«Вишки Бойка» стали «вишками Януковича». Моніторинг теленовин за 5–11 лютого 2018 року

Скрін-шот Інтер

Великі канали ігнорують експертні обговорення щодо формування нового складу ЦВК. На «Інтері» планомірно стирають із пам’яті ідіому про «вишки Бойка», переконуючи, що нинішній лідер опозиції до гучного корупційного скандалу не причетний — а так це чи ні, нікого чомусь не цікавить (принаймні з топових телеканалів). Тим часом «1+1» та «Інтер» розвернули боротьбу за свободу слова, яка в їхньому випадку перетворюється на свободу порушувати журналістські стандарти.

5 лютого, понеділок

Серед політичних тем у пріоритеті — новий тиждень роботи в парламенті й початок нової сесії. На каналі «Україна» вже вкотре у репортажах із Ради фігурують тільки представники БПП, «Народного фронту» й Олег Ляшко. Причому цитати Ляшка не витримують жодної критики: тут і популізм про мінімальні зарплати в 5700 грн, і плани «коли я буду президентом», і просто неетичні висловлювання про «задницю Порошенка».

Про подання Президентом кандидатів до складу ЦВК лунає побіжно, переважно з посиланням на спікера Андрія Парубія. Експертна оцінка процесу й надалі ігнорується. На «Інтері» дали заяву «Опозиційного блоку» з вимогою збалансувати склад ЦВК. Але промовчали про наявність аналогічних претензій у «Батьківщини» та експертів, тобто просувається позиція тільки однієї політсили. Щоправда, відповідь на цю заяву від представниці Президента Ірини Луценко — вірніше ремарка, що склад ще не затверджений і може уточнюватися, подана вже в наступному матеріалі.

Чи не найбільш ґрунтовно про різні аспекти дискусії в парламенті довкола антикорупційного суду розповіла у своєму сюжеті Ольга Кравченко на «UA: Першому».

На «Інтері» знову піарився «Опоблок» на захисті пам’ятника Катерині ІІ в Одесі. Саме питання про можливість знесення монумента називають образливим для більшості одеситів.

І вже стає нормою піар Ляшка на «Інтері». У цьому випуску поширили його заяву з вимогою підвищити прожитковий мінімум і мінімальну зарплату. Його експресивний популістичний коментар єдиний у цій «новині»: «Олег Ляшко, народный депутат, Радикальная партия: Отам експерти дебільні виходять розказують, що українці кожен день ікру їдять. Я не знаю, де вони знайшли тих українців».

І ще одна зовсім не новина в ефірі виходить під назвою «Вибіркове правосуддя» повідомляє: «Ведущая: А вот за миллиардные махинации у нас вполне могут отпустить. По крайней мере под домашний арест. Как, например, Наталью Игнатченко, главу набсовета “Вернум Банка”». Обрання запобіжного заходу пані Ігнатченко відбулося ще 31 січня, й нічого нового на «Інтері» не повідомляють. Ця інформація радше підігріває глядача, адже наступні дні на «Інтері» розвивали тему справи, відомої під назвою «вишки Бойка».

Канал «Україна» вчергове розповів, як Рінат Ахметов допомагає отримувати ліки важкохворим дітям Донбасу.

І до позитивних моментів у новинах. На «112» єдині не проґавили тему розвитку суду над підозрюваним у сприянні бойовикам під час обстрілу мікрорайону Східний у Маріуполі. На «Україні» продовжили цикл «Після полону», розповівши історії звільнених луганських ультрас. 5 канал розпочав серію сюжетів про творчість військових. А на «1+1» Євгенія Цвітанська з колегами детально розбиралися з проблемою щодо компенсації коштів за зруйноване житло в Пісках.

6 лютого, вівторок

У багатьох випусках лайфом лунав гімн України у виконанні хору імені Верьовки — сигнал про початок восьмої сесії парламенту.

На каналі «Україна» вчергове вип’ячують популістські заяви Олега Ляшка: «Кор. Валерия Шапоренко: В Радикальной партии считают, главным приоритетом власти должно быть преодоление бедности в стране.

Олег Ляшко: Ми вимагаємо радикальної зміни грошово-кредитної політики! Для того, щоб національний бізнес отримав дешеві і довгі кредити! Щоб були гроші в економіці! Щоб ми протегували свої товари на зовнішніх ринках!».

Помітно більше уваги Ляшкові стали приділяти й на «Інтері». Фрагмент того ж виступу з популістськими вимогами «радикальної зміни грошово-кредитної політики» пролунав у репортажі Катерини Лисенко.

Ще раз Ляшко на «Україні» коментує появу реєстру неплатників аліментів. У сюжеті Оксани Щербини неодноразово лунає, що в цьому реєстрі є імена відомих політиків, але за весь сюжет назване тільки одне таке ім’я — й те Олегом Ляшка. Йдеться про Сергія Капліна: «Олег Ляшко, лидер Радикальной партии: Народні депутати, які не здатні прогодувати свою дитину, кинули її напризволяще, нічого не зроблять для дітей українців […] Там багато всяких клоунів — Капліни й усі інші». Для порівняння, в матеріалі Олександра Романюка на «1+1» на цю ж тему журналіст наводить два приклади відомих неплатників — Ігоря Швайки та Капліна, й обох журналіст просив прокоментувати причини своєї появи в цьому реєстрі.

Загалом на каналі «Україна» — цілий парад матеріалів із ознаками замовності: лідер «опозиційного уряду» Борис Колесніков вимагає пропорційності у формуванні ЦВК; нардеп від «Опоблоку» Вадим Новинський коментує скандальний польський закон; Рінат Ахметов бореться із сирітством, а його футбольний клуб «Шахтар» поширює «пронзительный ролик» із закликом підтримати команду під час чергового матчу.

На «Інтері» вийшов анонімний матеріал щодо справи «Чорноморнафтогазу» і, зокрема, обрання запобіжного заходу Наталі Ігнатченко. Але от цитати Луценка, на яких сюжет базується, — матеріали брифінгу ще від 2 лютого. Підозрювану попри презумпцію невинуватості називають співучасницею розкрадання коштів, ім’я нардепа від «Опоблоку» Юрія Бойка та екс-міністра енергетики, якому була підвідомча компанія на момент скоєння цього злочину, взагалі не згадується, заяви самої Ігнатченко проігноровані.

За якісну роботу цього дня хочеться відзначити журналіста ICTV Володимира Михайлова. Він розкрив проблему незаконного утримання українців у колоніях на окупованих територіях. Ідеться про утримання після завершення строку ув’язнення та використання праці засуджених сепаратистами.

7 лютого, середа

Арсеній Яценюк, схоже, продовжує приміряти на себе образ жорсткого політика, оборонця і ворога Путіна. Хоча він не має офіційної посади в державних структурах, але саме він коментує інформацію про організацію голосування на території анексованого Криму під час виборів президента Росії. Така собі відсіч агресору. Такі його заяви вийшли на ICTV, «Україні» та «1+1».

«Інтер» та «Україна» поширили заяви Олега Ляшка із закликом запровадити відкликання депутатів-прогульників та підвищити соціальні стандарти: «Інтер» у загальному парламентському репортажі, а «Україна» — окремим повідомленням. Далі «Інтер» із круглого столу про розвиток суднобудування дав слово тільки Ляшку. Тож виглядає, ніби він один вболіває за цю галузь.

Проблеми з балансом зафіксовані в парламентському репортажі Олени Зоріної на «Інтері». Більшість коментарів по суті порядку денного — від опозиційних сил, і третина з них — від «Опоблоку». Тож очевидно, що цій політсилі віддається перевага.

Далі представники «Опоблоку» Юрій Бойко, Наталія Королевська та по суті опозиційний нардеп (а формально член фракції БПП) Сергій Каплін вимагали справедливості щодо виплат пенсій військовим. Очевидно, що політики підігрівають цю тему, але це ще не привід її ігнорувати. Відтоді як акції проводилися в Києві та інших обласних центрах, усі, крім «Інтера», цю тему оминали. Виняток зробив цього дня «UA: Перший». Вони дали коментарі учасників акцій протесту та прем’єра Володимира Гройсмана як відповідь, без «Опоблоку».

Одна з найбільш обговорюваних політичних тем — питання до складу ЦВК — цього дня лунала на експертній дискусії за участі кандидатів на посади членів ЦВК. Але цю дискусію жоден із великих каналів не висвітлював. Тим часом цю тему на каналі «Україна» обговорювали з нардепом Сергієм Тарутою. Також він давав свої оцінки скандального польського закону про Інститут національної пам’яті та рекомендував покращити інфраструктуру, зокрема, між Запорізькою та Донецькою областями. Саме там переважно концентруються його підприємства на території України.

Також на «Україні», як і щодня, розповідали про благодійність фонду Ріната Ахметова.

У справі «Чорноморнафтогазу» на «Інтері» знову просували ідею найшвидшого покарання причетних до розкрадання коштів, і знову ні слова про Бойка. Складається стійке враження, що його ім’я відбілюють, адже медійно справа відома передусім як «вишки Бойка», та й екс-міністр енергетики навряд чи міг бути непосвяченим у схему, яка вочевидь зачіпала його повноваження. Зокрема, Тетяна Чорновол, яка в цьому матеріалі каже: «Прокуратура підтвердила ті факти, які стали мені відомі, як журналісту-розслідувачу ще на початку 2012 року про те, що “вишки Бойка” насправді некоректна назва. Коректна назва — “вишки Януковича”». Хоч вона справді так писала, але це тільки частина правди. Зокрема, вона називала Бойка менеджером Януковича. І до таких людей також відносила співвласника «Інтера» нардепа Сергія Льовочкіна та інших осіб, які таки проходять підозрюваними у справі.

Тепер уже Тетяна каже і про Сергія Арбузова, підтверджуючи тим самим інформацію від генпрокурора Юрія Луценка, який, у свою чергу, теж долучився до «відмивання» Бойка в цій справі. Ось як про це повідомляли 2 лютого «Факти» ICTV.

Водночас треба зауважити, що інтернет-видання на кшталт «Вести», «Апостроф», «Страна.ua» подадуть згодом, через тиждень, тему в іншому контексті — начебто «договорняка» між владою та представниками «Опоблоку», посилаючись, зокрема, і на ту саму ж заяву Юрія Луценка.

На ICTV та «1+1» 7 лютого вийшли паркетні новини з заявами Петра Порошенка про нову якість сільських лікарень: «Петро Порошенко: Кожен мешканець кожного українського села повинен мати доступ до кваліфікованої медичної допомоги» (цей фрагмент заяви Президента пролунав на обох каналах, а крім нього ніхто стан і перспективи сільської медицини не коментував).

А от ICTV й канал «Україна» зробили приємність першій леді Марині Порошенко. Журналісти зазначають, що під час представлення виконавчої директорки фонду саме від ICTV пролунало запитання, чи має Марина Порошенко досвід, аби керувати культурним фондом, за що її критикували. І раптом виявилося, що пані Порошенко саме мала при собі диплом мистецтвознавця-експерта з відзнакою. Також відомо, що гендиректор каналу ICTV Олександр Богуцький входить до Наглядової ради фонду. Тож питання виглядало як підготовлене та узгоджене. А в репортажах цих двох каналів були акценти на відповідності освіти Марини Порошенко займаній посаді та «спростування спекуляцій».

8 лютого, четвер

ICTV та «Україна» видали синхронно матеріали в інтересах фонду Бориса Колеснікова, який підтримує молодих конструкторів на конкурсі «Авіатор-2018».

Також канал «Україна» не зміг знайти інформації у візиті прем’єра Гройсмана на Львівщину, передали тільки його заклик підтримати створення антикорупційного суду, додавши, що сьогодні прем’єр був на Львівщині та відвідав новий перинатальний центр. Для порівняння: низка каналів (ICTV, «1+1», СТБ) дали коментар Гройсмана щодо RAB-тарифів на електроенергію, що вже є новиною. А власкор «Інтера» Галина Якушко підготувала сюжет, де питання, порушені під час візиту прем’єра, коментують також місцеві чиновники і підприємці. Це дає об’ємніше враження про те, навіщо прем’єр відвідав регіон.

До арсеналу сумнівних у випуску на «Україні» потрапили: коментар Арсенія Яценюка щодо схвалення політики США на стримання російської агресії; коментар Олега Ляшка, який один за всіх парламентарів говорить про осуд колегам, що поїхали на молитовний сніданок Трампа до США; черговий звіт про благодійність фонду Ахметова.

На «1+1» спалахнула інформаційні битва з НБУ. Моніторинги неоднарозово фіксували упереджену критику керівництва Нацбанку на «1+1» (свіжий приклад та статистика за 2017 рік). Цього разу привід для критики НБУ в журналістів вагомий — запит до «Приватбанку» щодо рахунків низки співробітників «1+1».

Це справді може бути спробою тиску на журналістів, але спосіб подачі інформації в сюжеті «ТСН» має низку ознак замовності. У сюжеті явний дисбаланс — позиції каналу надана суттєва перевага. За кадром Ольга Кошеленко підкреслює «недостойність» дій НБУ та «достойність» «1+1»: «До “ТСН” потрапив лист, в якому регулятор, користуючись службовим становищем, запитує цю інформацію у “Приватбанку”»; «Чому саме “1+1” — компанія із прозорою системою власності та “білою зарплатою” так цікавить державні органи?». А у своїх коментарях ведучі «1+1» переносять відповідальність за це на Президента.

Відповідь від НБУ ведуча озвучує вже після сюжету й також під плашкою «Політичний тиск». Вочевидь, документ редакція отримала ближче до випуску, коли матеріал уже був змонтований. Але це не виправдовує фонтану сарказму й емоцій, на який перетворився сюжет.

До того ж далі у випуску закріплюють результат коментарями «приголомшених» — так їх характеризує ведуча — нардепів. Двоє представників від «Народного фронту» — Георгій Логвинський та Микола Княжицький, представник «Укропу» Олександр Шевченко, «Батьківщини» Сергій Соболєв та позафакційний лідер партії «Основа» Сергій Тарута — всі називають дії НБУ тиском на журналістів. Тож про що там говорили в листі від НБУ, глядач уже, напевно, й не може пригадати, адже його з десяток разів переконали, що це тиск на улюблене ЗМІ.

Також у випуску цього дня «1+1» розповів про свою благодійність — спільно з журналом «Viva!». У рамках проекту «Здійсни мрію» важкохворий хлопчик потрапив на червону доріжку разом із зірками, про що він так мріяв.

А тему тиску на ЗМІ підхопив «Інтер». Сюжет Олександра Васильченка показує, як заважають працювати холдингу «Вести» дії правоохоронців у їхньому офісі. Але про причину обшуків — а це насправді дії на виконання рішення суду — майже не каже, і присвячує більше часу коментарям з обуреннями, аніж поясненню, що насправді відбувається. Виявляється, прокуратура попереджала редакцію про можливі складнощі з використанням офісів через розслідування відносно власників будівлі ще восени. Крім голови НСЖУ Сергія Томіленка, чия поява цілком логічна, оцінку діям правоохоронців дає нардеп від «Опоблоку» Юрій Павленко. Називає дії правоохоронців перешкоджанням журналістській діяльності.

Також «Інтер» продовжив тему «вишок Бойка». У сюжеті Оксани Григор’євої використаний вчорашній коментар нардепки Тетяни Чорновол, що нібито «вишки Бойка» коректніше називати «вишками Януковича». Ім’я нинішнього лідера «Опоблоку» та колишнього міністра Юрія Бойко , на честь якого назвали схему, всіляко оминається. Авторка сюжету не горить бажанням дізнатися деталі схеми в інших журналістів-розслідувачів: наприклад, активно про це писали «Дзеркало тижня» та «Наші гроші». Зокрема, на сайті «Наші гроші» 6 лютого вийшло інтерв’ю з прокурором Сергієм Горбатюком, який стверджує, що заяви ГПУ про відсутність доказів причетності Бойка — лише напівправда. За його словами, прокурори, які займалися справою, мали бачення, як такі докази здобути, але розслідування фактично зупинили.

9 лютого, п’ятниця

Журналісти стежили за обранням запобіжного заходу екс-нардепу Олександру Шепелєву. Усі вони зазначили, що підозрюваний у низці важких злочинів був побитий і звинувачував правоохоронців у викраденні й побитті. Більшість новинарів наголосила, що ці заяви Шепелєва також будуть розслідуватися. Випуск «Інтера» цього дня до огляду не потрапляє, оскільки є підсумковим, а не щоденним.

На каналі «Україна» гостем студії став лідер «опозиційного уряду» Борис Колесніков. Із ним говорили про виборчу систему та ЦВК, про підтримку фермерів та олімпіаду, і весь цей час політик просто вільно транслював свою позицію, користуючись «теплою ванною» від телеканалу.

Через кілька повідомлень розповіли, як Олег Ляшко із соратниками пікетували польський Сейм у Варшаві з вимогою скасувати «антибандерівський» закон. Як і щодня, в ефірі присутній сюжет про добрі справи фонду Ріната Ахметова.

«1+1» дав паркетну новину від прем’єра Володимира Гройсмана: його звернення до парламентарів із проханням ухвалити законопроекти щодо антикорупційного суду та виборчої реформи.

Далі в сюжеті Ольги Кошеленко продовжили розбиратися у взаєминах каналу «1+1» та Нацбанку. Матеріал більше апелює до проколів НБУ, але загалом доволі збалансовано дає позиції всіх сторін: заступниці голови НБУ Катерини Рожкової, журналіста «1+1», аналітика, який оцінив складений Нацбанком документ, керівництва «Приватбанку», до якого й направляли запит, речника Президента.

Застережень сюжет цього разу не викликає. Крім двох моментів: плашки з однозначним висновком «Тиск на журналістів» та наголосу наприкінці сюжету про належність НБУ до президентської вертикалі, що може натякати на те, хто стоїть за «тиском». Та й підводить до того, що Президентові ще обирати, хто очолить НБУ, тож усе в його руках.

Ще один матеріал із критикою оточення Порошенка стосується розслідування щодо продажу медіаактивів між екс-главою АП Борисом Ложкіним та олігархом з оточення Януковича Сергієм Курченком. Журналістка Ольга Василевська продемонструвала, що наполегливо намагалася отримати коментарі у сторони, що підпадає під обвинувачення, але ні Ложкін, ані згаданий нардеп від БПП Григорій Шверк по суті не відреагували.

Також «1+1» єдиний розповів про інцидент на Віденському балу з акцією активістки Femen проти Петра Порошенка. На цей момент імовірного зв’язку активістки із проросійським політиками і, зокрема, її присутності поруч із послом РФ Дмитром Любінським журналісти не відзначили.

Тетяна Наконечна на «112 Україна» детально розібралася з ситуацією про зміни у підходах до стандартизації молока. Ця тема обростала чутками, міфами та дезінформацією. Тому адекватне інформування з поясненнями — важлива журналістська робота.

Традиційна хвилина мовчання на СТБ минула без прізвищ — за попередній тиждень ніхто із українських військових не загинув.

10 лютого, субота

Стрижневої теми для вечірніх новин цього дня не було. Повідомляли про вбивство в Києві, наслідки негоди в Україні та світі, «цікавинки» з міжнародних подій та перші результати олімпіади.

На каналі «Україна» річницю обстрілу Краматорська використали як черговий привід похизуватися благодійністю Ріната Ахметова. Також у випуску піарили Олега Ляшка, який вимагав поновити держрегулювання цін. На цю тему — тільки його політична заява, а не тематичний матеріал із думкою експертів та описом проблеми.

«1+1» доповнив інформацію про інцидент на Віденському балу з активісткою Femen. Із посиланням на допис журналіста Юрія Гудименка поділилися припущеннями, що поява Аліси Синоградової могла відбутися за підтримки проросійських політиків. Ця версія базується на інтерпретації фото. Цікаво, що в дописі Гудименка також висловлена думка, що власник «1+1» Ігор Коломойський фінансував епатажний жіночий рух, але цей фрагмент допису в новині опустили. Жодних інших джерел, оцінок, версій не аналізують. На інших каналах про це також не говорили.

На «Інтері» розповіли, як народна депутатка від «Опоблоку» Тетяна Бахтеєва кинула все і приїхала до Слов’янська підтримати відродження плавального турніру: «Кор. Андрей Кравец: Возродить соревнования помогла доктор медицинских наук и народный депутат Татьяна Бахтеева. Она отложила все дела в Киеве и приехала на турнир поддержать детей».

Канал «112» продовжив серію матеріалів про ініціативних східняків. У проекті «Близький Схід» розповіли про підприємця з Маріуполя та добровольця Богдана Чабана.

11 лютого, неділя

На «Інтері» випуск розпочався з новини про авіакатастрофу під Москвою. Далі до військових подій на Близькому Сході та на Донбасі.

Згодом у випуску виринає Олег Ляшко із заявою про необхідність вводити державне регулювання цін. Жодних об’ємних, достовірних оцінок ситуації з цінами ніхто, крім Ляшка, не дає. Аналогічне повідомлення напередодні вийшло на каналі «Україна».

Загалом у випуску переважають надзвичайні та міжнародні новини. А завершується він звісткою про те, що пішов із життя видатний філософ Мирослав Попович.

Недільний випуск «Інтера» аналізується як компенсація за п’ятницю, коли канал видає підсумковий випуск новин. Із моніторингом тижневиків можна ознайомитися тут.

ВИСНОВКИ

Отже, за підсумками тижня — 43 сумнівних матеріали: 39 матеріалів із ознаками замовності та лише чотири паркетних новини.

У лідерах знову канал «Україна» — 21 матеріал, дванадцять на «Інтері», шість на «1+1», чотири на ICTV. Чистими були новини «112», 5-го, «UA: Першого» та СТБ.

Майже чверть від усіх матеріалів — дванадцять — в інтересах різних представників «Опозиційного блоку»: шість на «Інтері», чотири на «Україні», два на ICTV.

Також можна віднести до матеріалів, що вигороджують Юрія Бойка у скандальній справі «Чорноморнафтогазу», три матеріали на «Інтері».

Дев’ять матеріалів просували інтереси Олега Ляшка: три на «Інтері» та шість на каналі «Україна».

Сім матеріалів в інтересах Ріната Ахметова на каналі «Україна»: шість звітів про його благодійність та один матеріал в інтересах його ФК «Шахтар».

В інтересах лідера НФ Арсенія Яценюка — чотири повідомлення: два на «Україні» та по одному на ICTV та «1+1».

Паркетні новини з Володимиром Гройсманом виходили двічі: по одній на «1+1» та «Україні». У цій же ролі двічі давали заяви Петра Порошенка: по одній на «1+1» та ICTV.

Сергій Тарута транслював свою позицію в одному виступі на каналі «Україна».

Критичний матеріал один: із критикою НБУ на «1+1». Другий матеріал із серії цього протистояння зарахований як сюжет в інтересах «1+1».

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Моніторинг здійснює громадська організація «Детектор медіа» за підтримки «Інтерньюз». Висновки й погляди, висловлені в моніторинговому звіті, можуть не збігатися з поглядом «Інтерньюз».

comments powered by Disqus