333 джинсові млинці. Моніторинг теленовин 3-10 березня 2019 року

На аналізованому тижні кандидатами у президенти перестали бути Євгеній Мураєв, Дмитро Добродомов і Сергій Кривонос, а Юрія Тимошенка намагалися підкупити. Ці теми висвітлювали активно й переважно збалансовано. А от серйозніші питання оминали. Менше половини з аналізованих каналів звернули увагу на гостру заяву посла США Марі Йованович щодо корупції в оборонній галузі. І про суботню сутичку «Нацкорпусу» з поліцейськими йшлося у вечірніх випусках лише трьох каналів. Зате в цей день активно розповідали про рекорди бандуристів, натхнення від Шевченка та навіть млинцевий рекорд.

4 березня, понеділок

Порошенко повідомив про звільнення Олега Гладковського з посади заступника секретаря РНБО. Через тиждень після оприлюднення першої частини скандального розслідування «Наших грошей» і в день оприлюднення продовження. На цьому проміжку часу акцентували у повідомленні «ТСН». Не дали належного бекґраунду про зміст розслідування корупції в «Укроборонпромі» на «Україні», 5-му каналі та СТБ.

Біля офісу Зеленського виявили апаратуру для прослуховування. ICTV дав коментарі Зеленського та СБУ, «Україна» передала зміст конфузу в передвиборному дайджесті. А решта каналів нічого про це не говорила. Окрім, звісно ж, «1+1», який найактивніше піарить кандидата. Спершу там анонсували сюжет, обіцяючи важливу та цікаву інформацію. А в самому матеріалі містилися кадри, вочевидь зняті з офісу «95-го кварталу» під час встановлення апаратури в сусідньому будинку. І хоча в сюжеті співробітники СБУ підтвердили, що апаратура їхня, але спрямована була не на Зеленського, в сюжеті продовжують підживлювати її оцінками: «Невідомі постійно озиралися на вікна офісу Зеленського та щось весь час обговорювали по телефону», — розповів автор Олександр Привалов і нагадав, що підозрілих людей, які супроводжують Зеленського, бачили не вперше. А сам Зеленський прокоментував: «Сложно писать Квартал, когда тебя “пишут” [...] Может, им нравится наш юмор?» Згодом навіть поліція, яка критикувала роботу СБУ в цій ситуації, підтвердила, що апаратуру встановлювали не через кандидата у президенти.

Також «1+1» оприлюднив дані соцдослідження групи «Рейтинг», де «Володимир Зеленський продовжує очолювати рейтинги». «Інтер» дав інші рейтинги — підозрілого Інституту аналізу та прогнозування. А з коментаря директора інституту Юрія Лісничого взяли лише те, що стосувалося Юрія Бойка: «Якщо говорити про голоси серед усієї маси прихильників Юрія Бойка, то значною мірою вони зосереджені, його прихильники, на сході 40%, надзвичайна концентрація. І так само Донбас і південь».

Окружний адмінсуд визнав незаконною постанову Кабміну щодо тарифів на газ. В уряді твердять, що цю постанову вже давно скасували. А Юлія Тимошенко заявила, що тепер це рішення дасть їй можливість знизити ціни на газ удвічі. Це вилилося в її піар на ICTV та «Україні». А на 5-му каналі її ледь помітно підкололи, сказавши: «Ринкову ціну оскаржувала Юлія Тимошенко». В анонсі випуску це подали у грубішій формі: «Вона любить соціалізм. Феміда погодилася зі скаргою Юлії Тимошенко і заблокувала ринкові тарифи на газ».

Канал «Україна» знову розповів про втручання в ефір. Це вже друге повідомлення каналу про ту саму подію. Вперше про це вони заявили 2 березня, а саме втручання відбувалося під час ефіру програми «Головна тема. Вибір» від 1 березня.

Порошенко пообіцяв підняти доплати військовим, про що розповіли на ICTV та хвалив досягнення децентралізації  (дали на «Інтері»).

Про те, що Олександр Вілкул має бути єдиним кандидатом від «опозиції», йшлося на каналі «Україна», СТБ, ICTV. А от на «Інтері», навпаки, говорили про те, що Вілкул має знятися, бо його рейтинг нижчий, ніж у Юрія Бойка. Одразу за тим показали, як Бойко на Харківщині зустрічався з аграріями і розповідав, як вони потерпають від «рейдерства» й корупції.

Олег Ляшко обіцяв знизити податки, про що розповіли на «Україні» та вимагав, щоби керівник «Нафтогазу» Андрій Коболєв повернув свою мільйонну премію в держбюджет: «Зарплати лікарям, вчителям піднімати, а не цим держимордам». Сергій Тарута підписав меморандум про співпрацю з Федерацією роботодавців, - повідомили на ICTV. А Сергій Каплін на «Інтері» вимагав, аби держава забезпечила замовленнями завод «Зірка» на Сумщині.

На «Україні» розповідали про благодійність Ріната Ахметова, а також при використання сучасних технологій на його підприємстві ДТЕК.

5 березня, вівторок

«1+1» розповів про друк бюлетенів із коментарем представника ЦВК, але з оцінками, які випереджають факти. «Бюлетенів буде майже вдвічі більше, ніж виборців. Центральна виборча комісія замовила надрукувати 60 мільйонів бюлетенів, тоді як виборців лише 35 мільйонів, при цьому точну кількість українців, які братимуть участь у голосуванні, в ЦВК назвати не можуть, кажуть, це стане відомо лише за тиждень до президентських виборів», — розповіла ведуча. Потім у випуску говорили про численні виборчі порушення за результатами моніторингу спостерігачів «Опори», але назви партій чи імен винуватців серед кандидатів не називали. Одразу за тим проанонсували черговий сюжет про виявлену неподалік офісу «95-го кварталу» прослушку СБУ. Через кілька матеріалів з’явився й обіцяний сюжет, де крім учорашніх кадрів додали коментарі екс-співробітників спецслужб. Ветеран СБУ Віктор Ягун розказував у коментарях, що спецслужба працює без контролю і на замовлення президента: «Є ручна спецслужба, яка діє […] виключно під контролем і на замовлення президента. Що президент скаже — то вони і мають робити».

Досить жорстку заяву посла США Марі Йованович щодо необхідності розслідувати скандал в «Укроборонпромі», яка з’явилася під вечір, устигли дати тільки на «Інтері».

Петро Порошенко у Дніпрі закликав до командної роботи заради подолання бідності й запевнив, що індексація пенсій — «не передвиборчий трюк». Про це йшлося в сюжеті ICTV. А міський голова Дніпра Борис Філатов хоч і попросив нинішніх можновладців переглянути рішення про розміщення нового аеропорту в Солоному, але фактично сказав, що краще буде, якщо керівництво держави не зміниться: «Планирование и работа на перспективу могут быть только при условии политической стабильности власти». На СТБ Порошенко піарили з меседжем: «З’єднатися і не повторювати помилок минулого закликав українців Петро Порошенко […] Президент знову наголосив — політикани не мають права втручатися у справи країни, бо лише руйнують її зсередини. Саме через політиканів ми вкотре ледь не втратили Україну 2014 року». Улесливий сюжет про візит Порошенка до Дніпра вийшов і на «Інтері».

Юлія Тимошенко «вважає перемогою людей» рішення Окружного адмінсуду Києва про ціни на газ, повідомив ICTV. Про її запевнення в тому, що й усі інші підвищення тарифів на газ  також незаконні, повідомили на СТБ. Хоча в уряді пояснювали, що рішення суду стосується не чинної постанови. На «Інтері» та «Україні» Тимошенко під оплески натовпу обіцяла: «Ми з вами абсолютно точно знизимо ціни на газ вдвічі».

Олег Ляшко двічі з’являвся на каналі «Україна». Спершу в дайджесті, де обіцяв «подолання бідності». А потім він у студії критикував «бардак у країні», ціни на газ та політику виплати субсидій. Те, як Олександр Вілкул розповів у Європарламенті про свій варіант «мирного плану для Донбасу», показали на «Україні» та СТБ.

На «Інтері» двічі за випуск піарили Юрія Бойка. Спершу вийшов сюжет про його зустріч із ліквідаторами аварії на ЧАЕС у Полтаві, де він слухав скарги на ціни та тарифи. Далі знову з посиланням на дані підозрілої компанії Seetarget заявили про його лідерство в рейтингах у Харківській області. Цю маніпуляцію «Інтер» застосовує регулярно. Колега по ОПЗЖ,  народна депутатка Наталія Королевська, в матеріалі на «Інтері» обіцяла: «Надбавки до зарплати, додаткові соцгарантії та посилення захисту просять у влади мирні жителі прифронтових територій».

На «Інтері» сюжет про особливості добового регулювання тарифів із критикою політики «Нафтогазу» в інтересах облгазів. Значну частину ринку облгазів контролює Регіональна газова група Дмитра Фірташа, який є власником каналу «Інтер».

На «1+1» також вийшов упереджений сюжет, який можна пов’язати з бізнес-інтересами власника каналу Ігоря Коломойського. Працівники «Укрнафти» протестували проти рішення судів про заборону на розробку родовища на Полтавщині. У матеріалі показано лише позицію підприємства. «Два роки тому державна служба геології та надр України позбавила "Укрнафту" права видобувати там газ. Натомість спецдозвіл на це дістала маловідома компанія, яка отримала родовища за ціну щонайменьше в десятеро меншу ринкової», — розповіла ведуча без жодного посилання на факти, на яких засновані ці висновки.

На СТБ, 5-му та «1+1» показали реакцію Ігоря Гладковського на розслідування програми «Наші гроші». Син уже звільненого заступника секретаря РНБО записав відеоблог-пародію на розслідування проти себе. Він також повідомив, що позиватиметься до журналістів.

Канал «Україна» як і щодня, звітував про благодійність Ріната Ахметова.

6 березня, середа

Не всі новинарі, які не встигли напередодні висвітлити заяву Марі Йованович, скористалися цією нагодою наступного дня. У вечірніх випусках про важливу заяву не згадали 5 канал, «Україна», СТБ та «112». А середи тих, хто розповів про заяву пані посла, про її вимогу відставки керівника Антикорупційної прокуратури Назара Холодницького сказали тільки ICTV та «UA: Перший».

Порошенко заявив про аудит «Укроборонпрому», і про це повідомили всі новини. А на 5-му в той же час наголошували на нарощуванні військової загрози з боку Росії й розповідали, як міцнішає армія на навчаннях.

Про зустріч Юлії Тимошенко з молоддю відзвітували у піар-дайджестах ICTV, «Україна», СТБ. Олег Ляшко в дайджесті на «Україні» знову вимагав, щоби Коболєв повернув премію в держбюджет. На «Інтері» того самого вимагав Сергій Каплін. Також у дайджесті на «Україні» Валентин Наливайченко говорив про потребу нарощувати потенціал на Харківщині, а Олександр Вілкул обіцяв потурбуватися про «квартирне питання» для українців у разі перемоги на виборах. Такий же меседж від Вілкула транслював СТБ.

Зняти свою кандидатуру Вілкула знову закликали на «Інтері». Про це говорили представники «Опозиційної платформи — За життя», а також керівник компанії Seetarget Олексій Боровський, включений до бази псевдосоціологів через оприлюднення сумнівних рейтингів. Боровський, якого «Інтер» не може визначитися, до кого зарахувати, тому титрує то «політологом», то «соціологом» сказав: «Очевидно, що об'єднання опозиційних сил, які представляють південь і схід України, цілком логічно відповідає на запити самих виборців».

Сергій Кривонос зняв свою кандидатуру на користь Порошенка. Три канали повідомили про його позицію завуальовано: «Недоцільність зміни верховного головнокомандувача Збройних Сил України за тих умов, в яких нині перебуває держава» («Україна», СТБ, 5 канал).

«Інтер» розповів, що Юрій Бойко зустрівся з мешканцями Донбасу і послухав про їхні проблеми: «Лідер опозиції Юрій Бойко сам батько шістьох дітей. Зараз спілкується з малюками, які потребують піклування держави».

Вадим Рабинович критикував мовний законопроект на «Інтері» без балансу, а Борис Колесников на «Україні» розповідав про підтримку його благодійним фондом юних авіаторів. Незмінно головним благодійником каналу лишився Рінат Ахметов. На «Україні» щодня звітують про його фонд.

На «Інтері» розповіли чергову упереджену історію про «захоплення храму» в сюжеті Ірини Розової: «Черговий скандал із захопленням храму, цього разу в одному із сіл Чернігівщини. Де молитися парафіянам Української православної церкви, доки тривають суди?» У таких матеріалах подається лише позиція церкви Московського патріархату.

7 березня, четвер

Гучне затримання на спробі підкупу кандидата у президенти Юрія Тимошенка висвітлювали в теленовинах досить збалансовано. Переважно всі давали коментарі як правоохоронців, так і самого Тимошенка, а також Юлії Тимошенко, якій закидали спробу зняти однофамільця. Лише позицію Генпрокурора показали на «Інтері». А «1+1» та «UA: Перший» дали й коментарі затриманого Тараса Костанчука.

Євгеній Мураєв знявся на користь Олександра Вілкула. На каналі «Україна» з цього повідомлення перейшли на політичні обіцянки Вілкула й коментарі на його підтримку від політкоментатора Костя Бондаренка, а завершили критикою Юрія Бойка, який «втрачає популярність». Це вже не перший випадок чорного піару проти Бойка на «Україні».

«Объединение с Евгением Мураевым, я считаю, даст очень серьезный толчок и возможности для нашей победы», — таку заяву Вілкула поширили на СТБ.

Проігнорували новину про зняття Мураєва на «Інтері». Там далі розповідали, що Юрій Бойко має бути єдиним кандидатом від опозиції. А також показали рейтинги центру «Софія», наближеного до соратника Бойка Сергія Льовочкіна. Їх прокоментували як шанс Юрія Бойка, який посідає четверте місце, нарівні з трійкою лідерів симпатій вийти у другий тур. Також на «Інтері» Юлія Льовочкіна з ОПЗЖ як представниця Бойка розповідала депутатам ПАРЄ про «брудні технології» на виборах, дискредитуючи їхню легітимність.

Дмитро Добродомов зняв свою кандидатуру на користь Анатолія Гриценка. Також Гриценко й Андрій Садовий підписали угоду з одним-єдиним дивним пунктом для Гриценка: бути чесним. «Це заради країни, а значить, має бути потужна парламентська більшість, яка не залежить від когось, хто торгує. І ми в формуванні цієї більшості і в формуванні цього уряду будемо спільно брати участь», — передали на ICTV коментар лише Гриценка.

«1+1» та  «UA: Перший» повідомили про вчорашнє зняття Сергія Кривоноса, все ж зазначивши, що знявся він на користь Петра Порошенка.

«1+1» розповів про нібито переслідування Зеленського як лідера рейтингів: «Проти кандидата в президенти Володимира Зеленського намагаються сфабрикувати одразу кілька кримінальних проваджень». Є коментар народного депутата Володимира Ар’єва, який подавав у НАБУ заяву про ймовірне відмивання коштів «Приватбанку» через «95 квартал», але оцінки каналу переконують у тому, що все це кампанія проти Зеленського як кандидата. «У Державному бюро розслідувань підтвердили: звернення депутата Ар'єва не містить даних, що свідчать про вчинення кримінальних правопорушень відповідно до підслідності ДБР», — але це не спростовує й не підтверджує того, що через «95 квартал» усе ж могли виводити гроші колишні власники «Привату».

Тимошенко презентувала письмове зобов’язання: «Вона обіцяє закінчити війну на Донбасі, повернути Крим, ухвалити нову Конституцію, позбавити недоторканості суддів і депутатів, боротися з корупцією, створити умови для молоді, аби та знаходила роботу й не тікала за кордон, а ще доступні кредити, низькі тарифи на газ, високі виплати при народженні дітей, пенсію не менше чотирьох тисяч гривень, страхову медицину, вигідний військовий контракт, увагу до освіти. А за п'ять років кандидатка обіцяє підняти в Україні рівень життя до сусідньої Польщі. Якщо ж не виконає обіцянок, каже, що сама піде з посади». Подібного змісту повідомлення поширили на ICTV, «Україні», «Інтері» та СТБ.

Олег Ляшко в дайджесті каналу «Україна» обіцяв триразове харчування у школах коштом держбюджету, а на «Інтері» вимагав звільнити голову «Нафтогазу» Андрія Коболєва. І байдуже, що уряд не продовжив із ним контракту та планується конкурс на його посаду.

У студії каналу «Україна» кандидат Валентин Наливайченко розповідав про своє бачення того, як треба боротися з окупацією Криму та частини Донбасу.

 Ще один господарський конфлікт із політичним підтекстом був висвітлений у «ТСН» каналу «1+1». Ідеться про скарги київського фермера на нібито рейдерство. А коментував сюжет кандидат у президенти Віталій Скоцик.

Сергій Тарута на «Україні» обіцяв збільшити тривалість життя українців. На цьому каналі не обійшлося без подяк за допомогу мешканцям Донбасу від Ріната Ахметова. Іншого благодійника — Бориса Колеснікова — піарили на ICTV. Розповідали про його проект «Авіатор-2019» із підтримки обдарованих авіаконструкторів.

8 березня, п’ятниця

Не аналізується випуск «Інтера», оскільки у вечірньому ефірі виходять «Подробиці тижня». Про нього можна почитати в огляді тижневиків.

ICTV поширив учорашні заяви Сергія Тарути, який говорив про збільшення тривалості життя українців. Подібний матеріал напередодні виходив на каналі «Україна».

8 березня обговорювали з Олегом Ляшком у студії каналу «Україна». Він ділився своїми «рецептами» боротьби з гендерною дискримінацією: «Що з цим робити? Жінку для початку вранці поцілуйте. А то, хто всі розказують гендерна нерівність? Не лякайте наших глядачів, вони не знають, що таке гендер, пендер і все остальне».

На 5-му та СТБ розповіли, як Петро Порошенко привітав та нагородив військовослужбовиць.

«Святковим» був і дайджест каналу «Україна»: Ляшко вітав жінок, Вілкул зустрівся із жінками-підприємицями і багатодітними матерями, а Юлія Тимошенко обіцяла можливості для молоді.

Ще раз Тимошенко у вигідному для кандидатки ракурсі на «Україні» показали в сюжеті за підсумками програми «Головна тема. Вибір»: «Тоді лідерка "Батьківщини" і кандидатка у президенти дискутувала з представником Міністерства соцполітики про ціну на газ, але оскільки досвіду більше, мала над ним певну перевагу. Зокрема, і у харизмі, і в аргументах», — розповіли в матеріалі. 

Свято святом, а піар фонду Ахметова — за розкладом. Канал «Україна» показав черговий репортаж про допомогу від його фонду.

9 березня, субота

Найгарячіші події — сутички представників «Нацкорпусу» з правоохоронцями у Києві та Черкасах — показали лише три телеканали: «1+1», «UA: Перший» та «112». Решта активніше висвітлювали Шевченківські дні.

На  ICTV спершу розповіли, що Петро Порошенко з дружиною вшанували Кобзаря. Наступний матеріал: «Надихає Тарас Шевченко на боротьбу і лідерку "Батьківщини" Юлію Тимошенко». А наприкінці випуску — сюжет про те, як переймаються популяризацією Шевченкових творів у фонді Леоніда Кучми.

Вілкул обіцяв підтримку виробникам під час зустрічі із працівниками заводу «Мотор-Січ». Про це відзвітувати ICTV та «Україна». Також у піар-дайджесті «України» Олег Ляшко побував на хрестинах випадкової дитини і пообіцяв збільшити виплати при народженні.

Порошенка на каналі «Україна» показували двічі: в дайджесті, де він звітував про закладений фундамент «армія-мова-віра», а потім із тієї ж Тарасової гори, де говорив про те, як удалося «позбутися культурної окупації». Цю ж тезу в паркетному стилі поширив «Інтер». Схоже, що відео надане прес-службою президента, адже зняте з одної точки.

На «Інтері» Юлія Тимошенко закликала інших кандидатів узяти з неї приклад і підписатися під письмовими зобов’язаннями перед виборцями. Також на «Інтері» Юрій Бойко підтримав хокеїстів-аматорів із Білої Церкви. Народний депутат Сергій Рудик хвалився кулінарним рекордом у Смілі на Черкащині на Масляну: «Жителі райцентру та навколишніх сіл одночасно на пекли 3 333 млинці та ще зробили з них трояндове поле». Рудик — один із постійних улюбленців «Інтера»: його зустрічі з виборцями та інші піар-приводи постійно потрапляють у «Подробиці», хоча про роботу інших мажоритарників «Інтер» не розповідає майже ніколи.

Черговий однобокий і упереджений сюжет про вибір громад на користь церкви московського патріархату та проти автокефальної показали на «Інтері». Схоже, тут почали просувати «експертів» із релігійної недискримінації. Матеріал коментував координатор ГО «Вільний вибір громади» Руслан Лінда. Ця організація, за даним Держреєстру, створена у лютому 2019 року.

10 березня, неділя

Моніториться лише випуск на «Інтер» замість підсумкових новин п’ятниці. Цього дня вийшло вже два матеріали в інтересах московської церкви. Спершу матеріал про «релігійний конфлікт» та «захоплення храмів» на Буковині. У сюжеті враховані лише версії однієї сторони. А потім сюжет про святкову службу в Києво-Печерській лаврі, де церковні традиції коментував скандально відомий митрополит Павло.

Із політиків не «відпочивав» лише Олег Ляшко. У випуску розповіли, як він зустрічався із селянами та обіцяв створити відкритий реєстр сільгоспземель.

Підсумки

«112» та «UA: Перший» узагалі не говорили про Тимошенко, хоча вона мала два інформприводи: про рішення суду щодо тарифів на газ і підкуп кандидата-однофамільця. Активнішими за навіть чинних кандидатів стали кандидати, що знімалися. Про них говорили переважно нейтрально. Найменше про вибори говорять у випусках новин «112».

Цього тижня першість за кількістю матеріалів із ознаками замовності або паркетних новин узяв «Інтер». Найбільше на цьому каналі піарили Юрія Бойка. Подекуди тричі за один випуск.

У моніторингу аналізувалися новинні випуски «Подробиці» о 20:00 («Інтер»), «ТСН» о 19:30 («1+1»), «Новини Прайм» о 19:00 («112 Україна»), «Час новин» о 19:00 (5 канал), «Новини» о 21:00 («UA: Перший»), «Факти» о 18:45 (ICTV), «Сьогодні» о 19:00 («Україна»), «Вікна» о 22:00 (СТБ).

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки підтримці американського народу, наданій через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Моніторинг проведено відповідно до методології, розробленої експертами ГО «Детектор медіа».

Більше про висвітлення виборів читайте в огляді «Детектор виборів».

comments powered by Disqus