Битва серіалів, кримські цукерки та «йдіть у сраку». Моніторинг теленовин 1–7 жовтня 2018 року

Скрін-шот "1+1"

Ображений журналіст — продуктивний журналіст. Але далеко не завжди його робота залишається журналістикою. Так, на «1+1» висловлювання народного депутата Олега Барни, які цілком заслужено викликали обурення, стали приводом для несерйозного флешмобу, що перетворився на цілий серіал. До речі, до серіалів «1+1» теж має претензії. Дорікають колегам із каналу «Україна», що ті транслюють продукцію російського походження. Ті відповідають у дусі «сам дурак!» і згадують, яких російських акторів можна бачити на «1+1».

Цього тижня теленовини ігнорували більшість масових акцій, майже не говорили про новий склад Центральної виборчої комісії, а деякі безвідповідально говорили про спалах сибірки.

1 жовтня, понеділок

На каналі «Україна» про плани роботи парламенту говорили тільки представники Блоку Петра Порошенка та «Народного фронту». На 5-му каналі їх озвучував лише спікер Андрій Парубій. На «Інтері» представили позиції всіх фракцій. Але якщо в частині обговорення бюджету ще можна побачити баланс — Юлія Тимошенко та Артур Герасимов із БПП опонують одне одному в питаннях розподілу коштів, то далі сюжет звівся до переліку претензій до соціальної політики влади без аргументів на противагу. На «112» погоджувальну раду висвітлили репортажно, але зосередилися на неінформативних, розважальних моментах: як Тимошенко сперечалася з Парубієм за час свого виступу, як Парубій обмовився, назвавши «Народний фронт» «Фронтом змін» (стара назва партії Яценюка). І лише наприкінці сюжету суть — що ж розглядатимуть народні депутати протягом тижня.

Частина каналів намагалася розібратися, чи обговорюють у Москві можливість обміняти Олега Сенцова на засуджених в Україні росіян. На ICTV кажуть, що опубліковану в «Новій газеті» інформацію поки що не коментували в російському МЗС. «112», навпаки, каже: «Офіційно представник МЗС Російської федерації Марія Захарова та прес-секретар Путіна Дмитро Пєсков повідомили: такої інформації не мають».

Cильні

Тема нелегального видобутку бурштину на Рівненщині вже дещо затерта. Тим не менше, присутність журналістів ICTV трохи розштурхала сарненську поліцію. У сюжеті Катерини Курбанової йдеться не так про самі копанки, як про те, що підмивання ґрунту знищує цінні дерева, а район поглинула анархія. Невідомі в балаклавах блокували авто телеканалу й погрожували. «Понад півтори години чекаємо на поліцію. Вже двічі дзвонили на 102, та досі до нас ніхто не приїхав, це при тому, що повідомили, що на нас напали, погрожують побити техніку та машину», — розповіла Катерина Курбанова. Врешті поліція приїхала через чотири години. «Сарненські правоохоронці виправдовуються: виїхати намагалися тричі. Спершу їм пробили колеса так званими кішками, другу групу, яка добиралася через інше село,заблокували декілька десятків чоловіків у масках», — пояснила авторка.

Сумнівні

На каналі «Україна» Олег Ляшко закликав підвищувати пенсії, про що він говорить при першій-ліпшій нагоді, а постійне повторення лише грає на рейтинги депутата. Також у випуску відзвітували про меценатство лідера «опозиційного уряду» Бориса Колеснікова та, як і щодня, власника каналу Ріната Ахметова.

На «1+1» лідер Аграрної партії знову заявив, нібито в нього відбирають партію. У сюжеті є лише позиція Віталія Скоцика й жодних інших коментарів. Подібні тези він уже висловлював місяць тому.

На «Інтері» сюжет із парламенту перетворився на серію політичних маніфестів: Олег Ляшко вимагав знизити ціни на ліки, Сергій Каплін — не скорочувати соціальних видатків бюджету, Юрій Бойко — відновити виплати чорнобильцям. Ці заяви повторюються в різних інтерпретаціях, ситуація лишається незмінною, а жодних пояснень від уряду на ці теми журналісти «Інтера» не беруть.

Також на «Інтері» відстоювали інтереси регіональних компаній, контрольованих співвласником «Інтера» Дмитром Фірташем. Звинуватили «Нафтогаз» у зриві запуску системи добового балансування. І сюжет знову (як і 18 вересня) більше схожий на корпоративні розбірки, ніж на пояснення аудиторії, як це вплине на рахунки за газ.

2 жовтня, вівторок

Головна тема — на Одещині виявили сибірку. Про це говорять усі телеканали, повідомляючи про карантин та роботу спецпідрозділів, які контролюють, щоб із території не вивозили зараженого м’яса. Безвідповідально поширювали інформацію про це на «1+1». По-перше, сюжет починається надміру емоційною фразою ведучої: «Сибірка атакує Одещину». Насправді йдеться про захворювання п’ятьох людей, підтверджений випадок сибірки лише в однієї, і, за словами лікарів, недуга протікає в легкій формі. За весь час виявлення хвороби в Україні жодного летального випадку не було. Про це в «ТСН» теж говорять, але пересипають факти емоціями та непідтвердженими припущеннями: «Юрій Жигаєв, лікар-інфекціоніст: Якщо така людина приїхала в Київ, зайшла, наприклад, у вагон метро і взялася за поручень — все». Лікар переконує, що в такий спосіб може передатися хвороба. Але в МОЗ наголошують, що хвороба не передається від людини до людини. Тож поширювати припущення без вказання випадків, коли (якщо) таке справді відбулося, вкрай безвідповідально: це може посіяти паніку.

На «112» ситуація протилежна. Про виявлену хворобу повідомили дуже стисло, навіть не уточнивши, які особливості вона має, як поширюється і яку загрозу становить або ні.

Про вимоги «Нацкорпусу» щодо надання громадянства для легіонерів-добровольців, які воювали на Донбасі, побіжно згадали на каналах «Україна», «Інтер», СТБ та «UA: Перший». На останньому також зазначили, що «Нацкорпус» у цей час мітингував під стінами Верховної Ради. Тобто більшість великих телеканалів про масову акцію промовчали.

Усі, крім 5-го, повідомили, що Леонід Кучма офіційно склав повноваження у Мінській тристоронній контактній групі. Однак лише на «1+1» та «112» зауважили, що, за словами Мартіна Сайдіка, змінить Кучму на посаді Руслан Демченко.

Сумнівні

На «1+1» запідозрили, що фабрика «Рошен» у Росії продовжує працювати та постачати солодощі до анексованого Криму. Приводом стало те, що нібито глядачі каналу із Криму передали редакції цукерки, на яких вказано, що вироблені вони в Липецьку. Того, хто їх передав, у сюжеті не називають і не пояснюють чому. Тому, попри продемонстрований чек, до достовірності є питання. Але виглядає, що автори справді намагалися розібратися, навіть додзвонилися до менеджерки магазину, де нібито були придбані цукерки.

Наприкінці сюжету все ж дорікнули Порошенкові: «І лише в Адміністрації Президента за два робочі дні не знайшли час відповісти та пояснити, чим же торгують в окупованому Криму під маркою кондитерської фабрики Петра Порошенка». Хоча чому про це має говорити саме АП? І на яку інформацію від АП сподіваються автори сюжету, якщо самі ж кажуть: «Кілька днів тому Петро Порошенко вкотре заявляв: бізнесу в Криму вже немає». До того ж у корпорації «Рошен» «ТСН» надали відповідь на запит, вказавши, що Липецька фабрика не працює, а цукерки, ймовірно, прострочені. А журналісти ще й пригощали ними народних депутатів.

У парламенті підтримали звернення до ПАРЄ з вимогою не поновлювати членства російської делегації, голосували про надання громадянства бійцям-іноземцям. Але канали «Україна» та «Інтер» розпочали сюжети з Ради заявою Олега Ляшка, який вказує, як знизити ціни на ліки. Жодної експертної думки на цю тему в матеріалах не було.

Також на каналі «Україна» про дипломатичне напруження між Україною та Угорщиною розмірковував Сергій Тарута, просуваючи інтереси своєї партії: «Как теперь нужно решать проблему? То, что я предлагаю, партия "Основа", все-таки сделать европейскую норму. Во многих европейских государствах есть двойное гражданство, два паспорта».

Заяви Володимира Гройсмана щодо ПАРЄ та ЦВК, що не є компетенцією прем’єра, поширили на ICTV та «Інтері». Так, приміром, на «Інтері» формують образ дбайливого прем’єра: «Назначение даты выборов в Объединенные территориальные громады должно быть одним из первых решений обновленного Центризбиркома. Так считает Владимир Гройсман. Ведь это касается качества жизни около миллиона человек».

На 5-му та «Інтері» відзвітували, що Петро Порошенко зустрівся з легендами боксу, хоча тут немає приводу для новини.

На «1+1» критикували канал «Україна» та Держкіно, яке нібито з мовчазної згоди допускає трансляцію серіалів російського виробництва. Відправною точкою сюжету є коментар активіста Артема Руденка. Він закидає, що Держкіно діє вибірково й нібито не помічає порушень із боку каналу «Україна». Руденко вже коментував претензії до Держкіно і в січні та жовтні 2017 року. Відсутність коментаря від Держкіно пояснюють упереджено: «У Держкіно традиційно на запити “ТСН” реагують мляво. Кажуть, що розглянуть його у встановленому законом порядку, тобто тоді, коли російський серіал повністю покажуть на ТРК “Україна”». Коли був надісланий запит і чи вже сплив термін відповіді, авторка Ольга Нескородяна не уточнила.

На «Інтері» Сергій Каплін вимагав відставки виконувачки обов'язків міністра охорони здоров’я Уляни Супрун без балансу коментарем іншої сторони. Також на «Інтері» звітували про присутність голови Харківської облдержадміністрації Юлії Світличної на зустрічі з молоддю «Української академії лідерства», де вона говорила про очевидні речі: «Юлия Светличная, председатель Харьковской ОГА: Навчання повинно бути сучасним, цікавим і йти в ногу із новітніми технологіями. Саме ці принципи сповідує Академія лідерства. Саме молоді, амбітні, завзяті, досвідчені, європейські лідери повинні бути у розвитку нашої держави. Ми завжди відкриті для того, щоб молоде покоління добивалося нових результатів і, звичайно, вступало до лав виконавчої влади на місцях».

На «112» промотували власне ток-шоу «Пульс». На «Україні» фонд Ахметова, як і щодня.

3 жовтня, середа

Уряд пообіцяв виділити 100 млн грн на лікування онкохворих за кордоном. Близько місяця перед тим пацієнти всіляко привертали увагу до проблеми браку коштів, які їм належать за законом. Про це коротко згадали в новинах лише ICTV, СТБ й «1+1». Особливо критичною є відсутність такого повідомлення на «Інтері», адже більше місяця на цьому каналі неодноразово упереджено критикували МОЗ за брак саме цих коштів.

Про діяльність Національного антикорупційного бюро України в парламенті звітував його очільник Артем Ситник. Паркетний звіт вийшов на ICTV. На СТБ за кадром передали: «Депутати питали, як просувають гучні справи про чорну бухгалтерію Януковича, про махінації із закупівлями пального для Міноборони. Скільки грошей бюро повернуло в бюджет і коли високопосадовці-корупціонери опиняться на лаві підсудних». Синхроном дали лише коментар Ситника. На «112» діалоги народних депутатів та голови НАБУ передали повноцінним сюжетом. На 5-му із заяв Ситника взяли в новини найсвіжішу інформацію: про порушення кримінальної справи щодо заступника голови СБУ Сергія Семочка. На «Інтері» оцінку Ситнику дає сам журналіст: «На заседание комитета, который уже не первую неделю ждет отчет Сытника, директор НАБУ, по факту, пришел без самого отчета. Похвастаться новому правоохранительному органу все так же нечем». У жодному з матеріалів до оцінки діяльності НАБУ не залучали неупереджених експертів чи активістів.

До речі, про справу Семочка згадали тільки на 5-му й одним реченням на «112». Обвинувальний акт вручили меру Одеси Геннадію Труханову. Його та ще сімох посадовців підозрюють в оборудках із майном. Про новий етап у справі повідомили тільки на 5-му та «Інтері». Про погодження регламентним комітетом ВР зняття недоторканості із народного депутата Сергія Дунаєва зазначили на 5-му та «UA: Першому» збалансовано, подавши коментарі Генпрокурора та самого народного депутата. На «112» також повідомили цю новину, але лише з коментарем Юрія Луценка та бекґраундом за темою.

Андрій Садовий заявив, що йде у Президенти. Його заяву телеканали проігнорували, хоча у збалансованій подачі, із бекґраундом про те, хто ще має наміри балотуватися, як протікає ще неоголошена виборча кампанія, це була би суспільно важлива інформація.

Роман Цимбалюк, спецкор «1+1» у Росії, перевірив, чи працює Липецька фабрика «Рошен». З’ясував, що підприємство справді закрите. Це хороша практика дотримання балансу, адже напередодні новинарі «1+1» емоційно підозрювали компанію Президента у брехні.

Сильні

Сюжет Ірини Маркевич на «1+1» привернув увагу до проблеми браку медпрацівників у лікарнях по всій країні. Медики виїжджають за кордон через малі зарплати, і в деяких регіонах ситуація стає критичною.

Сумнівні

На каналі «Україна» Олег Ляшко закликав підтримувати фермерів. Такі заклики від політика лунають регулярно, тому в цьому немає новини, як, власне, не є новиною сам лише заклик.

Також на каналі «Україна» вихваляли благодійність Ріната Ахметова та відзвітували про участь Марини Порошенко у благодійній акції «Ангели надії», майже не звернувши уваги на інших її учасників.

На «1+1» обурилися заявам народного депутата Олега Барни про націоналізацію телеканалу. Це справді звучить як погроза. Оцінити слова політика просять медіаекспертів Ярославу Наумову та Олександра Чекмишева. І доповнює картину «експертна» думка актора й анонсованого кандидата у Президенти Володимира Зеленського: «Я думаю, что в лице этого журналиста он послал на три буквы всех представителей медиа… А вот мы нашли для вас теплое, уютное, надежное место. Поэтому ідіть у сраку», — сказав Зеленський і закликав надсилати аналогічні послання для інших депутатів.

Для повноти сюжету бракує передісторії стосунків Барни та Ігоря Колтунова, якого народний депутат нетактовно послав. Барна вже звинувачував журналістів програми «Гроші» у «продажності», і його висловлювання не мають виправдання: вони дискримінаційні та образливі. Але давню природу конфлікту журналіста з народним депутатом, та і, власне, мотив, чому Барна звернувся до теми гомосексуальності, у сюжеті «Плюсів» замовчали. У вересні Ігор Колтунов намагався отримати коментар Барни, наздоганяючи його з букетом троянд. Очевидно, що поведінка журналіста була провокативною. А перед цим у студії ведучий рясно поливав Барну брудом. Нагадаємо, що у практиці Європейського суду з прав людини захист права журналістів на професію тісно пов’язаний із відповідальністю журналістів дотримуватися професійних стандартів.

На «Інтері» Ляшко закликав підвищити пенсії. Замість новини подають «одкровення», яким, на жаль, нікого вже не здивувати: «Из-за низких пенсий украинцы не могут позволить себе качественные продукты. Об этом лидеру Радикальной партии Олегу Ляшко рассказали пенсионеры во время визита политика в Днепропетровскую область». Тому дивно подавати це як новину, про яку політик щойно довідався.

Про суд у справі екс-регіонала Олександра Єфремова на «Інтері» дали тільки позицію його захисту. Єфремов наполягає, що звинувачення його в державній зраді та низці інших злочинів сфабриковані. Також на «Інтері» Сергій Каплін у тандемі з Наталією Королевською вимагали від уряду повернути субсидії. А коментарів від уряду чи заявлених спроб їх отримати у цьому матеріалі немає.

4 жовтня, четвер

Парламент ухвалив законопроект про мови. Не відобразили дискусію між фракціями на ICTV та каналі «Україна». На 5-му каналі також не представили думку опозиції — висловитися в сюжеті дали тільки представникам БПП, «Народного фронту» та Ірині Подоляк із «Самопомочі». Вона є однією з ініціаторок ухваленого законопроекту.

На «UA: Першому» дали коментарі співавтора ухваленого законопроекту Ігоря Лапіна та його опонента Миколи Скорика з «Опоблоку». На «1+1» також є різні думки щодо законопроекту. У сюжеті Ольга Кошеленко наголошує, що фракція БПП планувала голосувати лише за свій варіант закону, але причини такого наполягання не пояснили. Зокрема, письменниця Лариса Ніцой, яка теж присутня в сюжеті, в іншому інтерв’ю висловила позицію, що законопроект у версії БПП краще узгоджений із положеннями Конституції. Але цього в сюжеті не пояснили.

Про звернення народних депутатів до РНБО щодо санкцій відносно телеканалів «112 Україна» та NewsOne повідомили тільки «1+1», «Інтер» і «112». На «1+1» є два коментарі народних депутатів — на підтримку та проти такого рішення. На «112» та «Інтері» переважали позиції проти цієї постанови.

На СТБ з парламенту — основні питання в одному сюжеті, зокрема про статус Донбасу: «Уже без димових шашок, як це було торік, але з тими-таки плакатами і вигуками “ганьба”. “Самопоміч”, “Батьківщина” та радикали Ляшка голосувати відмовляються. Закон називають амністією для терористів». Про мовний законопроект пояснили тільки Княжицький та Парубій, опонентів немає.

Також майже всі говорили про взаємне висилання дипломатів України та Угорщини через подвійні паспорти на Закарпатті. Ці повідомлення нейтральні.

Сильні

«112» розбирався, чому вчителі київських шкіл недоотримують 20 % своїх зарплат. У сюжеті про ситуацію розповіли педагоги, зокрема представниця профспілки, є коментар міністерки освіти, пояснення Київради й зауваження юриста щодо цих пояснень. У такий спосіб якісно привернули увагу до проблеми стимулювання роботи вчителів, що має вагоме значення в контексті реформи освіти.

Сумнівні

Паркет Порошенка з вітанням ухвалення законопроекту про мову (це один із трьох пунктів на його рекламних плакатах) вийшов на ICTV, «Україні», «Інтері». На СТБ Порошенко вітав учителів із професійним святом.

На «112» перший сюжет випуску — про звернення народних депутатів до РНБО. «Можливі санкції “112 Україна” вважає утиском свободи слова і загрозою незалежній роботі вітчизняних медіа», — одразу заявив ведучий Євген Міхін в ефірі. А сам сюжет містив переважно позицію проти цього рішення. Позиції авторів звернення немає. Один зі спікерів сюжету, хто підтримав постанову, говорить у матеріалі таке: «Іван Вінник, народний депутат України: Ми зобов'язані виконати вимоги петиції, розглянути, але ми розуміємо, що журналістський склад каналу гідно виконує свою роботу, розуміємо, що вони намагаються дотримуватися принципів етики українського журналіста». Є коментар і співавтора постанови Сергія Висоцького, але доводів щодо доцільності постанови до сюжету не включили.Кореспондентка Інна Фещін далі каже: «Утиски в роботі телеканал відчуває від самого заснування, зауважив правник Василь Сметана і вважає неприпустимим анонсований скасування ліцензії каналу та заборону на використання радіочастот». Між іншим, Василь Сметана не просто правник, а перший заступник генерального директора каналу «112», тобто незаангажованої позиції на телеканалі не дали. Хоча медіаексперти теж неоднозначно розцінили ініціативу народних депутатів.

Паркетні новини від Володимира Гройсмана, який доручив зробити дороги безпечнішими (і в цьому немає ніякої новини), вийшли на ICTV, «Україні» та «Інтері».

Ляшко на каналі «Україна» у студії розповідав про потребу захищати ліс. На «Інтері» Ляшко вимагав повернути субсидії.

На «1+1» народний депутат і директор «Буковелю» Олександр Шевченко, який заявив про свої президентські амбіції, виступив з ініціативою прирівняти ідеологію «русского міра» до комуністичної та нацистської. Хоча журналіст Дмитро Фурдак каже, що ініціатива належить групі депутатів, але кому саме, крім Шевченка, не повідомляє. Сам народний депутат каже: «Ця ідеологія забрала вже десятки тисяч життів. На фронтах на сході багато етнічних росіян. Разом з українцями захищають Україну від людиноненависницького “русского міра”».

А от на каналі «Україна» звинувачують «1+1» у трансляції проросійських серіалів. Це ангажована відповідь на ангажовані закиди «1+1» до каналу «Україна». «Конкуренція має бути добросовісною, нагадують продюсери каналу “Україна” своїм колегам із групи каналів “1+1”. Замість боротися за глядацьку аудиторію якістю серіалів, там вдаються до маніпуляцій», — каже ведуча. У сюжеті Богдана Гайдамаки у відповідь на звинувачення «1+1» каналу «Україна» у трансляції серіалів російського виробництва, зауважили: «Незалежний експерт у цьому сюжеті — Артем Руденко, чомусь мовчить про проекти з сумнівною репутацією в ефірі каналів групи “1+1”. Ось серіал “Останній коп” із Гошею Куценком. Актор — у базі даних сайту “Миротворець”. Російський ситком “Кухня”, “Сувенір із Одеси” з актрисою Ольгою Винниченко, що знялась у пропагандистському фільмі “Військовий кореспондент”». Можливості відповісти на ці закиди компанії «1+1 медіа» у сюжеті не дали. Такий обмін прямими звинуваченнями між телевізійними конкурентами — досить незвична річ для українського телеринку, але «1+1» уже не вперше критикує «Україну». Минулого разу — за занадто гучний концерт у Ботанічному саду в Києві.

На «1+1» оголосили флешмоб: «Ведуча: Сотні українців, серед яких актори, телевізійники і співаки виклали свої відеозвернення до народних депутатів із лише однією вимогою — йти в п'яту точку». Це відповідь на поведінку народного депутата Олега Барни і створення ажіотажу довкола інциденту між політиком і журналістом програми «Гроші».

На «Інтері» вийшов сюжет, що просував позицію захисту колишнього соратника Януковича Олександра Єфремова: є коментар прокурора лише з перерахунком статей звинувачення. А далі говорять адвокат, сам Єфремов і поручитель із «Опоблоку» Юрій Мірошниченко: «Александр Ефремов, подсудимый: За два года и 2 месяца ни прокуратура, ни суд ни одного факта совершения с моей стороны правонарушения приведено не было». Аргументів обвинувачення на противагу цій позиції немає.

Також на «Інтері» в повідомленні про мітинг науковців Національної академії наук України з вимогою збільшити фінансування установи єдиний коментар — від народного депутата Сергія Капліна. Решта каналів цей протест просто проігнорували.

На каналі «Україна» — одразу два меценати: фонд Ріната Ахметова з ініціативою «Донбас і мирні» та Борис Колесников, який обіцяє підтримку обдарованій молоді.

На ICTV сюжет новин присвятили промоції свого телепроекту «Нові лідери», що є складовою проекту, який реалізується понад 30 організаціями.

5 жовтня, п’ятниця

Головна новина — повідомлення про припинення голодування Олега Сенцова. Переважно посилалися на російські ЗМІ, але також вказували, що адвокат режисера передав від нього лист для кількох медіа. На 5-му почали з такого акценту: «Олега Сенцова змусили вийти з голодування». Про те, що на цей крок політв’язня змусили піти погрози тюремників примусовим годуванням, зазначили всі канали.

Не аналізується випуск «Інтера» через те, що виходить підсумковий. Його оцінку можна знайти в огляді тижневиків.

У парламенті виступиланова голова ЦВК. Про те, що процедура обрання проходила закрито, сказали на 5-му та «UA: Першому». Там також подали позицію «Опозиційного блоку», невдоволеного процедурою формування ЦВК. На «1+1» та «112» згадали про оновлений склад, але опозиційних думок не давали.

Сумнівні

На каналі «Україна» сюжет Валерії Шапоренко розпочався з представлення нової голови ЦВК. Критику щодо режиму роботи виборчкому не дали, й одразу в цьому ж сюжеті перейшли на заяви Ляшка, який учергове вимагав знизити ціни на ліки.

Тимошенко пропіарилася на ICTV перед Днем учителя: «Ведуча: Припинивши махінації лише на українському природному газі, Україна отримає додатково 5070 мільярдів гривень, які можна буде спрямувати на потреби освітян. Про це заявила лідерка “Батьківщини” Юлія Тимошенко на зустрічі з педагогами Житомирщини».

На «1+1» вимагали виключити народного депутата Олега Барну із фракції та скасувати його мандат: «Сьогодні журналіст програми “Гроші” Ігор Колтунов передав у фракцію “Блок Петра Порошенка” офіційний лист від телеканалу “1+1” із вимогою відібрати у скандаліста мандат», — повідомила ведуча. У новині навіть імені народного депутата не назвали, та ще й зазначили: «… Виявилося, що в п'ятницю більшість депутатів з президентської фракції на роботу не прийшли». Оздоблює це повідомлення лише синхрон журналіста програми «Гроші» Ігоря Колтунова.

На СТБ Порошенко вітав учителів із професійним святом, а на каналі «Україна» — інспектував трасу Одеса — Рені. Це паркетні новини. «Паркет» Гройсмана на СТБ містив учорашні заяви з вимогами зробити дороги безпечнішими та знизити смертність на автошляхах.

На каналі «Україна» знову Олег Ляшко вимагав знизити ціни на ліки. Незмінно Ахметов мав свої півтори хвилини щоденної слави зі звітом про благодійність на Донбасі. На форумі «Жінки, мир, безпека» раптом виділили участь Валентина Наливайченка, який не говорив нічого нового чи вагомого. Також на «Україні» та «1+1» звітували, що Яценюк зустрічався з Ангелою Меркель. Хоча політик не є дипломатом, офіційно не представляє інтересів держави, проте він обговорював із канцлеркою питання миру на Донбасі.

На СТБ зробили сюжет про те, як Леонід Кучма підтримує обдаровану молодь. А на «112» — промо програми «Пульс».

6 жовтня, субота

Єдиної головної теми не було. Усі повідомляли про смерть співачки Монсеррат Кабальє. 5-й канал і «1+1» повідомляли про стан Олега Сенцова, який тільки-но припинив голодування, та про заяви українських дипломатів та міжнародних організацій щодо стурбованості станом політв’язня.

На 5-му єдині висвітлювали акцію з вимогами легалізувати зброю для самозахисту. Як писав «Цензор.net», акція зібрала півтисячі учасників. У кадрі видно прапори партії «ДемОрда», хоча назва політсили в сюжеті ніяк не фігурувала. У сюжеті фігурує блогер Юрій Гудименко із «ДемОрди», який публічно підтримує Петра Порошенка, а також веде програму інтерв’ю на 5-му. Як відомо, 5 канал входить до активів Порошенка.

На «112» заявили про перемогу «проросійської» партії на парламентських виборах у Латвії. Проросійськість цієї політсили — ще відкрите питання, до того ж у медіа не звернули уваги на те, що порівняно з попередніми роками ця партія знизила свій рейтинг і кількість отриманих місць у парламенті ще не гарантує їй більшості голосів. Детальніше про це — у роз’яснювальному матеріалі «Детектора медіа».

Сильні

На каналі «Україна» викривальний сюжет Анжели Слободян: «Анна Панова, ведуча: Без квитків, страховки та дозвільних документів. До анексованого Криму з Херсона людей возять нелегали. Офіційно автобусне сполучення з півостровом припинили понад 3 роки тому. Машини доїжджають до пропускних пунктів на межі з Кримом і люди пішки переходять через пости». Кореспондентка розповіла: «У касі квитків не продають, але для нелегальних перевізників платформи працюють. Ось пасажири сідають у два автобуси на Крим. Квитків нема, тільки такі пластикові картки, щоб пересісти в автобус на території окупованого півострова». Люди скаржаться, що не мають іншого вибору. У рейді з поліцейськими знімальна група зафіксувала, що деякі перевізники не мають страховки, дозволів на перевезення й ніяких офіційних документів, які могли би захистити права пасажирів.

Сумнівні

На ICTV від імені фонду Леоніда Кучми мистецькому коледжу на Чернігівщині подарували аж ціле фортепіано. Меценатству другого Президента, він же тесть власника телеканалу Віктора Пінчука, присвятили цілий сюжет.

На каналі «Україна» відзвітували про інноваційні енергетичні рішення компанії ДТЕК Ріната Ахметова. А саме про те, як компанія розбудовує Нікопольську сонячну електростанцію. Не забули і про самого Ахметова: черговий емоційний сюжет розповідає, як благодійний фонд допоміг багатьом дітям отримати ліки.

На «1+1» вийшов черговий сюжет про праймериз у партії «Укроп». Вдруге за два тижні. «Заборона так званого русского міра, економіка та соціальна політика, а також децентралізація та екологія. Всі ці теми обговорювали у Львові. Там відбувся черговий етап праймериз партії “Укроп”. Українське об'єднання патріотів обирає кандидата, який боротиметься за президентське крісло», — каже ведуча. «Більшість за Олександра Шевченка», — прогнозовано каже автор сюжету Олександр Привалов. Чому не буде інтриги ув их праймериз, пояснив Ярослав Зубченко.

Паркет Андрія Парубія на ICTV та «1+1» — сухий звіт про участь голови Верховної Ради в міжпарламентській асамблеї. Тут не йдеться про важливі рішення, значення та можливі наслідки заходу, лише перераховано: був, зустрічався, закликав підтримати автокефалію української церкви.

7 жовтня, неділя

Аналізується лише випуск «Інтера» замість пропущеного у п’ятницю.

Відкрило його повідомлення про стрілянину в Одесі. Про обставини говорять коментарі поліції та повідомлення активістів із соцмереж.

Повідомили і про вибори у Латвії. Також декларували перемогу «проросійської» сили: «Тем временем, в день голосования в самой Латвии хакеры взломали местную соцсеть. Заходишь на страничку и появляется российский флаг, фотография президента Путина и звучит гимн Росии. И подпись о “русском мире”. Теперь, в Брюсселе придется обратить внимание на результаты выборов, ведь победила пророссийская оппозиционная партия “Согласие”, которая получила 23 места в парламенте». Це лише п’ята частина складу парламенту. Хоча далі кореспондентка наводить експертні коментарі про те, що партія ще не здобула більшості й може мати проблеми зі створенням коаліції. Чому медіа подавали неповну інформацію, можна детальніше прочитати в матеріалі «Детектора медіа».

Із регіонів говорили про скандал довкола бруківки в Ужгороді та проблеми збереження історичних замків на Івано-Франківщині. Ці матеріали висвітлюють позиції різних сторін. Значну частину випуску становлять надзвичайні події в Україні та світі.

Сумнівні

Сюжет про кубок імені Сергія Рудика під час спортивних змагань на його виборчому окрузі. Сам політик обіцяє: «Не має мабуть жодного населеного пункту в межах мого 198-го виборчого округу, де не було б спортивного майданчика». Хоча це не є завданнями роботи народного депутата, а схоже на підкуп майбутніх виборців. А Рудик є постійним героєм піар-сюжетів «Інтера».

Далі у випуску розповідали про меценатство бізнесмена Олександра Фельдмана: «Бал хризантем в социально-гуманитарном мультикомплексе Фельдман Экопарк проводят уже в седьмой раз. Его основатель вспоминает: сначала было желание украсить Экопарк. Потом это переросло в большой праздник». Співробітники екопарку нахвалюють його та свого мецената. Сам Фельдман каже, що свято присвячене вчителям до їхнього професійного свята.

Підсумки

Серед політиків, які мітять на президентське крісло:

  • Петра Порошенка згадували у 15 матеріалах, три з яких — із негативною конотацією на «1+1», позитивні на 5-му, ICTV та «Україні» та «Інтері», нейтральні та позитивні на СТБ;
  • Олега Ляшка згадували в десяти матеріалах: нейтрально на «1+1» та «112», позитивно на «Інтері» та «Україні»;
  • Юрій Бойко з'явився у шести сюжетах: нейтрально на «UA: Першому», нейтрально та позитивно на «Інтері»;
  • Сергій Каплін — п’ять позитивних згадок на «Інтері»;
  • Олександра Шевченка п’ять разів згадували на «1+1», двічі в нейтральній формі;
  • Арсеній Яценюк — дві позитивні згадки на «1+1» та «Україні»;
  • Юлія Тимошенко — чотири згадки, дві з яких нейтральні — на «112» та «Інтері». Ще дві — позитивні: одна з ознаками замовності на ICTV, друга — з критикою бюжету на «Інтері», де їй опонував представник БПП.

Сумнівних матеріалів загалом було 65: 45 матеріалів із ознаками замовності, 17 «паркетних» і три промо власних телепроектів. Найбільше на каналі «Україна» — 22 новини, на «Інтері» — 19 матеріалів, на «1+1» — дев’ять, на ICTV — сім, на СТБ — чотири, на «112» — три та один на 5-му. Жодного матеріалу з ознаками замовності на «UA: Першому».

Вісім заяв Олега Ляшка: п’ять на каналі «Україна», три на «Інтері».

Вісім паркетних новин із Петром Порошенком: по два на «Україні», СТБ та «Інтері», по одній на 5-му та ICTV.

Рінат Ахметов та його бізнес — у семи сюжетах на каналі «Україна».

Володимир Гройсман — шість паркетних новин: по дві на «Інтері» та ICTV, по одній на «Україні» та СТБ.

П’ять новин із Сергієм Капліним на «Інтері».

Олександра Єфремова підтримували у двох сюжетах на «Інтері».

Двічі піарили Леоніда Кучму: по одному сюжету на каналах його зятя ICTV та СТБ.

Два матеріали з Арсенієм Яценюком: по одному на «1+1» та «Україні».

Двічі — Олександр Шевченко з «Укропу» на «1+1».

По одному: Віталій Скоцик з Аграрної партії на «1+1»; Марина Порошенко, Валентин Наливайченко, Сергій Тарута на каналі «Україна»; Сергій Рудик, Олександр Фельдман та Юлія Світлична на «Інтері».

«112» в одному сюжеті відстоював свої інтереси, і у двох промотував своє ток-шоу «Пульс».

Упереджено критичних матеріалів загалом шість: чотири на «1+1» — три проти народного депутата Олега Барни, один проти колег із каналу «Україна», на «Україні» у свою чергу — проти «1+1», а на «Інтері» — з критикою «Нафтогазу».

Із методологією моніторингу можна ознайомитися за посиланням. У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00, випуск о 20:00 29 вересня), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Підготовка цього моніторингового звіту стала можливою завдяки підтримці американського народу, наданій через проект SIDA. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації.

comments powered by Disqus