«ТСН» вражає упередженістю. Моніторинг теленовин 26 листопада — 2 грудня 2018 року

Скрін-шот "1+1"

Журналістам цього тижня вперше довелося працювати в режимі воєнного стану. Ще до його запровадження більшість трималася виважено, але «1+1» влаштував істерику. Замість фахово розібратися в ризиках і загрозах тут вимагали не обмежувати свободу слова, звинувачуючи в її гіпотетичному згортанні особисто Порошенка. Ефір «1+1» у день запровадження воєнного стану нагадував реакцію обдурених пропагандою мешканців Криму, які прийняли окупантів, побоюючись уявного «Правого сектора». Наступного дня, як і через день, і через тиждень, виявилося, що їхні страхи не мали підстав.

Найкраще в ситуації зорієнтувався Ляшко. Він заявив, що це його фракція змусила владу пом’якшити умови воєнного стану. Це нагадало описану автором теорії когнітивного дисонансу Леоном Фестінгером історію. У 50-х роках у США група людей настільки вірила, що кінець світу і пришестя інопланетян настане 21 грудня 1954 року, що незбутність цього, як їм здавалося, невідворотного факту лише посилила їхню віру. Бо їх переконали в тому, що їхніми молитвами вдалося відвернути цю фатальну дію.

26 листопада, понеділок

Очевидно, що всі випуски праймових новин цього дня будувалися довкола запровадження воєнного стану. Починали або з огляду подій у Верховній Раді, де мали вирішити, чи запроваджувати воєнний стан, або із хронології подій у Керченській протоці, де росіяни атакувати і взяли в полон 24 українських моряків. Більшість каналів спершу повідомляла лише про 23 затриманих, як і йшлося в офіційних повідомленнях української сторони. Лише «1+1», «Інтер» та «UA: Перший» доповнили інформацію, що в заявах росіян фігурує 24 особи.

Через прямі включення з парламенту в сітці мовлення каналів відбулися зміни. Тому на 5-му аналізувався більш ранній випуск о 18:00, коли ще не було достатньо відомо про перебіг розгляду головного питання у парламенті. На «UA: Першому» аналізувався спецвипуск о 22:00. Він був присвяченій виключно головній темі: воєнний стан і рішення парламенту, все, що відомо про стан моряків, протести під консульством Росії в Одесі та посольством у Києві, та протести власників авто на європейській реєстрації.

Щодо перспективи запровадження воєнного стану більшість телеканалів налаштовувала аудиторію «зберігати спокій». Але не «1+1». Випуск розпочали з ексклюзивних кадрів розміщення затриманих українських кораблів у Керченському порту. А от у включенні Марії Васильєвої з парламенту — суцільний дисбаланс. Репортерка почала з того, що на момент включення вже було відомо: про другу редакцію указу Президента, де йдеться про 30, а не 60 днів воєнного стану, і про намір призначити президентські вибори на 31 березня 2019 року. Пункт указу щодо обмеження прав і свобод на час дії воєнного стану був однаково викладений в обох редакціях і містить слово «можуть обмежуватися», а не «будуть обмежені». Але Марія Васильєва ще й додає від себе: «Але, власне, уже з тими обмеженнями, які за наполяганням фракції було внесено в указ уже в другій його, новій версії, все одно багато фракцій залишилися непримиренними, тому що є дуже, як вони кажуть, суттєво обмеження прав і свобод громадян. Ну, зокрема, йдеться про обмеження права власності, права на свободу слова, право мирних зібрань та навіть права на віросповідання чомусь та освіту. Власне, взяли і вписали все, що завгодно».

Аргументів МЗС чи ВМС у сюжеті взагалі немає. І хоча на момент включення вже було відомо, що Президент ініціює призначення виборів на 31 березня 2019 року, у сюжеті все одно обмусолювали тези, що воєнний стан запроваджується, аби затягнути виборчий процес та обмежити права громадян. Далі негативні наслідки тільки роздуваються ще добрих 15 хвилин випуску й подаються як доконаний факт, а не версія. Чому воєнний стан запроваджується лише тепер, а не у 2014-2015 роках — звучить як риторичне запитання. Хоча відповіді на це запитання звучали досить аргументовано.

Весь негатив ще й нагнітають емоційною подачею та перекрученнями. Наприклад, радять глядачам «на місяць забути про гарантовані права і свободи». Наталія Мосейчук каже: «Натомість воєнний стан Порошенка жодним чином не обмежує будь-яку діяльність держави-агресорки на території України». Це виглядало, щонайменше, дивно й некомпетентно, адже санкції проти Росії в Україні діють, і міжнародні угоди з Росією переглядали ще до загострення агресії.

Щоби пояснити, що насправді відбувається, журналісти мали би звернутися до експертів, зібрати різні думки й подати їх збалансовано. Але враження, ніби в ефір «ТСН» потрапляли переважно власні емоції та лише ті застереження, які вкладалися в дискурс «зради». Вишенькою на цьому торті стала заява «ТСН», якою редакція вимагала не обмежувати їхнє право на свободу слова: «Воєнний стан як спроба обмежити свободу слова і права і свободи громадян по всій територій України», — заявила Наталія Мосейчук так, ніби це головна мета особливого режиму.

Ковток адекватності в цьому ефірі дали включення власкорів із Одеси, Маріуполя та Донеччини на лінії зіткнення. Вони повідомляли, що висновки робити рано, поки що все спокійно й армія у бойовій готовності.

Також «1+1», «Інтер» і «112» дали заяву президентів Кравчука, Кучми та Ющенка, які розкритикували запровадження воєнного стану. «Воєнний стан не найкраща відповідь на агресивні дії Росії в Азовському морі», — повідомила ведуча «ТСН». При цьому не акцентувала, що президенти не проти запровадження воєнного стану як такого, а вимагають, щоби це не вплинуло на вибори. Хоча, знову ж таки, на цей момент уже було відомо, що скасовувати вибори не планують, а заяви МВФ підтверджують підтримку навіть в умовах воєнного стану.

На «Інтері» почали з народного депутата Юрія Бойка, який звинуватив Порошенка у спробі зірвати вибори; далі градус напруги пішов на спад: Тетяна Острікова із «Самопомочі» висловила занепокоєння відсутністю чіткого розуміння, які права і свободи можуть бути обмежені; Андрій Білецький із «Нацкорпусу» говорив, що строки мають бути зменшені, якщо не йдеться про політичні мотиви; Олексій Гончаренко з БПП казав, що воєнний стан — єдиний спосіб відповісти на російську агресію. Але завершили цей сюжет неінформативним пафосом і страшилками від Ляшка: «Порошенко хоче узурпувати владу. Це фактично військовий стан і оголошення війни не проти агресора. Це оголошення війни проти кожного українського громадянина, який вважає, що Порошенко — поганий Президент».

Далі — звернення Порошенка до українців. Також включенням із Верховної Ради дали фрагмент виступу Олександра Турчинова: «Тимчасово на період дії правового режиму воєнного стану можуть, — шановні депутати, я підкреслюю: можуть, — обмежуватись конституційні права і свободи людини і громадянина відповідно до законів і Конституції. Хто дивився вчорашнє засідання Ради національної безпеки і оборони, той міг побачити у виступі Президента жорстку позицію, що він не планує застосовувати цю норму».

Двічі за випуск на «Інтері» давали маніпулятивні заяви Ляшка про те, що Порошенко нібито позбавляє українців конституційних прав.

Режим «зрада» включили й на «112». Тут говорили переважно про найбільш негативні сценарії з імовірних, не оцінюючи, наскільки це можливо взагалі. Нібито й звернулися по коментарі до експертів, але ось що стверджує Артем Нікіфоров, якого підписали як юриста: «Банки матимуть право не повертати депозити, підрядники матимуть право не сплачувати там штраф, пеню. У країні буде право військової власності. Тобто до вас на вулиці матимуть право підійти хтось і забрати навіть ваш мобільний телефон». Це він стверджував ще до остаточного рішення і з’ясування механізмів дії воєнного стану в тій редакції, яка була запропонована. Це викликало підозри в компетентності та незаангажованості коментатора. Виявляється, в листопаді 2017 року Артем Нікіфоров був у студії «Радіо Вєсті» як політолог, а у 2018-му на УНІАН вже зазначали, що він є координатором партії «Основа» в Києві. Лідером партії є Сергій Тарута.Підливає оливи у вогонь і сам автор сюжету Іван Петриченко: «Влада також може примусово залучати населення до оборонних робіт, зокрема розбирання завалів чи риття окопів. На вулицях перевірятимуть документи, оглядати речі та автомобілі». Тобто знову це викладається як істина в останній інстанції, а не можливе обмеження.

На другому тижні воєнного стану вже очевидно, що ці страшилки не справджуються, а редакціям варто було більш зважено подавати неймовірно чутливу тему.

Сильні

Олексій Сімаков на СТБ пояснив, що таке воєнний стан, поспілкувавшись із експертами. У результаті є наголос на тому, що обмеження свобод лише можливе, але в разі конкретних дій і незгоди з ними їх можна оскаржувати в суді. Експерти пояснюють, для чого юридично потрібен воєнний стан і які він може мати наслідки: спокійно, із критикою та застереженнями, без уявних загроз та паніки.

Попри всю істерику на «ТСН», у тій частині, що не стосувалася політичних розбірок, журналісти працювати якісно. Наприклад, знайшли в архівах відео з командиром «Бердянська», зняте під час навчань. Воно було дуже доречним, оскільки там він каже про позицію у випадку військової агресії. Також журналісти, як і більшість новинарів з інших каналів, відшукали родичів моряків.

Сумнівні

На каналі «Україна» представили «соцопитування» Ляшка, який опитував людей на вокзалі. «От найкраща соціологія. Їдь на вокзал і говори із людьми. А вони сидять по кабінетах, бояться вийти до людей і почути їхню думку», — заявив політик.

«Агресію Росії в Азовському морі також обговорили президент Європейської Ради Дональд Туск та лідер партії “Народний фронт” Арсеній Яценюк у Брюсселі», — повідомила Інна Шевченко на ICTV. Аналогічне повідомлення з цитатою Яценюка вийшло й на каналі «Україна». Хоча не зрозуміло, який стосунок має лідер «Народного фронту» до представництва позиції України, адже офіційної посади він не має й такі зустрічі можуть бути лише приватними, як із лідером однієї з політсил.

На «Інтері» народний депутат Сергій Каплін пообіцяв нові пільги ветеранам війни на Донбасі. «Незабаром вони сплачуватимуть єдиний соціальний внесок, що майже втричі нижчий від фіксованого страхового. Відповідний законопроект уже зареєстровано в парламенті. У комітеті соцполітики вважають, це допоможе працевлаштувати кількасот тисяч ветеранів, які нині шукають роботу», — повідомила ведуча. Коментує лише Каплін: «Кожен, хто тримав у руках зброю, хто ризикував своїм життям, кожен ветеран, кожному має бути приділена особлива увага держави. Ми такий пакет законопроектів, ініціатив сьогодні напрацювала і передали».

І не забули на каналі «Україна» розповісти, як Рінат Леонідович один допомагає мешканцям Донбасу. Це цитата. «Ренат Леонидович один, он всем помогает, огромное ему спасибо», — каже жителька Гранітного, що на Донеччині.

27 листопада, вівторок

У новинах відстежували становище полонених моряків, реакцію світу на події в Азовському морі та курс долара. Кожен випуск містив роз’яснення про те, що ж зміниться у регіонах із запровадженням воєнного стану. Такі сюжети досить подібні одне до одного на всіх каналах, різняться лише назви регіонів. Але практично всі зводяться до того, що посилили заходи безпеки, біля міст з’явилися блокпости, де можуть зупинити й перевірити автівки.

На «UA: Першому» та СТБ говорили про активність чоловіків у Черкасах і Вінниці, які самі зголошувались до військкоматів. На 5-му каналі розповіли, що укріплювати окопи військовим під Маріуполем допомагали навіть школярі.

На каналі «Україна» в сюжеті про полонених моряків родичі Михайла Власюка скаржилися, що самотужки шукали адвоката, й ніхто з офіційних осіб в Україні з ними не зв’язався. Втім, у представників влади не уточнили, чи правда це й чому так сталося. Загалом протягом цих днів у ЗМІ звітували, що всі полонені військові мають адвокатів і про це подбала держава.

На СТБ нагадали, як парламент голосував за воєнний стан. У сюжеті Сергія Яременка не дотиснули тему про суперечності у заявах Юлії Тимошенко. «Я хочу нагадати, що фракція "Батьківщина" з перших днів, коли Росія почала проти нас війну, країна агресор, ми вимагали введення воєнного стану», — заявила вона. Кореспондент дав і позицію Ірини Геращенко, яка нагадала Тимошенко про протокол засідання РНБО у 2014 році, в якому лише Турчинов наполягав на воєнному стані. А про зміст цього протоколу журналіст не нагадав. У документі позиція Тимошенко сформульована як «ніякого воєнного стану», але вже в серпні 2014-го вона заявляла про необхідність його запровадження. Тому у своїх заявах про позицію «з перших днів» вона справді лукавить.

Сумнівні

На ICTV, Україні, «Інтері» вийшли паркетні новини про заяви Володимира Гройсмана про те, що пенсія буде проіндексована. Хоча це має відбуватися без додаткових заяв прем’єра.

На «Україні» у студії Ляшко розповідав, що це, виявляється, саме його фракція змусила Президента не обмежувати права і свободи громадян. Насправді цього не планували робити від початку, і про це свідчили відповідні заяви Порошенка й Турчинова.

Також на «Україні» вийшла заява Олександра Вілкула, що воєнний час «не на часі». Те саме, але від народного депутата з відколотого крила «Опозиційного блоку» Юрія Бойка, дали на «Інтері»: «Опозиція оскаржить рішення про введення воєнного стану. Адже остаточний Указ, який опублікували в “Урядовому кур'єрі”, містить не ті норми, за які напередодні голосували в парламенті. Та й розглядали документ із численними порушеннями регламенту. Про таке заявив засновник “Опозиційної платформи — За життя” Юрій Бойко». Нагадаємо, в «Урядовому кур’єрі» спочатку було надрукований указ стосовно рішення РНБО, який не був остаточним, а не закон щодо введення воєнного стану.

Також на «Інтері» Сергій Каплін закликав ветеранів-силовиків об’єднатися й заявив: «Офіційно заявляю: всі військові пенсіонери, пенсіонери Збройних сил, пенсіонери Міністерства внутрішніх справ, колишні міліціонери, сьогоднішні поліцейські, афганці, чорнобильці, діти війни — всі на нашій стороні і всі готові на сьогодні об'єднуватися і добиватись аби їхня людина прийшла до влади в країні». Також на «Інтері» розповіли про те, що Наталія Королевська взяла участь у Жіночому форумі в Ісландії, показавши не так форум, як політикиню на ньому.

А на каналі «Україна» було все стабільно — вийшов щоденний сюжет про те, як Рінат Ахметов допомагає дітям.

28 листопада, середа

Усі відстежували арешт українських моряків окупаційною владою в Криму. Вставляли також коментарі родичів військових про те, що їм відомо про стан бранців. Зокрема, ті повідомили, що Василь Сорока і Андрій Ейдер змогли вийти на зв’язок.

Також перевіряли стан справ у регіонах, де запроваджено воєнний стан. Попри панічні настрої понеділка, цього дня всі як один звітують: заходи безпеки посилили, але життя людей це ніяк не змінило, навіть сіль із прилавків не згрібають. У Маріуполі провели акцію проти російської агресії. Хоч і не дуже чисельну, але знакову, і про це сказали «1+1» та «UA: Перший». Канали «Україна» та «Інтер» розповіли, як ширяться фейкові есемес, що нібито закликають людей приходити у військкомати.

Майже не поміченими лишилися президентські вибори у Грузії. Про них повідомили тільки 5-ий канал, ICTV та «UA: Перший».

Сумнівні

На «Україні» та «Інтері» вийшла однакова заява Олега Ляшка, який критикує «Нафтогаз» нібито за те, що компанія не пустила аудиторів із Рахункової палати. Позиції ні аудиторів, ні «Нафтогазу» в их повідомленнях немає.

На «Україні» у студії народний депутат від «Опоблоку» Олександр Вілкул із критикою рішення про запровадження воєнного стану. Також у випуску цитували інтерв’ю Яценюка виданню EUactive, хоча інформаційної цінності для українського глядача це інтерв’ю не має.

Як і щодня, звіт про благодійність Ріната Ахметова показали на каналі «Україна».

На «Інтері» критикували медичну реформу. Мовляв, хоч зарплати й підвищилися в лікарів, але медсестри отримують мінімальну зарплату. Це правда. Але для того, щоб розібратися в ситуації, а не сипати маніпуляціями, авторці Ірині Розовій варто було запитати в Міністерства охорони здоров’я, чим зумовлена така несправедливість і що з цим мають робити, а не розповідати: «Натомість керівник МОЗ активно дає поради щодо найактуальніших для українців питань. Так, на своїй сторінці у Фейсбуці Уляна Супрун розтлумачила, як правильно їсти сало».

Також на «Інтері» знову Наталія Королевська на Жіночому форумі в Ісландії. Тут же піар голови Харківської обласної державної адміністрації Юлії Світличної, яка обіцяла підтримку харківським інноваторам та розвитку науки. Сергій Каплін анонсував запуск гарячої лінії щодо соціального захисту, називаючи це своєю персональною ініціативою.

На «1+1» вийшов сюжет про відпочинок у «Буковелі», що, вочевидь, просуває послуги курорту, який має з каналом спільного власника. А на СТБ в останньому сюжеті випуску запросили на виставу Winterra від Костянтина Томільченка та Олександра Братковського. Мовою цифр це означає купувати квитки на виставу вартістю від 200 до 2500 грн.

29 листопада, четвер

Моряків перевозять із Криму до Москви, на їхню підтримку збирають кошти. Чергові докази російської агресії в Азовському морі оприлюднила СБУ, подальша напруга в морі, світ думає, як впливати на Москву. В регіонах із воєнним станом нічого не змінилося. А у Стамбулі вирішують долю української автокефальної церкви: Синод Вселенського патріархату мав визначити дату об’єднавчого Собору православної церкви. Такою була картина дня в новинах усіх телеканалів.

Канал «Україна», «1+1» та СТБ розповіли про ревізію в Києво-Печерській лаврі. Митрополит Павло заявив, нібито проти нього відкрили «секретну справу» і переслідують. У Мінкульті та СБУ пояснили, що реагують на звернення народних депутатів, які остерігаються, що перед створенням української автокефальної церкви служителі Московського патріархату вивозять святині й цінності з лаври.

На «1+1» кореспондентка Неллі Ковальська показала приклад оперативної роботи. Через 20 хвилин після отримання комюніке священного синоду вона вже передавала в ефірі його основні положення. На«Інтері» та СТБ новини про томос коментував лише Порошенко.

Сумнівні

На «Україні» Сергій Тарута хвилювався за два маріупольські заводи, які страждають від агресії в Азовському морі. Йдеться про підприємства компанії «Метінвест», що належить власнику каналу «Україна» Рінату Ахметову. «Один з ініціаторів конференції Сергій Тарута каже: морський колапс — удар по вітчизняній важкій промисловості», — повідомив у своєму сюжеті Микола Антофійчук.

Також на «Україні» подякували Ахметову за допомогу мешканцям Донбасу. У студії каналу зі своїми оцінками останніх подій був Валентин Наливайченко. З одного боку, він екс-голова СБУ й достатньо компетентний, щоби коментувати тему воєнного стану та безпеки. З іншого —  представляють його як голову руху «Справедливість» і пропонують розповісти про свій «азовський пакет санкцій». Політик розповідає про потребу запровадити внутрішні санкції: «В Обленерго українських до цього часу російський капітал. Чому так? Запроваджено ж воєнний стан. Вже третя доба в Україні діє воєнний стан правовий режим. Значить, і Запоріжжяобленерго, і інші енергетичні об'єкти, де ще є присутній російський капітал, мають бути вжиті всі заходи урядом і державою для того, щоб витиснути цей капітал і повернути державну власність, стратегічні об'єкти, особливо енергетики».

«Конституційний суд дав добро на заборону продавати землю іноземцям», — повідомили на «Інтері». А коментував цю подію лише Олег Ляшко. Також на «Інтері» розповіли, що народний депутат Сергій Каплін попрацював у Полтаві. Це геть не є новиною, оскільки це рутинна щоденна робота. А також повідомили, що «на запрошення нардепа Сергія Рудика до парламенту на екскурсію прийшли люди з інвалідністю з Канівського району». Коментував це повідомлення лише сам Рудик, тож очевидно, що таке повідомлення з’явилося з метою піару політика.

Сюжет «Інтера» про ревізію в Києво-Печерській лаврі передає позицію лише церкви Московського патріархату, яка нібито не розуміє причин такої ревізії. Митрополит Павло, намісник Києво-Печерської лаври, скаржиться на тиск і погрози з боку влади, а коментарів ані Мінкульту, ані СБУ щодо мотивів перевірки в сюжеті немає. Хоча позиція їхня була відома. «Якщо будуть дійсно таки тиснути по телефону, що будуть обшуки, я не буду осторонь стояти, тому що я можу дати, хай ідуть, обшукують. Я не маю нічого абсолютно те, що було би загрозою для моєї Батьківщини, але інтереси церкви відстоювати буду», — каже Павло, і додає: «Я свідчу вам, що в нас немає Московського патріархату, в нас є Українська православна церква». Це маніпуляція, оскільки Російська православна церква визначає УПЦ як самоврядну церкву у складі Московського патріархату.  Та й сам митрополит Павло в інтерв’ю Соні Кошкіній визнав, що церква, до якої він належить, російська.

30 листопада, п’ятниця

Обмеження на в’їзд росіян до України, підтвердження про перевезення полонених моряків до Москви, обшуки в маєтку намісника Києво-Печерської лаври митрополита Павла, в Буенос-Айресі стартував саміт Великої двадцятки, а в Києві запустили залізничний експрес до аеропорту «Бориспіль». Такі основні новини п’ятниці. Не аналізується випуск «Інтера», оскільки замість вечірніх новин цього дня виходять підсумки тижня.

Ці теми канали подавали приблизно на одному рівні без пересмикувань і маніпуляцій. Про рішення Європейського суду з прав людини зобов’язати російську владу надати інформацію про стан здоров’я й причину затримання українських моряків повідомили на «Україні» та «UA: Першому». Але загалом про світовий осуд політики Кремля тримали в курсі всі.

Особливо іронічними до митрополита Павла були на СТБ, повідомивши, що він зібрав журналістів, але поставити питання не дав. Лише заявив свою позицію.

Про передпоказ постановки «Номери» за п’єсою Олега Сенцова розповіли лише на СТБ.

Сильні

На «1+1» Олександр Загородній і Наталя Нагорна підготували підбірку з архівних кадрів до п’ятої річниці розгону студентів на Майдані. У сюжеті Нагорної йдеться про зворушливий епізод, коли подружилися двоє чоловіків: протестувальник, що шукав прихистку після нападу силовиків, та служитель Михайлівського собору, який відкрив йому двері та дозволив сховатися у храмі.

«UA: Перший» порушив непопулярну, але важливу тему: діяльність центрів пробації. Приводом стала виставка з історіями людей, котрі пройшли реабілітацію в таких центрах. Ідеться про осіб, які вчинили нетяжкі злочини і яким присудили обмеження волі. На відміну від в’язниці, центри пробації пропонують змінити спосіб життя й мислення, позбутися кримінального минулого та знайти собі застосування, не порушуючи закону.

Сумнівні

На каналі «Україна» обшуки в митрополита Павла коментував народний депутат Вадим Новинський: «Все эти события говорят о чем? Что государственные структуры готовятся к тому, чтобы отнять Киево-Печерскую лавру, Почаевскую лавру и передать эти жемчужины мирового православия вновь создаваемой церкви». Зрозуміло, що Новинський хоче бути в усіх матеріалах, присвячених церкві Московського патріархату, але об’єктивних підстав інтерв’ювати на цю тему саме його в журналістів немає.

На каналі «Україна» Ляшко знову критикував «Нафтогаз»: «Чому українцям надходять платіжки за неспожитий газ потрібно запитати у керівництва НАК “Нафтогазу” переконаний лідер Радикальної партії Олег Ляшко. Політик вимагає заборонити керівникам компанії полишати країну». Хоча за виставлені рахунки відповідають дистриб’ютори (переважно газові компанії), а насправді «Нафтогаз» має протилежну позицію.

Олександр Вілкул на цьому ж каналі закликав повернути трудових мігрантів в Україну, щоби ті піднімали економіку до темпів у 10 % зростання, а не 3 %, як тепер. Він запропонував свій законопроект, сказавши таке: «Это нормальная цивилизованая практика о том как защитить права наших людей. Наших трудовых мигрантов, правильный термин такой, власть выдавила войной, безработицей». Коментарів інших політиків чи експертів на цю тему у випуску не було.

На «1+1» знову анонсували прекрасний відпочинок у «Буковелі» й розповіли про початок сезону на курорті, який належить Ігореві Коломойському. Погода сприяє, снігові гармати працюють невпинно, у відпочивальників тільки позитивні емоції та захоплення. Нагадаємо, що реклама в новинах заборонена законом.

1 грудня, субота

Бачення топ-подій дня в топових телеканалів дуже різниться. ICTV почали з погодних прикрощів. Канал «Україна» — з обговорення російської агресії в Азовському морі на саміті G20. На 5-му також почали з теми про українських моряків, але в контексті недопуску адвокатів та відсутності інформації про стан військових. На «Інтері» та «UA: Першому» першими сюжетами дали хроніку подій на фронті на Донбасі. «112» найважливішою новиною дня поставили обвал даху у школі у Вишневому на Київщині. «1+1» почали з сюжету про смерть немовляти в лікарні, як переконані її батьки, через лікарську недбалість.

Сюжети до дня боротьби з ВІЛ / СНІД вийшли на каналі «Україна» та «UA: Першому».

Сильні

Абсолютно всі канали розповіли про те, що на другий день після запуску потяг із Києва до Борисполя зламався в дорозі, а частина пасажирів через це не встигла на свої рейси. Майже всі повідомляли лише факт поломки та дали коментарі обурених пасажирів на відео, виловлені в соцмережах. На «UA: Першому» попросили прокоментувати ситуацію заступника директора «Укрзалізниці». Він запевнив, що поїзд проходив стандартну щоденну перевірку на справність, а також рекомендував подавати скарги на компенсацію збитків до залізничної компанії та запевнив, що причини поломки встановлять. До того ж у сюжеті є коментар юриста, який невисоко оцінив шанси отримати таку компенсацію.

Також доповнили новину коментарем представника залізниці на «1+1».

Сумнівні

Ляшко знов виступав щодо цін на газ на телеканалі «Україна». Цього разу вже в інтерв’ю у студії. Ведуча Анна Панова навіть дещо коригує його висловлювання: «У НКРЄ КП запевнили, що всім операторам газорозподільних систем заборонили виставляти додаткові рахунки, хто порушить, їх оштрафують, а населенню, хто отакі платіжки отримав, їм обов’язково проведуть повторний перерахунок. Так само “Нафтогаз” визнав, що це незаконно, прояснив українцям, як це зробити». Так ведуча відреагувала на заяви Ляшка, що в усьому винен саме «Нафтогаз». Та попри спробу трохи розбавити маніпуляції, очевидно, що Ляшко не та людина, з якою можна серйозно і фахово, без популізму обговорювати такі питання. Ось приклад його заяв: «Крім того ми пропонуємо і вимагаємо, що було звільнено керівництво “Нафтогазу”, яке виписує собі космічні зарплати і премії, залазять у кишені до кожного українця, переводять ці гроші по закордонах, а люди потім отримують платіжки, що вони щось должні».

Далі на каналі «Україна» відзвітували про те, як Олександр Вілкул відвідав завод у Дружківці: «И я внёс целый пакет законопроектов, называется “Новая индустриализация” по поддержке нашей промышленности, по поддержке нашей экономики. Конечно машиностроение в первую очередь это затраты высокой степени добавленной в стоимость. Но сегодняшний парламент занимается чем угодно, лозунгами, криками, драками, но только не тем, что необходимо экономике, не тем что нужно людям», — сказав він і про себе в тому числі, оскільки він також є членом парламенту.

У тій же Дружківці був іще один співголова «Опоблоку» Борис Колесніков. На каналі «Україна» вирішили зробити новину про те, що він подарував 300 абонементів у басейн учням молодших класів: «Сам Борис Колесников каже: він готовий долучатися до добрих справ. Незабаром опікунські ради створять у Бахмуті, Торецьку, Слов'янську та Краматорську», — розповіла ведуча.

І знов на «Україні» розповідали, як дбає про людей Донбасу Рінат Ахметов.

На «Інтері» ж пропіарили Сергія Капліна: «Виплатити зарплати працівникам заводу “Зірка”, закликав народний депутат Сергій Каплін. 600 сімей у Шостці вже рік без зароблених грошей». Але ні сімей, ні працівників, ні адміністрації заводу в матеріалі немає, лише «дбайливий» політик.

2 грудня, неділя

Аналізується лише випуск «Інтера» замість підсумкових новин п’ятниці. Почали випуск із хроніки подій на Донбасі. Далі — заяви Порошенка, Путіна, держдепу США щодо полонених українських моряків. Коротко про події у світі та затримання українців у Грузії. Щодо останнього передали лише, що МЗС перевіряє інформацію, конкретики обмаль.

Найгостріший матеріал випуску стосується розслідування можливих зловживань у Федерації футболу. Сюжет Андрія Кравця складається переважно з нарізок архівних коментарів. Новою є інформація, що журналісти звернулися з запитом до німецької компанії, яка, за словами очільника ФФУ Андрія Павелка, рекомендувала закупити футбольне покриття в ОАЕ. Саме до цієї покупки має претензії НАЗК.

За кадром журналіст кілька разів сам підводить до висновків, що Павелко порушує норми закону. Хоча пояснення від самого Павелка в сюжеті є, але для балансу бракує компетентних коментарів від правоохоронців. До того ж сюжет порушує презумпцію невинуватості: на заставці до сюжету — безапеляційне твердження: «Корупційні схеми Павелка». Хоча низка розслідувань доводять, що підозри щодо Павелка мають підстави, але MediaSapines уже звертав увагу на те, як маніпулюють медіа на цій темі.

Крім цього сюжету, жодної політичної теми у випуску не було.

Підсумки

Підрахунок згадок про політиків включає кандидатів, які вже заявили про свій намір брати участь у президентських виборах. Він має на меті показати присутність таких політиків у новинах загалом: зі зрозумілим інформаційним приводом (переважно нейтральні новини) та без нього (переважно позитивні чи негативні згадки). Цей підрахунок також має виявити, чи блокують канали присутність окремих політиків в ефірі. Вміст матеріалів, що мають ознаки замовності, буде деталізовано в аналізі сумнівних сюжетів.

Цього тижня перелік доповнив Олександр Вілкул. Хоча він іще не заявив відкрито про своє висування, це питання, ймовірно, вирішать на партійному з’їзді 15 грудня. Але очевидно, що в нього могла з’явитися ця амбіція, оскільки він активно засвітився на каналі «Україна».

51 раз згадували або цитували Петра Порошенка. Три негативних: «Україна», «Інтер» (у заявах опонентів) та «1+1» у власних оцінках ведучої. Більша частина — 42 нейтральних, бо важливих приводів для заяв від головнокомандувача після російської агресії на Азовському морі суттєво побільшало. Шість коментарів у позитивному контексті: на ICTV, «Інтері», 5-му, «Україні» та СТБ.

Про Олега Ляшка 12 згадок: три нейтральні на ICTV, «1+1» та СТБ, та дев’ять позитивних на «Україні» та «Інтері».

Сергія Капліна п’ять разів позитивно згадували на «Інтері».

Олександр Вілкул: три позитивних сюжети на каналі «Україна».

Юрій Бойко: два позитивних сюжети на «Інтері».

Про Анатолія Гриценко дві згадки: нейтральна на «Інтері» та позитивна на ICTV.

Дві згадки про Андрія Садового на ICTV: одна позитивна, одна — нейтральна.

Двічі говорили про Сергія Таруту: нейтрально на «1+1» і позитивно на «Україні».

Бориса Колеснікова позитивно згадували в одному матеріалі на каналі «Україна».

По одній нейтральній згадці Юлії Тимошенко на СТБ, Олександра Шевченка та Дмитра Добродомова на «1+1».

Підрахунок сумнівних матеріалів включає матеріали з ознаками замовності та паркетні новини, що піарять чиновників і політиків без зрозумілої суспільної значущості їхніх заяв. Загалом протягом тижня таких був 41 матеріал: 37 новини із ознаками замовності, три паркетні новини, один промосюжет власного телепроекту (на «112»).

Таких 21 новина на каналі «Україна», 15 матеріалів на «Інтері», три на «1+1», два на ICTV, один на «112». Жодного на СТБ, 5-му та «UA: Першому».

Сім сюжетів в інтересах Ріната Ахметова на каналі «Україна».

Сім разів піарили Олега Ляшка: чотири матеріали на «Україні» і три на «Інтері».

П’ять матеріалів із Сергієм Капліним на «Інтері».

Олександр Вілкул чотири рази піарився на каналі «Україна». Ще в одному матеріалі — його колега по партії Борис Колесников.

«Опозиційна платформа — “За життя”» в новинах з ознаками замовності з’являлася менше — тричі. Два сюжети з Наталією Королевською й лише один із заявленим кандидатом у президенти Юрієм Бойком. Взагалі Бойко з’являвся на «Інтері» лише двічі за тиждень, в одному з матеріалів його поява була обґрунтована інформаційною доцільністю.

Тричі піарили Арсенія Яценюка: два матеріали на каналі «Україна» та один на ICTV.

Три паркетні новини з Володимиром Гройсманом: по одній на ICTV, «Інтері» та Україні.

Два сюжети з промоцією курорту «Буковель» на «1+1».

По одному матеріалу: Валентин Наливайченко, Юлія Світлична, Сергій Тарута на каналі «Україна».

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00, о 18:00 за 26 листопада), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00, о 22:00 за 26 листопада), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Моніторинг здійснює громадська організація «Детектор медіа» за підтримки уряду Королівства Данії. Висновки й погляди, висловлені в моніторинговому звіті, можуть не збігатися з позицією уряду Королівства Данії. Моніторинг здійснено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

comments powered by Disqus