Копіпаст російської пропаганди в українських новинах

medium.com

 Що вони розказують про нас?

Для моніторингу в Росії було відібрано чотири сайти: РІА «Новости», «ТАСС», «Комсомольская правда» та «Вести.ру». Це одні з основних федеральних новинних ресурсів, які фінансуються безпосередньо державою Росія. А отже серед своїх новин вони можуть поширювати прокремлівські наративи, основні пропагандистські тези щодо України. Вибірку склали новини, які стосувалися України, за тиждень — із 17 по 23 вересня 2018 року.

Показовою є загальна кількість таких новин у російському інформаційному просторі — 635 публікацій. Так, за тиждень РІА «Новости» опублікувало 378 новин про Україну, «ТАСС» — 144 новин, «Комсомольская правда» — 66, «Вести.ру» — 47. Найбільші інформагентства, такі як РІА «Новости» і «ТАСС», як мінімум щогодини ставлять новину про Україну. До уваги потрапляють і такі теми, які, здавалося б, і не мали хвилювати національні новинні сайти Російської Федерації. Наприклад, про отруєння 18 людей у Львівській області («Во Львовской области 18 человек попали в больницу с отравлением», РІА «Новости») чи про ДТП на українській трасі («Легковое авто на большой скорости врезалось в грузовик на украинской трассе», «Вести.ру»).

Втім, і на четвертий рік війни Росія не втомилася щедро годувати своїх читачів численними історіями-жахіттями з України. Основна лінія незмінна — в Україні триває громадянська війна, українська ракета збила «Боїнг» МН17, «неканонічні церковні структури» готують «релігійний і громадський розкол» у суспільстві, українська влада хоче війни, а не миру, і т. д.

За період із 17 по 23 вересня 2018 року в російських ЗМІ просувалися наступні теми щодо України:

  •     українська армія обстрілює мирне населення Донбасу, відповідальна за ескалацію конфлікту, українці блокують проведення мирних переговорів (17 %);
  •     Міноборони РФ представило нову версію по трагедії з «Боїнгом» МН17, за якою Україна знову «винна» (10 %);
  •     заяви українського Президента Петра Порошенка з коментарями Віктора Медведчука, депутатів проросійських політичних груп, акценти на падіння рейтингу президента, його популізм (9,4 %);
  •     надання автокефалії українській церкві, чому це неправильно, призведе до розколу суспільства (7,4 %);
  •     припинення дії договору про дружбу України з Росією і як це вплине на життя пересічних українців (6,5 %);
  •     створення української військово-морської бази в Азовському морі й чому це «повітряний замок» для України (5,3 %);
  •     утиски і заборона використання російської мови в Україні (3,4 %);
  •     видача угорських паспортів українцям, і чому в цьому винна Україна (3,3 %);
  •     невдалі перемовини України з МВФ, підвищення цін на газ та інші вимоги, які «поставлять усе населення на межі виживання» (2,7 %);
  •     інші теми (35 %).

Про «ДНР» та «ЛНР»

Війна на сході України залишається найголовнішим інформаційним приводом для російських ЗМІ. Про це пишуть найбільше, найчастіше розповідаючи про те, як «украинские силовики нарушили перемирие», чи зривають розведення сил на Донбасі (РІА «Новости»). Крім того, протягом досліджуваного тижня росіяни стверджували, що українські військові «готовят инсценировку обстрела ополчением подконтрольной Киеву территории в преддверии встречи контактной группы в Минске» (РІА «Новости»), проявляють «деструктивный подход в переговорах» по Мінську, активізують снайперів по всій лінії розмежування тощо.

Втім, подібні новини не з’являлися в українських медіа, а ситуація на Донбасі подавалася в основному з посиланнями на прес-службу операції Об’єднаних сил.

Окремо обговорювалася тема введення миротворців на Донбас напередодні виступу Порошенка в ООН. Офіційна позиція Кремля в новинах звучить традиційно, вона, нагадаємо, полягає в тому, що миротворці на Донбасі можуть тільки виконувати функцію убезпечення співробітників ОБСЄ. Також протягом тижня подавалися різні думки «експертів» та політиків щодо української конфігурації миротворчої місії на Донбасі. Наприклад, «Небензя назвал идею ввода миротворцев ООН в Донбасс бесперспективной» (РІА «Новости»). Цю новину пізніше переставив український сайт «Вести», взявши в заголовок інше, жорсткіше, висловлювання представника Росії в ООН Василя Небензі — «Постпред РФ в ООН назвал приход миротворцев на Донбасс “оккупацией”». Також про безперспективність ідеї миротворчої місії на Донбасі заявив близький до російського президента український політик Віктор Медведчук. Його заяву переставили «Комментарии.ua», Golos.ua, саме інтерв’ю з Медведчуком з’явилося на сайті Newsone.ua. Окремі цитати Віктора Медведчука щодо «русофобської позиції Порошенка», того, як «вбивство Захарченка затягує переговори по в’язням», про те, як заборона російської мови розколе суспільство, були поширені по російських медіа окремими новинами. 

На сайті 112.ua також вийшла новина «Миротворцы не решат конфликт на Донбассе — экс-глава Донецкой ВГА Кихтенко». Крім того, на 112.ua поставили цитату представника партії «За життя» Сергія Боголюбова, який заявив, що, на його думку, «Україна не виконує мінських зобов’язань». 

Також показовою є новина на «Страна.ua» про звіт місії ОБСЄ щодо розведення сил і засобів на Донбасі, в якій про регрес говориться тільки в контексті порушень із боку української сторони: «Так, по данным первого замглавы СММ ОБСЕ Александра Хуга, только на прошлой недели было зарегистрировано десять фактов нарушения режима прекращения огня возле Золотого, еще один факт был замечен в районе Петровского. У Золотого также базируется позиция ВСУ, у Петровского — всушники и бронемашины. Таким образом, констатируется не только неудача в разведении сил, но и регресс этого процесса».

Росія про «Боїнг»

На тижні, який досліджувався, однією з основних тем стало оприлюднення нової версії Міністерства оборони Росії про те, що начебто ракета, яка збила «Боїнг» МН17, насправді належала Україні. В російських ЗМІ передали всі деталі «розслідування» росіян, а також вказали, що «при этом никаких данных, опровергающих российскую версию, ни Турчинов, ни Полторак, не представили». В свою чергу, докази, надані російською стороною, — «неопровержимые», а «данные о причастности России к крушению МН17 не подтвердились». Більш того, в новині «“Глас вопиющего в пустыне”. Политолог о доказательствах Минобороны по МН17» стверджується: «Все заявления Минобороны и новые данные по малайзийскому самолету — это глас вопиющего в пустыне. Потому что западное расследование носит абсолютно политический характер, никто не заинтересован в истине, в ответе на вопрос, кто действительно сбил самолет»

Українські ЗМІ в цілому представили версію Росії, втім, додаючи позицію й результати міжнародного слідчого комітету, України зокрема. Тим не менш, видання «Вести» взяло слово «фейк» у лапки щодо доказів Міноборони РФ та опублікувало наступні новини: «Московский “фейк” или повод для сомнений? Как повлияет на ситуацию информация об украинском происхождении БУКа, сбившего малазийский Боинг», «Ракета, сбившая Малазийский боинг МН17, принадлежит Украине — Минобороны РФ», «Украина сфальсифицировала видео передвижения БУКа, который сбил МН17 — Минобороны РФ».

У цих текстах майже чи взагалі відсутня версія міжнародної слідчої групи, інших груп розслідувачів, які доводять, що винна у трагедії саме Росія. Ба більше, журналісти з «Вестей» наводять і інші «докази» того, що за російськими розслідуваннями стоїть «справжня істина». «Примечательно, что и в соцсетях не последовало массовых опровержений заявления российского Минобороны, как это всегда было раньше. “Диванная сотня” молчит. Зато скептики обращают внимание, что в украинском информационном поле – малозначимые ЧП во время столкновения праворадикалов с полицией у здания ГПУ, а также торжественное расторжение договора о дружбе с Россией, устроенное президентом Порошенко. Впечатление такое, что “шум” в медиа должен отвлекать внимание от российского расследования», — пишуть «Вести».

Без наведення результатів міжнародної групи з посиланням на «ТАСС» новину поставив і сайт 2000.ua («Минобороны РФ обнародовало запись украинских военных о катастрофе рейса МН17»). Ба більше, подано такий бекґраунд: «Малайзия: обвинения против России по делу МН17 бездоказательны». Так само про це зробив новину Newsone.ua, додавши тільки в кінці: «Как сообщал NEWSONE, Соединенные Штаты Америки считают, что Россия ответственна за крушение малазийского Boeing МН17 над Донбассом в 2014 году» («В Минобороны РФ заявили, что рейс МН17 на Донбассе сбили украинской ракетой»).

Слово про автокефалію

Надання автокефалії Українській православній церкві також залишається однією з популярних тем у російських ЗМІ. Основна лінія Кремля — засудження, називання цієї ідеї «вторжением на каноническую территорию другой поместной церкви», «разрушением единства православного мира» тощо. Ба більше, одночасно на чотирьох новинних сайтах просувалася теза про те, що «каноническая Украинская православная церковь» є «самоуправляемой церковью в составе Московского патриархата» (РІА «Новости», «ТАСС»).

Крім того, подавалася ідея, що за наданням автокефалії Україні стоять Сполучені Штати. Наприклад, у новині РІА «Новости» «Порошенко подставил Варфоломея: внутри Константинополя грядет раскол» вказується: «Константинополь вслед за Киевом и при поддержке Вашингтона уверенно заявил, что “незалежной церкви” на Украине — быть».

В іншій новині «Американцы проверили на прочность религию на Украине и в Узбекистане» через так званих експертів зазначається: «Опрошенные РИА Новости эксперты усмотрели в визите американского посла, помимо религиозной, еще и политическую подоплеку», обговорюється «антиконституционное вмешательство государства в межцерковные отношения».

Українські ЗМІ активно обговорювали призначення екзархів. Утім, кожен сайт із різними акцентами. Так, сайт 112.ua, який раніше був помічений експертами ІМІ за розміщенням замовних матеріалів УПЦ МП, поставив новину «Константинопольская церковь не имеет права присылать в нашу независимую церковь своих экзархов, — Митрополит Онуфрий». В ній дається тільки точка зору церкви УПЦ МП, а також стверджується, що «ряд церквей не имеет права присылать в нашу независимую церковь своих легатов», що це «антиканоничное, то есть неканоничное действо Константинопольской церкви».

Сайт «Страна.ua» в новині про приїзд екзархів дає такий бекґраунд: «Ранее "Страна" анализировала, что означает приезд в Украину двух посланцев Константинополя. Также мы писали о том, что в РПЦ рассказали, что начнется в Украине после Томоса». У наведених новинах із посиланнями на російські ЗМІ піддається сумніву надання справжньої незалежності українській церкві, зазначається, що визнання УПЦ КП та УАПЦ Вселенським патріархом дуже сумнівне, адже «множество церквей не захотят признавать “раскольников” во главе с преданным анафеме патриархом. И единоличный шаг им навстречу серьезно пошатнет авторитет Варфоломея и всей Константинопольской церкви».

Сайт «Вести» опублікував інтерв’ю з митрополитом Бориспольским та Броварським Антонієм, у якому обговорюється і призначення екзархів, і можлива автокефалія, говориться про це як про «антиканоническое решение одной церкви о вмешательстве в дела другой». «Как бы мы грех не называли, он грехом остается, как бы мы не назвали раскол — он и останется расколом», — каже в інтерв’ю митрополит Антоній.

Крім того, «Вести» поставили новину «Порошенко расплакался на встрече с экзархами», хоча в самій новині є відео зустрічі, і Президент не казав наведені слова «с дрожью в голосе», і тим більше не плакав. У бекґраунді так само повторюється теза, що Україна отримає не незалежність для церкви, а такий собі екзархат, тобто представництво Вселенського патріархату.

Також сайти  «Страна», «Вести» підхопили новину, яка напередодні активно поширювалися російськими ЗМІ про те, що «националисты угрожают захватить Киево-Печерскую лавру 14 октября». Джерелом новини є відеозвернення, опубліковане на youtube-каналі Києво-Печерської Лаври. Ба більше, «Страна.ua» додає бекґраунд: «Как сообщала “Страна”, противники Украинской Православной Церкви (УПЦ) пытались сорвать “Пасхальные покатушки”, которыми 11 лет подряд открывается байкерский сезон в Киеве… Напомним, что братия Киево-Печерской Лавры просила молитв, опасаясь провокаций 16 февраля».

«Вести» також додали в бекґраунді до новини коментарі митрополита Антонія: «Иерарх напомнил слова лидера Киевского патриархата Филарета, что в случае создания автокефальной Церкви в Украине первое, чем займется новая структура — это захват лавр Украинской Православной Церкви». Про створення такої комісії для опису майна церкви написав і 112.ua («В УПЦ заявляют о создании Минкультом комиссии для описи имущества церкви»), причому в тексті не подається позиція Міністерства культури. Тим більше, пізніше відомство спростувало подібні заяви УПЦ МП.

Про дружбу з Росією

Ще одна показова тема за тиждень, який підпав під моніторинг — відмова України продовжити дію договору про дружбу з Росією, і те, як на це відреагували російські ЗМІ. Із проаналізованих чотирьох новинних сайтів можна сказати, що основна теза — припинення дії договору «приведет к ситуации правовой неизвестности, в которой больше всего пострадают обычные граждане Украины». До цієї ж теми додається вже озвучена теза, що «восстанавливать отношения, очевидно, придется уже с более ответственными украинскими политиками».

Наприклад, у новині РІА «Новости» «В МИД назвали решение Киева о разрыве договора о дружбе деструктивным шагом» вказується: «По мнению Москвы, в стремлении обслуживать чуждые геополитические интересы и свои политические амбиции киевские власти демонстрируют готовность с легкостью разрушать все то, что нарабатывалось годами и десятилетиями, рвать связи, веками выстраивавшиеся многими поколениями наших общих предков».

Найбільш показовим є використання коментарів представника партії «За життя» Віктора Медведчука стосовно розірвання договору, які використовували як російські, так і українські сайти. Такі заяви політик зробив під час інтерв’ю телеканалу NewsOne. Новину з цитатами також поставили сайти 112.ua та znaj.ua.

Крім того, до теми Newsone.ua поставив новину «Вакаров: Некоторые политики в РФ угрожают забрать половину Украины после разрыва договора о дружбе», де «политический и международный эксперт» стверджує, що «некоторые российские политики угрожают аннексией украинских территорий после разрыва Договора о дружбе».

Інший копіпаст

Також достатньо показовою темою є новина про заборону використання російськомовного культурного продукту на території Львівської області, яка викликала зрозумілу істерію в російських ЗМІ. Подібну істерію поширювали й певні українські сайти. Наприклад, сайт «Вести» — «Запрет русского языка всегда оборачивался крахом». Можно ли будет слушать русскоязычные песни во Львове», «Русский язык запрещают псевдопатриоты — Евгений Кошевой», Newsone — «Послы Канады и Великобритании резко раскритиковали запрет на русскоязычные песни во Львове».

Подібно російським ЗМІ, сайти «Вести», «Страна.ua», NewsOne обговорювали виступ українського Президента у Верховній Раді — «Во время выступления Порошенко депутаты начали покидать зал Рады» («Вести»), «Томос, выборы, война. Послание Порошенко Верховной Раде» («Страна.ua»), «Бондаренко: В выступлении Порошенко было минимум конкретики и максимум лозунгов» (Newsone.ua), «Эксперты о послании президента: огонь манипуляций» и «хорошая мина при плохой игре» («Комсомольская правда в Украине») тощо.

Загалом, тем, відібраних для аналізу, достатньо, щоб відстежити одні й ті самі українські сайти, які просувають наративи, подібні російським. Можна додати, що й російські сайти досить часто підхоплюють потрібні новини з українських. Наприклад, «Страна.ua» поставила новину «“Будут мстить националисты”. Корчинский угрожает журналистке NewsOne за жалобу в полицию», де сайт сам зробив такий висновок із публікації в соцмережі. Пізніше ця новина з’явилася на РІА «Новости» — «Украинский националист пригрозил журналистке расправой».

*Дослідження проводилося ГО «Інститут масової інформації» в рамках проекту «Розвиток відповідальних інтернет-ЗМІ» за підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки у жовтні 2018 року.

comments powered by Disqus