Бенефіс Порошенка. Моніторинг теленовин 10–16 вересня 2018 року

Якщо Святослав Вакарчук продовжує тримати інтригу щодо своїх політичних планів, то канал «1+1» цю інтригу зводить нанівець. Присутність Вакарчука в ефірі у все більш політичній ролі дає все менше віри в те, що музикант не буде балотуватися у Президенти. А от Петро Порошенко, який намагається тримати інтригу, завішуючи країну своїми білбордами, використовує різні приводи й майданчики, аби бути ближчим до виборців. Його виступ на саміті YES став політичним бенефісом. Він розповів про те, як усе чудово в Україні й за кого треба голосувати, аби не допустити посилення впливу Кремля. Як влучно підмітила кореспондентка «ТСН» Ольга Кошеленко, хоча на заході виступали переважно для міжнародних гостей, а робочою мовою була англійська, свою промову Президент говорив українською — скоріше для телеглядачів, аніж для гостей заходу.

10 вересня, понеділок

Сильні

Володимир Михайлов на ICTV розповів про ситуацію в Донецьку після смерті Захарченка. Використані відео лише з російських та сепаратистських медіа — це зрозуміло, адже українські журналісти практично не мають доступу на окуповані території. Але в цьому випадку це не завадило тримати в курсі політичної обстановки, розповісти про переділ майна та міжусобиці ватажків сепаратистів.

На «1+1» — сюжет-інструкція від Мар’яни Бухан про те, як писати листи Олегу Сенцову та іншим політв’язням: як знайти адресу, куди надислати та як підходити до змісту.

Сумнівні

Паркетні матеріали з прем’єром Володимиром Гройсманом, який звітує про успіхи боротьби з контрабандою, вийшли на ICTV, «Україні» та «Інтері». Окрім прем’єрських, у цих матеріалах немає нічиїх коментарів.

На ICTV вийшов сюжет Андрія Почтєва про нові розробки двигунів запорізького конструкторського бюро «Івченко прогрес». Спершу виникає враження, що це замовний матеріал на користь КБ, бо йдеться суто про позитивні, навіть надміру захоплені оцінки, які дають самі розробники своїм же двигунам. Але насамкінець: «Зі своїми новими двигунами запорізькі моторобудівники наступного тижня вирушать до Дніпра на головний інженерний фестиваль Східної Європи "Інтерпайп Техфест", що відбуватиметься вже втретє. Прогресівці розраховують знайти нових партнерів. Втім, зізнаються, охоче би приймали замовлення і від наших компаній. Адже в Україні їхня продукція не надто затребувана». Тож це радше матеріал, спрямований на  промоцію фестивалю від «Інтерпайп» — компанії власника ICTV Віктора Пінчука.

На каналі «Україна» кореспондент Павло Тирський розповів, як компанія ДТЕК Ріната Ахметова інвестує в енергонезалежність країни: «Саме родовище відкрили ще у вісімдесятих роках минулого століття, але активно видобувати газ почали п'ять років тому, коли прийшов інвестор», — очевидно, що йдеться про ДТЕК. Бо далі про інвестиції говорить його керівник: «Максим Тімченко, генеральний директор "ДТЕК": Более трехсот пятидесяти миллионов гривен было инвестировано за последний год в эту установку. В течение следующих десяти лет это позволит добыть более миллиарда кубических метров газа».

Далі на «Україні» у студії був народний депутат Сергій Тарута, який розмірковував про ціни на газ, умови співпраці з МВФ та перспективи дефолту. Тарута є не експертом, а політиком, лідером партії «Основа», яка активно рекламується, зокрема, і в цьому ефірі: «Сергей Тарута: И я, и команда партии "Основа", мы взяли на себя обязательство уменьшить реально стоимость цены газа на 40%, и для этого есть все основания. И естественные тарифы должны быть снижены, а не подниматься». І також у випуску — сюжет про благодійність Ріната Ахметова.

На «Інтері» народний депутат Сергій Каплін вимагав в уряду повернути старого директора Київського обласного театру імені Саксаганського. Самих працівників театру в сюжеті навіть немає.

11 вересня, вівторок

У новинах говорили про затримання блогера Валерія Ананьєва у Дніпрі. Про вирок у резонансній справі так званих рюкзаків Авакова йшлося лише на «UA: Першому».

Сильні

На ICТV Олег Корнієнко розбирався із будівництвом заправок із порушенням будівельних норм. Поки чиновники мерії та ДАБІ перекидають відповідальність одне на одного, зростає кількість АЗС, розміщених у небезпечній близькості до будинків.

На «1+1» разом із лаборантами перевірили, наскільки безпечне повітря в селищі Преображенка на Херсонщині після викидів із «Кримського титану».

Сумнівні

На «Інтері» Сергій Каплін звинуватив уряд у нецільовому витрачанні коштів, призначених на соціальні виплати. Позиції уряду в матеріалі немає. Далі на «Інтері» — три сюжети в інтересах «Опозиційного блоку». У сюжеті Юлії Жешко народний депутат Юрій Бойко запевнив, що опалювальний сезон під загрозою зриву. На Кіровоградщині «Опоблок» скаржився на тиск на своїх партійців з боку управління захисту економіки Нацполіції. Коментарів від самих правоохоронців немає. І далі зупинити аграрне рейдерство обіцяє народний депутат від «Опоблоку» Микола Скорик.

Також на «Інтері» розповіли, як пікетували «Нафтогаз» із претензіями до компанії представники Радикальної партії. У матеріалі представлена тільки позиція протестувальників, а отже порушено баланс думок.

На ICTV Гройсман обіцяв посилити відповідальність за рейдерство, що новиною не є і не містить експертних оцінок проблеми чи конкретних рішень.

На каналі «Україна» — щоденний піар фонду Ахметова. На «112» промосюжет про власне ток-шоу «Пульс».

12 вересня

8-річна Маргарита Лукашук, яка перебувала у важкому стані після масового отруєння в таборі «Славутич», померла в лікарні. Більшість новинарів повідомили про це з посиланням на коментарі медиків та адвокатки родини Лукашуків.

Сильні

Два сильні матеріли вийшли на «112». Сюжет Вікторії Молоткової привернув увагу до проблем прифронтової лікарні в Новгородському на Донеччині. Через відсутність опалення лікарня опинилася на межі закриття, а найближча медустанова розташована за 11 км, і добиратися туди важко. Матеріал Тетяни Наконечної актуалізував питання цінності домашньої праці. Мама і підприємиця Галина Самчук порахувала, скільки коштує домашня робота і догляд за дітьми в декреті. Виявилося, що в її випадку це майже 50 тисяч гривень на місяць. Крім розрахунків Галини сюжет наповнений коментарями експерток із питань зайнятості, які підтверджують, що жінка взяла в розрахунок навіть занижені тарифи.

На «UA: Першому» порушили дещо призабуту, колись гучну, але ще досі скандальну тему про призначення ректора Національного медуніверситету імені Богомольця. Ректора, призначеного міністерством, що є засновником вишу, не допускають на роботу. Ректора, призначеного проректорами, МОЗ не визнає легітимним. У цій справі вже з’явилося рішення суду, яким захищається не визнаний МОЗом керівник. А викладачі запевняють, що навчальний процес іде попри кадрову турбулентність. У сюжеті Інни Мельник зібрали позиції як ключових опонентів, так і студентів.

Сумнівні

На каналі «Україна» історія перемог ФК «Шахтар» перетворилася на подяки президенту клубу Рінату Ахметову. «34 фотографії у деталях відображають усі 12 попередніх розіграшів Ліги чемпіонів. Тут перемоги та поразки, історія тієї команди, яка з кожним сезоном ставала міцнішою. Але тріумф неможливий без президента клубу Рената Ахметова, кажуть футболісти». Далі дякують своєму інвесторові за високі цілі, зусилля та розуміння гравці «Шахтаря».

Ще раз Ахметову дякували через один сюжет випуску — за благодійність на Донбасі.

На «Інтері» «Опоблок» закликав до об‘єднання з партією «За життя» для посилення опозиції. Далі Сергій Каплін закликав уряд посилити відповідальність роботодавців за невиплату зарплат. Його заява — єдиний коментар із цієї теми. Далі біля наметів із важкохворими, які не мають коштів на лікування за кордоном, уже з’явилися представники Радикальної партії, а позиції МОЗу знову немає.

«Тем временем, десять евродепутатов подписали обращение к Украинскому парламенту. Их возмутили слова спикера Верховной Рады Андрея Парубия о том, какую демократию практиковал Адольф Гитлер. Текст петиции подготовил нардеп от Оппозиционного блока», — цю звістку європарламентарям приніс народний депутат від «Опоблоку» Олександр Вілкул, хоча це маніпуляція та дезінформація.

На СТБ — «паркет» Гройсмана: «За кілька тижнів прем'єр чекає на повний звіт державної аудиторської служби. Там буде і про використання грошей на прокладання шляхів, тендери і якість самого дорожнього покриття. Гройсман попередив, що інформацію про викриті зловживання передасть правоохоронцям». Тут немає ніякої події чи приводу для новини.

13 вересня, четвер

Топ-новина — підозра міністру інфраструктури Володимиру Омеляну. Усі канали не нехтували коментарями самого міністра у відповідь на підозри Національного антикорупційного бюро в незаконному збагаченні. Заяву «Народного фронту» на підтримку Омеляна поширили ICTV, Україна та СТБ. Оскільки Омелян є вихідцем із цієї партії, то ці коментарі, що йдуть в комплексі з іншими деталями справи, є вартими сповіщення в новинах. На «112» доповнили матеріал коментарями двох народних депутатів із антикорупційного комітету ВР: говорять про перспективи притягнення до відповідальності Омеляна та радять НАБУ перевіряти й інших посадовців. Після цього — повідомлення з припущенням, що НАБУ готує матеріали щодо міністра юстиції Павла Петренка.

На «Інтері» до сюжету додали незбалансовану критичну характеристику на міністра: «Кроме непонятных источников доходов, незадекларированных авто и земельных участков, Омелян запомнился нереализованными реформами. В частности, он планировал запустить в Украине "Гиперлуп", хотел отменить железнодорожное сообщение с Россией, из-за чего работу могли потерять более пяти тысяч человек. Если вина Омеляна по делу о незарегистрированных доходах будет доказана, ему грозит до двух лет лишения свободы и отстранение от госдолжностей на три года».

Сильні

На «112» вийшов розгорнутий сюжет про полонених в ОРДЛО. Приводом стало відвідування тюрем на окупованій території координатором ОБСЄ Тоні Фрішем. Матеріал Анастасії Сохи містить розповіді родичів та побратима досі полоненого Богдана Пантюшенка. Його товариш по службі потрапив у полон разом із ним, але вже повернувся додому після обміну.

На «1+1» Марія Васильєва розбиралася, як нові правила від ЦВК можуть спростити участь переселенців та мешканців окупованих територій у парламентських та президентських виборах. У сюжеті є коментарі експертів «Опори» та Комітету виборців України з оцінками ризиків, які це може створити для виборців і самого виборчого процесу.

Сумнівні

Піар Віктора Пінчука на відкритті форуму YES у Києві вийшов на ICTV та СТБ. У короткому повідомленні на ICTV Пінчук та його довгі регалії згадуються двічі: «Ведуча: У ці хвилини розпочинає свою роботу вже п'ятнадцята зустріч "Ялтинської європейської стратегії" організованої фондом Віктора Пінчука. … Адже за словами Віктора Пінчука, засновника і члена наглядової ради YES, майбутнє не шкодує тих, хто про нього не думає сьогодні». Це тільки анонс заходу, і концентрація «води» на таке коротке повідомлення величезна.  Подібна подача на ще одному каналі Пінчука — СТБ. Після сюжету про відкриття в новинах вийшов окремий матеріал про історію форуму YES і внесок Віктора Пінчука в утвердження демократії в Україні.

На ICTV дали привітання від Порошенка з Днем рятувальника, яке не має новинної цінності. На каналі «Україна» знову поширювали подяки Рінату Ахметову.

На «1+1» вийшов анонс програми «Гроші»: «Несподіване продовження отримала історія з таємною зустріччю депутатів фракції БПП із президентом в державній резиденції "Залісся". Журналісти програми "Гроші" змогли роздобути сенсаційні дані про те, що коїться за високим парканом цього державного закритого обєкта [] про те, що приховують у президентській резиденції не пропустіть сьогодні у програмі "Гроші" о 21:30». Повідомлення рясніє критичними оцінками, які не підкріплені фактами, але вже формують негативний образ пропрезидентської політсили.

На «Інтері» говорили про заяву представників «СтопКора» до НСЖУ про побиття журналістів проекту. Втім, представників цієї організації не можна впевнено назвати журналістами. Вони також проводили акції проти суддів, що виносили рішення, невигідні компанії «Каховка протеїн агро», що входить у коло бізнес-інтересів співвласника каналу «Інтер» Дмитра Фірташа.  Керівник проекту Роман Бочкала донедавна був кореспондентом «Інтера». Цього бекґраунду в сюжеті, звісно, немає.

На «Інтері» зробили новиною сам факт зустрічі Володимира Гройсмана з борцем із кіберекстремізмом Джаредом Коеном. Новини немає, суть та результати зустрічі не розкриті.

«Опоблок» на «Інтері» закликав об’єднатися «все политические силы, которые хотят мира, стабильности и развития в стране». Далі народний депутат Юрій Бойко зустрічався з аграріями на Вінниччині й обіцяв їм підтримку. Сергій Каплін поскаржився на затягування з виборами в ОТГ. І наприкінці випуску представник УПЦ Московського патріархату скаржиться на погіршення становища церкви та нібито порушення прав вірян у 2018 році. Жодних неупереджених коментарів тут немає, говорить лише представник нібито утисненої церкви.

14 вересня, п’ятниця

Обрання запобіжного заходу Омеляну подали всі канали й досить збалансовано. Про підозру першому заступнику голови СБУ Павлу Демчині згадали на ICTV, Україні та 5-му каналі. А про те, що Полтава лишилася без міського голови, оскільки Олександру Мамаю висловили недовіру депутати, сказали лише на каналі «Україна». Не аналізуються цього дня новини «Інтера», оскільки виходить підсумкова програма.

Також у випусках новин говорили про підготовлений проект Держбюджету-2019. Але тільки зі слів Гройсмана й без експертних коментарів.

Сильні

На «1+1» у сюжеті Ольги Кошеленко аналізувалися заяви на саміті YES Петра Порошенка щодо політичних планів. У сюжеті є міркування авторки, яка натякає на приховані цілі Порошенка: «Замість англійської, якою Петро Порошенко говорить вільно, сьогодні перед здебільшого англомовною аудиторією він виступає українською». Претензію в цьому матеріалі викликає репліка про те, що разом із Гриценком та Тимошенко лідером політичних симпатій є Святослав Вакарчук.Навряд чи з рейтингом 6,5% та четвертою позицією, за даними опитування КМІС у вересні, його можна так назвати. Раніше на «1+1» були політизовані сюжети про Вакарчука.

Також на «1+1» вийшов сюжет Ганни Боки про день народження колишньої міської голови Слов’янська Нелі Штепи. Тут можна дізнатися, що підозрювана в сепаратизмі вже вісім місяців не має ніякого запобіжного заходу. До того ж Штепа, яка просила людей її фінансово підтримати, святкує на широку ногу в найдорожчому закладі Слов’янська.

Сумнівні

Бенефіс Порошенка на YES висвітлений на ICTV та СТБ. В обох випадках після сюжетів із Порошенком у головній ролі є інші сюжети про події форуму. На СТБ половина 8-хвилинного матеріалу присвячена виступу Пінчука, а друга половина — Порошенку. Президент пишається досягненнями та європейськими прагненнями України й закликає об’єднуватися проти російської загрози. Загалом на СТБ було три сюжети про YES, тобто цей захід заповнив більшу частину випуску новин.

На каналі «Україна» запевняли, що ахметовський «Метінвест» у Маріуполі береже екологію, а не шкодить їй. У сюжеті Олени Гончаренко сказано: «Аби зменшити кількість викидів, виробництво знизили наполовину а 2 роки тому затвердили 5-річний план реконструкції підприємства, тож так звана "боротьба за чисте повітря" у соцмережах, не що інше, як передвиборча істерика, наголошують експерти». Нема у сюжеті голосу опонентів меткомбінатів та екоактивістів, тільки твердження комбінату, що він інвестує в безпечність виробництва. Авторів роликів проти забруднення безапеляційно зарахували до політичних провокаторів.

На каналі «Україна» розповіли про зустріч Арсенія Яценюка та Олега Ляшка з Куртом Волкером. У повідомлення ввійшли не заяви Волкера, які справді могли становити важливу інформацію, а висловлювання політиків: «За словами Олега Ляшка, обговорювали соцзахист та гуманітарну допомогу мешканцям Донбасу і спільну стратегію реагування на будівництво газопроводу "Північний потік 2"». Але по суті цієї теми нічого не розповіли.

Як і щодня, на «Україні» звітували про благодійність Ріната Ахметова.

15 вересня, субота

Про побиття політв’язня Володимира Балуха у СІЗО повідомили лише на «Україні», «1+1» та  «UA: Першому».

Сильні

Ольга Кошеленко слухала кандидатів у Президенти на форумі YES та стисло проаналізувала виступ кожного: Тимошенко «з’їжджає» з питання про газ, Гриценко намагається говорити англійською, Вакарчук тримає інтригу. Це продовження лінії, яку репортерка розпочала з виступу Порошенка на цьому саміті напередодні.

Сумнівні

На ICTV цитували інтерв’ю Порошенка для Washington Post. Але новини тут немає, Президент говорить про погрози з боку Росії в Азовському морі. Про це вже неодноразово говорили експерти, військові та прикордонники.

На каналі «Україна» паркетна новина з Порошенком — він приніс добру звістку про підвищення зарплат рятувальникам, поліцейським та військовим. У наступному сюжеті розвивається та сама тема, але з новими героями. Про підвищення зарплат говорить вже Володимир Гройсман, і тут же Олег Ляшко запевнив — все завдяки його команді: «У цьому році з нашою підтримкою дев'яносто мільйонів на житло виділено. У наступному році хочу, щоб було мінімум сто п'ятдесят мільйонів. Наступного року мінімум мільярд на пожежно-рятувальну техніку, що не на драндулєтах їздили. Ми заставимо, щоб влада виділяла кошти на потреби рятувальників, що ці люди завжди живими поверталися додому, де їх чекають батьки й діти».

І щоденна рубрика про благодійність від Ахметова.

На «Інтері» Гройсман привітав рятувальників зі святом, що саме по собі не є новиною. А Сергій Каплін похвалився перемогою демократії у Полтаві. Йдеться про припинення повноважень міського голови Олександра Мамая за рішенням депутатів міськради. Це відбулося напередодні, тому коментар Капліна є неоперативним. До того ж повноваження нардепа не впливають на рішення місцевих рад, тож формально Каплін не має відношення до події.

16 вересня, неділя

Аналізується лише випуск на «Інтері» замість п’ятниці. Перша тема — незаконна вирубка лісів на Прикарпатті. Далі надзвичайні події та новини з фронту.

Посеред випуску сюжет Юлії Жешко, що переконує, як невпинно зростає економіка  Харківської області. Великий коментар на цю тему дає голова Харківської ОДА Юлія Світлична: «Ще одне харківське підприємство розширює виробництво. Це сто п'ятдесят мільйонів гривень івестицій у розвиток підприємства і в економіку Харківської області - це наша спільна дворічна робота із менеджментом підприємства». Успіхи Харківщини у новинах «Інтера» представлені непропорційно до інших регіонів, а голова ХОДА з’являється у кадрі навіть тоді, коли інформаційної доцільності у цьому немає. Її портрет прикрашає заставку до сюжету, натякаючи, хто тут головний герой і кому варто адресувати всю вдячність за нові робочі місця на Харківщині. Цей матеріал — один з сумнівних.

Є у випуску і сильний матеріал. Сюжет про військового Олександра Дармороса, який, підірвавшись на міні, втратив ногу та зір. Після лікування він займається спортом і готується до змагань морпіхів, які відбудуться у Сполучених Штатах Америки: «Треба жити. Поки що в темноті, але цю темноту на сьогоднішній день я замічаю дуже рідко. Життя настільки насичене».

Підсумки

Протягом тижня сумнівних матеріалів 45: 34 матеріали з ознаками замовності, дев’ять паркетних новин, два промо-сюжети власних телепроектів.

Таких 19 на «Інтері», 14 на СТБ, сім на ICTV, три на СТБ, по одному на «112» та «1+1». Чистими були новини 5-го та «UA: Першого».

Про Ріната Ахметова дев’ять сюжетів на каналі «Україна»: шість про благодійність, два про інвестиції його бізнесу, ще один — подяки від ФК «Шахтар» за розвиток клубу.

Сім матеріалів на «Інтері» просували інтереси партії «Опозицйний блок», три з них — персонально Юрія Бойка.

Паркетних новин з Володимиром Гройсманом всього сім: три на «Інтері», дві на ICTV, по одній на «Україні» та СТБ.

У шести сюжетах фігурував Петро Порошенко: тричі на ICTV, по одному на СТБ, «Україні» та «Інтері». І це підтверджує, що медійна активність президента стає вищою, ніж раніше.

П’ять однобоких заяв нардепа від «Блоку Петра Порошенка» та лідера Соцпартії Сергія Капліна на «Інтері».

Дві появи Олега Ляшка на каналі «Україна» та два сюжети за участі представників його «Радикальної партії» на «Інтері». 

Віктора Пінчука персонально піарили у трьох сюжетах: два на СТБ та один на ICTV. Ще один сюжет на ICTV просував інтереси його бізнесу — компанії «Інтерпайп».

По одній згадці: Арсеній Яценюк, Юлія Світлична, Сергій Тарута на «Україні», УПЦ МП на «Інтері».

Упереджено критичних матеріалів два: один на «Інтері» проти «Нафтогазу» та один на «1+1» проти «Блоку Петра Порошенка». Він же — анонс програми «Гроші». Один сумнівний на «112» також є промоцією власного ток-шоу «Пульс».

Із методологією моніторингу можна ознайомитися за посиланням.

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Підготовка цього моніторингового звіту стала можливою завдяки підтримці американського народу, наданій через проект USAID «У-Медіа», що виконується міжнародною організацією «Інтерньюз». Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації.

comments powered by Disqus