Святі справи. Моніторинг теленовин 8–14 жовтня 2018 року

Скрін-шот "5 канал"

Вибухи на складах під Ічнею на Чернігівщині не змогли перекрити інформаційного напору, пов’язаного із процесом визнання автокефалії української православної церкви. На фоні надзвичайних і дуже важливих подій найпопулярнішим політиком тижня став Петро Порошенко.

8 жовтня, понеділок

На кількох каналах повідомили, що на сесії Парламентської асамблеї Ради Європи готується до розгляду питання щодо можливого повернення права голосу російській делегації. З українських делегатів кожен канал дав слово своїм улюбленцям: «Україна» Ляшкові, «Інтер» також Ляшкові та сестрі співвласника каналу Юлії Льовочкіній з «Опозиційного блоку». На 5-му коментував голова делегації Володимир Ар’єв. На «112» коментували позафракційний Борислав Береза та Олексій Гончаренко з Блоку Петра Порошенка. Про те, що у ПАРЄ виступав журналіст Аркадій Бабченко, жоден із каналів не сказав.

Про підготовку парламенту до розгляду питання щодо зняття недоторканості з народних депутатів Олександра Вілкула та Дмитра Колесникова інформували на 5-му, «Інтері», «112» та «UA: Першому». Всі матеріали містили позиції як ГПУ, так і підозрюваних народних депутатів.

Сильні

Журналісти «1+1» роздобули матеріали кримінальної справи щодо Миколи Мельниченка. Дмитро Фурдак розповів, у якому саме незаконному збагаченні підозрюють Мельниченка, та перевірив дані щодо арештованого майна, яке нібито належить Мельниченкові через інших осіб. Слідство стверджує: кошти екс-майор отримав із продажу скандальних плівок, записаних у кабінеті Кучми.

«Факти» ICTV аналізували, як використовувалися розпіарені урядом кошти на підтримку фермерів. Виявилося, що з 6,5 мільярдів освоєний лише один.

Сумнівні

Паркет Порошенка щодо роботи Центральної виборчої комісії та його чергові заяви про можливе втручання Росії у вибори в Україні вийшли на ICTV, каналах «Україна» та «Інтер».

На каналі «Україна» Сергій Тарута у студії розмірковував про перспективи повернення Росії в ПАРЄ. Хоча народний депутат навіть не є членом делегацій, тому яку цінність несуть його особисті думки, не зрозуміло

Також на каналі «Україна», як і щодня, звітували про благодійність фонду Ріната Ахметова на Донбасі.

На «Інтері» Сергій Каплін вимагав виплатити зарплати працівникам державних підприємств. У матеріалі не вказано, про які саме підприємства чи установи йдеться, з якого часу та в якому обсязі накопичені борги. Є лише декларації політика: «По словам Каплина, из-за махинаций с зарплатами предприятия не платят обязательный страховой взнос в Пенсионный фонд. Из-за этого фонд не может в полной мере выплачивать субсидии».

9 жовтня, вівторок

Головні новини стосуються вибухів на військових складах поблизу Ічні на Чернігівщині. Усі телеканали дали включення з місця подій з оглядом поточної ситуації.

На ICTV занадто емоційна оцінка ведучої Олени Фроляк, яка робить власні висновки: «Сьогодні Чернігівська область стала наступною в ланцюгу ганебних та вже регулярних вибухів на військових арсеналах України […] Причини чергової злочинної недбалості поки не називають, та вони очевидні - тотальна безвідповідальність влади, безкарність тих, хто допустив подібні вибухи раніше, слабка охорона об’єктів». Натомість, за основною версією слідства, йдеться про диверсію, хоча і недбалість не виключають. Незалежних експертних оцінок у випусках цього дня практично не було. На ICTV одним реченням дали інформацію про те, які боєприпаси зберігалися на тому складі, з посиланням на головреда «Цензора» Юрія Бутусова: «Журналіст-волонтер Юрій Бутусов стверджує: в Ічні зберігалися цінні для армії боєприпаси: мінометні, гаубичні і танкові, а також реактивні снаряди "Град"».

Усі телеканали, окрім ICTV, з-поміж названих причин виокремлювали головною версію про диверсію й додавали, що перевіряють версії про підпал із метою приховати нестачу боєприпасів та порушення правил безпеки. Журналісти «1+1» із-поміж мешканців знайшли офіцера запасу, який стверджує, що добре знає ці склади, бо там працював. Він переконаний, що склад неналежно охоронявся.

Ще одна гаряча тема: засідання ПАРЄ, де мали вирішувати, чи повертати російській делегації право голосу. На каналі «Україна» з усіх делегатів від України давали лише коментарі Олега Ляшка, хоча загалом події висвітлювали коректно. На «Інтері» включили коментарі Гончаренка, Ляшка та Льовочкіної. На СТБ сфокусувалися лише на тому, як українські політики тролили працівницю російського телеканалу.

Також усі канали стежили, що відбувається у Стамбулі, де розпочався Синод Вселенського патріархату.

Сумнівні

На «Інтері» в сюжеті про вибухи на складах сказали, що народні депутати обіцяли допомогти постраждалим, і негайно в кадрі показали представника «Опоблоку»: «Юрий Павленко, народный депутат, "Оппозиционный блок": Оперативно був створений такий штаб допомоги. Тому, починаючи з самого ранку, ми приймаємо всі звернення, заявки, прохання і на них оперативно реагуємо. Ми вивчаємо ситуацію з домогосподарством, якщо десь постраждали, будемо допомагати на компенсації».

На «Інтері» в заключній частині випуску — серія «православних» матеріалів в інтересах московської церкви: сюжет Оксани Григор’євої про турне Європою представників УПЦ МП, коментує це, зокрема, народний депутат Вадим Новинський, далі сюжет про історію Києво-Печерської лаври. Дали Новинського із застереженням щодо провокацій до Покрови. Політик висловив припущення, що на московські храми можуть нападати провокатори.

На ICTV та «1+1» повідомили про союз партій «Самопоміч» та «Демократичний альянс», які спільно підтримують кандидатуру Андрія Садового на майбутні президентські вибори. «Об’єднання “Самопомочі” та “ДемАльянсу”: Назву нової політсили поки не вигадали або тримають у таємниці. Андрій Садовий і Василь Гацько разом боротимуться з популізмом та за квітучу, інноваційну Україну. І таку державу вони хочуть побачити вже за десять років, а от 2019-го планують взяти принаймні 100 місць в українському парламенті та президентське крісло. Його пророкують нинішньому міському голові Львова та очільнику "Самопомочі" Андрію Садовому», — повідомила ведуча на ICTV у піарному, а не новинному стилі, без посилання на джерела, які «пророкують» тощо. «1+1» подав цю новину значно стриманіше: «Керівники партій заявили, що наступного року на президентських і парламентських виборах вони партнери і запрошують до себе інші демократичні сили». Але повідомлення без бекґраунду, експертних оцінок, згадок про інших уже оголошених кандидатів чи показниками Садового в рейтингах, якими в «ТСН» зазвичай не гребують.

На «Інтері» Сергій Каплін та Наталія Королевська заявили, що в Україні мало роблять для підтримки малого та середнього бізнесу. Ні позиції бізнесу, ні відповідей уряду в цьому матеріалі не дали.

На каналі «Україна» піар фонду Ахметова та прихована реклама компанії Ахметова «Метінвест»: «Підприємство компанії "Метінвест" — один із найбільших, найвідповідальніших і найстабільніших роботодавців країни. Зарплатню підвищують двічі на рік».

10 жовтня, середа

Продовжили стежити за розвитком подій після вибуху складів. На засіданні уряду про обстановку доповідали керівники Міноборони та Держслужби з надзвичайних ситуацій.

Про вибух у квартирі координатора організації С14 Сергія Мазура та акцію протесту представників організації під МВС розповіли 5-й канал, «UA: Перший» та СТБ. «1+1» повідомив про вибух із коментарями Мазура та речника МВС Миколи Жуковича. Але про акцію в «ТСН» не казали. Також лише про факт вибуху з коментарем поліції розповіли на «Інтері»; про акцію теж не згадували.

Сумнівні

На каналі «Україна» з усіх делегатів України в ПАРЄ виділили лише Олега Ляшка: «Член української делегації в ПАРЄ Олег Ляшко з головою групи консерваторів в Асамблеї. З британцем Яном Лібелом Гренджером лідер Радикальної партії обговорив небезпеку зведення російського газопроводу в обхід України». Як і щодня, на каналі піарили Фонд Ахметова.

На «1+1» у сюжеті розповідали про власний проект «Здійсни мрію». Участь медіа у благодійних ініціативах — це чудово. Але такі сюжети не є новинами і складають піар-стратегію самого телеканалу.

На «Інтері» Сергій Каплін агітував турбуватися про реабілітацію ветеранів. Голова фракції «Опоблоку» Юрій Бойко закликав до зниження комунальних тарифів. Юлія Тимошенко, лідерка «Батьківщини», розповідала про «економіку майбутнього». А ключову роль у проведенні парламентських слухань про рівні права та можливості для жінок відвели депутатці від «Опоблоку» Наталії Королевській, яка в сюжеті представляє рух «Жінки за мир». «Нардеп отметила: сегодня важно, чтобы женщины забыли о политике и амбициях, отложили в сторону все, что их разъединяет, и решили самые важные проблемы в стране», — розповів кореспондент Костянтин Редін. Ці матеріали не містять цінної інформації, не мають коментарів експертів, тож є піаром політиків.

11 жовтня, четвер

Синод Вселенського патріарха ухвалив низку важливих рішень для автокефалії української церкви. Лише на ICTV дещо перекрутили інформацію: «І ось головна новина дня — зі Стамбула синод Вселенського патріархату ухвалив рішення про надання томосу про автокефалію українській православній церкві. Про це поки пишуть агенції, подробиць небагато, але офіційно цього поки ніхто не оголосив і засідання ще триває». Тобто не маючи точної інформації, ведуча впевнено говорить про томос, порушуючи при цьому стандарт точності. Дослівно рішення було: «Підтвердити вже прийняте рішення про те, щоб Вселенський Патріархат приступив до надання автокефалії Церкві України». Зміст рішення для «Детектора медіа» коментував релігієзнавець В’ячеслав Горшков.

Надмірну увагу заяві Петра Порошенка приділили на ICTV, «112» та 5-му каналі — там її показали майже всі 9-10 хвилин. Решта каналів дали уривки з цієї заяви. Зовсім не було інших тем, крім питання церкви, у випуску на 5-му каналі, а промова Президента становила його третину.

На «Інтері» показали фрагмент із промови Порошенка, але зовсім не дали контексту, що ж відбулося й до чого ці заяви. Хоча кілька ключових тез Порошенко озвучує, але робить це по-своєму, з ліричними відступами та подяками, які в новинах якраз були недоречні: «Рішення про надання автокефалії Україні прийнято. […] це є питання нашої незалежності […] Владик визнано канонічними єпископами». А от бекґраунду заяви, повного переліку рішень у випуску так і не було подано.

На «UA: Першому» половину випуску присвятили питанням церкви. Зокрема, видали важливий для розуміння глядачів пояснювальний сюжет про значення й наслідки томосу для української церкви.

Сумнівні

Перебір із присутністю Порошенка в ефірі на ICTV, «112» та 5-му каналі.

На каналі «Україна» у студії був народний депутат Вадим Новинський. Він стоїть на позиції, що нічого доброго для українського суспільства томос не дасть, і лякає наслідками: «Вадим Новинский, народний депутат України: И я вам еще одно скажу, одну вещь. Все эти решения не приведут к единству православия в Украине. Это самая страшная вещь». Далі він висловив думку, що в ПАРЄ треба починати діалог із Росією, і ця позиція суперечить офіційній позиції української делегації, до якої він теж входить, але це протиріччя не зазначається в сюжеті. Також народний депутат заступався за своїх колег із «Опозиційного блоку» та казав, що впевнений у невинуватості Олександра Вілкула і Дмитра Колесникова, до яких має претензії ГПУ.

Про Ріната Ахметова у випуску згадували двічі: у щоденних подяках за допомогу мешканцям Донбасу та у вітанні його з річницею президентства у футбольному клубі «Шахтар». «22 роки футбольного президентства. Саме цього дня до керма донецького "Шахтаря" став Рінат Ахметов. З ним клуб виграв 31 трофей. Серед них і надпрестижний Кубок УЄФА. "Шахтар" став не тільки найсильнішим в Україні, а й одним із найкращих у Європі». Крім того, що це не виглядає як привід для цілої новини, замість коментарів у сюжет просто дали цитату самого Ахметова, і ні футболістів, ані тренерів чи будь-кого з причетних до теми.

На «Інтері» жіночий форум перетворили на форум народних депутаток від «Опоблоку»: «Украина стала частью глобального форума женщин-политических лидеров и международной кампании Girl2leaders. Послом выступила народный депутат от Оппозиционного блока Юлия Левочкина […] По ее словам, это мероприятие — инвестиция в будущее Украины. Ведь страна, как никогда, нуждается в женщинах-лидерах».

Також на «Інтері» в сюжеті Ірини Баглай щодо ситуації в гірських школах з’явився Юрій Бойко: «Чтобы поддержать школу хотя бы технически, народный депутат передал коллективу интерактивную доску для обучения. Школа — бывший интернат — не единственная в регионе. И горький опыт соседей директора пугает».

На «1+1» вийшов черговий сюжет про власний благодійний проект «Здійсни мрію».

12 жовтня, п’ятниця

У Лисичанську на Луганщині прямо у двір школи впав снаряд. Повідомили про це канали «Україна», «1+1», «UA: Перший» та СТБ. На «1+1» немає ніяких коментарів від військових, правоохоронців чи військових експертів. На 5-му та «Україні» з посиланням на військових повідомили, що уламки впали на подвір’я після того, як армійці збили ворожий безпілотник. На 5-му та Суспільному це в коментарі пояснив прес-офіцер. На СТБ про інцидент сказали двома реченнями, навіть не уточнивши, що ніхто не постраждав.

На 5-му каналі п’ять перших повідомлень — знову про процедуру надання томосу: як відреагували в Москві та московській церкві, як радіють віряни тощо. Ця тема склала третину випуску. Далі говорили про ситуацію в Ічні, на фронті, перші підсумки роботи радарів вимірювання швидкості на дорогах.

Сумнівні

Заяви Петра Порошенка про високу якість підготовки української армії, готовність відбивати загрози з боку Росії та подяки військовим без справді значущої інформації передавали на ICTV та каналі «Україна».

На каналі «Україна» у студії був один із лідерів «Опозиційного блоку» Борис Колесніков. Він нарікав на малі зарплати бюджетників та великі тарифи. Голий піар політика.

Також на цьому каналі Олег Ляшко робив свої політичні заяви: «Зміна виборчої системи України — запорука боротьби з корупцією та подолання бідності в країні, впевнений Олег Ляшко».

Своє рішуче «ні!» сирітству вже вкотре заявляє фонд Ахметова в ефірі каналу «Україна». По суті, це піар, а не інформування. Також в ефірі — анонс програми, присвяченої народному депутуту Сергію Лещенку, явно негативно упередженої щодо нього: «Найкращий захист — це напад. Як учорашній журналіст, а нині нардеп Сергій Лещенко уникав незручних відповідей та з кого він у цьому бере приклад. Дивіться сьогодні о 23:20 у спеціальному репортажі-розслідуванні "Слідами квартирооптимістів. Частина друга"».

На «1+1» вийшов сюжет Олександра Романюка в інтересах акціонерів Одеської кіностудії, одним із яких є гендиректор «1+1 медіа» Олександр Ткаченко. Йдеться про пікет ВО «Свобода» з вимогами повернути кіностудію в державну власність. Активістам висловитися дали, але тут же за кадром їх звинувачують у брехні. Далі голова правління кіностудії звітував про успіхи кіновиробництва і запевняв в оптимістичних перспективах її розвитку. А Ткаченко звинуватив активістів у просуванні інтересів окремих політиків від партії «Свобода». Завершується матеріал також не відокремленими від фактів оцінками. «Скандал на пустому місці тріснув сам по собі. В свою чергу, керівництво кіностудії обіцяє наступного тижня оприлюднити результати проведеного опитування в Одесі щодо кіностудії та поділитися подальшими планами розвитку», — резюмував автор.

Також на «1+1» поширили заяви Юлії Тимошенко про її «новий економічний курс». Вона також звинуватила Порошенка в організації провокацій проти неї. Інших думок і позицій у матеріалі немає.

13 жовтня, субота

Про звільнення міністра оборони Степана Полторака з військової служби повідомили всі телеканали. Все, що пояснювали в новинах, — така вимога закону про національну безпеку.

Петро Порошенко перебував із робочою поїздкою на Херсонщині, тому на каналах вийшла низка доволі позитивних матеріалів про нього: то він розповідав особисті історії курсантам Морської академії, як на каналі «Україна», то обіцяв стадіон для футбольної команди, як на «Інтері». Але все ж це були репортажі про візит Президента, а не суто трансляція його обіцянок.

Сумнівні

Робочу поїздку Петра Порошенка на Херсонщину паркетно подали на ICTV. Новина звелася до заяв про нову міць української армії.

Про проект фонду Ахметова «Донбас і мирні» розповідали на каналі «Україна».

На «Інтері» спершу Юлія Тимошенко розповідала, що Україні потрібні нові реформи. А одразу за нею з’явився Сергій Каплін: «Кожен третій українець хоче бачити при владі представників соціал-демократичної партії — це результати спільного дослідження Інституту Горшеніна та Фонду імені Фрідріха Еберта». В ефірі не оголошують повні дані опитувань, але їх коментує лідер Соціал-демократичної партії Каплін: «В Україні є лише одна соціалістична, соціал-демократична партія, об'єднана в наш блок «За простих людей», яку ми будемо вести на вибори до президента країни і Верховної Ради України, а також на місцевому рівні».

На «Інтері» намагалися захистити народного депутата від «Опоблоку» Олександра Вілкула, якого ГПУ підозрює в незаконних махінаціях із землею. У матеріалі Андрія Кравця двічі поспіль в одному лише закадровому блоці йдеться: «Докази Генпрокуратури ґрунтуються на припущеннях та свідченнях, отриманих незаконним шляхом». Коментують лише Вілкул та його адвокат, які називають справу сфальсифікованою. Аргументів прокуратури немає.

14 жовтня, неділя

Аналізується лише випуск «Інтера» замість підсумкового, що виходив у п’ятницю. Розпочали із заяв Петра Порошенка до Дня захисника. Він вітав усіх зі святом та Покровою, заявляв про здобутки оборони та Боже благословення: «Ми зберегли державу. Ми збудували боєздатну армію. І сьогодні святкуємо День захисника України. Ми утверджуємо українську мову — складову сили та успіху нашого народу. Вітаю всіх зі святом Покрови Божої матері, з Днем захисника України - ці два свята органічно поєднані».

Далі в сюжеті про націоналістичний марш у Києві на перший план вийшла участь у заходах ВО «Свобода» та заява лідера партії Олега Тягнибока: «Він не висуватиме свою кандидатуру на виборах президента України — щоб досягти компромісу серед усіх правих політсил. Замість нього кандидатом стане його однопартієць Руслан Кошулинський». Далі цю тему не розвивали, самого Кошулинського в сюжеті не було, про інших потенційних претендентів на пост Президента від націоналістів не говорили. Але наприкінці сюжету з’явився лідер «Національного корпусу» Андрій Білецький, який ділився своїми роздумами до Дня захисника: «Зараз, у часи війни, це свято має абсолютно інше значення. Тобто, набрало іншого змісту не тільки історичного, не тільки святкового, а практичного, реального змісту». Про самі заходи говорили нейтрально, зазначивши, що обійшлося без провокацій.

З усіх регіонів на «Інтері» виокремили святкування в Харкові, хоча вагомої причини для цього не було. У сюжеті з’явилася голова Харківської обласної державної адміністрації Юлія Світлична, яка запевнила, що місцева влада робить усе для масштабних та безпечних святкувань. Суто піар.

Далі у випуску Юлія Тимошенко. «Щодня молитися за українських захисників, які воюють на Донбасі, закликала лідер "Батьківщини" Юлія Тимошенко», — повідомила ведуча. А далі розповіла, що сама Тимошенко вже помолилася. Теж піар.

Молився у Києво-Печерській лаврі і лідер «Опозиційного блоку» Юрій Бойко. Він критикував «розкол» у церкві, маючи на увазі унезалежнення української церкви від московської, яку Бойко та його колеги вважають єдиною канонічною: «За словами лідера "Опозиційного блоку" Юрія Бойка, усі провокації та тиск на Українську православну церкву, лише укріплюють істинну віру українців». Альтернативних коментарів немає.

Підсумки

Частота згадок уже заявлених претендентів на пост Президента:

Андрій Білецький — одна позитивна згадка на «Інтері».

Сергій Тарута — одна позитивна згадка на «Україні».

Олег Тягнибок — одна нейтральна згадка на «Інтері».

Андрій Садовий — дві позитивні згадки: на «1+1» та ICTV.

Юрій Бойко — три позитивні згадки на «Інтері».

Вадим Новинський — три позитивні згадки: дві на «Інтері», одне інтерв’ю на «Україні».

Сергій Каплін — чотири позитивні згадки на «Інтері».

Юлія Тимошенко — чотири позитивні згадки: три на «Інтері», одна на «1+1».

Олег Ляшко — шість згадок: чотири позитивні на каналі «Україна», дві нейтральні — на «Україні» та «Інтері».

Петро Порошенко згадувався в сорока матеріалах: одна негативна згадка на «1+1», 17 нейтральних на кожному каналі та 22 позитивних — на всіх, крім «112». Така велика присутність Президента пов’язана з низкою заяв щодо вибухів на складах, а також коментарів щодо автокефалії, які були інформаційно цінними, але все ж програмними для Порошенка.

Сумнівних матеріалів загалом 47: 11 паркетних новин та 36 із ознаками замовності. Таких було 19 матеріалів на «Інтері», 16 новин на каналі «Україна», по п’ять на ICTV та «1+1», по одному на 5-му та «112». Жодного на СТБ та «UA: Першому».

Заяви «Опозиційного блоку» просували у 12 матеріалах: два на каналі «Україна» і решта на «Інтері».

Десять паркетних новин із Петром Порошенком: чотири на ICTV, по дві на «Україні» та «Інтері», по одній на 5-му та «112».

Вісім матеріалів в інтересах Ріната Ахметова на каналі «Україна»: шість про благодійність та два про бізнес — «Метінвест» та клуб «Шахтар».

Андрій Садовий двічі: на ICTV та «1+1».

Сергій Каплін у чотирьох матеріалах на «Інтері».

Олег Ляшко — двічі на каналі «Україна».

Від Юлії Тимошенко чотири піарні заяви: три на «Інтері» та одна на «1+1».

По одній згадці у Сергія Тарути та Юлії Світличної на «Україні».

Упереджено критичних матеріали два: один на «Україні» щодо народного депутата Сергія Лещенка і один на «1+1» проти представників ВО «Свобода».

Із методологією моніторингу можна ознайомитися за посиланням. У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00, випуск о 20:00 29 вересня), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Підготовка цього моніторингового звіту стала можливою завдяки підтримці американського народу, наданій через проект SIDA. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації.

comments powered by Disqus