Новий кондитер у політиці. Моніторинг новин 30 квітня — 5 травня

Скріншот «1+1»

День міжнародної солідарності трудящих минув без піар-загострення: схоже, свято виходить із моди. Нагадали про свою близькість до пролетаріату тільки «Опозиційний блок» та соціаліст Каплін. Також «Опоблок» за допомогою «Інтера» почав готувати свій електорат до Дня Перемоги. На ICTVзацікавилися змаганням за владу в об’єднаних територіальних громадах, а «1+1» знов нагадує своїм глядачам про проблеми з цифровим мовленням.

30 квітня, понеділок

На кількох каналах простежуються спроби політичних спекуляцій на виборах в об’єднаних територіальних громадах. На ICTV спершу заявили про перемогу Блоку Петра Порошенка за кількістю голів ОТГ, не приховуючи партійного піару: «Ведуча: У провладній політсилі впевнені, що така висока підтримка їхніх кандидатів свідчить про успіх реформи децентралізації. Також додають, що їхні перемагають у всіх регіонах України від заходу до сходу». Одразу за тим ведуча оголошує аналогічне повідомлення від «Батьківщини»: «Натомість опоненти пропрезидентської політсили — партія "Батьківщина" — також заявляє про свою перемогу. Згідно з їхніми підрахунками вони значно випереджають інші партії. За словами Тимошенко, загалом "Батьківщина" отримала 35,4 % голосів виборців у сорока територіальних громадах». Крім представників партій, вибори не коментують ані члени комісій, ані експерти. Тож тут ідеться не про інформування й не про баланс, а про ретрансляцію політичного піару опонуючих сил.

На каналі «Україна» із цих повідомлень взяли тільки заяву БПП. На «1+1» у повідомленні об’єднали взаємні звинувачення «Батьківщини» та БПП, але синхроном дали лише позицію Юлії Тимошенко.

На «Інтері» в сюжеті Ірини Баглай «две политсили заявили о своей победе». Тут також подані позиції лише Блоку Петра Порошенка та «Батьківщини» як опонентів, результати решти політсил не згадуються, а також за кадром є посилання на заяву Комітету виборців України про фальсифікації. Конкретики — хто фальсифікував, які випадки зафіксовано — немає, самим експертам також не надається слово. А далі підключається «Опоблок»: «Кор.: В "Оппозиционном блоке" заявили, что первые территориальные выборы стали полигоном, на котором испытывали фальсификационные технологии. Оппозиционеры прогнозируют, что на президентских выборах они будут использоваться более масштабно».

Наступне повідомлення — окрема заява Аграрної партії про фальсифікації: «Екатерина Лысенко, ведущая: О нарушениях на выборах в территориальные громады говорили и в Аграрной партии. Политсила вела свой подсчет голосов и, по ее данным, заняла третье место. Аграриям удалось получить 106 депутатских мандатов, а трое партийцев станут председателями ОТГ. Но, по словам лидеров организации, эти показатели могли быть и выше, если бы не нарушения на избирательных участках и фальсификации». Також без другої сторони чи деталей від експертів.

Далі у випуску Сергій Каплін під приводом аварії на «Арселор Міттал» анонсував акцію профспілок на 1 травня. Наступне повідомлення — заява народного депутата від «Опоблоку» Олександра Вілкула про підготовку акцій на 9 травня під гаслом «Победа будет за нами». Одразу за тим — заява-звернення співголови партії Юрія Бойка до правоохоронців, щоби ті забезпечили порядок під час масових акцій (натякаючи на очікувані сутички між ідеологічними противниками). І ще один упереджений сюжет у випуску — чорний піар проти Вадима Рабиновича. «Ведущая: Лидер партии "За життя" Вадим Рабинович в Израиле чувствует себя, как дома. По информации журналистов нардеп, вместе со всей семьей, 29 апреля улетел в теплые края, на отдых. Вернется ли народный депутат в Украину, и почему декларацией парламентария заинтересовались в НАБУ? Подробности в нашем материале». У матеріалі не зазначено автора й немає жодного коментаря, він рясніє негативними оцінками Рабиновича, що залишаються без відповіді.

На «1+1» сюжет Алли Пасс про прийом дітей в «Артеку», що в «Буковелі», із коментарем народного депутата, екс-директора курорту та члена партії «Укроп» Олександра Шевченка. Також у випуску промоція двох проектів «1+1»: сюжет про переможницю «Голосу країни» та анонс нового «ШоуЮри» з Горбуновим.

Канал «Україна» не оминув піару Ріната Ахметова на благодійності для мешканців Донбасу.

Три повідомлення поспіль наприкінці випуску «UA: Першого» присвячені новинам пісенного конкурсу «Євробачення».

На СТБ стартував спецпроект «Украдене щастя», присвячений українцям, які вимушено виїхали за кордон, «історії тих, хто став прикладом для наслідування».

1 травня, вівторок

У новинах говорять про «Джавеліни» від США, остаточний перехід від антитерористичної операції до операції об’єднаних сил, а також про побиття народного депутата Мустафи Найєма в Києві, що сталося напередодні ввечері.

У новинах майже відсутній піар політиків із нагоди свята пролетарів. На ICTV розповідають про події в Києві у форматі репортажу: «Інна Шевченко, ведуча: Сьогодні, за давніми традиціями, у Києві на марш вийшли трудящі. Правда, масштаби вже зовсім не ті». У сюжеті Антона Мачули зазначається, що чисельність акції менша за анонсовану, та й серед учасників є ті, що прийшли не з власної волі: «Нам сказали, ми прийшли».

На каналі «Україна» зосередилися на дозвіллі вихідного дня в парках Києва. «1+1» оприлюднили опитування групи «Рейтинг», проведене на замовлення «ТСН», щодо ставлення українців до 1 травня: «Ведуча: Більшість українців, 53 %, справді вважають цей день святом, майже чверть сприймає Першотравень суто як додатковий вихідний. Поки одні смажать шашлик, інші традиційно садять картоплю. Відмовитися від 1 травня готові тільки 14 % українців, які в пережитку минулого, і ще менше називають його звичайним днем. Рекордна кількість прихильників 1 травня на півдні країни: там їх 72 %, найменше шанувальників у Західних областях — лише чверть населення».

Більшість репортажів оповідають про заходи у столиці та регіонах, а також про демонстрації у світі. На «Інтері» в сюжеті про відзначення Першотравня профспілками ще й Сергія Капліна піарять: «Кор. Ксения Барвиненко: План, как изменить страну к лучшему, предложил народный депутат Сергей Каплин. Об этом он написал в своей книге "План президента Каплина". Сам нардеп называет ее новой конституцией». Наступне повідомлення: «Ведущая: В "Оппозиционном блоке" выступают против попытки украинских властей отменить празднование 1 мая». Тут міститься лише заява Юрія Бойка.

На каналі «Україна» героїня чергового звіту про благодійність фонду Ріната Ахметова каже: «Даже родственники не так делают для семьи, как Ринат Леонидович делает для людей». Також у випуску Олег Ляшко вже не вперше закликає піднімати зарплати, щоб запобігти трудовій міграції. Жодної додаткової інформації, цінної для розуміння проблеми міграції, в матеріалі немає.

А от на ICTV з’явився конструктивний сюжет, який досліджує проблеми з кадрами у судах. Через масові звільнення суддів розглядати справи в багатьох судах немає кому. Катерина Курбанова зібрала такі приклади з різних регіонів України.

2 травня, середа

Усі канали згадують про роковини подій 2 травня 2014 року в Одесі. Лише на 5-му каналі репортажу про самі вшанування не було, а повідомили, що в одного з учасників акції поліцейські виявили гранату та встановлюють, чи вона бойова. На «Інтері» після зваженого, як і на решті каналів, репортажу дають заяву Юрія Бойка, який вимагає розслідувати злочини та покарати винних у загибелі людей в Одесі.

На «Україні» виходить паркетна заява Петра Порошенка: «Игорь Пупков, ведущий: Расследовать факты подкупа избирателей во время выборов в органы управления территориальных громад призвал правоохранителей Петр Порошенко на заседании совета о нацбезопасности». Це очевидні речі, які не мають інформаційної цінності для глядача, лише іміджеву — для Президента. Аналогічна «новина» також на «Інтері»: «Петр Порошенко, Президент Украины: Я дуже стурбований кількістю фактів підкупу вибоців з боку окремих політичних сил. Я хочу сказати, що для мене як для Президента, як гаранта конституційних прав і свобод громадян, в тому числі, виборчих прав це є абсолютно неприйнятним. І тому я би дуже попросив Національну поліцію, Генеральну прокуратуру, Службу безпеки України довести і щоби кожен, хто скоїв цей злочин проти демократії опинився у в’язниці».

Також на «Інтері» — офіціоз про поїздку генпрокурора Юрія Луценка до Лондона, що сама по собі не є приводом для новини: «Ведущая: В британскую столицу с двухдневным визитом прибыл Генпрокурор Украины. В рабочем графике Юрия Луценко- встречи с местными депутатами, представителями Министерства иностранных дел и коллегами из Генеральной прокуратуры Англии и Уельса. Лондон пристально следит за прогрессом Киева в сфере соблюдения законодательства. И здесь ожидают услышать о достижениях и планах на будущее. У Киева тоже есть вопросы к британской стороне, в том числе и по экстрадиции. Также одна из его главных миссий, говорит генпрокурор, увеличить количество объективной информации об успешной борьбе Украины с коррупцией».

Нардеп і лідер парті «Основа» Сергій Тарута на Україні у студії розповідає, як захищав Маріуполь від сепаратистів. Рінат Ахметов далі «допомагає вижити» пенсіонерам у Мар’їнці на «Україні», а Ляшко закликає підтримувати фермерів на «Україні» та «Інтері».

Також на «Інтері» черговий матеріал із чорним піаром Вадима Рабиновича без балансу.

3 травня, четвер

На Харківщині в Балаклії знову вибухають снаряди на артскладі. Із цього починають випуски новин на всіх каналах; на ICTV, «112», «Україні», «1+1», «Інтері» та «UA: Першому» також є прямі включення з місця подій.

Про напад на ветерана війни на Донбасі Дмитра Вербича не згадують у вечірніх новинах на ICTV та 5-му.

На ICTV виходять дві поспіль паркетні новини. Петро Порошенко запевняє, що Україна відповідально поставилася до підготовки фіналу Ліги чемпіонів у Києві. А Володимир Гройсман заявляє про курс уряду на енергоощадність: «Нині прем'єр планує викорінити всі тіньові схеми і у газовій, і у вугільній галузі. Він вважає, що нині певні сили заробляють на всьому і боротися зі схемами має передусім Міністерство енергетики», — промовляє ведуча. На СТБ, «Україні» та «Інтері» заяву Порошенка про проведення футбольного фіналу прикрашає такий його синхрон: «Петро Порошенко, президент України: Тоді, коли Україна проводить надзвичайно рішучі реформи, коли Україна боронить свій суверенітет і територіальну цілісність. Такі події, коли ми нагадуємо всьому світові, що є Україна, вона вміє працювати, вона вміє відпочивати, вона вміє організовувати свята і вміє приймати своїх друзів, гостей, туристів».

«1+1» розказує про сирники від Тимошенко: новини в матеріалі немає, але популярність політикині він підживлює. До того ж можна здогадатися, що натяк на кондитера вказує на Порошенка. «Наталя Мосейчук, ведуча: Солодкий сюрприз від Тимошенко і завуальована боротьба з конкурентом на майбутніх президентських виборах. Лідер "Батьківщини" уявила себе кулінарним блогером і записала 5-хвилинний ролик про приготування українських сирників. Власне, чи вміє готувати власноруч, залишилося таємницею, адже на відео вона тільки розповідає про рецептурні секрети, а потім демонструє заздалегідь зліплені і посмажені сирники. Наприкінці зі смачної та корисної їжі Тимошенко переходить до особистого, а саме передає вітання з Днем кондитера, як вона висловилися, "одному дуже відомому політику". Його прізвище блогер-початківець не називає. Кого ж має на увазі, глядачі ТСН можуть вирішити самі».

На «Інтері» піариться Сергій Каплін, закликає підвищити мінімальні зарплати й покладає відповідальність за невиконання цієї вимоги на коаліцію та уряд. Також на «Інтері» Олег Ляшко вимагає негайно профінансувати український спорт, підтримувати спортивну інфраструктуру шкіл задля «здоров’я нації». Аналогічне повідомлення від Ляшка також на «Україні». Дякують на каналі «Україна» Рінату Ахметову за допомогу в операції на серці для дитини з Донбасу.

4 травня, п’ятниця

Затримання бразильця Рафаеля Лусваргі, який був найманцем у сепаратистів на Донбасі, для багатьох випусків — топ-тема. На ICTV та 5-му дають цю подію коротко лише з коментарем націоналістів, які силоміць привели його до СБУ. На «112» — включення з-під будівлі СБУ, але також без реакції правоохоронців.

На «1+1» сюжет розпочинається емоційною підводкою ведучої Наталі Мосейчук, яка називає Лусваргі «бразилійсько-донбаським терористом», чия історія «схожа на південноамериканський серіал». У самому сюжеті оцінки щодо причетності Лусваргі до терористичної діяльності відокремлені, вказано, що в цьому переконані активісти, і найбільш детально пояснюється, чому він на свободі: «Суд садить Лусваргі на 13 років за ґрати після того, як він необачно прилетів до Києва і його затримали в аеропорту "Бориспіль". Однак апеляційний суд визнав, що вирок ухвалено всупереч закону, що робити це мав не Печерський суд Києва, а Павлоградський Дніпропетровської області. Запобіжний захід бразилійця скінчився і він вийшов на свободу». Також у сюжеті є доволі повний коментар самого Лусваргі.

На «Інтері» дії націоналістів називають схожими на самосуд, за кадром передають попередню реакцію СБУ, а ведуча додає: «Как бы там ни было, у бразильца на руках приговор Апелляционного суда Киева, который и вынес этот одиозный вердикт о его освобождении». На «UA: Першому» відео із Фейсбуку, коментарі націоналістів та СБУ. А на СТБ — ексклюзив. Знімальна група єдиною побувала в монастирі, де мешкав Лусваргі, та разом із ним першими прибули до посольства Бразилії, куди вже потім прийшли націоналісти.

Справу про держзраду Януковича відстежують тільки на 5-му та «112»: цього дня в суді допитували його охоронця. До справи Володимира Рубана, підозрюваного в підготовці теракту, більше уваги: про продовження йому арешту повідомили на «Україні», «112», 5-му та «UA: Першому».

На «Україні» піарять Ріната Ахметова за «набори виживання» на Донбасі та Олега Ляшка, який вимагає підтримки фермерам.

На «Інтері» — три матеріали з піаром «Опозиційного блоку»: про зрив «радикалами» показу фільму «У бій ідуть лише старі» в Кам’янському на Дніпропетровщині заявляє народний депутат Олександр Вілкул; згодом його однопартійці Юрій Бойко та Наталія Королевська вимагають збільшити пенсії ветеранам. Ще один сюжет про Одеську юридичну академію, яку хвалять її ректор, екс-регіонал та член фракції «Опозиційного блоку» Сергій Ківалов, та народний депутат від «Опоблоку» Микола Скорик. Також на «Інтері» черговий упереджено критичний матеріал про статки Вадима Рабиновича, вже традиційно без його відповіді, лише з коментарем політичного опонента Сергія Капліна.

На «1+1» виходить сюжет Олександра Романюка із критикою переходу на цифрове мовлення. Двічі в сюжеті наголошують на втручанні Президента в цю сферу: «Ведуча: Втім, в ситуацію втрутився Президент, начебто з міркувань безпеки закликав відімкнути аналог у липні. Експерти певні, для України такий поспіх може обернутися катастрофою».

Є в матеріалі коментарі низки медіаекспертів, які наголошують: усе має відбуватися прозоро, а поки що чіткого порядку ніхто не бачив (хоча його попередньо роз’яснювали). Тим не менше кореспондент припускає: «Бо ж в умовах російської агресії це може занадто дорого коштувати для України. Навіть за найскромнішими підрахунками понад два мільйони людей можуть залишитися без телебачення взагалі». Причини поспіху та власне аргументи про нацбезпеку опускають, фокусуючись виключно на загрозах та негативних оцінках ініціативи. «1+1 медіа» є одним із противників швидкого переходу на цифрове мовлення.

5 травня, субота

Продовження теми затримання Лусваргі: в СБУ повідомили дату обрання йому запобіжного заходу. Також усі канали повідомляють про обстріл бойовиками Гнутового, затримання четвертого підозрюваного в побитті народного депутата Мустафи Найєма та акцію протесту із затриманням опозиціонера Олексія Навального в Москві.

На каналі «Україна» — «паркет» Петра Порошенка. Із посилання на інтерв’ю в журналі «Фокус» говорять про його позицію щодо помісної церкви, хоча нічого нового у сказаному немає. Із того ж самого інтерв’ю виходить повідомлення й на «Інтері», але у фокусі дещо інші теми: «Александр Васильченко, ведущий: Антикоррупционный суд в Украине может начать работу уже в этом месяце. Такое мнение высказал Петр Порошенко в интервью немецкому журналу Focus. По мнению президента, это ускорит получение очередного транша МВФ. Президент отметил, что за четыре года удалось достичь больших успехов в экономике, в частности улучшить инвест-климат. Кроме того, он надеется на тесное сотрудничество с Евросоюзом и США, особенно в вопросе введения миротворческой миссии ООН на Донбасс». У цих заявах також давно немає новини.

На каналі «Україна» також піар Ріната Ахметова через ініціативу «Сирітству ні». Далі у випуску паркетна новина із Харківщини, де голова обласної державної адміністрації Юлія Світлична звітує про встановлення освітлення. Її коментар єдиний у повідомленні: ні тобі мешканців — вдячних чи не зовсім, ні підрядників.

На «1+1» виходить сюжет про виховательку козятинського дитсадка, яку звинувачують у знущанні над дітьми. Аналогічний сюжет вийшов іще 2 травня на каналі «Україна», тому зволікання з оперативністю на «1+1» викликають питання. До того ж, на відміну від колег із каналу «Україна», журналістам «ТСН» не вдалося отримати позицію самої виховательки: вона не була охочою до пояснень телефоном.

Є цього дня й конструктивні матеріали. У серії «Близький схід» на «112» ідеться про театр переселенців, на «Україні» та «1+1» — про прецедентну судову справу щодо виплати пенсії жителям Донбасу, які живуть на окупованих територіях, на «UA: Першому» — тематичний сюжет до Дня акушерки.

Підсумок

Протягом тижня зафіксовано 45 сумнівних новин: 32 матеріали з ознаками замовності, 11 «паркетних» новин, два промосюжети власних проектів телеканалів. 20 сумнівних матеріалів на «Інтері», шістнадцять на каналі «Україна», по чотири на «1+1» та ICTV, одна на СТБ. Чистими були новини «112», 5-го каналу та «UA: Першого».

Вісім «паркетних» новин із Петром Порошенком: по три на «Інтері» та «Україні», по одній на СТБ та ICTV.

Сім повідомлень із заявами та вимогами «Опозиційного блоку» вийшли на «Інтері».

Шість в інтересах Ріната Ахметова на каналі «Україна».

Шість піарили Олега Ляшка: чотири на «Україні» та два на «Інтері».

Два в інтересах «Батьківщини» та Юлії Тимошенко: по одному на ICTV та «1+1».

Чотири матеріали піарили народного депутата Сергія Капліна на «Інтері».

Дві новини в інтересах Блоку Петра Порошенка: по одній на ICTV та «Україні».

По одній згадці: Аграрна партія на «Інтері», «Буковель» та Олександр Шевченко із партії «Укроп» на «1+1», Володимир Гройсман на ICTV, Юрій Луценко на «Інтері», Сергій Тарута та Юлія Світлична на «Україні».

Три упереджено критичні новини на «Інтері» стосувалися народного депутата Вадима Рабиновича.

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Підготовка цього моніторингового звіту стала можливою завдяки підтримці американського народу, наданій через проект USAID «У-Медіа», що виконується міжнародною організацією «Інтерньюз». Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації.

comments powered by Disqus