«Новини як зброя»: у Києві презентували результати британського дослідження щодо RT та Sputnik

12 березня у Києві презентували дослідження «Новини як зброя: RT, Sputnik і прицільна дезінформація». Всього дослідники аналізували 151 тис. онлайн статей, опублікованих у ЗМІ Великої Британії, та 11 тис. статей на англомовних кремлівських сайтах RT і Sputnik. До розгляду брали матеріали двох чотиритижневих періодів: з травня-червня 2017 року та березня 2018 року.

Для роботи з таким масивом даних використовували програми Steno (stenoproject.org). Вони дозволяють «витягти» з сайту необхідну кількість контенту та допомагють порівнювати його і пришвидшити аналіз. Kings College підготував дослідження за фінансової підтримки Фундацій Відкритого Суспільства. Україна стала першою після Великої Британії, де було презентовано результати аналізу.

Дослідники виявили, що за 8-ми тижневий період вибірки 80 % згадок про НАТО у російських медіа були негативного характеру. «Проте був свого роду парадокс. Вони писали про НАТО як про загрозу, але водночас називало його украй слабким», — сказав під час презентації один з авторів дослідження Гордон Ремсі (Gordon Ramsay).

НАТО-RT-Sputnik

Щодо отруєння Скрипалів RT та Spuntik поширювали цілу палітру суперечливих наративів, використовуючи метод розмивання правди.

«Результати аналізу контенту  RT та Spuntik  дають корисну інформацію про роль та призначення цих сайтів. Аналізуючи їхнє висвітлення отруєння Скрипалів, видно, що ці медіа діяли значною мірою як засоби дезінформації через публікацію і повторення довгого списку часто суперечливих наративів. Вони малювали заплутану картину подій і намагались підірвати аргументи та мотиви західних політиків та ЗМІ. Мобілізація «паралельного коментаря» від російських і західних джерел для надання багатьох з цих нарративів, включаючи повінстю конспірологічні теорії, додало плутанини, а тези старших російських урядових діячів були посилені», — йдеться у дослідженні.

дезінформація-справа-Скрипалів

Також аналітики виявили, що 82 % з 2641 проаналізованих статей про події у Великобританії, США, Франції, Німеччині, Швеції, Італії та Україні були присвячені політичним провалам і конфліктам.

За досліджуваний період у RT та Sputnik британські аналітики знайшли 101 новину про Україну. Найчастіше повідомлення були у межах таких тем, як «Провали уряду» (26 статей), «Недемократичні практики» (25 статтей), «Інституційний конфлікт» і «Злочини/насильство».

В Україні для аналізу медіаландшафту у 2018 році програму Steno використало видання «Тексти». Експерти порівняли російськомовні новини в російських та українських медіа, виявивши маніпуляції з боку RT, «РИА Новости», ТАСС. Вони негативно висвітлювали День незалежності та пропозиції щодо незалежності православної церкви в Україні.

«Російські медіа використовують як джерела українські проросійські сайти, тому що повідомлення у них цілком лягають у канву наративів РФ. Гарні мейнстримні українські медіа у Росії радше використовують лише для легітимізації повідомлення. Але переважно у таких випадках, наприклад, коли під час репетиції до параду у Києві «Бук» врізався у будівлю бізнес-центру», — розповіла аналітик «Текстів» Надія Романенко.

Нагадаємо, нещодавно «Детектор медіа» писав, що у НАТО перевірили стійкість військових до провокацій у Facebook. Всього за $60 дослідники змогли дізнатися роль конкретних службовців у військових навчаннях, відстежити їхні пересування та навіть переконати їх не слухати накази.

comments powered by Disqus