«Темні часи» Олега Ляшка на «Україні»

youtube.com

Підсумки моніторингу дотримання журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 2328 липня 2018 року. 

Олег Ляшко спустився до людей

У минулорічному номінанті на премію «Оскар», фільмі «Темні часи» є сцена, де Вінстон Черчіль спускається в метро, щоби поспілкуватися з громадянами і прийняти важке рішення. Ця подія повністю вигадана й була додана у фільм на вимогу продюсерів, щоб, зокрема, показати сумніви політика. 25 липня в київське метро послухати людей спустився Олег Ляшко. Ми не знаємо, чого хотіли від політика продюсери, але в сюжеті каналу «Україна» людей так і не почули, а сумніви викликала сама «новина».

Ведучий Ігор Пупков анонсує матеріал: «С Крещатика до Шулявки на метро добирался лидер "радикалов" Олег Ляшко. Спустился в подземку из-за повышения стоимости проезда в столице. Политик хотел узнать, как теперь пассажирам вместо пяти гривен отдавать восемь».

Поїздка між цими станціями, за даними Metrobook, триває всього 11 хвилин. Можливо, тому «радикал» не встиг нікого розпитати й думки людей так і не потрапили в ефір. Зате потрапили фрази самого Ляшка, які він видає випадковим попутникам.

«Вчора по п’ять платили, сьогодні по вісім за жетон, да? Для того, щоб знати проблему, нада спілкуватися. Не на курортах, а в метро у людей і питать, є вісім гривень на метро чи немає», — розповідає народний депутат. Як бачимо в цитаті Ляшка жодного конструктиву немає, а про причини здорожчання проїзду та відносну доступність транспорту для українців на фоні інших країн журналісти не розповідають.

Наступна сценка показує, як мало Олег Ляшко знає про метро і як журналісти «України» намагаються його пропіарити. Якась жінка розповідає політикові про дитину, що потребує допомоги з лікуванням в Ізраїлі, й народний депутат відповідає: «Напишіть мені повідомлення, а я чим зможу, поможу». Уже виходячи з вагона, «радикал» додає також невеличку агітку: «Щоб ліки були доступні, а не їздили по Ізраїлях. В Україні треба мати можливість лікуватися».

Закінчує лідер фракції свою промову, піднімаючись ескалатором: «Щоб людям платили нормальну зарплату, щоб були гроші і на житло, і на хліб, і на масло, і на комуналку, і на ліки. А коли нормальна людина за три тисячі гривень працює... Що таке три тисячі гривень сьогодні? Півтори тисячі за комуналку, ось підвищення роблять знову, на 40 % газ піднімають». Кому це все говорить політик — незрозуміло, можливо, своєму охоронцеві, який супроводжує його тут так само, як на всіх інших кадрах.

Очевидно, що ніякої журналістики тут немає навіть близько. У повідомленні немає конкретики, нових заяв, балансу, бекґраунду та й, власне, просто інформації. Імовірно, єдине, що після цього засвоїть глядач, — Ляшко був у метро й розуміє людей. От тільки, з іншого боку, що про політика говорить той факт, що його 11-хвилинне перебування в метро з охоронцем — це вже новина?

Концерт каналу «Україна» чи Олега Винника?

«1+1» та «Україна» — це два телеканали нашого моніторингу, між якими найчастіше виникають діаметральні суперечності у висвітленні подій. До блокади ОРДЛО, бізнесу Ріната Ахметова й серіальної війни тепер додався концерт у Ботанічному саду. «Україна», організатор свята, розповідала про нього захоплено й без жодних мінусів. «1+1» зробив акцент на смітті та біотуалетах і, здається, зовсім схибнувся на Олегу Виннику.

Ведучий «Сегодня» Ігор Пупков 26 липня розповідає: «Три часа удовольствия, которое подарила встреча с любимыми артистами [...] Грандиозное шоу, организованное ко Дню независимости телеканалом "Украина" [...] Я видел собственными глазами — яблоку негде было упасть». З аналогічним захватом починає матеріал і кореспондентка цього каналу Олена Гончаренко: «На сцене и вода, и пламя, зрители в восторге, на месте не устоять...».

Сюжет триває трохи більше трьох хвилин і складається, головним чином, із двох речей: описів видовищ та коментарів співаків. Світлана Тарабарова, Тіна Кароль і Тарас Тополя отримують слово. Ольгу Полякову, Макса Барських, The Hardkiss, Юлію Саніну та Олену Коляденко згадують журналісти. Олегу Виннику в сумі приділили 37 секунд. Про жоден можливий негатив на каналі не згадували.

Матеріал «1+1» тривав шість хвилин, і дві хвилини п’ятдесят одна секунда матеріалу так чи інакше стосувалися Олега Винника. Якщо чесно, навіть не зрозуміло, чи піарили журналісти співака таким чином, чи поливали брудом. З одного боку, «ТСН» розповідав, як люди артиста та організатори заважали діяльності знімальної групи, з іншого: «Навіть пенсіонерки чекають, коли повернеться Винник і заспіває ще для них». Кореспондентка Валентина Мудрик продовжувала давню тему «ТСН» із таємною дружиною: «Таїса, яка співає з ним на бек-вокалі як Таюне, поправляє співаку волосся», — але закінчили сюжет словами: «Глядачі вже чекають нової зустрічі зі своїм кумиром». Є підозра, що «молоді вовчиці» «ТСН» самі фанатіють від Винника і просто не можуть говорити ні про що інше. Усі згадки про інших співаків вечора вклалися в одинадцять слів: «Полякова, Барських, гурти Hard kiss, ТІК — відомі артисти змінюють один одного».

А от у чому позиція журналістів була однозначною — то це стосовно самого святкування в Ботанічному саду. Ведуча Лідія Таран закінчила анонс сюжету так: «Організатори дозволяли людям нести з собою алкоголь і забули встановити біотуалети. Хто відповість за це і як сад чистять від гучного свята?».

Кореспондентка, коли відволікалася від Винника та його фанатів, акцентувала на цьому: «Біотуалетів тут немає, люди бігають у кущі», «Пакети зі сміттям і порожні пляшки люди кидають прямо на газоні», «Витоптані газони, сміття горами — така картинка вже на ранок». Є тут і коментарі незадоволених прибиральників, і киян, яким заважало свято. В цьому сенсі матеріал вийшов збалансованим, адже представники міської влади, організаторів та Ботсаду теж отримали слово.

Проте сам захід повноцінно та збалансовано не висвітлив жоден із каналів. «Україна» відверто пропіарила свій концерт до Дня незалежності, замовчавши його ймовірні негативні наслідки для саду та вади організації. «1+1» узагалі не згадав, хто й навіщо зібрав людей у парку, а єдиним позитивом для каналу виявилася присутність Олега Винника. Весь інший час «ТСН» розповідала виключно про проблеми, формуючи у глядачів негативне ставлення до події.

P. S. За запитом «Валентина Мудрик» (це авторка матеріалу «1+1» про концерт у Ботанічному саду) першим зображенням у Google буде фото Олега Винника.

Анатолій Гриценко — ворог Росії та друг ICTV

Інколи українські телеканали випускають такі сюжети, після яких не знаєш: журналісти просто погано роблять свою роботу чи намагаються піарити політика? Чудовим прикладом для цієї тенденції є сюжет каналу ICTV 25 липня про кримінальну справу проти Анатолія Гриценка в Росії.

«Росія порушила кримінальну справу проти українського політика, колишнього міністра оборони Анатолія Гриценка. Його звинувачують у закликах до тероризму, начебто в Києві на одному з телеканалів Гриценко закликав підірвати залізничні колії в Таганрозі і Москві. І такі заяви робив двічі, у 2014 і 2017 роках», — розповідає ведуча ICTV Інна Шевченко.

Насправді це вже друга справа проти Гриценка в Росії. Першу порушили у грудні 2017-го буцімто через пропозиції політика в ефірі «112» «підривати автомобілі в Москві й Таганрозі». А от про залізничні колії екс-міністр говорив у 2014 році на «1+1». Російські пропагандисти тоді навіть окремо виклали цей фрагмент на Ютубі, і йшлося в ньому не про конкретні міста, а про діяльність у відповідь в принципі. Тож фраза ICTV «закликав підірвати залізничні колії в Таганрозі і Москві. І такі заяви робив двічі», — це мішанина з двох різних відкритих проти політика справ. Здається, журналісти чи то заплуталися, чи то просто вирішили детальніше не розбиратися. Зрештою, коментарів від правоохоронців, перевірки інформації сайту Sledcom, на який візуально посилають «Факти», оцінки експертів, бекґраунду по інших українських політиках, що мають аналогічні справи в Росії (Антон Геращенко, Дмитро Ярош, Ігор Мосійчук та інші), на каналі не було.

Замість цього був коментар самого Гриценка, який ведуча називає «екслюзивним». Цитуємо його повністю: «Терористами в усьому світі називають і визнають тих, хто збиває цинічно і безжалісно пасажирські авіалайнери, коли гинуть сотні невинних людей і дітей. А якщо слідчому комітету Російської Федерації цікаві справжні імена, я готовий дати покази і вказати їх, починаючи з вищого керівництва Російської Федерації».

Нижче ми порівняли зміст «екслюзивного» коментаря Гриценка та його дописи у Фейсбуку після першої та другої відкритої в Росії справи.

 Екслюзивний коментар

 Допис після першої справи

 Допис після другої справи

 «Терористами в усьому світі   називають і визнають тих, хто   збиває цинічно і безжалісно   пасажирські авіалайнери».

 «Порушена у Росії, якою керують   терористи? Які вбивають наших   громадян? Які збили цивільний   лайнер MH17? Цинічно і гидко».

 «Во всем мире террористами   признают тех, кто сбивает   гражданские авиалайнеры, убивая   сотни невинных людей».

 «Якщо слідчому комітету   Російської Федерації цікаві справжні   імена, я готовий дати покази і   вказати їх починаючи з вищого   керівництва Російської Федерації».

 «Можу здати Слідчому Комітету   РФ організаторів і натхненників   тероризму. Починаючи з вищого   керівництва Російської Федерації».

 

Не те щоб ICTV якось відверто підігрував політику в цій справі, але новина з наплутаним переказом події та без бекґраунду й коментарів виглядає досить сумнівно. Ще більш сумнівно виглядає доданий у матеріал коментар Гриценка, в якому політик не лише не сказав нічого по суті, але й повторив відпрацьовану публічну риторику.

Перевагу на телеканалах отримали:

Володимир Гройсман — черговий вдалий «паркетний тиждень» видався у прем’єра. По три рази пусті сюжети про політика випускали ICTV, «Україна» та «Інтер».

Сергій Каплін — соціальні стандарти та права профспілок член БПП відстоював перед журналістами «Інтера» чотири рази.

Вадим Рабінович — звільнившись від критики «Інтера», політик прийшов попіаритися на студійне інтерв’ю каналу «Україна».

«Опозиційний блок» — політична та релігійна діяльність на телебаченні принесла членам партії дев’ять новин. Сім із них вийшли на «Інтері», по одній на ICTV та «Україні».

Анатолій Гриценко — ворогом Росії політика змальовували на ICTV.

Арсеній Яценюк — екс-прем’єра невмотивовано цитували на «Україні».

Юлія Світлична — на темі промислового розвитку очільницю Харківської ОДА піарила «Україна».

«Дніпроазот» — інтереси компанії свого власника двічі лобіював «1+1». Один раз за вже традиційної участі Іллі Киви.

«Каховка протеїн агро» — інтереси свого олігарха «Інтер» укотре відстоював тричі за тиждень.

«Інтерпайп» — іміджевий матеріал про компанію свого власника випустив ICTV.

Критика:

Вимкнення аналогового мовлення — апокаліптичні прогнози двічі робили на «1+1».

«Нафтогаз» — компанію традиційно двічі поливали брудом на «Інтері».

Загалом експерти «Детектора медіа» нарахували протягом тижня 49 сумнівних новин. Двадцять із них вийшли на «Інтері», сімнадцять на «Україні», по шість на ICTV та «1+1».

Детальніше про ці та інші порушення читайте в публікації «Тонка ідеологічна лінія. Моніторинг новин 23–28 липня 2018 року».

comments powered by Disqus