«Воняет русским миром». Моніторинг новин 7–12 травня

Скрін-шот ICTV

Найбільше маніпуляцій, упередження та прихованого піару було в матеріалах, присвячених відзначенню Дня пам’яті та примирення й масових акцій до 9 травня. Тему осідлали як чиновники, так і окремі політики, які покладали квіти, позуючи перед камерами, закликали до миру та підтримки ветеранів. Майже без уваги лишили акції протесту і блокування роботи каналу «Інтер» як реакцію на висловлювання ведучих на концерті до 9 травня.

7 травня, понеділок

Обрання запобіжного заходу Рафаелю Лусваргі, який воював на боці проросійських сепаратистів на Донбасі, не висвітлювали на ICTV, «Україні» та «Інтері». Решта каналів доволі збалансовано подавали цю подію.

На каналі «Україна» пропіарили прем’єра Володимира Гройсмана: «Сделать городские улицы доступными для всех. Владимир Гройсман. Владимир Гройсман предлагает местным властям ввести должность уполномоченного по правам людей с инвалидностью. Строительство пандусов и специальных туалетов внести в программу регионального развития. А все проекты городской инфраструктуры должны быть согласованы с организациями по защите прав людей с инвалидностью». Коментує цю ініціативу лише сам Гройсман.

Далі на «Україні» черговий репортаж про допомогу на Донбасі від фонду Ахметова, ініціатива щодо реконструкції радянських пам’ятників коштом фонду лідера «Опоблоку» Бориса Колесникова, а також промосюжет із анонсом серіалів «Медіагрупи Україна».

Також у випуску досить дивне з погляду інформаційної цінності повідомлення: «Анна Панова, ведущая: Двое нелегалов не смогли попасть в Россию сквозь так называемую стену Яценюка. Нарушителя задержали пограничники в Харьковской области. Один из них гражданин Украины, второй — Белоруссии. Их обнаружили благодаря камерам видеонаблюдения и инженерным сооружениям на границе. Составили админ протоколы, судьбу нарушителей решит суд». Новина не має посилання на джерело, не вказано, коли саме вона відбулася. Складається враження, що єдина її мета — показати користь «стіни Яценюка», яка, до речі, офіційно так не називається.

На «1+1» проінформували про опитування КМІС, що показує: «Якби президентські вибори відбувалися просто зараз, найбільше голосів на них би отримала, саме Юлія Тимошенко 8 %. На другій сходинці від громадянської позиції Анатолій Гриценко. Трохи менше в Олега Ляшка. 6 % опитаних віддали голоси за Петра Порошенка. 5,4 % за лідера партії Слуга народу Володимира Зеленського. І 4,8 % за лідера гурту Океан Ельзі Святослава Вакарчука. Якби до другого туру вийшов Петро Порошенко, то він би програв всім своїм опонентам». Результати опитування іншої соціологічної контори, де серед кандидатів у Президенти фігурує ведучий «1+1» Володимир Зеленський, з’являлись у новинах каналу 26 квітня. Новинарі інших каналів цю соціологію послідовно ігнорують.

На «Інтері» піарилися Юрій Бойко на покладанні квітів до пам’ятника Невідомому солдатові у Нових Петрівцях та Сергій Каплін на форумі пенсіонерів-силовиків.

8 травня, вівторок

День пам’яті та примирення відзначився масовим занедужанням школярів у Черкасах, також стало зле на лінійках дітям у Новомосковську на Дніпропетровщині — про це повідомили всі канали. А от за історією нападу на ветерана війни на Донбасі під позивним Вербич стежили тільки «112», «UA: Перший», «1+1» та 5 канал. Цього дня обирали запобіжний захід одній із підозрюваних у нападі.

Урочисті заходи до Дня пам’яті та примирення не обійшлися без піару. Офіціозний матеріал за участі Петра Порошенка вийшов на «Україні».

На «Інтері» — ціла серія сюжетів із піаром політиків на темі пам’яті про Другу світову. Спершу Юрій Бойко з «Опозиційного блоку» коментує перезахоронення воїнів Другої світової війни. Далі його колега Микола Папієв бере участь у пам’ятних заходах у Чернівцях. Наступне повідомлення — заява Наталі Королевської від імені ініціативи «Жінки за мир». Потім із усіх регіональних подій виокремлюють заходи в Харкові, які коментує голова обласної державної адміністрації Юлія Світлична. І далі — матеріал про те, як ветеранів у Черкасах привітав народний депутат від Блоку Петра Порошенка Сергій Рудик.

Далі у випуску — критика Вадима Рабиновича з низкою епітетів та без надання слова самому Рабиновичу: «"Будем жить!" — его фраза из культового фильма "В бой идут одни старики" стала политической рекламой партии "За життя". Пока Рабинович отдыхает в Израиле, гражданином которого является, — на улицах украинских городов появились вот такие билборды с Леонидом Быковым, рекламирующим его партию». Головна претензія — що це відбулося без погодження з родиною Бикова.Матеріал анонімний. І наступне повідомлення випуску — Сергій Каплін вимагає перерахунку пенсій силовикам.

На каналі «Україна» Олег Ляшко роздавав «рецепти» енергонезалежності: «Ведущая: Не повышать цены на газ для людней в обмен на кредит МВФ, а увеличивать добычу собственного. Такой рецепт достижения Украиной энергетической независимости предлагает Радикальная партия Олега Ляшко». Пізніше у випуску — традиційний матеріал про добрі справи Ріната Ахметова, який допомагає жителям Донбасу.

На ICTV вийшов промосюжет проекту «Нові лідери», творці якого проігнорували критику проекту, що виникла в середовищі медіа та активістів.

9 травня, середа

Паркетні новини за участі Петра Порошенка вийшли на ICTV, «1+1» та СТБ. На «Інтері» сюжет про присягу містить три синхрони Президента.

ICTV: «Привітав співвітчизників і поклав квіти до могили Невідомого солдата Президент Петро Порошенко. Разом з главою держави загиблих вшанували інші офіційні особи та представники духовенства»;

«1+1»: «Без українських солдатів Друга світова війна тривала би набагато довше — переконаний Президент Порошенко»;

СТБ: «Президент прийняв присягу молодих вояків 101-ї окремої бригади охорони генерального штабу Збройних сил України. Прадіди цих хлопців були учасниками Другої світової і доклалися до перемоги над нацизмом».

У репортажах про масові акції цього дня часом зашкалювали емоції. На ICTV кореспондент, можливо, несвідомо висловив своє ставлення до учасників заходу. Він питає ім’я жінки з проросійською позицією, мовляв, для СБУ:

У сюжеті «1+1» тричі наголосили на тому, що російського дипломата облили фекаліями: про це сказала ведуча в підводці, журналіст за кадром, і ще раз озвучили у лайфі. «Кор.: До учасників маршу надійшов і російський дипломат керівник росспівробітництва в Україні Констянтин Воробйов. Активісти облили його лайном та зеленкою.

Активіст: А почему вы в говне? Идите мыться. От Вас воняет “русским миром”».

Взірцеву стриманість цього дня демонстрували новини на «UA: Першому»; також доволі відсторонені, хоча і трохи з емоціями, матеріали з регіонів на СТБ.

На «Інтері» два поспіль матеріали — і з Києва, і з регіонів — піарили опоблоківців. На «Україні» серед регіональних заходів до 9 травня говорили лише про Харків із коментарем голови обласної державної адміністрації Юлії Світличної. Окремо повідомили про те, як покладав квіти Олег Ляшко. Але у випуску також були два цікаві тематичні сюжети про маловідомі сторінки місцевої історії у Другій світовій.

Протест і блокування редакції «Інтера» висвітлювали тільки 5 канал та сам «Інтер», в обох випадках із порушенням стандартів. На 5-му сказали про пікет у доволі спокійних інтонаціях. Коментує тільки представник «Національного корпусу», від «Інтера» ніяких коментарів немає, балансу не дотримано. На самому ж «Інтері» ведуча Наталя Бєлашева повідомила: «Потасовки сразу в нескольких городах страны устроили сегодня праворадикалы. В Киеве блокировали главный офис телеканала "Интер", бросили на крышу дымовую шашку, входные двери обклеили листовками "Интер будет наш" и закрасили логотип жолтой краской. Затем около двух десятков протестующих пришли к офису новостной редакции. Какова цель этого визита, непонятно». Жодних коментарів, аби з’ясувати «непонятное», в учасників акції не взяли, натомість стверджують, що жодних конкретних вимог протестувальники не озвучували ні в анонсі, ні під час акції.

І незмінно на каналі «Україна» фонд Ріната Ахметова допомагає важкохворим дітям Донбасу.

10 травня, четвер

Усі канали тримали своїх глядачів у курсі зустрічі Порошенка, Макрона й Меркель.

На ICTV просували інтереси Анатолія Гриценка: «Ведуча: На вибори президента з новою політичною силою і планом повернення Криму і Донбасу іде політик Анатолій Гриценко». Коментує це повідомлення лише Гриценко на фоні партійної символіки.

На 5-му каналі та «1+1» повідомили про акцію «Національного корпусу» під будинком співвласника «Інтера», народного депутата від «Опозиційного блоку» Сергія Льовочкіна, спричинену ефіром «Інтера» на 9 травня. Коментують протестувальники та поліція. Чи намагалися зв’язатися із Львочкіним, не відомо, про це в новинах не йдеться.

На «Інтері» та «Україні» — піар Олега Ляшка, який заявляє про потребу підтримати тваринництво й видавати фермерам пільгові кредити. На «Україні» незмінно присутній сюжет про фонд Ріната Ахметова; також Ахметов віртуально коментує перемогу футбольного клубу «Шахтар» у Кубку України.

На «Інтері» зробив заяву Сергій Каплін: «Ведущая: Если власть не обеспечит социальную защиту украинцев в ближайшее время, стране грозят перевыборы. Об этом на встрече профсоюзов и общественников заявил и. о. главы комитета ВР по вопросам соцполитики Сергей Каплин».

11 травня, п’ятниця

Генпрокурор Юрій Луценко зустрічався зі студентами Острозької академії. «Паркетні» матеріали про це вийшли на «Інтері» та ICTV. Решта каналів брали в повідомлення більш інформативні заяви Луценка, зокрема, про хід розслідування резонансних справ.

На «Інтері» та «Україні» знову Олег Ляшко. Він відкриває лікарню, на яку обіцяв кошти. Щоправда, хто виділив кошти і в чому тут заслуга Ляшка, з матеріалу не зрозуміло. Ось початок повідомлення на «Інтері»: «Ведущая,: Украинцы должны иметь возможность лечиться у себя в стране, а не тратить сотни тысяч гривен на операции за границей. Об этом заявляют в Радикальной партии. Ее лидер сегодня открыл новый корпус радиологического отделения в Черниговском областном онкодиспансере».

Найбільше матеріалів із ознаками замовності вийшло на каналі «Україна». Гостем у студії був глава «опозиційного уряду» Борис Колесніков, із яким говорили про різні речі — від загрози ядерної війни до політики українського уряду в питаннях приватизації. Щодо приватизації Колесніков сказав: «У меня, наверное, тут одно — что Кабинет министров неукоснительно следует наработкам оппозиционного правительства».

Традиційно на «Україні» — піар фонду Ріната Ахметова. Також промосюжет про серіали, які випускає «Медіагрупа Україна». І ще один анонс — спецрепортаж у форматі розслідування «Слідами фейкових новин», із якого очевидно, що програма буде спрямована на формування позитивного іміджу Арсенія Яценюка, атакованого фейками в російських медіа.

Також у випуску офіціозний матеріал про Гройсмана, який відвідував угорські школи на Закарпатті. У матеріалі каналу «Україна» лише коментар прем’єра з доволі пафосними заявами. ICTV та «112» випустили повноцінні тематичні сюжети про питання вивчення української мови у школах нацменшин.

На «1+1» черговий матеріал із критикою переходу на цифрове мовлення без явного інформаційного приводу. У сюжеті Олександра Романюка зібрано коментарі низки людей, причетних до реформи, але загальний фокус сюжету зводиться до переважно негативних оцінок. Майже відсутні пояснення, на якому етапі процес реформування, які є альтернативи тощо. Матеріал досить емоційний: «Ведуча: Цифрові експерименти можуть перетворити ваші телевізори на зайві аксесуари. Вони просто згаснуть назавжди. Вже у червні, це зовсім скоро, в частині областей можуть відключити аналогове мовлення». Далі історія бабусі, для якої телевізор — єдина розрада і для якого вона, нещасна, не може самостійно купити цифровий сет-топ-бокс.

На «Інтері» поширили опитування центру «Софія», близького до співвласника каналу та народного депутата від «Опозиційного блоку» Сергія Льовочкіна. Ведуча з посиланням на ці результати каже, що більшість українців чекає на перевибори парламенту, вимагає миру, боротьби з корупцією та зниження комунальних тарифів. Політична частина результатів опитування має такий вигляд: «Ведущая: На первом месте — Юлия Тимошенко. Ее видят президентом 11 % опрошенных. Второе место у лидера "Оппозиционного блока" Юрия Бойко. Его поддерживают почти 10 %. Замыкает тройку лидеров действующий президент Петр Порошенко — у него 9,5 % поддержки».

На 5-му каналі єдині повідомили про перевірку каналу «Інтер» і пікет, що супроводжував засідання Нацради. Коментарів від представників «Інтера» в сюжеті немає.

12 травня, субота

Про обвал на шахті в Кривому Розі повідомили «1+1», «Інтер» та «UA: Перший», решта каналів цю подію проігнорували. Попри те, що це вже другий випадок за місяць (перший був 26 квітня), новинарі обмежилися короткими повідомленнями без намагання докопатися до причин трагедії.

Олег Ляшко на каналі «Україна» заявив, що в кожному домі має бути корова як символ достатку: «Ведущая: Дотацию на сельхозтехнику и корову — в каждую сельскую семью. Свой план возрождения украинского села продвигает лидер Радикальной партии». На «Інтері» — заява Олега Ляшка з вимогою здешевити ліки для онкохворих (аналогічна була вчора на каналі «Україна»). Також канал «Україна» присвятив сюжет благодійності Ріната Ахметова.

На «1+1» у матеріалі Яни Слісарчук із посиланням на незалежні джерела повідомили про підготовку санкцій із боку США проти українських чиновників. Без зрозумілої причини одним із коментаторів є лідер Аграрної партії Віталій Скоцик, який коментує нібито інсайди, але без пояснення, чому саме він є компетентним у цій темі речником: «За інформацією трьох різних обізнаних із процесом місцевих джерел, у Вашингтоні останнім часом точаться розмови про санкції проти чиновників, які гальмують реформи.

Віталій Скоцик, голова Аграрної партії України: Сьогодні все більше чуємо тут, що розглядається список санкцій по відношенню до українських політиків і до українських чиновників. Я думаю, що це буде стосуватися в першу чергу до тих партій, які наповнюють сьогодні коаліцію у Верховній Раді. Імен сьогодні немає, але я думаю, що залишилося питання, можливо десь місяця півтора, коли ми почуємо і конкретні імена».

Підсумок

Протягом тижня ми зафіксували 46 сумнівних матеріалів: 34 матеріали з ознаками замовності, дев’ять «паркетних» новин, три промосюжети про власні проекти медіагруп. Між каналами вони розподілилися так: 22 матеріали на «Україні», сімнадцять на «Інтері», чотири на ICTV, два на «1+1», один на СТБ. Чистими були новини «112», 5-го каналу, «UA: Першого».

Дев’ять новин в інтересах «Опозиційного блоку»: сім на «Інтері» та дві на каналі «Україна».

Олега Ляшка піарили у восьми матеріалах: п’ять на каналі «Україна», три на «Інтері».

Сім матеріалів в інтересах Ріната Ахметова на каналі «Україна».

Петро Порошенко був героєм чотирьох «паркетних» новин: по одній на ICTV, «1+1», СТБ та «Україні». Двічі «паркетні» новини з Володимиром Гройсманом вийшли на «Україні».

Також дві «паркетні» новини з Юрієм Луценком: по одній на ICTV та «Інтері».

І ще дві необґрунтовані появи Юлії Світличної: по одній на «Інтері» та «Україні».

Два матеріали з піаром Арсенія Яценюка вийшли на каналі «Україна».

Тричі піарився Сергій Каплін на «Інтері».

По одному матеріалу в Анатолія Гриценка на ICTV та Сергія Рудика на «Інтері».

Упереджено критичних новин загалом дві: одна проти Вадима Рабиновича на «Інтері» та одна з критикою цифрового мовлення на «1+1».

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Підготовка цього моніторингового звіту стала можливою завдяки підтримці американського народу, наданій через проект USAID «У-Медіа», що виконується міжнародною організацією «Інтерньюз». Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації.

comments powered by Disqus