Газовий шлейф Тимошенко. Моніторинг теленовин 22–28 жовтня 2018 року

Скрін-шот "Інтер"

До Юлії Тимошенко здавна приліпилося прізвисько Газова Принцеса. У дев’яностих вона очолювала корпорацію «Єдині енергетичні системи України», що торгувала російським газом в Україні, а у двотисячних як прем’єр-міністр вела переговори з Володимиром Путіним щодо поставок газу. Ці контракти досі є предметом обговорення: якою мірою вони узалежнили Україну від російського палива. Та, судячи з випусків теленовин, це тепер нікого не цікавить. Підвищення ціни на газ на вимогу МВФ не обговорюють з експертами, а дають на відкуп політикам-популістам. Влада запевняє в неминучості цього кроку, а опозиція вимагає знизити тарифи. Найяскравіше на цьому горизонті сяяла зірка Юлії Тимошенко, яка очолила протести проти нових цін на газ. Це радо показували, порушуючи стандарти, на каналах Пінчука (СТБ, ICTV) та Фірташа («Інтер»). До речі, того самого Фірташа, який воює з «Нафтогазом», що його, у свою чергу, Тимошенко обіцяє ліквідувати.

22 жовтня, понеділок

Найжвавіша тема випусків: нова ціна на газ. Про це в новинах говорили переважно посадовці та звичайні споживачі газу, але майже не було чути експертних думок. Як виняток можна навести приклад ICTV, де тему коментували Андрій Герус та Володимир Омельченко, але в незалежності принаймні одного з них є сумніви.

Також у новинах говорили про справу за підозрою в державній зраді та шахрайстві Тимофія Нагорного. Хоча цього дня він давав коментарі для медіа, його позицію дали тільки на 5-му, «1+1» та «UA: Першому».

Сильні

Про те, як можуть працювати приватні сімейні лікарі за бюджетні гроші, йшлося в сюжеті Ірини Маркевич на «1+1». Матеріалі висвітлює можливості заробітку для ініціативних лікарів та перспективи надання пацієнтам якісних послуг.

Сумнівні

Чиновники почали виправдовуватися за подорожчання газу. Версію про вимушений крок без експертних пояснень, лише з коментарями Володимира Гройсмана, дали на каналі «Україна», 5-му та «Інтері». Паркетні заяви Порошенка щодо нової ціни на газ, а саме демонстративні вимоги допомогти малозабезпеченим українцям субсидіями, вийшли на каналі «Україна», 5-му, «Інтері» та СТБ. Щойно Порошенко назвав популістами тих, хто вимагає зниження ціни на газ, тут одразу ж з’явилися заява Олега Ляшка, який обурюється новим тарифом. Ці протилежні позиції подано без жодного критичного осмислення, редакції не відокремлювали цінну інформацію від популізму з обох полюсів. Така ж заява Ляшка з’явилася й у новинах «Інтера», хоча нічого новинного не містила. Також на «Інтері» про газ висловлювалася Юлія Тимошенко. Потім Сергій Каплін вимагав перерахунку пенсій для військових; жодних інших коментарів на цю тему не брали.

На «1+1» відзвітували про чергові праймериз у партії «Укроп», близькій до власника каналу Ігоря Коломойського. «Визначити найбільш гідного кандидата в президенти “Укроп” вирішив ще раз в праймериз внутрішньопартійним голосуванням», — озвучив кореспондент Олександр Привалов. Хоча очевидно, що кандидатом від партії буде Олександр Шевченко, якого на «1+1» піарять уже тривалий час.

На каналі «Україна» звично звітували про благодійність від фонду Ахметова на Донбасі. На ICTV похвалили за меценатство Бориса Колеснікова, який організував поїздку талановитих студентів у Токіо.

23 жовтня, вівторок

Головною знову була тема газу та субсидій, паркетні новини на цю тему та політичний популізм. Новини на 5-му з технічних причин не аналізувалися.

На «1+1» вийшов сюжет про проект «Право на освіту», який просуває сам телеканал. Ідеться про ініціативу створити навчальні центри для дітей, які через важку хворобу пропускають уроки. Корисна й важлива ініціатива виходить за межі суто журналістської роботи. Проте каналу доводиться вкотре вже порекомендувати не плутати новини, важливі в масштабах країни, та розповіді про власні проекти.

На ICTV вийшов сюжет про першого заступника служби зовнішньої розвідки Сергія Семочка. Це радше компіляція даних розслідування програми «Наші гроші» та інтерв’ю Семочка на каналі ZIK. Загалом добре, що журналісти долучають аудиторію до резонансної теми. Але не зрозуміло, чому такий матеріал виходить аж через тиждень після найскандальніших подій у цій темі й без вагомих власних знахідок від автора сюжету.

 

Сумнівні

Привітання від Петра Порошенка для призерів Третіх юнацьких Олімпійських ігор зробили новинами канали «Україна» та «Інтер», хоча воно не є важливою інформацією. На ICTV продублювали вже раніше поширені заяви Гройсмана про те, що здорожчання газу неминуче, але наступного поки що не планують, а всі, хто потребує, зможуть отримати субсидії. Сам механізм субсидій суперечливий, але це не обговорюється, а подається як суцільне благо.

Цілий парад заяв про зниження тарифів пройшов телеканалами:

  • «Знизити ціну на газ, аби українці не зубожіли, вимагає Олег Ляшко», — канал «Україна»;
  • «Сергій Тарута: Только инвестиции являются тем лекарством, которые смогут обеспечить достойную жизнь каждого человека и нужно снижать тарифы», — канал «Україна»;
  • «Лідер фракції “Опозиційний блок” Юрій Бойко впевнений: уряд не мав права підвищувати тарифи на газ», — «Інтер»;
  • «Розпочати всеукраїнську акцію протесту проти підвищення ціни на газ для населення закликала людей лідерка “Батьківщини”», — «Інтер».

На «Інтері» поширили вимоги Сергій Капліна розширити повноваження Рахункової палати. Але коментар політика не є змістовним, а лише декларативним, тож його поява, скоріш за все, мотивована бажанням укотре засвітити його на екрані. Також на «Інтері» показали, як Ляшко відвідав інтернат і пропіарився на цьому: «Ляшко, який сам виріс у дитбудинках, переконує — подолати соціальне сирітство можна, лише збільшуючи зарплати українцям».

На «1+1» у сюжеті, автора якого не вказано, йдеться про нібито рейдерське захоплення Аграрної партії. Це вже не перше подібне повідомлення в «ТСН». У сюжеті переважає позиція лідера партії Віталія Скоцика і прихильних до нього партійців: «Скоцик: Партія, 71 тисяча членів, сотні тисяч тих людей, які підтримують партію по всіх куточках нашої держави». Думку опонентів у сюжеті представили тільки за кадром: «Опоненти ж небагатослівні, Михайло Поживанов, який у реєстрі Мін'юсту значиться як член політради Аграрної партії, телефоном заявив, що політсила не коментуватиме звинувачень. Втім, на своїй сторінці у соцмережах щодо з'їзду 19 жовтня написав: “Аграрна партія успішно пройшла тест на демократію. Ми маємо серйозні плани щодо участі в майбутніх виборах”». Тож весь сюжет практично запевняє: партію захопили. «Ми не визнаємо кримінальної легалізації рейдерського захоплення Аграрної партії та реєстраційних дій Міністерства юстиції. Друге, ми підтверджуємо, що головою партії є Віталій Скоцик», — заявила представниця партії Ірина Петренко в сюжеті.

Також на «1+1» розповіли, як завдяки нардепу Олександрові Шевченку діти з Ічні після вибухів на складах змогли відпочити в Карпатах. Шевченко є екс-керівником курорту «Буковель», що належить власникові «1+1» Ігореві Коломойському, й хоче стати президентом.

24 жовтня, середа

Щотижневе засідання Кабміну було присвячене переважно тарифам та субсидіям. Експертних думок на цю тему новинарі знов не шукали, обмежилися заявами топ-посадовців: прем'єр-міністра Гройсмана та профільних міністрів.

Майже всі канали говорили проінцидент із тортом у харківській школі. В усіх цих матеріалах є коментарі постраждалої дівчинки, її батьків, опонентів із числа батьківського комітету, адміністрації школи та місцевої чиновниці з управління освіти.

На каналі «Україна» оцінити ситуацію попросили заступника міністра освіти Павла Хобзея, який засудив дії батьків та вчителів у цій ситуації. На «1+1» до всіх коментарів також додали оцінку юриста.

Лише на 5-му та «1+1» повідомили про підозри щодо народного депутата Станіслава Березкіна, якому закидають організацію схеми з виведення коштів із «Ощадбанку».

Сильні

На 5-му в сюжеті Анни Мірошниченко найбільш повно пояснили, в чому підозрюють народного депутата від «Волі народу» Станіслава Березкіна. У матеріалі є коментарі НАБУ, Спеціалізованої антикорупційної прокуратури та «Ощадбанку». Намагалися зв’язатися і з самим нардепом: «Сам Станіслав Березкін на телефонні дзвінки від редакції 5-го каналу не відповідає». Тому нагадали про його політичну кар’єру та статки.

Сумнівні

Про протест проти підвищення тарифів на газ за участі Юлії Тимошенко повідомили на ICTV, «Інтері» та СТБ. Коментарі в цих повідомленнях дає лише Тимошенко, інших позицій немає.

На «Інтері» розповіли, як народний депутат Сергій Каплін підтримує працівників криворізького заводу «Арселор Міттал» у боротьбі за підвищення зарплат. Коментар Капліна є, а от самих працівників — ні.

На каналі «Україна» Ляшко закликав підтримувати вітчизняних виробників, меценат Борис Колесников виступив на черговому професійному конкурсі «Агро-2019», обіцяючи підтримувати молодих професіоналів. І немає нічого стабільнішого за піар Ріната Ахметова за благодійність на Донбасі.

25 жовтня, четвер

Олег Сенцов став лауреатом премії імені Сахарова. Про це повідомили всі телеканали. Також у Європарламенті схвалилирезолюцію щодо ситуації в Азовському морі, засудивши блокаду з боку Росії для суден, що прямують до українських портів. На «1+1» та «Інтері» про це повідомили найменш повно. На «1+1» сказали одним реченням, навіть не нагадавши про бекґраунд ситуації. На «Інтері» лише послалися на допис на сторінці Порошенка у Фейсбуку про те, що ухвалено резолюцію. Загалом у новинах майже не пояснювали, що означає це рішення. Коментар про це від представника української делегації в ПАРЄ Олексія Гончаренка дали лише на «UA: Першому». На 5-му нагадали про поточну обстановку з блокадою в Азовському морі з коментарем першого заступника голоси Держприкордонслужби.

Сильні

На «1+1» підняли тему відсутності житла для мешканців будинку, зруйнованого в липні минулого року від вибуху газу. Людей змушують укладати дивні угоди і платити за те, що мала би компенсувати держава. Неллі Ковальська розбиралася, чому так відбувається і що робити постраждалим.

Сумнівні

Окремо наголосили на реакції Петра Порошенка щодо присвоєння премії Сенцову на каналі «Україна», «112», «Інтері» та СТБ. Хоча новиною ця реакція не є.

На «Інтері» поширили заяву Юлії Тимошенко: «Війна на сході України — проблема не регіональна, а глобальна. Про це заявила лідер партії “Батьківщина” Юлія Тимошенко під час безпекового форуму в Женеві». Жодної думки інших учасників форуму не навели.

Юрій Бойко в сюжеті Ксенії Барвіненко на «Інтері» заявив про готовність протистояти аграрному рейдерству. Говорив про підтримку фермерів і сипав прямими звинуваченнями: «Всі ці заклики: “Давайте залучати іностранних інвесторів” — вони закінчуються от тут, на цьому полі, коли інвестор бачить, як поводиться влада, не захищає його інтереси. І всі, хто кришують це сьогодні правоохоронними органами і Міністерством юстиції, а це буквально дах Міністерства юстиції всюди. 500 рейдерських захватів з початку року — всюди дах Міністерства юстиції, і комісія антирейдерська, яка повинна захищати людей від рейдерів, вона, фактично, цими рейдерами й керувала, зокрема в цьому випадку». Відповіді на ці закиди в сюжеті не дали.

Також на «Інтері» вийшов сюжет Юлії Жешко про діяльність платформи «Жінки за мир», яку представляє, зокрема, народна депутатка від «Опозиційного блоку» Наталія Королевська. А Сергій Каплін вимагав виплатити борги по зарплаті шахтарям Луганщини. Крім політика в цьому повідомленні немає нікого, навіть позиції самих шахтарів.

Олег Ляшко у студії на каналі «Україна» скаржився на здорожчання газу та вимагав збільшити обсяги субсидій. Аналогічні заяви, але в коротшому форматі, поширили на «Інтері». Альтернативних думок не було.

На «1+1» звинуватили адміністрацію Харківської юридичної академії в тискові на Святослава Вакарчука як політичного опонента чинної влади. Хоча він навіть не заявив чітко про свої політичні амбіції. І хоча адміністрації академії теж дали слово, але кілька разів у тексті ведуча дає оцінки, які суперечать сказаному адміністрацією: «Сам він переконаний: не пускати його в один з найпрестижніших вишів країни — це вказівка влади. І нагадує йому не такі давні часи застосування адмінресурсу проти політконкурентів». Завершується сюжет іще одним умовиводом автора: «Чи зможе потенційний кандидат в президенти таки виступити в Харкові в понеділок?».

На каналі «Україна», як і щодня, звітували про благодійність фонду Ахметова.

26 жовтня, п’ятниця

Резонансні новини: інтерв’ю заступника голови моніторингової місії ОБСЄ на Донбасі Олександра Хуґа. Не говорили про це на «1+1», «Україні» та «112». На ICTV цю тему коментували журналіст Юрій Бутусов та політик Анатолій Гриценко. Не аналізувалися цього дня новини «Інтера», оскільки замість вечірніх новин — підсумковий випуск. Із моніторингом тижневиків можна ознайомитися тут.

Усі телеканали висвітлювали зустріч президентів України та Білорусі та згадали про заяву Лукашенка щодо Донбасу. На каналі «Україна» та 5-му сфокусувалися переважно на точках дотику між Києвом та Мінськом і майже проігнорували фактично заклик Лукашенка вирішувати питання миру на Донбасі «між собою», без участі світової спільноти. На «1+1», «112» та СТБ хоч і відзначали, що Лукашенко намагається маневрувати між Києвом та Москвою, але чіткого змісту повідомлення білоруського президента не передали. Лише запевнили, що Лукашенко гарантує підтримку миру в Україні. На цю тему жоден канал не давав експертних коментарів про підґрунтя та перспективи цього питання. Взагалі не висвітлювали подію у вечірньому випуску на «UA: Першому».

Сильні

На «UA: Першому» йшлося про підготовку до об’єднавчого Собору українських церков у процесі надання автокефалії. У сюжеті Олексія Гомона є пояснення про те, як відбуватиметься це об’єднання, що буде із прихожанами церков Московського патріархату. Хоча два тижні тому канали гуділи новинами про церковні справи, вихід Філарета до медіа більшість проігнорувала. Крім «UA: Першого» матеріал із прес-конференції зробив СТБ. Там зосередилися на заяві Філарета про необхідність повертати всі лаври українській церкві, але мирним шляхом.

На СТБ Марія Малевська розбиралася, чому затягується розгляд справи екс-очільниці Слов’янська Нелі Штепи, яка, за версією обвинувачення, сприяла окупації Слов’янська.

Сумнівні

На ICTV та СТБ розповідали про сумлінне служіння українцям, за яке нагородили Юлію Тимошенко: «Ведуча ICTV: Лідерка «Батьківщини» взяла участь у двадцятому щорічному форумі з питань внутрішньої і глобальної безпеки у Женеві. І там отримала почесну нагороду Crans Montana за взірцеве служіння людям, політичну мужність, лідерство у відстоюванні європейських цінностей та захист незалежності та національних інтересів Україні».

ICTV та «Україна» навели порожню заяву Гройсмана про те, що треба вирішувати проблеми із шахтами.

На каналі «Україна» з’явився Ляшко із закликами підтримувати національних виробників, а також щоденний звіт про благодійність фонду Ріната Ахметова. Також у випуску паркетна новина про відкриття центру інклюзивної освіти Мариною Порошенко.

27 жовтня, субота

Нещасний випадок на Дніпропетровщині: під час автоперегонів машина в’їхала в натовп, четверо людей постраждали. Усі канали нагадали про перехід на зимовий час та підготували матеріали про те, як це відбувається в інших країнах.

Сумнівні

На ICTV поширили заяву Дмитра Добродомова, що той ітиме у президенти: «Добродомов каже, що їхня політсила має чітке бачення, як змінити країну. Передусім треба зміцнювати армію та вести дипломатичну війну аби в Україні, нарешті, настав мир. Далі забезпечити економічне зростання. Для цього треба зіскочити з кредитної голки. Натомість від Заходу вимагати збільшити квоти на безмитний експорт нашої продукції». На «Інтері» про це йдеться в цілому сюжеті Юлії Жешко: «Саме завищені амбіції старих політиків блокують шлях молодим політикам — у цьому впевнені й самі нардепи. Кажуть, аби розірвати це коло, однодумці мають об’єднуватися.

Дмитро Добродомов: Перезавантажити нарешті країну вони не можуть. А ми зможемо це зробити».

Зауважмо, що Добродомов належить до пулу політиків, які з’являються в новинах «Інтера» значно частіше за інших.

Привітання від Петра Порошенка українській команді за здобутки на «Іграх нескорених» поширили на каналі «Україна», «Інтері» та 5-му, хоча це не є новиною. На каналі «Україна» розповіли щемливу історію про проект «Сирітству ні» від фонду Ріната Ахметова. Також на каналі «Україна» поскаржилися, як бракує інсуліну в Черкаській області, й показали, як Олег Ляшко сварить за це владу. Про цю проблему відомо щонайменше з серпня, але заговорили про неї на каналі «Україна» лише з нагоди пропіарити Ляшка.

На «1+1» весь сюжет Світлана Павук розповідає, що в селі на Тернопільщині на людей напав вовк. Але наприкінці сюжету стверджує: «Неспокійно у Глинній і навіть після того, як експерти підтвердили: убита тварина була не вовком, а собакою». То про що тоді був весь трихвилинний сюжет?

У сюжеті Сергія Осадчука на «1+1» йшлося про чергову серію праймериз партії «Укроп», у яких, вочевидь попри начебто інтригу, має перемогти Олександр Шевченко. Цього разу довіру Шевченкові висловили в Одесі. Він уже заявив про свої амбіції балотуватися у президенти. Знову в сюжеті сказано, що партія першою «наважилася» на праймериз, хоча це не так.

Також на «1+1» анонсували новий сезон шоу студії «Квартал 95». Акцент у сюжеті Інни Лебеденко на новому політичному сезоні та політичних жартах. Нагадали і про флешмоб від Зеленського, який теж фігурує у рейтингах кандидатів у президенти.

На «Інтері» Сергій Каплін підтримує знедолених та кинутих напризволяще шахтарів Луганщини. Героєм політика показали у сюжеті Юлії Жешко: «Мы продолжим бороться — несмотря на крыс, несмотря на сквозняки, несмотря на ужасные условия, в которых мы живем, в которых мы здесь спим. Не смотря на питание всухомятку, часто перебои с водой, отсутствие горячей пищи — мы будем бороться».

Також на «Інтері» Сергій Редін розповів, як героїчно народний депутат Сергій Рудик «вибивав» гроші на будівництво доріг у своєму окрузі на Черкащині: «А це вже ділянка дороги державного значення, напрямок той самий, Сміла — Кам’янка. Гроші на її ремонт теж допомагав вибивати Сергій Рудик, роботи завершилися буквально місяць тому. Депутат каже, що наступного року на фінансування ремонту трас саме державного значення Черкащині чекати годі». Рудик є ще одним непропорційно часто згадуваним у новинах «Інтера» політиком.

Далі на «Інтері» анонсували сюжет про участь українських політиків у Женевському безпековому форумі, а показали з цього форуму тільки Юлію Тимошенко.

28 жовтня, неділя

Оглядається лише «Інтер» замість підсумкового випуску п’ятниці. У новинах не згадували про стан потерпілих в аварії під час змагань у Кривому Розі.

Розпочали випуск із репортажу про обстановку на фронті. Далі — міжнародні новини. Потім у випуску передали заклик Володимира Гройсмана модернізувати українські шахти. Крім того, що інформація незбалансована (говорить лише Гройсман), вона й неоперативна. Ідеться про засідання в міністерстві, про яке інші канали вже повідомляли 26 жовтня. А загалом про доручення уряду модернізувати шахти можна було прочитати ще 2016 року. Втім у нових повідомленнях не заглиблюються в бекґраунд і не намагаються перевірити, як виконані попередні обіцянки реформувати добувну галузь.

Підсумки

Присутність у новинах претендентів на кандидатство у президенти

Найменше Анатолія Гриценка — одна нейтральна згадка на ICTV. Одна поява у студії, але з кількахвилинним некритичним інтерв’ю, у Сергія Тарути на каналі «Україна». Тарута буває на цьому каналі дуже часто.

Трохи більше уваги дісталося новачкові в цій когорті Дмитру Добродомову. Він тільки цього тижня заявив про намір балотуватися і про це у вигідному світлі сказали на «Інтері» та ICTV. Також двічі та позитивно на ICTV та «Україні» говорили про Бориса Колеснікова. А Юрія Бойка двічі піарили на «Інтері».

Сергій Каплін — п’ять позитивних згадок на «Інтері».

Олександр Шевченко — три позитивні згадки на «1+1».

Юлія Тимошенко — дев’ять позитивних згадок («Інтер», СТБ, ICTV).

Олег Ляшко — десять позитивних згадок на «Інтері».

Найбільше в новинах чинного президента Петра Порошенка: 27 новин, із яких 12 нейтральних. Позитивно чи суто інформативно про нього говорили всі канали, крім «UA: Першого». Там Порошенка взагалі не згадували.

Сумнівних новин загалом було 64: 19 паркетних та 45 матеріалів із ознаками замовності. Таких найбільше на «Інтері» — 25 новин, на каналі «Україна» — 21 матеріал, шість на ICTV, п’ять на «1+1», чотири на СТБ, дві на 5-му каналі, одна на «112», жодної на «UA: Першому».

Шість звітів про благодійність фонду Ріната Ахметова на каналі «Україна».

Володимир Гройсман фігурував у семи паркетних новинах (дві на ICTV, «Інтері», «Україні», одна на 5-му), Петро Порошенко — у 13 новинах (по чотири на «Україні» та «Інтері», по дві на СТБ та 5-му, одна на «112»).

Десять в інтересах Олега Ляшка: шість на каналі «Україна» (тобто щодня) та чотири на «Інтері».

Дев’ять із Юлією Тимошенко: п’ять на «Інтері», по два на СТБ та ICTV.

П’ять матеріалів на «Інтері» зі Сергієм Капліним.

П’ять матеріалів в інтересах різних представників «Опозиційного блоку»: три на «Інтері» та по одному на ICTV та «Україні».

Двічі — Дмитро Добродомов: по одному матеріалу на «Інтері» та ICTV.

По одній появі: Віталій Скоцик та Аграрна партія і Святослав Вакарчук на «1+1»; Марина Порошенко, Сергій Тарута на «Україні»; Сергій Рудик на «Інтері».

Із методологією моніторингу можна ознайомитися за посиланням. У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00, випуск о 20:00 29 вересня), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Підготовка цього моніторингового звіту стала можливою завдяки підтримці американського народу, наданій через проект SIDA. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації.

comments powered by Disqus