BBC: Російська глобальна медіаоперація – у центрі уваги

скріншот НТВ, bbc.com

Британська корпорація привертає увагу до двох останніх гучних запусків на російському телебаченні.

У новому московському прес-центрі контроверсійний телеведучий Дмитро Кисельов, який очолює інформаційне агентство RT, представив Sputnik - останній «набіг Кремля» на міжнародну прес-арену. Cеред запланованої інформаційно мережі - хаби у 30 містах.

Sputnik, пише аналітик BBC Стівен Енніс  (Stephen Ennis), - новий бренд для радіостанції Voice of Russia та проведення операцій іноземними мовами пропагандистського рупора «Россия сегодня», створеного у грудні минулого року замість міжнародного агентства «Новости».

Новий проект, заявив Кисельов, спрямований на глобальну аудиторію, якій «набридла агресивна пропаганда  однополярного світу і вона бажає іншого погляду». Однак через його власне невгамовне викриття Заходу та демонізацію українців як фашистів на державному телебаченні навряд чи може бути більший постачальник «агресивної пропаганди», ніж сам Кисельов, відзначає автор BBC.

Sputnik запущено невдовзі  після того, як міжнародний  кремлівський телеканал RТ (відомий раніше як Russia Today) представив спеціальну новинну службу для глядачів у Великій Британії. Головний редактор Маргарита Симонян, яка посідає ту ж саму посаду у RT, сказала, що її британська служба прагнутиме «сприяти дискусії та новому мисленню з британських питань».

Фінансування RT, відзначає BBC, має збільшитися 2015 року до понад $330 млн. До існуючих служб англійською, іспанською та арабською мовами планується додати франкомовну.

Однак на дебют RТ у Великій Британії англійська преса зреагувала градом критики. Оглядач Нік Коен (Nick Cohen) звинуватив телеканал у розповсюдженні теорій змови та у «проституції журналістикою». Олівер Камм (Oliver Kamm) закликав на сторінках The Times регулятор мовлення Ofcom протидіяти «лігву шахраїв».

Йому не довелося довго чекати. 10 листопада Ofcom визнав RT винним у порушенні правила «неупередженості» у висвітленні кризи в Україні на початку березня. Він відхилив твердження RT, що телестанція, яка висловлює «не усталені» у Великій Британії погляди частково звільняється від звичайних вимог трансляції.

Однак, зважаючи на минулі порушення, Ofcom попередив телеканал, що подальші порушення можуть призвести до передбачених «законом санкцій» - штрафів чи навіть до призупинення чинності або анулювання ліцензії на мовлення RT.

Для президента Путіна, RT – це виклик «англо-саксонській монополії» у глобальних новинах, пише BBC. Натомість, як свідчить нещодавня доповідь американського журналіста Майкла Вейса (Michael Weiss) та британського автора і телепродюсера Пітера Померанцева (Peter Pomerantsev), це водночас частка стратегії дезінформації, спрямованої на те, щоб розколоти Захід та протидіяти йому.

Доповідь має назву «Загроза нереальності: як Кремль робить знаряддям зброї інформацію, культуру й гроші» (The menace of unreality: How the Kremlin weaponises information, culture and money). Вона підготовлена під егідою американського Інституту сучасної Росії (IMR) і частково фінансована родиною колишнього нафтового магната і противника Путіна  Михайла Ходорковського.

Її автори відзначають, що RT широко використовує успадковані від КДБ теорії змови, щоб підірвати «дискурс, який ґрунтується на реальності». Це, на їхню думку, створює умови, в яких Кремль може просувати запущену  ним дезінформацію, «заплутуючи ситуацію за кризових обставин».

Як приклади, вони наводять фальшиві повідомлення RT про втечу через антисемітизм євреїв з України, інсинуації про те, що американський мозковий центр радив президенту України Петру Порошенку провести етнічну чистку, а також через поширення теорії змови щодо збитого на сході України пасажирського літака компанії  Malaysia Airlines.

Вейс і Померанцев вважають, що ці медіаманіпуляції зводиться «до застосування інформації як знаряддя війни». Це поняття використовує стосовно Росії і професор з міжнародних відносин Нью-Йоркського університету Марк Галеотті (Mark Galeotti).

Однак пані Симонян стверджує, що RT не надто відрізняється від інших великих  новинних мовників. Реагуючи на рішення Ofcom, вона стверджувала, що BBC також винна в «упередженості» стосовно подій в Україні, а також у висвітленні інших питань.

comments powered by Disqus