За межею дна. Моніторинг новин 14–20 травня

Скріншот каналу «Україна»

Давно новини не викликали такого гучного питання «Навіщо?!». Це питання хотілося кричати, переглядаючи цикл сюжетів каналу «Україна» під назвою «За межею». По-перше, вони присвячені злиденному, безнадійному та безперспективному життю глибинки, по-друге, що тут, мабуть, більш важливо — глибинки російської. Дивлячись на розруху забутих сіл чи містечок України з телеекранів, принаймні віриться, що телебачення має привернути увагу до проблем і сприяти їх вирішенню. Тут навряд чи та сама мета. То для чого українцям показувати безпросвітну забутість російської периферії? Поспівчувати героям, які не демонструють жодної волі до змін? Подумати, що не так у нас уже й погано? Позловтішатися, врешті-решт, чи зрозуміти сусідів?

Головними темами тижня стали загострення бойових дій на Донбасі, обшуки та арешт редактора «РИА Новости Украина» Кирила Вишинського, голодування Олега Сенцова. У новинах уже котрий тиждень поспіль тримається порівняно невисокий рівень чорного піару.

14 травня, понеділок

Новини відреагували на трагічну аварію на дорозі в Білорусі, в якій загинув український хлопчик. «ТСН» на «1+1» зробила сюжет про загиблого та деталі організації поїздки. Зокрема, тут з’ясували, що автомобіль, яким везли дітей, не мав ліцензії на пасажирські перевезення.

Першу частину випуску на «1+1» наповнюють кілька поспіль надзвичайних новин, приправлених фразами й титрами, що ще більше нагнітають і без того разюче негативні новини: «смертельний рейс», «полишив дітей у розтрощеній машині», «плита-убивця», «токсичний спортзал».

На каналі «Україна» розпочався цикл матеріалів «За межею», присвячений безперспективному, злиденному життю російської глибинки: відсутність доріг, газу та роботи, алкоголізм. Як це стосується українського глядача — питання риторичне. У циклі переважно описані тривіальні, пересічні проблеми, в яких немає нічого цікавого, немає ніяких експертних думок про причини таких злиднів та ніякого пояснення, що дає цей репортаж глядачеві, крім відчуття безнадійності життя в російській глибинці.

ICTV та «Україна» піарили Бориса Колеснікова, який у ролі голови «опозиційного уряду» заявляв про необхідність зміни Конституції.

На каналі «Україна» дали три матеріали в інтересах різних структур Ріната Ахметова: благодійний фонд, футбольний клуб та «Укртелеком». Щодо фонду — типовий сюжет про допомогу мешканцям прифронтових територій. Щодо ФК «Шахтар» в ефірі спершу Петро Порошенко привітав клуб із виграшем в українській лізі, а потім і президент клубу Рінат Ахметов. Про «Укртелеком» говорять як про передову компанію в інформатизації сіл:

«Кор. Юлія Дронник: Почти восемь с половиной миллионов украинских селян остаются за бортом цивилизации. Решением проблемы уже занимается госагентство по вопросам цифрового регулирования, обсуждают тему с поставщиками связи и интернета. Самый крупный в Украине "Укртелеком". В компании готовы охватить всемирной информационной паутиной шесть миллионов человек».

А також на «Україні» паркетна новина про Петра Порошенка, який представив план будівництва військового містечка нового зразка та «показал, как выглядит строительство с высоты птичьего полета». Матеріал не апелює до самих військових, їхніх очікувань та потреб, містить мало конкретики і лише синхрон Президента.

Ще одна однобока новина на «Україні» — заява голови НКРЕКП Дмитра Вовка, який називає формулу «Роттердам+» прозорою. Жодних альтернативних оцінок та бекґраунду в новині немає.

На «Інтері» критикували Вадима Рабіновича, як і в попередні тижні, не надавши політику можливості відповісти на критику. Далі — результати опитування, в якому виокремлено дані тільки по одній області, ймовірно, в інтересах «Опоблоку»: «Кор.: Самый высокий уровень поддержки среди партий у "Оппозиционного блока". За эту политсилу готовы голосовать 20 % жителей Харьковской области. А лидер "Оппоблока" Юрий Бойко получил наивысшую оценку среди политиков. Его поддержали 27 % опрошенных». Коментує ці цифри директор Інституту глобальних стратегій Вадим Карасьов. І також у цьому випуску постійний комментатор із будь-яких питань «Інтера» народний депутат Сергій Каплін підтримував протест залізничників, обіцяв їм сприяти в боротьбі за вищі зарплати та безпеку праці.

На «Інтері» вийшла паркетна новина про зустріч прем’єра Володимира Гройсмана з організаторами конференції YES: «Ведущая: Премьер также отметил, что Украина твёрдо решила запустить работу Антикоррупционного суда, а это позволит закрепить позитивную динамику в экономике страны».

На СТБ та ICTV наголосили на тому, що YES організовує фонд Віктора Пінчука. У новинах про підготовку чергової конференції були коментарі голови наглядової ради Олександра Кваснєвського та виконавчого директора фонду «Відродження» Олександра Сушка.

  • ICTV: «Конференція YES заснована фондом Віктора Пінчука, щоб наблизити Україну до Європи і дати можливість політикам, громадським діячам, економістам, філософам виробити практичні поради для нашої держави».
  • СТБ: «Ялтинська європейська стратегія або YES — це щорічна міжнародна конференція, де обговорюють європейське майбутнє України в глобальному контексті. Заснована в 2004 році бізнесменом та філантропом Віктором Пінчуком YES сприяє розвитку нових ідей, налагоджує зв'язки України з міжнародними партнерами та підтримує сили, що виступають за зміни в Україні. Після окупації Криму конференція переїхала з Ялти до Києва».

15 травня, вівторок

Обшук у «РИА Новости» в Україні більшість каналів подавали збалансовано із версією слідства та коментарями працівників редакції або реакцією Кремля. На «Інтері» після матеріалу про обшуки дали заяву від «Опозиційного блоку»: «Ведущая: Остановить охоту на ведьм. "Оппозиционный блок" требует от власти прекратить давление на СМИ вне зависимости от того, кому они принадлежат».

Також усі канали повідомили про відкриття Керченського мосту, додавши критичні коментарі Петра Порошенка та Володимира Гройсмана. При цьому прем’єру приділяли дещо більше уваги, даючи його заяву синхроном, а Порошенка переважно лишаючи в закадровому тексті ведучих.

На ICTV просували інтереси газодобувної компанії «Гео Альянс», яка відкрила нове родовище на Полтавщині і вочевидь намагається подружитися з місцевою громадою: «Кор. Олег Корнієнко: Для групи компаній "Гео Альянс" видобуток газу — звична справа. "Гео Альянс" — один із найбільших видобувачів газу України, який застосовує передові технології. Відкриття нового родовища — ще один крок до енергонезалежності держави. Газ, отриманий з цієї свердловини, щодня може обігрівати понад півтисячі приватних будинків». Також у сюжеті йшлося про мешканців, задоволених новими дитячими майданчиками від компанії, та наповненням місцевого бюджету. Компанія «Гео Альянс» пов’язана з бізнесом Віктора Пінчука.

Наступний матеріал — паркетний офіціоз про те, як Петро Порошенко відкрив новий фельдшерсько-акушерський пункт на Київщині.

Зупинити трудову міграцію тепер взялися в «Народному фронті». Раніше цю тему експлуатував Олег Ляшко. Тепер на каналі «Україна» ініціатором вирішення проблеми виступив керівник фракції «Народного фронту» Максим Бурбак. Олега Ляшка на «Україні» також не обділили увагою. Він вимагає доступних ліків для українців. А рятує українців фонд Ріната Ахметова, про це йдеться в сюжеті Юлії Миншакірової про благодійний проект олігарха.

На «1+1» у сюжеті про протест групи парламентарів щодо непризначення виборів міського голови в Луцьку просувають інтереси партії «Укроп». «Кор.: Депутати вважають, що голосування про призначення позачергових виборів у Луцьку затягується свідомо. Передовсім, вважають вони, це на руку президентській фракції», — повідомляє Дмитро Святненко. І на підтвердження дає коментар народного депутата, представника партії «Укроп» Тараса Батенка. За тим — коментар депутата Луцької міськради Бориса Смаля — також представника «Укропа». Ні згаданого в контексті претензій голови Верховної Ради, ні плюралізму в подачі позицій різних фракцій місцевої ради.

Також у випуску анонсували тур фан-зустрічей із акторами серіалу «Школа». Це комерційні заходи, очевидно, в рамках промо телепроекту «1+1 медіа».

На «Інтері» знову однобоко та упереджено критикував Вадима Рабіновича Сергій Каплін і жодних інших коментарів та оцінок немає: «Сергей Каплин, лидер Социалистической партии Украины: Мы не можем простить, когда этот же человек обворовывает украинский народ, когда его рука буквально не вылазит из кармана простого украинца».

Про намір Генпрокуратури притягнути до відповідальності народного депутата від «Опоблоку» Сергій Дунаєва за підозрою у приховуванні доходів повідомили тільки на «112» та «1+1».

16 травня, середа

Про голодування українського режисера Олега Сенцова сказали всі, крім «Інтера». На 5-му окремої новини у вечірньому випуску теж не було, але про це повідомляв рухомий рядок під час першого матеріалу, присвяченого переговорам щодо звільнення політв’язнів.

На ICTV та «Україні» Борис Колесніков вимагав збільшити допомогу при народженні дитини. На «Інтері» про вимоги підвищувати соцстандарти в унісон заявляли Сергій Каплін та Наталія Королевська.

Також на ICTV піарили проект «Нові лідери», до реалізації якого дотична група Starlight media. На каналі «Україна» йшлося про проект фонду Ахметова зі звітом про кількарічну благодійність олігарха. Згодом розповідали про еко-ініціативи його компанії ДТЕК, які пропонують відходи своєї промисловості — золошлаки — використовувати при будівництві доріг.

На «1+1» з одного жесту побудували цілу теорію про невпевненість у собі Петра Порошенка. Аргументи доволі оцінні, щось із розряду передбачення по зірках. Приводом стало відео, на якому боєць АТО під час «Ігор нескорених» іще 12 травня відмовився подавати руку Президенту. Відео стало вірусним і активно обговорювалося в мережі. Валентина Мудрик зустрілася із самим бійцем, аби той пояснив свій вчинок: «Олег Толмачов: Він, під час промови, просто хотів пропіаритись на якихось своїх досягненнях. Ця людина не заслуговує бути присутнім на цих змаганнях. Тому що, якби через неї, власне, така кількість учасників поранених. Я вважаю, що він затягнув цю війну, хоча обіцяв завершити досить швидко». Решту сюжету складають оцінки експерта з невербальної комунікації, який у жесті й позі Президента вбачає зверхність і збентеження. Попри те, що відео стало популярним та обговорюваним, подія не виглядає настільки важливою для такого затягнутого розжовування. Авторка ще й дивується, чому про це не сказав сам гарант: «Кор.: На сайті Глави держави змаганням присвячено добірку світлин. Але про вчинок Толмачова згадки немає. “ТСН” звернулася до адміністрації Президента по коментар. Мовчить і сам Петро Олексійович».

На «Інтері» — паркет Гройсмана із суцільними закликами й деклараціями: просить парламент не зволікати з антикорупційним судом.

На «112» вийшов сюжет із позиціями різних фракцій щодо позбавлення недоторканості народного депутата Сергія Дунаєва, зокрема й рідного його «Опоблоку». Тим часом решта каналів продовжують ігнорувати цю тему.

17 травня, четвер

Парламент ухвалив законопроект про трансплантацію, редактора «РИА Новости» Кирила Вишинського арештували на два місяці, активіста Івана Бубенчика звільнили на поруки, в суді слухали чергового свідка у справі Януковича, а Старобільський суд слухав свідчення Ігоря Мосійчука за обвинуваченням Олександра Єфремова.

Про арешт Кирила Вишинського немає інформації у вечірніх випусках «Інтера» та «112». На «112» під час випуску новин у рухомому рядку дали витримку із заяви Віктора Медведчука на захист «РИА Новости».

За справою Януковича стежили тільки половина каналів: «112», 5-й, «1+1» та «UA: Перший». А за справою Єфремова — тільки «112», подаючи матеріал збалансовано.

«112» просував у випуску свої інтереси. Повідомлення про подання документів на переоформлення ліцензії коментує лише юрист каналу Василь Сметана, критикуючи Нацраду: «Василь Сметана, юрист телеканалу "112 Україна": Мы имеем право на переоформление программной концепции и мы не можем до сих пор, уже в 18-й год, переоформить. То есть, это просто тактика по лишению телеканала лицензии». Слово представникам Нацради для пояснень не надали.

Порошенко інспектував ремонт доріг і назвав це державним пріоритетом, що не є новиною, але цю заяву показали у випусках на ICTV та каналі «Україна».

Також «свіжі» думки Володимира Гройсмана стали приводом для новини на ICTV: «Ведуча: Україна має бути з економікою власних можливостей, а не орієнтуватися на запозичення, заявив сьогодні прем'єр-міністр України Володимир Гройсман у Харкові під час виїзного засідання колегії Мінсоцполітики. Економічне зростання має забезпечити людей роботою і зарплатою, підкреслив він». На каналі «Україна» подібна ситуація: «Ведущая: Украинская экономика набирает обороты. За первый квартал года валовой внутренний продукт вырос на 3 %, что даст возможность повысить украинцам пенсии и вывести из тени зарплаты, и это приоритеты правительства, говорит премьер Владимир Гройсман».

Майже половина випуску каналу «Україна» складалася із сумнівних новин. Крім уже згаданого паркету, були матеріали з ознаками замовності.

Сюжет Вікторії Малосвітної продовжив тенденцію минулого тижня з відбілювання іміджу екс-прем’єра Арсенія Яценюка: «Кор.: Заняв премьерское кресло, Арсений Яценюк не бросает слов на ветер. Вводит дополнительные налоги для крупного бизнеса, наступает на коррупционные схемы, в том числе с "Укргаздобычей", когда частные фирмы за копейки получали государственные скважины, добывали и продавали газ и прятали прибыль. Яценюк с нуля создает боеспособную армию, отказывается от российского газа, дважды повышает зарплаты и пенсии, проводит реформы. При этом отдает госдолги и наполняет бюджет. Но деньги Онищенко делают свое дело. Фейки, не имеющие никаких подтверждений, мгновенно попадают в топ новости. Рейтинг премьера падает».

Далі Вадим Рабінович закликав парламент терміново взятися за енергобезпеку країни без жодної конкретики крім: «Рабинович: Парламент должен бить в набат. Мы должны немедленно поставить вопрос энергетической безопасности страны». Далі Олег Ляшко критикував порядок денний роботи парламенту, також без жодних інших коментарів. І одразу за ним у студії з’явився народний депутат і лідер партії «Основа» Сергій Тарута, з яким говорили про закон про трансплантацію, Керченський міст та візит Уолкера до України — тобто всі підряд топові теми. Згодом у випуску — мастхев: сюжет про благодійність Ахметова. Потім анонс «спецрепортажу», де дають слово тільки захисту Олександра Авакова щодо «справи рюкзаків»: «Ведущая: представитель обвиняемого Андрей Федур заявил: в материалах расследования отсутствует состав преступления». І далі однобока подача в інтересах Мартиненка: «Николай Мартыненко, народный депутат Украины 38-го созывов: Я вимагаю від них передати справу до суду, так і вимагає закон. А вони це саботують, бо бояться розвалу справи в суді. Тому почали проти мене незаконне розслідування вже після закінчення справи».

На «Інтері» вчергове з порушенням стандартів критикували Рабіновича: в анонімному повідомленні без жодного коментаря, де почали з аналізу його заяв у ЗМІ й завершили звинуваченнями у фінансових махінаціях. Далі Сергій Каплін розповідав, як він прагне вирішити проблеми залізничників, інших коментарів цей матеріал не має. І відзвітували, що Марина Порошенко відзначала День вишиванки в Одесі: «Ведущая: Там она присоединилась к вышивке рушника национального единства "Солнечная Одесчина» […] Вместе с детьми воинов АТО — Марина Порошенко также вклеила фото их родных в Книгу Мира». І лише її синхрон.

18 травня, п’ятниця

Про День пам’яті депортації кримських татар згадали всі телеканали. Тільки на 5-му це подали паркетною новиною із заявою лише Петра Порошенка, без коментарів представників Меджлісу чи репортажу про перебіг пам’ятних заходів.

На ICTV та СТБ виділили фонд Олени Пінчук. «Ведуча, СТБ: До побудови новітнього медичного центру доклалися одразу кілька міжнародних донорів, а сучасне медичне обладнання у гінекологічний кабінет — внесок фонду Олени Пінчук». Тобто на фоні інших благодійників виділили лише фонд Пічук, та дали слово самій засновниці.

На каналі «Україна» Юлія Миншакірова розповідала, яка допомога від Ріната Ахметова повернула можливість чути дівчинці, яка мріє стати балериною, а для цього має сприймати музику.

«Інтер» повернувся до «Подробностей недели» по п’ятницях, тому його аналіз можна переглянути в моніторингах підсумкових новин.

На СТБ — конструктивний сюжет Марії Малевської, яка розбиралася, чому людям на візках ускладнюють можливість подорожувати, адже купити квитки онлайн вони не можуть.

19 травня, субота

До Днів Європи Петро Порошенко підписав указ про відкликання українських представників із органів СНД. А Володимир Гройсман був на святкуваннях Днів Європи у Вінниці. З його заяви про те, що це місто першим в Україні почало відзначати Дні Європи, зробили новину (хоча новини в цьому немає) на ICTV.

На «Інтері» про те, що є приводом для новини в заявах Порошенка — а саме про вихід із органів СНД — йшлося лише в кінці повідомлення, 90 % якого складалося з паркету: Президент відвідав, заявив, акцентував (на курсі реформ, перевагах децентралізації тощо).

Весілля принца Гаррі та Меґан Маркл висвітлювали всі. Центральною темою випуску це стало на «1+1». Перші 20 хвилин випуску присвятили весіллю принца Гаррі та Меґан Маркл. Ведуча Наталія Мосейчук вела новини з Лондона, пересипаючи інформацію власними емоціями та враженнями. Місцеві українські новини вона начитувала також на фоні Вестмінстерського палацу, час від часу повертаючись до сюжетів на довколавесільні теми: і про саме весілля з різних ракурсів, і про традиції, і про капелюшки британок, і про королівські розлучення, і про холостяків у монарших родинах. Підсумувала випуск оголошенням, що принц Гаррі та Меґан Маркл уже шість годин як подружжя. А що цього дня відбувалося в Україні, майже не висвітлювали.

Тим не мешне, «1+1» єдині з семи каналів повідомили про зірваний фестиваль рівності в Чернівцях (випуск «Вікон» СТБ по суботах не виходить).

У сюжеті Юлії Дронник на каналі «Україна» ФК «Шахтар» і ДТЕК — дві компанії Ахметова, підписали меморандум для фінансування соціальних проектів, а саме підтримки масового футболу.

Далі на каналі Україна у студії Олег Ляшко розказував про «шкідливі» для України вимоги МВФ, шкоду пальмової олії і критикував закон про трансплантацію, маніпулюючи: «Ляшко: Почитайте висновок юридичного управління Верховної Ради! Там чорним по білому написано "Легалізація торгівлі органами". Україна й так сьогодні торгує дешевою сировиною, дешевою робочою силою, тепер ще й прийняли закон, щоб торгувати органами за кордон».

Також у випуску — чергові розповіді, що тільки завдяки гумштабу Ахметова виживають пенсіонери на лінії розмежування. А в матеріалі про вивчення досвіду Хорватії зі врегулювання військового конфлікту від українських політиків виступав тільки Вадим Новинський із «Опоблоку», який закликав до миру. Перед цим автор Юрій Гула повідомив: «Кор.: Универсального рецепта мира международные эксперты не предложили. Но что войну на Донбассе нужно заканчивать не силой, а словом, — участники форума уверены».

На «Інтері» вийшов матеріал про протести мешканців Донеччини щодо видобутку літію на їхній території. Але голосу людей у матеріалі немає, все озвучує лише Сергій Каплін. До того ж матеріал ігнорує повноту фактів довкола цієї ситуації. Зокрема, після журналістських розслідувань ГПУ оскаржила видачу ліцензій компаніям на видобуток літію. Матеріал виглядає так, ніби Каплін єдиний опікується інтересами мешканців.

На ICTV піарили фонд Леоніда Кучми за підтримку заходів до музейного флешмобу: «Кор. Анна Нестеренко: Усі три виставки відкриються за підтримки президентського фонду Леоніда Кучми “Україна”, який опікується багатьма молодими митцями».

Новина про марш за легалізацію канабісу з коментарями представників організацій онкохворих та поясненнями, що йдеться не про популізм, а про проведення досліджень для легалізації, вийшла на «UA: Першому».

20 травня, неділя

(Аналізується лише «Інтер» — замість підсумкового випуску п’ятниці.) Розпочали новини із ДТП в Миколаєві, далі — репортаж про заходи до Дня пам’яті жертв політичних репресій. Після сюжету з коментарями учасників, директора Інституту національної пам’яті, Президента — окрема новина про Олега Ляшка на урочистостях: «Наталья Белышева, ведущая: Почтил память жервт Сталинских репрессий и лидер Радикальной партии Олег Ляшко. Вместе с однопартийцами он возложил цветы к Братской могиле на территории Национального мемориального заповедника "Быковнянские могилы". По его мнению, массовые расстрелы проходили без суда и следствия».

Згодом у випуску про налагодження зв’язків із європейською Партією зелених розповів народний депутат від БПП Сергій Рудик. Як повідомляє ведуча, він був у складі української делегації. Виглядає, що він і був єдиним джерелом каналу про саму зустріч та її зміст, адже жодних інших не вказано.

Майже жодна подія в Харкові не обходиться без появи в кадрі голови ОДА Юлії Світличної. Вона і з ЄС налагоджує співпрацю, і популяризує футбол, і електрифікує райони області. Так і велодень у Харкові не обійшовся без неї: «Кор.: На велосипедах все — любители и профессионалы, программисты, дизайнеры, домохозяйки и чиновники.

Юлия Светличная, председатель Харьковской облгосадминистрации: Делаем всё для того, чтобы популяризировать спорт собственным примером, говорим харьковчанам о том, что нужно вставать с диванов, о том, что нужно заниматься спортом, потому что в здоровом теле — здоровый дух».

Підсумок

Протягом тижня виявлені 56 сумнівних матеріалів: 43 матеріали з ознаками замовності, 12 паркетних новин, один промосюжет власних проектів медіагрупи. Таких найбільше на «Україні» — 25 матеріалів, п'ятнадцять на «Інтері», десять на ICTV, три на «1+1», по одному на «112», СТБ та 5-му каналі. Чистими були тільки новини «UA: Першого».

Десять матеріалів в інтересах Ріната Ахметова на каналі «Україна».

Вісім новин просували інтереси «Опозиційного блоку»: по три на «Інтері» та «Україні», дві на ICTV.

Шість паркетних новин із Петром Порошенком: по дві на ICTV та «Україні», по одній на 5-му та «Інтері».

П’ять паркетних новин із Володимиром Гройсманом: по дві на «Інтері» та ICTV, одна на «Україні».

П’ять новини піарили Сергій Капліна на «Інтері».

Чотири — присвячені Олегу Ляшку: три на каналі «Україна», одна на «Інтері».

Два повідомлення в інтересах «Народного фронту» на каналі «Україна»: одне з заявою Максима Бурбака, інше оспівує Арсенія Яценюка.

Два сюжети були присвячені благодійності фонду Олени Пінчук: по одному на ICTV та СТБ.

По одній згадці: бізнес із орбіти Віктора Пінчука та фонд Леоніда Кучми на ICTV; захист Олександра Авакова та Микола Мартиненко, Сергій Тарута та Вадим Рабінович на «Україні»; корпоративні інтереси каналу «112 Україна» на ньому ж; Марина Порошенко та Сергій Рудик на «Інтері»; партія «Укроп» на «1+1».

Упереджено критичних матеріалів загалом чотири: три проти Вадима Рабіновича на «Інтері» та один із непрямою критикою Петра Порошенка на «1+1».

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Підготовка цього моніторингового звіту стала можливою завдяки підтримці американського народу, наданій через проект USAID «У-Медіа», що виконується міжнародною організацією «Інтерньюз». Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації.

comments powered by Disqus