Ти нам більше не дружок. Моніторинг теленовин 10‒16 грудня 2018 року

скріншот

Головною подією тижня стало обрання предстоятеля Української православної автокефальної церкви. Попри важливу роль, яку відіграв у цій події Петро Порошенко, не він став ключовою політичною фігурою тижня. Найбільше політичного піару спричинила тема розколу «Опозиційного блоку» та його наслідків. Новини каналу «Україна» просували інтереси Олександра Вілкула, Вадима Новинського та Бориса Колеснікова, критикуючи Юрія Бойка. На «Інтері» піарили Бойка і критикували його опонентів та колишніх колег по партії. Втім, і Бойко, й Новинський критикували незалежність української церкви — кожен зі свого каналу.

Протягом цього тижня вийшло найбільше матеріалів з ознаками замовності за весь 2018 рік.

«1+1» та ICTV видали по сюжету, які аналізують шанси Зеленського на президентських виборах. Але ці сюжети фокусуються лише на перевагах шоумена в ролі майбутнього політика. На ICTV стали більше показувати Анатолія Гриценка, а на «Україні» ледь не кожне геополітичне рішення коментував Арсеній Яценюк.

10 грудня, понеділок

У новинах говорили про підписання Порошенком закону про непродовження дружби з Росією, новини від захисників полонених українських моряків та міжнародні події.

На ICTV поширили фейкові 25 вимог від «жовтих жилетів» у Франції: «Зокрема, вимагають підвищення зарплат, виходу з ЄС і НАТО, заборони ГМО і пластикового посуду». Є версія, що цей перелік сфабрикований росіянами й розтиражований через мережу ботів. Ретельна перевірка достовірності цього списку могла би відвернути репортерів від помилки. Загалом у новинах протест «жовтих жилетів» подавали як однорідний, радикалів переважно ототожнювали з усім рухом, не акцентуючи, що серед протестувальників також є ті, хто засуджує силові методи. Щось подібне ми бачили на провладних українських телеканалах під час Революції гідності…

Сильні

На «1+1» написали листи полоненим морякам і отримали відповіді від двох військових: Андрія Ейдера та Василя Сороки. Щоправда, батьки Василя сумніваються в достовірності листа й пояснили репортерам, чому. Таким чином у сюжеті показали, як можна підтримувати полонених моряків, та поінформували, що про них відомо.

Сумнівні

На ICTV повідомили, що «Громадянська позиція» Анатолія Гриценка та об’єднання «Хвиля» Віктора Чумака підуть на вибори разом. Також на цьому каналі міський голова Львова Андрій Садовий відзвітував про туристичні досягнення міста, переходячи від місцевого контексту до національного: «Ми і далі будемо нарощувати свій потенціал, тому що для мене є важливим робочі місця і якісна промоція. Тому що через красивий Львів люди пізнають Україну і в них з'являється бажання сюди приїжджати». Інших думок про ситуацію у Львові канал не подав.

Уряд підтримуватиме молодь — таку обіцянку Гройсмана поширили на ICTV та «Україні».

На каналі «Україна» піарили Арсенія Яценюка, який разом зі своєю однопартійкою Лілією Гриневич зустрівся зі студентами у Львові: «П'ять головних викликів чекають Україну наступного року, вважає лідер партії “Народний фронт” Арсеній Яценюк. Ідеться про війну на українському сході, нестабільність світової економіки, трудову міграцію, проблеми в державному управлінні і президентські та парламентські вибори». Те, що Яценюк знаходить час поспілкуватися зі студентами, просто чудово, але новини в цьому немає жодної.

Також на «Україні» Олександр Вілкул говорив про потребу зупинити відтік кадрів з України. Жителі Донбасу дякували Рінату Ахметову за благодійну допомогу. Олег Ляшко вимагав заборонити використання пальмової олії у виробництві харчів.

На «Інтері» та «Україні» у справі Миколи Мартиненка наводили аргументи захисту Мартиненка: «Справа колишнього народного депутата Миколи Мартиненка є фейковою, наполягає його захист» («Україна»); «Докази у справі Миколи Мартиненка безпідставні та не можуть бути використані в суді» («Інтер»). Це перші фрази повідомлень, які лишаються головною думкою матеріалів.

На «Інтері» Сергій Каплін і Наталія Королевська знову вимагали підвищення соціальних гарантій.

Також на «Інтері» вийшов упереджено критичний сюжет щодо «Нафтогазу». Матеріал Андрія Кравця висвітлює протест під будівлею «Нафтогазу»: «Монополіст витискає конкурентів. Сьогодні біля “Нафтогазу” мітингували представники газових компаній». У кадрі видно рівно вісьмох учасників акції — співробітників газових компаній. Люди в кадрі звинувачують державну компанію в монополізації ринку: мовляв, «Нафтогаз» забирає собі 90 % із тих грошей, які споживачі сплачують за газ. Тож компанії мають борги, не можуть оновити обладнання та не виплачують зарплати. Це неправда. Зауважмо, що майже 70 % облгазів належать олігарху та співвласнику «Інтера» Дмитру Фірташу. «Нафтогаз» ініціює зміну схеми постачання газу, щоб уникнути посередників, і це явно не вигідно компаніям-транзитерам.

На «1+1» розповіли про власний благодійний проект «Здійсни мрію».

11 грудня, вівторок

Напевно, найскандальніша новина дня — рішення суду щодо Романа Насірова, яке дозволяє йому поновитися на посаді. Усі телеканали повідомляли про це без зайвої істерії, надаючи слово як захисту Насірова, так і представнику уряду в парламенті Вадиму Денисенку, який каже про подальше оскарження й недопущення повернення Насірова на посаду. Половина каналів давали цю новини в середині випуску, 5-й, «Інтер», СТБ та «112» дали першою новиною.

Про заселення резервістів у скандальний табір «Вікторія», де через недотримання правил техніки безпеки під час пожежі загинули діти, розповіли на «1+1» та «UA: Першому».

На ICTV вийшов сюжет про життя на окупованих територіях після псевдовиборів. На 5-му — про проблеми з ліками для дітей через тендери й судові позови фармацевтичної компанії, невдоволеної результатами.

Про виділення Євросоюзом 500 мільйонів євро для України сказали тільки «Україна», «Інтер», СТБ та «112».

Сумнівні

На ICTV, «Інтері» та «1+1» Тимошенко вказує, що має зробити Президент: досягти миру і створити гідні умови для молоді. Про це вона говорила на молодіжному форумі, не конкретизуючи, які саме повноваження Президент має для цього застосувати.

На «1+1» вийшов сюжет про виборчу соціологію. Дані опитування КМІС подаються з акцентом на великі шанси ведучого «1+1» Володимира Зеленського на успіх. «Володимир Зеленський збільшує свій відрив від чинного Президента Петра Порошенка…. Звично веде перед Юлія Тимошенко з 21 % голосів виборців. Але якщо Зеленський і Тимошенко вийдуть в другий тур, то перемагає знову ж таки Зеленський», — каже ведуча. Кореспондент Олександр Загородній теж продовжує цю лінію: «У Зеленського більший рейтинг і може ще значно підрости, вважають соціологи». У сюжеті говорять із політиком Олександром Солонтаєм і Президентом Леонідом Кравчуком. «Настрої виборців можна описати простою формулою: аби тільки не остогидлі обличчя, вважає експерт Олександр Солонтай», — розповів журналіст. Зауважмо, що на момент виходу сюжету однозначного підтвердження намірів Володимира Зеленського йти на вибори так і не було.

Співголова «Опозиційного блоку» Борис Колесніков давав свідчення поліції в рамках провадження за заявою Юрія Бойка. Йдеться про внутрішньопартійні чвари: Бойко звинувачує колишніх однопартійців у рейдерстві, а ті звинувачують його в не узгодженому з партією об’єднанні з Вадимом Рабіновичем. Збалансовано і стисло про це сказали тільки на «1+1». Інші канали, які повідомляли про слідчі дії, подавали інформацію в інтересах одного з таборів: на ICTV та «Україні» — на користь Колеснікова. На «Інтері» — на користь Бойка.

«Покинув партію, а тепер заявляє на колишніх соратників у поліцію. Юрій Бойко виступає проти з'їзду колишніх однопартійців, закидаючи керівництву “Опозиційного блоку” підробку документів та перешкоджання діяльності партії», — повідомила ведуча на каналі «Україна». Далі політтехнолог Кость Бондаренко запевнив, що рейтинг Бойка падає. Те саме в новинах «України» говорили минулого тижня. Далі знову Борис Колесніков, уже в студії.

Ще раз просували інтереси «Опоблоку» на «Україні» в заявах Олександра Вілкула, який лишився у крилі партії, опозиційному до Бойка. Це крило також називають близьким до олігарха Ріната Ахметова. Це певною мірою пояснює, чому Олександр Вілкул закликає підтримувати видобуток вітчизняного вугілля. І аналітики, й Міненерго підтверджують, що понад 80 % добутого в Україні вугілля належить ДТЕК Ахметова, який претендує на державні дотації і фактично контролює ситуацію на енергоринку.

Тим часом Олег Ляшко на «Україні» та «Інтері» каже, що людям виставляють непомірні рахунки за комуналку, й вимагає «справедливості»: енергомодернізації, збільшення власного видобутку газу, що, на його думку, здешевить ціну на газ. Те, що такі заяви є маніпуляцією, обґрунтували у Vox Ukraine. Після незбалансованих маніпулятивних заяв Ляшка «Інтер» та «Україна» не соромляться поширювати паркетні новини, де Володимир Гройсман запевняє в невпинному зростанні економіки.

На каналі «Україна» Арсеній Яценюк на зустрічі зі студентами розказував, як треба розпоряджатися грошима державного бюджету.

Як і щодня, на каналі «Україна» дякували Рінату Ахметову за благодійність.

На «1+1» розповіли, що «видовищним карнавалом на Буковелі розпочався фестивальний сезон». У такий спосіб просуваються послуги курорту, який належить Ігорю Коломойському.

На «Інтері» після сюжету про страйк шахтарів на Львівщині дали заяву Сергія Капліна, який «занепокоєний» ситуацією та «ініціює екстрені збори народних депутатів». Капліна зображають ініціатором вирішення проблеми, і на цій темі він піариться вже не вперше.

12 грудня, середа

Про те, що Роман Насіров не прийшов на відвойоване через суд робоче місце, розповіли на СТБ та «112». На «Інтері» дали інформацію про негативну реакцію міжнародної спільноти на рішення суду щодо Насірова. На «UA: Першому» та «112» висвітлили мітинг проти поновлення Насірова на посаді.

На «Україні» нарешті формат інтерв’ю у студії використали за призначенням. Запросили не якогось із кандидатів у Президенти чи близьких до Ріната Ахемтова політиків, а міністра оборони Степана Полторака, який відзвітував, як пройшли перші два тижні воєнного стану.

На «1+1» вийшов сюжет, який мав би пояснити, чому ж посварилися Бойко й Колесніков. У загальних рисах це вдалося. Але більше говорить у сюжеті Борис Колесніков. На початку сюжету виходить шарж на Бойка, Колесніков називає його «підстилкою влади». Самого Бойка неодноразово бачимо в кадрі, але його коментарів немає. Від опозиційного до Колеснікова крила коментує член політради партії Олександр Пузанов. Оскільки обидві сторони титровані «Опозиційним блоком», то вже на першій хвилині сюжету можна заплутатися. До того ж сюжет апелює постійно до конфлікту Бойка й Колеснікова, але замість Бойка говорить Пузанов. І то невідомо, чи його позиція збігається з Бойковою. Причини конфлікту врешті пояснив політичний експерт Олександр Палій. Аби було зрозуміліше, автор сюжету Дмитро Фурдак додає від себе: «Утім, хрін за редьку не солодший, додає експерт». І хоча цей сюжет «на четвірочку», але це єдина притомна спроба пояснити важливий політичний конфлікт аудиторії в новинах топових каналів.

Сумнівні

На низці каналів вийшли матеріали про суворого, але справедливого Порошенка, який насварив керівництво Міністерства інфраструктури та «Укрпошти» за неякісний поштовий сервіс, високі зарплати керівників та скорочення. Якщо узагальнити: все, що сподобається народу. Зовсім незбалансований матеріал, який вигідно показує позицію Порошенка, вийшов на ICTV та «Інтері».

На каналі «Україна», 5-му та «Інтері» поширили заяву Порошенка, який анонсував переговори з міжнародними партнерами з вимогами продовжити санкції для Росії. Намір провести такі переговори — вже не новина. А на каналі «Україна» ще й цитували фейсбук-допис Арсенія Яценюка. Він висловився щодо позиції Конгресу США з осудом дій Росії в Керченській протоці.

На ICTV та «Україні» народні депутати від «Опоблоку» виступили проти надання українській церкві автокефалії. Вадим Новинський та Олександр Долженков оскаржують рішення Верховної Ради, яким парламент підтримав звернення Президента до Вселенського патріарха із проханням про визнання автокефалії української православної церкви. «На їхню думку, прохання про надання Томосу нівелює релігійну свободу та міжконфесійний мир в Україні. Також нардепи від “Опоблоку” вважають, що це пряме втручання держави в церковні справи», — повідомила ведуча новин на ICTV Інна Шевченко. Така ж позиція в матеріалі каналу «Україна». В цих повідомленнях дали слово лише одній стороні в особі Новинського.

Такого ж змісту повідомлення дали на «1+1», але без синхронів. Повідомили тільки про заяву «Опозиційного блоку». І одразу ж нагадали: «1+1» транслюватиме наживо Об’єднавчий собор у Києві.

Також на ICTV розповіли про меценатство Леоніда Кучми через Sikorsky Challenge: «Один із ключових заходів, який по-справжньому опікується технологічним розвитком держави, підбиває підсумки та відзначає найкращих. І сьогодні переможців змагання у номінації фонду “Україна” нагородив другий Президент України Леонід Кучма». Меценатів в Україні багато, але тесть у власника ICTV Віктора Пінчука один.

На «Україні» двічі піарили Олега Ляшка. Він вимагав збільшити державну підтримку фермерів, а потім йому пророкували неймовірний успіх у президентських перегонах: «Олег Ляшко може вийти у другий тур президентських виборів, запевняє політичний експерт Мар'ян Ощановський». Таких сміливих припущень не робить жоден з авторитетних соціологічних центрів, але ж завжди можна знайти «експерта», думка якого замінить соцопитування. Також двічі вийшли сюжети в інтересах Ріната Ахметова: спершу традиційні подяки за благодійність на Донбасі, а потім про те, як його компанія ДТЕК інвестує у відновлювану енергетику.

Олександр Вілкул на «Україні» заявив, що домагатиметься, аби екологічний податок ішов на модернізацію обладнання підприємств. Простіше кажучи, йдеться про те, щоби гроші, які підприємства сплачують як компенсацію за забруднення довкілля, поверталися підприємствам, а ті би за ці гроші встановлювали фільтри. Говорить про це Вілкул не на зустрічі екологів чи представників громади, а на заводі Ахметова. Тож ясно, чиї інтереси він насправді обстоює.

На «Інтері» вийшов однобокий сюжет Ксенії Вовк про ситуацію в партії «Опозиційний блок»: «Як вберегти політсилу від розколу та рейдерства, обговорювали делегати 16 обласних партійних організацій “Опозиційного блоку”». Свій погляд на ситуацію в сюжеті висловлювали тільки Юрій Бойко та його прибічники. Ще раз Бойко на «Інтері» з’явився в сюжеті з Наталією Королевською, де йшлося про те, як представники «Опоблоку» вчаться втілювати мирні ініціативи, аби в Україні скоріше настав мир.

Також на «Інтері» піарили народного депутата Сергія Рудика: «Кабінет Міністрів сьогодні схвалив пропозицію нардепа Сергія Рудика щодо перерозподілу освітньої субвенції місцевим бюджетам на поточний рік». І народного депктата Сергія Капліна, який «пообіцяв пенсіонерам [МВС] надати юридичну підтримку». Обоє народних депутатів — завсідники інтерівських новин.

На «Україні» та «Інтері» показали, як голова Харківської обласної державної адміністрації Юлія Світлична закладала перший камінь до майбутнього онкоцентру в Харкові. Без присутності посадовиці в кадрі зміст сюжету нічого би не втратив. Світлична фігурує на цих каналах щотижня щонайменше по разу, тоді як інших голів облдержадміністрацій тут не показують.

«1+1» повідомили про рекорд відвідуваності сайту «ТСН». А також анонсували програму «Світ навиворіт» із Дмитром Комаровим. Ці матеріали не є суспільно важливою інформацією, а просувають медійні продукти «1+1 медіа».

На «112» вийшов черговий сюжет про недопущення утисків свободи слова. Йдеться лише про інтереси «112 України» та NewsOne. «Європейські політики закликають, офіційний Київ, не чинити тиск на медіа, зокрема на телеканали “112 Україна” і Newsone, та до кінця довести розслідування вбивств і нападів на представників медіа», — повідомила кореспондентка Руслана Заславець. Це свого роду оборона телеканалів, пов’язаних із Віктором Меведчуком, питання до яких виникають саме через контент, який вони виробляють із порушенням стандартів.

13 грудня, четвер

Відбулася перша служба в Андріївській церкві, яку передали в користування Вселенському патріархату. Про це сказали на більшості каналів, а перегнули з пафосом на каналі Президента, 5-му: «Історичний день, сповнений символізму. У день Андрія Первозваного в Андріївській церкві константинопольські ієрархи вперше після 1868 року, коли була перервана канонічна єдність із Фанаром, відслужили Архієрейську літургію в Києві. Відтепер у відновленій ставропігії, або ж посольстві Вселенського Патріархату регулярно звершуватимуть богослужіння». До того ж цей сюжет перший у випуску, тобто визначений головною подією дня. Не згадували про цю подію на «Інтері», «112» та «UA: Першому».

На ICTV спростували поширені раніше 25 вимог від протестувальників у Франції. Щоправда, не перепросили за поширення фейка у своєму ефірі, але принаймні виправили інформацію для своїх глядачів.

Сумнівні

На каналі «Україна» Олег Ляшко у студії агітував за продовження мораторію на продаж сільгоспземель. «Всесвітній банк, Міжнародний валютний фонд, чорт лисий, ще хтось — усі хочуть забрати в українців останнє — українську землю», — заявив політик, хоча це маніпуляція. У випуску каналу «Україна» розповідали про допомогу дітям від Ріната Ахметова та підтримку молодих аграріїв Борисом Колесніковим, який фінансує конкурс «Агро 2019».

На «1+1» дали матеріал про мітинг «Нацкорпусу» під НКРЕКП щодо тарифів на електрику. Коментував представник партії «Укроп» Дмитро Сіманський: «Це якийсь дивний подарунок, який намагається влада разом з НКРЕКП зробити кожному українцю, вкравши ще грошей з нього в кишені». Також у сюжеті є коментар експерта Андрія Геруса, але подача однобока, і присутність політиків додає анґажованості. Коментарів чи роз’яснень від регулятора не дали.

На «Інтері» дали матеріал, що порушує одразу низку стандартів: «“Україна має виконати усі зобов'язання перед Радою Європи, зокрема, внести зміни до закону про освіту та очистити владу від корупції”, — про це заявила Юлія Льовочкіна, заступник голови делегації України в ПАРЄ. Зокрема, занепокоєння іноземних експертів викликають атаки на журналістів, люстраційний закон і тотальна корупція». Льовочкіна є представницею «Опозиційного блоку», який об’єднався з партією «За життя», та ще й сестрою співвласника каналу. Інших делегатів від України, чи то згаданих міжнародних експертів немає. Тож матеріал неповний, незбалансований і політично упереджений.

Також на «Інтері» однопартієць Львочкіних Юрій Бойко критикував уряд за підняття цін на газ. Сергій Каплін пропонував «запровадити прогресивну шкалу сплати податку, яка діє в більшості країн Європи». В чому полягає пропонована система, не уточнювали, й жодних пропозицій, крім заяви Капліна, не озвучували. Ще один сюжет із ознаками замовності на «Інтері» — про відкриття центру арабської мови у Харкові, що не минулося без присутності й коментарів тієї-таки Юлії Світличної: «Ми запроваджуємо нові кооперації і в співпраці і з міжнародними партнерами, і з міжнародними організаціями відкриваємо нові центри, відкриваємо коворкінги, наукові центри і наукові лабораторії».

На СТБ — промоcюжет шоу «Вінтерра» Костянтина Томільченка. Подібний матеріал виходив і попереднього тижня. Сюжет обіцяє незабутнє шоу, чим просуває продажі квитків на виставу.

14 грудня, п’ятниця

Вибух у п’ятиповерхівці у Фастові: «Україна», 5-й, «1+1», «UA: Перший» почали з цього випуски.

«Інтер» не аналізується в цьому огляді, оскільки виходять підсумкові новини. Про що вони були, можна почитати в моніторингу. Взагалі не сказали про це на ICTV.

Багато говорили в новинах і про справи церковні. На каналі «Україна» відпрацювали на два полюси: спершу дали заяву від священика московської церкви, якого підозрювали в підготовці провокацій. А далі відзвітували, як проходить підготовка до об’єднавчого Собору. На «1+1» та ICTV, крім оглядових сюжетів про сам процес визнання помісної церкви, згадали і протестну молитву вірян Московського патріархату. Люди провели молитву під стінами парламенту, в такий спосіб закликаючи політиків не втручатися у справи церкви.

Сумнівні

На каналі «Україна» крім Петра Порошенка санкції проти Росії коментує Арсеній Яценюк, хоча прямого стосунку до теми він не має.

Ляшко на «Україні» заявив про необхідність підтримати чорнобильців: «Я не дам владі про вас забути […] Я заставлю владу виконувати закон, виконувати ті соціальні норми, які обіцяні законом». І одразу за тим сюжет, де у своїй підтримці чорнобильців запевняє голова Харківської ОДА Юлія Світлична: «Сьогодні, у День ліквідатора ми приходимо до людей не з пустими обіцянками, а з реальними справами. Ми в подальшому будемо виділяти кошти для того, щоб комплексно підійти до ремонту цієї лікарні, адже це питання не тільки соціальних гарантій, це питання справедливості».

На цьому ж каналі Олександр Вілкул з «Опозиційного блоку» заявив: «С нами десятки тысяч наших однопартийцев и миллионы сторонников. Люди нас поддерживают, потому что видят, что мы честно боремся с властью и представляем реальную альтернативу». Про внутрішні суперечки у партії тут змовчали.

Ахметов в ефірі свого каналу «Україна» знов допомагає боротися із сирітством. А митрополит московської церкви Павло стверджує, що заяви СБУ — провокація. Йдеться про повідомлення СБУ про оперативну інформацію, буцімто на базі Києво-Печерської лаври готували заворушення. Настоятель Лаври це заперечує. Хоча тут же сам і підтверджує. «Митрополит Павло розповів пресі сьогодні, в його резиденцію справді приходили троє незнайомих чоловіків, пропонували вивезти на мітинг кілька сотень людей старшого віку, видати їм плакати, проте він на провокації не піддався», — сказала ведуча Анна Панова. Але в матеріалі подали лише одну версію, викладену митрополитом.

Щодо цієї теми матеріал з ознаками політичної замовності вийшов на ICTV: «Нацполіція та СБУ мають зробити все можливе, аби не допустити будь-яких конфліктів на релігійному ґрунті, наголошує лідер «Громадянської позиції» Анатолій Гриценко. Політик також закликає самих вірян бути толерантними, особливо в дні, коли вирішується доля помісної церкви і майбутнього України». Ніякої інформаційної цінності ця заява не має: вочевидь, каналу просто потрібно було зайвий раз показати Гриценка.

На «1+1» енергетичні розборки — засідання НКРЕ КП і вирішення питання щодо підвищення ціни на електроенергію. Спершу Вікторія Войціцька з «Самопомочі» каже, що накрутки в ціні на вугілля вигідні олігарху Рінату Ахметову. Далі народний депутат Віктор Чумак, обраний від БПП, а нині позафракційний, стверджує, що схемами керують люди Президента. Експерту в сфері енергетики Андрію Герусу в сюжеті відводять місце для політичних оцінок: «Експерти ринку енергетики таке символічне здорожчання пов'язують із березневими виборами Президента», — повідомляє журналістка за кадром. Але яким чином, так і не пояснюють, адже далі Герус у синхроні говорить про олігархічне лобі в парламенті. Здогадатися, хто ж в усьому винен, автори матеріалу пропонують таким фіналом: «Наразі українці отримують найнижчу середню зарплату в Східній Європі і платять за електроенергію найвищі тарифи. Членів НКРЕКП призначає Президент. Раніше НКРЕКП очолював Дмитро Вовк, колишній співробітник корпорації “Рошен”».

15 грудня, субота

Цього дня можна виділити новину добру й погану. Добра полягала в обранні предстоятеля об’єднаної автокефальної православної церкви в Україні. На «112» цю, безперечно, головну новину подали останнім повідомленням праймового вечірнього випуску новин, лише півторахвилиним БЗ із синхронами Порошенка й Епіфанія. Решта каналів із цієї теми свої випуски починали. Серед них виділявся «Інтер». Подача була подібна до «112»: сюжет на 2,5 хвилини ніби демонстративно стриманий і сухий.

Більшість каналів присвятила темі більше одного матеріалу: крім новини про сам результат — репортажі про очікування, заходи безпеки, аналітичні огляди щодо перспектив української автокефалії. На «Україні» взяли коментар у священика, з яким Епіфаній учився в семінарії. На «1+1» аналізували шанси переходу священиків Московського патріархату до об’єднаної церкви. Журналісти «UA: Першого» побували в рідному селі Епіфанія (в миру Сергія Думенка).

Погана ж новина: на Житомирщині розбився винищувач СУ-27, пілот Олександр Фоменко загинув. Про це також повідомили всі канали.

Також цього дня відбувався партійний з’їзд так званого ахметовського крила партії «Опозиційний блок». У тій частині партії, що пішла на об’єднання з проектом Рабіновича і створила «Опозиційну платформу — За життя», цей з’їзд назвали рейдерським захопленням партії. Неупередженого, збалансованого інформування про події цього з’їзду не було на жодному з каналів. На «Інтері» критикували організаторів з’їзду, а на «Україні» підтримували, замовчуючи критику і обурення їхніх недавніх колег по партії.

Сумнівні

На «Україні» пролунав коментар про церкву від Арсенія Яценюка, хоча голова «Народного фронту» не має до цієї теми жодного стосунку. На «Інтері» створення автокефалії критикував Бойко. Свою участь у церковних справах пояснює тим, що «ми прості миряни», а от участь Порошенка в утвердженні помісної церкви називає втручанням держави в релігійну сферу.

Далі Бойко на «Інтері» критикував з’їзд «Опозиційного блоку». Після його заяви вийшло повідомлення про те, що «член політради “Опоблоку” нардеп Сергій Ларін подав позов до суду, який має зупинити рейдерське захоплення партії». Ларін у повідомленні поскаржився, що йому нібито чинили спротив у реєстрації заяви, але його версія — єдина в цьому сюжеті. Ні коментарів від Мін’юсту, ні від поліції чи незалежних юристів немає.

Люди, яких на «Інтері» піарили — представники «Опозиційного блоку», які не підтримали рішення Юрія Бойка про об’єднання з Вадимом Рабіновичем, — раптом стали поганими. Ведуча називає з’їзд «Опозиційного блоку» нелегітимним, хоча об’єктивних юридичних висновків у сюжеті так і не лунало. Втім, ця теза неодноразово лунала в сюжеті: «Як і передбачалося, з'їзд, який вже визначили нелегітимним, все ж таки відбувся. Вирішувати майбутнє політсили партійці зібралися в одному з нічних клубів Києва Freedom. Майже у вар'єте. Усіх учасників зібрання вмістив доволі невеличкий зал нічного закладу […] прибули делегати лише з декількох областей. Інші — назвали зібрання нелегітимним». Авторка сюжету Оксана Григор’єва раптом вирішила звернути увагу на атрибути політиків: «Люксові автівки, дорогі костюми, десятки охоронців та жодної чіткої відповіді про мету з’їзду». Хоча ті ж автівки, костюми та відсутність чітких інформприводів не заважали раніше піарити на «Інтері» й Новинського, й Вілкула, які тепер впали у немилість. До речі, в цьому сюжеті можна знайти й відповідь на питання, куди раптом зник Олександр Вілкул з «Інтера». На прохання кореспондентки дати коментарі він сказав, що готовий до розмови лише у прямому ефірі.

На каналі «Україна», навпаки, розповідали, як вдало пройшов з’їзд. Тему коментували Новинський, Колесніков та Вілкул, а критика їхніх дій замовчувалася. Схожа ситуація на ICTV, де вийшло коротке повідомлення з коментарем Новинського. Про розкол у партії тут теж змовчали, а Новинський стверджує, що вся партія об’єдналася довкола кандидатури Олександра Вілкула на президентських виборах. До того ж політик обіцяє, що політсила «представлятиме інтереси виборців усієї України, а не лише сходу».

Також на ICTV вийшов сюжет Володимира Михайлова, присвячений Володимиру Зеленському як потенційному політику. Політичний коментатор Володимир Фесенко пояснив, що поява шоумена у соціологічних рейтингах — показник протестного електорату, але так і не привідкрив таємницю, хто саме й чому саме Зеленського включив у ці рейтинги. Ще один політексперт Петро Олещук наголосив, що Зеленський не лише комік, а й керівник успішної медіакомпанії. Мовляв, може, він і державою керуватиме не менш вправно. Автор сюжету завершує такою фразою: «Зараз експерти називають різні можливі дати оголошення президентських амбіцій Зеленського: Новорічна ніч чи початок лютого, але більшість схиляються до одного: нехтувати фактором Зеленського не можна». Сюжет мав би право на існування як незалежний і неупереджений, якби він був складовою циклу матеріалів про потенційних кандидатів. Протягом тижня таких не було. Тож самостійний матеріал просто привертає додаткову увагу до шоумена в якості політика.

На «Україні» також піарили Олега Ляшка. А також, як і щодня, Ахметова на благодійності.

На «Інтер» повернувся конфлікт довкола підприємства «Каховка протеїн агро»: «Нові судові пристрасті навколо підприємства “Каховка протеїн агро”. Нагадаю, цей завод із переробки сої — один із найбільших у країні. І вже рік він потерпає від рейдерських атак. Сам завод — на Херсонщині, але чергове засідання відбулося в Одесі. Саме там відтепер знаходиться Південно-західний апеляційний господарський суд». Історію маніпуляцій довкола цього конфлікту можна почитати тут.

Новини «1+1» похвалили рятувальників на «Буковелі». Кажуть, мовляв, закордонні колеги оцінили їхній рівень підготовки. Хоча в самому сюжеті іноземні рятувальники кажуть, що українські колеги справляються не гірше, а решта похвали лунає в закадровому текстів від авторки сюжету Алли Пасс. Нагадаємо, курорт належить тій самій людині, яка володіє «1+1»: Ігореві Коломойському.

 

16 грудня, неділя

Перший матеріал із прес-конференції Порошенка. Журналістка Лариса Зубенко розповіла про головні теми: промова Президента про Томос, питання про заручників та воєнний стан. Не говорили про питання щодо розслідування нападів на активістів, корупційні розслідування та плани на вибори.

У випуску є сюжет про звітну конференцію громадської організації «Стоп корупції». Журналіст «Інтера» Роман Бочкала є координатором цієї організації. Представники «Стоп корупції» коментували теми в сумнівних матеріалах, наприклад щодо суддів у справі «Каховка протеїн агро», підміняючи неупереджені експертні оцінки. Коментар Бочкали в завершальній частині сюжету більше схожий на агітацію: «Всі сьогодні говорили про майбутні вибори. Про перші, другі, треті. Країна входить в період такої довгої передвиборчої компанії, і ми кажемо стоп політичній корупції. Бо якщо не буде чесних виборів, якщо люди не зможуть захистити свій вибір, то тоді ми не зможемо перезавантажити країну». Конкретних рішень щодо антикорупційних заходів у сюжеті не обговорювали, натомість навели кілька історій, у яких брали участь активісти, та розповіли про їхніх донорів: «Спеціальні семінари проходили за підтримки посольства США в Україні, Антикорупційної ініціативи ЄС та МЗС Данії. Отримані знання активісти застосують вже наступного року під час виборчої компанії». Про якісь конкретні знання в сюжеті не йдеться.

Також у випуску сюжет із Юлією Світличною, який починається з ушанування ліквідаторів аварії на ЧАЕС. Хоча це вшанування відбулося ще 14 грудня і такий сюжет був на каналі «Україна» того дня. Голова Харківської обласної державної адміністрації розповідала про плани ремонту обласного диспансеру радіаційного захисту: «Ми в подальшому будемо виділяти кошти для того, щоби комплексно підійти до ремонту цієї лікарні. Адже це питання не тільки соціальних гарантій — це питання справедливості». Таку саму цитату поширювали й на сайті обладміністрації 14 грудня. Здається, новинарі «Інтера» просто не можуть вигадати оригінальні інформаційні приводи для замовленої кількості сюжетів про Світличну, тож починають повторюватись.

Підсумки

Підрахунок сумнівних матеріалів включає матеріали з ознаками замовності та паркетні новини, що піарять чиновників і політиків без зрозумілої суспільної значущості їхніх заяв. Загалом сумнівних матеріалів протягом тижня було 85: 66 з ознаками замовності, 16 паркетних новин, три промосюжети про власні телепроекти медіагруп.

Серед каналів вони розподілилися так: 37 на «Україні», 23 на «Інтері», одинадцять на ICTV, десять на «1+1», два на СТБ, по одному на «112», 5-му. Жодного на «UA: Першому».

Інтереси «Опозиційного блоку» на чолі з Колесніковим, Новинським та Вілкулом представляли 13 матеріалів: дев’ять на «Україні», три на ICTV, один на «1+1».

Представників «Опозиційної платформи — За життя» піарили в десяти матеріалах на «Інтері».

Вісім матеріалів піарили Олега Ляшка: сім на «Україні» та один на «Інтері».

Cім сюжетів в інтересах Ріната Ахметова на «Україні».

Шість паркетних новин із Петром Порошенком: дві на «Інтері», по одній на 5-му, СТБ, «Україні» та ICTV.

П’ять паркетних новин із прем’єром Володимиром Гройсманом: три на «Україні», по одній на ICTV та «Інтері».

Чотири рази на «Україні» вставляли в матеріали на довільні теми заяви екс-прем’єра Арсенія Яценюка.

Чотири повідомлення в інтересах Сергія Капліна на «Інтері».

Чотири паркетні матеріали з участю Юлії Світличної: по два на «Інтері» та «Україні».

Три матеріали просували заяви Юлії Тимошенко: по одній на ICTV, «Інтері» та «1+1».

Двічі рекламували курорт «Буковель» на «1+1».

Двічі піарили Анатолія Гриценка на ICTV.

Двічі вийшли вигідні Володимиру Зеленському матеріали: по одному на ICTV та «1+1».

Двічі просували інтереси захисту Миколи Мартиненка: по одному на «Інтері» та «Україні».

По одному матеріалу: Андрій Садовий та Леонід Кучма на ICTV, Сергій Рудик на «Інтері», «Укроп» на «1+1», митрополит Павло з церква Московського патріархату на «Україні», «Каховка протеїн агро» на «Інтері», 112 канал у своїх інтересах.

Упереджено критичних матеріали загалом чотири: на «Україні» проти Юрія Бойка, на «Інтері» проти опозиційного до Бойка крила «Опоблоку», також на «Інтері» проти «Нафтогазу» і на «1+1» з критикою НКРЕ КП та непрямими звинуваченнями Порошенка.

Підрахунок згадок про політиків включає кандидатів, які вже заявили про свій намір брати участь у президентських виборах або фігурують у рейтингах. Він має на меті показати присутність таких політиків у новинах загалом: зі зрозумілим інформаційним приводом (переважно нейтральні новини) та без нього (переважно позитивні чи негативні згадки). Цей підрахунок також має виявити, чи блокують канали присутність окремих політиків в ефірі.

Найбільше згадок у Петра Порошенка — 32: 23 нейтральних та дев’ять позитивних, з яких шість — паркетні новини. Найбільше позитивних згадок на каналі «Україна» — три, по дві на «Інтері» та ICTV, по одній на 5-му та СТБ. В нейтральних новинах Президента згадували на кожному каналі.

Юрій Бойка згадували у 12 матеріалах: п’ять негативних згадок (на «Україні», ICTV та «1+1»), дві нейтральні («1+1») та п’ять позитивних («Інтер»). Серед них половина згадок у сюжетах із ознаками замовності.

Олександра Вілкула згадували в дев’яти матеріалах: один нейтральний («1+1»), один негативний («Інтер») та сім позитивних (шість на «Україні» та один на ICTV). Усі емоційно забарвлені матеріали мають ознаки замовності.

Олег Ляшко фігурував у восьми сюжетах: всі позитивні, з ознаками замовності (один на «Інтері» та сім на «Україні»).

Юлію Тимошенко згадували в чотирьох матеріалах: один нейтральний у контексті рейтингів, три позитивні піар-сюжети («1+1», «Інтер», ICTV).

Сергій Каплін згадувався в чотирьох матеріалах на «Інтері»: всі суто позитивні та з ознаками замовності.

Тричі згадували Анатолія Гриценка: два піарні матеріали на ICTV та одна нейтральна згадка в контексті рейтингів на «1+1».

Володимира Зеленського згадували двічі: обидва рази лише в позитивному ключі, в сумнівних матеріалах на ICTV та «1+1».

 

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Моніторинг здійснює громадська організація «Детектор медіа» за підтримки уряду Королівства Данії. Висновки й погляди, висловлені в моніторинговому звіті, можуть не збігатися з позицією уряду Королівства Данії. Моніторинг здійснено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

comments powered by Disqus