У жалобі й у радості. Моніторинг новин 23–29 квітня

Скрін-шот Інтер

Після тижневої перерви «Опозиційний блок» повернувся на перше місце за кількістю піару в новинах, витіснивши звідти Володимира Гройсмана. Який, утім, досі випереджає Президента за кількістю «паркету». Інтереси бізнесу Ріната Ахметова тепер захищає не тільки його власний канал «Україна», а й ICTV. Тим часом єдиним телеканалом, який поширив результати соціологічного опитування групи «Рейтинг» із президентськими рейтингами Володимира Зеленського, став «1+1». Моніторинг дотримання стандартів інформаційної журналістики в новинах прайм-тайму «Інтера», «1+1», СТБ, ICTV, «України», «UA: Першого», «112 України» та 5-го каналу.

23 квітня, понеділок

ICTV зненацька вирішив розповісти, як дбає про працівників керівництво Авдіївського коксохіму. «За роки війни на заводі нікого не скоротили, зарплату платять регулярно, робітники отримують 57 тисяч гривень, фахівці 1215 тисяч», — каже кореспондентка Оксана Ткачова і продовжує: «Оскільки вся Авдіївка фактично живе за рахунок коксохіму, бо кожен п'ятий працює тут. Завод активно допомагає місту: забезпечує теплом, ремонтує дороги та відновлює соціальну сферу». З якої радості тут заговорили про соціальну відповідальність компанії «Метінвест», не зрозуміло. До того ж скидається на те, що в уявленні журналістів ICTV регулярна зарплата — це якась дивина.

На «Україні» Рінат Ахметов хвалений у постійній рубриці про благодійність, проте цим не обмежились: окремий матеріал присвятили компанії «Київенерго», що також належить холдингу СКМ. «С мусором и без света. Без горячей воды, электричества и заваленной мусором может остаться столица», — готує ведуча глядачів до співчуття компанії Ахметова. «Если Киевсовет не продлит аренду ТЭЦ-5 и ТЭЦ-6 10 % жителей Киева останется без электроэнергии, предупреждают в "Укрэнерго". Ведь если крупнейшие теплоэлектростанции остановятся, заменить их нечем». Згодом мета цього матеріалу стає цілком очевидною: «Сегодня две крупнейшие ТЭЦ страны обеспечивают теплом 50 % жителей Киева и 80 % горячей водой. Но без необходимых документов ТЭЦ останутся без газа и оборудование выйдет из строя. Чтобы не допустить чп регионального масштаба, городские власти подготовили документ, который продлит аренду для "Киевэнерго" обеих ТЭЦ и завода "Энергия" до 30 июня. Но 19 апреля Киевсовет так и не рассмотрел этот вопрос». Отже, матеріал є лише артпідготовкою перед засіданням столичної міськради.

На «Інтері» черговий сюжет із чорнопіарної серії, спрямованої на дискредитацію Вадима Рабиновича: блогер Василь Крутчак критикує народного депутата за багатство та розкішний спосіб життя. Слова Рабиновичу не дають, а також дають неточне посилання на Національне агентство із запобігання корупції: «Финотчетами нардепа уже заинтересовались в НАПК. Там заявили — декларация Рабиновича за 2015-й — липа». До речі, в матеріалів про Рабиновича, які дотепер були анонімними, з’явився автор — тепер їх підписують Андрієм Кравцем.

Далі Юрій Бойко критикує умови співпраці з Міжнародним валютним фондом, стверджуючи, що немовлята в Україні народжуються в боргах. Далі — блок із двох матеріалів про Сергія Капліна. В одному депутат-улюбленець «Інтера» критикує мера Полтави, в іншому — вболіває за пролетаріат: «Также, по словам нардепа, Минюст решил присвоить себе заслуги профсоюзов. В этом месяце, благодаря договорённостям между профсоюзами и собственниками, удалось добиться погашения долгов по зарплате. В частности, на предприятиях "Ривнеазот" и Северодонецком Азоте. Общая сумма выплат составила почти 40 миллионов гривен, за это профсоюзы боролись не один год, по словам народного депутата».

Новини СТБ сповістили про старт спецпроекту про зону відчуження до річниці аварії на Чорнобильській АЕС «Відлучені». На «112» та «1+1» вийшли матеріали про нові правила набору до перших класів. А міжнародні новини всіх каналів говорили про відставку прем’єра Вірменії на вимогу протестувальників.

24 квітня, вівторок

Головними новинами більшості каналів стала трагедія в Торонто, а також рішення Парламентської асамблеї Ради Європи визнати частину Донбасу тимчасово окупованою територією. Початок сесії ПАРЄ на «Інтері» коментує членкиня української делегації та сестра власника телеканалу Юлія Льовочкіна: «Юлия Лёвочкина, первый заместитель главы постоянной делегации Украины в ПАСЕ: Я хочу напомнить, что Верховная Рада в своё время приняла постановление о дерагации. То есть, мы приостановили обязанность выполнять декларацию по правам человека частично в отношении своего населения. Имеется в виду в отношении граждан Украины, которые проживают на неконтролируемых территориях».

На 5-му каналі рішення ПАРЄ коментує лише представник Блоку Петра Порошенка Олексій Гончаренко, на якого посилаються як на джерело новини. На СТБ — Володимир Ар’єв, також БПП.

На «Україні» та «Інтері» генеральний прокурор Юрій Луценко декларує плани реформ, анонсуючи свій візит до Брюсселя. На ICTV, «Україні» та «Інтері» порожній «паркет» Володимира Гройсмана — він говорить про потребу розвивати сферу IT. У матеріалах про створення помісної церкви в Україні на каналах «Україна» та ICTV використані лише коментарі Президента Порошенка. Також на «Україні» з’явилася заява Олега Ляшка з вимогою підвищити зарплати, щоби припинити трудову міграцію, та незмінний матеріал про доброчинність Ріната Ахметова.

На «1+1» вийшов сюжет Олександра Романюка про необхідність переділу аграрних дотацій на користь малих підприємств, у якому коментаторами є народні депутати від партії «Укроп» Олександр Дубінін та Олександр Шевченко.

На «Інтері» черговий чорний піар проти Вадима Рабиновича, білий піар Сергія Капліна (він вимагає підвищення соціальних стандартів), а також Вадим Новинський із «Опозиційного блоку», який вимагає інвестувати в екологію, наводячи приклади підприємств Ріната Ахметова в Маріуполі. Лідер «Опоблоку» Юрій Бойко вкотре вже вимагає звільнення Уляни Супрун, якій традиційно не дають змоги відповісти на звинувачення. ICTV рекламує в новинах свій політичний шоу-проект «Нові лідери».

Є й позитивні моменти: «Україна» розповіла про ініціативу громади ромів на Закарпатті, які в кооперації з місцевою владою побудували дорогу, ICTV — історію переселенки, яка змінює своє життя та міське середовище у Дружківці.

25 квітня, середа

Зазвичай протести військових пенсіонерів, які вимагають більших пенсій, ігнорують усі телеканали, крім «Інтера», де на цій темі піариться Сергій Каплін. Цього разу, втім, матеріали про ці протести з’явилися на «UA: Першому» та 5-му каналі, які розповіли про вимоги протестувальників та відповідь на них Міністра праці та соціальної політики Андрія Реви. На «1+1» лише коротко згадали про мітинг та обурення його організаторів політикою уряду.

Прем’єр-міністр Володимир Гройсман тим часом закликає сумлінно працювати вже не будівельників, а залізничників і дорожників. «Паркетні» повідомлення про засідання уряду з цими заявами вийшли на «Інтері» та ICTV:

Щойно розповівши про старанність глави уряду, ведуча ICTV підводить матеріал про «Опоблок» у такий спосіб: «Попри оптимістичні заяви нинішньої влади про зростання економіки, вдалі реформи і збільшення зарплат та пенсій, реальний стан справ в України — критичний. Так вважають в опозиційному уряді». Це приклад фіктивного балансу, адже новинарі повинні не лише давати обом сторонам хвалити себе чи критикувати опонентів, а й перевіряти їхні твердження.

«1+1» скористався засіданням уряду, щоб розпитати міністра інфраструктури Володимира Омеляна про пологи його дружини у Сполучених Штатах Америки. Позицію самого міністра також подають досить повно. У сюжеті наголошують на задекларованих мільйонах міністра, а також через коментар експерта та героїні сюжету, яка скористалася дорогими послугами посередників, аби її донька народилася громадянкою США, намагаються довести, що заяви Омеляна навряд чи відповідають дійсності.

ICTV, «112» та канал «Україна» також поширили заяви Петра Порошенка про те, як стрімко розвивається оборонний комплекс країни. Про це він говорив на відвідинах вогневих випробувань ракети «Вільха». Також суто декларативні заяви Юрія Луценка про покращення роботи Генпрокуратури поширила «Україна».

Далі гостем студії «Сьогодні» був народний депутат від «Опоблоку» Вадим Новинський, який критикував ідею автокефалії Української православної церкви. Олег Ляшко на «Україні» та «Інтері» вимагає відродження сільського господарства: «Дешевые кредиты и поддержка отечественного производителя. Такой рецепт возрождения украинского животноводства предлагают в Радикальной партии. Ее лидер Олег Ляшко сегодня побывал на одном из предприятий в Черкасской области».

Також на каналі «Україна» вийшовсюжет Олега Притикіна про екологічні ініціативи ахметовського бізнесу, про які схвально відгукуються народні депутати від «Опозиційного блоку» Ігор Шурма та Вадим Новинський: «Как предприятия группы "Метинвест" выполняют обязательства по экологической модернизации производства, видели наши корреспонденты».

Наприкінці випуску новин на «Інтері» Юрій Бойко знов критикує співпрацю з Міжнародним валютним фондом та відсутність результатів боротьби з корупцією: «Ведущая: Для того, чтобы украинский вопрос был на повестке дня, во время переговоров мировых лидеров, официальный Киев должен не только обращаться к международным партнерам с просьбой о помощи и поддержке, но и демонстрировать реальные результаты в борьбе с коррупцией. Об этом заявляют оппозиционеры. Отмечая при этом, что, в частности, в экономике — результатов пока не видно».

ICTV, «Україна», «112» хваляться лише власними досягненнями на конкурсі «Телетріумф». А СТБ вслід за ICTV рекламує проект «Нові лідери».

На ICTV вийшов розлогий сюжет про формулу «Роттердам». Матеріал підготовлений у партнерстві з «Радіо Свобода»; такої пояснювальної журналістики, здатної наблизити до аудиторії складні економічні теми, справді бракує в теленовинах:

26 квітня, четвер

День пам’яті жертв Чорнобильської трагедії — черговий привід для піару. Більшість каналів розповідали про вшанування в репортажах; ICTV, 5 канал та «112» дали окремими новинами заяви Петра Порошенка про терміни завершення будівництва саркофагу на ЧАЕС.

А от на каналі «Україна» заява Порошенка пролунала в загальному сюжеті про офіційні заходи, а окремою новиною розповіли про те, як покладав квіти, вимагаючи соціальних гарантій чорнобильцям, Олег Ляшко.

На «Інтері» виокремили участь в офіційних заходах Володимира Гройсмана, а серед усіх регіонів, де вочевидь синхронно проходили меморіальні заходи, чомусь говорили лише про Харків і голову тамтешньої облдержадміністрації Юлію Світличну, постійну героїню піар-матеріалів у «Подробностях». Далі пам’ять загиблих на ЧАЕС вшанували футболісти «Динамо» із президентом клубу Ігорем Суркісом. І також у випуску заява співголови «Опозиційного блоку» Юрія Бойка, який обіцяє добитися соцвиплат чорнобильцям.

Ще раз представники «Опоблоку» з’являються на «Інтері», критикуючи ідею автокефалії української церкви. Також Сергій Каплін вимагав підвищити зарплати залізничникам.

Ще один сумнівний матеріал у випуску «Інтера» висвітлює пікет столичного суду. Його учасники звинувачують суддю у сприянні рейдерам. Серед нібито захоплених підприємств фігурує «Каховка протеїн агро». У лютому на «Інтері» відстоювали інтереси однієї зі сторін конфлікту, що вочевидь стосується бізнесу Дмитра Фірташа. Цього разу вся інформація і критика надходить лише від однієї активістки.

На каналі «Україна» голова Харківської ОДА Юлія Світлична популяризує футбол, разом із головою Федерації Футболу Андрієм Павелком коментуючи появу Алеї кубків УЄФА в Харкові.

Про те, як прем’єр Гройсман побував у щойно добудованому корпусі «Охматдиту», повідомили на «Україні» та «Інтері». На ICTV та «Україна» знову хвалили Бориса Колесникова за те, що його фонд підтримує молодих архітекторів.

На телеканалі «1+1» повідомили про результати соціологічного опитування групи «Рейтинг», у якому серед кандидатів у Президенти є ведучий каналу Володимир Зеленський. Наголосили на тому, що «чинний глава держави не проходить в другий тур президентських виборів. Про це заявили в соціологічній групі “Рейтинг”». Інші канали цю соціологію ігнорували.

Також «1+1» тільки сьогодні похвалилися своїми досягненнями на премії «Телетріумф», хоча повний перелік був відомий уже напередодні. На ICTV — черговий сюжет про проект «Нові лідери».

Також ICTV несподівано відзвітував паркетною новиною про плани міського голови Дніпра: «Зовсім інші клопоти у влади Дніпра. Там планують змінювати місто завдяки інноваціям, новому електротранспорту і засобам безпеки». У новині — коментар мера Дніпра Бориса Філатова.

СТБ дали неоперативну інформацію про заяви Петра Порошенка на випробуванні ракети «Вільха». На каналі «Україна» стабільно славлять благодійність Ріната Ахметова.

27 квітня, п’ятниця

Усі новини облетіли репортажі про спробу повернення на робоче місце екс-керівника Державної служби надзвичайних ситуацій Сергія Бочковського. Більшість каналів висвітлили цю тему, дотримуючись балансу думок.

ICTV відзначив День Державної прикордонної служби «паркетом» Петра Порошенка, хоча далі дав повноцінний матеріал про роботу прикордонників.

На каналі «Україна» Олег Ляшко вимагав, щоби лікування онкохворих було безкоштовним. А Рінат Ахметов на своєму каналі, як і щодня, «допомагає вижити» мешканцям прифронтових територій на Донбасі. Натомість «112» підготував якісний сюжет про умови життя людей, які мешкають у прилеглих до Донецька селах.

Також на каналі «Україна» анонсували «спецрепортаж» «Слідами войовничого популізму», що обіцяє розібратися, «кто и зачем использует энергетическую тему как инструмент кулуарной борьбы и политического пиара». Подивимося.

28 квітня, субота

ICTV розповідає про руйнування Андріївського узвозу, а потім переносить своїх глядачів до міста Дубаї в Об’єднаних Арабських Еміратах, куди Борис Колесніков повіз тих самих молодих архітекторів, про яких ми з вами вже знаємо з піар-новин. Про підтримку архітекторів фондом Колеснікова говорили цього дня й на «Україні».

Також канал «Україна» піарить Олега Ляшка: «Экономический ликбез от Олега Ляшко. На одном из стихийных рынков Тернопольской области политик на примере бытовых товаров объяснил суть проекта закона “Покупай украинское, плати украинцам”». Інших коментарів, окрім Ляшкових, у матеріалі немає.

Далі у випуску — як фонд Ріната Ахметова допомагає боротися із сирітством.

Наскрізними новинами у випусках усіх каналів були повідомлення з передової, затримання вильоту українських туристів із Шарм-ель-Шейха, зустріч Ангели Меркель і Дональда Трампа.

На «Інтері» — цитата Порошенка з фейсбуку, яка не є новиною: «Екатерина Лысенко, ведущая: Партнеры Украины по НАТО могут твердо рассчитывать на поддержку ВСУ. Также как и мы рассчитываем на них. Об этом на своей странице в Facebook заявил президент Петр Порошенко. По его словам, подготовка Вооруженных сил Украины улучшается с каждым днем и военные постоянно работают над усовершенствованием техники, которая находится на вооружении у нашей армии».

Далі на «Інтері» — заява «Опозиційного блоку»: «“Оппозиционный блок” выступает за безотлагательное политическое урегулирование конфликта на Донбассе». Сергій Каплін невпинно наполягає на перерахунку пенсій військовим. Наступна новина — про ті самі відвідини ринку Олегом Ляшком та заяви про підтримку українського виробника, що й на каналі «Україна».

Уже вдруге за тиждень у новинах «Інтера» з’являється Ігор Суркіс. Цього разу президент «Динамо» коментує матч між ветеранами клубу та ветеранами війни на Донбасі.

29 квітня, неділя

Аналізуються тільки новини «Інтера» на заміну п’ятниці. Тут привітання Президента зі сторіччям Військово-морських сил України вийшли в «паркетному» форматі: «Сто лет ВМС. Военно-морской флот Украины празднует юбилей. С годовщиной моряков поздравил Президент Петр Порошенко. На своей странице в Facebook глава государства отметил важность морского флота в борьбе с большевизмом в прошлом веке. Накануне юбилея, Украинский институт памяти опубликовал видео, посвященное этой дате.

Напомню, 29 апреля 1918 года весь Черноморский флот Севастополя стал украинским. Тогда над большинством кораблей ВМС подняли сине-желтые стяги».

Підсумок

Протягом тижня виявлено 59 сумнівних матеріалів: 42 сюжети з ознаками замовності, 14 «паркетних» новин, три промосюжети власного проекту медіагрупи Віктора Пінчука «Нові лідери».

23 матеіали на «Інтері», 21 сюжет на каналі «Україна», дванадцять на IСTV, два на «1+1», один на СТБ. Новини «112», 5-го каналу та «UA: Першого» були чистими.

Найчастіше піарилися представники «Опозиційного блоку» із чотирнадцятьма матеріалами: сім на «Інтері», чотири на «Україні» та три на ICTV.

В інтересах Ріната Ахметова десять матеріалів загалом: дев’ять на каналі «Україна», ще один на ICTV.

«Паркетних» новин із Володимиром Гройсманом загалом шість: три на «Інтері», дві на ICTV та одна на каналі «Україна».

Із Петром Порошенком «паркетних» новин п’ять: три на ICTV, по одній на «Інтері» та «Україні».

П’ять матеріалів на «Інтері» з піаром Сергія Капліна.

П’ять разів піарили Олега Ляшка: чотири матеріали на «Україні», один на «Інтері».

Три паркетні новини із заявами генпрокурора Юрія Луценка: дві на каналі «Україна», одна на «Інтері».

Дві паркетні новини з Юлією Світличною: по одній на «Інтері» та «Україні».

По одному: ймовірно, в інтересах Дмитра Фірташа на «Інтері», із просуванням ініціатив партії «Укроп» на «1+1», із піаром планів Бориса Філатова на ICTV, «Динамо» та Ігоря Суркіса на «Інтері».

Упереджено критичних новин загалом п’ять: дві проти Вадима Рабиновича на «Інтері», по одній проти Уляни Супрун на «Інтері» та Петра Порошенка на «1+1».

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 21:00 за 23–27 квітня та о 19:00 28 квітня), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Підготовка цього моніторингового звіту стала можливою завдяки підтримці американського народу, наданій через проект USAID «У-Медіа», що виконується міжнародною організацією «Інтерньюз». Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації.

comments powered by Disqus