Зоряний час Гриценка. Моніторинг теленовин 7–12 січня 2019 року

Анатолій Гриценко не є найбільш публічним політиком серед кандидатів у президенти. Він неодноразово скаржився в інтерв’ю, що його присутність на телебаченні блокують власники медіа. Але відгук на його висування в теленовинах був напрочуд активним. Канали Пінчука, Коломойського та Фірташа не просто інформували про політичні плани Гриценка, а робили це з ознаками прихованої політичної реклами: незбалансовано, просуваючи виключно вигідні політику тези.

Популярнішим за Гриценка був хіба що Леонід Кравчук, який відзначав свій 85-річний ювілей 10 січня, але про святкування говорили в новинах ще й 11 та 12 січня.

Про перебіг виборчої кампанії найбільш інформативно говорили на каналі «Україна» — з початку року тут стартував виборчий спецпроект і майже щодня виходять інформативні сюжети про нюанси кампанії. Але в той же час у цьому спецпроекті посилалися на соцопитування сумнівного походження. Стабільно тримали в курсі поповнення списку кандидатів на «UA: Першому». Протягом тижня перелік претендентів поповнили Тарас Костанчук, Євген Мураєв та Віталій Купрій. Найбільш відстороненим від політичної інформації виявилися в новинах прайму на «112 Україні». Тут практично не говорили про вибори, але скаржилися на утиски свободи слова.

7 січня, понеділок

Томос привезли до Києва. Сюжети з вірянами, священнослужителями та коментарями Порошенка вийшли на ICTV, «Україні», 5-му каналі, «1+1», «UA: Першому», СТБ. На «112» та «Інтері» спершу поширили заяви Петра Порошенка — із закликами до світу визнати автокефальну Православну церкву України та привітаннями.

ICTV та «1+1» також говорили про входження нових громад у Православну церкву України. На СТБ на цю тему влаштували опитування аудиторії. У новинах говорили про богослужіння в Андріївській церкві, яку передали Вселенському патріархату. На всіх каналах розповіли про святкування Різдва в Україні та у світі.

На «1+1» розповіли про дитинство й родину митрополита Епіфанія з ексклюзивного інтерв’ю його мами. Наприкінці сюжету журналістка Валентина Мудрик анонсує, що їде в рідне село батька Епіфанія. За словами матері, чоловік покинув їх, коли сину був лише місяць. Подробиці особистого життя родини кореспондентка пообіцяла розповісти вже наступного дня. Спойлер: сюжет наступного дня складається з переказування чуток та версій від сусідів, а батько, кажуть, помер на заробітках.

Також важлива новина цього дня — про трагедію на морі: затонуло судно під панамським прапором, що перевозило вугілля з Росії до Туреччини. На борту перебували й українці, наші співгромадяни є в числі загиблих та постраждалих. Міністерство з питань тимчасово окупованих територій повідомило цього ж дня, що раніше це судно ходило під російським прапором, а вугілля може бути незаконно вивезеним із окупованої частини Донеччини або Луганщини. Про саму аварію сказали на всіх каналах, це перше повідомлення у випусках новин ICTV та «1+1». А от акцент на походженні вугілля в жодному з цих повідомлень не ставився.

Сумнівні

На каналі «Україна» Олег Ляшко розповідав, що літні люди «за словами політика, потребують не тільки поваги, а й допомоги. З боку держави це підвищення пенсій та ліки за доступними цінами». Цей сюжет містить лише розповідь про прихід до пансіонату для літніх людей і коментар, що кожна людина заслуговує на тепло й любов. Очевидно, що ці оцінки не є новиною.

Далі у випуску історія про те, як фонд Ахметова допомагає виживати мешканцям Донбасу.

На каналі «Україна» розповіли про різдвяне богослужіння в Києво-Печерській лаврі, де правлять священики Московського патріархату. У сюжеті замість «тисячі вірян», які прийшли помолитися, в кадрі переважно політики «Опозиційного блоку» Олександр Вілкул та Вадим Новинський. У коментарях вони розповідають, як прийшли помолитися за мир, гідне життя та стабільність в Україні.

На «Інтері» почали випуск із новини про святкове богослужіння у Софії Київській, але в матеріалі — акцент на привітаннях від Петра Порошенка й лише його коментар. А в середині випуску — сюжет із різдвяного богослужіння в Києво-Печерській лаврі з Юрієм Бойком у головній ролі. Він розповів, що політиці в церкві не місце, що церква має єднати людей, і привітав усіх із Різдвом. Попри те, що російську церкву в Україні мають перейменувати за законом, на «Інтері» її продовжують називати «Українською православною церквою».

Виходить, що хоча Бойко й Вілкул розсварилися і продовжують сперечатися, хто ж із них «справжній опозиціонер», вони продовжують ходити до однієї й тієї ж московської церкви. Об’єднують колишніх однопартійців і «мирні ініціативи».

На «112» переважали надзвичайні новини, а у справах церковних пріоритетне слово дали Порошенку. Спершу у випуску його заява із закликом до світового православ’я визнати незалежну українську церкву. Лише потім повідомлення про те, що Томос привезли до Києва.

8 січня, вівторок

На «Україні» повернулися до сюжетів про перебіг виборчої кампанії. У першому сюжеті випуску говорили про долю кандидатів, які подали документи до ЦВК. На цей момент було зареєстровано п’ятеро кандидатів: Ігор Шевченко, Андрій Садовий, Віталій Скоцик, Сергій Каплін та Валентин Наливайченко. Коротку інформацію з цим переліком та коментарем представника ЦВК дали також на «1+1», СТБ та «UA: Першому». На «Інтері» на темі виборів піарили Сергія Капліна. Решта каналів про виборчі перегони не говорили, а більше фокусувалися на наслідках погодних негараздів та інших подіях в Україні та світі.

Сумнівні

На «Україні» в сюжеті про кораблетрощу виступав Вілкул, який у трагедії звинувачував «зубожіння»: «Нищета гонит украинцев работать за границу, в том числе и украинских моряков. Люди порой работают в нечеловеческих условиях. Это приводит к трагедиям. Судну было более сорока лет. Погибли наши моряки. У Украины был же свой торговый флот — Черноморское морское пароходство. Разграбили, разворовали. Сейчас власть просто обязана не игнорировать, а защитить права 9 миллионов украинцев, которые вынуждены работать за границей». Це спекуляція на темі й намагання з будь-якого приводу розкритикувати опонентів.

Можна назвати паркетною новиною повідомлення про повернення звільненого з Ірану українського моряка. У випуску «України» цю інформацію підкріплюють лише коментарем із фейсбук-сторінки Петра Порошенка. Президент просто тішиться звістці, а важливого інформаційного навантаження в цьому повідомленні коментар немає.

Також у цьому випуску Олег Ляшко закликав підвищити зарплати військовим. І традиційно тут звітували про діяльність фонду Ріната Ахметова, який дозволив за три роки пройти реабілітацію понад ста пораненим і травмованим дітям із Донбасу.

На «Інтері» Сергія Капліна виділили серед інших кандидатів у президенти. По-перше, в повідомленні йдеться, що ЦВК зареєструвала чотирьох кандидатів (але насправді вже п’ятьох). По-друге, з початку повідомлення світиться заголовок «Програма Капліна» і його фото, а у матеріалі навели тільки його коментар: «Ми йдемо з чіткою прагматичною проукраїнською патріотичною програмою, яка називається “Соціальний курс "За простих людей"”. Вона передбачає зниження ціни на газ у чотири рази вже у 2019 році мінімальну заробітну плату на рівні не нижче 10 тисяч гривень, мінімальну пенсію у 2019 році не нижче п'яти тисяч гривень і з перспективою динамічного, реального послідовного зростання протягом кожного кварталу».

У наступному повідомленні свою політичну програму представив Юрій Бойко: «Перш за все буде принесений мир в країну і перестануть вбивати людей. Друге — буде програма відновлення економіки. Тому що реальний сектор економіки сьогодні залишився практично без державної підтримки. Буде надійна соціальна защита людей….»

На «Інтері» вчергове незбалансовано й упереджено подали справу підприємства з переробки сої в Каховці. За право оренди заводу судяться дві фірми, але на телеканалі подають аргументи лише однієї з них — ТОВ «Каховка протеїн агро», пов’язаного з бізнес-інтересами співвласника «Інтера» Дмитра Фірташа. У сюжеті на боці цього підприємства виступають також активісти ГО «Стоп корупції», очолюваної журналістом Романом Бочкалою.

9 січня, середа

У передвиборчому спецпроекті каналу «Україна» говорили про правила оприлюднення витрат на виборчу кампанію кандидатів у президенти. У сюжеті є коментарі гендиректора Комітету виборців України Олексія Кошеля про те, що кандидатам вигідно реєструватися пізніше, щоби показати свої витрати на рекламу за менший період. Також у сюжеті політолог Олексій Якубін висловив думку, що шанси на перемогу мають 5-6 кандидатів, а решта просто набирають популярності перед парламентськими виборами. На «Інтері» по черзі просували інтереси кількох кандидатів: Олега Ляшка, Сергія Капліна та Юрія Бойка.

Сумнівні

На каналі «Україна» у студії був Олександр Вілкул. Із ним говорили про курс на НАТО та ЄС, а він використовував ефір для критики влади: «Хорошо, хоть власть перестала цинично врать, что у нас завтра будут и европейские пенсии, и заработные платы. Пока они сделали только европейские тарифы и цены». Звісно, що відповідей на цю критику в ефірі не дали.

Олег Ляшко вимагав знизити ціни на газ — такі повідомлення вийшли на каналі «Україна» та «Інтері». І незмінно йшлося про благодійність фонду Ахметова на Донбасі на каналі «Україна».

На «Інтері» просували інтереси ще кількох політиків, які претендуватимуть на президентське крісло. Одразу за Ляшком дали коментар Сергія Капліна, який скаржився, що обіцяного перерахунку пенсій для військових із 1 січня не відбулося. Коментар політика — єдиний у матеріалі, немає пояснень ані від уряду, ані коментарів від ветеранських організацій тощо. Далі сюжет Андрія Кравця про те, що «Опозиційна платформа — За життя» оскаржує ліквідацію виборчих дільниць у Росії. Від політсили говорить народний депутат Василь Німченко, і його аргументи в сюжеті є ключовими.

І наступний матеріал випуску: «Громадські організації з усіх регіонів України підтримали Юрія Бойка, як кандидата в президенти», — ведуча Наталія Бєлишева повідомила це так, ніби політика підтримали чи не всі громадські організації країни. У самому ж сюжеті Костянтина Редіна висловлюються представники лише двох організацій: Товариства ветеранів та інвалідів ліквідації аварії на ЧАЕС та представники дитячого будинку сімейного типу. В обох випадках організації отримували підтримку та обіцянки захисту від Бойка: «Серед підписантів не лише представники громадських організацій, з якими співпрацює “Опозиційна платформа — За життя”, але й люди, яких Юрій Бойко підтримував особисто. Зокрема, допоміг придбати великий будинок для сім'ї переселенців, які виховують прийомних дітей». Тож цей приклад ілюструє, як політичний піар може виливатися в дивіденди на виборах.

На «112» драматизували  ситуацією довкола свого каналу та NewsOne. «Ситуацію довкола свободи слова в Україні занепокоєний президент Європарламенту», — повідомила ведуча. Але далі з’ясувалося, що про це повідомив євродепутат Найтан Гіл, який разом зі своїм колегою розповіли президентові Європарламенту, ніби два українські канали збираються закрити. У цьому повідомленні замовчується, що постанова передбачає широкий спектр санкцій передусім щодо юридичних осіб телеканалів за поширення російської пропаганди та «ідеології тероризму». Постанову неоднозначно оцінили медіаексперти в опитуванні «Детектора медіа». Власником обох каналів у грудні 2018 року став давній соратник Віктора Медведчука Тарас Козак.

10 січня, четвер

Лише на «UA: Першому» повідомили про поповнення у списках охочих стати Президентом України. У короткому повідомленні сповістили, що документи на реєстрацію кандидатом подав народний депутат Віталій Купрій. Тут же нагадали, кого ЦВК вже зареєструвала кандидатом на той момент.

До свого 85-річчя перший Президент незалежної України Леонід Кравчук презентував книжку про владу та політику. Тематичні короткі повідомлення вийшли на ICTV та «1+1», розгорнуті сюжети із привітаннями та компліментами ювіляру — на «Україні» та «Інтері».

Сумнівні

Маніпуляції з рейтингами були на каналі «Україна» та «Інтері». На «Україні» в сюжеті з передвиборчого спецпроекту розповідали про те, як перевірити себе у списках виборців. А наприкінці матеріалу дали дані рейтингів без озвучення посилання на джерело. В інфографіці на відео вказано, що опитування провели Ukrainian politics foundation. Знайти сайт такої організації в перших сторінках пошуку в Google не вдалося. На першій позиції, як і в усіх рейтингах, Юлія Тимошенко, а далі не дуже схожі на реальні цифри: «На другій позиції нинішній Президент із показником 10,4. Третій серед лідерів Олег Ляшко, у нього 9,3 %. На 0,3 % опоблоківець Олександр Вілкул опереджає свого колишнього колегу по фракції Юрія Бойка». Коментував ці результати політтехнолог Руслан Бортник, який раніше піарив «Опоблок» на «Інтері», а ще раніше працював помічником депутата-регіонала Вадима Колесниченка.

Інша історія на «Інтері». Збігається тільки перша позиція в Юлії Тимошенко. «Далі — Володимир Зеленський — 12,9. Серед лідерів соціологічних опитувань і Юрій Бойко — за нього згодні віддати свій голос 11,6 % респондентів. Петра Порошенка підтримують 11,3 % опитаних. Трохи менше в Анатолія Гриценка — 11,1. За Олега Ляшка проголосували б трохи більш ніж 9 %. Утім, за словами соціологів, на остаточні результати більше вплинуть антирейтинги кожного з кандидатів, особливо в другому турі», — розповіла авторка сюжету Ксенія Барвіненко. Коментували ці дані директор Інституту аналізу та прогнозування Юрій Лісничий та керівник аналітичної групи «Соціопрогноз» Михайло Пересунько. Вони і представляли ці результати. Джерело опитування — Інститут аналізу і прогнозування — в сюжеті не названо, його вказано дрібним шрифтом в інфографіці на відео.

Перед цим на «Інтері» піарили Юрія Бойка: «Жорсткі умови Міжнародного валютного фонду не сприяють розвитку України, а лише загострюють економічну ситуацію в державі. Так вважає засновник “Опозиційної платформи — За життя” Юрій Бойко». Цю тему мали би коментувати економісти, а не політики, які критикують своїх опонентів.

На «1+1» одразу у двох матеріалах звинуватили владу в тискові на опонентів. Спершу сюжет Дмитра Святненка про невидачу ліцензії інформаційному каналу «УНІАН-ТБ», що входить до групи «1+1 медіа». У сюжеті рішення Нацради називають політично мотивованим і винуватять «президентську більшість» її складу. «Урешті президентська більшість Нацради голосує проти надання інформаційному каналу УНІАН ліцензії на цифрове мовлення. В “1+1 Медіа” це рішення Нацради вже назвали політично мотивованим. Зважаючи на передвиборну кампанію президентська більшість ухвалює рішення, які утискають вільні засоби масової інформації. Експерти медіаринку предрікають такі напівзаконні рішення будуть і надалі», — каже автор. Далі йдуть коментарі голови НСЖУ Сергія Томіленка, який щонайменше раз уже демонстрував прихильність до бізнесово-політичної групи Коломойського, й медіаюриста Тараса Шевченка. Майже весь сюжет будується на позиції медіагрупи і звинуваченнях у непрозорих діях Нацради. Із позиції регулятора лише коротка репліка: «Доповідає Олександр Ільяшенко. Чиновник вважає, що договір між оператором “Зеонбуд” і УНІАНом Нацраді не підходить». Далі синхрон Ільяшенка дублює цей меседж, але не розкриває суті претензій до телеканалу. Більше про аргументи регулятора не йшлося. Хоча у своєму рішенні Нацрада вказала, що телеканал не має угоди з оператором зв’язку, необхідної для видачі ліцензії, та й оператор не має вільного каналу мовлення. Тож у матеріалі бракує балансу аргументів.

Також на «1+1» звинуватили владу в тискові на потенційного кандидата у президенти від партії «УКРОП» Олександра Шевченка. Ведуча Наталія Мосейчук озвучила: «Хитрі тлумачення, публічні образи, навіть тиск правоохоронних органів — все це спричинили рекламні щити нардепа Олександра Шевченка […] Влада вдалася до тиску до власників рекламних площ, твердять в “УКРОПі”, неодноразово навідувалися силовики і наполягали не розміщувати такі білборди». У кадрі білборди з текстом: «Прибрати порох з нашої оселі». Очевидно, що це завуальований натяк. Але ведуча каже, що такий натяк побачили лише «прибічники чинного Президента».

Коментар Василя Німченко з «Опозиційної платформи — За життя» був єдиною висловленою думкою щодо рішення суду з відмовою задовольнити позов від цієї політсили, яким вони називали незаконним закриття виборчих дільниць у Росії. Якщо в «Інтера» в цьому сюжеті проблеми з балансом, то в Німченка — з розумінням поняття «фейк». Саме так він назвав рішення суду не на свою користь: «Суд не усмотрел, что здесь есть ущемление прав и моих интересов, как гражданина Украины? Конечно же, это все фейк».

Також на «Інтері» Сергій Каплін заявляв про потребу знизити ціни на комунальні тарифи.

Про урочисте привезення Томосу про автокефалію української православної церкви в Рівне лише з коментарями Петра Порошенка розповіли на «Україні» та «Інтері». На цих же телеканалах захищали інтереси екс-депутата Миколи Мартиненка: незбалансовано стверджуючи, що докази обвинувачення насправді говорять про невинуватість підсудного. Достатнього бекґраунду про те, в чому ж його звинувачують, не дали в жодному з цих двох повідомлень. Матеріали на захист Мартиненка ці канали видають регулярно, хоча ніяких суспільно важливих подій у цій справі не відбувається й глядачі навряд чи розуміють, до чого ці повідомлення взагалі.

На каналі «Україна» вийшло два матеріали, які можна розцінювати як піар Ріната Ахметова. По-перше, щоденний репортаж про допомогу мешканцям Донбасу. По-друге, в сюжеті про звіт уряду щодо збору податків особливий акцент зробили на сумлінності в наповнені бюджету підприємств групи СКМ, що є бізнесом Ахметова.

11 січня, п’ятниця

Офіційне висування кандидатом у президенти від «Громадянської позиції» Анатолія Гриценка породило серію новин з ознаками замовності в його інтересах. Інформативно про його висування згадали на каналі «Україна». А на ICTV, СТБ, «Інтері» та «1+1» просували його програмні промови. Тільки на «UA: Першому» повідомили, що документи на реєстрацію кандидатом у ЦВК подав також народний депутат Євген Мураєв. Там же нагадали про вже зареєстрованих кандидатів.

Другий день говорять про 85-річний ювілей Кравчука. Матеріали про це вийшли на «1+1» (коротке повідомлення) та «Інтері» (сюжет). На «Україні» поширили привітання для першого президента від Петра Порошенка: «Петро Порошенко зазначив — імениннику довелося в складні, непербачувані часи стати на чолі незалежної держави. І кращого подарунка годі уявити. Хіба що — отримати незалежну церкву».

На каналі «Україна», що належить Рінату Ахметову, змовчали про аварію на шахті імені Героїв Космосу на Дніпропетровщині, що входить до компанії ДТЕК Ахметова. Внаслідок спалаху метану постраждали п’ятеро гірників. Про цю аварію в новинах повідомили 5-й, «Інтер», «UA: Перший» та СТБ.

Не надто сумлінно на каналах говорили про те, що набули чинності зміни в законодавстві щодо згоди на секс. На «Україні» говорили, що згода може бути як усною, так і письмовою, хоча юрист у сюжеті казав тільки про усну. Журналіст у сюжеті висунув гіпотезу, що закон на руку «жінкам-шантажисткам». На «Інтері» в підводці ведуча каже: «Чи потрібно тепер подавати заяву в Держсекс, аби покохатися? Подробиці в матеріалі». А далі в матеріалі: «Користувачі соцмереж пишуть, тепер доведеться подавати заяви або розписки в Міністерство сексу або у Держсекс. Юристи навіть зразок розробили. Все за законом. З номером та серією паспорта, свідками та навіть тривалістю статевого акту. Їх пропонують дати на підпис окремо чоловікові та жінці». На «112» посилалися на версії із соцмереж, хоча й додали в сюжет коментар юриста: «Застосувати покарання можна навіть до дружини чи чоловіка, пишуть користувачі соцмереж»; «Щоб підстрахуватися і уникнути імовірного шантажу від сексуального партнера, дехто навіть радить записувати згоду на відео та аудіоносії».

Сумнівні

Гриценка на партійному з’їзді затвердили кандидатом у президенти. На цьому його піарили ICTV, СТБ, «Інтер» та «1+1» — просто поширювали його гасла, програмні цілі без згадок і беків про інших кандидатів. У цих матеріалах ішлося про обіцянку повернути Донбас і Крим за п’ять років, та «обрубувати руки» корупціонерам.

 

ICTV

«1+1»

«Інтер»

СТБ

Підводка ведучих / кореспондентів

Кандидат у президенти у разі перемоги на виборах пообіцяв обрубувати руки за корупцію та кумівство. Гриценко переконаний, що за 5 років президентської каденції реально повернути Донбас.

За п'ять років він хоче повернути тимчасово окупований Донбас, одразу ж скасує призов на строкову службу, армію він бачить лише контрактною, каже, буде президентом без офшорів, а країна забуде слово олігарх.

Лідери політсил стверджують, підтримали Гриценка, адже він може вирішити всі проблеми в країні.

Сам лідер партії «Громадянська позиція» пообіцяв не підписувати популістських законів, подолати корупцію і за п'ять років повернути Крим та Донбас.

Синхрон Гриценка

Ми з вами закладемо фундамент. За ці п'ять років молодий, креативний, цікавий за моєї підтримки отримає досвід державного управління, і далі вони поведуть країну уперед. Одного терміну мені достатньо.

Я гарантую, що піраміда корупції перетвориться в трапецію в перший же день перебування на посаді. Догори носити більше не треба, щоб всі це почули. Ні мені, ні моїй родині, ні Адміністрації Президента, тільки десь хтось — пообрубаю руки, починаючи з наших партійців.

Гарантую, що піраміда корупції перетвориться в трапецію в перший же день перебування на посаді, догори носити більше не треба, щоб всі це почули тільки десь хто — пообрубаю руки.

Немає каменя за пазухою ніде. І не буде. Наші вози, наші рухи, наш креатив, наші інновації й вся власність зростуть в ціні в 5–7 і більше разів. Тільки коли буде справедливий суд, стабільна гривня, нормальна банківська система, це буде зроблено.

На «Інтері» в такій же манері повідомили про кандидування Тараса Костанчука від Партії захисників України. «На його думку, країні потрібні радикальні зміни і “тотальна” чистка влади. Він також пообіцяв, що активісти його партії пильно стежитимуть за перебігом виборчого процесу, аби уникнути фальсифікацій», — розповіла ведуча.

На «1+1» Володимир Зеленський поскаржився, що його намагалися дискредитувати. Керівник партії «Слуга народу» Іван Баканов повідомив, нібито їм стало відомо, що від імені політсили планують провести фіктивні проплачені мітинги. «Ближчим часом партія чи команда Володимира Зеленського не збираються проводити будь-які масові акції або мітинги. У разі, як що би ми захотіли зібрати відповідні мітинги, звернулися б через наші офіційні ресурси до людей з проханням підтримати відповідні акції», — повідомив Баканов. Жодної конкретики у цьому матеріалі немає. Це превентивний інформаційний хід, який без доказів проведення таких акції ще не є приводом для новини.

На «Інтері» вийшов сюжет із Одещини про конфлікт міського голови Болграда з прокуратурою. «Однопартійці кажуть: так влада намагається чинити тиск на молодого та принципового політика», — йдеться в сюжеті. Однопартійцем виявився народний депутат із «Опозиційної платформи — За життя» Микола Скорик. Аргументів прокуратури в сюжеті немає, лише закиди, що звинувачення фальшиві. Мерові закидають шахрайство та розкрадання коштів.

Також на «Інтері» піарили Юрія Бойка: «Юрій Бойко впевнений: люди мають платити за газ за справедливими тарифам. А пріоритетом влади — повинна стати боротьба з масовою бідністю українців». Та розповіли про фестиваль УПЦ МП у Лаврі.

На каналі «Україна» просували заяви Олега Ляшка про захист інтересів людей з інвалідністю, Олександра Вілкула про відстоювання інтересів вітчизняної промисловості. Як і щодня, звітували про допомогу мешканцям Донбасу від Ріната Ахметова.

12 січня, субота

Анатолій Гриценко подав документи до ЦВК. Піарили його на ICTV та «Інтері», а «UA: Перший» подали цей факт cуто інформативно, як і весь тиждень, нагадуючи про список інших кандидатів. «Україна» у своїй спецтемі «Україна обирає Президента» теж згадала Гриценка у підводці, назвавши його першим із «великої сімки» найпопулярніших кандидатів. Але в основному сюжет присвятили тому, які проблеми з реєстрацією виникли в тих, чиї документи вже перевіряла ЦВК.

Сумнівні

Отже, «Інтер» та ICTV просували заяви Гриценка:

ICTV: «Анатолій Гриценко, кандидат у Президенти України: “Ми з командою виконаємо ті завдання, які я обіцяю у програмі за п'ять років. І за ці п'ять років за моєї підтримки молоді, креативні, отримавши досвід державного управління, далі поведуть країну вперед”».

«Інтер»: «Анатолій Гриценко, кандидат в президенти України від партії “Громадянська позиція”: “Та програма, яка зареєстрована, це кілька сторінок, там викладені базові принципи, орієнтири і моя обіцянка: Служити чесно один президентський термін. Головне, насправді зараз, це повернути професійність, чесність і совість у владу. Зламати хребет корупції, закласти підвалини для розвитку економіки, тому що відповідь на всі питання — медицина, освіта, пенсії, наука, жерналістика врешті-решт — одна: економіка, економіка, економіка”».

На «Україні» вийшов матеріал із критикою Юрія Бойка через нібито тиску на «Опоблок», із якого його виключили. «Після того, як колишній опоблоківець Юрій Бойко заявив про участь у президентських перегонах під прапором іншої політсили і за це був виключений з фракції “Опоблоку”, опозиціонерів засипали судовими позовами. Однаковісінькі заяви вимагають просувати рішення політсили і заборонити змінювати статут. Від Мін'юсту зажадали скасувати реєстрацію партії “Опозиційний блок”, партія “Миру і розвитку”, з якої опозиціонер і готується до виборів. Такі дії політичних вигнанців — це зловживання правом на судочинство та перешкоджання діяльності політсили, — вважає політолог Кость Бондаренко», — розповіла ведуча. Коментарів Бойка навіть не пробували брати, тому матеріал тенденційний і виглядає як такий, що має на меті дискредитацію політика.

На «Україні» та «Інтері» Олег Ляшко закликав підвищити соціальний захист дітей. Це не новини, а просування інтересів політика та підвищення його популярності.

Також на «Інтері» Сергій Каплін дискредитував керівництво ProZorro: «Вимагаємо прибрати кількасоттисячну зарплату керівника ProZorro. Він не справився зі своєю задачею і має піти із своєї роботи. Наступник має отримати стільки, скільки отримають прості люди на фабриках і заводах. Ми вимагаємо навести нарешті з всі ці роки вперше, порядок у державних закупівлях на місцях і на центральному республіканському рівні». Коментарів від команди ProZorro немає.

Підсумки

Підрахунок згадок про політиків включає кандидатів, які вже заявили про свій намір брати участь у президентських виборах або фігурують у рейтингах. Він має на меті показати присутність таких політиків у новинах загалом: зі зрозумілим інформаційним приводом (переважно нейтральні новини) та без нього (переважно позитивні чи негативні згадки). Цей підрахунок також має виявити, чи блокують канали присутність окремих політиків в ефірі.

Петро Порошенко з’являвся у 27 матеріалах: один у негативній тональності з ознаками замовності на «1+1», більшість — нейтральні на кожному з каналів; у позитивній тональності вісім матеріалів, ознаки замовності мають чотири з них (на «Інтері», «Україні» та «112»).

Анатолія Гриценка згадували в 11 матеріалах: нейтрально у п’яти повідомленнях («Україна», «Інтер», «UA: Перший»), шість позитивних з ознаками замовності (ICTV, СТБ, «Інтер», «1+1»).

Сергія Капліна згадували у 11 матеріалах: чотири позитивних з ознаками замовності на «Інтері» і сім нейтральних на «UA: Першому», «Україні» та «1+1».

Десять нейтральних згадок у Валентина Наливайченка на «UA: Першому», «Україні», «1+1», «Інтері» та СТБ.

Подібна ситуація з Андрієм Садовим: дев’ять нейтральних згадок на тих самих каналах. У Віталія Скоцика вісім нейтральних згадок там же.

Олега Ляшка згадували у дев’яти матеріалах, лише на «Інтері» та каналі «Україна». Дві згадки нейтральні. А решта — позитивні з ознаками замовності.

Юрія Бойка згадували вісім разів: сім позитивних згадок на «Інтері» та одна негативна на «Україні». Всі ці матеріали мають ознаки замовності.

Олександра Вілкула згадували у семи матеріалах на «Україні» — виключно в позитивному ключі та з ознаками замовності.

Ігоря Шевченка згадували нейтрально в семи матеріалах на «Україні», «UA: Першому», СТБ та «1+1».

Юлію Тимошенко нейтрально згадували у трьох матеріалах: два на «Україні» і один на «Інтері».

Володимира Зеленського згадували у двох матеріалах: позитивна згадка з ознаками замовності на «1+1» і нейтральна — на «Інтері».

Тарас Костанчук в одному матеріалі позитивної тональності з ознаками замовності на «Інтері». Один позитивний матеріал із ознаками замовності на «1+1» в інтересах Олександра Шевченка.

Одна нейтральна згадка про Віталія Купрія та Євгена Мураєва на «UA: Першому».

Матеріалів із ознаками замовності було 49: 22 сюжети на «Україні», 19 матеріалів на «Інтері», три на «1+1», по два на «112» та ICTV, один на СТБ. Жодного на 5-му та «UA: Першому».

Сім матеріалів в інтересах Ріната Ахметова на каналі «Україна».

Сім сюжетів піарили Олега Ляшка: два на «Інтері» та п’ять на «Україні».

Шість в інтересах Анатолія Гриценка: по два на ICTV та «Інтері», по одному на «1+1» та СТБ.

«Опозиційну платформу — За життя» піарили на «Інтері» в семи матеріалах: п’ять із Юрієм Бойком, ще по одному з народними депутатами Василем Німченком та Миколою Скориком.

«Опозиційний блок» просували в шести матеріалах на каналі «Україна»: у п’яти піарили Олександра Вілкула, в одному — крім Вілкула також Вадима Новинського, в іще одному — критикували Юрія Бойка.

Чотири в інтересах Сергія Капліна на «Інтері».

Чотири матеріали без балансу і вагомих підстав піарили Петра Порошенка: два на «Україні», по одному на «Інтері» та «112».

Два в інтересах Миколи Мартиненка: по одному на «Інтері» та «Україні».

Один в інтересах Олександра Шевченка з партії «УКРОП» на «1+1».

Упереджено критичних матеріали загалом три: з критикою Юрія Бойка на «Україні», два інші — критикою Порошенка і Нацради на «1+1».

 

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Моніторинг здійснює громадська організація «Детектор медіа» за підтримки уряду Королівства Данії. Висновки й погляди, висловлені в моніторинговому звіті, можуть не збігатися з позицією уряду Королівства Данії. Моніторинг здійснено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

comments powered by Disqus