
С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

Основні тенденції висвітлення суспільно-політичних новин в Україні у 2014-2016 рр. 

(за результатами моніторингів ГО «Детектор медіа»)

1 1 

ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ 
МЕДІАВИСВІТЛЕННЯ 
СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНИХ 
ПРОЦЕСІВ В УКРАЇНІ 
У 2014-2017 рр. 
(за результатами моніторингів ГО «Детектор медіа»)

 ГО «Детектор медіа»    Київ    2017   

С П Е Ц І А Л Ь Н И Й  З В І Т



2 

ГО  · Детектор медіа ·
Київ - 2017 



3 3 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

Основні тенденції висвітлення суспільно-політичних новин в Україні у 2014-2017 рр. 

(за результатами моніторингів ГО «Детектор медіа»)

ГО «Детектор медіа» уже багато років здійснює моніторинг якості новин 
центральних та регіональних телеканалів. Наша організація розглядає моні-
торинги не лише як інструмент підвищення якості новинного контенту, але й 
як інструмент підвищення медіаграмотності населення, що мало б сприяти 
його спроможності опиратися медійним маніпуляціям та впливам. Бо лише 
вимоглива аудиторія може спонукати телеканали думати не лише про інтер-
еси власників, але й про інтереси суспільства. Адже постійна політична та 
інформаційна турбулентність, в якій Україна перебуває останні кілька років, 
породжує нові виклики і накладає на медіа додаткову відповідальність. 

У цьому аналітичному звіті представлені результати моніторингів за 2014-
2017 рр.   центральних приватних телеканалів; колишніх державних теле-
каналів, які трансформуються в суспільних мовників; зріз російської пропа-
ганди.  У розрізі кількох років медіакартина виглядає об'ємніше, наочніше.  
Можна виділити кілька основних чинників, які суттєво впливають на формат 
новин в ефірах українських телеканалів. Це зокрема політична кон'юнктура, 
яка визначає позицію медіавласників, це російська пропаганда, яка часто 
трансформує інформаційне поле (безвідносно від спроможності україн-
ських журналістів протистояти цьому), і це невимоглива аудиторія. Також 
українські телеканали, інтерпретуючи одні й ті самі факти по-різному, ство-
рюють різні реальності, що ніяк не сприяє подоланню конфліктності, яка має 
місце на сьогодні в українському суспільстві. 

Очевидно, це ті проблеми, з якими доведеться справлятися українській 
спільноті в медійному просторів у найближчі роки. Вони потребують комп-
лексних рішень і не можуть бути подолані зусиллями однієї організації, чи 
одного відповідального медіа. 



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ВИСВІТЛЕННЯ СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНИХ НОВИН В УКРАЇНІ У 2014-2017 рр. 

(за результатами моніторингів ГО «Детектор медіа»)

4 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

Основні тенденції медіависвітлення суспільно-політичних 
процесів в Україні у 2014-2017 рр. (за результатами 
моніторингів ГО «Детектор медіа»). 
Спеціальний звіт. – К.: Детектор медіа, 2017. - 42 с. 

© ГО «Детектор медіа», 2017
© Яна Добрянська – дизайн і верстка, 2017фото: Pixabay

ГО «Детектор медіа» підготувала спеціальний підсумковий звіт 
за результатами моніторингів українських теле- та радіоканалів. 
У звіті представлені основні тенденції висвітлення суспільно-
політичних новин українськими телеканалами, у тому числі й 
тими, які знаходяться в процесі реформування у суспільних 
мовників, а також уплив політичної кон'юктури та інтересів 
медіавласників на редакційну політику ньюзрумів. Окрему 
увагу приділено аналізу російських пропагандистських ЗМІ та 
основним тенденціям висвітлення ними подій в Україні.

Автори:
 
Діана Дуцик
Антоніна Мніх
Петро Бурковський 

Загальна редакція:
Діана Дуцик

Дизайн, верстка:
Яна Добрянська

Спеціальний звіт підготовлений громадською організацією «Детектор медіа» за підтримки 
Міністерства закордонних справ Німеччини. Повну відповідальність за зміст несе ГО «Детектор 
медіа»; висновки й погляди, що були висловлені у звіті, не обов’язково збігаються з офіційною 
позицією уряду Німеччини.



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

5 5 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

З
М

ІС
Т

ЗМІСТ

Уплив політичної кон'юнктури на редакційну політику 

висвітлення суспільно-політичних новин українськими 

телеканалами у 2014-2017 рр. 

(Діана Дуцик)

Інформаційний контент теле- та радіоканалів, залучених у 

систему Суспільного мовлення: тенденції 2014-2016 рр. 

(Діана Дуцик, Антоніна Мніх)

Російська пропаганда про події в Україні: тенденції 2014-2016 

(Петро Бурковський) 

6

20

28



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

УП
Л

И
В 

П
О

Л
ІТ

И
ЧН

О
Ї 

КО
Н

'Ю
Н

КТ
УР

И
 

ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ВИСВІТЛЕННЯ СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНИХ НОВИН В УКРАЇНІ У 2014-2017 рр. 

(за результатами моніторингів ГО «Детектор медіа»)

6 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

Політична позиція приватних 
центральних телеканалів України 
багато років визначалася і визначається 
інтересами їхніх власників, незалежно 
від того, хто при владі. Існує брак якісних 
та незаангажованих новин. 



7 7 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

УПЛИВ ПОЛІТИЧНОЇ 
КОН'ЮНКТУРИ НА 
РЕДАКЦІЙНУ ПОЛІТИКУ 
ВИСВІТЛЕННЯ СУСПІЛЬНО-
ПОЛІТИЧНИХ НОВИН 
УКРАЇНСЬКИМИ 
ТЕЛЕКАНАЛАМИ: 
2014-2017 РР. 

Діана  Дуцик

3 вересня 2012 року тодішній президент України Віктор Янукович, відкри-
ваючи 64-й Всесвітній газетний конгрес і 19-ий Всесвітній форум редакторів, 
зробив у своєму виступі промовисту обмовку. «Закликаю журналістів три-
мати високу етичну планку, додержуватися принципів об'єктивності та по-
літичної заангажованості» - сказав він [1]. Ця обмовка визначає ставлення 
і розуміння ролі мас-медіа не лише Віктора Януковича та його оточення, а й 
загалом українських політичних еліт, незалежно від партійної приналежності, 
протягом багатьох років. 

Медійна система України формувалася під тиском постійних політичних 
трансформацій. Провідні телеканали України, як і великі медійні холдинги, 
створювалися в середині 90-их рр. минулого століття, коли легітимізувалися 
фінансово-промислові групи (сьогодні їх називають олігархічними), що на-
копичили первинний капітал далеко не завжди чесним способом. Ці групи 
за роки незалежності зміцніли і виросли, стали впливати на багато процесів 
у країні, фактично відбулося зрощення бізнесу і політики. Медіа, які скупили 
чи створили ці олігархічні групи, стали інструментом у політичній боротьбі: 
чи-то для захисту/утримання при владі, чи-то для боротьби з опонентами/
конкурентами, чи для шантажу один одного і влади [2]. 

Деякі західні експерти роблять хибні висновки, що основний тиск на ме-
діа та їх редакційну політику в Україні здійснює влада (не важливо, про який 
політичний період ідеться). Проте вони упускають той момент, що ключові 
медіахолдинги, до яких входять найбільші телеканали (телебачення, за усі-
ма соціологічними дослідженнями, поки що залишається основним джере-
лом суспільно-політичних новин для українських громадян), належать олі-
гархам, які мають свої бізнесово-політичні інтереси, часто конкурують між 
собою, а також вони одночасно як підлаштовуються під поточну політичну 
кон'юнктуру, так і самі формують її. Таким чином, в тому числі й у медіа-
просторі,  створюється умовний плюралізм, або, за визначенням Карозерса, 
«безформний плюралізм», у якому «конкуренція між політико-економічни-
ми групами та їх політичними надбудовами існує не як визнана усіма гра, а 
як стратегія виживання в певному середовищі. До того ж існування кількох 
центрів влади, що змагаються між собою за повноваження і вплив, створює 
постійну напругу і конфронтацію»[3]. Власне, це і не дозволило  жодній владі 

КОНТЕКСТ 



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

УП
Л

И
В 

П
О

Л
ІТ

И
ЧН

О
Ї 

КО
Н

'Ю
Н

КТ
УР

И
 

ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ВИСВІТЛЕННЯ СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНИХ НОВИН В УКРАЇНІ У 2014-2017 рр. 

(за результатами моніторингів ГО «Детектор медіа»)

8 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

вибудувати жорстку вертикаль управління медіаресурсами в Україні. Спроба 
Віктора Януковича та його найближчого оточення монополізувати медійний 
простір  у період 2010-2014 рр. , зазнала краху з початком Революції Гідності.    

Відтак у 2014 рік, рік Революції Гідності, рік російської анексії Криму та 
початку війни Росії проти України на Донбасі, Україна входила зі змішаною 
(за типом власності) системою медіа. З одного боку, це кілька великих олі-
гархічних медіагруп, які мають великі аудиторії, а відтак визначають тренди 
на українському медіаринку. З іншого боку, це загниваюча система держав-
них медіа. Третім гравцем можна вважати сукупність невеликих медіа (як 
традиційних, так і онлайн), які належать дрібним власникам чи самим редак-
ційним колективам, але які через свої невеликі аудиторії, часто низьку якість 
та загальну розрізненість, не можуть суттєво впливати на зміну середовища 
в цілому. 

За три роки, з 2014 по 2017 рр. , відбулися серйозні зміни на ринку дер-
жавних ЗМІ: фактично держава відмовилася від власності на медіа. Після 
прийняття закону «Про суспільне телебачення і радіомовлення» у 2014 
році почалася трансформація державної НТКУ (з усіма філіями) у суспіль-
ного мовника. Також у 2015 році був прийнятий закон «Про реформуван-
ня державних і комунальних друкованих засобів масової інформації», який 
передбачає роздержавлення цього типу медіа (зараз триває перший етап 
реформи).  

Проте незмінною залишилася олігархічна система медіа і ключові олігар-
хічні медіагрупи. Зокрема найбільші з них (інформація станом на червень 
2017 р.) [4, 5]: 

    Inter Media Group (кінцевий власник Дмитро Фірташ, частку істотної 
участі зберігає Валерій Хорошковський, незважаючи на заявлену угоду про 
продаж, Сергій Львочкін має лише 9% акцій);

   1+1 media (кінцевий власник Ігор Коломойський, частку істотної участі 
має також Ігор Суркіс); 

     Медіа Група Україна (власник Ринат Ахметов); 

    Star Light Media з телеканалами СТБ, ICTV та Новий (власники Віктор 
Пінчук та Олена Пінчук); 

     UMH group має найбільшу лінійку друкованих ЗМІ та радіоканалів (влас-
ником є оголошений в розшук олігарх Сергій Курченко).

Також не можна не згадати кілька телеканалів, які в той чи інший спосіб 
упливають на політичний дискурс в країні: це 5 канал, власником якого за-
лишається чинний президент України Петро Порошенко; це «112 Україна», 
який не відкрив кінцевого бенефіціара, а тому існує чимало чуток щодо того, 
кому він належить [6].

Не вписуються в цю олігархічну систему координат новостворені самим 
журналістами і підтримані західними донорами Громадське ТБ та Громад-
ське радіо. Але вони недостатньо потужні, аби конкурувати з олігархічним 
медіа.

Незважаючи на прийнятий у 2015 році закон про прозорість медіавлас-
ності, до цього часу реальні власники деяких медіа залишаються в тіні.  

Таким чином в умовах олігархічної медійної системи та відсутності силь-
ного суспільного мовника - з одного боку; гібридної війни, яку веде проти 
України Росія - з іншого, важливим є контроль за якістю новин централь-
них телеканалів. Адже, як було зазначено, телебачення залишається осно-
вним джерелом суспільно-політичних новин для громадян України: так, за 
результатами соціологічного опитування, проведеного з 3 по 12 грудня 2016 
року Київським міжнародним інститутом соціології (КМІС) на замовлення ГО 
«Детектор медіа», 87,1% респондентів назвали центральні українські телека-
нали основним джерелом новин про стан справ в країні, на другому місці, з 
великим відривом, онлайн-ЗМІ - 40,7% [7]. Політики та влада часто викорис-
товують можливості телеканалів упливати на суспільство.  



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

УП
Л

И
В 

П
О

Л
ІТ

И
ЧН

О
Ї 

КО
Н

'Ю
Н

КТ
УР

И
 

Уплив політичної кон'юнктури на редакційну політику висвітлення суспільно-політичних новин українськими телеканалами: 

2014 - 2017 рр. 

9 9 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

ЯК У НОВИНАХ ПОРУШУЮТЬ 
СТАНДАРТИ І ЯКІ ТЕМИ 
ЗАМОВЧУЮТЬ

ПРОФЕСІЙНА 
СКЛАДОВА: 

ГО «Детектор медіа» уже багато років здійснює моніторинг якості новин 
центральних та регіональних телеканалів. Наша організація розглядає моні-
торинги не лише як інструмент підвищення якості новинного контенту, але й 
як інструмент підвищення медіаграмотності населення, що мало б сприяти 
його спроможності опиратися медійним маніпуляціям та впливам. 

Про методологію

Моніторинг проводиться на підставі розшифровок текстів новинних ви-
пусків. Оцінюються основні (підсумкові) випуски новин у прайм-таймі (пода-
ча новин в неосновних – ранкових, денних чи нічних – випусках не досягає 
найширшої аудиторії). 

Моніторинг відслідковує:

1) матеріали, що мають ознаки замовності (цензури),

2) замовчані в новинах важливі теми,

3) дотримання телеканалами стандартів інформаційної журналістики:  
балансу думок, оперативності, достовірності, відокремлення фактів від 
думок, точності і повноти подачі інформації.  

З детальним описом методології можна ознайомитися на сайті 
MediaSapiens (osvita.mediasapiens.ua) в розділі «Методологія» (режим 
доступу: http://osvita.mediasapiens.ua/methodology/). 

Ключові тенденції 2014-2017

У цьому звіті - зведені результати моніторингів щоденних теленовин 
центральних телеканалів з найбільшою аудиторією за період з 2014 по 
травень 2017 років: «1+1», «Інтер», «Україна», ICTV, CTБ, 5 канал. В інфо-
графіку для порівняння включені дані по UA:Першому (детально про якість 
контенту суспільного мовника читайте в наступному розділі цього аналі-
тичного звіту).  

Точкою відліку у цьому звіті обрано події кінця 2013-го – початку 2014 
рр. 21 листопада 2013 року український уряд на чолі з Миколою Азаровим 



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

УП
Л

И
В 

П
О

Л
ІТ

И
ЧН

О
Ї 

КО
Н

'Ю
Н

КТ
УР

И
 

ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ВИСВІТЛЕННЯ СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНИХ НОВИН В УКРАЇНІ У 2014-2017 рр. 

(за результатами моніторингів ГО «Детектор медіа»)

10 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

Канал
ТРАВЕНЬ

2017
Лютий 
2017

Липень 
2016

Березень 
2016

Жовтень 
2015

Липень 
2015

Квітень 
2015

Січень 
2015

Жовтень 
2014

Вересень 
2014

Липень 
2014

Травень 
2014

Березень 
2014

Січень 
2014

(до 2015 р.- 
Перший канал)

3743

4234

1817

1311

124

42

1712

Загальна кількість матеріалів з порушеннями професійних 
стандартів, які можуть свідчити про ознаки замовності (цензури):

108 123
143 138

94
110

50

75

100

125

150

200

175

210



Уплив політичної кон'юнктури на редакційну політику висвітлення суспільно-політичних новин українськими телеканалами: 

2014 - 2017 рр. 

11 11 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

Канал
ТРАВЕНЬ

2017
Лютий 
2017

Липень 
2016

Березень 
2016

Жовтень 
2015

Липень 
2015

Квітень 
2015

Січень 
2015

Жовтень 
2014

Вересень 
2014

Липень 
2014

Травень 
2014

Березень 
2014

Січень 
2014

(до 2015 р.- 
Перший канал)

65 53

48 29

39 27

21 31

13 12

10 6

11 13

105 93

207

74 81
52

78

171

50

75

100

125

150

200

175

210



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

УП
Л

И
В 

П
О

Л
ІТ

И
ЧН

О
Ї 

КО
Н

'Ю
Н

КТ
УР

И
 

ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ВИСВІТЛЕННЯ СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНИХ НОВИН В УКРАЇНІ У 2014-2017 рр. 

(за результатами моніторингів ГО «Детектор медіа»)

12 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

вирішив призупинити процес підготовки до укладання Угоди про асоціацію з 
ЄС. Це призвело до початку протестів у Києві на Майдані, а згодом і в інших 
містах.  29 листопада на Вільнюському саміті тодішній президент Віктор Яну-
кович відмовився підписувати Угоду. Це рішення посилило громадські про-
тести. Проте точкою неповернення стало жорстоке побиття протестуючих 
активістів та студентів підрозділом МВС «Беркут» уніч з 30 листопада на 1 
грудня, після якого на вулиці Києва в знак протесту вийшли тисячі людей. 
Протистояння з чинною владою тривало три місяці й завершилося втечею Ві-
ктора Януковича до Росії та зміною президентської та парламентської влади.  
Роль медіа (як негативна, так і позитивна) у цей драматичний для України 
період оцінена й проаналізована ще недостатньо. 

Отже, моніторинги ГО «Детектор медіа» за 2014-2017 рр. демонстру-
ють наступні тенденції:

    У 2013 році, до подій на Майдані, найбільшим порушником професій-
них стандартів був державний Перший національний; на цьому телекана-
лі експерти виявили найбільшу кількість матеріалів з ознаками замовності 
(«джинси»). Найкращі показники продемонстрував 5 канал, який тоді, як і 
сьогодні, належав Петру Порошенку [8]. 

    Найбільше порушень професійних стандартів зафіксовано у періоди ви-
сокої політичної активності:

січень-2014 (у цей період відбуваються розстріли на Майдані у Києві під час 
Революції Гідності; Верховна Рада з грубими порушеннями регламенту при-
ймає диктаторські «закони 19 січня», які обмежують свободу слова, вводять 
поняття «іноземний агент», «екстремістська діяльність», тощо;

жовтень-2014 (в країні відбуваються позачергові парламентські вибори; 
традиційно в період виборів в медіа збільшується кількість замовних мате-
ріалів («джинси»), які піарять ті чи інші політичні партії й окремих політиків);

жовтень-2015 (в країні відбуваються місцеві вибори);

лютий-2017 (виняток із правил, оскільки в цей місяць не було особливо ак-
тивних політичних подій, проте телеканали, власниками яких є представники 
попередньої команди Віктора Януковича, активно «розганяли» тему недієз-
датності парламенту, налаштовуючи суспільство на можливі дострокові ви-
бори). 

    Лідерами антирейтингу (тобто найбільшими порушниками стандартів) 
протягом усього вказаного періоду залишаються телеканали, власниками 
яких є колишні вихідці з оточення Віктора Януковича - «Інтер» та «Україна». 
В період протестів на Майдані їх випереджав лише державний на той час 
Перший національний, але з початком його перетворення в суспільного 
мовника, після зміни влади в 2014-му році, його новини стали якіснішими і 
майже вільними від замовних матеріалів. 

    Найбільше маніпуляцій та порушень стосувалося теми висвітлення про-
тестів на Майдані у 2014 році. Перший національний (державний), «Інтер» 
(власники Дмитро Фірташ/Сергій Львочкін), «Україна» (власник Ринат 
Ахметов) подавали інформацію грубо незбалансовано на користь тодішньої 
влади та президента Януковича. Натомість «1+1» (власник Ігор Коломой-
ський), 5 канал (власник Петро Порошенко) відверто стояли на позиціях 
протестувальників, відтак порушення балансу тут відбувалося в інший бік, 
хоч і не так відверто та в такій кількості, як це було на провладних телекана-
лах [9, 10]. Така редакційна політика цих телеканалів повністю корелювала-
ся із політичною позицією їхніх власників. Фірташ, Львочкін, Ахметов - вихідці 
із команди Януковича, тоді як Коломойський та Порошенко стали в опозицію 
до тодішнього президента. 

    Риторика Першого національного, «Інтеру» та «України» змінилася на 
нейтральну буквально за кілька днів після втечі Януковича з країни та при-
значення в.о. президента Олександра Турчинова. Це лише ще раз підтвер-
джує тезу про здатність політичних еліт (у тому числі й олігархів-медіавлас-
ників) мімікрувати та швидко підлаштовуватися під політичну кон'юнктуру 
заради виживання [11]. 



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

УП
Л

И
В 

П
О

Л
ІТ

И
ЧН

О
Ї 

КО
Н

'Ю
Н

КТ
УР

И
 

Уплив політичної кон'юнктури на редакційну політику висвітлення суспільно-політичних новин українськими телеканалами: 

2014 - 2017 рр. 

13 13 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

ЯК РЕДАКЦІЙНА ПОЛІТИКА 
КОРЕЛЮЄТЬСЯ З ІНТЕРЕСАМИ 
ВЛАСНИКІВ ТЕЛЕКАНАЛІВ

ПОЛІТИЧНА 
СКЛАДОВА: 

Відомий соціолог та розробник теорії інформаційного (мережевого) сус-
пільства Мануель Кастельс у своїй роботі «Влада комунікації» зазначав, що 
найважливіше джерело упливу сьогодні  – це трансформація людської свідо-
мості. І саме медіа, як головні постачальники повідомлень та символів, най-
більше впливають на свідомість людей. Цим активно користуються політики 
та олігархи усього світу. Україна – не виняток. Проте за відсутності потуж-
них, популярних альтернативних джерел інформації, наприклад, суспільного 
мовлення, основні телеканали країни часто формують нерелевантну карти-
ну дійсності. Інтерпретація подій набуває більшого значення, ніж сама подія, 
форматуючи уявлення суспільства про цю подію чи особу. Власники каналів 
постійно зловживають медіавладою в процесі відстоювання своїх бізнесо-
во-політичних інтересів, нав'язуючи відповідне бачення подій та процесів, а 
суспільство ще не навчилося цьому протистояти. 

Моніторинги, які здійснють експерти ГО «Детектор медіа» показують чітку 
кореляцію між інтересами великих медіавласників-олігархів та тією редак-
ційною політикою, яку проводять їхні канали. Тут покажемо це на прикладах 
чотирьох великих медійних груп. 

	

    Чи не єдині вибори за останнє десятиліття, коли телеканали практично не 
«джинсували» ні на чию користь, були вибори президента в 2014 році. Хоча 
аналіз новин того періоду показав, що журналісти проявляли симпатію до 
Петра Порошенка [12]. 

    З початком анексії Криму українські канали несвідомо підігрували ро-
сійській пропаганді, називаючи російський військових то «невідомими», то 
«зеленими чоловічками», то «самообороною Криму», фактично вживаючи 
маніпулятивні терміни, нав'язані Росією.

    Із початком розгортання подій на сході телеканали повторюють помилки 
висвітлення анексії Криму, вживаючи щодо сепаратистів нейтральну термі-
нологію. 

    Потужна критика влади загалом, і разом з тим абсолютно некритичне 
висвітлення діяльності президента Петра Порошенка та прем'єр-міністра 
Гройсмана - стають трендами 2016-2017 років [13, 14]. Це дає підстави при-
пускати ймовірність домовленостей цих осіб із великими медіавласниками в 
обмін на ті чи інші преференції. 

    Увесь період власники телеканалів використовують новинні ефіри для 
зведення рахунків з політичними опонентами чи бізнес-конкурентами. Осо-
бливо показовою була війна між групами Фірташа/Льовочкіна та Коломой-
ського, які з'ясовували стосунки прямо в ефірах новин своїх телеканалів, чи-
то через конфлікт навколо компанії «Укратранснафта», чи-то довкола банку 
«Приват» [15, 16].

    Після введення заборони російських телеканалів ретрансляторами ме-
седжів російської пропаганди часто стають українські телеканали. Лідером  
тут є телеканал «Інтер». Проросійська позиція проявляється найбільше у ви-
світлення тем, пов'язаних із декомунізацією, подіями на Донбасі та позиці-
єю Росії. Так,  «Інтер» найбільше транслював проросійських меседжів про 
шкоду економічної «блокади Донбасу». Також канал веде цілеспрямовану 
кампанію (як і російські медіа) щодо звинувачень українського керівництва 
в корупції, замовчуючи при цьому теми корупційного оточення Путіна, або 
своїх власників, адже один із них - Дмитро Фірташ - арештований в Австрії 
саме за корупційними звинуваченнями; у США його звинувачують у спробі 
за допомогою хабарів на загальну суму 18,5 млн доларів отримати дозволи 
на видобуток титану в Індії [17, 18]. 



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

УП
Л

И
В 

П
О

Л
ІТ

И
ЧН

О
Ї 

КО
Н

'Ю
Н

КТ
УР

И
 

ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ВИСВІТЛЕННЯ СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНИХ НОВИН В УКРАЇНІ У 2014-2017 рр. 

(за результатами моніторингів ГО «Детектор медіа»)

14 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

Група «Інтер» і її власники  
Дмитро Фірташ та Сергій Льовочкін

Дмитро Фірташ ̶ один із найбагатших олігархів України, був співзаснов-
ником скандальної газорозподільної компанії «РосУкрЕнерго», сьогодні пе-
ребуває під арештом в Австрії за звинуваченнями в корупції. Його партнер 
Сергій Льовочкін - виходець із Партії регіонів, екс-глава адміністрації пре-
зидента Віктора Януковича, сьогодні член Опозиційного блоку.

Телеканал «Інтер» є провідником політичних позицій Опозиційного бло-
ку з моменту його створення після втечі Януковича. Депутати від цієї по-
літичної сили присутні майже щодня в новинах телеканалу і коментують 
усі події в Україні, зокрема частими коментаторами виступають Юрій Бой-
ко, Олександр Вілкул [19, 20]. Наприклад, у травні 2017 року Опозиційний 
блок зайняв переш місце по піару серед інших політичних сил: 41 сюжет (з 
них 34 - на телеканалі Інтер», 7 - на каналі «Україна»). Іншим політичним си-
лам «Інтер» не надає стільки ефіру. Також в певні періоди в новинах каналу 
з'являлися сюжети, які просували нові політичні проекти Сергія Льовочкіна 
– «Партію розвитку» й інституту «Нова Україна».

В ефірі телеканалу часто з'являється і сам власник Дмитро Фірташ (Сер-
гій Льовочкін - дуже рідко). Його арешт в Австрії подавався як політичний. 
Звісно, телеканал ніколи не розповідав про статки свого власника та коруп-
ційні звинувачення США проти нього. 

«Інтер» разом з телеканалами Віктора Пінчука та Рината Ахметова 
входять в умовну коаліцію, яка виступає проти іншого олігарха Ігоря Коло-
мойського. В новинах цього телеканалу часто є сюжети, направлені чи-то 
особисто проти Коломойського, чи-то проти його оточення, чи проти його 
бізнесу (проти групи «Приват» до націоналізації «Приватбанку», чи проти 
«Укрнафти»).  В цих матеріалах – відверто звинувачувального характеру – 
повністю відсутній баланс думок, велика кількість грубих журналістських ви-
сновків і оцінок, велика кількість фактів, не підтверджених джерелами [21, 
22]. «Війни олігархів» також мають і політичну складову.  Адже Коломойський 
і під час подій на Майдані, і під час анексії Криму та початку російської агресії 
на Донбасі, зайняв відверто патріотичну позицію, на відміну від, наприклад, 
Рината Ахметова, який загравав із сепаратистами, чи представників Опози-
ційного блоку, яким доводилося виправдовуватися за розстріли на Майдані. 

Ще одним постійним об'єктом критики телеканалу  «Інтер» є Народний 
фронт, і в першу чергу персонально екс-прем'єр-міністр Арсеній Яценюк та 
міністр внутрішніх справ Арсен Аваков [23]. Так, у травні 2017 року проти 
цієї політичної сили  в ефірі новин телеканалу вийшло 16 сюжетів, і по 12 - у 
квітні та березні. Власники телеканалу та згадані політики періодично обмі-
нюються звинуваченнями на адресу один одного в публічній площині.  Так, 
Фірташ вважає, що з боку міністра внутрішніх справ Авакова відбувається 
залякування каналу, і що телеканал не транслює ніяких проросійських но-
вин, а він сам не впливає на редакційну політику. Тим не менше, тональність 
і представлення Народного фронту в новинах «Інтера»  абсолютно корелю-
ється із позицію його власника.  



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

УП
Л

И
В 

П
О

Л
ІТ

И
ЧН

О
Ї 

КО
Н

'Ю
Н

КТ
УР

И
 

Уплив політичної кон'юнктури на редакційну політику висвітлення суспільно-політичних новин українськими телеканалами: 

2014 - 2017 рр. 

15 15 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

«1+1 media»
і власник Ігор Коломойський

Ігор Коломойський, починаючи із 2014 року, зайняв проактивну па-
тріотичну, часом навіть радикальну,  позицію, і такими ж були новини 
його телеканалу «1+1». Після призначення Коломойського губернато-
ром Дніпропетровської області у березні 2014 року (він був на цій по-
саді рік - до березня 2015 року) його медіа активно висвітлювали  його 
діяльність як губернатора. Він також став персонажем російської про-
паганди, в якій був уособленням «радикального  укропа», який дірвався 
до влади. 

Відтак і сам Коломойський, і «1+1» називали інших олігархів, зокрема 
Рината Ахметова та його коло винуватцями війни на Донбасі. 

Коломойський також активно використовує свої медіа для просуван-
ня своїх політичних інтересів чи захисту бізнесу. 

Так, наприклад,  «1+1» активно захищав партнера і соратника Коло-
мойського - бізнесмена Геннадія Корбана, коли того заарештували за 
обвинуваченням у створенні організованої злочинної групи, викраденні 
голови Державного земельного агентства Сергія Рудика. 31 жовтня 2016 
р. телеканал присвятив цій події майже весь випуск новин, в якому зву-
чали коментарі з критикою Петра Порошенка за арешт та на підтримку 
самого Корбана [24, 25]. 

Відставка Коломойського з посади губернатора, арешт Корбана - це 
змінило лояльну на початку позицію каналу до чинної влади на кри-
тичну. Фактично Коломойський через свої медіа веде війну на кількох 
фронтах, захищаючи бізнес і власні інтереси, - проти влади, та проти 
низки інших олігархів, у першу чергу групи Фірташа-Бойка-Льовочкіна. 

Націоналізація «Приватбанку», який належив Ігорю Коломойському, 
у 2016 році лише посилює ці тенденції в ефірі «1+1». Канал, висвітлюю-
чи цю тему, опускає причини націоналізації, пов’язані зі станом самого 
банку, акцентуючи увагу на інформатаках і тиску на групу [26]. Також 
телеканал піддає критиці тодішню голову НБУ Валерію Гонтарєву [27]. 

Традиційно у новинах «1+1» виходять сюжети, які захищають бізнес-
інтереси його власника, наприклад, на ринку авіаперевезень: канал ви-
ступав проти приходу в Україну дешевих лоукостів, очевидно тому, що 
Коломойський є власником МАУ - фактично монополіста в Україні на 
ринку авіаперевезень [28]. 



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

УП
Л

И
В 

П
О

Л
ІТ

И
ЧН

О
Ї 

КО
Н

'Ю
Н

КТ
УР

И
 

ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ВИСВІТЛЕННЯ СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНИХ НОВИН В УКРАЇНІ У 2014-2017 рр. 

(за результатами моніторингів ГО «Детектор медіа»)

16 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

Star Light Media 
і власник Віктор Пінчук

Останні роки олігарх Віктор Пінчук, який є зятем колишнього пре-
зидента Леоніда Кучми, намагається не займати такої відверто опо-
зиційної позиції до нинішньої чинної влади, як власники «Інтера» та 
«України». 

Відтак, це відображається й в ефірах новин трьох телеканалів групи: 
ICTV, СТБ, Новий. Вони теж намагаються зберігати нейтралітет, і порів-
няно із «Інтером» та «Україною» - краще дотримуються професійних 
журналістських стандартів, хоча канал ICTV в певні періоди зловживає 
піаром окремих політичних сил чи політиків, наприклад, «Опозиційного 
блоку» [29], або прем'єр-міністра Володимира Гройсмана [30]. 

Проте ці телеканали при кожній нагоді піарять самого Пінчука та 
його родину, і всі його проекти, політичні та культурні. Наприклад, як 
от український сніданок у Давосі.  Правда, цього, 2017, року після скан-
дальної колонки Віктора Пінчука у The Wall Street Journal, в якій він за-
пропоновував піти на компроміс із Росією, зокрема провести вибори в 
ОРДЛО та відмовитися від ЄС і НАТО, верхівка українського політикуму 
проігнорувала цей захід. Проте телеканали Пінчука забули про це ска-
зати [31]. 

Активно телеканали Пінчука висвітлюють і діяльність його тестя - Ле-
оніда Кучми, який є учасником мінської переговорної групи. Фактично, 
він часто коментує події, пов'язані із ситуацією на Сході України, навіть 
якщо для цього нема серйозних приводів.  

В деяких моментах ситуативно позиція Віктора Пінчука перетинала-
ся із позицією Рината Ахметова, зокрема у протистоянні з Ігорем Коло-
мойським. І тоді телеканали  ICTV та «України» синхронно критикували 
останнього, як от у випадку з блокуванням добровольчими батальйо-
нами транспорту з гуманітарною допомогою Фонду Ахметова у 2014 
році [32]. 



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

УП
Л

И
В 

П
О

Л
ІТ

И
ЧН

О
Ї 

КО
Н

'Ю
Н

КТ
УР

И
 

Уплив політичної кон'юнктури на редакційну політику висвітлення суспільно-політичних новин українськими телеканалами: 

2014 - 2017 рр. 

17 17 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

Моніторинги основних загальнонаціональних телеканалів, які здійснює регулярно ГО «Детектор медіа», на-
очно демонструють, що  приватні телеканали на перше місце ставлять не інтереси суспільства, а лише інтереси 
своїх власників, що призводить до викривленого представлення дійсності. Саме це у комплексі зі зниженням 
якості новин призвело до значного падіння довіри до центральних українських телеканалів останні роки, що під-
тверджували різні соціологічні дослідження. Так, за результатами соціологічного опитування Фонду «Демокра-
тичні ініціативи ім. Ілька Кучеріва», динаміка довіри до українських ЗМІ негативна, відбулося падіння: від +26% у 
2010 році до +2% у 2015-му. 

Очевидно, в умовах агресивного інформаційного простору, в яких перебуває останні роки Україна, та при до-
мінуванні олігархічних медіа на ринку, є велика потреба у прискоренні реформи каналів системи суспільного 
мовлення. Паралельно має відбуватися активне просування медіаграмотності серед різних суспільних верств. Це 
мало б підвищити запит суспільства на якісний контент, відтак спонукало б телеканали орієнтуватися більше на 
потреби аудиторії, а не лише власників.  

ВИСНОВКИ

«Україна» і власник Ринат Ахметов 

Ринат Ахметов - чи не найбагатший олігарх України з одіозним імі-
джем, який вважався «господарем» Донбасу, був одним із основних 
спонсорів Партії регіонів та людиню, яка мала великий вплив на Вікто-
ра Януковича. Очевидно, що після втечі останнього, Ахметов опинився 
в дуже незручному становищі, проте прийняв низку хибних рішень, які 
дорого коштували не лише йому особисто, але й країні в цілому. 

Політична позиція Рината Ахметова на початку війни на Донбасі, який 
фактично підтримував сепаратистів та закликав «услышать Донбасс», ві-
добразилася й в новинах телеканалу «Україна». Найбільше маніпуляцій 
та інтерпретацій (які корелювалися в тому числі й з меседжами росій-
ської пропаганди) було в ефірі телеканалу у 2014 році, коли розпочалася 
анексія Криму, а згодом і російська агресія на Сході України. Зокрема, в 
ефірі не раз надавали слово учасникам сепаратистських мітингів із ро-
сійськими прапорами, а журналісти закликали «наладить диалог с Юго-
Востоком», і навіть поширювали фейкові новини про «спаленого заживо 
беркутівця» у Львові та інші російські міфологеми [33]. 

На сьогодні телеканал «Україна», як і «Інтер», активно просуває ін-
тереси «Опозиційно блоку» та загалом представників колишньої Партії 
регіонів. 

Щодня в новинах телеканалу є один чи навіть кілька (рекордом було 9 
сюжетів в одному випуску) сюжетів із піаром Фонду Рината Ахметова та 
гуманітарної допомоги, яку надає Фонд регіону, охопленого війною [34, 
35, 36]. Проте жодного разу журналісти телеканалу не сказали в ефірі, 
що їхній власник також несе частину відповідальності за драматичні по-
дії, які розгорнулися на сході країни.



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

УП
Л

И
В 

П
О

Л
ІТ

И
ЧН

О
Ї 

КО
Н

'Ю
Н

КТ
УР

И
 

ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ВИСВІТЛЕННЯ СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНИХ НОВИН В УКРАЇНІ У 2014-2017 рр. 

(за результатами моніторингів ГО «Детектор медіа»)

18 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

ПЕРЕЛІК ПОСИЛАНЬ:

1. Відео виступу В.Януковича під час 64-го Всесвітннього газетного конгресу і 19-го Всесвітннього форуму 
редакторів // Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=flvNBurHtcc 

2. Діана Дуцик. Політична журналістика. - К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2005. - 138 с. 

3. Мацієвський Ю.В. У пастці гібридності: зиґзаґи трансформації політичного режиму в Україні (1921-2014): 
монографія /Ю.В.Мацієвський. - Чернівці: Книги-ХХІ, 2016. - 552 с.

4. Мар'яна Закусило. «1+1» змінив структуру власності перед націоналізацією «Приватбанку», а «Інтер» більше 
не належить Світлані Плужніковій. - «Детектор медіа», 3 квітня 2017. - Режим доступу: http://detector.media/ri-
nok/article/124768/2017-04-03-11-zminiv-strukturu-vlasnosti-pered-natsionalizatsieyu-privatbanku-a-inter-bilshe-ne-
nalezhit-svitlani-pluzhnikovii/ 

5. Мар'яна Закусило. Радіостанції УМХ назвали нового кінцевого бенефіціара. - «Детектор медіа», 28 квітня 
2017. - Режим доступу: http://detector.media/rinok/article/125552/2017-04-28-radiostantsii-umkh-nazvali-novo-
go-kintsevogo-benefitsiara/

6. Мар'яна Закусило. Зміни медіавласності інформканалів – 2016: «112 Україна» не відкрив кінцевого 
бенефіціара, а ZIK показав Петра Димінського (ДОПОВНЕНО) - «Детектор медіа», 4 квітня 2017. - Режим доступу: 
http://detector.media/rinok/article/124812/2017-04-04-zmini-mediavlasnosti-informkanaliv-2016-112-ukraina-ne-vid-
kriv-kintsevogo-benefitsiara-a-zik-pokazav-petra-diminskogo-dopovneno/

7. Як російська пропаганда впливає на суспільну думку в Україні (дослідження). - MediaSapiens, 13 лютого 2017. 
- Режим доступу: http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/research/yak_rosiyska_propaganda_vplivae_na_suspilnu_
dumku_v_ukraini_doslidzhennya/

8. 5 канал лідирує у дотриманні професійних стандартів у новинах. - MediaSapiens, 29 жовтня 2013. - Режим доступу: 
http://www.osvita.mediasapiens.ua/monitoring/daily_news/5_kanal_lidirue_u_dotrimanni_profesiynikh_standartiv_u_
novinakh/ 

9. Про що мовчали новини у січні-2014. - MediaSapiens, 17 лютого 2014. - Режим доступу: http://osvita.mediasapiens.
ua/monitoring/daily_news/pro_scho_movchali_novini_v_sichni2014/ 

10. «Крещение огнем». Главным пропагандистом власти становится «Интер». - MediaSapiens, 20 січня 2014. - 
Режим доступу: http://osvita.mediasapiens.ua/monitoring/daily_news/kreschenie_ognem_glavnym_propagandistom_
vlasti_stanovitsya_inter/ 

11. «Власть меняется»: Каналы Януковича надели буденовку только после бегства своего патрона. - MediaSapiens, 
28 лютого 2014. - Режим доступу: http://osvita.mediasapiens.ua/monitoring/daily_news/vlast_menyaetsya_kanaly_
yanukovicha_nadeli_budenovku_tolko_posle_begstva_svoego_patrona/ 

12. Телеканали більше симпатизували Порошенку. - MediaSapiens, 23 травня 2014. - Режим доступу: http://osvita.
mediasapiens.ua/monitoring/daily_news/telekanali_bilshe_simpatizuvali_poroshenku/ 

13. Порошенко став зіркою «паркету». Моніторинг теленовин за 6–11 березня 2017 року. - MediaSapiens, 18 
березня 2017. - Режим доступу: http://osvita.mediasapiens.ua/monitoring/daily_news/poroshenko_stav_zirkoyu_
parketu_monitoring_telenovin_za_611_bereznya_2017_roku/ 

14. Ярослав Зубченко. Гройсман усьому голова: як звіт уряду перетворився на піар прем'єр-міністра. - MediaSapiens, 
28 лютого 2017. -
 Режим доступу: http://osvita.mediasapiens.ua/monitoring/monitoring_overview/groysman_usomu_golova_yak_zvit_
uryadu_peretvorivsya_na_reklamu_premerministra/ 

15. Отар Довженко. Здавалося б, до чого тут Коломойський? - MediaSapiens, 26 липня 2014. - Режим доступу: http://
osvita.mediasapiens.ua/monitoring/daily_news/zdavalosya_b_do_chogo_tut_kolomoyskiy/ 

16. Отар Довженко, Ірина Андрейців. Боротьба за «Укртранснафту» в новинах: матюки, псевдоніми та заслуги 
перед Вітчизною. - MediaSapiens, 29 березня 2015. - Режим доступу: http://osvita.mediasapiens.ua/monitoring/daily_
news/borotba_za_ukrtransnaftu_v_novinakh_matyuki_psevdonimi_ta_zaslugi_pered_vitchiznoyu/ 

17. Петро Бурковський. «Інтер» біжить попереду російських «паротягів». - MediaSapiens, 26 квітня 2017. - 
Режим доступу: http://osvita.mediasapiens.ua/monitoring/advocacy_and_influence/inter_bizhit_poperedu_rosiyskikh_
parotyagiv/ 



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

УП
Л

И
В 

П
О

Л
ІТ

И
ЧН

О
Ї 

КО
Н

'Ю
Н

КТ
УР

И
 

Уплив політичної кон'юнктури на редакційну політику висвітлення суспільно-політичних новин українськими телеканалами: 

2014 - 2017 рр. 

19 19 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

18. Петро Бурковський. «Інтер» змагається за звання «п’ятої колони»? - MediaSapiens, 19 травня 2017. -     Режим доступу: 
http://www.osvita.mediasapiens.ua/monitoring/advocacy_and_influence/inter_zmagaetsya_za_zvannya_pyatoi_koloni/ 

19. Ірина Андрейців. «Інтер» остаточно став прес-службою Опоблоку. - MediaSapiens, 6 вересня 2015. - Режим 
доступу: http://www.osvita.mediasapiens.ua/monitoring/daily_news/inter_ostatochno_stav_pressluzhboyu_opobloku/

20. Ірина Андрейців. «Інтер» — піарник «Опоблоку» та нових опозиційних політсил. - MediaSapiens, 13 березня 
2016. - Режим доступу: http://www.osvita.mediasapiens.ua/monitoring/daily_news/inter_piarnik_opobloku_ta_novikh_
opozitsiynikh_politsil/

21. Отар Довженко. Здавалося б, до чого тут Коломойський? - MediaSapiens, 26 липня 2014. - Режим доступу: http://
osvita.mediasapiens.ua/monitoring/daily_news/zdavalosya_b_do_chogo_tut_kolomoyskiy/ 

22. Ірина Андрейців. Втопити «Приват». Моніторинг теленовин 22–27 серпня 2016 року. - MediaSapiens, 4 вересня 
2016. - Режим доступу: http://www.osvita.mediasapiens.ua/monitoring/daily_news/vtopiti_privat_monitoring_teleno-
vin_2227_serpnya_2016_roku/ 

23. Ярослав Зубченко. «Інтер» вважає, що місце Яценюка на нарах, а не в НБУ. - MediaSapiens, 15 березня 2017. 
- Режим доступу: http://www.osvita.mediasapiens.ua/monitoring/monitoring_overview/inter_vvazhae_scho_mistse_yat-
senyuka_na_narakh_a_ne_v_nbu/ 

24. Ірина Андрейців. Корбанейро. - MediaSapiens, 8 листопада 2015. - Режим доступу: http://www.osvita.mediasa-
piens.ua/monitoring/daily_news/korbaneyro/ 

25. Ірина Андрейців. Аграрні пристарсті і бій за Корбана. - MediaSapiens, 10 січня 2016. - Режим доступу: http://
www.osvita.mediasapiens.ua/monitoring/daily_news/agrarni_pristrasti_y_biy_za_korbana/ 

26. Зоя Красовська. Пристрасті за «Приватом». Моніторинг теленовин за 19–24 грудня 2016 року. - MediaSapiens, 
31 грудня 2016. - Режим доступу: http://www.osvita.mediasapiens.ua/monitoring/daily_news/pristrasti_za_privatom_
monitoring_telenovin_za_1924_grudnya_2016_roku/ 

27. Зоя Красовська. Чим Гонтарева не догодила «Плюсам»? Моніторинг теленовин за 9–14 січня 2017 року. - 
MediaSapiens, 21 січня 2017. - Режим доступу: http://www.osvita.mediasapiens.ua/monitoring/daily_news/chim_gontar-
eva_ne_dogodila_plyusam_monitoring_telenovin_za_914_sichnya_2017_roku/ 

28. Ярослав Зубченко. «1+1» проти лоукостів. Якщо це не лоукости Коломойського. - MediaSapiens, 23 травня 
2017. - Режим доступу: http://www.osvita.mediasapiens.ua/monitoring/monitoring_overview/11_proti_loukostiv_yak-
scho_tse_ne_loukosti_kolomoyskogo/ 

29. Ірина Андрейців. «Джинсове» загострення на ICTV. Моніторинг теленовин 3-8 жовтня 2016 року. - MediaSapi-
ens, 16 жовтня 2016. - Режим доступу: http://www.osvita.mediasapiens.ua/monitoring/daily_news/dzhinsove_zagostren-
nya_na_ictv_monitoring_telenovin_38_zhovtnya_2016_roku/

30. Зоя Красовська. Гройсмана на тижні більш за все любили на ICTV. Моніторинг теленовин 5–10 грудня 2016 
року. - MediaSapiens, 17 грудня 2016. - Режим доступу: http://www.osvita.mediasapiens.ua/monitoring/daily_news/
groysmana_na_tizhni_bilsh_za_vse_lyubili_na_ictv_monitoring_telenovin_510_grudnya_2016_roku/

31. Ярослав Зубченко. Телеканали Віктора Пінчука на варті іміджу хазяїна. - MediaSapiens, 30 січня 2017. - Режим 
доступу: http://www.osvita.mediasapiens.ua/monitoring/monitoring_overview/telekanali_viktora_pinchuka_na_varti_
imidzhu_khazyaina/

32. Сергій Лефтер. Олігархи «привіталися» через власні телеканали. - MediaSapiens, 25 грудня 2014. - Режим 
доступу: http://osvita.mediasapiens.ua/monitoring/weekly/oligarkhi_privitalisya_cherez_vlasni_telekanali/ 

33. Марина Довженко. Ахметов погрожує. - MediaSapiens, 6 квітня 2014. - Режим доступу: http://www.osvita.mediasa-
piens.ua/monitoring/weekly/akhmetov_pogrozhue/ 

34. Моніторинг теленовин: Гуманітарка Ахметова та глибина падіння телевізійників. - MediaSapiens, 29 грудня 
2014. - Режим доступу: http://www.osvita.mediasapiens.ua/monitoring/monitoring_overview/monitoring_telenovin_gu-
manitarka_akhmetova_ta_glibina_padinnya_televiziynikiv/ 

35. Сергій Лефтер. Голуб миру Ахметов і джинса. - MediaSapiens, 6 лютого 2015. - Режим доступу: http://osvita.mediasapi-
ens.ua/monitoring/weekly/golub_miru_akhmetov_i_dzhinsa/ 

36. Моніторинг: «Україна» одноманітно відпрацьовує повинність перед Ахметовим. - MediaSapiens, 9 лютого 2015. - 
Режим доступу: http://www.osvita.mediasapiens.ua/monitoring/monitoring_overview/monitoring_ukraina_odnomanitno_vid-
pratsovue_povinnist_pered_akhmetovim/ 



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

ІН
Ф

О
Р

М
А

Ц
ІЙ

Н
И

Й
 К

О
Н

Т
Е

Н
Т

ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ВИСВІТЛЕННЯ СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНИХ НОВИН В УКРАЇНІ У 2014-2017 рр. 

(за результатами моніторингів ГО «Детектор медіа»)

20 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

Зі зміною влади у 2014 році, після Революції 
Гідності, відкрилися нові можливості для створення 
Суспільного мовлення в Україні на базі системи 
державних мовників. Ця реформа не мала успіху за 
президентства Віктора Ющенка через відсутність 
достатньої політичної волі, і була в принципі 
неможливою за президентства Віктора Януковича, 
оточення якого розглядало ЗМІ як інструмент 
утримання влади, і відтак доклало чимало зусиль для 
монополізації медіа в Україні. 
Необхідність створення незалежного і ефективного 
Суспільного мовника для України набула особливої 
актуальності. На фоні олігархізованого медіаринку 
і погіршення якості інформаційного продукту, 
агресивної російської пропаганди саме на Суспільного 
мовника покладаються надії як на такого, що має 
стати еталоном у дотриманні професійних стандартів, 
об'єктивного відображення дійсності, і що не менше 
важливо - об'єднання українського суспільства 
довкола спільних цінностей. 

ІНФОРМАЦІЙНИЙ КОНТЕНТ 
ТЕЛЕ- ТА РАДІОКАНАЛІВ, 
ЗАЛУЧЕНИХ У СИСТЕМУ 
СУСПІЛЬНОГО МОВЛЕННЯ: 
ТЕНДЕНЦІЇ 2014-2016 РР. 



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

ІН
Ф

О
Р

М
А

Ц
ІЙ

Н
И

Й
 К

О
Н

Т
Е

Н
Т

Інформаційний контент теле- та радіоканалів, залучених у систему Суспільного мовлення: 

тенденції 2014-2016 рр. 

21 21 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

Діана  Дуцик , 
Антон іна  Мн іх

Реформа Суспільного мовлення: 
як починалося 

Нормативні засади створення в Україні Суспільного телебачення закладе-
ні прийнятим Верховною Радою 17 квітня 2014 року Законом «Про Суспільне 
телебачення і радіомовлення України». Відповідно до нього, Суспільне мов-
лення (офіційно - Публічне акціонерне товариство «Національна суспільна 
телерадіокомпанія України», далі - ПАТ НСТУ) створювалося на базі низки 
державних телерадіокомпаній, як центральних, так і регіональних. На сьо-
годні у ПАТ НСТУ входять: центральні телеканали UA:Перший та «Культура», 
26 регіональних філій, радіоканали «Перший», «Промінь» та «Культура». Та-
кож ДП «Студія «Укртелефільм»,  відповідно до змін до закону про суспільне 
мовлення, внесених у травні 2016 року, має бути перетворено в Публічне 
акціонерне товариство і приєднане до ПАТ «Національна суспільна телера-
діокомпанія України». 

Закон «Про Суспільне телебачення і радіомовлення України» зазнавав 
змін і в 2015/2016 роках. Вони унормовували питання майна Суспільного 
мовника, реклами, юридичного статусу компанії тощо. 

7 квітня 2015 року відбулася презентація Суспільного мовника. Тоді було 
представлено новий бренд – UА:Суспільне, а також у прямому ефірі змінено 
логотип телеканалу на UА:Перший і позивні «Українського радіо».  

Під час цієї презентації в Президент України Петро Порошенко підписав 
закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо Суспільного теле-
бачення і радіомовлення України» (законопроект № 1357), який фактично 
уможливив створення ПАТ НСТУ [1]. 

«Це той закон, якого Україна чекала 23 роки. То у влади не вистачало волі, 
то майже завжди не було бажання цим займатися, бо влада завжди хотіла 
контролювати медіа-простір і вважала, що ввести суспільне телебачення - 
це просто випустити джина з пляшки. Це - та ціна, яку влада має платити за 
демократію», - заявив Президент . 

Також Петро Порошенко зауважив: «Зараз ми починаємо дуже обнадій-
ливу дорогу від Першого національного до BBC. Сподіваюся, що й новини 
будуть професійними та об'єктивними» [2]. 

Новини: що змінилося в період 2014-
2016 у інформаційному мовленні теле- та 
радіоканалів, які реформуються

Громадська організація «Детектор медіа» (в минулому - «Телекритика») 
протягом указаного періоду часу систематично здійснювала моніторинг но-
вин теле- та радіоканалів, які мають бути реформовані в систему суспільного 
мовлення. 

На сьогодні (на момент написання звіту) відсутні єдині формалізовані ви-
моги до якості інформаційного контенту суспільного мовника. Розробка ґай-
дів для журналістів, які працюватимуть в системі суспільного мовника, - одне 
із важливих завдань, яке має взяти на себе нова команда на чолі із обраним 
головою ПАТ НСТУ Зурабом Аласанією (Наглядова рада ПАТ НСТУ на кон-
курсних засадах обрала Зураба Аласанію головою 10 квітня 2017 р. - авт.). 

Проте оцінка якості новин здійснювалася за розробленою експертами ГО 
«Детектор медіа» методологією. Основні критерії оцінювання:

   дотримання професійних стандартів (точності, оперативності, повноти, 
балансу точок зору, відділення фактів від коментарів, достовірності); 

    відсутність замовчуваних тем;

    відсутність матеріалів із ознаками замовності («джинси»). 

До зміни влади в Україні у 2014 році, яка відбулася після втечі в Росію 
президента Віктора Януковича, державні мовники повністю контролювали-



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

ІН
Ф

О
Р

М
А

Ц
ІЙ

Н
И

Й
 К

О
Н

Т
Е

Н
Т

ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ВИСВІТЛЕННЯ СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНИХ НОВИН В УКРАЇНІ У 2014-2017 рр. 

(за результатами моніторингів ГО «Детектор медіа»)

22 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

ся владою, зокрема урядом та президентом. На місцеві (обласні) державні 
телерадіокомпанії здійснювали вплив також керівники областей (губерна-
тори). Відтак це визначало їх редакційну політику та те, як вони висвітлюва-
ли ключові суспільно-політичні події в країні. Ситуація змінилася після зміни 
влади - розпочалася реформа каналів державного мовлення в суспільне.  
Були частово змінені й підходи до висвітлення новин. 

UА:Перший

Так, зокрема, показовим є висвітлення Першим національним (з 7 квітня 
2015 року - UА:Перший) протестів на Майдані у Києві під час Революції гід-
ності. Цей телеканал добирав теми, факти й коментарі у такий спосіб, щоб 
вони не суперечили офіційній версії подій, яку представляла влада в особі 
Віктора Януковича. Журналісти Першого національного у новинах повністю 
або майже повністю замовчували ті факти, які свідчили про надлишковість 
застосування владою сили проти протестувальників (від фактів застосуван-
ня вогнепальної зброї, невиправданого насильства проти тих, кого силовики 
затримували, до судових переслідувань поранених і часто взагалі випадко-
вих людей). В описах хроніки протистоянь більше уваги звертали на людські 
втрати серед силовиків, ніж серед протестувальників. Також увесь час про-
тестів Перший національний некритично (зокрема незбалансовано) подавав 
різноманітні заяви представників влади, переважно або повністю замовчу-
ючи заяви у відповідь із боку опозиції чи представників протестувальників. 
Висвітлюючи реакції західних країн на українську ситуацію, журналісти Пер-
шого добирали лише ті, в яких були максимально м’які, дипломатичні оцінки 
дій тодішньої української влади [3]. 

Проте у березні 2014 р. державний телеканал повністю змінив свою по-
зицію, переорієнтувавшись за кілька днів на нову владу в особі виконува-
ча обов'язки президента Олександра Турчинова (яку він зовсім недавно 
необ'єктивно висвітлював, коли та була опозицією). У матеріалах Першого 
національного стали переважати думки нових посадовців і стандарт балансу 
думок став порушуватися на їхню користь. Утім, у той період часу Перший 
національний замовчує чимало тем, які є свідченнями злочинів попередньої 
влади [4]. Відтак очевидно, що журналісти телеканалу, які звикли працювати 
в рамках «офіційного дискурсу», завжди нав'язуваного владою у попередні 
періоди, не змогли змінити свої підходи до роботи навіть в умовах відсутності 
тиску з приходом нової влади після Революції гідності. 

У тому ж ключі висвітлювали події зими 2014 року (зокрема представля-
ючи їх як заколот, а його учасників, як радикально-маргінальний контингент) 
й більшість обласних державних телерадіокомпаній [5]. 

25 березня 2014 року новий уряд Арсенія Яценюка (обраний прем'єр-
міністром 27 лютого 2014 р.) призначає  генеральним директором Націо-
нальної телекомпанії України Зураба Аласанію, який має велику підтримку 
представників громадськості та медіаспільноти. 

Експерти ГО «Детектор медіа» починають фіксувати позитивні зміни в но-
винах Першого національного. Уже під час президентської виборчої кампанії 
у квітні-травні 2014 р. , на відміну від олігархічних телеканалів, Перший на-
ціональний повністю відмовляється від замовних матеріалів («джинси»), а 
також від «чорного піару» проти тих чи інших кандидатів у президенти. Жур-
налісти телеканалу в новинах також намагаються дотримуватися професій-
них стандартів, хоча до якості новин все ще залишаються претензії. [6, 7].  

Зрештою, Перший національний, а згодом UА:Перший, витримував цю 
планку і в 2015 і в 2016 роках: з ефіру повністю зникли замовні матеріали, 
зменшилася кількість замовчаних тем, канал покращував якість новин. Про-
те залишалися зауваження до дотримання стандартів, а також періодично 
в новинах експерти помічали так званий «паркет» (некритичне висвітлення 
діяльності президента, прем'єр-міністра чи інших високопосадовців). Так, на-
приклад, у 2015 році моніторинг ГО «Детектор медіа» зафіксував, що в но-
винах UA:Першого журналісти найменше дотримувалися стандарту повно-
ти інформації, а також відокремлення фактів від думок. Розповідаючи про 
процес підвищення стандартів, Дарія Юровська, заступниця генерального 
директора UA:Першого, під час прес-конференції 22 жовтня 2015 р. сказала, 

ПЕРШИЙ



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

ІН
Ф

О
Р

М
А

Ц
ІЙ

Н
И

Й
 К

О
Н

Т
Е

Н
Т

Інформаційний контент теле- та радіоканалів, залучених у систему Суспільного мовлення: 

тенденції 2014-2016 рр. 

23 23 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

що найлегше було позбутись «джинси»: «Щоб позбавитись "джинси", її про-
сто не треба було робити».  Проте вона пояснила, що дотримуватись стан-
дартів повноти та балансу буває складно, оскільки потрібен час, щоб зібрати 
усі точки зору – однак, на її думку, це не може бути виправданням, адже 
«якщо ми хочемо побудувати суспільний мовник, який буде задавати тон ме-
діасередовищу, ми маємо поставити собі  максимально високу планку» [8]. 

Отже, протягом трьох років на UА:Першому відбулися наступні зміни:

   змінилися підходи у відносинах із владою: попри інерційне бажання пред-
ставників влади чи політичних сил упливати на контент  UA:Першого, журна-
лістам телеканалу вдається витримувати дистанцію і залишатися відносно 
нейтральними у висвітленні супільно-політичних новин;

   відбулалася відмова від розміщення замовних матеріалів політичного чи 
комерційного характеру («джинси»);

   кількість замовчаних тем поступово зменшувалася з кожним роком, у 
2016 році телеканал представляв фактично повну новинну картину дня;

   проте в новинах експерти фіксують так званий «паркет» (некритичне ви-
світлення діяльності президента, прем'єр-міністра чи інших високопосадов-
ців);

   покращилася ситуація із дотриманням стандартів, проте критичним зали-
шається недотримання стандарту повноти інформації (у більшості випадків 
це брак деталізації та фактів про ту чи іншу подію) та стандарту достовірнос-
ті (велика кількість розмитих або надто узагальнених посилань на джерела 
інформації);

   телеканал загалом все ще демонструє недостатню якість інформаційного 
контенту. 

Регіональні філії (в минулому ОДТРК)

Як уже зазначалося, більшість місцевих державних телерадіокомпанії по-
дії зими 2014 року висвітлювали в тих же рамках, що й центральний Перший 
національний, підігруючи тодішньому режиму Віктора Януковича.  Навіть по 
завершенню протестів на Майдані державні телерадіокомпанії сходу і пів-
дня країни продовжували позиціонувати їх як заколот, а його учасників, як 
радикально-маргінальний контингент, що не могло не вплинути на настрої 
громадян у тих регіонах, чим скористалася Російська Федерація для розпа-
лювання антиукраїнських настроїв та підтримки (у тому числі й військової) 
сепаратистів на Сході України.  

Регіональним мовникам, на відміну від UА:Першого, набагато важче ре-
формуватися, а відтак і змінити підходи до роботи з новинним контентом. 

Основні причини наступні: 

   недостатній професійний рівнь місцевих журналістів, що частково можна 
пояснити надзвичайно низькою оплатою праці (тут зберігається найнижчий 
рівень зарплат на медіаринку, що в доларовому еквіваленті коливається в 
межах 100-200 доларів у місяць);

   відсутність позитивної конкуренції в рамках колективів (через низький 
рівень зарплат мало бажаючих працювати в цій системі, залишаються або ті, 
хто має передпенсійний вік, або недосвідчена молодь);  

   необхідність виживати в умовах багаторічного політичного тиску місцевої 
та центральної влад (звідси і самоцензура, і відсутність критичного висвіт-
лення діяльності представників влади);

   звичка «джинсувати» (створювати замовний контент, який приносить до-
даткові доходи місцевим мовникам, що дозволяє забезпечувати ті чи інші 
потреби місцевих редакцій, які не покриваються з бюджету), і самі місцеві 
мовники не бачать у цьому нічого поганого. 



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

ІН
Ф

О
Р

М
А

Ц
ІЙ

Н
И

Й
 К

О
Н

Т
Е

Н
Т

ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ВИСВІТЛЕННЯ СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНИХ НОВИН В УКРАЇНІ У 2014-2017 рр. 

(за результатами моніторингів ГО «Детектор медіа»)

24 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

Тому до новин регіональних філій експерти ГО «Детектор медіа» мають 
набагато більше критичних зауважень, аніж до новин UА:Першого.

Упродовж 2014-2016 рр. експерти продовжували фіксувати в новинах 
місцевих мовників відверту «джинсу» на користь перших осіб держави і міс-
цевих впливових політиків. 

Лютневі події 2014-го року та агресивне суспільне неприйняття провлад-
ної «джинси» на якийсь час покращили ситуацію, і навіть розгортання пре-
зидентської кампанії 2014 року не спричинило зростання кількості замовних 
матеріалів. Їх поменшало удвічі (до 5-16% на різних каналах), проте, нена-
довго. Вже за кілька місяців, оговтавшись від суспільних потрясінь, державні 
мовники, звиклі до відпрацювання темників, повертаються до практики без-
думного прямого транслювання сюжетів про діяльність перших осіб держа-
ви. Ці новини зазвичай неповні, незбалансовані, не релевантні для місцевого 
глядача і не несуть значимої інформації для мешканців конкретних терито-
рій. 

Отож,  політична «джинса» на екрани регіональних державних мовників 
повертається  через кілька місяців після Революції гідності − змінюються 
тільки прізвища політиків, політичні прапори та центри впливу.

Утім, пріоритетними для регіональних мовників стають все ж інтереси 
своїх, місцевих чиновників. Відтак, фіксуємо й мімікрію новин з ознаками за-
мовності: тепер це сюжети за участі очільників конкретно взятого регіону чи 
міста, яких журналісти регіональних філій обов’язково супроводжують у по-
їздках, висвітлюють не проблему, з приводу якої відбувалось якесь засідання, 
а сам факт зібрання тощо. 

Скажімо, за підсумками жовтневого моніторингу 2014 року, тільки одна з 
п’яти включених до нього обласних держтелерадіо компаній – Сумська – не 
«джинсувала» взагалі.  «Джинса» ж решти ОДТРК була здебільшого паркет-
ною [9]. Канали демонстрували «парашутні» сюжети, спущені згори. В них 
фігурували (як правило, без прив’язки до даного регіону) Петро Порошен-
ко, його дружина, яка побувала в зоні АТО, міністри уряду Яценюка та сам 
прем’єр. А також - Володимир Гройсман, який на тлі банера з символікою 
«Блоку Петра Порошенка» презентував у Вінниці президентську Страте-
гію-2020. Загалом, «джинсовими» були від 19 до 25% новин чотирьох облас-
них ТРК, включених до моніторингу цього періоду.



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

ІН
Ф

О
Р

М
А

Ц
ІЙ

Н
И

Й
 К

О
Н

Т
Е

Н
Т

Інформаційний контент теле- та радіоканалів, залучених у систему Суспільного мовлення: 

тенденції 2014-2016 рр. 

25 25 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

Показовими були й результати моніторингу новин останнього тижня 
тодішньої парламентської кампанії (восени 2014 року в Україні відбулися 
дострокові парламентські вибори – ред.) п’яти обласних державних теле-
радіокомпаній, — Дніпропетровської, Львівської, Сумської, Запорізької та 
Вінницької. Попри регіональні особливості, можна виділити загальні тенден-
ції, притаманні всім зазначеним каналам. Насамперед — це жорстка само-
цензура в усьому, що стосується висвітлення діяльності влади. Журналісти 
ОДТРК найчастіше практикували «паркетний» формат подачі матеріалів 
про діяльність посадовців усіх рівнів. Причому, така інформація зводиться до 
рангу офіційних повідомлень органів влади або до репортажів із численних 
засідань і нарад. Зазвичай у них фігурує один спікер, який і є головним носієм 
істини: зокрема це мер, губернатор, прем’єр-міністр чи Президент.

Тенденції кінця 2014 року залишалися превалюючими й у 2015-му. При-
наймні, аналізуючи січневий контент теленовин обласних державних теле-
компаній Одеси, Харкова, Херсона, Черкас та Дніпропетровська, експерти 
не зауважили змін у їхній інформаційній політиці: як було 10–25% замов-
них матеріалів поререднього року, так і залишилося в 2015-му. Провладний 
паркет, особливо новини, які стосуються центральної влади, став іще менш 
вмотивованим і осмисленим. «Звітні» сюжети з нарад посадовців у форматі 
«вона (себто, влада) працює» перекочовують з місяця у місяць [10].

Також було очевидно, що влада не збиралася випускати зі сфери свого 
впливу ресурс ОДТРК напередодні місцевих виборів жовтня 2015 року. Отож,  
залежно від міри впливовості губернаторів в регіонах державні мовники чіт-
ко давали зрозуміти, хто в домі господар. У новинах піарили і посадовців, і 
навіть наближених до них народних депутатів.

Якщо одразу після Революції гідності в новинах ОДТРК сюжетів, які слу-
гують просуванню інтересів конкретних політичних сил, майже не було, то в 
2015-му експерти побачили, що побільшало сюжетів на користь провладно-
го партії – Блоку Петра Порошенка «Солідарність».

Утім, поступові зміни відбуваються у 2016 році. Якщо розглядати створе-
ний ними новинний контент, то бачимо дві яскраві тенденції: матеріали із 
ознаками замовності зовсім не зникають, але вони мають переважно «пар-
кетний» характер. А в окремі місяці експери фіксують чисті від джинси нови-
ни у донецького «До ТеБе» та харківського «ОТБ», незаангажований контент 
стабільно демонструють новинарі «UА:Суми», близькі до їхніх результатів 
колеги з Хмельницького тощо. 

Та все-таки частка «паркетних» матеріалів все ще значна. Проте експерти 
ГО «Детектор медіа» відзначають, що такі матеріали з’являються не через яв-
ний намір журналіста вгодити посадовцям, а через брак фаховості при підго-
товці сюжетів та нехтування вимог стандартів інформаційної журналістики. 
Зокрема, забезпечення балансу думок і точок зору та повноти інформації.

Що ж до «джинси», яка б просувала  чиїсь комерційні інтереси, то такі 
сюжети в новинах регіональних філій НТКУ  майже відсутні. 

Якщо регіональні мовники демонструють поступ в питанні поступової від-
мови від замовного контенту, то у питанні дотримання стандартів інформа-
ційної журналістики такого прогресу експерти не зауважили. 

Результати моніторингів новин за 2014-2016 роки демонструють, що рі-
вень дотримання вимог фахових стандартів загалом суттєво не покращу-
ється, коливаючись від 1,7 до 5,2 (із шести можливих балів із) середніми 
показниками на рівні 3,9-4,4 бали.  Фіксується зростання поінформованості 
журналістів цих телекомпаній про критерії інформаційної журналістики як 
такі, але не відчувається результативності і цілеспрямованої політики керів-
ництва регіональних компаній стосовно неухильності їх дотримання на міс-
цях.

Отже, головні тенденції 2014-2016 рр. наступні:

Замовного контенту поменшало і змінилася його специфіка: відверту полі-
тичну «джинсу» витіснив провладний «паркет», здебільшого -  на користь 
представників місцевої влади.

1



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

ІН
Ф

О
Р

М
А

Ц
ІЙ

Н
И

Й
 К

О
Н

Т
Е

Н
Т

ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ВИСВІТЛЕННЯ СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНИХ НОВИН В УКРАЇНІ У 2014-2017 рр. 

(за результатами моніторингів ГО «Детектор медіа»)

26 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

Зменшилась кількість новин про діяльність перших осіб держави, не реле-
вантних для місцевої аудиторії. 

Комерційної «джинси» в ефірі регіональних філій НТКУ майже немає.

Інформаційна політика регіональних мовників і позиція керівництва теле-
компаній стосовно розміщення замовного контенту не є гомогенною, має 
регіональну специфіку і коливається від абсолютного неприйняття «джинси» 
до толерування і дружби з владою.

Відсутній прогрес у дотриманні професійних стандартів, новини залишають-
ся низької якості.  

Лише одна з місцевих компаній - Сумська філія Національної телекомпанії 
України -  з 1 січня 2016 року почала мовити під логотипом «UА:Суми» (осно-
вна умова отримання такого логотипу місцевим мовником – дотримання 
стандарту якості новин). Решта компаній у вказаний період такого логотипу 
не отримали.

«Українське радіо»

ГО «Детектор медіа» уперше за 25 років у 2016 році здійснила моніто-
ринг новин «Українського радіо». Експерти відзначили, що головна проблема 
новинного контенту на радіо −  порушення стандарту балансу та повноти 
інформації. Окрім порушення балансу (як правило, на користь влади),   мо-
ніторинг зафіксував наявність великої кількості оціночних суджень, до яких 
вдавалися журналісти у новинних сюжетах [11, 12]. 

Також експерти ГО «Детектор медіа» здійснили аналіз програмної сітки 
«Українського радіо» і висловили низку зауважень до лінійки програм ін-
формаційного мовлення [13].

Головні зауваження наступні:

   у більшості інформаційних повідомлень порушено основний технологіч-
ний принцип подачі новин, сутність якого полягає в наслідуванні структури 
усного мовлення. Відчутно, що повідомлення про події беруться ведучими 
з інформаційних агенцій, інтернет-сайтів, прес-релізів тощо, копіюються і 
вставляються у випуск у першопочатковому варіанті, тому такі новини на-
гадують розлогу газетну замітку або замітку з сайту, а не радіоновини;

   спостерігається диспропорція у викладі найвагоміших суспільно значу-
щих повідомлень на внутрішню й зовнішню тематику. У випуску подіям в 
Україні приділяється 80–90 % ефірного часу, натомість міжнародні події за-
ймають незначні 10–20 % решти; 

   журналісти віддають перевагу двом жанрам — інформаційне повідомлен-
ня та розповідь кореспондента з елементами інтерв’ю. Подекуди трапляєть-
ся й такий архаїчний жанр, як виступ перед мікрофоном (оприлюднення 
монологу — думки фахівця з приводу певної події, явища, процесу тощо). 
Цілком відсутні такі жанри, як репортаж та інтерв’ю, що, звісно, не додає ви-
пуску динамічності, енергійності та діалогічності.

ВИСНОВКИ

Упродовж 2014-2016 років відбувається поступове наближення реформованої НТКУ  та її регіональних філій 
до роботи у форматі суспільного мовника. Досягнуто певного позитиву в упровадженні стандартів інформа-
ційної журналістики в роботі редакцій новин, фіксується поступова відмова від умовно замовного контенту. 

Утім, темпи цих змін украй повільні, а досягнуті результати – нестійкі.

Відтак, цілком очевидною є  потреба подальшого моніторингу контенту каналів у системі суспільного мовни-
ка,  прискіпливого аналізу та публічного висвітлення позитивів та вад їх роботи, а також надання їм методичної 
допомоги, проведення тренінгів, фахових майстер-класів тощо задля усталення фахових підходів до створення 
інформаційного контенту, притаманного суспільному телебаченню. 

2

3
4

5

6



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

ІН
Ф

О
Р

М
А

Ц
ІЙ

Н
И

Й
 К

О
Н

Т
Е

Н
Т

Інформаційний контент теле- та радіоканалів, залучених у систему Суспільного мовлення: 

тенденції 2014-2016 рр. 

27 27 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

ПЕРЕЛІК ПОСИЛАНЬ:

1. Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо Суспільного 
телебачення і радіомовлення України» (законопроект № 1357) // 
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=52822 

2. Порошенко підписав у прямому ефірі зміни до закону про суспільне 
мовлення // Суспільне мовлення. – 7 квітня 2015 р. – 
http://stv.detector.media/zakonodavstvo/zminy/poroshenko_pidpisav_u_pryamomu_
efiri_zmini_do_zakonu_pro_suspilne_movlennya/

3. Перший національний мовчав про силовий штурм майдану та дії снайперів // 
MediaSapiens. – 12 березня 2014 р. – 
http://osvita.mediasapiens.ua/monitoring/daily_news/pershiy_natsionalniy_
movchav_pro_siloviy_shturm_maydanu_ta_dii_snayperiv/ 

4. Перший національний швидко «переорієнтувався» після зміни влади // 
MediaSapiens. – 17 березня 2014 р. – 
http://osvita.mediasapiens.ua/monitoring/daily_news/pershiy_natsionalniy_
shvidko_pereorientuvavsya_pislya_zmini_vladi/ 

5. Соколенко Н. Лютневі тези проти Майдану // MediaSapiens. – 12 квітня 2014 р. – 
http://osvita.mediasapiens.ua/monitoring/regional_news/lyutnevi_tezi_proti_
maydanu/ 

6. «Джинсуют» все. Кроме Первого национального // MediaSapiens. – 
2 травня 2014 р. – 
http://osvita.mediasapiens.ua/monitoring/daily_news/dzhinsuyut_vse_krome_
pervogo_natsionalnogo/ 

7. Перший національний став менше порушувати журналіcтські стандарти // 
MediaSapiens. – 6 травня 2014 р.– 
http://osvita.mediasapiens.ua/monitoring/daily_news/pershiy_natsionalniy_stav_
menshe_porushuvati_zhurnalictski_standarti/ 

8. Порушення стандарту балансу та повноти інформації - головна проблема 
центральних державних телерадіоканалів: моніторинг ГО «Телекритика» 
(ВІДЕО) // MediaSapiens. – 22 жовтня 2015 р. – 
http://www.osvita.mediasapiens.ua/ethics/standards/porushennya_standartu_
balansu_ta_povnoti_informatsii_golovna_problema_tsentralnikh_derzhavnikh_
teleradiokanaliv_monitoring_go_telekritika_video/ 

9. Регіональна теледжинса у жовтні: камбек у часи Януковича? // MediaSapiens. 
– 15 листопада 2014. – 
http://osvita.mediasapiens.ua/monitoring/regional_news/regionalna_
teledzhinsa_u_zhovtni_kambek_u_chasi_yanukovicha/

10. Майбутні суспільні мовники «віддались» владі // MediaSapiens. – 20 лютого 
2015. – 
http://osvita.mediasapiens.ua/monitoring/regional_news/maybutni_suspilni_
movniki_viddalis_vladi/ 

11. Псевдопосилання, оцінні судження, відсутність бекґраундів — основні вади 
новин «Українського радіо» у вересні // Суспільне мовлення. – 13 жовтня 2016. – 
http://stv.detector.media/kontent/monitoryng/psevdoposilannya_otsinni_
sudzhennya_vidsutnist_bekraundiv_osnovni_vadi_novin_ukrainskogo_radio_u_
veresni/ 

12. Для журналістів «Українського радіо» й інтернет – джерело // Суспільне 
мовлення. – 21 листопада 2016. – 
http://stv.detector.media/kontent/monitoryng/dlya_zhurnalistiv_ukrainskogo_
radio_y_internet_dzherelo/ 

13. Сітка мовлення УР-1: концепція інформаційного мовлення потребує 
перегляду // Суспільне мовлення. – 05 грудня 2016. – 
http://stv.detector.media/kontent/monitoryng/sitka_movlennya_ur1_kontseptsiya_
informatsiynogo_movlennya_potrebue_pereglyadu/ 



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

Р
О

С
ІЙ

С
Ь

К
А

 П
Р

О
П

А
ГА

Н
Д

А
ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ВИСВІТЛЕННЯ СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНИХ НОВИН В УКРАЇНІ У 2014-2017 рр. 

(за результатами моніторингів ГО «Детектор медіа»)

28 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

Пропагандистські зусилля контрольованих російською 
владою ЗМІ (друкованих та електронних) щодо 
висвітлення подій в Україні впродовж 2014–2016 років 
були важливим інструментом легітимації та втілення 
російських планів із підриву єдності українського 
суспільства та знищення української держави. У 
певних випадках політичне значення такої пропаганди 
не поступалося за важливістю воєнно-політичним 
рішенням Кремля. Це особливо стосується періоду 
анексії Криму. Водночас за відсутності чіткої стратегії 
російського керівництва маніпуляції втрачали гостроту 
й перетворювалися на повсякденну, ритуальну 
практику позначення «ворогів» та «друзів» Росії, 
«можливостей» та «загроз», які виникають для РФ 
на території України. На пропагандистський характер 
роботи російських ЗМІ в ці роки вказують дві показові 
риси: одноманітність меседжів та їх синхронне 
поширення одразу всіма доступними каналами.

РОСІЙСЬКА ПРОПАГАНДА 
ПРО ПОДІЇ В УКРАЇНІ: 
ТЕНДЕНЦІЇ 
2014–2016 РОКІВ



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

Р
О

С
ІЙ

С
Ь

К
А

 П
Р

О
П

А
ГА

Н
Д

А
Російська пропаганда про події в Україні: тенденції 2014–2016 років

29 29 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

Петро 
Бурковський

Хронологічно можна виокремити кілька основних етапів в інфор-
маційних атаках Кремля проти України:

Грудень 2013 — лютий 2014 року — основні зусилля спрямовано на 
дискредитацію протестного руху та розпалювання ворожнечі між меш-
канцями різних регіонів України. Для внутрішньої та зовнішньої аудиторії 
майже щоденно тиражуються повідомлення про присутність, а згодом і пе-
реважання прихильників «фашистської ідеології» та «фашистських методів» 
серед протестувальників Євромайдану. Відбувається ідентифікація й під-
тримка проросійських сил і політиків поряд зі стигматизацією та принижен-
ням усіх, хто виступає проти Росії.

Проросійська орієнтація обов’язково ототожнюється із силами закон-
ності, правопорядку й розвитку («Беркут», індустріальні, високорозвинуті 
райони й міста на сході та півдні України), а сили протесту — із хаосом і за-
непадом, залежністю від анонімних «лялькарів» ЄС та США. Починаючи з 
цього часу й до кінця 2016 року постійно наводяться «приклади», «докази», 
«свідчення» про різні форми та величезні масштаби західного втручання у 
внутрішні справи України. Наприклад, неодноразово цитується офіційна ін-
формація Державного департаменту США щодо обсягу американської допо-
моги на розвиток демократії в Україні в розмірі 5 млрд доларів за всі роки не-
залежності. Російські ЗМІ використовують цю цифру без згадування часових 
рамок допомоги, називаючи таку допомогу передумовою Майдану.

Скриншот із сайту газети «Аргументы и факты». Тут — частина статті авторства Андрія Сидорчика від 20 січня 2014 
року під назвою «"Коричневый" мятеж на Украине». У статті українських протестувальників порівнюють із фашистами 
(«на киевских улицах бесчинствовали фашисты»), а представниця Національної ради безпеки США Кетлін Хейден — 
із «шандартенфюрером СС».

Із текстом статті можна ознайомитися за посиланням: www.aif.ru/euromaidan/opinion/korichnevyy_myatezh_na_ukraine.

Грудень 2013 — лютий 2014 року1



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

Р
О

С
ІЙ

С
Ь

К
А

 П
Р

О
П

А
ГА

Н
Д

А
ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ВИСВІТЛЕННЯ СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНИХ НОВИН В УКРАЇНІ У 2014-2017 рр. 

(за результатами моніторингів ГО «Детектор медіа»)

30 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

Кінець лютого — березень 2014 року — інформаційна спецоперація із 
супроводу військової операції із захоплення Криму. Головна якісна відмін-
ність від попереднього етапу — масований викид сфальсифікованих новин 
щодо смертельної загрози для всіх, хто ототожнює себе з Росією, з боку сил, 
які перемогли на Майдані.

Паралельно здійснюється інформаційний тиск на військовослужбов-
ців ЗС України та їхні родини, які служать у Криму: поширюються повідо-
млення про масовий та «народний» характер опору новій українській владі 
в Криму; тиражуються заяви зрадників, які закликають військових перейти 
«на бік народу»; маскуються агресивні дії спецпідрозділів РФ і водночас 
наголошується на стабілізаційній ролі Чорноморського флоту, на захист 
якого можуть розраховувати «співвітчизники» в Севастополі та Криму; 
акцентується виключно вирішальна роль «добровольців» (козаків, байке-
рів, антимайданівців, колишніх беркутівців, активістів самооборони) в захис-
ті Криму та перемозі над «київською хунтою». Про рішення президента РФ 
щодо можливого застосування Збройних сил на території України згадується 
виключно в контексті можливої відповіді на пряме втручання Заходу в укра-
їнські події.

Саме така боротьба проти «фашистських сил» в інтерпретації росій-
ських ЗМІ стає головним чинником, який відрізняє мешканців Криму від 
решти громадян України. Відбувається медійне конструювання окремої 
ідентичності «кримчан» як частини «російського народу», на противагу 
«українському народу». Під час цієї операції із другорядних, маловідомих 
проросійських кримських лідерів (Аксьонов, Чалий) виготовляється альтер-
нативна еліта. Їм присвоюється право говорити від імені «кримчан», виража-
ти волю «всього народу», обґрунтовувати цим «волевиявленням» проведен-
ня референдуму та «возз’єднання» Криму та Росії.

Квітень — червень 2014 року — інформаційна спецоперація із при-
криття втручання російських спецслужб та підрозділів спеціального 
призначення у громадські заворушення у східних та південних регі-
онах України. За вдалим прикладом конструювання окремої «кримської 
ідентичності» починається медійна робота над створенням окремої 
«новоросійської  ідентичності». Санкція на такі дії надходить безпосе-
редньо від Володимира Путіна, який на квітневій прес-конференції 2014 
року окреслює уявні межі «Новоросії» — від Харківської області на сході до 
Одеської на півдні.

До вже згадуваних рис «законослухняності» та «працелюбності» дода-
ються такі визначальні ознаки як володіння російською мовою та постійне її 
вживання, культурна та соціальна інтегрованість у простір «русского міра», 
православне віросповідання та відданість УПЦ-МП. Із розвитком протестів 
та першими випадками ескалації насильства та збройних зіткнень носіям 
цієї нової «новоросійської ідентичності» приписується більша гуманність, 
кращий розумовий та фізичний розвиток, більша відданість традиційним 
сімейним цінностям (любов до дітей, багатодітність, повага до літніх людей, 
гетеросексуальна орієнтація), більша чесність і миролюбність порівняно з 
представниками інших регіонів України та учасниками Євромайдану. 

Зважаючи на те, що російські телеканали на той момент були добре по-
ширені в кабельних мережах східних та південних регіонів, можна ствер-
джувати, що транслювання таких меседжів мало на меті підштовхнути гро-

Кінець лютого — березень 2014 року 

Квітень — червень 2014 року 

2

3



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

Р
О

С
ІЙ

С
Ь

К
А

 П
Р

О
П

А
ГА

Н
Д

А
Російська пропаганда про події в Україні: тенденції 2014–2016 років

31 31 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

мадян до політичної та протестної мобілізації проти нової української влади, 
переконати їх в існуванні загрози для їхньої ідентичності з боку громадян 
інших регіонів та шукати захисту або в насильницьких діях, або в сприянні 
представникам РФ.

Так само як і в Криму, російська пропаганда починає розкручувати 
альтернативних лідерів «громадської думки», яким належить очолити 
протестні проросійські рухи. Спочатку увага акцентується на колишніх 
членах Партії регіонів, її представниках у місцевих радах, мерах, керівниках 
підприємств. Однак постійні вагання та переслідування ними власних інтер-
есів змушують РФ вдатися до нових прийомів «вирощування еліти».

У цей час здійснюється реконструкція терміну «ополченці», який має чіт-
кі конотації з героїчною боротьбою «радянського народу» проти німецької 
агресії під час Другої світової війни, для позначення і водночас виправдан-
ня заколоту проти української держави. Показовим візуальним маркером 
«ополченців» стає георгіївська стрічка, яку з середини 2000-х російська 

Скриншот із сайту російського ділового журналу «Эксперт». У № 24 (9 червня — 16 липня 2014 року) цього журналу 
вийшла стаття, яка стала темою номера, — «Донбасс — сердце России»; в ній було представлено детальний 
план із дестабілізації ситуації на Донбасі та способи його приєднання до Росії (автори статті пропонують фактично 
той сценарій, який згодом було реалізовано російською владою, зокрема організацію «ополчения», гуманітарна 
допомога з боку Росії місцевому населенню, створення фінансової системи «ДНР/ЛНР» тощо). Також автори статті 
переконували свою аудиторію, що «речь должна идти о фактическом переучреждении государства Украина». 

Із текстом статті можна ознайомитися за посиланням: http://expert.ru/expert/2014/24/myi-ih-ne-brosim/.



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

Р
О

С
ІЙ

С
Ь

К
А

 П
Р

О
П

А
ГА

Н
Д

А
ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ВИСВІТЛЕННЯ СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНИХ НОВИН В УКРАЇНІ У 2014-2017 рр. 

(за результатами моніторингів ГО «Детектор медіа»)

32 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

влада активно використовує для популяризації своєї версії подій Другої 
світової війни на території колишнього СРСР. Віднині ця стрічка набуває 
нового значення — символу новітньої боротьби російського народу проти 
нібито реальних «фашистів» в Україні. Вчинки «ополченців» позиціюються 
як «подвиги», які повторюють подвиги радянських солдатів та партизанів; 
такі історії широко тиражуються й використовуються як засіб рекрутування 
добровольців та ідеологічне виправдання «добровільної» присутності вій-
ськовослужбовців РФ на території України.

Саме з провідників «ополченців» — громадян Росії кремлівська про-
паганда починає творити лідерів «Новоросії» (Ігор Стрєлков, Ігор Безлєр, 
Ніколай Козіцин), на яких покладається завдання виголошення цілей і за-
вдань перед прихильниками Росії в Україні: від федералізації — до творення 
нової держави на теренах Донбасу. Їх легітимізують, зокрема, для контак-
тів із закордонними ЗМІ та для згадування в російських медіа (RussiaToday, 
Sputnik), спрямованих на закордонну авдиторію. Починається процес 
«творення знизу» «органів самоуправління» та проведення позірно «демо-

Скриншот зі сторінки сайту «Комсомольская правда» зі статтею від 8 червня під назвою «Инаугурация будущей 
диктатуры» (автор Тимофій Сергейцев). Видання маніпулює фото, адже насправді це спеціально відібраний кадр 
із відео, на якому новобраний Президент України Петро Порошенко вітає військових під час інаугурації. Фото 
доповнюється відповідним заголовком та врізом до статті: «Силовая операция против жителей Юго-Востока — лишь 
один из элементов новой системы правления, которая скоро проявит черты националистической диктатуры».

Із текстом статті можна ознайомитися за посиланням: http://www.crimea.kp.ru/daily/26241.5/3122552/.



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

Р
О

С
ІЙ

С
Ь

К
А

 П
Р

О
П

А
ГА

Н
Д

А
Російська пропаганда про події в Україні: тенденції 2014–2016 років

33 33 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

кратичних» процедур волевиявлення у вигляді «референдумів» про само-
визначення «народів» Донецької та Луганської областей. Показово, що ці 
«референдуми» апелюють саме до мешканців адміністративно-територіаль-
них одиниць України, а не винайденого медійного конструкту «Новоросії». 
Вочевидь, інформаційно-ідеологічний супровід заколоту значно випереджав 
інформаційну ситуацію на місцях, що змушувало кремлівських кураторів на 
ходу вносити корективи та одночасно поширювати за допомогою тих самих 
телеканалів меседжі, зрозумілі як для росіян, так і для українців Донбасу.

Термін «ополченці» також слугував для легітимації партизанської 
тактики боротьби заколотників проти українських військ і водночас 
маскування професійних диверсійних методів роботи спецпідрозділів 
ЗС РФ, зокрема спецназу ГРУ. Всіляко замовчуються факти потрапляння в 
полон військовослужбовців РФ, агентів та нелегалів російських  спецслужб 
чи вилучення українськими правоохоронцями в «ополченців» зразків новіт-
нього російського озброєння.

Водночас відбувається демонізація нової української влади, добро-
вольців і волонтерів, які починають боротьбу з сепаратистами на схо-
ді та півдні України. З цією метою використовуються методи гіперболізації 
впливу та значення праворадикальних організацій як «Свобода» та «Правий 
сектор», які начебто або захопили, або здійснюють контроль над органами 
державної влади. «Правому сектору» російські ЗМІ взагалі порівнюють і 
приписують риси та ознаки нацистських спецзагонів СС, лякаючи масовими 
репресіями та розправами проти російськомовного населення. Згодом зга-
дування в сюжетах чи інформаційних повідомленнях «правосеків» стає саме 
по собі достатнім доказів причетності та відповідальності української влади 
до найбільш неймовірних злочинів та інцидентів.

Поворотним пунктом для такого позиціювання українських право-ради-
кальних організацій стає трагедія в Одесі 2 травня 2014 року. Зокрема, за-
гибель людей в одеському Будинку профспілок використовується для того, 
щоби своїм резонансом повністю перекрити пожежу та загибель людей у 
київському будинку профспілок 18–19 лютого 2014 року.

На цей період припадає початок активного використання російськи-
ми ЗМІ прорахунків та помилок нової влади. Зокрема, найпопулярніши-
ми сюжетами стають: відсутність достовірних відомостей щодо розслідувань 
злочинів на Майдані, некомпетентність та помилкові економічні та соціальні 
рішення, гіперболізація намірів націонал-радикалів втілювати насильницьку 
українізацію під виглядом декомунізації (згадки про демонтаж пам’ятників 
Леніну), корумпованість нової верхівки.

Іншим напрямом таких інформаційних зусиль стають повідомлення 
про масові військові злочини, здійснені українськими військовослуж-
бовцями. Для полегшення цієї роботи реконструюється ще один термін ча-
сів Другої світової війни — «карателі». Під це парасолькове поняття, з яким 
раніше пов’язувалися військові злочини нацистів проти мирного населення 
СРСР, підводяться будь-які реальні чи сфальсифіковані факти про вчинки. 
При цьому найчастіше термін «карателі» вживається стосовно українських 
добровольчих підрозділів, які формально були включені до складу Націо-
нальної гвардії. Як наслідок, до кінця 2014 року нові пропагандистські 
штампи «карателі», «правосеки» та «нацгвардія» вживаються прак-
тично як синоніми, взаємодоповнюючи та підміняючи одне одного не-
залежно від змісту повідомлень.

На додаток Кремль спрямовує персональні інформаційні атаки про-
ти окремих українських політиків, у яких вбачає найбільш запеклих 
опонентів. Із цією метою використовуються негативні штампи та стереотипи 
російської масової свідомості: упередженість щодо представників новітніх 
протестантських церков і сект, які «зомбують» населення (проти Олександра 
Турчинова, який виконував обов'язки Президента України із 23 лютого по 7 
червня); травматична пам’ять щодо першої чеченської війни (проти лідерів 
«Свободи», УНСО, «Правого сектору»); антисемітизм (проти Ігоря Коломой-
ського, українського олігарха, власника холдингу «1+1 Media»); ворожість 
щодо багатіїв (проти Ігоря Коломойського, Петра Порошенка). Такі прийоми 
приниження, демонізації окремих представників українського істеблішменту з 
цього часу стають постійною складовою російського інформаційного простору.



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

Р
О

С
ІЙ

С
Ь

К
А

 П
Р

О
П

А
ГА

Н
Д

А
ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ВИСВІТЛЕННЯ СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНИХ НОВИН В УКРАЇНІ У 2014-2017 рр. 

(за результатами моніторингів ГО «Детектор медіа»)

34 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

Липень 2014 — лютий 2015 років — прикриття й заперечення фак-
тів збройної агресії проти України та підтримки сепаратистів, інфор-
маційний супровід вигідних для Росії умов припинення конфлікту на 
Донбасі. Протягом цього часу російська влада була змушена реагувати на 
неочікувано високий рівень мобілізації та опору з боку українського насе-
лення та військ та вдатися до більш інтенсивної боротьби за прихильність 
місцевих мешканців Донбасу. Найважчим та найважливішим завданням стає 
приховування фактів використання регулярних військових підрозділів ЗС РФ 
для протидії українським військам, надання широкомасштабної військово-
технічної, консультативної та тренувальної допомоги заколотникам. З іншого 
боку, Кремль використовує мобілізаційні, патріотичні меседжі для підготовки 
населення до сценарію відкритої війни з Україною.

На цей період припадає найбільше репортажів, які ведуть кореспон-
денти центральних видань і телеканалів РФ із території, контрольова-
ної сепаратистами та російськими військами. Одна з головних цілей 
— демонстрація наслідків артобстрілів, жахливих подробиць загибелі 
цивільного населення, тяжких умов життя громадян в умовах облоги 
з боку українських військ, «доказів» масових страт «ополченців» та 
«мирних жителів» українськими «карателями». У зв’язку з цим росій-
ські ЗМІ одночасно з Кремлем (президент Володимир Путін, прем’єр-міністр 
Дмитрій Медвєдєв, секретар Ради безпеки РФ Микола Патрушев, глава ад-
міністрації президента Сергій Іванов, голова МЗС Сергій Лавров) починають 
описувати й визначати ситуацію в Україні як «геноцид», зокрема, про-
ти «російськомовного населення». Постійне повторення цього терміна на 
шпальтах центральних видань та з телеекранів, з одного боку, виправдовує 
підтримку Росією та співчуття громадян стосовно заколотників, з іншого — 
слугує потенційним виправданням для західної авдиторії відкритого зброй-
ного втручання РФ у події на Донбасі.

Символами політики «геноциду» стають нові якорі — назви українських 
добровольчих підрозділів: «Донбас», «Айдар», «Азов», «Шахтарськ» («Торна-
до»). Цікаво зазначити, що після Іловайського оточення згадки про «Донбас» 
зникають. А найбільше уваги приділяється підрозділам, до лав яких вступа-
ють іноземні громадяни ультраправих, ксенофобських поглядів («Азов»), або 
бійці, яких звинувачено у злочинах та катуванні мирних жителів Донбасу 
(«Айдар», «Торнадо»).

Поряд із тиражуванням такої прихованої погрози відкритого застосуван-
ня сили РФ намагається уникнути інформаційного резонансу навколо 
подій та фактів, які свідчать про участь російських регулярних військ 
у боях проти підрозділів ЗС України та добровольчих батальйонів. Для 
цього переважно використовуються прийоми інформаційної блокади 
та «правдоподібного заперечення» (як у випадку з полоном більше де-
сяти десантників під час Іловайського котла було поширено версію про те, 
що вони «заблукали» під час виконання завдання, поставленого в рамках 
військових навчань у Ростовській області).

Присутність громадян РФ у якості бійців-добровольців обов’язково обу-
мовлюється або їхньою участю в багатонаціональних добровольчих підроз-
ділах поряд із сербами, чехами, іспанцями, французами та навіть американ-
цями, або належністю до так званих напіввійськових «громадських» рухів чи 
радикальних партій, як-от донського козацтва чи «інтербригад» колишньої 
націонал-більшовистської партії Едуарда Лимонова, які не залежать від волі 
російського керівництва.

На додаток Кремль бере курс на зниження інформаційної присут-
ності перших «лідерів Новоросії», які асоціюються зі спецслужбами 
РФ, на користь місцевих ватажків заколотників (Олександр Ходаков-
ський, Євген Кононов, Олександр Захарченко, Олексій Мозговий, Ігор 
Плотницький, Олександр Бєднов, Павло Дрьомов), які були громадя-
нами України. Саме ці «спікери» використовуються для поширення повідо-

Липень 2014 — лютий 2015 років 4



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

Р
О

С
ІЙ

С
Ь

К
А

 П
Р

О
П

А
ГА

Н
Д

А
Російська пропаганда про події в Україні: тенденції 2014–2016 років

35 35 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

Березень — серпень 2015 року — здійснення інформаційного тиску 
на Україну та Європу щодо повного виконання умов Мінських домов-
леностей.

Цей час можна назвати перехідним періодом, коли починається зміщен-
ня уваги із ситуації власне на Донбасі на міжнародний та внутрішньоу-
країнський контекст війни. У цей же час українська тематика в інфор-
маційному просторі РФ перетворюється на складову ширшої кампанії 
— підготовки населення Росії до тривалої конфронтації із Заходом, не-
залежно від питання Криму та ситуації на Донбасі.

З одного боку, Росія позиціюється як єдиний послідовний учасник мир-
ного процесу, який докладає зусиль, щоби переконати інших учасників нор-
мандського формату — Німеччину та Францію стати на незалежну від США 

Березень — серпень 2015 року 5

млень про те, що «сили ополченців» захопили все озброєння в української 
армії; про успішні військові операції проти кількісно більшого, проте демо-
ралізованого українського війська; про важливість «гуманітарної допомоги» 
та участь «російських добровольців» у боях на боці «ополченців»; про на-
лагодження мирного життя у «звільнених від України» населених пунктах. 
У кількох випадках пропаганда виказувала справжні наміри агресора: після 
знищення «Боїнгу» «Малайзійських авіаліній» та під час ракетного обстрі-
лу Маріуполя 24 січня 2015 року низка російських інформаційних джерел 
(LifeNews та «ТВ Центр») повідомили про наступ «ДНР» на Маріуполь. Зго-
дом ця інформація видалялася або суттєво коригувалася шляхом поши-
рення неперевірених фактів про причетність до цих інцидентів українських 
військових [1].

Водночас відбувається чітка інтерпретація подій в Україні як «громадян-
ської війни», яка була спровокована втручанням Заходу під час Майдану і 
продовжує розпалюватися за рахунок підтримки США і ЄС нової української 
влади. Нав’язується думка про те, що «український сценарій» — це пока-
зовий приклад намірів Заходу щодо Росії в разі виникнення внутрішніх 
проблем чи заворушень проти влади. Такі меседжі стають провідними на-
прикінці 2014 року — на початку 2015-го, коли населення РФ починає відчу-
вати вплив економічної рецесії. У цьому контексті Кремль, зокрема особис-
то Путін, нав’язує аудиторії причинно-наслідковий зв’язок між намаганням 
Росії проводити самостійну політику й захищати свої інтереси на теренах 
колишнього СРСР та прагненням Заходу «розчленувати Росію» за прикла-
дом Югославії та занурити країну в економічну депресію шляхом санкцій 
(прес-конференція Володимира Путіна від 18 грудня 2014 року) [2]. Із погля-
ду Кремля, така поведінка Заходу — підтвердження правильності обраного 
курсу, зокрема в Україні.

Тим часом для відволікання уваги на російському ТВ, у пресі та інтернет-
просторі починає поширюватися інформація про економічну кризу в Україні 
(енергетичну, продовольчу банківську) та про зростання ймовірності «наці-
оналістичного третього Майдану», після чого Україна може взагалі зникнути 
як держава. Такий ефект фальшивого порівняння використовується про-
пагандою для позиціювання російської реальності як незрівнянно кращої, 
стабільнішої та більш передбачуваної.

Окрім того, російські ЗМІ інтенсивно позиціюють керівництво РФ як го-
ловного миротворця та ініціатора реалістичних мирних планів. Саме Путіну 
приписують успіх щодо укладення перших та других мінських домовленос-
тей, які зупинили кровопролиття та обстріли населених пунктів на Донбасі. 
Натомість основна провина за зрив режиму тиші та провокування бойових 
дій покладається на українську сторону: націонал-радикалів та політиків, які 
прагнуть використати війну для захоплення влади чи виграшу на парламент-
ських виборах.



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

Р
О

С
ІЙ

С
Ь

К
А

 П
Р

О
П

А
ГА

Н
Д

А
ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ВИСВІТЛЕННЯ СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНИХ НОВИН В УКРАЇНІ У 2014-2017 рр. 

(за результатами моніторингів ГО «Детектор медіа»)

36 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

позицію та змусити Україну дотримуватися умов миру. Зростає кількість 
сюжетів, присвячених європейським політикам і політичним силам, які ви-
ступають за зняття санкцій із Росії та відновлення співпраці; гіперболізується 
негативний вплив на ЄС російських контрсанкцій. Пропагандисти штучно 
розкручують значення часових рамок мирного Мінського процесу: або до 
кінця 2015 року Україна виконує політичні вимоги і проводить конституційну 
реформу, що визнає «особливий статус» Донбасу, або «самопроголошені 
республіки» починають діяти. При цьому розглядаються варіанти «звільнен-
ня» всієї території Донецької та Луганської областей від українських військ і 
курс на самостійне існування.

З іншого боку, починаючи з березня 2015-го й надалі особлива 
увагу приділяється дискредитації українського президента як члена 
нормандської четвірки та учасника мирних переговорів. Наприклад, у 
зв’язку із зіткненням бійців «Правого сектору» із озброєним угрупованням 
народного депутата на Закарпатті російські ЗМІ починають пророкувати 
швидкий збройний переворот у Києві, а ватажки сепаратистів закликають 

Скриншот сторінки сайту «Московский комсомолец». У тексті є такі вислови, як «киевский оранжад», «майданутый 
бомонд» тощо. Стаття Олексія Чеснакова за 6 жовтня 2015 року містить, зокрема, й таку цитату: «Да, Украина — это 
дефективное государство, с которым России все равно придется иметь дело. Соседей в таких случаях не выбирают. 
Да, Порошенко — лжец, но и он не худший вариант на фоне конкурентов. Падение украинского общества дошло до 
такой степени, что легко можно представить на его месте Турчинова или даже Ляшко. Украинская игра для России 
— это игра в долгую, в которой каждый шаг имеет множество измерений. Более того, сейчас эта игра — в самом 
разгаре». 

Із текстом статті можна ознайомитися за посиланням: http://www.mk.ru/politics/2015/10/06/u-poroshenko-otobran-
posledniy-argument.html



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

Р
О

С
ІЙ

С
Ь

К
А

 П
Р

О
П

А
ГА

Н
Д

А
Російська пропаганда про події в Україні: тенденції 2014–2016 років

37 37 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

«правосеків» домовитися про мир та розподіл сфер впливу в Україні. Кульмі-
нація цієї кампанії — криваве зіткнення під стінами Верховної Ради 31 серпня 
під час голосування в першому читанні змін до Конституції, які передбачають 
особливий статус для окремих районів Донецької та Луганської областей. 
До того ж події 31 серпня Путін витлумачив як нездатність України ви-
конувати Мінські домовленості, й цю тезу підхоплюють і продовжують 
тиражувати аж до березня 2017 року всі центральні російські телека-
нали та видання. Зокрема, «Первый канал» у вечірніх новинах 6 вересня 
2015 року дає таку цитату Путіна: «Если мы говорим об исполнении минских 
соглашений — напомню, что поправки в Конституцию должны быть 
согласованы с Донбассом; закон о выборах в органы местного само-
управления должен быть согласован с Донбассом; должен быть принят 
закон об амнистии. Он не принимается. И должен быть введен в дей-
ствие закон об особом статусе этих территорий. Он принят, но его 
введение опять отложено. Все эти четыре кардинальных условия поли-
тического урегулирования не исполняются, к сожалению, сегодняшними 
нашими коллегами в Киеве, они просто не исполняются. Что касается 
этих трагических событий, то я считаю, что это вообще никак не свя-
зано с изменениями в Конституцию. Потому что все, что сегодня нам 
предлагается в качестве изменений, носит абсолютно декларативный 
характер и по сути структуру власти в Украине не меняет. То, что мы 
сегодня наблюдаем — это следующее издание политического противос-
тояния на Украине. И изменения в Конституцию используются исключи-
тельно как предлог для обострения политической борьбы за власть».

Окрім того, російська пропаганда залишається одним із інструментів 
супроводу збройної агресії проти України. Зокрема, у травні — червні та 
в серпні поряд із активізацією бойових дій біля Мар’їнки та Широкиного, де 
українським військам вдалося відбити наступ сепаратистів та втримати по-
зиції, зростає кількість сюжетів та публікацій, присвячених бойовим діям на 
Донбасі та «порушенням» режиму тиші з боку українських військ. Причому 
успіхи українських військових замовчуються, натомість тиражуються повідо-
млення про жертв масованих артобстрілів із боку України.

Головний підсумок інформаційної активності в цей період — 
нав’язування глядачам і читачам думки про те, що «самопроголошені 
республіки» не будуть віддані на відкуп Україні під тиском Заходу і що 
«ДНР/ЛНР» дедалі більше схожі на інші невизнані держави на кшталт 
Придністров’я, Абхазії та Південної Осетії, які фактично перебувають 
під захистом Росії.

Вересень 2015 — липень 2016 років — інформаційний супровід пе-
реорієнтації Росії з повного протистояння із Заходом до поступового 
налагодження співпраці та розрядки. Операції російських військ у Сирії, 
протистояння з Туреччиною після знищення російського бомбардувальника, 
спроби створити міжнародну коаліцію за участю Росії для боротьби з «Іслам-
ською державою» відтісняють на другий план повідомлення з України. Якісно 
нових меседжів не виникає, проте вперто повторюються старі:

-	 влада в Україні нелегітимна й опинилася в руках профашистських 
політиків та в «зовнішньому управлінні» США;

-	 Україна не здатна виконувати Мінські домовленості і прагнути 
миру;

-	 Україна от-от розпадеться під тиском соціально-економічних про-
блем, які спровокують новий виток «громадянської війни».

Водночас є низка тем, які активно замовчуються. На тлі дедалі очевидні-
шої військової присутності в Сирії Кремль уперто відкидає звинувачення у 

Вересень 2015 — липень 2016 років6



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

Р
О

С
ІЙ

С
Ь

К
А

 П
Р

О
П

А
ГА

Н
Д

А
ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ВИСВІТЛЕННЯ СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНИХ НОВИН В УКРАЇНІ У 2014-2017 рр. 

(за результатами моніторингів ГО «Детектор медіа»)

38 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

збройній агресії проти України. Одним із виявів такої інформаційної роботи 
стають сюжети, спрямовані на дискредитацію спостерігачів ОБСЄ, які пові-
домляють про обстріли з боку сепаратистів. Навпаки, російські ЗМІ нама-
гаються позиціювати «агресором» саме Україну. Приводом для цього 
стає громадянська блокада Криму та відключення енергопостачання 
для анексованого півострова (листопад — грудень 2015 року).

Також фактично з початку операції в Сирії зникають намагання скон-
струювати «новоросійську» ідентичність. Натомість посилюється про-
пагандистська робота із творення «народів ДНР /ЛНР». Із цією метою 
використовуються живі й мертві ватажки бойовиків як зразки «справжніх» 
донеччан та луганчан. Формується своєрідний мартиролог «ДНР/ЛНР», який 
має виправдовувати подальшу боротьбу за незалежність цих утворень від 
України.

Показово, що на тлі конструювання нової ідентичності Кремль практич-
но повністю замовчує факти налагодження економічних зв’язків та 
контрабанди між окупованими територіями та Україною, залежність 
стабільного існування цих суб’єктів від співпраці з Києвом. Навпаки, 
наголошується на розгалужених економічних зв’язках «самопроголошених 
республік» та РФ. У зв’язку із запровадженням транспортної блокади «ДНР/
ЛНР» ветеранами АТО в січні — лютому 2017 року російські ЗМІ зіткнулися 
з необхідністю винаходити «правдоподібне пояснення» такому стану речей. 
Зокрема, домінувала версія про використання блокади радикалами для зму-
шування Президента Порошенка до ескалації збройного конфлікту (блока-

Скриншот сторінки сайту «Российской газеты». У 272 від 2 грудня 2015 року вийшла стаття Павла Дульмана 
із заголовком «Украине Крым не светит». У врізі до статті читаємо: «До сих пор не знакомые украинским 
правоохранителям злоумышленники, подорвавшие ЛЭП в Херсонской области и предумышленно создавшие в 
Крыму "жизненные условия, рассчитанные на полное или частичное физическое уничтожение этнической, расовой, 
социальной или религиозной группы", продолжают определять внутреннюю и внешнюю политику официального 
Киева. Сопротивляться этим террористам у обитателей кабинетов на улицах Грушевская и Банковая нет никакой 
возможности». Схожі меседжі присутні й у інших російських ЗМІ.

Із текстом статті можна ознайомитися за посиланням: https://rg.ru/2015/12/02/krim.html



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

Р
О

С
ІЙ

С
Ь

К
А

 П
Р

О
П

А
ГА

Н
Д

А
Російська пропаганда про події в Україні: тенденції 2014–2016 років

39 39 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

да відбувалася на тлі загострення під Авдіївкою), а також про виняткову за-
лежність України від «добровільних» поставок вугілля з «ДНР/ЛНР».

Відверте перекручування фактів та видавання бажаного за дійсне спо-
стерігається при висвітленні проблематики європейських та американських 
санкцій. Особливо у другій половині 2016 року масово з’являються сюжети 
про можливе повернення США до співпраці з Росією в разі перемоги До-
нальда Трампа. При цьому наголошується, що Україну «обміняють» на 
згоду Росії співпрацювати зі США на Близькому Сході.

Що стосується використання таких маніпуляцій, як вибіркове акцентуван-
ня та замовчування фактів, то для цього російські телеканали починають 
активно використовувати різні сюжети внутрішньополітичної кризи. 
Зокрема, чвари між Петром Порошенком і Арсенієм Яценюком (Михеїлом 
Саакашвілі та Арсеном Аваковим, Петром Порошенком і Юлією Тимошенко 
з Олегом Ляшком) для вигідного позиціювання «стабільних» «ДНР/ЛНР». У 
2016 році провідною пропагандистською темою стає «пророкування» 
позачергових парламентських та президентських сил, унаслідок яких 
прогнозується водночас шанс для приходу проросійських  політиків 
(представників «Опозиційного блоку» постійно цитують у вигідному світ-
лі) та націоналістичний переворот (використовуються будь-які політичні 
перформанси, смолоскипні ходи, напади на гей-паради та малопомітні в 
Україні заяви провідників «Правого сектору», «Азову», «Свободи»). Також 
багато фактажу для тиражування «напівправди» підкидають укра-
їнські корупційні скандали: на тлі спростування доказів проти Путіна ак-
тивно коментуються офшори Порошенка. На тлі відсутності нових сюжетів 
російські ЗМІ починають ліпити нових «спікерів» із українських політиків, які 
виголошують суперечливі, популістські заклики. До числа таких можна від-
нести Олега Ляшка та Надію Савченко. Кремль у своїй пропаганді відводить 
їм роль «буревісників», що пророкують нове гостре громадянське протисто-
яння, жертвою якого стане режим прибічників партії війни, очолюваної По-
рошенком і Турчиновим. При цьому повністю ігнорується суперечність між 
сюжетами про зацікавленість Президента в корупції та бізнесі в Росії та його 
агресивними планами.

Щоправда, з липня 2016 року відновлюється потік інформаційних повідо-
млень про обстріли та бойові дії на Донбасі. Значною мірою це можна по-
яснити тим, що прогноз про нову хвилю внутрішньої дестабілізації та вибори 
в Україні не справдився. Тож на екрани знову повертаються ватажки сепара-
тистів, які закликають підтримати «Донбас» та допомогти здолати «київську 
хунту». Це відверто контрастує з офіційною примирливою позицією Кремля, 
який відкрито заявляє про готовність перезавантажити відносини із Захо-
дом після президентських виборів у США. Серпнева тривога через нібито 
напад українських спецпризначенців на російських прикордонників у Кри-
му, січнева ескалація на Донбасі подається Кремлем саме як спроба Києва 
зруйнувати діалог між США та РФ і обґрунтувати виділення нових кредитів 
за підтримки вже нової адміністрації Дональда Трампа. Будь-які агресивні 
плани щодо силового тиску на Україну відкидаються та спростовуються. Це 
означає, що протягом 2017 року в будь-який момент може розпочатися нова 
інтенсивна інформаційна кампанія щодо виправдання нових агресивних дій 
щодо України.

У підсумку можна стверджувати, що російська пропаганда дося-
гла значного успіху в конструюванні всередині Росії сталого образу 
України та українців як «ворогів» росіян. Водночас історія росій-
сько-турецького загострення та примирення вказує на значні мож-
ливості пропаганди з деконструювання рукотворних стереотипів та 
швидкої переорієнтації суспільства на нові об’єкти ненависті.

Одним із важливих наслідків пропагандистської обробки росій-
ського населення в 2014–2016 роках стало налагодження механіз-
мів мобілізації громадян для підтримки будь-яких несподіваних 
військових рішень Кремля. Головною метою таких дій було й за-
лишається підтримання високого рейтингу Володимира Путіна. У 
зв’язку з цим не варто виключати повернення загрози військової 
агресії та відповідної агресивної пропаганди під час президентської 
виборчої кампанії 2018 року, особливо на тлі нещодавніх антико-
рупційних протестів. 



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ВИСВІТЛЕННЯ СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНИХ НОВИН В УКРАЇНІ У 2014-2017 рр. 

(за результатами моніторингів ГО «Детектор медіа»)

40 Г О  « Д е т е к т о р  М е д і а »  •  2 0 1 7

Н
О

ТА
Т

К
И



ГО  · Детектор медіа ·
Київ - 2017 



С
П

Е
Ц

ІА
Л

Ь
Н

И
Й

 
З

В
ІТ

 
•

 
2

0
1

7

 ГО «Детектор медіа»     Київ    2017   


