Українські ЗМІ поширили заяви «ДНР» про сербську зброю на Донбасі

Українська армія на Донбасі використовує сербські мінометні снаряди, незважаючи на те, що Сербія офіційно не продавала їх Україні. Про це 22 листопада повідомили  «Еспресо» та «Європейська правда». Обидва посилалися на «матеріали міжнародного розслідувального порталу Armswatch», яке, у свою чергу, посилалося на... інформацію «ДНР».

Оригінальний матеріал Armswatch про сербську зброю в Україні містить гучні звинувачення: «New evidence has emerged of Ukraine’s Army using Serbian weapons in the war in Donbass» («З’явився новий доказ того, що українська армія використовує сербську зброю на Донбасі»). Щоправда, цей «доказ» - це фотографія снаряду, яку опубліковало «міністерство оборони ДНР». Також Armswatch додає, що «this is not the first documented case» («це вже не перший задокументований випадок») і підтверджує свою інформацію скріншотами телеканалу «Звезда» зі схожими боєприпасами. Жодних інших джерел у матеріалі немає. Чи вірити телеканалу «Звезда» (який належить Міністерству оборони Росії) та фотографіям «міністерства оборони ДНР» (фактично, одному міністерству оборони), ми лишимо вирішувати вам. Але, на всяк випадок, нагадаємо, що телеканал «Звезда» - це той, який розповідає, що українці крадуть їжу в голубів, а Майдан організували, аби завдати удару по російській космічній програмі.

Крім безпосередніх «джерел» видання, сумніви викликають ще кілька речей. По-перше, речення про громадянську війну «armed conflict between Ukraine and the self-proclaimed Donetsk People’s Republic (DNR)» («збройний конфлікт між Україною та самопроголошеною ДНР»). По-друге, особистість авторки матеріалу, адже Діляна Гайтанджиєва, засновниця Armswatch, була неодноразово помічена в публікації проросійських фейків. По-третє, вихід матеріалу про Україну дивним чином співпав зі скандалом навколо російських шпигунів у Сербії. Хоча «ДНР» опубліковала фото ще 9 листопада.

Поки що матеріал не набув значного поширення на україно- та російськомовних ресурсах. Його підхопили у «Живому журналі», NewsFront, РЫБИНСКKonLine. Та, як ми вже згадували, «Європейській правді» й «Еспресо». При чому «Європейська правда» пізніше оновила свою новину (скріншоти оригіналу є тут) і в ній з’явилися «Проросійські ЗМІ» та «антизахідна розслідувачка Діляна Гайтанджиєва». А от «Еспресо» лишило заголовок без змін: «ЗСУ використовують на Донбасі зброю з Сербії, - ЗМІ». Пізніше обидва сайти (ЄП, Еспресо) і кілька інших видань опублікували також заперечення від МВС Сербії.

Дивно про це згадувати на п’ятому році гібридної війни, але, мабуть, виданням потрібно обережніше ставитися до фотографій «міністерства оборони ДНР» та каналу «Звезда». Особливо, коли їх публікує на своєму сайті російська пропагандистка. 

comments powered by Disqus