Виправдана неправда. Моніторинг новин 28 травня – 3 червня 2018 року

Головною темою тижня стала справа Аркадія Бабченка. Оскільки між повідомленням про нібито його вбивство та розкриттям карт пройшло менше доби, у випуски для моніторингу потрапили тільки спростування. На відміну від низки іноземних колег, українські журналісти, схоже, з розумінням поставилися до вимушеної трансляції неправдивої інформації. Принаймні так виглядає з реакції телеканалів. Сумніви в офіційній версії, неточності чи принаймні питання, які поки що не мають відповідей, озвучили лише у новинах «1+1». І саме цього тижня у новинах «1+1» стався один незрозумілий з точки зору стандартів акцент. Журналістка повідомила, що родичі загиблої під обстрілом школярки винуватять в усьому українську армію.

28 травня, понеділок

Новини сколихнула загибель 15-річної школярки під обстрілом поблизу Торецька. З потоку теленовин вирізняється матеріал «1+1». Під час включення кореспондентка Ганна Бока повідомила: «Військові експерти за попередніми висновками сказали, що бойовики стріляли з окупованої Горлівки із шахти імені Гагаріна. Але рідні тут попри все у всіх бідах звинувачують українську армію». Цей коментар виглядає як досить довільна інтерпретація слів жінки. Ось що саме вона сказала: «Жінка: Вот какое может быть расстояние? Откуда можно стрелять? Летит пять секунд от силы. Та вот стреляли, свои ж стреляли». Є тут питання до експертності жінки, яка невідомо на яких знаннях і уявленнях ґрунтує свої висновки, і до того, кого вона називає «своїми». А от на яких даних базуються висновки військових експертів, і власне яких саме експертів, у матеріалі не йдеться. Просто ведуча двічі наголошує на початку і в кінці включення: «Дитина - жертва обстрілів російських найманців». Це черговий приклад, коли в ТСН емоції переважають над фактами.

Для прикладу, ось як про обстріл та його винуватців повідомив кореспондент каналу «Україна» Юрій Гула: «На месте обстрела, вместе с нашей съемочной группой также работали специалисты Центра координации и прекращения огня. Они с помощью спецсредств сразу определили и калибр, и направление, откуда велся огонь. По предварительной версии, боевики стреляли из шахты, которая находится на территории оккупированной Горловки. Оттуда, до места, где падали мины, меньше десяти километров». І далі коментар експерта. 

На ICTV, «Інтері» та «Україні» вийшла «паркетна» новина з Петром Порошенком про «джавеліни». Його заяви не містять нової інформації: йдеться про те, що раніше вже повідомлялося, а саме, що ця зброя буде використовуватися лише в цілях оборони. Також ці повідомлення не містять жодних інших коментарів: військових, експертів тощо.

На «Україні» пропіарили Олега Ляшка, який відвідував комбінат імені Ілліча у Маріуполі та закликав підтримати українську промисловість. Також у випуску похвалили благодійність від Ріната Ахметова.

На «Інтері» Сергій Каплін обіцяв жорстко контролювати видатки на медреформу: «Разом зі своєю командою ми буквально допитаємо про всі аспекти реформи, яка наразі реалізується. Про те, куди йдуть гроші. Чи задоволені лікарі, керівники лікарень. І найголовніше - пацієнти. Я не дозволю, щоб частина держбюджету, більше того - частина ВВП витрачалася марно». І це єдиний коментар до повідомлення.

Також на «Інтері» повідомили про заяву Генсека НАТО з приводу мовного питання в українському законі про освіту, опустивши позицію української сторони: «Ведущая: Генсек НАТО Йенс Столтенберг ожидает скорейшего решения языковой проблемы, возникшей между Украиной и Венгрией[] Напомню, Будапешт официально инициирует в Североатлантическом альянсе пересмотр всех программ поддержки Украины, и третий раз блокирует проведение Комиссии Украина-НАТО на уровне министров из-за претензий к украинскому закону об образовании».

Для порівняння, більш коректною була аналогічна новина на ICTV: «Будапешт вимагає, щоб збереглися школи винятково з угорським викладанням. Київ же вважає, що в такому разі українські угорці будуть неадаптовані до життя в нашій державі і як показували у своїх сюжетах "Факти" багато хто з них просто не розмовляють українською».

29 травня, вівторок

На ICTV, «Україні» та «Інтері» вийшли «паркетні» матеріали з Володимиром Гройсманом:

«Росія - це дика тварина яка має сидиті у клітці - таке заявив сьогодні прем'єр Володимир Гройсман на зустрічі з іноземними ЗМІ у Києві. Наголосив, що Кремль убиває людей тисячами не шкодуючи ні своїх» (ICTV);

«Володимир Гройсман: Ви знаєте про останнє вбивство росіянами дівчини, якій було 15 років. Вона за три дня до того відзначила своє п'ятнадцятиріччя. Ви уявляєте, п’ятнадцятиріччя!» (канал «Україна»);

«Владимир Гройсман, премьер-министр Украины: Її росіяни вбили, і запитання де вбили? У її вдома, там, де вона народилась, там де мешкає її родина» («Інтер»).

Інформприводом мала би стати заява прем’єра з вимогою посилити санкції проти Росії. Але крім емоційних фраз у цих повідомленнях майже немає конкретики.

На ICTV відзвітували, як фонд Леоніда Кучми (тестя власника каналу Віктора Пінчука) підтримує молоді таланти, а саме організував виставку 11-річного художника до дня захисту дітей. «Виставка розташована у галереї Президентського фонду України, який багато років опікується обдарованою молоддю. Її відкрив особисто другий Президент України Леонід Кучма», – наголосила ведуча.

На «Україні» Арсеній Яценюк коментує речі, до яких формально не має стосунку: йдеться про критику будівництва «Північного потоку-2». Ця заява вийшла окремою новиною після сюжету про обговорення питання між президентами України та Німеччини. «Визит президента Германии - это возможность для откровенного разговора - считает лидер "Народного фронта" Арсений Яценюк. По его мнению, в последнее время вызывает немало вопросов риторика европейцев в отношениях с Москвой».

Далі Борис Колесников як лідер «Опозиційного уряду» закликав підтримувати фермерів, про те, що уряд вже для цього робить – ні слова. Далі незмінно прославляли Ріната Ахметова у сюжеті про допомогу жителям Донбасу.

На «Україні» та «Інтері» розповідали, як Олег Ляшко відкривав новий дитячий садок у Маріуполі. Ні вихователів, ні батьків дошкільнят, ні місцевих чиновників у цьому повідомленні немає – лише політик.

На «1+1» лише з позиції захисту говорили про «справу рюкзаків», одним із фігурантів якої є син міністра внутрішніх справ Олександр Аваков. «Ведуча: В так званій справі рюкзаків з'явилися нові експертизи і докази, які доводять необґрунтованість звинувачень НАБУ. Про це заявляє сторона захисту Сергія Чоботаря, якого підозрюють у розкраданні державних коштів при закупівлі рюкзаків для Нацгвардії». Думки сторони обвинувачення з цього приводу немає, натомість коментує екс-радник Авакова Ілля Кива як учасник бойових дій, який на своєму досвіді перевірив якість наплічників. Попередня поява Киви на ТСН у новині з ознаками замовлення зафіксована у квітні.

На «Інтері» Сергій Каплін однобоко критикував «Нафтогаз» за високі премії після виграної справи «Газпрому». Народна депутатка Наталія Королевська від імені ініціативи «Жінки за мир» роздавала подарунки дітям на Донбасі. Також у випуску  традиційний для каналу піарний матеріал про голову Харківської обласної державної адміністрації Юлію Світличну, яка взяла участь у міжнародному форумі видатних жінок. Чиновниця є головною героїнею сюжету, тут лише її коментарі, і про інших учасниць та мету заходу досить небагато інформації. Більшість кадрів на відео показують Світличну в різних ракурсах.

Також у випуску сюжет з просуванням інтересів компанії «Каховка протеїн агро». Матеріал Оксани Григор’євої однобоко представляє корпоративний конфлікт, просуваючи тезу про рейдерство проти «Каховка протеїн агро». Компанія пов’язана із бізнес-інтересами Дмитра Фірташа. Серія матеріалів про цю справу, також однобоких, вийшла попереднього тижня.

30 травня, середа

День «воскресіння» Аркадія Бабченка. Більшість каналів про попередження замаху на журналіста говорять у позитивному ключі, переважно означаючи це терміном «спецоперація». На каналі «Україна» серія новин на цю тему об’єднана під плашкою «Блестящая операция украинских спецслужб».

У повідомленніна «112» була неточність: «Бабченко просить вибачення в дружини Ольги. Вона не знала про спецоперацію». Бабченко не стверджував, що дружина не знала, це самі журналісти так сприйняли його вибачення перед нею.

Доволі вдало у цій ситуації виглядає сюжет Ірини Герасимової на 5-ому каналі. Усі заяви, оцінки та емоції – у коментарях, а журналістський текст до них лише підводить.

Але далі ведуча висловлює ставлення до подій: «Яна Конотоп, ведуча: Історія з Аркадієм Бабченком - це приклад вдалої роботи українських спецслужб і, можливо, саме він змусить російські спецслужби утриматися від подальших спроб диверсій і зухвалих вбивств на території України, а такі, на жаль, були». Це підводка до матеріалу-нагадування про убивства, в яких СБУ та ГПУ вбачають російський слід: Павла Шеремета, Дениса Вороненкова, Тимура Махаурі та Аміни Окуєвої. Деякі із них не розкриті. 

Про реакцію Кремля на «воскресіння» Бабченка повідомили на «1+1», «Інтері» та СТБ. ICTV о 18:53 повідомили, що міжнародної реакції ще немає, й заяви справді з’явилися пізніше. «Україна» і «Інтер» нагадали реакцію міжнародної спільноти на повідомлення про вбивство Бабченка, а на СТБ разом із тим повідомили про критику дій силовиків «Репортерами без кордонів». Про цю заяву мали можливість повідомити у випусках, що виходять після 20:00.

На ICTV повідомлення про бейбі-бокси від уряду подають у форматі похвали прем’єру: «Ведуча: Сьогодні Володимир Гройсман вів засідання Кабміну в компанії хлопчика Арсенія і дівчинки з косою. Так урядовці відзначали майбутній день захисту дітей. Тож, на засідання привели школярів. Прем'єр пообіцяв, що вже з січня наступного року держава дбатиме про матерів, які мають маленьких дітей, але змушені виходити на роботу». У синхроні прем’єр каже, що набір для молодих батьків «зібраний з любов’ю». Решта каналів цю ж новину подавали більш інформативно і по суті.

На каналі «Україна» спершу Олег Ляшко закликав забезпечити українцям гідну старість (аналогічний сюжет цього дня і на «Інтері»). А у наступному матеріалі його однопартійці заявляли про підтримку страйку шахтарів «Селидоввугілля» на Донеччині через невиплату зарплат. «Юрий Гула: Проблема в том, что государство покупает уголь за границей, хотя может добывать и свой, говорят в «Радикальной партии».

На «Інтері» критикують «Нафтогаз» за преміювання після виграшу справи проти «Газпрому». Далі Сергій Каплін  традиційно ганить Вадима Рабиновича через нібито земельні махінації. Коментар політика підміняє оцінки правоохоронців, слово Рабиновичу знову не дають. Далі на «Інтері» йде піар: сюжет про зустріч лідера руху «Справедливість» Валентина Наливайченка зі студентами в Умані. Також сюжет про «форум матерів» з вимогами соцзахисту для жінок від Наталії Королевської та словами підтримки у відповідь від лідера СПУ Сергія Капліна. А лідер «Опоблоку» Юрій Бойко зустрівся з промисловцями у Кам’янці-Подільському та закликав підтримувати заводи.

31 травня, четвер

Тепер реакція на справу Аркадія Бабченка наздогнала вечірні новини повною мірою. Як про критику, так і про підтримку дій СБУ у заявах міжнародних ЗМІ та політиків сказали на ICTV, «112», «Україні», СТБ. На 5-ому лише реакція ЄС з визнанням права України в такий спосіб захищати свої національні інтереси.

У сюжеті каналу «Україна» все ж переважали схвальні оцінки дій СБУ: і військовий експерт Юрій Карін, і політтехнолог Тарас Березовець, і Порошенко називають дії СБУ виправданими і правильними: «Операция - блестящая, сотрудники СБУ - герои, так сегодня резюмировал дело Бабченко президент Петр Порошенко». На СТБ також після блоку новин у справі Бабченка окремим повідомленням дали заяву Порошенка з позитивною оцінкою дій силовиків.

З подробицями спецоперації у студіях «України» та «Інтера» був генпрокурор Юрій Луценко. На «Україні» це інтерв’ю знову йде під плашкою про блискучу спецоперацію. На «Інтері» ведуча так зустрічає гостя: «Конечно же вас хочу поздравить. Наверное, даже не с операцией, а с тем, что вы спасли довольно эффективным, надо отметить, спасли жизнь человека».

Переважно критичні оцінки експертів лунають у сюжеті Олександра Романюка на «1+1». Але є й заява Порошенка про виправданість дій силовиків. Акценти такі: далі подивимося на докази у справі, а поки що є багато запитань.

«Паркет» Гройсмана про перевірку стану ремонту доріг дали на ICTV та «Україні». Однобокі паркетні новини з Петром Порошенком вийшли на ICTV та «Інтері» – щодо молитовного сніданку та заяв у дусі «Без церкви немає держави, немає нації». На 5-ому Порошенко анонсував десятиліття розвитку української мови: «Ведуча: Про це Президент Петро Порошенко заявив під час візиту до Прикарпаття, де взяв участь у святі останнього дзвоника у Ямницькому ліцеї. Голова держави вже підписав і відповідний указ щодо затвердження державної програми розвитку включно до 2028-го року».

На «Україні» Ахметов-благодійник у традиційному сюжеті з Донбасу. А ще цілий сюжет про те, як Олег Ляшко допомагає багатодітним родинам.

На «Інтері» також Ляшко критикує премії «Нафтогазу» після виграшу справи у «Газпрома» та вимагає звільнення голови компанії Андрія Коболєва. Також у випуску відзвітували, як Юрій Бойко провідав вихованців дитбудинків, розпитав, як їм живеться, та розповів про політику. Ще один іміджевий сюжет на рахунку Юлії Світличної – звітували про її зустрічі із міжнародними партнерами, даючи тільки її коментарі. І знову разом у сюжеті з ознаками замовлення Сергій Каплін та Наталія Королевська, які приїхали з миром на Донбас.

1 червня, п’ятниця

На ICTV та каналі «Україна» – «паркетні» новини з Петром Порошенком з деклараціями про «зелену вулицю» для інвесторів в Україні.  На цих же каналах та на «1+1» «паркетні» новини з Володимиром Гройсманом, який декларував, що Україна має створити належні умови для захисту дітей.

Новину про підписання угоди між Львівською міськрадою та ЄБРР про виділення коштів для будівництва сміттєпереробного комплексу на «1+1» та ICTV подали виключно у позитивному ключі, ігноруючи проблемні аспекти цієї історії. Обидва канали наголошують тільки на позитивних сторонах угоди: «Ведуча: Львів отримає 35 мільйонів євро, з них 25 - кредит на вигідних умовах» (ICTV); «Ведуча:  А от десять мільйонів євро Львову навіть не доведеться віддавати - їх як грант надав Східноєвропейський фонд енергоефективності та довкілля. Гроші в місто надійдуть найближчим часом» («1+1»). Про складнощі із виділенням земельної ділянки під будівництво та настрої громади Львова щодо цього приводу новинарі  «забули».

ICTV та «Україна» допомагали компанії Ахметова ДТЕК створювати імідж інноваційної та екологічної. Йдеться про відкриття мережі автозарядок STRUM. На ICTV називають їх надшвидкими зарядними станціями: «Ведуча: Якщо звичайні повністю заряджають авто від 4 годин, то швидкі для більшості моделей менше, ніж за годину. Ці станції встановлює енергетична компанія ДТЕК» ... У компанії ДТЕК заявили, що будуть розвивати інфраструктуру для електротранспорту, бо бачать у цьому великі перспективи». Про те, як компанія ДТЕК дбає, аби можна було легко і дешево зарядити електрокар, розповіли на каналі «Україна» у сюжеті Єгора Логінова. 

На «Україні» Ляшко вимагає скасувати ПДВ на медикаменти. Гостем у студії був Борис Колесников, який розмірковував, як підвищити народжуваність. Юлія Світлична звітувала про видані школярам путівки у табори. Ні школярів, ні їхніх батьків у матеріалі не чути. А фонд Ріната Ахметова хвалився тим, як успішно бореться з сирітством.

2 червня, субота

Усі канали висвітлювали масові акції на підтримку Олега Сенцова та визволення українських політв’язнів.

Про те, як Петро Порошенко приїхав відкривати трасу Одеса-Рені, в офіціозній манері відзвітували на ICTV.

На каналі «Україна» – піар фонду Ахметова під приводом презентації книги «Донбас і мирні». Також на каналі «Україна» розповіли про весілля Олега Ляшка. Досить стисло, наголошуючи скоріше на позитивних характеристиках політика: «Елена Кот, ведущая: Гостей было всего пятеро: После торжественной части новая семья отправилась праздновать домой, от ресторана отказались».

На «1+1» про цю подію зробили кумедний репортаж, наголошуючи на красномовних деталях із життя нардепа та маленьких казусах: «Кор. Валерія Ковалінська: 8-ма година ранку. Заміський маєток Ляшка. Наречений у спідньому і наречена Росіта Сайранен зі скатертиною на голові співають пісню Мусліма Магомаєва "Свадьба". Нардеп у ноти не попадає. За 2 години Олег Валерійович знову викладає відео. Тепер із власного тренажерного залу. Молодий уже у футболці донецького "Шахтаря" інтенсивно підтягується і віджимається. Після штанги матюкається. Рівно о 13:00 до РАГСу починають з'їжджатися гості радикала». У сюжеті хоч і відзначається нечисельність та закритість свята, але журналістка наголошує на деталях, які  показують життя політика не таким вже й скромним: «Кор.: Вони сіли в броньований позашляховик і невеликим кортежем із 3-х машин поїхали в заміську резеденцію Олега Ляшка, тобто, в той маєток, який радикал придбав торік за 15 млн. грн. Святкуватимуть у вузькому колі вдома в Ляшка».

На «Інтері» у сюжеті про вибори на Одещині просували інтереси «Опозиційного блоку» – це єдина полісила, якій дали слово для коментування ситуації на дільницях. У підводці йдеться про те, що за сприяння «однієї політичної сила» виборчий процес блокують. Якої – не сказано. У сюжеті фігурує рішення суду, але його зміст кореспондент Андрій Анастасов не уточнює, посилаючись суто на політичні заяви.

Згодом у випуску – друга поява «Опозиційного блоку». Після сюжету про проблему вирубки лісів ведуча підводить до заяви лідера партії Юрія Бойко, який звинувачує владу у покриванні незаконної вирубки. Також на «Інтері» пролунала вимога Олега Ляшка скасувати ПДВ на ліки, аби вони стали доступнішими. Аналогічний матеріал напередодні показав канал «Україна».

3 червня, неділя

Новини «Інтера» цього дня аналізуються замість п’ятниці, коли виходить підсумковий випуск тижня. Перший сюжет випуску – єдиний, який має ознаки замовлення. Сюжет Андрія Анастасова присвячено виборам в Одеській області і він просуває інтереси «Опозиційного блоку». Нардепові Вадиму Івченку від «Батьківщини» закидають спробу зриву голосування. Як це відбувалося, показують лайфом, причин поведінки Івченка у нього не питають. А от з політиків коментують спершу місцевий, а потім і народний депутат від «Опозиційного блоку», звинувачучи опонентів у спробі зірвати виборчий процес.

Також у випуску є матеріал із порушенням балансу. Ведуча цитує фрагмент виступу заступника міністра охорони здоров’я Олександра Лінчевського, що спричинив обурення. Але Лінчевський того ж дня вибачився за свої слова, та в ефірі лише навели фрагмент фраз, за твердженням МОЗ, вирваних із контексту.

Підсумок

Протягом тижня до сумнівних зараховані 60 повідомлень: 41 новина з ознаками замовлення та 19 паркетних матеріалів.

Одинадцять позитивних новини про Олега Ляшка та Радикальну партію: вісім на каналі «Україна» та чотири на «Інтері».

Десять новин в інтересах «Опозиційного блоку»: вісім на «Інтері» та дві на каналі «Україна».

Десять паркетних новин із Петром Порошенком: чотири на ICTV, по дві на «Інтері» та «Україні», по одній на 5-ому та СТБ.

Дев’ять «паркетних» новин із Володимиром Гройсманом: чотири на ICTV, три на «Україні», по одній на «Інтері» та «1+1».

Вісім новин в інтересах Ріната Ахметова: шість про діяльність благодійного фонду на каналі «Україна», та дві – з піаром компанії ДТЕК (по одній на «Україні» та ICTV).

Шість матеріалів на «Інтері» в інтересах Сергія Капліна.

Три матеріали в інтересах Юлії Світличної: два на «Інтері» та один на «Україні».

По одній згадці: Фонд Леоніда Кучми на ICTV; Ілля Кива та захист у «справі рюкзаків» на «1+1»; Валентин Наливайченко на «Інтері»; Арсеній Яценюк на «Україні»; «Каховка протеїн агро» ймовірно в інтересах Дмитра Фірташа на «Інтері».

Упереджено критичних матеріалів чотири, всі на «Інтері»: три з критикою премій «Нафтогазу» (двічі за участі Капліна, і один раз – Олега Ляшка), ще одна із критикою Вадима Рабиновича.

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Підготовка цього моніторингового звіту стала можливою завдяки підтримці американського народу, наданій через проект USAID «У-Медіа», що виконується міжнародною організацією «Інтерньюз». Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації.

comments powered by Disqus