Традиційні конопляні цінності. Моніторинг теленовин 24–30 вересня 2018 року

Скрін-шот "Інтер"

«Інтер», який найактивніше просуває інтереси «Опозиційного блоку», захищає представників цієї політсили навіть у досить екстравагантних ситуаціях. Раніше «Детектор медіа» писав про те, що одеський депутат від «Опоблоку» називає тиском перевірки правоохоронців. Повідомляючи про це, «Інтер» замовчав, що перевірки пов’язані із двома гектарами коноплі на його ділянці. На цьому тижні тему розвинули далі, виправдовуючи політика нібито давніми аграрними традиціями.

24 вересня, понеділок

Топ-темою стала реакція правоохоронців на напад на одеського активіста Олега Михайлика. Правоохоронці провели виїзну нараду в Одесі. У новинах повідомляли основні подробиці.

Сильні

Стартував спецпроект Борис Сачалка на СТБ «Шукав долі в чужім полі». Це серія матеріалів про міграцію та заманювання українців на роботу до Польщі. Перший випуск демонструє, що проект має на меті глибоко дослідити питання. Про проблему говорять не лише із заробітчанами та представниками креативного класу, котрі роблять бізнес у чужій країні, а й із працедавцями, соціологом та експертами.

На ICTV розповіли, як Дрогобичу вдалося стати містом №1 у царині відкритих даних, які це дає переваги громаді та самим чиновникам.

Сумнівні

У «паркетній манері» пішла заява Петра Порошенка про його сприяння незалежності судової реформи на ICTV, «Україні», «Інтері» та 5-му каналі. Із Володимиром Гройсманом також серія паркетних новин, але вже на різні теми: покращення в економіці, форуму діалогу із владою в Тернополі та обіцянки якісних доріг. Ці матеріали містять лише декларації топ-посадовців, є неповними й незбалансованими.

На «Україні» обов'язкова складова випуску — сюжет про діяльність фонду Ріната Ахметова.

На «Інтері» Сергій Каплін вимагав зменшити вартість проїзду в Полтаві. Сергій Рудик відстоював інтереси Запорізького титано-магнієвого комбінату. Його пропозицій, як вирішити проблеми, в матеріалі немає, але йдеться, що політик стурбований долею підприємства та його працівників. Також на «Інтері» анонс акції протесту профспілок, без персоналій, але подія ще не відбулася, а про неї вже говорять. Лідером профспілок себе позиціює постійний герой «Інтера» Сергій Каплін.

«Опозиційний блок» також на «Інтері» апелював до давніх аграрних традицій, виправдовуючи свого депутата на Одещині Анатолія Чередниченка. У того на полі виявили два гектари коноплі. Втім, обшуки та дії правоохоронців у депутата на каналі пов’язують не з нелегальною плантацією, а з політичним тиском. «Испокон веков так называемая дичка массово растет на окраинах дунаевских плавней. Коноплю вперемешку с сорняками селяне всегда перепахивали тракторами, а тут Нацгвардия, полиция, спецоперация…», — дивується кореспондент Андрій Анастасов.

Далі у випуску йдеться про творчі ініціативи екс-заступниці голови Адміністрації Президента за часів Януковича Ірини Акімової. Колишня соратниця Януковича каже, ніби в такий спосіб просуває жіноче мистецтво, зокрема і власне: «Ирина Акимова: эта выставка имеет одну цель — промотировать женское искусство Украины, которое заслуживает этого промотирования, помогать женщинам, которые работают в искусстве, выражать себя, иметь доступ к выставочным залам. На этой выставке я представила и свой проект, который называется "Ритмы эпох". Я пытаюсь показать смену эпох со всеми социальными, политическими, жизненными противоречиями, но сквозь очаги или сквозь зрение музыки».

25 вересня, вівторок

Знову під час військових навчань вибухнув міномет «Молот», а в Нью-Йорку проходили заходи Генасамблеї ООН.

Сумнівні

На ICTV тільки поширили заяву УПЦ Московського патріархату: «Ведуча: Українська православна церква Московського патріархату вимагає, щоб екзархи, представники Вселенського Патріарха Варфоломія, покинули Україну. Таку заяву оголосили після засідання синоду в Києво-Печерській лаврі». Речник церкви називає візит екзархів втручанням у церковні справи. Альтернативної позиції в повідомленні не дали.

На «Україні» поширили заяву Володимира Гройсмана з елементами критики «Укрзалізниці»: «"Укрзалізниця" тимчасом заявляє про намір і далі підвищувати тарифи на вантажні перевезення. Збільшення вартості перевезень втричі вважають економічно обґрунтованим. Очільник уряду наголошує: односторонніх рішень "Укрзалізниці" у перегляді тарифів не підтримає, воно має бути погоджене з виробниками, які транспортують залізницею сировину та готову продукцію». Тут позицію «Укрзалізниці» проігнорували. Раніше на залізниці повідомляли, що ціни промисловців перевищують зростання цін на перевезення.

Також на «Україні» звітували про благодійність Ріната Ахметова на Донбасі.

На «Інтері» народний депутат Сергій Каплін вимагав знизити вартість проїзду в полтавських тролейбусах. Його коментар єдиний у матеріалі на цю тему, тож, вочевидь, метою його є не проблема, а піар політика. Також у випуску — сюжет про наміри регіональних газових компаній провести акцію протесту. «Сотрудники газовых компаний готовятся к акциям протеста. Это вынужденный шаг на фоне текучки кадров и мизерных зарплат», — повідомила ведуча. На заставці сюжету в цей час фраза: «“Нафтогаз” уничтожает газовую отрасль?». У сюжеті містяться коментарі на захист цієї позиції від представників газових компаній, що належать Дмитру Фірташу, а також критика політики «Нафтогазу» народним депутатом, співголовою «Опоблоку» Юрієм Бойком.

26 вересня, середа

До річниці вибухів на Вінниччині ICTV, «Україна», «1+1» та «UA: Перший» нагадали про результати розслідування та виконання обіцянок щодо компенсацій мешканцям за зруйноване житло. На «1+1» повторили минулорічний досвід: студійний ефір поєднували із прямими включеннями з Павлівки на Вінниччині.

На ICTV, 5-му та СТБ говорили про перспективи автокефалії у зв’язку із заявою УПЦ Московського патріархату. Матеріали включали різні погляди на томос та пояснювали значення процедури.

Сильні

На 5-му журналістка Евеліна Михайленко розповіла про процес утилізації ядерного могильника в Цибулевому на Кіровоградщині. У рамках співпраці з НАТО на це витратять мільйон євро. На завершення поданий бекґраунд проблеми: «Кор.: Першим проектом у межах співпраці з НАТО стала утилізація могильника Вакуленчук, що на Житомирщині. Півтора роки тому звідти вивезли тридцять тон радіоактивних відходів. Окрім Цибулевого, в Україні залишаються ще чотири таких могильники: один на Івано-Франківщині, решта на окупованих територіях — два у Криму та один у Донецьку». Тема стосується безпеки та освоєння солідного бюджету міжнародної допомоги. Тому суспільству важливо повідомляти про це. 5-й — єдиний, хто зробив це в день проведення відповідної прес-конференції.

Сумнівні

На каналі «Україна» просували заяви Олега Ляшка з деклараціями про захист інтересів аграріїв. Та щоденний сюжет про турботу фонду Ахметова про мешканців Донбасу.

На «Інтері» піарили лідера «Опоблоку» Юрія Бойка та народного депутата Сергія Капліна. Бойко вимагав пільги для фермерів, а Каплін знову вимагав зменшити вартість проїзду в Полтаві. Такі коментарі політиків мають на меті посилити їхню підтримку в суспільстві, але не є приводом для новин.

27 вересня, четвер

Сумнівні

«1+1» захищали інтереси свого медіахолдингу в протистоянні з Нацрадою. «Дніпропетровщина без телебачення», — перебільшує ведуча. Бо ж далі додає: «Нацрада з питань телерадіомовлення не видала ліцензії на цифрове мовлення місцевим осередкам телеканалу "2+2" у шести регіонах Дніпропетровської області». Отже йдеться лише про один телеканал, а не телебачення загалом. У сюжеті Дмитра Фурдака юристка «1+1 медіа» Тетяна Смірнова називає дії Нацради політикою подвійних стандартів. А з позиції Нацради підібрані лише коментарі, що вказують на начебто слабку позицію опонентів із Нацради. Тож усі озвучені в матеріалі аргументи обслуговують лише позицію, вигідну медіагрупі, а не показують полярні думки в їхній сукупності та відсторонено.

«Паркетні» запевнення Володимира Гройсмана у підтримці інновацій поширили на ICTV та «Інтері». Тут лише синхрони прем’єра, інших дотичних до теми осіб чи експертів не було.

У студії каналу «Україна» обговорювали безпекові питання з екс-головою СБУ, але у статусі лідера руху «Справедливість», Валентином Наливайченком. Він розмірковував про ситуацію з видачею угорських паспортів на Закарпатті та блокадою суден в Азовському морі. Також на «Україні» звіт про меценатство Бориса Колесникова, а в іншому сюжеті — Ріната Ахметова.

На «Інтері» дали «паркетну» новину з Юрієм Луценком. Ідеться, що він відзвітував про висновки щодо експертизи мінометів «Молот». Але змісту висновків у повідомленні так і не озвучили.

У справі Миколи Мартиненка на «Інтері» дали тільки позицію його захисту. Лідер «Опоблоку» Юрій Бойко зустрічався із представниками середнього бізнесу в Запоріжжі та скаржився на ціни на газ та дефіцит для невеликих підприємств. «Лидер "Оппозиционного блока" уверен, тарифы на газ завышены как минимум в два раза. И если их снизить, эффективнее заработает экономика. Соответственно — вырастут зарплаты. А отечественная продукция станет конкурентной на мировом рынке», — сказав кореспондент Костянтин Редін.

28 вересня, п’ятниця

Не аналізується випуск «Інтера», оскільки цього дня виходять підсумкові новини.

Кілька якісних матеріалів вийшло про ситуацію з коштами на операції за кордоном для онкохворих: на 5-му, СТБ та «UA: Першому». У цих матеріалах зважено подали позицію пацієнтів та МОЗу. На «UA: Першому» повідомили, що надіслали запит на коментар і до Мінфіну, який готує зміни до бюджету.

Сильні

Тетяна Фруктова на «1+1» розповіла про відкриття австралійських вчених у боротьбі з раком. Журналістка зв’язалася безпосередньо з науковцем, який входить до групи дослідників, та доступно пояснила механізм. Ідеться про молекули, що зупиняють поділ та розвиток ракових клітин.

Сумнівні

На ICTV та «1+1» поширили обіцянки Юлії Тимошенко переформатувати ринок газу й ліквідувати компанію «Нафтогаз». Якщо вона стане Президентом. Політикиня стверджує, що таке рішення відповідає інтересам українців. Ці повідомлення не містять ніяких експертних коментарів чи бодай бекґраунду про внесок Юлії Тимошенко у становлення сучасного газового ринку в Україні.

У випусках піарили одразу кілька благодійних ініціатив. На ICTV розповідали: «Незмінно ратує за підтримку науки, розвиток технологій та сприяння талановитій молоді в Україні на державному рівні благодійний фонд Леоніда Кучми «Україна». На каналі «Україна», як і щодня, — історії про благодійність фонду Ріната Ахметова.

Також на каналі «Україна» вийшов сюжет в інтересах компанії ДТЕК Ахметова. Три хвилини ефіру присвятили сюжету про те, як завантажують і вивантажують у Бердянському порту деталі майбутніх вітряків, призначені для Приморської вітряної електростанції. Вантаж навіть знімали дроном, тобто на підготовку сюжету витратили немало ресурсів. «Это очень высокопрофессиональный груз. Он не габаритный, многие части имеют практически предельный вес для работы с спаренными кранами, что требует мастерства докеров, крановщиков», — каже працівник порту. Інформація, що поширюється, — надто специфічна й не містить суспільно важливого компоненту.

На каналі «Україна» Борис Колесников як лідер «опозиційного уряду» вимагав від влади підтримати працівників транспортної галузі. У матеріалі не дали слова навіть самим працівникам, зосередившись лише на «турботі» політика про них. Також у випуску транслювали вимоги Олега Ляшка про підтримку національних виробників агротехніки.

29 вересня, субота

У випусках говорили про появу нових світлин Олега Сенцова, який на той момент голодував уже 139 днів. На ICTV та «1+1» згадали про вибух у Донецьку під час з’їзду «Компартії ДНР». Цього дня з технічних причин не оглядається випуск новин на 5-му.

У Києві відбувся марш людей з інвалідністю. Вони привертали увагу до проблем, із якими стикаються щодня. Некоректні означення людей з інвалідністю містилися в новинах ICTV («люди з обмеженими можливостями»), «1+1» («візочники»). Про те, чому варто уникати таких означень і як називати людей з інвалідністю (людьми з інвалідністю) раніше вже пояснював співзасновник організації «Доступно.UA» Дмитро Щебетюк.

Сумнівні

У трьох містах України — Маріуполі, Запоріжжі та Кривому Розі — пройшли екологічні акції протесту. На «Інтері» цю подію замовчали, хоча у випуску згадували про події в Маріуполі, а саме відзначення Дня міста.

На каналі «Україна» знову звинувачували активістів у політичній ангажованості. Раніше на каналі Ахметова переконували, що активісти мають на меті політичні вимоги та нібито збурюють суспільство перед виборами. Про це каже юрист Василь Сметана й людина, яка нібито брала участь в акції та роздавала нібито партійні газети, назви яких у сюжеті не називають. На відеоряді не видно, щоб на акції були присутні політичні прапори чи символіка. Протест стосувався забруднення довкілля підприємствами, що входять до групи компаній Ріната Ахметова. Кореспондент Сергій Ковальський доводив нібито беззмістовність акції та вимог активістів: «Насправді ж два роки тому програму екомодернізації підприємств Маріуполя обговорювали та узгоджували з громадою та керівництвом області. Учасники акції певно не знають, що на нові очисні споруди підприємства які вони прийшли пікетувати витратять 8 мільярдів гривень». Наприкінці матеріалу автор стверджує, що місцеві мешканці не долучалися до акції. Чисельність учасників у матеріалі не вказали.

Тим часом у випуску звітували про програму «Здорове серце» від благодійного фонду Ріната Ахметова.

На каналі «Україна» Олег Ляшко вимагав зниження цін на ліки, а на «Інтері» — підтримки фермерів.

На «1+1» нахвалювали праймериз до президентських виборів у партії «Укроп». «Такі праймериз дуже популярні у Сполучених Штатах, Великій Британії, Ізраїлі, Іспанії, а віднедавна в Італії та Франції. У США через попереднє партійне голосування обирають півтисячі посади: від територіальних делегатів до президента. Аби згодом кілька кандидатів від однієї партії не відбирали один в одного голоси. В Україні "Укроп" став першою політичною силою, яка зважилася на праймериз», — стверджувала авторка Тетяна Хомич. Хоча практика праймериз не нова для виборів в Україні.

На «Інтері» про свої політичні плани йти у Президенти заявив народний депутат від БПП і віднедавна «лобіст екологічних питань» Сергій Рудик. Він уже не раз з’являвся на «Інтері» під прапорами Партії зелених. Там йому й запропонували стати їхнім кандидатом.

30 вересня, неділя

Українці у США, Німеччині, Португалії вимагає звільнити українських політв’язнів у Росії, аналогічну заяву зробили представники Латвії в ООН та низка інших представників світової спільноти. Їхні заяви стосувалися другої річниці перебування Романа Сущенка за ґратами. Але про це не йшлося в новинах «Інтера». У неділю оглядається лише цей канал, замість випуску п’ятниці.

Цього дня в «Національному корпусі» заявили про напад на приймальню їхнього лідера Андрія Білецького. Про це на «Інтері» також не повідомили, хоча подібні заяви «Опозиційного блоку» на каналі поширювали неодноразово. Це може свідчити про незбалансоване ставлення до політичних сил. Доводити прихильність «Інтера» до «Опоблоку» буде зайвим, адже це очевидно.

Випуск розпочався репортажем із передової. Далі про участь українських миротворців у місії в Конго. Йшлося про зоозахисні марші, що пройшли у столиці та регіонах, і про інші регіональні новини.

Надмірну увагу приділили участі голови Харківської ОДА Юлії Світличної у Слобожанському ярмарку. І наступний матеріал висвітлює участь народного депутата від «Опоблоку» Миколи Скорика на урочистій службі у храмі УПЦ Московського патріархату на Одещині.

Про що йшлося в підсумкових новинах цього дня, читайте в моніторингу телетижневиків.

Підсумки

Протягом тижня до сумнівних потрапили 46 матеріалів: 36 із них з ознаками замовності та 10 паркетних новин. Таких було 20 матеріалів на «Інтері», 16 новин на «Україні», шість на ICTV, три на «1+1», одна на 5-му. Відвертих маніпуляцій не було в новинах СТБ, «112» та «UA: Першого».

В інтересах Ріната Ахметова — сім сюжетів на каналі «Україна».

Сім матеріалів, ангажованих в інтересах «Опозиційного блоку»: чотири на «Інтері» та два на «Україні». На каналі «Україна» світився тільки Борис Колесніков.

Шість паркетних новин із Володимиром Гройсманом: по дві на ICTV, «Україні» та «Інтері».

Чотири паркетні новини з Петром Порошенком: по одній на «Україні», «Інтері», 5-му та ICTV.

Олег Ляшко — в чотирьох новинах: три на каналі «Україна», одна на «Інтері».

Сергій Рудик — дві новини на «Інтері». Із Сергієм Капліним — три новини на «Інтері».

Два матеріали з Юлією Тимошенко: по одному на «1+1» та ICTV.

По одному матеріалу: партія «Укроп» та «1+1 медіа» на «1+1»; Ірина Акімова, Микола Мартиненко, Олександр Фельдман та бізнес Дмитра Фірташа на «Інтері»; фонд Леоніда Кучми на ICTV; беззмістовний офіціоз Юрія Луценка на «Інтері»; Валентин Наливайченко на «Україні»; УПЦ Московського патріархату на ICTV.

Упереджено критичних матеріали було два: проти «Нафтогазу» на «Інтері» та проти «Укрзалізниці» на каналі «Україна».

Із методологією моніторингу можна ознайомитися за посиланням.

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00, випуск о 20:00 29 вересня), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Підготовка цього моніторингового звіту стала можливою завдяки підтримці американського народу, наданій через проект USAID «У-Медіа», що виконується міжнародною організацією «Інтерньюз». Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації.

comments powered by Disqus