Просто додай води. Як тележурналісти обслуговують посили політиків

Підсумки моніторингу дотримання журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 18–24 червня 2018 року.

Гоніння на Мунтяна

У Володимира Мунтяна, самопроголошеного протестанта, «13-го апостола» та керівника духовного центру «Відродження», є вчення про четвертий вимір. Його суть, якщо просто, полягає в тому, що «четвертое измерение обязательно материализует» позитивні та негативні думки людей. Ми, звісно, не можемо перевірити, наскільки це правда, але сам Мунтян у подібні речі очевидно вірить, адже за допомогою каналу «Інтер» щосили намагається змінити думку людей про себе на позитивну.

MediaSapiens уже не вперше звертає увагу на прямолінійний піар «пастора» у «Подробностях». І все ж сюжет 18 червня вражає своєю маніпулятивністю. Замість того, щоб, як раніше, розповідати перш за все про благодійність Мунтяна та його приналежність до протестантів (із чим самі протестанти не дуже згодні — заяви об’єднання харизматичних церков, міжцеркової ради, євангельських церков, п’ятидесятників), «Інтер» цього разу випустив матеріал про релігійні гоніння на «Відродження».

Починається новина з утвердження популярності протестантизму: «Актер Чак Норрис, певец Боб Дилан и лидер британской группы U2 Боно. На Западе протестантские церкви посещают миллионы», — заявляє ведуча Наталія Бєлишева. Далі глядачам розповідають про дива зцілення («Именно вера, как считает Холифилд, помогла ему излечиться») і знайомлять із кількома відомими пасторами. Наприклад, Бені Гінном, який буцімто допоміг вилікуватися вищезгаданому боксеру Голіфілду. Про звинувачення у відсутності реальних зцілень, численних фейкових пророцтвах, у тому числі пророцтвах кінця світу, а також про те, як пастор змінив своє вчення під тиском громадськості, «Подробности», звісно, не згадують.

Після цього починається друга частина сюжету. Пастор Крейг Пітс, вчитель Володомира Мунтяна, закидає перший гачок із приводу релігійних гонінь: «Католики ли мы, протестанты, православные — не имеет значения. Но сражаться друг с другом из-за наших различий — это неправильно [...] У Владимира Мунтяна — серьезное и глубокое теологическое образование. Но из-за того, что в Украине он не вписывается в общепринятые религиозные конфессии, будучи независимым, многие ему завидуют — потому что, благодаря Владмимиру, тысячи людей обретают веру и становятся счастливыми».

Міг би вже пастор визначитися, чому Мунтяну заздрять: тому що він незалежний, тому що він дарує людям радість чи тому що він не вписується в загальноприйняті релігійні конфесії (хоча сам чомусь переконаний, що протестант).

Далі образами ділиться сам пастор: «Когда великая депрессия была в США, что мы видим — именно протестанты были ответом. Они коримили людей, проповедовали. В это же время нас на нашей земле учат, что бога нет. И что самое страшное — протестанты, что протестанты это секта и это касается не только нашей церкви, а так окрестили всех. Почему о нас говорят больше? Причина, как я думаю, очевидна. Потому что очень сильно и быстро мы растем».

Що ж, по-перше, «ответом» на Велику депресію було урядове втручання в економіку та, врешті, індустріальний вибух Другої світової війни, а не проповіді. Що ж до годування людей, то цим займався навіть Аль Капоне. По-друге, здається, ніхто не критикує Мунтяна за його релігійні погляди. Тобто Майкл Щур, звісно, висміював його «пацанські» молитви, MediaSapiens жартував про назву «Телекрусейд», а на розділ «4-й вимір» сайту «Відродження» без сліз не поглянеш, але, насправді ж, усі критикують «13-го апостола» не за це, а за показане в численних журналістських розслідуваннях (ось, ось, ось, ось) шахрайство. ЗМІ вже кілька років доводять, що «Відродження» Мунтяна працює на виманювання грошей у легковірної пастви.

Проте «Інтер» на іншому боці барикад: ігноруючи всі розслідування колег, заяви протестантських церков та журналістську етику, канал відверто піарить пастора та відбілює його імідж перед потенційними прихожанами. Щоб ви не сумнівалися, цей сюжет завершується таки переліком благодійності Мунтяна та прямолінійною рекламою його наступного заходу від кореспондентки Оксани Григорьєвої: «Также десятки тысяч украинцев и представителей множества других стран регулярно собираются в киевском Дворце спорта на библейский колледж, который организовывает церковь Владимира Мунтяна. Следующий колледж начнется в середине июля и продлится почти месяц».

Отже, підсумуємо. Канал «Інтер» ні сіло ні впало, без жодного інформаційного приводу, випустив сюжет, у якому прямолінійно відбілює одну конкретну церкву. При цьому журналісти ігнорують справжні причини її критики й зводять все до якихось дитячих проблем, типу заздрощів. Або ж релігійної нетерпимості, хоча думку про те, що міжцеркові конфлікти виникають через боротьбу за істинну віру, підтримують лише 8,4 % українців. Також «Подробности» намагаються переконати глядача в популярності протестантизму серед зарубіжних зірок і приналежності Мунтяна до цього тренду. А ще розповідають про неймовірні обсяги благодійності «13-го апостола». І такі матеріали телеканал випускає, щонайменше, з вересня минулого року. 

Кампанія з відбілювання Володимира Мутяна на «Інтері» серйозно претендує на звання однієї з найочевидніших із точки зору ознак замовності та однієї з потенційно найнебезпечніших для довірливих глядачів.

Клонований Гройсман

18 червня тележурналісти демонстрували глядачам силу клонування. «Україна», «1+1», «Інтер» та ICTV презентували абсолютно ідентичний коментар Володимира Гройсмана (очевидно, розісланий каналам прес-службою прем’єра) та повідомили про плани Кабміну показати плани.

Ведучий каналу «Україна» Ігор Пупков заявив: «Побороть контрабанду на таможне и заработать 70 миллиардов гривен удалось в прошлом году, — рассказал премьер Владимир Гройсман. Деньги пошли в бюджет. А чтобы их было больше — нужно бороться дальше. План у правительства есть, вскоре его презентуют, — заявил премьер. Его разработали совместно с Генпрокуратурой, НАБУ и фискалами». Про аналогічні числа та обіцянки повідомили й вищезгадані колеги журналіста.

На фоні подібного ажіотажу можна було би вирішити, що сталася якась важлива подія, але ж ні. Про 70 млрд для бюджету Гройсман уже говорив у лютому. А боротьбу з корупцією на митниці Кабмін почав ще в червні 2016-го.

Очевидно, новий план Кабміну чимось відрізняється від попереднього, дворічної давнини. Але журналісти нічого про нього не повідомили, а самі урядовці — лише обіцяли представити колись потім. І що дізнався глядач? «Уряд та силовики оголошують війну контрабанді та тіньовим схемам на митниці», — як повідомила ведуча ICTV Олена Фроляк.

Далі всі чотири телеканали передали знятий з одного з того ж ракурсу, але трішки по-різному змонтований коментар Володимира Гройсмана: «Десятки мільярдів сьогодні є в кишенях тіньовиків — тих, хто займається схемами, хто "кришує" контрабанду. І зараз ми розуміємо, що там гуляють "крупні рибини", яких потрібно виловити і навести порядок. Я вже сьогодні всіх попереджаю: стережіться і починайте служити державі. І кожна гривня має бути в державному бюджеті». Спробуєте переказати зміст щойно прочитаного? Серйозно, яку думку висловив прем’єр, а телеканали синхронно озвучили на всю країну після спільної новини про плани показати плани?

Раніше ми вже писали про винахідливість прес-служби Володимира Гройсмана, але цього разу «схема» дала збій. Адже журналісти забули виконати свою частину роботи: додати до новини хоча б якусь конкретну інформацію, бекґраунд чи ілюзію інформаційного приводу.

Канали чотирьох різних олігархів та один прем’єр-міністр.

Мітингарі привертають увагу політиків, але не тележурналістів

Де-де, але в Україні навряд чи хтось недооцінює важливість громадянського права на протест і, відповідно, важливість адекватного висвітлення таких заходів у ЗМІ. Принаймні, так мало би бути. Але, як показує мітинг під Верховною Радою 19 червня (афганців, ліквідаторів аварії на ЧАЕС, ветеранів АТО та шахтарів) часто журналісти або недооцінюють важливість протестів, або маніпулюють подіями на користь політиків.

Із восьми телеканалів нашого моніторингу повноцінно та збалансовано про події розповіли лише на ICTV, СТБ та «1+1». 5 канал не надав слова протестувальникам, проте за кадром озвучив їхні вимоги.

А от на «112» правом мітингувальників на висловлення думок знехтували. По-перше, тут чомусь розповіли виключно про агресію активістів та постраждалих правоохоронців, проігнорувавши поранення в стані протестувальників. По-друге, вимоги людей чомусь дали переказувати політикам, із чим Борислав Береза, наприклад, зовсім не впорався: «Хтось квартиру, тому що він переїхав з Луганська, хтось хотів УБД, хтось льготи поновлення, ще щось. Були люди, які були налаштовані для перемовин і були 100 % п'яні, які хотіли виключно бійки. Я не бачив жодної людини, яка була п'яна і хотіла би перемовин».

Ось, для прикладу, вимоги, які переказали на «Радіо Свобода»: «Скасувати монетизацію пільг на проїзд, збільшити компенсацію ветеранам-інвалідам до 6-8 прожиткових мінімумів, відповідно до групи інвалідності, а також виділити понад 6 мільярдів на розвиток вугільної галузі».

На «Україні» ситуація, по суті, краща, адже тут, замість того, щоб викривляти подію на чиюсь користь, її просто узагальнили до кількох речень: «Требуют выдать зарплату и выделить дополнительные деньги на отрасль [...] Мирная акция перерастает в потасовку. Митингующие пытаются штурмовать Верховную Раду. Силовики применяют слезоточивый газ». Чого добилися, чим закінчилося, які масштаби протистоянь, що думають мітингувальники та політики — невідомо. Насправді далі в сюжеті присутній фрагмент виступу Ірини Геращенко перед натовпом, але нічого зв’язного чиновниця не каже: «Завтра відбудеться така важлива зустріч і розмова в профільному комітеті з питань ветеранів. Також дуже важливою є зустріч з виконуючим обов’язки міністра охорони здоров’я і профільного міністерства Уляною Супрун».

На «UA: Першому» про двотисячний мітинг, сутички під Верховною Радою та вимоги громадян не повідомили взагалі.

Проте найгіршою ситуація була на «Інтері». Проблем у телеканалу три. Перша — це те, що на два сюжети про мітинг журналісти подали аж один коментар представника коаліції, який пояснив, що одномоментно виконати всі вимоги протестувальників фінансово неможливо. Увесь інший час глядачі слухали інших політиків та самих активістів, переконаних у протилежному. Друга — серед вищезгаданих заяв від учасників протесту лунали не лише конструктивні вимоги, а й отаке: «Постоянно у них там одна война, в голове у этих идиотов. Войну никто прекращать не хочет, и щемят народ». Але найбільшою бідою стала участь у новині Сергія Капліна.

Здається, член БПП зовсім відмовився від реальності й перетворився на сплав Леніна та Саакашвілі: «Мы перекроем все дороги в этой стране, мы создадим 5 региональных штабов, мы добьемся, что страна вернется простым обычным людям. И перестанет быть собственностью барыг, перестанет быть собственностью олигархов».

І це якщо не враховувати численні дрібніші порушення. Наприклад, фразу кореспондента: «Нардепы проигнорировали требования митингующих», хоча насправді до них вийшла Ірина Геращенко та обіцяла зайнятися проблемою. Чи дивні акценти Сергія Капліна: «Есть премии и невероятно высокие зарплаты для министра социальной политики, вице-премьеров». П’ятеро членів Кабміну отримують більшу зарплату, ніж Андрій Рева. А найбільш високооплачуваний віце-прем’єр лише десятий у рейтингу зарплат уряду.

20 червня на поїзд піару в цій же темі встигла заскочити Наталя Королевська: «Мы требуем от этого правительства — или пусть они идут в отставку. Вместе с Супрун, с Ревой, со всеми остальными. Или пускай срочно принимают сегодня ответственные решения», — заявила депутатка на «Інтері». На те, яких саме рішень, чи хоча б у якій сфері, чекають від Кабміну «вони» — Королевська не натякнула.

Таким чином, ICTV, «1+1», 5 канал та СТБ різною мірою допомогли громадян виконати головне завдання будь-якого мітингу: привернути увагу до проблеми. Також вони добре виконали завдання журналістів: досить відсторонено показали позиції сторін у ситуації. «UA: Перший» цілком проігнорував подію, а «Україна» проігнорувала її по суті. «112», спеціально чи ні, обернув акцію проти мітингувальників. А «Інтер» перетворив протест на майданчик для піару політиків.

Разом із тим є річ, якої не зробив жоден телеканал. Справа в тому, що, як на телеканалі СТБ пояснив член БПП Володимир Арешонков, «державний борг перед цими категоріями громадян перевищує втричі державний бюджет України». Себто мітингувальники прийшли під Раду не просто так і перед ними справді існує грандіозний борг. Але журналісти у своїх сюжетах обмежилися лише бійкою та вимогами на мітингу. Ніхто не заглибився в суть заборгованостей і скасованих пільг, ніхто не спробував розібратися з причинами протесту й тим, чи намагалася влада хоч якось вирішити ці проблеми раніше. Зарплатні борги перед шахтарями, наприклад, існували ще минулого липня. І за рік до цього. Загалом, навіть ті журналісти, які висвітили подію об’єктивно та збалансовано, зовсім не висвітлили саму проблему.

Анатолій Кінах намагається повернутися на «1+1»

Один із найбільш наочних способів виокремити політичні вподобання телеканалу — це переглянути висвітлення ним якогось форуму чи конференції. Наприклад, на «Трансформації України» 22 червня були присутні Юлія Тимошенко, Олег Березюк, члени Блоку Петра Порошенка, Аграрної партії, «Основи», Президент Американсько-Української ділової ради, представники громадських організацій та священники. Але слово на «1+1» чомусь отримав Анатолій Кінах.

Для молодших читачів розповідаємо: Анатолій Кінах — це екс-член «Нашої України» та Партії регіонів, що в різні періоди свого життя був прем’єр-міністром, міністром економіки, секретарем РНБО та народним депутатом. У 2014 році він програв вибори на мажоритарному окрузі й тепер журналісти титрують 63-річного чоловіка як «президента Української спілки промисловців і підприємців» (очолює її з 1997 року).

Отже, 22 червня ведуча Лідія Таран повідомила глядачам повну конкретики новину: «...Керівники духовенства, політики, іноземні експерти і члени Спілки промисловців та підприємців сьогодні представили свою концепцію змін. Навколо неї закликають об'єднуватись українців. В документі мінімум політики, натомість успішний європейський досвід і план першочергових реформ на найближчі роки. Від економічних та управлінських аж до духовних». Як ви розумієте, нічого більше про зміст революційної концепції глядачам не повідомили, жодного прізвища учасника заходу не назвали, так само як і не розповіли про те, що це взагалі за Форум. Хоча подібна куцість інформації не така вже й дивна, адже судячи з програми, увесь захід протривав дві з половиною години.

За всіх присутніх на зустрічі говорить Анатолій Кінах: «В першу чергу, стратегія спрямована на те, щоб задіяти той величезний стратегічний ресурс, який є в громадянському суспільстві, включаючи волонтерський рух. Ми не бачимо інших сценаріїв, як концентрація нашої волі, розума з тим, щоб Україна незворотньо розвивалась як сучасна демократична конкурентноздатна держава».

Отже, концепція змін, про яку розповідала Лідія Таран, — це концентрація волі, розуму та стратегічного ресурсу громадянського суспільства? Взагалі-то, коли ведуча заявляла, що учасники форуму певні, мовляв, «без довгострокового плану» Україні не просто боротися з викликами, ми подумали, що далі нам представлять якийсь план. А замість цього в «ТСН» показали лише пустий піарний коментар екс-чиновника.

Перевагу на телеканалах отримали такі політики та політичні сили:

Петро Порошенко — Президент наростив кількість піарних згадок за рахунок «успіхів децентралізації», прийняття законопроекту «Про національну безпеку», а також Дня державної служби. Загалом керманича держави просували в новинах десять разів: по три на «Інтері» та «Україні», два на ICTV, по разу на 5-му каналі та СТБ.

Володимир Гройсман — повелителем паркету цього тижня однозначно став прем’єр-міністр. У 13 новинах (по чотири на ICTV та «Інтері», три на «Україні» та дві на «1+1») урядовець розповідав про боротьбу з контрабандою, успіхи децентралізації та економіки й покращення роботи чиновників.

Арсен Аваков — побороти контрабанду міністр обіцяв на «1+1».

Олег Ляшко — привітання випускників, критика МВФ та «Нафтогазу», ініціативи у боротьбі з корупцією подарували «радикалу» чотири появи на «Інтері».

Сергій Каплін — член БПП чотири рази відстоював права трудящих на камеру «Інтера».

Сергій Рудик — критика державного боргу та ремонт очисних споруд стали для члена БПП приводами попіаритися на «Інтері». Загалом дві появи за тиждень.

Олександр Шевченко — чомусь саме народний депутат від «Укропу» коментував на «1+1» фестиваль Porto Frankо.

«Опозиційний блок» — найпопулярнішою партію в новинах лишається «Опоблок». Цього тижня «опозиція» трішки перерозподілила піар і партійці частіше з’являлися на «Україні», ніж на «Інтері». Шість появ у «Сегодня», проти двох у «Подробностях». Разом вісім сумнівних сюжетів.

«Народний фронт» — нездорову ефірну перевагу партія отримала на «Україні» та «1+1».

Віктор Пінчук — про вклад олігарха в культуру та освіту двічі розповідали на СТБ та один раз на «Інтері».

Бізнес Дмитра Фірташа — добривні інтереси свого власника продовжує відстоювати «Інтер». Цього тижня у двох сюжетах.

Юлія Світлична — цього разу причиною для появи голови Харківської ОДА в кадрі стали обіцянки відремонтувати інфраструктуру в рідній області. Традиційно на «Інтері».

Критика:

Нафтогаз — установу тричі критикували на «Інтері». Права на відповідь не надали.

Олег Черниш — члена Нацради звинувачували в демарші на «Україні».

Адміністрація Президента — за буцімто надто дорогі автівки чиновникам однобоко дісталося від «1+1».

Вадим Рабінович — Чорний піар. Чорний піар ніколи не змінюється. Один сюжет на «Інтері».

Загалом експерти «Детектор медіа» нарахували протягом тижня 71 сумнівний сюжет. На «Україні» подібних повідомлень було 29, на «Інтері» — 24, на «1+1» — вісім, на ICTV — шість, на СТБ — три, на 5-му каналі — один.

Детальніше про ці та інші порушення читайте в публікації «Псевдо-утиски та свобода маніпуляцій. Моніторинг новин 18–24 червня 2018 року».

comments powered by Disqus