Що таке «фабрика медіа» і як вона пов’язана з «фабрикою тролів» - найцікавіше з розслідування російського РБК

Будівля «Ильич», де «фабрика медіа» орендує два поверхи, Фото: РБК

Видання з'ясувало, що «фабрика медіа» об'єднує близько 16 різних сайтів. При цьому принаймні два з них - «Новостное агентство Харькова» та «КиевСМИ» - пишуть про Україну. «Детектор медіа» раніше вже писав про роботу «Новостного агентства Харькова». Як вдалося з'ясувати, у видання ніколи не було редакції в Україні, а домен nahnews.com.ua належить російській компанії «Невские новости».

До медіахолдингу також відносять «Федеральное агентство новостей» (ФАН), «Экономика сегодня», «Политика сегодня», «Народные новости», «Инфореактор», «Политэксперт», «Политхаос», «Политпазл», «Ньюинформ», «ПолитРоссия», «Кто есть кто», «Невские новости», «Слово и дело», «Журналистская правда», «Политическая экспертиза».

Сукупна аудиторія «фабрики медіа» становить понад 35 мільйонів користувачів у місяць. Це більше, ніж у популярних російських сайтів «РИА Новости», «Ведомости» чи «Коммерсант», згідно зі статистикою LiveInternet.

За даними розслідування, перші видання, які входять у холдинг, з'явилися в 2014 році. Спочатку вони працювали в Санкт-Петербурзі, в будинку 55 по вулиці Савушкіна. Саме тут базується скандально відома «фабрика тролів», про яку писала газета New York Times.

«Портали всередині “фабрики” щедро обмінюються новинами один з одним, тим самим збільшуючи “видимість” тексту в інформаційному просторі й популяризуючи один одного у читачів, - пише РБК. – Проте такий різновид співробітництва не враховується у рейтингу цитування “Медіалогії”, куди ФАН увірвався так само стрімко, як і в число ЗМІ, яких найбільше читають у країні».  

«Деякі федеральні ЗМІ особливо завзято розпочали співробітництво з петербурзьким виданням. Наприклад, у грудні лідером з цитування ФАН була «Газета.ру» (біля 33% від загального індекса цитування за місяць), на другому й третьому – «Известия» й «Национальная служба новостей» (НСН) відповідно із показником біля 15%, далі портал Ura.ru (близько 5%)».

Для підвищення індексу цитованості ФАН пропонує федеральним ЗМІ обмінюватись посиланнями на матеріали, розповів РБК співрозмовник в крупній медіакомпанії. «Деякі навіть скаржились, що вони роблять це надто агресивно», - цитує його слова РБК. 

Звідки у холдингу гроші? На «фабриці медіа» зараз працює близько 225-250 осіб. За словами одного з керівників організації Олексія Нікіфорова, утримання холдингу обходиться приблизно в 180 млн руб. на рік, з урахуванням оренди. Водночас джерело, близьке до керівництва групи, розповіло РБК, що на утримання видання витрачається майже 270 млн руб. щороку, і що організація не приносить прибутку. Олексій Нікіфоров називає холдинг «приватною компанією, яка утримує себе за рахунок реклами». Водночас директор видання «Федеральное агентство новостей» (ФАН), яке входить до холдингу, Євген Зубарєв розповів, що гроші виділяє «приватний інвестор», ім'я якого він не розкриває.

Як припускає РБК, дотувати «фабрику медіа» можуть компанії Євгенія Пригожина, ресторатора, який обслуговує держструктури, і який є власником групи «Конкорд». Його ж раніше ЗМІ пов’язували і з «фабрикою тролів».

Що «фабрика медіа» пише про Україну? Видань, які входять до холдингу та пишуть про Україну, є кілька - це «Новостное агентство Харькова», «КиевСМИ» та «Кто есть кто» (має український домен whoswhos.com.ua). Також про Україну регулярно пише ФАН - висвітлює військові дії на сході країни. За даними Similarweb, в топі ключових слів сайту ФАН є словосполучення «новости украины». В 2015 році кореспонденти ФАН почали висвітлювати війну в Сирії. При цьому журналісти мало контактують з російським Міністерством оборони, самостійно організовуючи відрядження в гарячу точку. Джерело РБК розповіло, що одна з причин успішної роботи кореспондентів ФАН в Сирії - допомога так званої «Частной военной компании (ЧВК) Вагнера». 

Сайт«Новостного агентства Харькова», який пише про Україну, очевидно ретранслює проросійський наратив і не гребує використанням виразів «бандеровцы», «дикари с танками», «укры» «укроСМИ» тощо. Контент«КиевСМИ» виглядає на його фоні м'якішим, але усе ж новини на цьому сайті всіляко підкреслюють корупцію в Україні та збільшення кількості кримінальних злочинів. Сайт «Кто есть кто» на момент написання цієї новини був недоступним.

 

Про кого найбільше пишуть видання«фабрики медіа»? РБК також проаналізувало контент на сайтах «фабрики» й виділило персон, про яких вони згадують найчастіше. До переліку увійшли Дональд Трамп, Володимир Путін, Петро Порошенко, Дмитро Медведєв, Сергій Лавров, Георгій Полтавченко, Надія Савченко. Повний перелік та аналіз по окремих сайтах наведено нижче у інфографіці.

«Фабрика тролів» та телеканал RT згадувалася у відкритій частині доповіді спецслужб США про втручання Росії у вибори американського президента. Сама доповідь була опублікована на початку січня 2017 року. Втім, публічного продовження новина про причетність «фабрики» до президентських виборів не було.  ​

Одн​ак РБК зазначає, що йому вдалось знайти мінімум одну спільноту у Facebook, яка активно підтримувала Трампа у передвиборчій боротьбі - це  Secured Borders. Про причетність цієї спільноти до «фабрик​и»​ розповіло джерело, знайоме з її діяльністю - його слова підтверджує  одержаний редакцією журнала РБК скріншот з результатами однієї з рекламних кампаній спільноти (доступ до такої статистики неможливий без адміністрування сторінки).

 «Якщо ​​​​​"фабрика трол​ів​"​, імовірно, створена на гроші Пригожина, так і лишилась тіньовою організацією ​​із сумнівною репутацією й ідеологічно спірною ​задачею, то ​​​"фабрика ​медіа​"​, яка начебто існує на його ж гроші, вже стала інформаційно-новинним холдингом із найбільшою в країні аудиторією, - констатує РБК. -  Гроші організація не приносить, але, як зауважує екс-редактор ФАН, проект зі створення "патріотичного холдинга" не можна вважати збитковим: "прибуток не завжди монетизується на тому ж рівні, де виробляється контент"​»

 

 

comments powered by Disqus