Телеманіпулятори навіть не стараються

Скрін-шот ICTV

Підсумки моніторингу дотримання журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 915 квітня 2018 року.

Інспектор Рудик

Сергій Рудик, народний депутат від Блоку Петра Порошенка, продовжує шукати себе. Спочатку він займався на «Інтері» питаннями кордону, потім лобіював добрива Фірташа та хвалився діяльністю на окрузі. Проте найкращі новини про Рудика — це новини про транспорт. У січні «Подробности» піарили депутата на 18 бюджетних велосипедах. У квітні Сергій Ярославович взявся інспектувати дороги.

Перша новина про «інспектора Рудика» вийшла на «Інтері» 9 квітня і складалася, головним чином, зі стереотипних жартів про Укравтодор. Перший коментар сюжету належить байкеру Валентину: «Автодор будет гореть в аду!» Крім цього, нам показують кілька відео з інтернету про те, як погано в Україні ремонтують дороги. Негативу додає й кореспондент Костянтин Редін, заявляючи, що місцева влада «уже привыкла проводить ямочные ремонты». Про жодні коментарі дорожніх служб чи хоча б опубліковані плани не йдеться.

Натомість у сюжеті з’являється фрагмент виступу у Верховній Раді Сергія Рудика: «... Давайте створимо міжфракційне об'єднання [...] під назвою “За дороги». Не за якісні дороги, а за наявність доріг». 20 квітня його таки створили. А от про те, що дорогами в Україні займається не лише Сергій Рудик, а й, наприклад, Кабмін, «Інтер» промовчав.

Також у сюжеті не було коментарів експертів, лише заклики Сергія Рудика, що якимось чином разом із камерами «Інтера» опинився в Черкаській області: «Треба обов'язково застосовувати в таких випадках технологію ресайклінгу [...] Я, звертаючись до громадськості, прошу — контролюйте на всіх етапах процесу».

А новина в чому? У тому, що в Україні погані дороги? Ведуча анонсувала відповіді на два запитання: «Как деньги закатываются в асфальт и почему этот каток никто не остановит?» Але глядачі із сюжету дізналися лише одну нову річ: у Сергій Рудика є «пересувна громадська приймальня» у вигляді автомобіля, обклеєного його фотографіями. Закінчується сюжет анонсом: «Уже на этой неделе Сергей Рудык с другими нардепами проинспектирует, как продвигается ремонт трасс».

12 квітня, мабуть, не дочекавшись інших народних депутатів, Сергій Рудик поїхав інспектувати траси самостійно. У Верховній Раді цього дня була робота в комітетах, комісіях і фракціях. Депутат від БПП входить до підкомітету з питань державного боргу та фінансування державного бюджету й у його біографії немає жодних згадок про досвід у галузі інфраструктури чи дорожніх робіт. Інспекція ремонту також не входить до обов’язків народного депутата. Тож що дає Сергію Рудику компетенцію кататися дорогами Черкащини й критикувати їх на камеру «Інтера»? Імовірно, напис «інспектор Рудик» на його автомобілі.

 

Рудикомобілі

Кореспондентка Олена Бринза повідомляє глядачам інформаційний привід: «Сегодня 5 районов Черкасской области проинспектировал народный депутат Сергей Рудык». Проте жодного конкретного висновку про стан покриття, його проблеми та перспективи ні політик, ні журналісти не роблять. Фактично все зводиться до чергового декларативного заклику народного депутата: «Треба зробити раз і назавжди, і 10 років до цього не повертатись».

У кінці повідомлення кореспондентка знову анонсує: «Проинспектировать все трассы в Украине — такую задачу поставил перед собой нардеп». Протяжність лише державних українських доріг становить 169 тисяч кілометрів. Якщо Рудик їхатиме ними цілодобово й на швидкості 90 км/год, то йому знадобиться 74 дні. Хоча висновок із його поїздки можна спрогнозувати вже тепер: дороги потрібно ремонтувати якісно. В «Укравтодорі» про це вже знають.

Телеканали Віктора Пінчука проти RAB-тарифів. Знову

Підприємство Віктора Пінчука заявляє, що втратить через RAB-тарифи два мільйони доларів. Канали Пінчука активно розповідають про шкоду цієї ініціативи вже більше двох місяців. Цього тижня СТБ та ICTV на пару випустили про цей спосіб тарифоутворення п’ять сюжетів. Але поки «Вікна» у своєму циклі з чотирьох повідомлень здебільшого давали слово експертам, їхні колеги з «Фактів» покладалися на емоції.

Чотири сюжети СТБ, якщо викинути з них усі художні порівняння журналістів та численні докази й приклади, можна звести до коментаря експерта з енергетики Геннадія Рябцева 10 квітня: «Якщо запровадити нинішню методику, то всі власники нинішніх енергетичних активів будуть гарантовано отримувати надприбутки, нічого не модернізуючи і не реконструюючи». Тобто без змін ідею запроваджувати не можна. На жаль, конкретних рецептів експерти не озвучили, але з матеріалів можна скласти уявлення про те, які закордонні моделі успішні й чим наша відрізняється. Тож цей цикл, загалом, є вдалим компромісом між інтересами власника та глядача. Він достатньо підміняє необхідність змін у RAB (яку, до речі, визнає уряд) необхідністю його скасування, аби порадувати підприємства Пінчука, й достатньо розповідає глядачу, аби той розібрався в темі. Видає журналістів телеканалів Пінчука лише непостійна присутність позицій влади в питаннях запропонованої нею ж ініціативи та надмірна увага до теми.

У сюжеті ICTV 10 квітня все значно очевидніше, в тому числі й маніпуляції кореспондентки. Тетяна Доцяк, наприклад, заявляє: «Кожен з нас щомісяця платить на оновлення інфраструктури обленерго чималі гроші. Відсоток вже закладений в існуючий тариф [...] Чому знову хочуть залізти в наш гаманець?» Свої слова журналістка унаочнює: додає до однієї пачки банкнот іншу. Усе це може створити у глядача враження, що енергокомпанії планують брати додаткові кошти, коли насправді існуючу систему замінять на нову.

Крім цієї, в сюжеті є чимало інших заяв журналістки, покликаних викликати обурення: «лишень збагачувались за рахунок споживачів», «немале збагачення можуть принести власникам енергокомпаній і запровадження стимулюючих РАБ-тарифів», «власники енергокомпаній заробляють багатомільйонні прибутки», «вища вартість — кращі заробітки монополістів», «мільярди гривень енергетичні компанії отримуватимуть від підприємців, середнього та великого бізнесу», «енергокомпанії не соромляться заробляти мільйони на споживачах». Природно, що нагоди прокоментувати жодну з цих заяв енергокомпанії не отримали.

Узагалі, з коментарями в сюжеті проблема. Два експерти-економісти не оцінюють тут ситуації по суті, а лише пояснюють, що «процент 12,5 — это тоже обсуждается» і що «нет методологии, которая бы могла оценить, на сколько активы правильно оценены». Детальніше в ці теми журналісти не заглиблюються. Тобто йдеться про констатацію негативу, а не про причини й рішення.

Закінчується сюжет презумпцією вини у виконанні Тетяни Доцяк: «НКРЕ ставить за приклад Європу, де RAB-тарифи чи не повністю оновили електромережі. Але там працюють закони. І за кожну витрачену копійку не за призначенням треба відповідати. Українського споживача поки нікому по-справжньому захищати». Крім, очевидно, Національної комісії, однією з функцій якої буквально є «забезпечення захисту прав споживачів». Виходить, що кореспондентка або не розуміє, чим займається регулятор, або прямо в ефірі називає його «несправжнім захисником».

Тож поки на СТБ журналісти предметно й детально аналізують проблеми, звертаючись по експертну думку, на ICTV висновки беруть на себе кореспонденти, а фахівці в сюжеті з’являються хіба що про людське око й говорять щось не цілком зрозуміле. Таким чином, можливо, обидва телеканали й лобіюють інтереси свого власника, але «Вікна» хоча би стараються.

«Копи на роботі», ICTV — в напарниках

Новини на ICTV знову взялися за приховану рекламу інших проектів свого телеканалу. Зазвичай, ми не приділяємо подібним порушенням уваги, але промо серіалу «Копи на роботі» виділяється з-поміж інших схожих «новин». Перш за все своєю халтурністю.

Сюжет про поліцейську комедію ICTV 9 квітня являє собою репортаж із передостаннього дня зйомок серіалу. Проте з візуальним рядом, коментарями й наочністю йому дуже не пощастило. У двохвилинний відеоряд входять два крупних плани учасників зйомок, які дають коментарі, екран режисера та один і той самий шматок знімального майданчика (стіл та жовта колона). Складається враження, що це приміщення — усе, що буде в «Копах».

Аналогічною яскравістю радують також коментарі в матеріалі. «Зачаровують і декорації. Теплі і дружні», — так творчо журналіст описує той самий стіл та колону на екрані. «Веселий, яскравий і емоційний — так про серіал “Копи на роботі” кажуть самі актори», — передає, очевидно, незаангажовані оцінки кореспондент. «Каждый из персонажей — он настолько яркий и интересен и он, с одной стороны, бывает дурноватый, с другой стороны — лирический [...] От этого проекта зрителю ждать ярких эмоций, хорошего настроения и очень интересных персонажей, которых еще украинский зритель не видел», — а це вже намагається підібрати слова режисер Денис Тарасов. Усі ці коментарі настільки розмиті, що під виділені епітети, здається, можна підставити будь-який серіал.

Ті самі «теплі і дружні декорації».

Є тут також коментарі актора Володимира Горянського, він високо оцінює якість «копів»: «Это как образец лучшей комедии. Если помните — с Луи де Фюнесом». Цікаво, що журналісти пропускають в ефір це порівняння й забувають згадати про те, що шоу «Копи на роботі» буквально скопійоване з французького Commissariat Central.

Крім Володимира Горянського, в сюжеті фантомно присутні й інші зірки: «Глядачі побачать відомих українських акторів у не звичних амплуа. Наприклад, Ольга Сумська зіграла виховательку. Римма Зюбіна стала мамою одного з полісменів», — обіцяє кореспондент. Ми справді не знайшли фільмів із Сумською-вихователькою, а от Римма Зюбіна раніше вже грала маму одного з головних героїв-силовиків. У серіалі «Гвардія».

Загалом, сюжет ICTV про свій серіал виглядає не лише рекламним, він ще й просто неякісний. Тут присутні надто загальні, сповнені епітетами описи від кореспондента, бідний візуальний ряд, фактологічні помилки та дивні замовчування. Складається враження, що такими промо «Факти» впливають на привабливість радше негативно: і свою, і «Копів».

«Україна» починає висвітлювати одруження Олега Ляшка

11 квітня «Україна» випустила новий сюжет про «работу мечты», у якому закликала студентів влаштовуватися на телеканал. Журналісти багато хвалили своє ЗМІ, але так і не розповіли потенційним колегам, що ж їм доведеться роботи в «Сегодня». Майже напевне — розповідати про весілля Олега Ляшка.

«Олег Ляшко женится. Лидер Радикальной партии сделал предложение своей любимой женщине в кругу семьи во время празднования Пасхи», — повідомила глядачам ведуча Анна Панова 9 квітня. Зауважте, ця новина стосується навіть не самої церемонії, а лише її анонсу. Цікаво, про що ще телеканал розповість до події 2 червня.

Проте «найкраще» в цьому матеріалі не сумнівний інформаційний привід, а його наповнення. У повідомленні тривалістю 66 секунд начитка ведучої займає лише перші шістнадцять. Увесь інший час — це не змонтований шматок відео із фейсбуку політика, на якому Ляшко повідомляє рідним про своє рішення. У загальнонаціональний ефір потрапляють незручні смішки, паузи, шум вітру, підколи членів сім’ї, одночасний сміх усіх присутніх у кадрі, поцілунки, оплески та компліменти.

Цитуючи сюжет «України» про «работу мечты», «Журналист — не профессия, а отношение к жизни и к себе».

Перевагу на телеканалах отримали такі політики та політичні сили:

Петро Порошенко — Президента цього тижня піарили лише один раз. Паркетом займався 5 канал.

Володимир Гройсман — дороги, стадіони та медицина п’ять разів відкривали для керівника уряду шлях на телебачення. Чотири рази він бував на «Україні» й один раз на «Інтері».

Сергій Каплін — член фракції БПП цього тижня тричі піарився на «Інтері». Були й класичні теми (пенсійна реформа), й нові (підпал автомобіля активіста «соціалістів»).

Сергій Рудик — самопроголошеного дорожнього інспектора піарили в новинах «Інтера» двічі.

Арсеній Яценюк — Київський безпековий форум та прихильність «України» принесли екс-прем’єру сім появ у новинах. Чотири на вищезгаданому каналі Ріната Ахметова, по одній на 5-му каналі, ICTV та «1+1».

«Опозиційний блок» — «опозиціонери» цього тижня показувалися на телебаченні в сімох піарних сюжетах. Чотирьох на «Інтері», двох на «Україна» та одному на ICTV.

Юлія Світлична — найбільш розпіарена українська голова ОДА цього тижня додала до свого послужного списку ще три сюжети. Два від «Інтера» й один від «України».

Ігор Палиця — члена партії «Укроп» на «1+1» просували як борця з контрабандою.

Володимир Мунтян — «пастор» знову повернувся на «Інтер» зі своєю благодійністю, цього тижня з’являвся в ефірі два рази.

Критика:

Вадим Рабінович — «Інтер» повернувся в критиці лідера партії «За життя» до теми мітингів. Або ж, як їх тут називають, «проплаченных шапито».

Уляна Супрун — чергові незбалансовані заклики звільнити очільницю МОЗ транслював «Інтер».

Семен Семченка — «По следам кровавого самозванца» — спецрепортаж із такою назвою анонсувала про депутата «Україна».

RAB-тарифи — до маніпуляцій новий тариф стимулював ICTV.

Дмитро Вовк — незабалансовану й емоційну критику чиновника можна було зустріти на «1+1».

Загалом протягом тижня експерти «Детектор медіа» нарахували 55 сумнівних матеріалів. На «Україні» таких було 24 матеріали, на «Інтері» — вісімнадцять, на ICTV — шість, на «1+1» — п’ять, на 5-му каналі — два.

Детальніше про це читайте в публікації «Висока тарифна напруга. Моніторинг теленовин 9–15 квітня».

 

comments powered by Disqus