Основні гравці на медійному полі Дніпропетровська

Інфографіка: Інститут масової інформації

Якщо в Одесі та Львові серед медіа точиться конкуренція (в Одесі близько 40 приватних телеканалів), то в Дніпропетровську є лише три-чотири основні телевізійні канали, до п’яти газет, причому деякі з них проблематично знайти в кіосках преси, до десятка онлайн-ЗМІ. Наявність постійних власників не стимулює ці медіа розвиватися, оновлюватися й осучаснюватися, посилюючи їхню залежність від господарів.

Медіавласність групи СКМ Ахметова

34-й телеканал є одним із найбільш рейтингових відповідно до даних щодо частки аудиторії, оприлюднених на сайті самого каналу. Генеральний директор телеканалу — Руслан Пахомов у політичних чи бізнесових колах не помічений. На третину телеканал є муніципальним, а інші дві третини — ПАТ «Телевізійна служба Дніпропетровська», що входить у «Регіональну медіа групу» медіахолдингу «Медіа група Україна», очолювану Євгеном Лященко, що входить до структури СКМ Ріната Ахметова.

До медіагрупи СКМ також належить ПрАТ «Сегодня мультимедиа», яка володіє найпопулярнішим міським порталом дніпропетровська Gorod.dp.ua. У структурі 34-го телеканалу також створене інформаційне агентство «Днепр Пост».

Медіавласність групи «Приват» Коломойського

9-й канал має юридичну назву «Приват ТБ Дніпро», що говорить сама за себе. Засновниками телеканалу є «Приватбанк» та ТОВ «Фірма Сентоза ЛТД», яку також відносять до структури групи «Приват».  З цього каналу гучно стартувала журналістська кар’єра Бориса Філатова з його «Губернськими хроніками», автором і ведучим якої він був. На той час гендиректором телеканалу був Кирило Данилов, який нині очолює Дніпропетровське регіональне відділення КРРТ. Зараз директором каналу є екс-головний редактор Ольга Владімірова. Канал має власного мовлення лише дві години на добу, а решту часу ретранслює канал «2+2», що теж входить до холдингу Коломойського «1+1 media».

«Днепропетровская панорама» — газета зареєстрована в травні 2015 року, як свідчить державний реєстр друкованих ЗМІ. Проте спершу в Дніпропетровську дізналися про сайт «Дніпропетровська панорама». Він з’явився в медіапросторі з 2014 року та містив матеріали переважно компліментарного характеру про окремих політиків із команди Коломойського (подекуди просто замість новин розміщуючи їхні дописи у Фейсбуку).

Засновник ТОВ «Дніпропетровська панорама» видавець ТОВ «Альфа-Днепр». Код ЄДРПОУ, вказаний у державному реєстрі ЗМІ — код «Приватбанку» (14360570), що, очевидно, є або помилкою, або підозрілим збігом обставин.

Інше ТОВ «Дніпропетровська панорама» (ЄДРПОУ 39723777) містить у засновниках таких осіб: Павло Кобилєв та Юлія Трембач (головний редактор газети). Зареєстроване ТОВ за адресою вул. Комсомольска, 58 — будинок Політпросвіти, що перебуває у власності друга й партнера Коломойського Геннадія Корбана.

Там же тепер розташовується редакція газети «Дніпроград» — видання, як і однойменний сайт, на місцевих виборах працює в інтересах партії «Укроп» та щільно співпрацює з народним депутатом-укропівцем Андрієм Денисенком.

Локальний холдинг «Рекламне поле»

Його відносять до власності Олександра Малиновського. Ця особистість практично зникла із медіа.  Колись він та його ЗМІ активно підтримували кандидатуру Івана Куліченка на посаду міського голови під час виборів 2008 й 2010 років. Тепер про Малиновського практично не говорять, і навіть сумніваються, чи досі його холдинг працює.

Це один із прикладів локальних медіабізнесів. До його структури належать рекламний телеканал ІРТ (та його супутник канал «Домашний очаг»), рекламне агентство «Рекламне поле» та сайт «Днепр.Інфо». Висновок про належність останнього до цієї групи крім власних джерел підтверджує й наявність коду ЄДРПОУ на прайсах сайту — код спільний для каналу ІРТ та рекламної служби сайту.

В часи виборчої кампанії 2010 року спостерігалася кооперація Малиновського з газетою «Горожанін», проте згодом у виданні почала з’являтися виключно комуністична джинса. До речі, такий ухил певний час спостерігався й на сайті «Днепр.Інфо». Щодо газети «Горожанін», то зараз в її засновниках значиться ТОВ «Гамма-консалтинг», а у її власниках – Андрій і Костянтин Петровичі Симоненко – сини лідера КПУ, та страхова компанія «Гамма» (засновником якої також є Андрій Симоненко). 

Інші гравці на медійному полі Дніпропетровська

Попри, здавалося б, розгалужене представлення групи «Приват» у медіа, варто зазначити, що вони не мають великого впливу і значно поступаються розмірами охопленої аудиторії іншим медіа.

СКМ володіє найбільшим телеканалом та провідним міським порталом. Другим за популярністю телеканалом — 11-м каналом (ТРК «Стерх») володіють структури Пінчука — про таку приналежність повідомляє «Телекритика», про це скаже кожен дотичний до медіасередовища Дніпропетровська. Телеканал розміщується у приміщені головного офісу банку Пінчука «Кредит Дніпро» в Дніпропетровську. Членами редакційної ради є головний редактор каналу Васильєв Борис Юрійович, а також кореспондентка й ведуча каналу Городецька Олена Іванівна, Константинівський Яків Наумович — політик і директор дніпропетровського філіалу EastОne group, заснованої Пінчуком, та Логвин Дмитро Гаррійович — виконавчий директор PinchukArtCentre та керівник оркестру «Времена года».

Подейкують, що під час поточної виборчої кампанії на 11-му телеканалі відмовляються розміщувати рекламу партії Коломойського. З каналу навіть пішла у відпустку програма «Доживемо до понеділка», яку вів Євген Гендін — один із друзів Філатова. Як зазначив Гендін, це відбулося без жодного тиску — автори просто не змогли пообіцяти, що не будуть упередженими. «Але на час нашої відпустки балансу на каналі не з’явилося», — зазначив Гендін.

Ще одним потужним медіагравцем у Дніпропетровську виступають проекти Інституту Горшеніна: інформагентство «Мост Днепр» та однойменний новинний сайт. Офіційно ця структура визначена як проект Інституту Горшеніна та мала відношення до бізнесу політтехнолога Костя Бондаренка, якого асоціюють із Льовочкіним. Регіональним керівником Інституту Горшеніна в Дніпропетровську є Олександр Смирнов, який і курує інформаційну політику агентства.

Тривалий час на місцевому рівні проекти Інституту Горшеніна пов’язували з корпорацією «Алеф» та Вадимом Єрмолаєвим, який підтримував медіа в інтересах політика Ігоря Циркіна, який спершу йшов власним політичним проектом «Наш Дім Дніпропетровськ», а згодом приєднався до команди Партії регіонів. Під час активної фази виборчої кампанії 2010 року в Дніпропетровську виходила своя газета «Лівий берег» перенасичена рекламою Циркіна. Остання спроба виходу газети датується травнем — червнем 2014 року. Після гучної презентації видання проіснувало близько двох місяців — і проект швидко згорнули. Зараз політика «Мост Днепр» більше схожа на суто бізнесову — в новинах розміщуються майже всі основні кандидати.

Набирає популярності в Дніпропетровську й ТРК «Регіон», яка з’явилася на частотах синельниківського телеканалу та зареєстрована в Синельниковому. Директором телеканалу вказано Юлію Скасків, засновниками — Ларису Ганжу та Олександра Максимова. Виконавчим директором є Анастасія Староскольцева, а генеральним продюсером її чоловік — Володимир Федоров. Останні в 2010 році працювали в команді місцевого політика Загіда Краснова — лідера партії «Громадська сила», що почала рости до статусу Всеукраїнської з Дніпропетровська, в 2012 році Староскольцева балотувалася від «Батьківщини», а в 2014 році мала намір висуватися по округу в Дніпропетровську від БПП. Староскольцевій та Федорову на телеканалі приписують роль суто управлінську. А комерційну підтримку каналу пов’язують із близьким до Ахметова екс-нардепом Юрієм Самойленком. Утім, джерела зазначають, що чутки про продаж телеканалу точаться давно, а про те, чи втілилися наміри у життя достеменно встановити наразі не вдалося. На місцевих виборах-2015 Анастасія Староскольцева співпрацює із партією Коломойського «Укроп».

Ще один дніпропетровський мовник, «27-й канал» — привид у полі регіональних медіа. Він ніби є, але водночас практично не присутній. Журналісти каналу рідко з’являються на медіазаходах. Цей канал пов’язують із екс-нардепом від Партії регіонів та колишнім директором Дніпропетровського агрегатного заводу Євгенієм Морозенком.

Анонімний інтернет

За останні два роки в Дніпропетровську з’явилося кілька сайтів, щодо власності яких постають питання. Якщо з «Дніпропетровською панорамою» ситуація зрозуміла, то такі ресурси, як glavnoe.dp.ua та zabeba.li, залишаються «темними конячками». Структура сайтів свідчить про те, що вони не є бізнесовими медіапроектами. На сайтах практично відсутні спроби монетизації в інтернеті.

Ресурс «Главное» став помітним у медіапросторі після Майдану й дивував своїм інтересом до громадських ініціатив. Серед блогерів у ньому активно присутня ГО «Майдан Січеслав». Із вихідних даних на сайті вказано лише координати головного редактора Єлизавети Пастухової. Газета «Лица», посилаючись на свої джерела, назвала власником ресурсу політтехнолога Олексія Волкова, який на парламентських виборах 2014 року працював у штабі Максима Курячого, що перейшов із «Батьківщини» в БПП, а тепер заявив про намір балотуватися в мери Дніпропетровська від президентської політсили. На основній сторінці сайту найпопулярнішою політсилою визначено партію «Опозиційний блок», громадською організацією — «Майдан Січеслав», а політиком — Бориса Філатова. Проте за пошуком «Філатов» на сайті випадають новини з коментарів лояльних до «Опоблоку» політтехнологів або інші критичні відносно політика повідомлення.

Із сайтом Zabeba.li значно простіше. За даними ресурсу imena.ua, домен зареєстровано на Сергія Шишкіна. Цікаво, що Сергій Олександрович Шишкін, який є співзасновником компанії інтернет-провайдера «Фрегат», висунув свою кандидатуру на посаду депутата Дніпропетровської міської ради від об’єднання «Самопоміч». А в депутати обласної ради претендує головний редактор сайту Ольга Палій.

Ще одним кандидатом від «Самопомочі» та співзасновником «Фрегату» є тепер уже гендиректор ПАО НВО «Дніпропрес» В’ячеслав Мішалов, якого пов’язують зі створенням міського порталу Gorod.dp.ua (ПАО «Сегодня Мультимедиа»).

Преса

Газетний ринок у Дніпропетровську представлений неактивно. Найбільш масовими є газета «Вісті Придніпров’я», заснована Дніпропетровською обласною адміністрацією, та газета обласної ради «Зоря».

Щодо «Вістей Придніпров’я», то її власником є її головний редактор, голова Дніпропетровської обласної спілки НСЖУ Олексій Ковальчук. Наприклад, у 2014 році Дніпропетровська ОДА замовила газети «Вісті Придніпров’я» на 520 тис. грн. Тож говорити про повну незалежність газети від ОДА не доводиться.

Одним із найбільш популярних друкованих видань залишається газета «Дніпро Вечірній». Її засновником є ТОВ «Юридична фірма “Правник”», що належить екс-нардепу від БЮТ Михайлу Соколову.

«Популярна» газета практично контролюється її редактором Андрієм Богатирьовим. Її засновником є ТОВ «Ярославна», де директором зазначено Ігоря Шевкова. За даними газети «Лица», Шевков має спільний бізнес із депутатом дніпропетровської міськради Оленою Смєльчанською. Вона, в свою чергу, була заступницею директора кінотеатру «Родіна», що належав нардепу Михайлу Соколову.

Сама ж газета «Лица» заснована ПП «Авеню», а згодом перереєстрована на ГО «Люстраційна Антикорупційна рада Придніпров’я». В обох випадках співзасновником організацій-видавців є головний редактор газети Олена Гарагуц.

Проект по запровадженню прозорості медіавласності реалізується ГО Інститут Масової Інформації за підтримки Посольства Чехії в Україні.

 

 

comments powered by Disqus