У бій ідуть лише радикали, або «Інтер» та манія переслідування

Підсумки моніторингу дотримання журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 30 квітня — 5 травня 2018 року.

Радикалофобія на «Інтері»

В «Опозиційного блоку» та «Інтера» помітні симптоми «радикалофобії». Чи як іще назвати ситуацію, коли одразу в чотирьох новинах протягом тижня тобі ввижаються радикали й ти постійно розповідаєш про загрозу від них?

30 квітня Олександр Вілкул на «Інтері» анонсував акцію до 9 травня і стверджував: «Сколько бы не лили на нашу историю, мы с вами знаем, какая была правда и мы ее защитим. При этом, очень часто радикалы действуют или с ведома власти, или под ее прикрытием».У наступній новині цього ж дня цитували вже Юрія Бойка: «Я обращаюсь к правоохранительным органам, чтобы был обеспечен порядок, чтобы не допускали радикалов, которые используют эти праздники для своих политических целей».Цей «опозиціонер», до речі, теж згадував про вину влади: «Общество видит, чтоворуют вверху — сегодняшняя власть, когда видят, что снижаются социальные выплаты».Цікаво, до речі, про які саме виплати каже політик, адже державні виплати, здається, збільшують.

2 травня на панахиді в Одесі Юрій Бойко жалівся, що «Опоблоку» заважають відвідувати місто:«Четвертый год подряд второго мая в Одессу приезжают оппозиционные депутаты, подчеркивает Юрий Бойко. Каждый визит, говорит лидер политсилы, пытаются сорвать радикально настроенные группы». Про вину влади народний депутат розповідав трішки раніше: «Это свидетельство негодности этой власти, которая боится расследования».

4 травня «радикали» заважили жити і працювати Олександру Вілкулу: «В Камянском радикалы сорвали концерт артистов, которые играли в легендарном фильме "В бой идут одни старики". Неизвестные якобы заминировали Дворец культуры[...] До этого националисты пытались сорвать их встречу с горожанами. Отключили свет в здании, но люди не разошлись», — розповіла ведуча Наталя Бєлишева. Помітьте, як швидко «неизвестные» стали радикалами та націоналістами. Місцевим ЗМІ, наприклад, імена активістів відомі — це представники «Національного корпусу» й «Сили громади м. Кам’янське». Останні, судячи з новин про них, мало схожі на радикалів і займаються арт-конкурсами та плануванням розвитку міста. Імовірно, рух пов’язаний із Дмитром Добродомовим.

Узагалі, кам’янські ЗМІ розповідають про зустріч досить цікаві речі: буцімто активісти були проти виступу політика, адже та мала відбуватися на території школи. А ще ось це: «Александра Вилкула сразу же окружили охранники с зонтиками[...] Патриоты-общественник запели гимн Украины, а сторонники политики «Оппозиционного блока» в ответ исполнили один из коммунистических гимнов»(«Дети разных народов, мы мечтою о мире живем», — уточнюють інші журналісти).І чому цього не згадав «Інтер»? Що ж до самого концерту, то дзвінок про мінування все ж був анонімним і чи зробили його «радикали» та «націоналісти» — офіційно невідомо.

Власне, про те, що організатори невідомі, заявляє й сам пан Олександр, але на всяк випадок уже ж закликає владу піти у відставку: «Я не знаю зачем они это делают. Если это делает власть, то я обращаюсь к вам, что вы издеваетесь над людьми. Это не агитационное, не политическое мероприятие. Если это сделали радикалы, с которыми власть не справляется, значит эта власть должна уйти». Тут, до речі, виникає логічне запитання: якщо ця влада повинна піти, адже не «справляється» з радикалами, виходить, що наступна влада, на думку політика, повинна з радикалами якось «впоратися»? Принаймні, досвід Дніпровського майдану в пана Вілкула є.

Здається, місця для підсумків тут не більше, ніж у 2004 чи 1991 році, коли певні політичні сили вже активно розігрували карту зв’язку конкурентів та «радикалів-націоналістів». Зазначимо лишень, що для різноманіття, «Інтер» міг хоча б раз надати слова самим активістам, щоби ті пояснили, чому настільки активно переслідують панів Бойка та Вілкула.

На виборах в ОТГ знову ніхто не програв

Щоб виграти вибори в об’єднаних територіальних громадах, достатньо про це заявити. Принаймні тоді про вашу перемогу оголосять журналісти, що вже втретє (листопад, грудень) доводять загальнонаціональні телеканали.

Так, 30 квітня на ICTV ведуча Інна Шевченко з інтервалом в одну хвилину заявила: «Перемогу здобули представники Блоку Петра Порошенка "Солідарність"» та «партія "Батьківщина" — також заявляє про свою перемогу». На щастя, цього разу «Факти» все ж пояснили, що йдеться про різні системи оцінювання — за кількістю голів ОТГ та за кількістю депутатів усіх рад. Тим не менше, дані про «перемоги» політсил журналісти взяли в них самих і не подали з цього приводу коментарів жодного стороннього експерта. Лишається сподіватися, що українські політики чесно оцінили свої досягнення. На додаток до сухої статистики були в матеріалі й піарні коментарі-пояснення здобутків. У БПП заявили, що «підтримка їхніх кандидатів свідчить про успіх реформи децентралізації», у «Батьківщині» — «підтримка для нашої команди зростає».

Про аналогічний розподіл повідомили й на «Інтері»: «Две политсилы заявили о своей победе на выборах в объединенных громадах. Блок Петра Порошенко "Солидарность" и "Батькивщина"». Журналісти теж уточнили, що йдеться про різну систему оцінювання, але чому телеканали взагалі дослівно транслюють заяви політиків про «перемогу»? Формулювання ж можна змінити й повідомити, наприклад, про поточне лідерство двох політсил за різними показниками. Вказавши також, що там з іншими партіями, а не лише самопроголошеними переможцями.

Зазначимо, що, на відмінну від колег, «Інтер» усе ж поспілкувався зі сторонніми спостерігачами. Точніше, як сторонніми, членом БПП та комітету ВР з питань правової політики та правосуддя Сергієм Алєксєєвим, що обіцяв журналістам «посилювати відповідальність за порушення». Цей коментар «Подробностям», радше за все, був потрібен для того, щоб далі подати одразу дві заяви про, власне, порушення. «Опозиційний блок» запевняв, що «территориальные выборы стали полигоном, на котором испытывали фальсификационные технологии», Аграрна партія розповідала про «жорстокі і жорсткі кроки»політсил, які через адмінресурс та гроші роблять собі рейтинги. Усе як минулого разу: знову жодної конкретики та жодних оцінок від профільних організацій.

Найгіршою ж ситуація була на «Україні». Тут переможцями обрали лише Блок Петра Порошенка, проігнорувавши заяви всіх інших партій. І подали цитату Сергія Березенка про «нові дороги, нові школи, нові дитячі садки». Цікаво буде послухати, як на цьому ж каналі «опозиціонери» потім будуть жалітися на використання владою адмінресурсів.

На «1+1» про існування президентської фракції згадали у рівно двох реченнях: «Втім, у привладній партії цифри називають протилежні. БПП звинувачує "Батьківщину" у підкупі виборців». Увесь інший час у сюжеті лунали протилежні дані та звинувачення. Матеріал почався саме з перемоги пані Тимошенко й закінчився її ж теорією змови: «Обирати собі владу мали дві сотні громад, заявила Тимошенко, але вибори призначили лише в сорока. Мовляв, там, де найсильніші позиції були в керівної партії».

Таким чином, навіть подивившись усі ці сюжети на різних каналах, глядач не зможе дізнатися результати виборів в ОТГ. По-перше, тому що результати виборів — це не лише їх переможці. По-друге, тому що «результати» — це не власна інформація партій. По-третє, тому що про самі вибори, їхні особливості та географію журналісти нічого не розповідали, зосередивши свої сюжети виключно навколо абстрактних порушень та перемог. Ситуація абсурдна. Уявіть, що після парламентських виборів про свою перемогу заявлять одразу кілька сил, бо одна рахує по мажоритарниках, інша — по партійних списках, третя — по мандатах, а четверта — по головах комітетів. А журналісти просто перекажуть це й ні в чому не будуть розбиратися.

У будь-якому разі, ці вибори в ОТГ були останніми перед виборами Президента. Сподіваємося, з їхнім переможцем журналісти визначаться краще.

Піарний сезон на «Буковелі»

У трикутника «1+1», Олександр Шевченко («Укроп») та «Буковель» дуже близькі стосунки. Спочатку двоє останніх працювали над висуванням пана Олександра в народні депутати (він та його брат возили виборців на курорт), тепер же народний обранець з’являється на телеканалі Ігоря Коломойського, щоби прорекламувати ще й саму базу відпочинку.

Коли на «Плюсах» з’явилися новини про відкриття на «Буковелі» нового сезону, цей піар ще можна було зрозуміти. Все-таки прорекламувати взимку лижний (екс?) бізнес власника — це майже традиція «ТСН». Дива почалися далі: новини про День святого Миколая на «Буковелі», про різдвяну атмосферу, відпочинок зірок на курорті, Водохрещу, змагання лижників, 8 березня, «Гонку націй», Z-Games, благодійність та змагання школярів вийшли протягом останніх трьох місяців і майже всі містили коментарі місцевого почесного директора Олександра Шевченка. Здається, «Укропу» перед виборами дуже потрібні прибутки від бази відпочинку.

Урешті, 30 квітня журналісти опустилися до відверто комерційного сюжету про табір «Артек». Формальний інформаційний привід від ведучої Лідії Таран звучав так: «В "Артеку-Буковель" почалася весняна зміна».

Найбільше повідомлення нагадує рекламу соку: діти сміються, бігають, співають, плавають у басейнах та видають на камеру фрази на кшталт цих: «Ми себе почуваємо як одна сім'я», «Певно, кращого місця, ніж “Артек”, не найти». Кореспондентка Алла Пас за кадром додає: «Спортивні забави, активності на свіжому повітрі і навіть розваги у басейні просто неба. А ще творчі заняття, численні майстер-класи».

Далі ненав’язливо подають інформацію для стурбованих батьків: «Усе під пильним наглядом вожатих, яких артеківці називають не вихователями — друзями», «На втому ніхто не скаржиться». І, як будь-яка подібна реклама, закінчується матеріал анонсом: «Уже готуються до літнього сезону, обіцяють нову програму [...] Завітають відомі учасники гумористичного шоу "Ліга сміху". Саме там діти зможуть отримати різні майстер-класи».

Останні слова ролику, в яких зазвичай лунають слогани продуктів, узяв на себе особисто народний депутат Олександр Шевченко: «"Артек-Буковель" — це не лише відпочинок та оздоровлення дітей, а, в першу чергу, це формування особистості та можливість дітям розвивати свої таланти та розширювати кругозір». Над лаконічністю, мабуть, варто ще попрацювати.

Ми, звісно, не стверджуємо, що озвучені в сюжеті речі неправдиві й «Артек» не формує особистість. Проблема полягає в тому, що «1+1» чомусь розповідає виключно про цей курорт і робить у своїй розповіді відверто рекламні акценти. «Укрінформ», наприклад, оглянув одразу кількох таборів і якось зміг уникнути кричалок «“Артек-Буковель” — це найкраща з земель».

Перевагу не телеканалах отримали такі політики та політичні сили:

Петро Порошенко — підготовка до фіналу Ліги чемпіонів, розслідування трагедії 2 травня, помісна церква та інші марки «паркету» забезпечили Президенту вісім піарних згадок на телебаченні. По три від «України» та «Інтера», ще по одній — від СТБ й ICTV.

Володимир Гройсман — цього тижня прем’єр з’явився на телебаченні лише в одній піарній новині. ICTV розповідав про курс уряду на енергоощадність.

Олег Ляшко — мабуть, найрізноплановіший український політик цього тижня закликав піднімати соцвиплати, підтримувати фермерів та спорт. Загалом чотири згадки на «Україні» й дві на «Інтері».

Сергій Каплін — член БПП цього тижня чотири рази з’являвся на «Інтері», в тому числі зі своєю новою книжкою.

Юрій Луценко — про плани Генпрокурора в Лондоні розповідали на «Інтері».

БПП — про самопроголошені електоральні успіхи «Солідарності» розповідали ICTV та «Україна».

«Опозиційний блок» — поки політики не боялися радикалів, вони вимагали підвищення соціальних виплат та виступали проти скасування 1 травня. Загалом про силу сім новин на «Інтері».

«Батьківщина» — незбалансовані новини про партію випустили ICTV та «1+1». На останньому Юлія Тимошенко розповідала про рецепти сирників та політичної боротьби.

Юлія Світлична — 30 ліхтарів поставлять у смт Коломак Харківської області. Чим не типовий інформаційний привід для каналу «Україна»?

Критика:

Вадим Рабінович — ви вже самі все знаєте: «Інтер», декларації, подвійне громадянство. Цього тижня три новини.

Загалом експерти «Детектора медіа» нарахували протягом тижня 45 сумнівних повідомлень. На «Інтері» — двадцять, на «Україні» — шістнадцять, на «1+1» та ICTV — по чотири, на СТБ — один сюжет.

Детальніше про це читайте в публікації «Новий кондитер у політиці. Моніторинг новин 30 квітня — 5 травня».

comments powered by Disqus