Телеканал «За!ТВ». Багаторічна історія російської пропаганди в Мелітополі

Телеканал «За!ТВ». Багаторічна історія російської пропаганди в Мелітополі

09:00,
15 Вересня 2023
5923

Телеканал «За!ТВ». Багаторічна історія російської пропаганди в Мелітополі

09:00,
15 Вересня 2023
5923
Телеканал «За!ТВ». Багаторічна історія російської пропаганди в Мелітополі
Телеканал «За!ТВ». Багаторічна історія російської пропаганди в Мелітополі
Ще до повномасштабного вторгнення медіа транслювало канали Мураєва та поширювало антиукраїнську риторику.

«Детектор медіа» продовжує власний спецпроєкт про медійників, які за власним вибором, без примусу, стали поширювати російську пропаганду на тимчасово окупованих територіях. Ми вже публікували тексти про медіаколаборантів Херсонщини та Запорізької області. Цей текст про тих, хто став рупором російської пропаганди в Мелітополі, а саме — працівників телеканалу «За!ТВ».

Хоч «офіційно» телеканал «За!ТВ», як і російський медіахолдинг «ЗаМедіа» існує лише рік — з 1 серпня 2022 року — підґрунтя для його створення готувалося ледь не з 2014-го, коли війна в Україні тільки починалася. «За!ТВ» було засновано на базі мелітопольського телеканалу «МТВ плюс», власником якого був колишній народний депутат від Партії регіонів і теперішній голова окупаційної адміністрації в Запорізькій області Євген Балицький. Директором «МТВ плюс» був Олег Шостак, який нині очолює департамент зв’язків із громадськістю в окупаційній «військово-цивільній адміністрації». Тож назвати прихід росіян на «МТВ плюс» «захопленням» ніяк не вийде, адже керівництво з власної волі віддало окупантам ключі від телекомпанії.

Однак попри проросійський характер медіа, не всі з працівників «МТВ плюс» погодилися на співпрацю, тож займатися перевтіленням телеканалу на «За!ТВ» приїхало чимало росіян. Наглядову раду очолив Олександр Малькевич — засновник пропагандистських ТРК «Таврія» в Херсоні та «Маріуполь 24» на Донеччині. Медіахолдингом «ЗаМедіа» керує уродженець Санкт-Петербурга Вадим Кучер, гендиректором «За!ТВ» спочатку став новгородський журналіст, колишній працівник російської держкомпанії «ВДТРК» Вадим Іванов, а пізніше канал очолила росіянка Юлія Шамаль. Загалом до медіахолдингу, крім «За!ТВ», входять радіостанція «За!Радіо», газета «Запорожский Вестник» та онлайн-сторінки цих видань.

Розповідаємо, як відбувся перехід телекомпанії до росіян, що сталося з колишніми працівниками «МТВ плюс» і хто працює на рашистському «За!ТВ» зараз.

«МТВ плюс» — проросійський пращур «За!ТВ»

Медіа з’явилося ще на початку 1990-х як мелітопольська філія телекомпанії «Тоніс». У 1992 році телеканал відокремився й розпочав мовлення саме як «МТВ плюс». Євген Балицький разом із батьком стали співвласниками телерадіокомпанії у 2000 році, а вже за рік корпоративні права повністю перейшли до створеної Балицькими ТОВ «Легіон». За роки свого існування, крім власних проєктів, канал ретранслював частину передач телеканалів СТБ, Нового каналу, ТVі, «2+2», NewsOne і супутникового телеканалу «Сонце».

Євген і Віталій Балицькі — співвласники «МТВ плюс». Скрин: YouControl та Опендатабот

Попри те, що часу на показ власних проєктів було небагато (лише 4 години етеру на добу), медіа неодноразово примудрялося потрапляти у скандали й отримувати попередження від Національної ради з питань телебачення і радіомовлення. Наприклад, у 2003 та 2007 роках були попередження Нацради за порушення виборчого законодавства. У 2012 році конфлікт стався знову через вибори, але цього разу між тодішньою директоркою Мариною Самбур, яка балотувалася в народні депутати в мажоритарному окрузі № 80 від партії «Батьківщина», та самовисуванцем у тому ж окрузі Володимиром Коротуном, колишнім директором і юрисконсультом компанії. Кандидата в нардепи обурило те, що йому відмовили в наданні етерного часу для передвиборної агітації, передбаченої законом про вибори. Тоді як інший кандидат у тому ж 80-му окрузі, тільки вже від Партії регіонів, Євген Балицький мав необмежений час для агітації. Не дивно, що тоді ні Коротун, ні Самбур, на відміну від Балицького, не обралися.

У 2015 році директором телеканалу став майбутній колаборант Олег Шостак. За його керівництва теж сталося декілька резонансних подій. У етері «МТВ-плюс» показали сюжет, у якому зобразили мапу України без Криму. Тоді Шостак назвав інцидент технічною помилкою, бо мапу було взято з інтернету через неуважність працівника. Колектив вибачився, а працівник поніс адміністративне покарання.

На фото: Олег Шостак

У 2016 році Олег Шостак разом із депутатами «Опоблоку» захоплювали редакцію ТРК «Мелітополь». Вони вимагали звільнення керівниці телерадіокомпанії Ганни Абрамович і призначення Шостака на її посаду. В цьому «нальоті» на канал брала участь і депутатка Галина Данильченко, яка при окупантах стала так званим мером Мелітополя. До речі, саме в етері «МТВ плюс» Данильченко вперше зробить «офіційне» звернення до жителів міста в ролі «гауляйтерки» Мелітополя. Вона закликатиме мелітопольців адаптуватися до нової дійсності та не виходити на протести проти окупантів.

З 2015 року партнером «МТВ плюс» був розважальний телеканал «Сонце». Згідно з ліцензійною угодою, на ретрансляцію відводилося 20 годин етерного часу. Однак замість «Сонця» на «МТВ плюс» увесь час показували нині заблокований рішенням РНБО телеканал проросійського політика Євгена Мураєва «Наш».

«Змінено формат мовлення: за ліцензією передбачено розважально-інформаційний із фільмопоказом, а фактично був інформаційно-аналітичний.

Також зафіксовано не передбачену ліцензією на мовлення ретрансляцію програми ТОВ “Наш 365” (логотип “Наш”), м. Київ, загальним обсягом 19 год. 30 хв. 5 сек. на добу. Однак ліцензією на мовлення ТОВ “ТРК "МТВ-ПЛЮС"” передбачено ретрансляцію лише програми ТОВ “Солар медіа” (логотип “Сонце”) загальним обсягом не більше ніж 19 год. 30 хв. на добу», — повідомлялося на сайті Нацради.

Представник Національної ради з питань телебачення і радіомовлення в Запорізькій області Володимир Циганов підтвердив «Детектору медіа», що попри умови ліцензії телеканал «МТВ плюс» ретранслював етери ТОВ «Наш 365». Нацрада декілька разів надсилала керівництву мелітопольського каналу повідомлення про порушення ліцензійних умов і перевірки, однак лише незадовго до повномасштабного вторгнення «МТВ плюс» оштрафували.

ТРК «МТВ плюс» не лише ретранслювала проросійські проєкти, а й створювала свої. Наприклад, із 2015 року на телеканалі почала виходити телепередача «В Європу!?», присвячена «розвінчанню» міфів про високий рівень життя в країнах Європейського Союзу та відсутності сенсу в євроінтеграції України. В одному з випусків ведучий казав: «Спочатку ми тільки здогадувалися, потім дивувалися, а зараз просто впевнені в тому, що влада веде нас до Європи у лише їй відомий спосіб. Курс цей хитромудрий і смертельний для української нації, бо на його шляху ми вже втратили понад 8 мільйонів співвітчизників. Як можна йти назустріч багато років, ні на сантиметр не скоротивши відстань? Голодні та холодні громадяни зі спустошеними гаманцями чекають, поки прем'єри, спікери та президенти награються в євроінтеграцію, не припиняючи збагачуватися грабунком». Такий «галасливий» опис ситуації в країні можна побачити ледь не в кожному випуску. Автори критикують реформи, владу, європейських та американських лідерів, але не дають жодної конкретики, ба більше — вставляють у сюжети уривки та жарти з радянських стрічок, щоб у аудиторії апріорі не виникла думка поставитися до євроінтеграції серйозно.

Однак варто додати, що 30 років існування «МТВ плюс» — це не лише пропаганда та скандали. До 2010-х років журналісти отримували відзнаки, разом з операторами проходили навчальні програми «Internews-Ukraine», отримали дипломи випускників Школи професійної журналістики. У 2008 році журналісти стали переможцями конкурсу журналістських розслідувань на тему «Протидія корупції в органах місцевого самоврядування», що був організований Інститутом розвитку регіональної преси. Телекомпанія була членкинею Незалежної асоціації мовників України. Ймовірно, це показник того, що редакція непогано працювала, поки керівництву не захотілося погратися у проросійську пропаганду.

У 2020 році було звільнено половину колективу, свого контенту телеканал майже не мав. Станом на кінець 2021 року на каналі залишилися директор Олег Шостак і декілька технічних працівників — телеканал існував і не існував одночасно. Журналісти й оператори, які працювали до останнього, на співпрацю з окупантами не пішли та встигли евакуюватися.

Телеканал «МТВ плюс» проіснував до 1 серпня 2022 року, ретранслюючи етер російського державного телеканалу «Росія 24». Потім його замінив новостворений «За!ТВ» — назву обрали в рамках підготовки до проведення псевдореферендуму, нібито населення регіону голосує «за» так зване об’єднання з Росією.

Телеканал продовжує ретрансляцію російських телеканалів, однак за старою схемою чотири години показує власні пропагандистські проєкти. Крім того, телеканал заохочує глядачів іти воювати проти України та вступати в так званий «батальйон Судоплатова» — це чергове військове угруповання, яке з’явилося на окупованих територіях. Найманці в ньому отримують зарплатню від 230 до 500 тисяч рублів на місяць, але при цьому їх називають добровольцями.

Фото: В етері «За!ТВ» пропонують воювати проти України

Мелітополь «під опікою» кримчан

«Розвивати» російські ЗМІ на захоплених у 2022 році українських територіях приїжджають медійники не лише з Росії, а й із анексованого у 2014-му Криму. Пропагандист Володимир Андронакі поїхав до Мелітополя, аби підготувати «референдум про возз’єднання» Запорізької області з Росією. Про це він зробив щиросердне зізнання в особистих соцмережах: «Разом із колегами десять місяців тому ми створили телерадіокомпанію. Сьогодні “За!ТВ” є серйозним джерелом інформації для жителів регіону, висвітлює події, розповідає про підтримку регіонів країни, а головне — про людей, які тут будують нове життя, попри теракти укронацистів. У керівництві області чимало чудових управлінців з інших регіонів Росії. Особливо міцна команда з Севастополя, який узяв шефство над Мелітополем. Гордий, що взяв участь у підготовці та проведенні історичного референдуму, на якому жителі краю проголосували за повернення на історичну батьківщину».

На фото: Володимир Андронакі

 

Андронакі працює в етерах «За!ТВ» та веде вечірню програму на «За!Радіо». До появи мелітопольського медіа він був автором і ведучим проросійської програми «Вечірнє перехоплення» на радіо «Крим». За даними НСЖУ, цей пропагандист відомий у Криму ще з 1990-х років, а під час анексії півострова одним із перших перейшов на роботу в окупантські російські ЗМІ та підтримав створення в Криму осередку Російського союзу журналістів.

На «За!ТВ» працює ще декілька кримчан. Головною редакторкою телеканалу є колишня журналістка Севастопольського телебачення СТВ Тетяна Конраді. В одному із сюжетів «За!ТВ» вона порадила глядачам вірити лише якісній інформації та користуватися лише тими каналами, які «офіційно підтверджені». Тобто Конраді радить слухати лише дозволені Кремлем медіа — ось вона, якісна журналістика.

На фото: Тетяна Конраді

Головною редакторкою «За!Радіо» стала ведуча радіостанції «Говорить Севастополь» Ганна Іванова. Це радіо входить до того ж медіахолдингу, де працювала Конраді, — ДАУ «Севастопольська ТРК». За сумлінну роботу Іванова навіть отримала нагороду до Дня радіо від так званого губернатора тимчасово окупованого Севастополя Михайла Развожаєва.

Водночас оцінити її роботу на «За!Радіо» доволі важко, адже на ресурсах «ЗаМедіа» немає жодного посилання на етери радіостанції, а телеграм-канал «За!Радіо» востаннє оновлювався 26 червня.

1 вересня виповнився рік від моменту захоплення окупантами мелітопольської радіостанції, тож у цей день на «За!Радіо» святкували день народження.

«Взагалі одне із пріоритетних завдань наших сьогодні — це розповісти нашим слухачам найважливіші та найактуальніші новини Запорізької області, та й усієї Росії, звичайно ж», — сказала Іванова.

У серпні Іванова як спікерка взяла участь у «Майстерні нових медіа» — російській федеральній освітній програмі для спеціалістів у сфері медіа та піару, що фінансується урядовим міжвідомчим центром «Діалог» і президентською платформою «Росія — країна можливостей».

На фото: Ганна Іванова

Учні Олександра Малькевича

В попередньому тексті про медійних колаборантів Запоріжжя Media Sapiens уже писав про 17-річну дівчину з Мелітополя, яка працює на «За!ТВ», Мирославу Бутенко. Вона є випускницею медіашколи Олександра Малькевича, філії якої він заснував на всіх тимчасово окупованих територіях. У російських медіа пишуть, що учні називають його «СанСаныч». Імовірно, це навмисно вигаданий образ доброго наставника молоді, якому можна довіряти. На Мирославу це подіяло — вона час від часу бере у Малькевича інтерв’ю та проводить екскурсії Мелітополем.

Дівчинка знімає для «За!ТВ» пропагандистські сюжети та поширює прокремлівські наративи в телеграм-каналі «Zаписки Мирославы». Уродженка Мелітополя називає українців нацистами та бандерівцями, а президента України Володимира Зеленського «укроклоуном». Водночас звільнення Збройними силами України Роботиного пропагандистка називає «тактичним відступом».

Зараз контент здебільшого пов’язаний із проведенням так званих виборів до місцевих окупаційних адміністрацій, коли «виїзні комісії» робили побудинкові обходи, буквально збираючи голоси. Зазначимо, що країни G7 засудили російські псевдовибори на тимчасово окупованих територіях України та назвали їх пропагандистською акцією.

На жаль, молодих кореспондентів, які повірили у проросійську пропаганду, на «За!ТВ» немало. Аміні Гончаренко, як і Мирославі Бутенко, 17 років і вона також студентка Мелітопольського багатопрофільного коледжу. Влітку 2023 року Аміна їздила до Ханти-Мансійська, аби представити Запорізьку область на конкурсі талантів «Російська студентська весна».

На фото: Аміна Гончаренко

Поліна Бойко — 19-річна представниця молодіжного осередку Федерації профспілок Запорізької області. Закінчила школу в Бердянську, але потім виїхала до анексованого Криму, де вступила до коледжу та розпочала підтримувати Росію. Зараз разом з Аміною Гончаренко веде програму «Черговий по місту» та інші проєкти на «За!ТВ».

Ще один кореспондент, 21-річний Максим Паламарчук, розповідає у сюжетах «За!ТВ» про те, як російські регіони та партія «Єдина Росія» «допомагає регіону відновитися після обстрілів ЗСУ» тощо.

В одному із сюжетів іншої пропагандистки Ганни Дорофєєвої Паламарчук розказував про свій робочий день: «Зазвичай я приїжджаю і вже знаю, куди мені їхати, я вже знаю, який матеріал ми сьогодні пишемо. Знаходжу оператора, ми виїжджаємо на зйомку, збираємо матеріал, оператор збирає картинку, повертаємося на базу і буквально протягом кількох годин мені потрібно все відписати». Нічого незвичного для журналіста, однак Ганна закадровим голосом додала, що команда працює в зоні «СВО», тож кожен кореспондент відчув на собі, що таке «теракт». «Журналісти не здаються та продовжують боротися з укронацистською пропагандою. Любов до батьківщини та бажання говорити правду — ось що рухає колективом “За!ТВ”», — каже Ганна. Однак про яку батьківщину каже дівчина — незрозуміло.

Стаття про Ганну Дорофєєву. Фото: Ріа Мелітополь 

На «За!ТВ» працює однофамілець Ганни — Денис Дорофєєв. Місцеві медіа називають їх родичами, але не вказують ступінь спорідненості. До повномасштабного вторгнення Дорофєєв був членом Національної спілки журналістів України, починав на «МТВ плюс», потім працював спортивним журналістом у Києві, писав тексти для метал-гурту MegamasS, був ведучим на Radio Submarina та трохи пожив у США й Ізраїлі. Після появи на «За!ТВ» з’явився в базі «Миротворець» як поплічник російсько-фашистських загарбників і терористів.

Із медійників у чиновники

Вище зазначалося, що ніхто з працівників «МТВ плюс», крім Олега Шостака, не пішов на співпрацю з ворогом. Однак є колишні працівники цього телеканалу, які звільнилися чи були звільнені з «МТВ плюс» задовго до повномасштабного вторгнення. Зв’язки з Балицьким і Шостаком, а також проросійські погляди допомогли при владі окупантів різко злетіти вгору по кар’єрних сходах.

Так, колишня кореспондентка «МТВ плюс» із педагогічною освітою Олеся Грусньова раніше вела новинні програми та дитячі проєкти, а зараз отримала посаду директорки Мелітопольської школи №1. З телеканалу її звільнили у 2019 році, коли Балицький програв вибори до Верховної Ради. Тоді Грусньова почала вести дитячі гуртки та підробляла журналісткою-фрилансеркою. Однак усе змінилося з приходом окупантів — жінка проявила проросійську позицію, тож згодом стала заступницею директора школи з навчальної роботи, а потім і директоркою школи. Як і Дорофєєву, Олесю Грусньову додали в базу «Миротворець» і виключили з НСЖУ.

На фото: Олеся Грусньова

Та ж доля спіткала і Дмитра Переверзєва — колишнього телеоператора ТРК «МТВ-плюс», який став «головним спеціалістом департаменту соціально-політичних комунікацій, інформаційної політики в Запорізькій області, відділу радіо та телебачення». За даними «Миротворця», Переверзєв бере участь у кадровому конкурсі «Лідери відродження» та планує створити інтерактивну мапу Мелітополя, «яка дозволить орієнтуватися в місті та в роботі його установ».

На фото: Дмитро Переверзєв

Колишній оператор «МТВ плюс» Михайло Гапеєв разом зі своєю дружиною та чотирма дітьми потрапили на обкладинку передвиборного буклету Запорізького обласного осередку партії «Справедливая Россия — Патриоты — За правду». Над фото великими літерами написано: «Дочекались!»

Фото: буклет партії Справедлива Росія з сімєю Гапеєвих

Дружина Михайла Оксана теж працювала на «МТВ плюс» і на інших місцевих телеканалах журналісткою. Зараз вона розповідає, що українське телебачення їй брехало.

«Про материнський капітал я знала, оскільки ми при Україні все одно дивилися російське телебачення, тому що українське нам брехало. При Україні ми все своє доросле життя не заробили б на власне житло. Тож ми плануємо оформити материнський капітал і витратити його на купівлю житла», — каже Гапеєва.

Ще один колишній працівник «МТВ плюс» — Віктор Криворотько. Колись він вів на телеканалі гумористичні передачі та підробляв тамадою, а тепер, за даними «Миротворця», виконує обов’язки директора ДК Шевченка в Мелітополі та курує культурні проєкти в місті.

На фото: Криворотько в образі князя Потьомкіна

На фото: Криворотько, Переверзєв та Дорофєєв 9 травня

Як йому вдалося отримати посаду? Вистачило декілька разів публічно показати лояльність до нової влади. Наприклад, під час так званого референдуму за приєднання до Росії Криворотько прийшов голосувати в костюмі Потьомкіна. Або ж виступив на мітингу до 9 травня. За браком кадрів в Мелітополі працює надзвичайно швидкий кар’єрний ліфт — учорашні студенти стають медійниками, а вчорашні медійники отримують керівні посади.

 Дисклеймер: визначити, чи є людина колаборантом, може лише суд після проведення відповідного розслідування. Такі розслідування зараз ведуть СБУ та ДБР. Детальніше читайте тут.

«Детектор медіа» публікує серію матеріалів про тих медійників, які добровільно та свідомо, не випадково, без примусу чи непереборних обставин, вирішили співпрацювати з ворогом.

Редакція зазначає, що публікації засновані на повідомленнях СБУ та інших правоохоронних органів, власних джерелах видання в медійному середовищі та особистому спілкуванні з колегами, які були свідками колаборації українських медійників із російськими окупантами. Ми припускаємо, що можемо не знати всіх обставин життя людей, які перебували та перебувають в окупації, та можемо не мати всієї інформації. Але намагаємося перевірити її в усіх доступних нам джерелах.

Також ми закликаємо українських громадян, які були свідками переходу на бік Росії українських медійників, надсилати нам у редакцію інформацію про факти такої співпраці.

ГО «Детектор медіа» понад 20 років бореться за кращу українську журналістику. Ми стежимо за дотриманням стандартів у медіа. Захищаємо права аудиторії на якісну інформацію. І допомагаємо читачам відрізняти правду від брехні.
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування ідей та створення якісних матеріалів, просувати свідоме медіаспоживання і разом протистояти російській дезінформації.
* Знайшовши помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
Коментарі
оновити
Код:
Ім'я:
Текст:
2019 — 2024 Dev.
Andrey U. Chulkov
Develop
Використовуючи наш сайт ви даєте нам згоду на використання файлів cookie на вашому пристрої.
Даю згоду