«Тут бачу, а тут — не бачу»: майстерність вибіркового репортажу. Моніторинг теленовин за 26 лютого — 4 березня 2018 року

Три з восьми телеканалів не озвучили жодного критичного питання, висвітлюючи, як пройшла прес-конференція Петра Порошенка. Частина каналів узагалі не зауважила надмірного застосування сили правоохоронцями під час розчистки наметового містечка під парламентом 3 березня. Ті, хто все ж звернув увагу на надмірні силові дії, майже не наголошували на скаргах від журналістів щодо атак на них із боку силовиків.

Головними темами тижня стали голосування за законопроект про антикорупційний суд, рішення арбітражу на користь «Нафтогазу» проти «Газпрому», кількаразові сутички під стінами Верховної Ради і врешті знесення наметового містечка.

Цього тижня про підготовку до виборів заявили партія «Укроп», Аграрна партія та Володимир Гройсман.

26 лютого, понеділок

Новинарі стежили за розвитком подій у Національному медуніверситеті (НМУ), засіданням погоджувальної ради Верховної Ради та відзначенням Дня спротиву окупації Криму.

Щодо конфлікту в НМУ: всі канали висвітлювали позиції всіх сторін. Тільки ICTV не встиг підготувати повноцінний сюжет, і анонсував його у випуску о 21-й. Але в короткому повідомленні також були враховані позиції всіх сторін.

Із погоджувальної ради парламенту на ICTV транслювали заяви Юлії Тимошенко про прагнення до миру: «Юлія Тимошенко, голова фракції "Батьківщина": Ми віримо, що мир в країні буде встановлений, якщо вище керівництво держави захоче не заробляти на крові і війні, а захоче реально мир встановити. Я відповідально говорю, що шлях до миру існує». Інформаційна цінність цієї заяви під сумнівом, але очевидно, що в такий спосіб Тимошенко критикує політичних опонентів.

 

Також у сюжеті Василь Саф’янюк дає її розлогий коментар із критикою RAB-тарифів. Лише стисло зазначивши, що невдоволений такою системою і прем’єр. Але цей канал подає цю тему все одно незбалансовано. Наприклад, на CТБ з цього питання дали встик заяви і Тимошенко, і Гройсмана.

На «112» вийшло невиправдане включення голови фракції «Народний фронт» Максима Бурбака. Така ситуація в новинах каналу не вперше. Очевидно, що ці включення не завжди є запланованими саме на час випуску новин, але глядачеві цього ніхто не пояснює. Виходить, що представник «Народного фронту» висловлює позицію своєї політсили на ключові питання сесійного тижня в новинах, а не поза ними, а глядачеві не пояснюють, чому саме ця політсила опинилася у привілейовному положенні. До слова, пізніше у випуску позиція «Народного фронту» дублюється ще раз — у парламентському репортажі.

ICTV та «Інтер» дали паркетні заяви прем’єра Володимира Гройсмана, який закликав парламент ухвалити законопроект про антикорупційний суд. Сама по собі така заява не є новиною.

Канал «Україна» стабільно піарить фонд Ріната Ахметова. Цього разу на допомозі дитині з Донбасу для проведення операції на серці.

На «1+1» сюжет Олександра Романюка незбалансовано та дещо упереджено зображує судовий спір, яким «Укрнафта» оскаржує видачу дозволів на видобуток газу на Полтавщині іншій компанії. Цю компанію ведуча одразу ж характеризує як «маловідому». Більшість висновків про те, що від такої угоди держава має збитки, кореспондент робить самостійно за кадром. Аргументи «Укрнафти» кореспондент закликає сприймати, а аргументи опонентів називає «формальними фразами».

До того ж не обійшлося без закидів до оточення Президента: «Кор.: Адвокати “Укрнафти” суддям нагадують і про розслідування журналістів “Радіо Свобода. Кажуть, в ньому йшлося, що до компанії “Аркона Газ-Енергія” можуть бути причетні люди із оточення президента і просять правоохоронців перевірити, чи не вплинуло це на підписання договору». Олександр Романюк також додав, що сама компанія цей зв’язок спростовує, але сумарно сюжет дає перевагу аргументам «Укрнафти».

На «Інтері» двічі засвітився Сергій Каплін. Спершу ратував за збільшення пенсій ветеранам МВС. А потім в упереджено критичному матеріалі, який учергове ігнорує позицію Вадима Рабіновича, називав його корупціонером. Найцікавіше, що в цьому повідомленні йдеться про розслідуванн НАБУ, але саме Бюро прокоментувати звинувачення політика не запросили. 

«Інтер» не висвітлював акцій до Дня спротиву окупації Криму, які проходили в Україні. Але згадали про цю дату, висвітлюючи правозахисну акцію в Брюсселі.

Цього тижня 5-й канал розпочав серію матеріалів про людей, які, повернувшись із війни, започаткували власний бізнес. На СТБ стартував спецпроект «Я блогер» про людей, які заробляють відеоконтентом.

27 лютого, вівторок

Під стінами Верховної Ради відбулися сутички. Усі канали передавали позицію протестувальників, поліції та нардепів, котрі як підтримують, так і засуджують такі дії активістів. Більшість каналів наголосили, що в «Русі нових сил» участь своїх активістів спростовували.

Але вимогам протестувальників приділили дуже мало уваги. Більшість репортерів так чи інакше згадує, що мітингарі вимагали зустрічі зі спікером Андрієм Парубієм. Хтось наголошує, що в цей час спікер вів засідання парламенту, на ICTV в коментарі активіст вказує, що на вихід до людей Парубієві дали 20 хвилин, в інших версіях лунала інформація про годину часу. Але чого саме хотіли люди від голови парламенту — ніхто чітко не каже, і не зрозуміло, чи намагалися це встановити репортери. Тому глядачеві важко оцінити, наскільки адекватними було співвідошення вимог до дій на знак протесту щодо їх невиконання.

Якась спроба прояснити, чого ж хотіли протестувальники, потрапила у випуск «UA: Першого»: «Микита Кошницький, мітингар: Парубію, який просто відмовляється спілкуватися з людьми, годину часу, щоб він вийшов до них. Вони вимагають від нього відповіді на багато запитань — про те, що відбувається в країні і що робить влада. Жодна людина — ані Парубій, ані його представник до людей не вийшли. Замість того почалась атака цих так званих “космонавтів”, які били по головах людей, ніби їм за це “причетається” якась окрема премія».

Також у парламентських репортажах можна помітити певні маніпуляції. На каналі «Україна» наголосили, що законопроект про антикорупційний суд просуває «Народний фронт», тим часом Олег Ляшко вимагав збільшити видатки на профтехосвіту — кожен піарився на своїй темі. На «Інтері» поширили маніпулятивну заяву нардепа від «Опозиційного блоку» Олександра Вілкула зі звинуваченням на адресу очільниці МОЗ: «Александр Вилкул, народный депутат, “Оппозиционный блок”: Результати діяльності та загальний вектор виконувач обов'язки глави МОЗ Супрун видно вже зараз. В країну повертаються епідемії, про які не було чутно десятки років, катастрофічна нестача вакцин, в лікарнях не вистачає лікарів, медикаментів, матеріально-технічне забезпечення на нулі. Тому ми вимагаємо відставки Супрун».

На ICTV повідомили про передачу до НАБУ висновків перевірки декларації народного депутата від «Народного фронту» Дениса Дзензерського. Ця новина супроводжується такою оцінкою від ведучої: «Поки одні працюють на перемогу держави, інші її підточують». Про передачу висновків НАЗК повідомило 26 лютого. Того ж дня НАЗК також повідомляли про зауваження до Сергія Мельничука, але це ICTV чомусь не зацікавило. За добу в редакції не звернулися по коментарі до самого Дзензерського, принаймні про такі спроби в повідомленні не йдеться.

На каналі «Україна» з Борисом Колесніковим у студії обговорювали «політичні теми дня», без зрозумілого приводу, чому саме цей політик опинився в центрі уваги редакції. Також на каналі — стабільні похвали на адресу фонду Ріната Ахметова.

На «1+1» та «Інтері» оголосили, що прем’єр Володимир Гройсман іде на вибори. Він це пов’язує з бажанням ефективнішої роботи парламенту для впровадження реформ. Тому виглядає це як політична реклама.

На «Інтері» Сергій Каплін та представники «Опозиційного блоку» знову вимагали перерахунку виплат пенсіонерам МВС, які також мітингували під Радою.

Далі нардеп від БПП Сергій Рудик обстоював інтереси українського хімпрому: «Наталья Белышева, ведущая: Тем временем, ряд народных депутатов, требуют от Кабмина уже на завтрашнем заседании заблокировать импорт минеральных удобрений из России. По словам нардепа Сергея Рудыка, Украина теряет миллиарды гривен из-за того, что закупает продукцию у страны-агрессора. Тем самым, фактически блокируя работу украинских предприятий».

Крім його коментаря жодних інших позицій та пояснень у матеріалі немає. Можна здогадатися, що це не просто так. Співвласником «Інтера» є Дмитро Фірташ, і раніше в інтересах його бізнесу з аналогічними тезами на «Інтері» виходили матеріали про необхідність заборонити ввезення добрив із Росії. Тож це схоже на спекуляції патріотизмом у конкретних бізнес-інтересах. Тим більше йдеться про зміни на ринку конкретної продукції, що входить у коло бізнес-інтересів Фірташа.

СТБ наприкінці свого випуску анонасували своє нове тревел-шоу «Світами за скарбами».

28 лютого, середа

Президент дав прес-конференцію. Жодного критичного запитання з неї не показали ICTV, «Україна» та «Інтер», зосередившись на тому, що Порошенко невдоволений темпами реформ і станом добробута в країні, першочерговими задачами називає безпекові: введення миротворців і повернення заручників тощо.

Решта каналів із критичних тем найбільше говорили про відпочинок Порошенка на Мальдівах. На 5-му згадали про це питання, але не озвучили відповідей на нього по суті.

Але саме на 5-му чи не єдині з топових каналів згадали про акцію протесту біля Мистецького арсеналу перед прес-конференцією. «112», 5-й канали та «1+1» показали запитання журналістки «Детектора медіа», яке викликало жваве обговорення в соцмережах. Щоправда, на «1+1» саме питання не показали, лише відповідь на нього.

Про прес-конференцію Президента переважно говорили у перших повідомленнях випусків новин. Але СТБ та «1+1» ці сюжети показали лише сьомими: після наслідків негоди, прориву тепломережі в Харкові, резонансних і не надто кримінальних новин.

Сюжет Ольги Кошеленко на «1+1» був найбільш емоційним. «Звилиста черга при мінус десяти на вході Мистецького арсеналу. Сьогодні тут презентують мистецтво словесного маневрування… прес-конференція уже давно перестала бути просто відповідями на запитання. Це справжнє політичне шоу, це мистецтво на рівні гри нервів та м’язів», — каже журналістка на початку сюжету. Під час прес-конференції Порошенко виокремив «1+1», натякаючи, що саме вони критикують його найбільше. І ніби у відповідь журналістка завершує сюжет такою реплікою: «Чи вдоволений президент своїм медіаактивом 5-м каналом і як розуміє різницю між “мочінням” та критикою, Порошенко свою думку не пояснив». І не дивно, адже його про це не питали.

Найбільше здивував «UA: Перший», який із усієї прес-конференції виділив лише одну новину про очікуване звільнення двох заручників. Репортажу з самої прес-конференції у вечірніх новинах суспільного не було. До речі, в контексті звільнення заручників жоден із каналів не згадував про роль Віктора Медведчука в цьому процесі. Власне з критичного запитання щодо нього Порошенко і перейшов на інформацію про очікуване звільнення ще двох українців.

Лише позитивні ініціативи глави уряду передавали в матеріалах із засідання Кабміну на ICTV, «Україні», «Інтері» та СТБ: він просить місцеву владу розчищати дороги, обіцяє захищати бізнес та знижувати ціни на газ. Ці матеріали віднесено до паркетних, оскільки вони мають лише однобоку подачу, вигідну топ-чиновнику.

А на «1+1» знову нагадали, що Гройсман збирається на вибори: «Ведуча: Гройсман, за кулуарною інформацією, може очолити список спільної політсили Петра Порошенка і Арсенія Яценюка». Сам Гройсман каже, що йтиме чесно, відкрито, з однодумцями й боротиметься за цінності. Його підтримує спікер Андрій Парубій: «Нам необхідно працювати, а не займатися політичними інтригами, намаганням стикатися між собою лобами і запускати інтриги про дочасні вибори». Обидва політики спростовують можливість проведення дочасних парламентських виборів.

На «Україні» гостем студії був Сергій Тарута, який просував своє як лідера партії «Основа» бачення щодо вирішення безпекових проблем України та співпраці з МВФ. Двічі за випуск піарили фонд Ріната Ахметова. «Анна Панова, ведущая: Фонд Рината Ахметова — самая известная благотворительная организация в стране. О его работе знает 58 % украинцев. Это данные исследования “Благотворительности и волонтерство — 2017”». Хто й коли його провів — не вказано, як і про те, які ще є популярні благодійні організації в Україні (якщо з метою їх виявлення проводилося дослідження). Далі стандартний сюжет про допомогу Фонду дітям Донбасу.

На «1+1» у зовсім однобокій подачі повідомили про програш «Укрнафти» у суді — на продовження теми понеділка. «Ведуча: Дешевий газ в Україні є, але тільки для своїх. “Укрнафта” програла апеляцію фірмі, яку пов’язують із членом Вищої ради правосуддя». Коментує судове рішення як несправедливе тільки представник «Укрнафти».

На «Інтері» знову Сергій Каплін критикував Вадима Рабіновича без надання слова критикованій стороні. Сергій Рудик знову вимагав втрутитися у ситуацію на ринку добрив, що, ймовірно, відповідає інтересам бізнесу Фірташа.

Також «Інтер» абсолютно невинну пораду з Фейсбуку Уляни Супрун обернув проти неї. Порада не жертвувати собою заради моди й не підкочувати брюки в сильні морози перетворилася на заголовок «Супрун против джинсов». А ведуча супроводжує це таким текстом, додумуючи те, чого не було: «Супрун призвала забыть все модные предпочтения до весны и одеваться по погоде. А ещё — не носить металлические украшения. Но, пока чиновник даёт советы как одеваться во время холодов, ответов на другие вопросы, например, о закупках дефицитных вакцин, или проведении прозрачных тендеров, до сих пор нет».

Ще одна новина з ознаками замовності на «Інтері» — в інтересах Аграрної партії. Привід вагомий — згоріло авто активіста партії у Хмельницькому. Попри те, що поліція ще не може вказати причини займання, в новині це називають саме підпалом, а версії зводяться суто до політичної розправи: «Виталий Скоцик, лидер Аграрной партии: Ми стали справжньою альтернативою тим олігархічним проектам, які наповнюють Верховну Раду. Ми вимагаємо об'єктивного розслідування даного інцинденту, покарати винних і не тільки тих, хто виконавці, а й замовників. Аграрна партія буде відстоювати своїх членів, інтереси нашої партії в усіх регіонах нашої великої держави. Ми боремося, боролися, а зараз будемо боротися ще жорстокіше».

На ICTV використали новинний ефір, щоб анонсувати власне нове шоу «Особливості національної роботи».

1 березня, четвер

У парламенті проголосували в першому читанні за законопроект про Антикорупційний суд. Про те, що це одна із вимог МВФ, згадали тільки на «1+1», «UA: Першому», 5-му та СТБ.

Крім репортажів із парламенту про ухвалення законопроекту окремою новиною заклик Петра Порошенка якнайшвидше підготувати проект до другого читання транслювали «112» та «Інтер». При цьому знову опускаючи, що такий поспіх — це не зовсім воля Президента, а радше тиск міжнародних партнерів, від яких країна фінансово залежна.

На каналі «Україна» цю тему окремо обговорювали у студії з Вадимом Новинським, чия особлива експертність у цьому питанні перед 449 іншими колегами-депутатами не є зрозумілою.

Одним із найбільш змістовних був репортаж Катерини Лисенко на «Інтері». Оскільки з початку року тут стали піарити РПЛ, яку раніше критикували, то тепер тут вільно може бути представлена думка практично всіх фракцій. До того ж у цьому матеріалі, попри критику від опозиції до процедури скороченого розгляду, принаймні пояснили, чому спікер її запропонував: «Кор.: Пока депутаты доезжают по заснеженным дорогам — спикер как может тянет время. Первым делом — вопросы информационной политики. А когда видит, что в зале люди есть — главный законопроект предлагают рассматривать по сокращенной процедуре.

Андрей Парубий: Ми втратимо голоси за годину розгляду. Не робіть дурниць. Нам треба суд!»

Ще одна гучна перемога — рішення Стокгольмського арбітражу на користь «Нафтогазу» у справі щодо невиконання зобов’язань «Газпромом». Канал «Україна» в цій темі робить героєм Арсенія Яценюка. За кадром авторка Анна Карпова наголошує, що судова справа була розпочата під час прем’єрстав Яценюка, який тепер ще й впав у неласку до слідчих органів РФ (за свою принципову позицію, слід думати).

«Інтер», який тривалий час критикував керівництво «Нафтогазу», в цій новині взагалі майже не дає коментарів топ-менежменту, хоча Андрій Коболєв із заступником давали прес-конференцію. Тільки «1+1» та «Інтер» згадали також про «ложку дьогтю» в цій темі — а саме про штраф «Нафтогазу» від ДФС через недотримання норм при розмитненні газу.

На каналі «Україна» — традиційний сюжет про те, як Рінат Ахметов «допомагає вижити» мешканцям Донбасу. Далі в ефірі повідомлення про нову систему нарахування оплати за електроенергію, яка є не так поясненням для споживачів, як суто поширенням заяви компанії ДТЕК. А також про підтримку молодих інженерів на конкурсі «Авіатор», організованому фондом Бориса Колеснікова.

«Інтер» знову піарив Сергія Капліна: «Ведущая: Законопроект о внесении изменений в Уголовный кодекс подал лидер социалистов Сергей Каплин. Он убежден, что нардепы с двойным гражданством угрожают нацбезопасности Украины и предлагает приравнять двойное гражданство к государственной измене». Він знову критикував за набито подвійне громадянство Вадима Рабіновича, без будь-яких відовідей самого Рабіновича.

Далі в ефірі паркетна заява Володимира Гройсмана, який закликає силовиків не тиснути на бізнес.

Оскаржання вироку Юрію Крисіну, якому закидають причетність до вбивства журналіста В’ячеслава Веремія і якого раптом виявили пацієнтом дитячої лікарні, відстежували тільки 5-й, «Інтер» та «UA: Перший». «UA: Перший» також єдиний дав новину про заочний арешт Петра Димінського, якого підозрюють у скоєнні смертельного ДТП.

2 березня, п’ятниця

У новинах продовжила звучати тема газу, оскільки «Газпром» відреагував на рішення арбітражу припиненням поставок до України. Серед головних новин — звільнення полонених у Росії українських прикордонників. Також стежили за прес-конференцією Віктора Януковича в Росії.

Виступ Януковича ICTV подавав у стислих тезах. «112», «1+1» та «Україна» — із критичними фактами у бекґраунді та критичними коментарями українських політиків чи правоохоронців. СТБ та «UA: Перший» вирішили не приділяти уваги Януковичу, й це виглядає як принципова позиція редакцій, а не замовчування.

У студії каналу «Україна» газові питання обговорювали з Олегом Ляшком: «Ляшко: Оця історія з перекриттям вентилю показує, що уряд, влада замість того, щоб обманювати людей, що ми не купуємось десь за кордоном газ, повинні максимально сприяти інвесторам для видобутку власного газу, щоб ми не залежали ні від російського газу, ні від будь-якого імпортного газу». Також тільки з ним, без озвучення позиції інших політсил, обговорювали кандидатуру на посаду глави НБУ.

Далі в ефірі каналу мешканці Водяного на Донеччині дякували Рінату Ахметову за продукти. Також в ефірі представник компанії Ахметова ДТЕК звинувачував НКРЕ в гальмуванні реформи енергоринку, коментар очільника НКРЕ в сюжеті був. Але закадрові оцінки від репортера схиляли до позиції енергокомпанії.

На «1+1» сюжетом анонсували новий сезон гумористичних шоу «Ігри приколів» та «Ліга сміху».

Новини «Інтера» цього дня не аналізувалися, оскільки у прайм-таймі цього дня виходить підсумковий випуск.

3 березня, субота

Найбільш резонансні події стосувалися сутичок під парламентом. Правоохоронці стверджували, що проводили слідчі дії, а по факту це завершилося знесенням наметового містцечка.

ICTV, «112» зауважили агресивність дій правоохоронців, зокрема на «112» коментували активістка та журналіст Сергій Нужненко застосування щодо нього сльозогінного газу силовиками.

На каналі «Україна» взагалі про це не йдеться, лише зазначають, що з обох сторін є постраждалі. Наголошують, що «законными действия полиции в палаточном городке назвал и генпрокурор»; що мешканцями містечка є прихильники Саакашвілі, а дії правоохоронців спрямовані, зокрема, на пошук тих, хто штурмував Жовтневий палац. Наступний матеріал іде під плашкою «Уборка в центре Киева» — це включення з-під парламенту, де комунальники прибирають наметове містечко.

Подібні акценти на «Інтері» в сюжеті Юлії Жешко. Тут зовсім немає скарг на надмірне застосування сили. Зацитували підтримку Луценком дій силовиків: «Кор: Поддержал действия МВД и генеральный прокурор Украины. Юрий Луценко отметил, что кроме гранат, правоохранители изъяли с десяток единиц оружия. Он уверен — акцию нельзя назвать мирной. Цитирую: “Лагерь, где за деньги Курченко разрабатывают планы захвата парламента, откуда регулярно начинаются атаки, в том числе — с применением оружия — на работников МВД — должны быть прекращены. То есть мирным протестам — да. Проплаченному экстремизму — нет”».

Леся Головата на 5-му, не ігноруючи позиції правоохоронців, які називають побитих активістів правопорушниками, також поспілкувалася з постраждалим чоловіком, який потрапив у лікарню й показав відео, як розвивалися події під час його побиття.

Також оцінки різних сторін сутичок дала Мар’яна Бухан на «1+1», промоніторила й заяви міністра внутрішніх справ у соцмережах. Збалансовано подавали події на «UA: Першому» і єдині на той момент дали коментар із офісу Уповноважної з прав людини щодо фіксації численних порушень у діях правоохоронців. Також на «UA: Першому» єдині зацитували заяву Руху нових сил, які переконують, що їхніх прихильників у наметовому містечку вже немає.

Ні ICTV, ні 5-й, ні «1+1», ні «UA: Перший» про скарги колег-журналістів на дії правоохоронців не сказали. Жоден із каналів не згадував про заяву ІМІ з вимогою розслідувати атаки на журналістів силовиками під час сутичок під Радою. Одним реченням про трьох постраждалих журналістів сказали на «Інтері», також, як уже описано, про атаку на нього на «112» розповів кореспондент «Радіо Свобода» Сергій Нужненко.

У новинах відстежували ситуацію з постачанням газу до України. Звітували про зекономлені кошти, збільшення поставок із Європи та стабілізацію ситуації, переважно з коментарями Порошенка.

На «1+1» у сюжеті Дмитра Святненка партія «Укроп» відзвітувала, як готується до виборів. На «Інтері» переконували про «чітке третє місце» на виборах Аграрної партії. Авторкою сюжету вказано Анастасію Крилату, але матеріалів такої авторки знайти на сайті «Подробностей» не вдалося.

На каналі «Україна» розповідали, як фонд Ахметова допомагає родині вихователів, котрі опікуються дітьми-сиротами.

Усі пропустили заяву НАЗК щодо скерування до суду справи народного депутата від Радикальної партії Сергія Мельничука, який, за оцінкою нацагенції, порушив антикорупційне законодавство, суміщаючи керівну посаду в компанії з депутатством.

4 березня, неділя

Цього дня аналізується тільки випуск на «Інтері» як компенсація за пропущений через підсумкові новини випуск у п’ятницю. Розпочали програму з протесту мешканців на Дніпропетровщині, яких лякає перспектива будівництва поруч підприємства для переробки небезпечних відходів. У сюжеті Олени Мендалюк переважає позиція мешканців. Коментар співінвесторки є, але він не стосується найбільш претензійних питань: сумнівів щодо екологічної безпеки та дотримання норм будівництва.

Далі сюжет Юлії Жешко про з’їзд пенсіонерів, де головним героєм і виборювачем додаткових виплат виступає Сергій Каплін.

Після репортажу про обстановку в зоні бойових дій на Донбасі — сюжет Оксани Григор’євої про те, як фонд «Відродження» Володимира Мунтяна допомагає «нікому не потрібним і всіма забутим» мешканцям сірої зони: «Кор: Людям в зоне АТО фонд помогает еще с первых дней начала войны на Донбассе, говорит Владимир Мунтян».

 

У центрі випуску повідомили про факельну ходу «праворадикалів», яку редакція називає «антипольською» через плакат «Львів — місто не для поляків». Жодних коментарів повідомлення не містить, не вказано, які саме організації були ініціаторами ходи, як ставилися до самого заходу люди навколо та поліція, і, зокрема, чи були ті, хто з осудом оцінив такі дії.

До випуску не увійшли такі резонансні теми, як акція під будинком Юрія Крисіна, фігуранта справи про вбивство журналіста В’ячеслава Веремія, загибель працівника «Арселор Міттал» у Криворму Розі під завалами промислового приміщення та нові подробиці розслідування виграшу в лотерею, який задекларував нардеп і лідер Радикальної партії Олег Ляшко.

ВИСНОВКИ

Протягом тижня виявлено 53 сумнівних матеріали: 42 з них із ознаками замовності, вісім паркетних новин, три промосюжети про власні проекти телеканалів.

Майже порівну на каналі «Україна» — 19 та «Інтері» — 18 матеріалів, по шість на «1+1» та ICTV, по два на «112» та СТБ. Чистими були новини на 5-му та «UA: Першому».

Дев’ять матеріалів в інтересах Ріната Ахметова на каналі «Україна»: сім репортажів про благодійність та два матеріали в інтересах енергокомпанії ДТЕК.

Дев’ять повідомлень в інтересах Володимира Гройсмана: три на «Інтері», по два на «1+1» та ICTV, по одному на «Україні» та СТБ. У тому числі три повідомлення, що не були паркетним офіціозом, а мали ознаки політичної замовності: дві таких на «1+1» та одна на «Інтері».

Шість разів засвітився Сергій Каплін на «Інтері».

П’ять новини — в інтересах Петра Порошенка: дві на «Інтері», та по одній на «112», ICTV та «Україні».

Чотири матеріали обстоювали інтереси представників «Опозиційного блоку»: три повідомлення на каналі «Україна» та одне на «Інтері».

Двічі просувалися інтереси «Народного фронту»: по одному виходу на «112» та «Україні».

Двічі просували інтереси Олега Ляшка на каналі «Україна».

Двічі — Сергій Рудик, імовірно, сприяючи бізнес-інтереси Дмитра Фірташа — також на «Інтері».

В інтересах Аграрної партії — два сюжети на «Інтері».

Два матеріали в інтересах «Укрнафти» вийшли на «1+1».

Два матеріали можна розціинити як такі, що просувають інтреси МВС: по одному на «Інтері» та каналі «Україна» за незбалансоване висвітлення подій 3 березня.

По одному матеріалу просували інтереси: Юлії Тимошенко на ICTV; фонду «Відродження» і Володимира Мунтяна на «Інтері»; Cергія Тарути на каналі «Україна».

Упереджено критичних матеріалів загаломчотири: три на «Інтері» — два критикували Вадима Рабіновича, а один — Уляну Супрун; та одни на ICTV з критикою народного депутата Дениса Дзензерського.

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки підтримці американського народу, наданій через проект USAID «У-Медіа», що виконується міжнародною організацією «Інтерньюз». Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та «Інтерньюз».

comments powered by Disqus