«Київська Русь» кремлівського патріархату. Як змінився православний канал

Главком

Корпус проросійських медіа в Україні, в якому останнім часом домінували телеканали Віктора Медведчука, поповнився новим-старим телеканалом «Київська Русь» (КРТ). Після Майдану він принишк і став переважно релігійним. КРТ належить генпрокурору часів Януковича Геннадію Васильєву, хоча кілька років тому в компанії запевняли, що він «відступив від справ». Тепер канал, який має статус соціального телебачення, змінив формат і готує низку авторських програм. Їхніх авторів і ведучих об’єднує одна спільна риса: неприязнь до української незалежності та проросійська риторика. Отже, в ефірі буде менше московського православ’я й більше промосковської політики.

Проросійськість КРТ уже зараз є виклично відвертою пропагандою. Керівник програми «На грані» Дмитро Скворцов критикує проросійські канали NewsOne і «112» за те, що вони недостатньо проросійські. «На відміну від так званих опозиційних каналів NewsOne і “112”, для “Київської Русі” визначення “громадянський конфлікт” щодо війни в Донбасі — не приватна думка запрошених гостей і авторів деяких програм, а редакційна політика. Звідси і головне завдання каналу — сприяння відновленню миру на Україні, відновленню братніх відносин між східними слов'янами на основі їхнього спільного цивілізаційного ядра — православ'я», — пише Скворцов.

На початку жовтня канал змінив формат та додав близько десяти програм власного виробництва. За рішенням Нацради з питань телебачення і радіомовлення, канал має ліцензію на супутникове мовлення до липня 2020 року із часткою програм власного виробництва — 5 годин (21%), іноземного продукту — 6 годин (25%) та загальним обсягом мовлення — 24 години. Також до середини серпня 2021 року канал має ліцензію на 17 годин ефірного мовлення у смт Комінтернівське, Тисмениці та Жовтих Водах.

Після переформатування, за словами шеф-редакторки КРТ Олени Вавілової, канал не зберігатиме формат православного каналу. «Я б сказала так: ми створюємо сімейний телеканал з Богом у душі і потужним духовним стрижнем, заснованим на слов'янській триєдності, канонічному православ'ї і антивоєнній риториці. Разом із тим, це буде сучасне інтерактивне телебачення з широким спектром можливостей, якими володіють електронні ЗМІ», — розповіла вона «2000». Дописувачі газети «2000» Людмила Денисенко та Роман Бараш є менеджерами КРТ.

На сайті каналу оприлюднили перелік ведучих та назви програм. Серед них більшість — авторські програми в розмовному форматі з великою кількістю запрошених гостей. І кого ми там бачимо?

Альтернативна історія від проросійського історика

Автором програми «Артефакт», сім випусків якої вже є на ютубі, став Петро Толочко. До 2017 року він був директором Інституту археології НАНУ. Це співзасновник Партії політики Путіна, член «Всесвітнього російського народного собору», член ради «Нової України», заснованої Володимиром Семиноженком і Миколою Азаровим, іноземний член Російської академії наук.

Толочко відомий своєю лояльністю до Радянського Союзу й Росії, він заперечував, що Голодомор був геноцидом українського народу, виступав проти декомунізації в Україні. Він є прихильником теорії «триєдинства руського народу». Толочко активно виступав проти надання Українській православній церкві автокефалії. У листопаді минулого року він відвідав «Всесвітній російський народний собор» в Москві, де сказав, що вважає себе частиною «русского міра». Після виступу в Москві НАН України навіть зробила заяву, в якій зазначалося, що його позиція відома, але оскільки він не висловлює її від імені НАН, то заходів щодо Толочка вживати не будуть.

Свою останню книжку під назвою «Украина между Россией и Западом», як зазначав в інтерв’ю російському виданню «Комсомольская правда» у березні цього року, Толочко спеціально їздив презентувати до Москви. В Україні презентації не було.

У випусках «Артефакту» співведучі Денис Васильєв та Владислав Дятлов ведуть бесіди з Толочком, який розповідає російську версію історії України. «Роман Мстиславович вважав, що Русь, вся Русь — від Новгорода до Києва, від північного сходу до Галича, повинна бути єдиною федерацією», — каже він в одній із програм про короля Данила Галицького. А у випуску, де Толочко роздумує про те, як називати Івана Мазепу — зрадником чи героєм, він говорить, що «народ Мазепу не сприйняв. Ні в одній народній думі чи пісні Мазепа не виступає як позитивний герой, на відміну від Богдана Хмельницького Барабаша чи Палія».

Про політику від лідера Партії регіонів

Співведучим суспільно-політичного ток-шоу «На грані» став Іван Міглазов — лідер оновленої Партії регіонів, експродюсер ТРК «Новий Донбас». 11 жовтня цього року він написав, що перейшов працювати на канал «Київська Русь» та буде вести програму «Люди и власть». На ютубі опубліковано три випуски програми.

Перший випуск програми був присвячений ринку землі. Сам автор категорично виступає проти продажу землі, відповідно й гості та коментарі випадкових перехожих на вулиці підібрані таким чином, щоб тема подавалася однобоко. Два інші випуски присвячені приватизації великих підприємств та сфері енергетики.

Одним із менеджерів каналу та редактором шоу «На грані» є Дмитро Скворцов, який відкрито підтримує окупантів. Улітку 2014 року в розпал російсько-українського військового протистояння Скворцов у російських ЗМІ підтримував збройних «визволителів» Донбасу.

Скворцов є частим гостем російського телебачення, де розповідає про «табори, в яких неонацисти виховують з дітей майбутніх бойовиків», про те, що після виборів «русофобська політика на Україні продовжується», розповідав також про те, що в Україні «торжествують шовінізм і нацизм».  У російському пропагандистському виданні «Украина.ру» він активно пише про «гоніння християн», яке нібито відбувається в Україні.

Аналітика від помічників сепаратистів

Співведучим програми «Прайм-аналітика» є Руслан Коцаба. Колишній івано-франківський активіст, який позиціонується як блогер, відзначився тим, що в січні 2015 року закликав бойкотувати мобілізацію. Відео з його заявою підхопили російські пропагандистські ЗМІ. Сам же Коцаба стверджував, що за запис відео йому ніхто не платив. Зараз Коцабу судять за звинуваченням у державній зраді й перешкоджанні діяльності збройних сил. Суд першої інстанції засудив його до 3,5 років тюрми, апеляційний суд скасував вирок і виправдав блогера, касаційний суд повернув справу на повторний розгляд до першої інстанції.

Влітку 2014 року після поїздки в зону бойових дій як стример каналу «112» він почав виправдовувати дії терористів на Донбасі. Ним одразу ж зацікавилися російські телеканали, представляючи Коцабу як «тверезомислячого і безстрашного» журналіста. За якийсь час у російському телеефірі його стали називати вже «відомим українським журналістом». У своїй програмі «Я так думаю з Русланом Коцабою» на NewsOne він розповідав про фашизм в Україні, «галичанський талібан», виступав проти вступу України до НАТО, проти закону про статус української мови, за скасування призову в армію та військового збору.

Другий співведучий «Прайм-аналітики» — Дмитро Василець, якого в листопаді 2015 року СБУ затримала за підозрою у сприянні діяльності телеканалу «Новороссия ТВ». Василець разом із своїм соратником Євгеном Тімоніним до 2015 року був членом громадської ради при Мінінформполітики України. В СБУ навіть розглядали версію, що вони могли навмисно проникнути у громадську раду за вказівкою з Росії.

Раніше він був автором проєкту «Правильное ТВ», що транслював російські пропагандистські сюжети. Також разом із Євгеном Тімоніним працював журналістом проросійського «17 каналу».

У вересні 2017 року Васильця засудили до дев'яти років позбавлення волі за сприяння діяльності терористичної організації «ДНР» та допомогу представникам телеканалу «Новороссия ТВ», проте в лютому 2018 року апеляційний суд скасував вирок.

Після виходу з ув’язнення Василець веде відеоблог на ютубі. Зокрема, підтримував Шарія на мітингу, маніпулював подіями на Майдані, стверджуючи, що герої Небесної сотні загинули нібито від куль учасників Майдану, які «стріляли їм в спину», і що влада це приховує, захищав головного редактора «РИА Новости Україна» Кирила Вишинського, якого підозрювали в державній зраді.

«Отак подивишся здаля…»

Релігійна тематика на каналі все ж збережеться, адже потрібно «мочити» Православну церкву України. Цим у програмі «Розмови про православ'я» займеться літератор Ян Таксюр із дочкою.

Двадцять чотири роки тому Ян Таксюр написав такий вірш:

Отак подивишся здаля

На москаля,

І ніби справді він людина.

Іде собі мов сиротина,

Очима блим, губами плям.

І десь трапляється хвилина

Його буває навіть жаль.

А ближче підійдеш...

МОСКАЛЬ

Поету довелося багато років виправдовуватися, пояснюючи, що він мав на увазі «посмеяться над узостью и безумием национальной ненависти и национального чванства» й не сподівався, що вірш житиме своїм життям і «розпалюватиме русофобію» в соцмережах.

Таксюр завзято спокутує цей гріх: він виступав проти ПЦУ та надання Україні Томосу, називаючи ПЦУ «релігійним екстремізмом», і висміював діяльність колишнього голови Інституту національної пам’яті Володимира В’ятровича, називаючи його «брехунцем». Таксюр переконаний, що закон про державну мову «орієнтований на збереження влади і збагачення тих, хто знаходиться біля керма після 2014 року». Дотепер свої відеоблоги поет публікував на проросійському ютуб-каналі «Перший козацький».

Майданчик для проросійських блогерів

Проєкт «Топ блогерів України» веде проросійський репер під псевдонімом Тарік Незалежко. У своїх кліпах він висміював Євромайдан, записував ролики на підтримку проросійського політика і блогера Анатолія Шарія, коли той балотувався до Верховної Ради. В ефірах російського телебачення називав події Євромайдану «переворотом», а людей «зазомбованими».

У 2016 році він записав пісню про «Безсмертний полк». Однойменна російська пропагандистська громадська організація відома проведенням акцій-маршів із портретами та вшануванням «учасників Великої вітчизняної війни». Організацію в Росії фінансово підтримує уряд. В Україні відома низкою провокативних акцій до 9 травня.

Гостями Таріка Незалежка на КРТ є блогери, які поділяють його погляди. Про те, якою буде риторика, зрозуміло вже із заставки програми з портретами Анатолія ШаріяОлександра Дубинського, Олега Карабаса, відомого висміюванням подій Майдану, та інших.

В одній із програм він спілкується з колишнім генеральним продюсером 17-го каналу Олексієм Кутєповим — колишнім журналістом ICTV, який уже кілька років займається проросійською пропагандою. В іншому випуску гостею програми стала Олеся Мєдвєдева — журналістка видання «Страна.юа», яке поширює фейки та маніпуляції, зокрема і проросійського характеру.

Є програма, де гостем став уже згадуваний Дмитро Василець. В іншому — колишня соратниця Януковича Олена БондаренкоБула у програмі й Олена Жарких, журналістка «112» та пропагандистського ресурсу «Перший козацький», що активно виступав проти української православної церкви й Майдану та подавав російську версію подій на Донбасі. Олена Жарких на цьому каналі вела серію блогів нібито про маніпуляції в українських медіа. Насправді ж майже всі ролики стосуються каналів Медведчука й того, як їх нібито утискають в Україні, не дозволяють провести телеміст із Росією, словом — «наступу на свободу слова».

Ведучими молодіжного соціального проєкту «Шах і мат» будуть Марія Бузина, дочка вбитого проросійського публіциста Олеся Бузини, і Василь Макарівський. За словами шеф-редакторки каналу Олени Вавілової, найближчим часом в ефір вийдуть проєкти, присвячені Донбасу і Криму.

comments powered by Disqus