Кремлівські ЗМІ поширили фейк про данське дослідження щодо Russia Today

На малюнку: ключові мережі ретвітів про MH17, Washington Post

Насправді ж данські вчені встановили, що RT має великий вплив на поширення дезінформації щодо малазійського «Боїнга», пише Stop Fake

Дослідження, на яке посилаються російські пропагандисти, було опубліковане в журналі International Affairs

Видання  Sputnik, Ria.ruUkraina.ru написали, що в Копенгагенському університеті встановили, що «RT має надзвичайний вплив на користувачів соціальних мереж», а також, що «теорії про інформаційну війну Кремля і прозахідної влади» не відповідають дійсності.

Співавтори дослідження Євгеній Головченко та Ребекка Адлер-Ніссен розповіли в Washington Post, що їхнім завданням було встановити хто «поширює дезінформацію, а хто їй протидіє».

Для прикладу взяли кейс авіакатастрофи рейсу МН17 у Донецькій області в липні 2014 року і те, як на цю подію реагували користувачі Twitter. Серед практично мільйона твітів на цю тему дослідники обрали 10% найбільш рейтингових. До того ж, автори дослідження дотримуються офіційної версії причин катастрофи, висунутої групою міжнародних слідчих Joint Investigation Team. Вся інша інформація авторами кваліфікувалася як дезінформація.

«За результатами аналізу з’ясувалося, що серед користувачів, які підтримують офіційну версію катастрофи, найбільший вплив мають приватні особи та громадянське суспільство, меншою мірою – ЗМІ. Водночас серед аудиторії, яка підтримує меседжі дезінформації, спостерігається великий вплив саме RT. Але це не свідчить про те, що саме RT "подає правдиву картину" або що "користувачі довіряють" цьому телеканалу. Частково вірогідне тільки друге твердження: йому довіряють ті користувачі, які вірять у московську версію подій», – йдеться в матеріалі Stop Fake.

Данські дослідники  виявили, що «RT найважливіший серед 50 акаунтів у мережі дезінформації – коли всі твіти без ознак дезінформації виключаються». Вони також констатували, що серед цієї аудиторії спостерігається дуже великий вплив приватних осіб, наприклад, відомого прокремлівського пропагандиста Грема Філіпса.

Дослідники також дійшли висновку, що в соціальній мережі Twitter особливий вплив на поширення інформації мають приватні особи, а не держави та ЗМІ. «Громадянське суспільство – не тільки мета дезінформації, а також і центральний виробник дезінформації», – зазначається в дослідженні. Проте винятком у цій тенденції вони назвали саме RT.

Нагадаємо, ресурс StopFake, який займається розвінчування фейків російської пропаганди, виділив 18 основних наративів російської пропаганди. Одним з них є повідомлення про авіакатастрофу літака MH17. Найбільш активними авторами фейків організація назвала є російський державний телеканал «Звезда», а також сайти «РИА Новости» та «Украина.ру» (підрозділи державного медіахолдингу «Россия сегодня»).

А дослідники групи з аналізу гібридних загроз Українського кризового медіа-центру (УКМЦ) назвали про шість основних наративів  риторики топових російських телеканалів.

Французькі аналітики в дослідженні «Маніпуляції інформацією: виклик нашим демократіям» зазначили, що РФ здійснює 80% маніпуляцій в Європі. На думку дослідників, якщо раніше канал RT мав на меті рекламувати Росію, то зараз сили спрямовуються на дискредитацію супротивника через, приміром, найнятих західних діячів (журналісти, експерти, активісти).

Автори розвідки також переконані, що Євромайдан та падіння режиму Віктора Януковича в Україні у Кремлі сприйняли як свої програші і розпочали інформаційну війну, щоб надалі здійснити військову інтервенцію у Крим та на Донбас.

comments powered by Disqus