Скандали, інтриги, Антикорупційний суд. Моніторинг новин 4–10 червня 2018 року

Скрін-шот СТБ

Головною темою тижня були пристрасті довкола законопроекту про Антикорупційний суд. А от на його фоні призначення аудиторів НАБУ лишилося майже непоміченим, хоча раніше ця тема викликала бурхливі суперечки.

Пожежа під Чорнобилем показала, що журналісти переважно інертні в пошуку достовірних джерел про обстановку в зоні надзвичайних ситуацій. На каналі «Україна» та «1+1» забули про стандарти, показуючи обличчя неповнолітніх, що стали жертвами злочинів та надзвичайних подій. А СТБ, навпаки, випустив спецпроект про безпеку дітей у місті на час літніх канікул. ICTV ж подумав про майбутнє школярів, розповідаючи про непопулярні професії в однойменному циклі сюжетів про машиністів, висотників та інші робітничі спеціальності.

4 червня, понеділок

На початку пленарного тижня в парламенті обіцяють розглянути законопроект про Антикорупційний суд. Лише з позиції коаліції про цю перспективу повідомляють на «Україні», «1+1» та СТБ. Решта каналів подавали коментарі й від опозиції.

Усі канали повідомили про вирок Московського суду українському журналісту Романові Сущенку. Більшість каналів саме з цієї новини почали випуски, інформуючи також про реакцію українського МЗС та Президента.

В СБУ повідомили про результати проходження тесту на поліграфі Надією Савченко. На 5-му каналі про оцінки СБУ повідомляють як про факти: «Ведучий Віталій Гайдукевич: Надія Савченко готувала заколот і збройне захоплення влади. Свої плани обговорювала з Володимиром Рубаном та ватажками російських бойовиків: Олександром Захарченком та Олександром Тимофєєвим. СБУ повідомила, що все це підтвердила експертиза на поліграфі». «112» та «Україна» більш-менш вказали на позицію захисту Савченко. На «112» послалися на коментар її сестри Віри: «… переконує, що жодного питання від адвокатів під час допиту на поліграфі не прозвучало». Але про те, що це означає, не пояснюють. На «Україні» лише одним реченням у кінці зазначають: «Ведуча: Все обвинения она отвергает».

Найбільш відповідально до теми підійшли на «UA: Першому», витримавши зразковий баланс. По-перше, позиції обвинувачення й захисту викладаються в першій частині повідомлення паралельно, а не спершу обвинувачення, й лише в самому кінці, до якого глядач може й не додивитися, — реакція захисників. По-друге, журналісти попросили експерта-поліграфолога прокоментувати, наскільки взагалі можна оцінювати дії чи наміри людини за тестом на поліграфі. Це дає глядачеві максимальні можливості зробити самостійні висновки.

Скандал довкола висловлювань заступника міністра охорони здоров’я Олександра Лінчевського продовжили обговорювати в новинах. На брифінг перед журналістами вийшов сам Лінчевський,  пояснив контекст і вибачився за різкість. На «Інтері» на посадовця навішують ярлик «скандального чиновника», переважають негативні оцінки на його адресу, відсутній контекст сказаних слів. Особисті плюси та мінуси, нюанси політики довкола МОЗу та всі коментарі Лінчевського детально пояснили в сюжеті Ірини Погореної на СТБ.

На каналі «Україна» Олег Ляшко під цим приводом вимагав звільнення Уляни Супрун. Його заяву подали однобоко, без альтернативних оцінок та думок.

На «Інтері» в ролі мисткині та благодійниці з’явилася екс-заступниця голови Адміністрації Президента Віктора Януковича Ірина Акімова. Сюжет розповідає про її ініціативу мирного врегулювання конфліктів через мистецтво. Ні відвідувачів виставки, яку вона представляла, ні експертів, які могли би сказати про цінність такого мистецтва, в сюжеті немає.

Під плашкою «Судові маніпуляції» на «Інтері» вийшов черговий сюжет про конфлікт довкола підприємства «Каховка протеїн агро», пов’язаного з бізнес-інтересами Дмитра Фірташа. «Кор. Андрей Кравец:  Который месяц завод стоит, проходная блокирована рейдерами. Глаз положила фирма-банкрот с миллионными долгами, которая хочет оттяпать живое предприятие. Люди говорят, им просто не за что кормить свои семьи», — все хороше в сюжеті пов’язане із захистом «Каховка протеїн агро», а все погане — із діями їхніх опонентів. Ця тема вже перетворюється на серіал для «Інтера», оскільки присутня в ефірі з березня, а події не розвиваються.

На СТБ стартував спецпроект «Увага! Діти!», присвячений безпеці школярів на канікулах. Також на СТБ та ICTV з початку тижня почали розповідати історії людей із топ-сотні проекту «Нові лідери». Як відомо, медійна частина проекту є ініціативою групи StarlightMedia.

На каналі «Україна» стабільно і шаблонно хвалять благодійність Ріната Ахметова.

5 червня, вівторок

Найрезонансніша новина стосується пожежі в Чорнобильській зоні. Найгірше з достовірністю впоралися на ICTV: «Ведуча: У соцмережах пишуть, що палає найрадіаційніший так званий рудий ліс». Друге за популярністю посилання в новинах — на свідків пожежі без зазначення,звідкиці свідчення отримані (вочевидь із тих же соцмереж). Логічно, коли повідомлення свідків ілюструються відзнятими фото чи відео, такі кадри були в багатьох каналів. Найбільш переконливими та конструктивними в цій ситуації виявилися на «1+1», провівши разом із фахівцями вимірювання радіаційного фону в Києві, аби зняти питання про небезпеку.

«Паркетні» заяви Володимира Гройсмана про сприятливий інвестиційний клімат в Україні вийшли на ICTV та каналі «Україна». По-перше, це лише декларації без конкретних фактів, по-друге, інвестиційну привабливість країни оцінює тільки прем’єр, що порушує баланс. На «Інтері» Гройсман додатково коментує пожежу в Чорнобильській зоні, хоча в його заявах ідеться про вже озвучені профільними підрозділами факти. Тож для аудиторії це не дає нічого, крім додаткової появи дбайливого прем’єра в кадрі.

Юрій Луценко відзвітував про боротьбу з корупцією міжнародним партнерам, похвалившись великими досягненнями. Про це в «паркетному» форматі повідомили на каналі «Україна». А Петро Порошенко закликав не вірити російським ЗМІ в розмові з іспанськими журналістами, але розповісти про це вирішили на каналі «Україна». Хоча для українського глядача тут немає новини. «Інтер» із цього ж інтерв’ю взяв також уже відому інформацію про позицію Президента щодо Антикорупційного суду та спецоперації з «убивством» Аркадія Бабченка.

Ахметов на каналі «Україна» був присутній не тільки у традиційному матеріалі про доброчинність. У сюжеті Юлії Дронник про комбінат Ілліча в Маріуполі, що входить до холдингу Ахметова «Метінвест», розповідали як про роботу мрії: «Ведущая: Хочешь развиваться в профессии — все в твоих руках. Это один из принципов кадровой политики на металлургических заводах Мариуполя. Качество работы, знания и, конечно, желание расти. Как добиваются успехов заводчане — расскажет Юлия Дроник». Далі йдеться тільки про ММК ім. Ілліча, авторка виокремлює лише позитивні сторони, надаючи їм власних емоційних оцінок. Замовчується і шкідливість виробництва, і небезпека аварій. Наприклад, на початку червня відбулася аварійна зупинка конвертера, а минулого року на території заводу підрядні працівники загинули від руйнування перекриття.

На каналі «Україна» Борис Колесников розказував, про те, як його благодійний фонд організовує професійні конкурси серед студентів та відправляє переможців на профільні виставки та заходи за кордон.

Неоперативно канал «Україна» включився в тему скандалу з Олександром Лінчевським. Хоча посадовець напередодні спілкувався зі ЗМІ, журналісти «Сегодня» пізно прокинулися й наступного дня коментарі, які чиновник давав напередодні, не змогли отримати: «Кор.: В Минздраве заявление Счетной палаты пока не комментируют. На просьбу Сегодня об интервью ответили — замминистра Линчевский занят, на совещании».

На «Інтері» Сергій Каплін заявляє про свою підтримку страйкарів із «Криворіжсталі». Робітникам слова не давали, тож їхні проблеми стали лише фоном для самохвальства політика: «Сергей Каплин, лидер Социалистической партии Украины: Я хочу обратиться к жителям города Кривой Рог. Это наша с вами совместная борьба, наша с вами общая задача сделать так, чтобы каждого криворожанина уважали и знали».

6 червня, середа

У парламенті продовжили говорити про скандал довкола висловлювань Лінчевського. А в новинах стало з’являтися означення «пленки Линчевского». Так на «Інтері» називають аудіозапис засідання, де пролунали скандальні фрази. Цілий блок новин на каналі присвятили критиці заступника міністра. «Скандальное заявление Линчевского о раковых больных может вполне стать для него роковым. Счетная палата, как и обещала, обнародовала сегодня аудиозапись своего заседания. На ней отчетливо слышны ремарки замминистра. И эти несколько фраз напрочь опровергают все его неуклюжие оправдания: дескать, не виноват я, ничего крамольного не говорил и все перекрутили», — починає ведуча. У сюжеті зібрали коментарі лише народних депутатів, які критикують Лінчевського, оцінок нейтральних чи виправдувальних взагалі немає. І лише наприкінці сюжету Ольги Теребінської, повністю присвяченого оцінкам однієї фрази, нарешті перейшли до насправді найгарячішої теми засідання Кабміну: «Кор.: Также Владимир Гройсман подписал представление об увольнении министра финансов Александра Данилюка».

Заяви Порошенка із закликами найшвидше ухвалити закон про Антикорупційний суд поширили на «Україні» та «Інтері». Це паркетні новини, які не містять значущої інформації. А от про призначення нової очільниці НКРЕКП Оксани Кривенко сказали також лише в новинах «України» та «Інтера».

На «Україні» неетично висвітлювали самогубство дев’ятикласника. На весь екран — фото хлопця, показали двері з номером квартири та фасад будинку, при цьому кореспондентка Зоряна Степаненко повідомляє: «Семью Егора, она живет здесь, ни о чем не спрашиваем, сегодня они хоронят сына. Но соседи судачат — дело в школе». Про те, як учився загиблий, розказують сусіди так, наче про його успішність звітували на зустрічах ОСББ.

На «1+1» — дивний матеріал про знищені плакати Соцпартії в Херсоні. Ні політичних заяв, ні суспільно важливої інформації, ні коментарів поліції чи експертів, які би могли сказати, чи є це порушенням політичних свобод.

І жодного дня без звіту про добрі справи Ріната Ахметова на його ж каналі «Україна».

7 червня, четвер

Парламент проголосував за законопроект про Антикорупційний суд. «Знову наполегливість заходу і міжнародних кредиторів просувають країну до демократії. Це їхня заслуга, що в Україні таки з'явився антикорупційний суд», — каже на ICTV ведуча Олена Фроляк, порушуючи стандарт відокремлення фактів від коментарів.

На «112» ведуча Юлія Галушка чомусь каже, що законопроект підтримали 317 народних депутатів, хоча далі в сюжеті (й насправді) повідомляється, що за закон віддали 315 голосів.

На «1+1» після блоку новин про те, як ухвалювався законопроект, як на нього відреагували у Венеціанській комісії, окремо слова вітання від спікера парламенту Андрія Парубія. Це повідомлення не має інформаційної цінності, навіть не є дайджестом висловлювань українських топ-посадовців, тому розцінюється як «паркет».

Ще одна важлива новина з парламенту — звільнення міністра фінансів Олександра Данилюка. Більшість каналів подавали це стисло, даючи слово й міністру, і його опонентам — переважно прем’єру Володимиру Гройсману. Незбалансовано, без коментарів Данилюка про звільнення повідомили на ICTV.

Про обрання аудитора НАБУ повідомили тільки на 5-му, «1+1» та «Інтері». Хоча тема була доволі дискусійною, але на тлі історії Антикорупційного суду та кадрових скандалів пройшла непомітно.

На ICTV низкою емоційних фраз ведуча Олена Фроляк підводить до сюжету про компанію Acciona: «енергетичний гігант», «перше таке потужне капіталовкладення», «яскравий вихід на ринок». Ідеться про те, що європейська енергокомпанія інвестуватиме в українську Димарівську сонячну електростанцію. Автор Олексій Савицький продовжує хвилю захоплення: тричі називає компанію лідером європейського ринку й переконує, що Україні неймовірно пощастило з інвестором. Коментують цю подію представник компанії та його бізнес-партнери, зокрема мільйонер Василь Хмельницький, якого медіа іменують то «бізнесменом і політиком», то «олігархом» на енергетичному ринку. Коментарів від незалежних експертів та зваженої інформації про те, на що конкретно будуть спрямовані інвестиції, немає. Тож виникає підозра, що мотивом для появи сюжету стали бізнес-інтереси пана Хмельницького.

Про те, який молодець Борис Колесников, що підтримує молодих талановитих студентів морської справи, розповідали на каналі ICTV та «Україні».

На «Україні» обслуговували інтереси Олега Ляшка, подаючи окремою новиною одні питання від політика, в яких немає ніякої новини: «Олег Ляшко, народный депутат глава фракции Радикальной партии: Як ви збираєтесь зупиняти масову трудову міграцію? Коли ви піднімете мільйонам українців зарплати? Коли ви перерахуєте мільйонам українців, зокрема колишнім колгоспникам, пенсії? коли ви наведете лад на митниці, щоб не було контрабанди? Що ви можете сказати для молоді, 56 % якої хоче виїхати за кордон? Тому що з цією політикою, яку проводе влада, вони не бачать майбутнього. Що ви можете сказати для онкохворих 1,5 млн українців? Що ви можете сказати багатодітним сім'ям і молодим хлопцям і дівчатам, які бояться народжувати дітей, бо їм немає де жити, де заробляти і за що купити пачку памперсів?».

Як і щодня, розповідали про допомогу жителям Донбасу від Ріната Ахметова.

На «Інтері» сюжет Олександра Васильченка переконував, що «Нафтогаз» позбавляє людей тепла своєю нібито свавільною політикою. Ось як ведуча налаштовує глядачів: «Екатерина Лысенко, ведущая: Нафтогаз оставляет украинцев без отопления. Из-за агрессивной политики монополиста в стране на грани банкротства оказались теплокоммунэнерго. Эксперты энергетического сектора утверждают — Нафтогаз использует схемы, через которые поставляет котельным топливо по завышенным тарифам». Із коментарів експертів у сюжеті тільки критичні, скаржиться на «Нафтогаз» і представниця «Харківгазу», що контролюється Дмитром Фірташем. Самому «Нафтогазу» слова не дали. А тим часом у березні в компанії заявляли про борги підприємств збуту газу, які належать Фірташу — співвласнику каналу «Інтер».

На «1+1» вийшов дещо суперечливий ексклюзив. «Вона зникла і знайшлася після вчорашнього ефіру ТСН. 16-річна Вікторія, про яку ми розповідали вам напередодні, повернулася додому», — повідомляє ведуча. У сюжеті показують неповнолітню дівчину, яка «ховається за маму і майже весь час мовчить». Є підстави припускати, що дівчина стала жертвою насильства, але інтерв’ю з нею записують, якщо вірити словам журналістки, навіть до того, як дівчину оглянули медики. З одного боку, чудово, що журналісти допомогли знайти її, з іншого боку, не варто показувати її обличчя, ще й у досить розгубленому стані, на всю країну.

8 червня, п’ятниця

У парламенті сварилися через заяви нардепа Мураєва, на світовій арені увага прикута до саміту «Великої сімки».

Найяскравішою подією в парламенті стала бійка, яку спричинили слованародного депутата Євгенія Мураєва про Олега Сенцова в ефірі каналу «112»: «С точки зрения того, что человек готовил поджоги и взрывы – для части населения он является террористом, для националистической части он, наверное, является героем. Время расставит все на свои места».Не висвітлювали цей скандал на ICTV. Репортажі з парламенту вийшли на «112» і 5-му. На «Україні» з парламенту стандартний набір промовців: Ляшко, представник «Народного фронту» Андрій Тетерук та від БПП Ірина Геращенко, і то в контексті запитань до прем’єра. На «1+1», «UA: Першому» та СТБ повідомлення спиралося на заяву ГПУ про відкриття кримінального провадження.

На каналі «Україна» показали сюжет про благодійну акцію в Москві на підтримку дітей українських політв’язнів, яку провели російські актори, музиканти, письменники й журналісти.

Також у випуску сюжет про екофорум у Любляні, де серед іншого згадали про нещодавно рекламовану нову мережу електрозарядок для авто STRUM від ДТЕК. А в інтересах власника компанії Ріната Ахметова на каналі був сюжет про благодійну допомогу сиротам.

Ще один сумнівний матеріал у випуску — анонс «спецрепортажу», який називається «Слідами бродячого реформатора» і через коротку нарізку цитат із півгодинного матеріалу містить тільки ті, в яких негативно відгукуються про Михеїла Саакашвілі.

На СТБ дали сюжет про заклики ігнорувати Чемпіонат світу з футболу, що відбуватиметься в Росії.

9 червня, субота

На першому плані міжнародні новини: про тези саміту Великої Сімки й телефонну розмову Порошенка й Путіна щодо звільнення політв’язнів.

На «112» навіщось повідомили наприкінці випуску, як португальські футболісти вчили російську мову, тимчасом як в Україні та світі дискутують про бойкот Чемпіонату світу, який триває в Росії.

Перший сюжет на «Україні» про доволі актуальне земельне питання для учасників бойових дій завершується по суті прихованою рекламою Олега Ляшка, який обіцяє дбати про інтереси людей: «Кор: Депутаты районного совета написали несколько открытых писем. В том числе в парламент. С просьбой разобраться в проблеме. Помочь согласился лидер Радикальной партии Олег Ляшко.

Олег Ляшко, лидер Радикальной партии: Ми зареєстрували законопроект і добиваємося його прийняття. По-перше, посилення відповідальності за рейдерство. По-друге, коли селяни оформляють акти про оренду землі, обов’язкове відео посвідчення цих договорів оренди. Щоб не виходило так, що людина вранці проснулась, і виявляється, земля не її».

Далі Олег Ляшко вже у студії, з ним обговорюють усе підряд із найважливішого за тиждень: лідер Радикальної партії критикує вимоги МВФ, які нібито шкодять національним інтересам України, знову згадує у викривленому контексті скандальні слова заступника міністра охорони здоров’я Олександра Лінчевського, але тут ведуча його дещо коригує, хоча це й не впливає на загальне враження від політичної харизми Ляшка.

Постійна рубрика каналу «Україна» — про добрі справи Ахметова, якому, як під копірку, дякують знедолені жителі Донбасу в кожному такому сюжеті. Цього разу йшлося про допомогу сиротам.

І ще один приклад показового благородства — підтримка молодих фахівців морської справи фондом Бориса Колесникова. Це третій аналогічний матеріал за тиждень.

На «Інтері» Сергій Каплін заявляв про наміри брати участь у виборах, що має ознаки політичної реклами, ще й наповненої популізмом: «Екатерина Лысенко, ведущая: Новая стратегия, новый план, новое будущее. Социал-демократы, социалисты и профсоюзы будут вместе бороться за права обычных людей — студентов, рабочих и пенсионеров. Поэтому собираются вместе идти на президентские и парламентские выборы. Об этом сообщил нардеп и лидер Соцпартии Сергей Каплин после заседания политсовета левых сил, в котором приняли участие делегаты со всех областей Украины. По словам нардепа, в первую очередь, нужно повысить социальные стандарты и прекратить войну на Донбассе».

Далі без жодного новинного приводу — про рядову зустріч народного депутата від БПП Сергія Рудика із молоддю. І через кілька повідомлень випуску розповіли, як дбає про село Аграрна партія: йдеться про проведення фестивалю «Відродження села» на Чернігівщині. Журналістка Марина Григорян наголошує:«Организаторы мероприятия говорят, в этот раз удалось привлечь молодежь. Именно это особенно приятно инициатору торжества, депутату областной рады — аграрию Валерию Колоше. По его словам, возрождение культуры села по силам только подрастающему поколению». Валерій Колоша про свої мрії і прагнення розповідає на тлі банера Аграрної партії, членом якої він є. А далі в сюжеті з’являється й лідер політсили Віталій Скоцик, який просто тішиться: «Виталий Скоцик: Подивіться в очі людей, наскільки вони ожили, вони важко працюють».

10 червня, неділя

Тут огляд новин лише «Інтера» замість п’ятниці. Розпочався випуск із новин про результати саміту G7, зокрема в позиції щодо Росії, далі про деталі вибуху в нічному клубі в Сумах та ситуацію на передовій.

Далі в сюжеті про проблеми з гарячою водою в Києві раптом хвалять народного депутата від БПП Сергія Рудика: «Кор. Марина Григорян: Мужчина рассказывает, когда увидел, как страдают люди, начал просить о помощи чиновников. Откликнулся лишь народный депутат Сергей Рудык. Он лично приехал проверить, в каком состоянии пансионат. Вопрос обеспечения горячей водой санатория депутат пообещал поднять на госуровне».

Наступний сюжет більше схожий на звіт харківських чиновників про заплановані та виконані ремонти в Ізюмі. У сюжеті Андрія Кравця акценти лише на позитивних аспектах: Ізюм першим почав приймати переселенців зі Слов’янська, тут почали ремонтувати районну лікарню, ремонтують дороги та відремонтували міст. «Кор.: В Изюме сейчас много молодёжи, обживаются и переселенцы, люди просят построить детям бассейн». Виглядає все райдужно та оптимістично, але жодного мешканця Ізюма не запитали, чи відповідають декларації посадовцям реальності.

Також у випуску було кілька сюжетів про регіональні соціальні проблеми, оптимістичний сюжет про юного винахідника із Дніпра, який винайшов систему допомоги незрячим людям. Наприкінці — міжнародні новини. А про що говорили на інших каналах цього дня, можна ознайомитися в моніторингу підсумкових новин.

Підсумки

Протягом тижня в новинах було 39 сумнівних матеріалів: тридцять повідомлень із ознаками замовності та дев'ять паркетних новин. Найбільше таких на каналі «Україна» — двадцять, на «Інтері» — чотирнадцять, три на ICTV, по одній на 5-му та «1+1». Чистими були новини «112», «UA: Першого» та СТБ.

Сім сюжетів на каналі «Україна» в інтересах Ріната Ахметова: шість про благодійний фонд та один щодо холдингу «Метінвест».

Три паркетні новини з Володимиром Гройсманом: по одній на ICTV, «Україні» та «Інтері».

Чотири матеріали в інтересах Олега Ляшка на каналі «Україна».

Про меценатство Бориса Колеснікова з «Опозиційного блоку» звітували чотири рази: тричі на каналі «Україна», один — на ICTV.

Чотири паркетні новини із Петром Порошенком: по дві на «Україні» та «Інтері».

Три сюжети в бізнес-інтересах Дмитра Фірташа вийшли на «Інтері».

Тричі ставав трибуною для Сергій Капліна ефір на «Інтері».

Двічі звітували про діяльність народного депутата Сергія Рудика у вигідному для нього ключі на «Інтері».

По одному матеріалу в інтересах Аграрної партії на «Інтері», Василь Хмельницький та його бізнес-партнери на ICTV, Ірини Акімової на «Інтері», Сергія Тарути на «Україні», паркет Андрія Парубія на «1+1».

Упереджено критичних повідомлень шість: три на «Інтері» — два проти Олександра Лінчевського та один проти «Нафтогазу», два на «Україні» — проти Михеїла Саакашвілі та Уляни Супрун та один на 5-му зі звинуваченням Надії Савченко в тероризмі ще до суду.

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Підготовка цього моніторингового звіту стала можливою завдяки підтримці американського народу, наданій через проект USAID «У-Медіа», що виконується міжнародною організацією «Інтерньюз». Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації.

comments powered by Disqus