Згадати не все. Моніторинг теленовин 19–25 листопада 2018 року

Скрін-шот "1+1"

Розкол в «Опозиційному блоці», сумнівні рейтинги та ухвалення Держаного бюджету — головні політичні теми тижня. «Україна» та «Інтер» поділили між собою розколоті крила «Опоблоку». Політики-популісти продовжували спекуляції на темі тарифів на газ. А от нові кадрові призначення лишилися майже непоміченими. Йдеться про затвердження на посаді міністерки фінансів Оксани Маркарової та перехід на службу в міністерство у справах ветеранів народної депутатки Ірини Фриз.

У цей період згадували початок Майдану в 2013 році та подвиги десантників уже на війні 2014 року. На «1+1» до професійного свята десантників вийшов спецпроект, присвячений службі в десантно-штурмових військах, яку випробувала на собі кореспондентка Наталія Нагорна. На СТБ протягом тижня готувалися до Дня пам’яті жертв Голодомору. У цей час виходила серія сюжетів Ірини Стороженко «Людяність у нелюдські часи».

19 листопада, понеділок

Одною з головних тем лишається проблема з опаленням у низці міст.

Про плани парламенту на ICTV говорить лише спікер Андрій Парубій. На каналі «Україна» стандартний набір: Парубій, Олег Ляшко (Радикальна партія) і Максим Бурбак («Народний фронт»). Канал «Україна» чи не вперше застосував студію для інтерв’ю за призначенням, а не для піару політиків: інтерв’ю про найболючішу на той момент проблему з опаленням дав віце-прем’єр Геннадій Зубко.

Лише 5-й, «Інтер», «UA: Перший» та «112» розбиралися, які шанси позбавити недоторканості й затримати народного депутата Станіслава Березкіна, якому прокуратура закидає корупцію. Ці матеріали містили аргументи як обвинувачення, так і коментарі самого Березкіна.

Сумнівні

На «Інтері» з парламенту крім бюджетних зауважень від голів фракцій лунає та сама вимога, що й минулого тижня: скасувати підвищення ціни на газ. Тут у головній ролі тріада: Бойко, Ляшко й Тимошенко. У сюжеті Юлії Жешко Сергій Каплін і Наталія Королевська критикували медичну реформу; аргументи на користь зміни системи в сюжеті проігноровано.

На каналі «Україна» Оксана Корчма вихваляла добрі справи Ріната Ахметова, який допомагає дітям Донбасу. Також в ефірі анонсували серіал власного виробництва «Хто ти?».

На «1+1» запрошували на лижний курорт «Буковель», який належить власнику каналу Ігорю Коломойському. «Погода тішить, сприяє. Сніжок падає і мороз є. Тож лижникам і сноубордистам раджу шукати дату відкриття сезону на сайті туристичного комплексу “Буковель”, а також соціальних мережах», — запросила речниця курорту Оксана Островська. Така підміна новин рекламою є порушенням закону.

20 листопада, вівторок

Власники авто на єврономерах розпочали масові протести. «Ну доки влада з бізнесом вирішують макроекономічні, глобальні проблеми. Власники машин на єврономерах отруюють життя сотням тисяч українців. У своїх протестах, невдоволеннях та непоступливості вони вже вийшли на рівень загальнонаціональний. Сьогодні у них всеукраїнський протест. Євробляхери перетворили на колапс життя у 23 населених пунктах, перекрили важливі міжнародні та внутрішні автомагістралі», — не стримувала свого роздратування ведуча новин на ICTV Олена Фроляк.

Із фракції «Опозиційного блоку» виключили Юрія Бойка та Сергія Льовочкіна, які пішли на об’єднання з Вадимом Рабиновичем. Нейтрально про це повідомили на каналі «Україна», хоча першою (і таке враження, що головною) поставили позицію Олександра Вілкула, який не підтримав цього об’єднання. На «Інтері», навпаки, в голові поставили позицію Юрія Бойка. Нейтрально про ці політичні зміни розповіли на «1+1» та «UA: Першому». «112» піарив нове об’єднання. Решта каналів про важливу політичну новину своїй аудиторії не розповіли.

На «112» випуск тривав лише п'ять хвилин — сюжет про протест власників авто на єврономерах, політичний репортаж і два короткі неновинні повідомлення. Політичний репортаж розповідав про те, як депутати зловживають бюджетними виплатами на житло. Інна Заволюра розпитала п’ятьох народних депутатів, чи вони так потребують цих виплат, маючи власні ресурси. Також у матеріалі був коментар генпрокурора Юрія Луценка, який повідомив про плани слідства щодо таких політиків.

Сумнівні

Паркетні новини з Порошенком: на ICTV Президент запевняв у безпрецедентній підтримці МВФ як досягнення його команди, на «Україні», «Інтері», 5-му та СТБ обіцяв, що мешканцям Сміли не загрожує зростання тарифів на опалення через, по суті, «ручний» запуск у них опалювального сезону.

На «Інтері» показали акцію проти підвищення тарифів, яку очолила народна депутатка Наталія Королевська з «Опозиційного блоку». Сюжет однобокий і просуває інтереси лише її політичної сили. Її в таких вимогах підтримує народний депутат Сергій Каплін. Про цей тандем, який існує лише в новинах «Інтера», ми вже розповідали детальніше.

На «Інтері» озвучили рейтинги центру «Софія», пов’язаного з народним депутатом від «Опоблоку» та співвласником «Інтера» Сергієм Льовочкіним. Там у його однопартійця Юрія Бойка ледь не всі шанси на перемогу. Потім у студії сам Юрій Бойко запевнив у своїй «канонічній опозиційності». У випуску також нагадали про об’єднання партії «Опозиційний блок» і «За життя», проігнорувавши розкол в «Опоблоці». На крило, що не пішло на об’єднання, Бойко безапеляційно навішав ярлик «колабораціоністів»: «Мы считаем, что оппозиция должна быть едина и дело не в фамилиях, а в принципах, которые мы исповедуем, которые мы будем защищать, чтобы защитить наших избирателей. “Оппозиционная платформа — За життя” пошла вперед, “Оппозиционый блок” за Порошенко остался сзади». До речі, Бойко після кількох тижнів україномовних коментарів «Інтеру» знов перейшов на російську. Видно, щоби «захищати російськомовне населення півдня і сходу», як анонсували в новому політичному об’єднанні.

Це об’єднання також піарили на каналі «112», повідомивши про його створення без згадок про розкол усередині опозиції. Завершився випуск на «112» анонсом власного ток-шоу «Пульс».

На каналі «Україна» у студії був Сергій Тарута, якому просто дали ефір для висловлення власної позиції з нагоди актуальної теми: «И в рамках стратегии как раз партии “Основа” мы предусматриваем восстановление автомобильной промышленности и сборку здесь в Украине тех автомобилей, которые будут обеспечивать этим требованиям. И тогда, не нужно гнаться за импортным металлоломом, можно покупать дешевые, надежные, качественные машини в Украине и убрать с повестки дня вот эти спекуляции и то, что ни мешают сегодня киевлянам нормально жить». У випуску, як і щодня, дякували Рінату Ахметову за допомогу мешканцям Донбасу.

21 листопада, середа

Згадували початок революції гідності. Саме 21 листопада розпочалися перші протести проти зміни курсу на євроінтеграцію. Особливо цинічно це виглядає на «Інтері»: «Дата з гірким присмаком. Україна відзначає День гідності та свободи. П'ять років тому на Майдані зібралися перші мітингувальники, обурені відмовою влади від європейського курсу», — каже ведуча Катерина Лисенко. Цинізму ситуації додає те, що оголошення про зміну курсу тоді зробив Юрій Бойко, якого піарять зараз на «Інтері», і який критикує чинну владу.

Більшість каналів також повідомили, що, за даними спецвідділу Генпрокуратури, більшість злочинів проти мирного протесту вже розслідувана. На «UA: Першому» акцентували, що багато фігурантів справ про злочини проти активістів Майдану далі працюють у правоохоронних органах.

Лише «1+1» порушили тему скандального законопроекту про криміналізацію наклепу, який засудила коаліція «За вільний інтернет».

Втім, на «1+1» ще й копирсалися в особистому житті міністра Павла Розенка та насамкінець інтерв’юерка Даша Щаслива висловила міністру своє схвалення, об’єктивізуючи його партнерку: «Вам дуже пасує ваша нова дівчина, пане міністр».

Сильні

На ICTV Володимир Михайлов розбирався, чому армійці не можуть отримати своє гарантоване державою житло. Тоді як виявляється, що засуджений за службову недбалість, що призвела до загибелі 49 десантників та членів екіпажу, Віктор Назаров отримав безкоштовну квартиру вже після обвинувального вироку.

Сумнівні

День десантно-штурмових військ обернувся паркетними новинами на 5-му каналі. Там десантники були лише фоном для пафосних заяв Петра Порошенка: «Я як Президент і як Верховний Головнокомандувач дуже добре пам'ятаю і битву за гору Карачун, і битву за Савур-могилу, і героїчну оборону Донецького і Луганського аеропортів, боротьбу за звільнення та отримання стратегічно-важливих об'єктів і населених пунктів. Всі ці бої назавжди увійшли в історію країни». Самі ветерани в сюжеті нічого не згадують (їх про це, схоже, й не просили).

На каналі «Україна» Порошенко коментує виділення додаткових грошей на роботу «Укрпошти»: «Ці 500 мільйонів підуть на те, щоби захистити пенсіонерів, не підвищувати тарифи на доставку пенсій».

На ICTV щодо розслідування справ Майдану після закадрового тексту журналіста «хоча й активісти, і політики критикують силовиків за повільність і непрофесіоналізм» вставили коментар Анатолія Гриценка, який хоч і має право коментувати ці події, але необґрунтовано обраний на цю роль. Цей політик уже не перший тиждень вигулькує в новинах ICTV в контексті, який із ним не пов’язаний.

На каналі «Україна» Вадим Новинський говорив у студії про розкол в «Опоблоці» й незмінний курс парламентської фракції, яку він тепер очолює: «Стратегические цели нашей партии остаются неизменными — это успешная Украина. Для этого необходимо достичь мира, прекратить войну, это развитие нашей экономики и повышение благосостояния украинцев, и поддержка канонического православия».

Також про «порятунок мешканців» Донбасу завдяки фонду Ріната Ахметова говорили на каналі «Україна». У випуску розповіли, як його компанія ДТЕК вкладає кошти в соціальні програми, наприклад, спортивний проект «Давай, грай», де діти можуть пограти із зірковими футболістами «Шахтаря». Клуб також належить Ахметову.

«Об'єднати бази даних правоохоронних органів пропонує лідер руху “Справедливість” Валентин Наливайченко», — повідомив «Інтер». Про те, що «передбачити суттєве збільшення пенсій в бюджеті-2019 вимагають в комітеті соцполітики», за весь комітет говорять тільки Каплін і Королевська, а позицію уряду ігнорують.

На «112» відстоювали свої інтереси, порушуючи стандарти повноти і балансу думок: «Не втручатися у свободу слова закликає українських політиків депутат Європейського парламенту Міхаель Галер. Заявив це під час зустрічі з керівництвом телеканалів “112 Україна” та News One». У матеріалі представлена лише позиція топ-менеджменту каналів і знову замовчана причина кампанії проти них.

22 листопада, четвер

В очікуванні бюджету. На «1+1» критикувати виділення мільярда гривень президентському фонду дали представнику партії «Укроп» Тарасу Батенку. На «Інтері» те саме обурення висловлювала Олена Сотник із «Самопомочі», завсідниця інтерівських піар-сюжетів та гостьових студій. На СТБ — обраний за списком Блоку Петра Порошенка Сергій Лещенко. У таких новинах бракувало пояснень, що це за спеціальний фонд Президента, але в кожному з випадків коментували потрібність виділити ці кошти і представники президентської фракції. Решта каналів цей скандал проігнорували. Наступного дня Порошенко цю тему прокоментував.

Більшість каналів (крім ICTV, «1+1» та «України») повідомили про призначення на посаду очільниці щойно створеного міністерства у справах ветеранів депутатки від БПП Ірини Фриз. У подробиці, втім, ніхто не вдавався. Також усі канали передали заяву Порошенка з проханням до депутатів підтримати закріплення курсу на НАТО та ЄС у Конституції.

5 канал, «1+1» та СТБ підхопили тему скандалу довкола появи фастфуду у трагічно відомому Будинку профспілок на Майдані в Києві. Матеріали передавали настрій обурення, адже появу «смажених курчат» у погорілій під час протистоянь будівлі активісти сприйняли за насмішку. Журналісти розбиралися, хто може стояти за провокацією.

Cумнівні

Ляшко у студії каналу «Україна» говорив одразу на кілька тем: почали з бюджету, а продовжили питанням цін на газ, контрабанди тощо.

На «1+1» озвучили рейтинг кандидатів у Президенти від центру «Соціополіс». Найперспективнішими кандидатами виглядають Юлія Тимошенко та Володимир Зеленський. «Якщо Володимир Зеленський піде на вибори, то в другому турі перемагає усіх ймовірних опонентів», — оголосила ведуча Лідія Таран. А от у Порошенка, переконують автори, немає шансів: «Для Петра Порошенка соціологи мають невтішні новини. За настроями за першу половину листопада, навіть якщо він потрапить до другого туру, там однозначно зазнає фіаско від усіх суперників». Оприлюднений рейтинг суттєво відрізняється від інших опитувань, що викликає сумніви, хоча Бойко, Ляшко і Зеленський коментували в сюжеті свої шанси.

На «Інтері» політичною силою світлого майбутнього народний депутат і співвласник «Інтера» Сергій Льовочкін назвав новостворене об’єднання «Опозиційний блок — За життя»: «Сергій Льовочкін заявив, що попри триваючу в країні війну та бідність своїм єдиним завданням влада вважає збереження своїх посад. Політик підкреслив, що “в таких обставинах опозиція повинна консолідувати всі сили на боротьбу з нинішнім режимом, об'єднатися і висунути проти влади єдиного кандидата”». Так ведуча цитувала блоговий допис Льовочкіна на сайті «Кореспондент».

Також у випуску поширили заяву «Національного корпусу», який не підтримує кандидатуру Руслана Кошулинського у Президенти від націоналістичних сил. Прибічників Кошулинського і самого політика про це ніхто не спитав, дали лише позицію лідера «Нацкорпусу» Андрія Білецького.

23 листопада, п’ятниця

У першу чергу говорили про ухвалення бюджету. Майже всі канали згадали про позиції різних фракцій. На ICTV та «UA: Першому» включили коментар економіста Олега Устенка, який каже, що живе країна «не по кишені», тобто з дефіцитним бюджетом. Загалом у репортажах із нічного парламенту більше йшлося про перипетії між депутатами, ніж про зміст самого ухваленого кошторису.

Не аналізуються новини «Інтера», оскільки цього дня виходять підсумкові новини.

«UA: Перший» одразу за сюжетом про бюджет дав сюжет про недофінансування суспільного мовлення. Сюжет доволі стриманий, коментують проблему міністерка фінансів Оксана Маркарова й депутати з різних фракцій — із провладної БПП Олексій Гончарнеко, з опозиційного крила позафракційний свободівець Андрій Іллєнко і представниця наглядової ради, заступниця шеф-редакторки «Детектора медіа» Світлана Остапа. Суспільне недофінансовують уже другий рік поспіль.

Також цього дня Порошенко підписав закон про зміни правил розмитнення авто на іноземній реєстрації.

На «1+1» розповіли про білборди з Юлією Тимошенко, що викликали хвилю обговорення й були чи то провокацією опонентів, чи то самого штабу Тимошенко. Левова частка сюжету Антона Страшка присвячена враженням випадкових людей про політичний тролінг. У сюжеті є коментар Тимошенко, яка звинуватила штаб Порошенка у провокації, та відповідь народного депутата від БПП Сергія Березенка, який це заперечує. Але спроби з’ясувати в рекламників чи то політекспертів, чиє це було замовлення, немає.

Про напругу в Азовському морі говорили на каналі «Україна». Провокаціям росіян та закликам українського МЗС до світової спільноти присвятили чотирихвилинний сюжет Олексія Кашпаровського. Експертний коментар із цієї дає екс-голова СБУ Валентин Наливайченко, якого протитрували лідером руху «Справедливість».

Сумнівні

На ICTV пропіарили Юлію Тимошенко: «Послідовно підтримувати курс України на членство в ЄС і НАТО обіцяє лідерка “Батьківщини” Юлія Тимошенко. Про це вона заявила на форумі “Нова соціальна доктрина, нові можливості для кожного”, який пройшов сьогодні у Києві», — повідомила ведуча Олена Фроляк.

На каналі «Україна» прозвітували, що ДТЕК закупив вугілля для Криворізької ТЕС, директор якої Сергій Шовгеля пообіцяв: «Уголь, который приобрела компания ДТЕК для Криворожской станції в Роттердаме, обеспечит стабильную работу станциии в течении всего зимнего периода. Соответственно стабильно обеспечивать и вырабатывать електроенергию и предоставлять тепло для людей». ДТЕК, як і канал «Україна», як і низка інших підприємств Кривого Рогу, належить Рінату Ахметову. Також на каналі «Україна» відзвітували про благодійність Ахметова на Донбасі.

На «1+1» вийшов сюжет із промоцією проекту студії «Квартал 95» «Ліга сміху», що виходить на «1+1».

24 листопада, субота

До Дня пам’яті жертв Голодомору свічки запалили на екранах усіх каналів. Перші частини випусків складалися з матеріалів до трагічної дати: пам’ятні акції у Києві та регіонах, розповіді свідків подій та дослідників історії.

Сумнівні

Про вшанування пам’яті заморених вийшов окремий матеріал із Яценюком та Аваковим на каналі «Україна». Також на «Україні» говорили про те, як компанія ДТЕК дбає про енергонезалежність країни та сподівається на приватно-державне партнерство. І традиційно — один сюжет випуску присвячений благодійності Ріната Ахметова на Донбасі.

Про те, що уряд виділив кошти на продовження будівництва стіни на українському кордоні, на «1+1» повідомив давно не прем’єр Арсеній Яценюк. У матеріалі немає згадок про критику проекту, судові справи через розкрадання коштів тощо. Будівництво коментує й міністр внутрішніх справ, його соратник по партії «Народний фронт» Арсен Аваков — не тільки на «1+1», але й на «Інтері», який ще нещодавно критикував Яценюка за проект «Стіна» та недолюблював Авакова. Тепер претензії до стіни та до Авакова чомусь забулися, й інші точки зору в матеріалі відсутні.

Також на «Інтері» розповіли про вибори в «європейських зелених», вставивши в матеріал народного депутата Сергія Рудика, завсідника інтерівських піар-матеріалів. Мовляв, він теж європейський «зелений» політик і долучається до спільних заходів. Хоча нічого значущого для аудиторії тут немає. Те, що Сергій Рудик збирається балотуватися від Партії зелених, на «Інтері» вже оголосили 29 вересня.

У сюжеті про скасування дозволу служителям УПЦ Московського патріархату користуватися Почаївською лаврою на «Інтері» за московську церкву заступився народний депутат Юрій Бойко. Про те, що таке рішення ухвалила антирейдерська комісія Мін’юсту через непрозорість процедури, тут не повідомили.

25 листопада, неділя

Аналізується лише випуск «Інтера» замість підсумкових новин п’ятниці. Почали з погодних негараздів, далі говорили про блокування доріг власниками авто на єврономерах. Далі у випуску коротко про загострення ситуації в Азовському морі: «В МЗС України зазначили, що росіяни порушили Конвенцію ООН та неправомірно застосували силу», — повідомила ведуча Катерина Лисенко. Але детальнішої інформації на момент випуску о 20:00 не дали.

Одразу за тим — репортаж із передової, сюжет про допомогу від «Червоного хреста» переселенцям на Донбасі та заява Петра Порошенка, який на Світовому конгресі Українців у Києві закликав підтримати українців у Росії.

Майже всю другу половину випуску становлять міжнародні новини. У цій частині міститься сюжет про діяльність товариства вірменів України. Йдеться про форум, який мав на меті «зібрати разом активну молодь Вірменії, і все вдалося». Це вже не перший сюжет на «Інтері», який розповідає про діяльність спілки, але виразного приводу для новини немає.

Підсумки

Підрахунок згадок про політиків включає кандидатів, які вже заявили про свій намір брати участь у президентських виборах. Він має на меті показати присутність таких політиків у новинах загалом: зі зрозумілим інформаційним приводом (переважно нейтральні новини) та без нього (переважно позитивні чи негативні згадки). Цей підрахунок також має виявити, чи блокують канали присутність окремих політиків в ефірі. Вміст матеріалів, що мають ознаки замовності, буде деталізовано в аналізі сумнівних сюжетів.

Петро Порошенко фігурував у 42 матеріалах: дві негативні згадки на «1+1», 29 нейтральних на усіх каналах, 11 позитивних на 5-му, «Інтері», СТБ, ICTV та «Україні».

Юрій Бойко — 15 матеріалів: сім нейтральних на «1+1», ICTV та «UA: Першому», вісім позитивних — шість на «Інтері», один на «112».

Юлія Тимошенко — шість матеріалів: по два нейтральних на «1+1» та «Інтері», по одному позитивному на ICTV та «Інтері».

Олег Ляшко — вісім матеріалів: одна нейтральна згадка на «UA: Першому», три позитивні на «Інтері», чотири позитивні на «Україні».

Сергій Каплін — чотири позитивні згадки на «Інтері».

Анатолій Гриценко — дві згадки: нейтральна на «1+1» та позитивна на ICTV.

Дмитро Добродомов — одна нейтральна згадка на «112», Володимир Зеленський — позитивна згадка на «1+1», Сергій Тарута — позитивна згадка на «Україні».

Підрахунок сумнівних матеріалів включає матеріали з ознаками замовності та паркетні новини, що піарять чиновників без зрозумілої суспільної значущості їхніх заяв. Загалом протягом тижня таких було 46 матеріалів: 33 новини з ознаками замовності, десять паркетних новин, три промосюжети власних телепроектів.

Найбільше таких на каналі «Україна» — 17, на «Інтері» — 15, по чотири на «1+1» та ICTV, три на «112», два на 5-му, один на СТБ. Жодного на «UA: Першому».

Дев’ять сюжетів в інтересах Ріната Ахметова та його активів, усі на каналі «Україна».

В інтересах Юрія Бойка та «Опозиційної платформи — За життя» дев’ять матеріалів: вісім на «Інтері» та один на «112».

В інтересах іншого крила «Опоблоку» та Вадима Новинського один матеріал на каналі «Україна».

Вісім паркетних новин із Петром Порошенком: по дві на 5-му, «Інтері», «Україні», по одній на СТБ та ICTV.

Піарили Сергія Капліна у трьох сюжетах на «Інтері».

Також тричі піарили Олега Ляшка: два рази на «Україні» та один на «Інтері».

Арсен Аваков — загалом два матеріали: по одному на «1+1» та «Інтері». Також двічі засвітився Арсеній Яценюк: по одному матеріалу на «1+1» та «Україні».

По одному матеріалу: Валентин Наливайченко, лідер «Національного корпусу» Андрій Білецький, Сергій Рудик на «Інтері»; Володимир Зеленський на «1+1»; Анатолій Гриценко та Юлія Тимошенко на ICTV.

Сюжети з ознаками чорного піару не зафіксовані.

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Моніторинг здійснює громадська організація «Детектор медіа» за підтримки уряду Королівства Данії. Висновки й погляди, висловлені в моніторинговому звіті, можуть не збігатися з позицією уряду Королівства Данії. Моніторинг здійснено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

comments powered by Disqus