Разумков не пропонував переносити столицю України. Рабінович та Піховшек поширили фейк

Скриншот

Крок 1. Запустити фейк на невідомому сайті

Сторінка в інтернеті «Савранські вісті» створена на безкоштовній версії онлайн-конструктора Tilda. Це сумнівне джерело з середини червня публікує три новини щодо планів партії «Слуга народу» перенести столицю України з Києва в інше місто:

Сторінка у Фейсбуці «Савранські вісті» має 27 підписників. Утім, пост про перенесення столиці поширили 484 (!) рази.

Неправдиву інформацію також поширили такі українські регіональні видання, як: «РИА Мелитополь», «7 днів.info», Infokava, Ternopil.travel тощо.

Крок 2. Фейк озвучує відомий спікер на телеканалі

У п’ятницю, 26 червня, в ефірі каналу «112 Україна» цей фейк поширив народний депутат України, співголова партії «Опозиційна платформа — За життя» Вадим Рабінович. Нагадаємо, головою політради цієї партії є Віктор Медведчук, кум Володимира Путіна та співтворець системи державної цензури часів Леоніда Кучми. У 2014 році до Ради VIII скликання пан Рабінович пройшов за списками «Опозиційного блоку».

Розшифровка слів Вадима Рабіновича вийшла двома мовами на сайті «112.ua».

«Сьогодні ще геніальну річ сказала Адміністрація президента, хоча жарти повинні колись закінчитися: столицю треба перенести. Столицю Київ, столицю України Київ треба перенести в інше місце. Це офіційна заява партії Зеленського. Кривий Ріг там насторожився, ще інші міста», — сказав Вадим Рабінович.

Крок 3. Слова Рабіновича стають новиною для російських пропагандистів і здобувають масову аудиторію

Вже з посиланням на слова політика 26-27 червня фейк поширила низка російських ЗМІ, зокрема: «РИА Новости», РЕН ТВ, «Газета.Ru», News.ru, «Федеральное агентство новостей», RT тощо. Приміром, на News.ru фейк прочитали 84 тисячі користувачів, на ФАН — майже 100 тисяч. 

«РИА Новости» навіть взяло коментар щодо цієї дезінформації в російського сенатора Олексія Пушкова, який встиг «висміяти таку пропозицію».

 

«Детектору медіа» прес-служба партії Слуга народу» повідомила, що заяви партії щодо перенесення столиці не існує. Зокрема, керівниця прес-служби Тетяна Циба наголосила: «Партія точно не робила подібних заяв».

Крок 4. Закріплення дезінформації в українському інформаційному просторі

В Україні цю дезінформацію також поширив В’ячеслав Піховшек у програмі «Хронологія тижня» на телеканалі NewsOne. Випуск за 30 червня називається «У Зеленского предложили перенести столицу Украины для борьбы с коррупцией – Пиховшек». А на обкладинці відео великими літерами: «Столицу Украины перенесут?».

«У штабі Зеленського запропонували абсолютно радикальну ідею, з моєї точки зору, маячню у боротьбі з корупцією. Поміняти столицю України», — каже Піховшек. 

«Не офісом президента єдиним. У штабі Володимира Зеленського запропонували абсолютно радикальну міру у боротьбі з корупцією — змінити столицю України. Мовляв, Київ просочений хабарами та зв’язками. Глава партії “Слуга народу” Дмитро Разумков, зокрема, зазначив: “Нам потрібні три мільярди доларів з державного бюджету на переїзд у нову столицю”. До такої ініціативи президентського оточення поставилися у більшості своїй скептично», — заявляє безіменний автор сюжету в ефірі каналу NewsOne . 

Звідки NewsOne узяв цю інформацію, працівники каналу не зазначають, як і те, кому саме пан Разумков висловив таку радикальну ідею щодо столиці.

У прес-службі «Слуги народу» «Детектору медіа» спростували існування такої заяви лідера партії Дмитра Разумкова: «У матеріалі NewsOne немає слів Дмитра Разумкова. Є нарізка і слова В’ячеслава Піховшека про те, що пан Разумков нібито запропонував перенести столицю України. А слів Дмитра Разумкова немає тому, що він цього не говорив і не пропонував».

Методи не змінюються

Ланцюжок поширення дезінформації «Зливний бачок – спікер – український канал – російські ЗМІ» не новий. Приміром, аналогічним чином популярність Вадима Рабіновича та його нічим нефільтровані промови на «112 Україна» спрацювали минулої осені. Тоді він коментував виступ п’ятого президента України Петра Порошенка у Верховній Раді та іронізував щодо моці української армії. Слова Рабіновича стали новиною для майже 50-ти російських сайтів. Наприклад, «РИА Новости» трактувало їх таким чином: «В Раде посмеялись над словами Порошенко о “самой сильной армии”».

Щодо перенесення столиці. Свіжа ініціатива про це є хіба на сайті президента України у вигляді петиції від користувача з ім’ям Руслан Дубиняк. «Пропоную перенести столицю України в смт. Крижопіль Вінницької області», — пише він. Наразі підписали цю очевидно жартівливу петицію 14 користувачів.

Минулої весни аналогічна ініціатива були й серед петицій до Київради. Телеканал «Україна» навіть опитав щодо цього експертів та українців.

Нагадаємо, «112 Україна, NewsOne та ZIK належать народному депутату від «Опозиційного блоку» Тарасу Козаку. Пан Козак – близький соратник Віктора Медведчука, їхні брати – бізнес-партнери.

20 червня Медіарух «Медіа за усвідомлений вибір» закликав Нацраду, СБУ, президента та українську владу до конкретних дій у зв’язку з купівлею телеканалу ZIK соратником Віктора Медведчука та зосередженням під його контролем уже трьох інформаційних каналів.

21 червня народний депутат Єгор Соболєв звернувся до Президента Володимира Зеленського із пропозицією позбавити ліцензій на мовлення та конфіскувати майно всіх медіа, які контролює в Україні група Віктора Медведчука.

1 липня колишні співробітники телеканалу ZIK, медіарух «Медіа за усвідомлений вибір», українські громадські організації, медіаексперти та журналісти закликали керівництво держави та органи правопорядку запобігти використанню українських телеканалів для просування прокремлівської пропаганди та повзучій окупації медіапростору Росією.

comments powered by Disqus