьому однаковими шаблонами і методички», — каже журналіст Максим Жбанков, який презентував результати аналізу.

Як йдеться у дослідженні, основним джерелом проросійської пропаганди в Білорусі є телебачення. Моніторинг показав, що близько 49 % передач, показаних в прайм-тайм телеканалами, — російського виробництва. Чотири телеканали, включаючи білоруські РТР-Білорусь, НТВ-Білорусь і ОНТ, демонстрували в прайм-таймі понад 60 % продукції російського виробництва.

Відсоток передач в прайм-тайм російського виробництва на телеканалах, включених в обов'язковий загальнодоступний пакет

В газеті «СБ. Беларусь сегодня» знайшли 50 матеріалів на російську тематику, 20 — з меседжами Кремля. У вечірніх новинних програмах телеканалу «Білорусь 1» 30 % матеріалів стосувалися Росії, а 16 % — містили пропагандистські тези.

На «Sputnik Беларусь» відвертих меседжів на зразок «Білорусь без Росії пропаде» в період моніторингу не було, але продовжує звучати меседж «разом ми сильніші», а також в різних формах мовиться про ослаблення західної демократії.

«Подача матеріалів на «Sputnik Беларусь» відрізнялася заангажованістю провідних відеосюжетів. Третина матеріалів з меседжами російської пропаганди носила виражений антиукраїнський характер», — йдеться у дослідженні.

Наприклад, тезам про те, що «українці спровокували росіян на агресію у Керченській протоці» та «в Україні після Майдану — один хаос» на «Sputnik Беларусь» у період моніторингу було присвячено 40 % матеріалів.

У дослідженні зазначається, що проросійські ідеологічно-культурні орієнтації просуваються не лише через прямі «прямі» меседжі, але й через формування емоційно-підсвідомої залежності обивателя від російського контенту. «Таким чином сумарний ефект виявляється більшим і сильнішим за вплив "лобової" пропаганди», — пишуть дослідники.

Нагадаємо, у наприкінці 2018 року «Детектор медіа» публікував моніторинг того, як тези російської пропаганди поширюються в українських ЗМІ.

Джерело зображень — baj.by

comments powered by Disqus