Хороший Рабинович повернувся на «Інтер». Моніторинг теленовин 15–21 жовтня 2018 року

Скрін-шот "Інтер"

Весь минулий рік Вадим Рабинович на «Інтері» з’являвся виключно у негативних образах: то він нібито скликає проплачені мітинги, то має подвійне громадянство, отримує ізраїльську пенсію та відпочиває на нібито незадекларовані доходи, поки українські пенсіонери бідніють. Такий образ політику малювали на «Інтері», хоча до цього довгий час він був одним з улюбленців каналу. Потім пролунали відкриті заклики від «Опоблоку» до об’єднання з партією «За життя», і критика Рабиновича припинилася. Тепер вже він закликає опозиціонерів виступити єдиним фронтом.

Хоча цього тижня парламент почав розглядати бюджет країни на наступний рік, а уряд ухвалив рішення про підвищення ціни на газ, на ці важливі економічні теми практично не було фахових коментарів та експертних пояснень. Лише політичні спекуляції.

15 жовтня, понеділок

У Коцюбинському на Київщині підпалили авто працівниці селищної ради. Жінка пов’язує це зі своєю антикорупційною активністю. Про цю ситуацію повідомили на ICTV, СТБ та «112» повноцінними сюжетами, з коментарями правоохоронців та підозрами самої постраждалої. Лише коротку інформацію про інцидент дали на каналі «Україна». Решта його проігнорували.

Загалом новини виходили в режимі вихідного дня, тому наскрізну тему дня для них виокремити важко. Із технічних причин не аналізувався випуск новин 5-го каналу.

Сумнівні

На каналі «Україна» сюжет присвятили тому, як Олег Ляшко відвідував мешканців Ічні, де нещодавно вибухали снаряди зі складів; переймався станом їхніх будинків і обіцяв підтримку. Каже, вболіває, «щоб людина була в теплі і в добрі. І найголовніше — щоб не були наодинці із своїми проблемами». Також на «Україні» — щоденний піар фонду Ріната Ахметова.

На «1+1» піарили народного депутата Олександра Шевченка, який претендуватиме на пост Президента від партії «Укроп». Це черговий тур праймериз партії, результат яких наперед відомий.

На «Інтері» — паркет із Володимиром Гройсманом, який сам високо оцінює бюджет-2019. А далі Олег Ляшко вимагав збільшення зарплат і пенсій в окремому повідомленні. Експертних коментарів щодо оцінки бюджету не було.

На СТБ Петро Порошенко презентував новий навчальний центр для організації «Пласт».

16 жовтня, вівторок

Надзвичайна новина — розбився винищувач під час навчань «Чисте небо». «1+1» та «UA: Перший» зробили включення поблизу місця аварії. Решта каналів повідомили про трагедію, зазначивши, що дані уточнюються.

У парламенті провалили зняття недоторканості з Олександра Вілкула та Дмитра Колєснікова. Усі подавали цю новину збалансовано, крім каналу «Україна». Там уже класично — в кадрі лише Ляшко та представник «Народного фронту» Максим Бурбак. А з нагоди подання на зняття недоторканості дали й коментар Юрія Луценка. До того ж у Вілкула синхрон частково дублював озвучене авторкою сюжету за кадром. Зауваження до «Інтера» в цій темі стосуються того, що на ньому частину обвинувачення щодо Вілкула подали утричі коротше, ніж його заперечення.

На «1+1» наголошують, що найбільше голосів недодали представники владної коаліції, але замовчують, що коаліція так само дала й найбільше голосів «за», адже це найчисельніша група в парламенті.

У мінській контактній групі від України з’явився новий очільник — Руслан Демченко, який змінив Леоніда Кучму. Про це сказали тільки на «Інтері» та «112».

Активісти під стінами парламенту вимагали зміни Виборчого кодексу. Висвітлили акцію у вечірніх новинах лише на «1+1», коротким повідомленням без синхрону активістів, лише зі згадкою, що мітинг анонсовано як безстроковий. На кадрах помітна велика кількість прапорів «Громадянської позиції», але про партію не говорять. Можливо, саме партійність і стала причиною замовчування пікету іншими каналами.

Також розглядали наслідки заяви синоду Російської православної церкви. Переважно коментували церковники, серед політиків — Андрій Парубій та Петро Порошенко. На СТБ, 5-му та «1+1» використали коментарі релігієзнавців і політологів. Щоправда, на СТБ серед експертів є Руслан Бортник, заангажований «Опозиційним блоком». Він, як і опоблоківці, каже про небезпеку жорстоких релігійних протистоянь.

Про новий спалах сибірки на Одещині повідомили тільки на каналі «Україна» та «112». У цьому випадку люди не постраждали, хворобу зафіксували лише в померлої тварини.

Сильні

На СТБ відшукали свідка аварії з винищувачем на Вінниччині. Телефонним включенням дали коментар місцевої мешканки, яка бачила падіння літака.

На «UA: Першому» — історія про те, як у селі на Черкащині намагаються стимулювати призовників іти на службу. Сільський голова запровадив грошові премії для строковиків. Але все одно село Хутір лишилося без жодного залученого до строковї служби.

Сумнівні

На ICTV окремим повідомленням церковні питання коментує спікер Андрій Парубій, хоча формально він не має стосунку до теми. Паркетні заяви прем’єра Володимира Гройсмана щодо прагнення України вступити в НАТО дали на «Україні».

На каналі «Україна» піарили фонд Ахметова, а також звітували про роботу голови Харківської ОДА Юлії Світличної над програмою енергоефективності. У матеріалі про форум, що відбувався в Харкові, велику частину становить коментар Світличної про надто абстрактні речі: «Харків стає центром українсько-польських відносин. Минулого року був візит президента Польщі і потужна велика делегація польських наших партнерів на економічному форумі, який відбувся два тижні тому. Це велика така запорука нашої подальшої співпраці і нинішніх результатів». Такий же синхрон був на «Інтері», але там ішлося про сам захід більше, ніж було Світличної: коментували обговорювану тему децентралізації представники громад та польські партнери, а не лише голова ОДА.

На «Інтері» Сергій Каплін анонсував масштабні протести. У сюжеті з парламенту вкотре повторюються однотипні вимоги низки політиків: Юлія Тимошенко вимагає знизити ціни на газ, Юрій Бойко — переглянути бюджет і збільшити соціальні видатки, Олег Ляшко —збільшити зарплати й пенсії. Це популістські заяви та загравання з виборцями, а не політичний діалог у Раді.

Зненацька на «Інтері» вийшла розповідь про благодійність екс-керівника Адміністрації Президента, бізнесмена Бориса Ложкіна. Сюжет Лариси Зубенко являє світу добрі справи директора фонду власного імені для підтримки Центру кардіохірургії.

17 жовтня, середа

Стрілянина та вибухи в керченському технікумі стали головною новиною дня. Всі посилалися на окупаційну владу Криму, заяви прокуратури Криму, відео місцевих медіа. На «UA: Першому» також дали посилання на російський центр медицини катастроф через «Эхо Москвы».

Немає жодного посилання на джерела в сюжеті каналу «Україна». У середині випуску окремим повідомленням дали заяву Порошенка зі співчуттям родичам загиблих. Цю заяву також дали на «Інтері» та СТБ.

На СТБ безапеляційно оголосили: «Камери відеоспостереження зафіксували вбивцю. Ось він. Це Владислав Росляков — студент четвертого курсу цього ж коледжу. За даними російських ЗМІ, юнак приніс до будівлі рушницю та саморобний вибуховий пристрій». Аналогічно на ICTV: «За кілька годин стало відомо ім'я організатора кривавої розправи. Це 18-річний студент четвертого курсу цього ж коледжу Владислав Росляков. Ось він на фотографіях зі зброєю іде сходами навчального закладу та заряджає рушницю».

Фото підозрюваного опублікували російські ЗМІ. Вказуючи ім’я Владислава Рослякова, його називають підозрюваним, «можливим терористом», «імовірним убивцею» на каналах «Україна», 5-му, «1+1» та «Інтері».

На кількох каналах («Україна», 5-й, «1+1», «UA: Перший») говорили про брак інсуліну для хворих на діабет у Харкові та області. Приводом стала акція під стінами Харківської мерії. Проблема існує вже понад півроку, й раніше про неї у всеукраїнських теленовинах майже не говорили, хоча хворі виходили на акції протесту й сигналізували про проблему в соцмережах. Із кінця квітня по жовтень вийшли иільки по два-три матеріали на цю тему на 5-му, «Україні» та «Інтері». Багато про це говорила місцева філія Суспільного.

Великий мітинг профспілок із позицією протестувальників та відповідями урядовців дали на ICTV, «1+1» і CТБ. Решта каналів протест проігнорували.

На «1+1» не замовчали і присутності на акції народного депутата Сергія Капліна: «Нардеп Сергій Каплін спробував скористатися протестом для політичної агітації. У натовпі на цей випадок хтось завчасно підготував відро з нечистотами». «Інтер» про цей прикрий момент у біографії одного зі своїх завсідників промовчав.

Сумнівні

На ICTV в сюжеті Анни Нестеренко піарили меценатство Віктора Пінчука у проекті «Завтра UA».

Паркет Володимира Гройсмана вийшов на каналі «Україна»: «Не обіцяти виборцям того, чого Україна не спроможна виконати, закликав прем'єр-міністр депутатів. Володимира Гройсмана обурила неконструктивна критика проекту бюджету на наступний рік». Нічого, крім заяви Гройсмана, в матеріалі немає.

Вадим Новинський у студії «Сьогодні» висловлювався щодо церковних питань церкви.

На каналі «Україна» також вийшов щемливий сюжет про родину з Авдіївки, яка постраждала під час обстрілів. Їхню історію використали, щоб нагадати, що фонд Ріната Ахметова допомагає жителям Донбасу. Далі — паркетне повідомлення про відкриття інклюзивного центру на Луганщині за участі Марини Порошенко.

Далі у випуску Олег Ляшко воює за субсидії: «Я добиваюся від уряду, щоб вони скасували своє рішення, яким обмежили право людей на отримання субсидій». Таке ж повідомлення вийшло на «Інтері». В обох випадках матеріал містив лише коментар із вимогами від Ляшка, без позиції уряду чи людей, яких ця тема безпосередньо стосується.

На «Інтері» після тривалого затишшя, а перед тим регулярної критики з’явився Вадим Рабинович із закликами до об’єднання опозиції: «На думку лідера партії “За життя” Вадима Рабиновича, політсили мають об'єднатись. А першочерговими для народних обранців мають стати соціальні законопроекти». У підводці до його коментаря на заставці — запитання «Як об’єднати країну» та люди з національними прапорами.

На «Інтері» мітинг профспілок коментував тільки Сергій Каплін. Потім вимоги шахтарів із Луганщини підтримав «Опозиційний блок», про це в коментарі говорив співголова партії Юрій Бойко. А потім знову з’явився Вадим Рабинович, який закликав звільнити виконувачку обов’язків міністра охорони здоров’я Уляну Супрун. Позиції самої Супрун або її прихильників у матеріалі не було. Далі на «Інтері» Наталія Королевська скаржилася на відмову суду ініціювати перерахунок пенсій військовим. Її позиція єдина в повідомленні. Одразу за тим — Петро Порошенко дякував депутатам за «перемогу в ПАРЄ». Це неоперативна та неінформативна заява.

18 жовтня, четвер

У парламенті голосували в першому читанні за проект держбюджету-2019. На ICTV подали як позицію голови уряду, так і представників опонуючих політсил — Блоку Петра Порошенка та «Опозиційного блоку». Також думку прем’єра та «Опоблоку» дали на «UA: Першому». На «Інтері» свої оцінки висловили представники всіх парламентських фракцій. На каналі «Україна» оцінки опозиції на цю тему проігнорували. На 5-му сказали, що депутати мали зауваження до великих витрат на оборону та вважають замалими видатки на освіту, але які саме політсили про це казали — не уточнили. Тож у цьому випадку інформація подана з претензією на баланс, але неповна. Загалом редакції не зверталися по оцінки документа до незалежних експертів. Узагалі не згадували про голосування за бюджет на СТБ.

Про річницю харківського ДТП, в результаті якого загинули шестеро людей, усі канали нагадали у звичному форматі: матеріали з пам’ятного молебню, коментарі постраждалих та їхніх родичів, обурених, що крапки у справі суд досі не поставив, бекґраунд про справу та позиції обвинувачених.

Сильні

На каналі «Україна» розповіли, як інспектують заходи безпеки в навчальних закладах після керченської трагедії. Кореспондент Юрій Гула запитав експерта, чи рятують камери спостереження і пропускний режим від небезпеки.

На «1+1» у сюжеті про історію Владислава Рослякова, якого називають виконавцем теракту в Керчі, проаналізували його сторінки в соціальних мережах. Судячи із профілів, юнак був прихильником Путіна, хоча російська пропаганда все ж намагається знайти у злочині слід «українських диверсантів».

Сумнівні

На «Україні» серед народних депутатів прокоментувати бюджет доручили лідеру Радикальної партії Олегу Ляшку. Далі у випуску сюжет про благодійність Ріната Ахметова на Донбасі.

Про те, як Петро Порошенко подякував народним депутатам за підтримку його ініціативи передати Андріївську церкву в користування Вселенському патріарху, йшлося на ICTV, «Інтері» та «Україні». Критику цього рішення, яка лунала під час голосування, в цих повідомленнях замовчали. Особливо дивно бачити це на «Інтері», оскільки критикували «втручання в політику» саме народні депутати від «Опоблоку», яких на цьому каналі зазвичай інформаційно підтримують. Як і церкву Московського патріархату, яка протестує проти автокефалії.

На каналі «Україна» в контексті Київського економічного форуму майже не говорили про подію та важливі доповіді. «Як штучний інтелект, роботизація, блокчейн та решта технологій впливатимуть на наше з вами життя. Майбутнє у високотехнологічному світі обговорювали сьогодні на Київському міжнародному економічному форумі. Він зібрав разом лідерів бізнесу, влади, суспільства та міжнародного експертного співтовариства, аби визначити найбільш ефективний шлях розвитку України і обговорити виклики», — йдеться в підводці ведучої. Відповіді на жодне з цих питань у матеріалі немає. Тут прем’єр запевняє, що економіка України невпинно зростає. Також в ефірі виступила представниця компанії Ахметова SCM.

На «1+1» повідомили про ініціативу народного депутата Олександра Шевченка з партії «Укроп» заборонити пропаганду «русского міра». Це неоперативно, адже про цю ініціативу на каналі вже неодноразово говорили в контексті праймериз у партії. До того ж, думка Шевченка — єдина з представлених, тож повідомлення незбалансоване і просуває позицію лише однієї політсили.

Проект держбюджету на «Інтері» коментували лише Наталія Королевська та Сергій Каплін, які вже тривалий час виступають єдиним фронтом, критикуючи уряд за брак соціальної підтримки населення. Позиції уряду у відповідь на звинувачення в таких матеріалах немає.

Також на «Інтері» неінформативне повідомлення про урочисте вручення нагород від міністра внутрішніх справ Арсена Авакова: «120 чоловіків отримали сьогодні державні нагороди та почесні грамоти. Голова МВС вручив їх із нагоди дня захисника України». Такі новини не дають аудиторії нічого корисного.

19 жовтня, п’ятниця

Про подорожчання газу лише чиновники говорять на ICTV, 5-му каналі, СТБ, «112» та «UA: Першому». Експертні коментарі в новинарів не користувалися попитом, хоча в цій темі варто було би.

Цього дня до моніторингу не входить «Інтер», оскільки виходить підсумкова програма. Про її зміст можна дізнатися в огляді тижневиків.

Продовжили стежити за подіями в Керчі та збирати версії. Цього дня в місті оголосили день жалоби та прощалися із загиблими. На «1+1» знову акцентували на підозрілому факті купівлі зброї за 600 доларів 18-річним юнаком із незаможної родини.

Cпікер парламенту Андрій Парубій підписав постанову про звернення народний депутатів до РНБО щодо вжиття санкцій до телеканалів «112 Україна» та NewsOne. Повідомили про це на 5-му каналі.

Сумнівні

На ICTV поширили заклик Юлії Тимошенко «долучатися до написання нового економічного курсу України». Також у випуску відзвітували про те, як Борис Колесніков підтримує талановиту молодь, організовуючи поїздки студентам на конференції про сучасні технології.

На каналі «Україна» анонсували програму, вочевидь, упереджено критичну до народного депутата Сергія Капліна. В анонсі містяться невідокремлені від фактів оцінки та звинувачення без відповіді: «Непрості звички простого Сергія Капліна. Чому він приховує, що користується послугами охоронців, навіть у безпечному елітному фітнес-клубі? І від якої народної акції сторожа не змогла-таки днями зберегти народного депутата? Дивіться сьогодні о 23:20 у сенсаційному репортажі-розслідуванні “Слідами квартирооптимістів”».

Як і щодня, на каналі «Україна» відзвітували: «Завдяки програмі “Здорове серце” фонду Ріната Ахметова вилікували вже 50 маленьких пацієнтів з Донецької, Луганської, Харківської і Запорізької областей». Згодом у випуску вийшов шаблонний сюжет про те, як Олег Ляшко вимагає підвищити пенсії, спекулюючи на потребах малозабезпечених людей.

На «1+1» у повідомленні про нову ціну на газ замість експертного коментаря вставили популістську заяву Юлії Тимошенко: «Я закликаю всіх депутатів всіх рівнів обласних, районних, міських негайно скликати позачергові сесії і звернутися до Президента Порошенка негайно відмінити цей злочин перед людьми».

І знову про Одеську кіностудію йшлося на «1+1». У підводці ведуча каже, що про підтримку одеситами приватизації кіностудії свідчать проведені опитування. Хто їх провів і наскільки це репрезентативні опитування, повідомити забули. Натомість у сюжеті коментарі двох перехожих, які висловлюються на підтримку розвитку свого «маленького Голлівуду». Проблеми з достовірністю й далі: «Без значних грошових вкладень Одеську кіностудію чекає сумна доля. Про це кажуть не тільки одесити, а й експерти, закордонні та вітчизняні знавці кіно. Нова форма власності відкриє для кінофабрики нові можливості. А головне — привабить міжнародних партнерів». Які експерти, не сказано, замість них говорить гендиректор «1+1 медіа» Олександр Ткаченко, який є акціонером кіностудії. Як і раніше, опонентів звинувачує в політичній ангажованості. Жодного аргументу проти приватизації в сюжеті Олени Черняєвої не пролунало.

На «112» анонсували власне ток-шоу «Пульс», перервавши випуск новин прямим включенням зі студії, де тривала підготовка до програми.

20 жовтня, субота

Стало відомо про кілька серйозних ДТП. В одній загинула акторка «Дизель шоу» Марина Поплавська. Про це всі канали повідомляли з посиланням на речника поліції, з реакцією друзів чи соцмереж, із посиланням на біографію акторки. В іншій аварії на Львівщині загинув патрульний поліцейський Назарій Присташ. Про неї сказали тільки канали «Україна», «112» та «Інтер».

Сильні

На каналі «Україна» розбиралися, якою буде доля Андріївської церкви, яку передали в користування Вселенському патріарху. Ірина Любич зазирнула до храму, де триває реконструкція, та розпитала істориків про його долю.

На 5-му єдині повідомили про нові скарги мешканців Херсонщини на викиди з «Кримського титану».

На «1+1» Неллі Ковальська розповіла, як досягають успіху в спорті діти, що мають аутизм.

Сумнівні

На каналі «Україна» в сюжеті Юлії Дронник почали зі скарг на борги із зарплатні перед шахтарями, брак модернізації у вугільній галузі. Мовляв, раз подорожчав газ, то й ціни на вугілля та електроенергію потрібно підняти. Закликає до цього Артур Мартовицький — народний депутат від «Опоблоку» та колишній топ-менеджер компанії «Павлоградвугілля», що входить до ахметовської ДТЕК. Компанії Ахметова, нагадаємо, виробляють і продають електроенергію, спалюючи вугілля.

Також у випуску звіт про боротьбу із сирітством від фонду Ріната Ахметова та повідомлення про персональну участь народного депутата Олега Ляшка в реконструкції геріатричного пансіонату в Луцьку. Також голова Харківської обласної державної адміністрації Юлія Світлична відзвітувала про ремонт філармонії, хоча її коментар не був потрібен у сюжеті. Черговий звіт про підтримку молодих талантів фондом Бориса Колеснікова в конкурсі «Програміст» також вийшов у сюжеті Олександра Махова на каналі «Україна».

На «Інтері» в сюжеті Костянтина Редіна поширили заяву Олександра Вілкула, який стверджує, що на нього тисне прокуратура. Думку прокуратури проігнорували.

Також на «Інтері» Юлія Тимошенко скаржилася на ціни на газ, називаючи їх завищеними та невиправданими. Журналісти Deutsche Welle провели фактчек заяв політикині і з’ясували, що вони маніпулятивні. Ціна на газ в Україні найнижча в Європі.

21 жовтня, неділя

Оглядається лише «Інтер» замість підсумкового випуску п’ятниці.

Розпочали з репортажу про обстановку на фронті. Далі — одразу міжнародні новини та надзвичайні події України.

У середині випуску дали заяву Олега Ляшка, який скаржиться на нові тарифи на газ: «Ведуча: Влада фактично штовхає українців у рабство МВФ, так вважає лідер Радикальної партії». І його думка — єдина в цьому повідомленні.

Підсумки

Серед потенційних кандидатів у Президенти найчастіше згадували в новинах Петра Порошенка: 15 згадок — вісім позитивних та сім нейтральних. Позитивні на «Україні», ICTV, СТБ та «Інтері». Нейтральні на ICTV, СТБ, «1+1» та 5-му.

Олег Ляшко: 13 згадок, із яких 11 — позитивні. Позитивні на «Інтері» та «Україні», нейтральні на «112» та СТБ.

Сергій Каплін: шість згадок. Три позитивні та одна нейтральна на «Інтері», по одній негативній на «1+1» та «Україні».

У Бориса Колеснікова три позитивні згадки: дві на «Україні», одна на ICTV.

Юрій Бойко: дві позитивні згадки на «Інтері».

Дві позитивні появи Олександра Шевченка з партії «Укроп» на «1+1».

Вадим Новинський в одному ефірі на каналі «Україна», з вигідної йому сторони у форматі інтерв’ю в студії.

Про Юлію Тимошенко п’ять позитивних згадок: три на «Інтері», по одній на «Інтері» та ICTV.

Загалом зафіксовано 51 сумнівний матеріал: 38 новин із ознаками замовності, 11 паркетних новин та дві з промо власних проектів телеканалів. Найбільше таких на каналі «Україна» — 23 новини, 17 матеріалів на «Інтері», по чотири на «1+1» та ICTV, два на «112» (промо власного ток-шоу), один на СТБ. Жодної на 5-му та «UA: Першому».

У дев’яти повідомленнях просували інтереси представників «Опозиційного блоку»: п’ять на «Інтері», чотири на «Україні» та одна на ICTV.

В інтересах Ріната Ахметова сім новин на каналі «Україна».

Чотири новини в інтересах Юлії Тимошенко: дві на «Інтері», по одній на ICTV та «1+1».

Вадим Рабинович двічі в один день засвітився на «Інтері».

У Петра Порошенка чотири паркетні новини: по одній на ICTV, «Інтері», СТБ, «Україні».

Чотири паркетні новини з Володимиром Гройсманом: три на каналі «Україна» та одна на «Інтері».

Сергій Каплін з’являвся в чотирьох новинах на «Інтері».

У Юлії Світличної дві паркетні новини на каналі «Україна».

По одній появі: Бориса Ложкіна на «Інтері», Марини Порошенко на «Україні», паркет Андрія Парубія на ICTV та Арсена Авакова на «Інтері».

Упереджено критичні новини дві: одна на «Інтері» із закликами звільнити Уляну Супрун, ще одна проти Сергія Капліна на каналі «Україна».

Із методологією моніторингу можна ознайомитися за посиланням. У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00, випуск о 20:00 29 вересня), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Підготовка цього моніторингового звіту стала можливою завдяки підтримці американського народу, наданій через проект SIDA. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації.

comments powered by Disqus