Руді відьми й тисяча троянд від Ляшка. Моніторинг теленовин за 5–11 березня 2018 року

Скріншот каналу «Інтер»

У передсвятковому тижні відчувалася особлива зацікавленість журналістів «нетиповими» жінками. У різні дні говорили про те, як жінки опановують раніше заборонені для них професії: рятувальниць, водолазниць і навіть капітана. Але не обійшлося й без затертих стереотипів. Від фраз про «прекрасну стать» і «свято весни» — до розповідей, що від колору волосся залежить схильність до різного типу мислення.

На жаль, досі політики продовжують паразитувати на святкових датах. На «Інтері» жінок іще за кілька днів до 8 березня почав вітати «Опоблок», на «Україні» та «Інтері» джентельменські жести перед камерами демонстрував Олег Ляшко. Серед показових привітань не обійшлося без Порошенка.

Найбільше іміджу Президента догодив 5 канал, замовчавши ДТП за участі авто з його кортежу. Також 5-й єдиний повністю проігнорував заяви Володимира Рубана на спростування його причетності до підготовки терактів, у чому ще до суду переконував, зокрема, й Порошенко.

5 березня, понеділок

У новинах відстежували порушення перемир’я з бойовиками на Донбасі, продовжували стежити за ситуацією з поставками газу.

Резонанс викликала новина про затримання сина заступника міністра освіти за підозрою в розбійному нападі. Всебічно подали ситуацію на «1+1». Олександр Романюк отримав коментар адвоката, який виклав версію захисту. ICTV тільки проанонсував сюжет, що вийшов у «Надзвичайних новинах». «Інтер» дав версію прокуратури і коментар із МОН щодо оцінки ситуації. Решта каналів ситуації не висвітлювали.

Про з’їзд суддів та акцію протесту перед його початком від активістів, які закликали до якіснішого відбору кандидатів у судді, повідомили на 5-му каналі та «1+1». На 5-му посилалися тільки на коментарі активістів. На «1+1» якісніше висвітлювали тему, даючи коментарі суддів, зокрема і щодо конкретних претензій до них.

На каналі «Україна» використали давно озвучені дані ООН щодо гуманітарної кризи в зоні бойових дій на Донбасі, щоб особливо підкреслити важливість допомоги від фонду Ахметова, який називають: «Ведущая: …единственная гуманитарная миссия, которая в зоне конфликта системно выдает нуждающимся наборы выживания. Помощь Ахметова спасла более миллиона человеческих жизней». Враховуючи неоперативність даних, очевидно, що приводом було суто піар фонду. Далі сюжет про одну з таких акцій допомоги. І ще раз ім’я Ахметова згадується в контексті спортивної підтримки Маріуполя: «Ведущая: Команда "Шахтёр" по решению президента клуба Рената Ахметова сменила регистрацию с донецкой на мариупольскую. Теперь прифронтовой город получит дополнительные деньги в бюджет».

Також у новинах «України» Борис Колесніков як лідер «опозиційного уряду» закликав підтримувати авіаційну галузь у країні, що є суто політичною заявою, а не новиною. І в новинах поширили заяву Радикальної партії, в якій хваляться, що завдяки їхній роботі було внесено зміни у Кримінальний кодекс, що дозволяє легше притягати до відповідальності адміністраторів так званих груп смерті.

На «Інтері» двічі критикували керівництво «Нафтогазу». Спершу заяви Юрія Бойка: «Кор.: Юрий Бойко утверждает: два года руководство "Нафтогаза" обманывало всю страну». Далі народний депутат Сергій Каплін долучається до критики, заявляючи, що перемога у Стокгольмському арбітражі — перемога народу, а керівництво «Нафтогазу» не заслуговує на пропоновані політиками нагороди.

На «Інтері» вчергове критикували Вадима Рабіновича — переважно заявами Сергія Капліна, та висмикуванням виключно негативних фактів із різних досліждень. Наприклад, виставляючи його чи не найбільшим прогульником парламенту, замовчують, що він є одним із семи депутатів-прогульників січня за даними руху «Чесно». Називаючи його найбільшим політиком-брехуном, за даними VoxCheck, замовчуючи, що за рівнем маніпулятивних та неправдивих заяв із ним можуть позмагатися опоблоківці Юрій Бойко та Олександр Вілкул.

На «1+1» дев’ять хвилин ефіру присвятили майже детективній історії із сімейного життя голови Васильківської райради Наталі Баласинович, якій закидають побиття консьєржки у під’їзді її свекрухи. Факт самого побиття — по суті, єдине, що становить суспільний інтерес, — описує лише сама потерпіла. Медиків чи поліцію, які мали би дати безсторонню оцінку, чомусь не опитано. Натомість більша частина матеріалу присвячена розбору поведінки голови райради із членами родини. Сама жінка спершу повідомила, що розповість свою сумну сімейну історію, але потім відмовилася говорити з журналістами про те, що не стосується її професійної діяльності.

Були в новинах і справді важливі й цікаві теми. Про першу групу курсанток-рятувальниць розповіли на 5-му та «UA: Першому». На СТБ стартував тижневий спецпроект «Вразливі», присвячений аргументам за і проти вакцинації, а на «1+1» — «Без обмежень» про спортсменів-паралімпійців.

6 березня, вівторок

У центрі уваги — ДТП з кортежем Порошенка. На ICTV дали два джерела інформації: поліція та Адміністрація Президента. На «112» винуватість самого пішохіда подали як факт, не уточнивши джерело цього судження. На «Україні», «1+1» та СТБ вийшли сюжети з коментарями медиків, поліції. На «1+1» — навіть із коментарями збитого чоловіка. Найбільш беземоційні матеріали вийшли на «Інтері» та «UA: Першому». Промовчали про цей інцидент тільки на 5-му каналі, що належить Порошенку (принаймні у праймових новинах). Хоча на сайті каналу про це писали.

Про вирок у справі «дніпропетровських терористів» повідомили ICTV, «1+1», «Інтер» та СТБ. Але всю інформацію й навіть посилання на позицію самих засуджених подавали тільки зі слів прокуратури, тобто обвинувачення.

На «Україні» вийшов офіціоз Петра Порошенка, де акцентовано його персональну роль у запроваджені 4G: «Ведущая: Пётр Порошенко передал операторам мобильной связи лицензии на частоты в диапазоне 2600 Мегагерц». Віктор Галасюк від імені Радикальної партії боровся за енергетичну незалежність — суто політична заява, а не новина. Стабільно піарили фонд Ахметова на допомозі дітям із патологією серця. І ще один меценат — Борис Колесніков — підтримував молодих архітекторів.

На «Інтері» Юрій Бойко вимагав негайного запровадження миротворчої місіії на Донбасі, Сергій Каплін — захистити дітей Другої світової війни. Сергій Рудик єдиний з усіх народних депутатів коментував вимоги обмежити ввезення російських добрив — і знову ця тема не має ніяких експертних коментарів, і очевидно просувається в інтересах бізнесу Дмитра Фірташа.

Також на «Інтері» Наталія Королевська почала вітати жінок Донбасу із 8 березня. А в сюжеті Оксани Григор’євої йшлося про те, як Аграрна партія захищає фермерів від рейдерів.

На «Україні» та «Інтері» голова Харківської ОДА Юлія Світлична обіцяла зробити Харківську філармонію найкращою філармонією країни й запевняла в підтримці цієї ініціативи Президентом та урядом.

І до позитиву. В наближенні 8 березня на каналах зросла увага до нетипових для жінок професій. Цього дня «Україна» та «1+1» розповіли про першу українську жінку-водолазку.

7 березня, середа

Петро Порошенко на ICTV критикував RAB-тарифи: «Інна Шевченко, ведуча: На можливе запровадження RAB-тарифів слідом за прем'єр-міністром, спікером відреагував і президент Петро Порошенко». Позиції екпертів або інших політиків не було. На «Україні» Президент запевняв, що уряд і парламент роблять усе можливе, щоби країна була енергонезалежною, а на «Інтері» вітав жінок-військових із 8 березня.

Про саме свято для жінок-військових в адекватній подачі йшлося на «Україні» та «UA: Першому». А на 5-му Міжнародний жіночий день називають «днем весни», що нівелює посил про боротьбу жінок за рівні права.

На «Інтері» Сергій Каплін вимагав перевірити політиків на подвійне громадянство, тут знову згадується Рабінович виключно в негативному контексті. «Опоблок» вимагав зміни виборчого законодавства — такі тези Олександр Вілкул озвучував на зустрічі з керівником місії Європарламенту Петом Коксом. Інші озвучені на зустрічі позиції не висвітлювалися. А також на «Інтері» одразу після повідомлення про привітання Порошенком жінок-військових — новина про привітання жінок із 8 березня від лідера «Опоблоку» Юрія Бойка.

Також на «Інтері» розбиралися «Хто вбиває заводи азотних добрив?». У сюжеті Олександра Васильченка представник компані DF Group Дмитра Фірташа, вочевидь, за всіх неназваних «вітчизняних виробників» переконує, що імпорт добрив шкодить українській економіці й не дає розвиватися українським підприємствам.

На каналі «Україна» розповідали про допомогу фонду Ахметова, де, як і в кожному сюжеті, люди дякували Рінату Леонідовичу.

На СТБ вийшов сюжет про книгу Ольги Фреймут «Кажан Жан». Вочевидь, це піар-хід телеведучої Нового каналу і дружини гендиректора цього ж каналу, який разом із СТБ входить у групу StarLight media.

«UA: Перший» та СТБ, які є офіційними партнерами «Євробачення», синхронно розповіли, як готується до конкурсу учасник від України Melovin.

8 березня, четвер

Як пройшов Міжнародний жіночий день в Україні та світі — природно найбільш обговорювана в новинах тема. Також говорили про обстріл ресторану з гранатомета в Києві, про розслідування отруєння колишнього полковника ГРУ Росії Сергія Скрипаля, та паралімпійські ігри в Кореї.

Усі канали висвітлювали жіночий марш у Києві. Але не всі повідомили про побиття активісток. «112» вказав на це з посиланням на слова самих активісток, зазначивши, що поліція цю інформацію перевіряє. На 5-му каналі зазначили: «Кор.: Наприкінці мітингу хлопці в спортивних куртках таки побили кількох активісток». На каналі «Україна», навпаки, сказали: «Кор.: Обошлось без столкновений». Це не відповідало дійсності.

Про напад на активісток в Ужгороді повідомили всі топові канали, крім ICTV. Хоча ICTV  багато уваги у випуску присвятив темі боротьби жінок за свої права. Він та СТБ окремі сюжети присвятили дослідженню проблем гендерної нерівності та перспективам їх вирішення.

У більшості репортажів із маршу за рівність прав для жінок учасниці озвучували статистику про жертв домашнього насильства. Найбільш приголомшливою цифрою була 600 загиблих жінок. Згодом ця цифра збурила неабияку дискусію. У репортажах ця цифра не обґрунтовувалася, її походження не пояснювали ні активістки, ні журналісти. А на «112» навіть дали в ефір некоректний коментар, де учасниця маршу наплутала з цифрами: ніби від домашнього насильства загинуло 1200 жінок, а в АТО — 600 людей. На інфографіці, на яку вона посилається, йшлося про 600 загиблих жінок та 191 смерть у зоні бойових дій. Пізніше цю цифру детально пояснили експерти. Очевидно, коли герої сюжетів оперують цифрами, які можна перевіти, не варто ретранслювати їхні помилки.

Журналісти шукали цікаві теми до свята. На ICTV та «Україні» говорили про жінок на фронті та в науці. На «1+1» розповідали історії жінок, які проявляють ініціативу у стосунках, що колись вважалося неприпустимим. Але навіть із благими намірами не завжди вдавалося коректно висвітлювати тему. Наприклад, на 5-му каналі марш за рівні права для жінок назвали маршем «представниць прекрасної статі». Фемінізм закликає не вживати таких висловів, бо вони ділять суспільство на «прекрасну» й «непрекрасну» статі, ущільнюючи стереотипи.

Наталя Набокова на каналі «Україна» у сюжеті, що мав би, навпаки, спростовувати стереотипи, тільки підкреслює, що жінок ділять на розумних або красивих. Наприклад, науковиць називають білявкою, чи брюнетокою, чи рудою. І психотерапевтка в сюжеті каже, що від кольору волосся залежать когнітивні особливості: білявки емоційні, брюнетки раціональні, а руді — «Мария Тищенко, психотерапевт: А рыжая — она посередине. Рыжая — значит ведьма».

«Інтер» та канал «Україна» розповідали, як Олег Ляшко дарував троянди на вокзалі, вітаючи зі святом. На «Інтері» двічі на цій темі піарилися представники «Опозиційного блоку»: дарували квіти багатодітним матерям на Сумщині та обіцяли посприяти у вирішенні їхніх проблем; а Юрій Бойко захищав 8 березня від «скасування».

На «1+1» Алла Пасс розповіла про святковий конкурс у «Буковелі» з жінками на шиї в чоловіків. Буквально. А на завершення: «Кор.: За свої зусилля переможці, крім грамот та медалей, отримали подарунок: вікенд на “Буковелі”, а усі їхні суперники — один день безкоштовного катання».

На «Інтері» також розповідади, як фонд «Відродження» Володимира Мунтяна допомагає подарунками дитячому онкоцентру. Очевидно замовний матеріал.

9 березня, п’ятниця

Топ-тема — затримання Володимира Рубана з арсеналом зброї під час перетину лінії розмежування на сході України.

Майже всі канали коректно подавали його позицію. Найбільш влучно це зробили на «112». Про те, що затриманий відкидає звинувачення, повідомили в підводці, а не аж у середині матеріалу: «Євген Міхін, ведучий: Два місяці під вартою — такий запобіжний захід обрав Шевченківський райсуд Києва для Володимира Рубана, керівника Центру звільнення заручників “Офіцерський корпус”. Його на передодні затримали на лінії розмежування з цілим арсеналом зброї. У суді Рубан пояснив: “Просто був водієм і про вміст авто не знав”. Натомість, слідство вважає, що Рубан готував теракт у столиці». Але переважна більшість каналі версію СБУ в новинах подавали як факт.

На 5-му в сюжеті Людмили Павленко є коментар Рубана: «Володимир Рубан, підозрюваний: Операція, яка проходила вчора, була спланована офіцером із позивним Кедр. Я мав перевезти один товар на ту сторону і звідти забрати меблі, що я і зробив». Але замовчується, що він називає ці події спланованою провокацією проти нього. Весь сюжет базується суто на аргументах СБУ.

Найбільш збалсовано версії Рубана та СБУ зі вказанням на слабкі місця слідства та обґрунтовані сумніви озвучила кореспондентка «Вікон» Олена Лунькова на СТБ.

Але наступний матеріал — суто паркетний офіціоз зустрічі Порошенка із головю СБУ Василем Грицаком, де вчергове доповідається про «знешкодження терориста». Багато уваги заявам Порошенка приділили також на ICTV.

Cюжети-довідки про особу Рубана підготували СТБ та «1+1», вони також наголошують на ймовірному зв’язку Рубана з Віктором Медведчуком. Згадували про Медведчука і в репортажі на 5-му.

Також цього дня вручали Шевченківські премії. Суто Петра Порошенка в цьому процесі показали на ICTV, де він ще й похвалився здобутками: «Петро Порошенко, Президент України: Протягом цих десятиліть позитивні незворотні зміни мають відбутися. Водночас як Глава держави мушу дбати і дбаю про те, аби наші законодавчі ініціативи залишали широкий простір для реалізації прав тих громадян України, чиєю рідною мовою, чи мовою спілкування є кримсько-татарська, російська та інші мови». І лише після цього улесливого офіціозу перейшли до короткого повідомлення про самих нагороджених.

На каналі «Україна» традиційно розповідали, як Рінат Ахметов рятує мешканців Донбасу, а ті йому дякують.

На «Інтері» вечірній ефір присвячено підсумковим новинам, тому в цьому огляді їх не проаналізовано.

10 березня, субота

Переважають надзвичайні новини та міжнародні події. З українських тем найрезонансніше — визнання прагнення України до членства в НАТО через надання статусу «країни-аспіранта».

Якісний детальний сюжет про значення цієї декларації вийшов на «112». Коректно подавали інформацію на «Інтері», 5-му та ICTV. «1+1» зосередився на критиці медіа та політиків, які поспішили подати реліз НАТО як перемогу. В офіційному повідомленні йдеться: «На даний момент чотири країни-партнера задекларували своє прагнення (aspirations) до членства в НАТО: Боснія і Герцеговина, Грузія, колишня югославська республіка Македонія, а також Україна» (переклад «Європейської правди»). У сюжеті «ТСН» намагалися пояснити казус перекладу й доводили, що визнання прагнення (aspiration) до вступу в НАТО і визнання України країною — аспірантом НАТО — це різні речі. Цей матеріал тільки заплутує ще більше, замість пояснити, що ж насправді відбулося, відсіяти домисли й розібратися з фактами. Головний його посил — сумнівни й теза: «Ще рано радіти».

В офіційному повідомленні йдеться: «На даний момент чотири країни-партнера задекларували своє прагнення (aspirations) до членства в НАТО: Боснія і Герцеговина, Грузія, колишня югославська республіка Македонія, а також Україна» (переклад «Європейської правди»).

Не було цієї новини в новинах на «UA: Першому». На каналі «Україна» тему подали лише з коментарем Петра Порошенка.

На каналі «Україна» у студії був Олег Ляшко, який спростовував звинувачення його помічника у хабарництві та пропагував законопроект «Купуй українське…» як панацею для української економіки. Хоча відомо, що експерти-економісти мають до нього низку зауважень.

На «1+1» «розганяли зраду» про угоду з General Electric щодо закупівлі локомотивів. Сюжет фокусується суто негативних моментів, і, очевидно, не ставить за мету зважити сильні та слабкі сторони. Тож баланс порушено. Також у сюжеті з критикою фігурує Анатолій Кінах. Авторами сюжету вказані Марія Петренко та Дмитро Святненко. Ім’я Марії Петренко на сайті каналу не вдалося знайти, на відміну від імен інших журналістів. На це ми вже звертали увагу в контексті іншого сюжету «ТСН» із ознаками замовності.

На «Україні» піарили Ріната Ахметова на допомозі у проведенні операцій дітям із патологією серця.

І до цікавих тем. На 5-му продовжили руйнувати стереотипи щодо жінок, розповівши про єдину в Україні жінку — капітана першого рангу.

 

11 березня, неділя

Аналізується тільки випуск на «Інтері» на заміну тому, що вийшов у п’ятницю. Переважно у програмі — міжнародні новини. Розпочали випуск із резонансного ДТП на Дніпропетровщині, що призвело до загибелі чотирьох людей.

У центральній частині випуску — критичний матеріал про власника «Миринівського хлібопродукту» Юрія Косюка, екс-радника Президента. Йдеться про дорогу вечірку за участі бізнесмена. Не вказано ні джерело відео, ні автора матеріалу, немає жодних коментарів, а сам текст насичений фразами, що налаштовують критично щодо бізнесмена: «За кадром: Под слова “душу й тіло ми положим за нашу свободу” откупоривают бутылки ценою 1200 евро за штуку. Зал — ликует».

Інших матеріалів із ознаками замовності у випуску не виявлено.

У випуску не повідомили про події в зоні бойових дій: один військовий загинув і двох поранено. Також оминули увагою акцію протесту проти дій МВС під час ліквідації наметового містечка під Верховною Радою.

ВИСНОВКИ

Протягом тижня виявлено 44 сумнівних матеріали: 35 новин із ознаками замовності, вісім паркетних новин, один промосюжет в інтересах медіагрупи.

Найбільше на «Інтері» — дев'ятнадцять матеріалів, трохи менше на каналі «Україна» — сімнадцять, по дві на «1+1», 5-му каналі, СТБ та ICTV. Чистими були новини «112» та «UA: Першого».

У дев’яти новинах просували інтереси «Опозиційного блоку»: сім повідомлень на «Інтері» та два на «Україні».

В інтересах Ріната Ахметова — вісім сюжетів на каналі «Україна».

Шість матеріалів — про добрі ініціативи Петра Порошенка: по два на ICTV та «Україні», по одному на «Інтері» та СТБ.

П’ять матеріалів сприяли іміджу Радикальної партії: чотири на «Україні» та один на «Інтері». З них три повідомлення присвячені особисто Олегу Ляшку: два на «Україні» та одне на «Інтері».

Сергій Каплін фігурував у чотирьох матеріалах на «Інтері».

В інтересах бізнесу Дмитра Фірташа — два сюжети на «Інтері». Один із них — із коментарем народного депутата Сергія Рудика.

Два матеріали просували інтереси Юлії Світличної: по одному на «Україні» та «Інтері».

По одному матеріалу: «Буковель» на «1+1», Володимир Мунтян із фондом «Відродження» та Аграрна партія на «Інтері», Володимир Гройсман на 5-му каналі, Анатолій Кінах на «1+1».

Упереджено критичних матеріалів загалом шість: чотири на «Інтері», по одному на 5-му та «1+1». На «Інтері» по два рази критикували керівництво «Нафтогазу» та Вадима Рабіновича. На 5-му — Володимира Рубана, проігнорувавши його позицію. На «1+1» — угоду з General Electric, висвітлюючи її як сумнівну ініціативу Президента.

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Підготовка цього моніторингового звіту стала можливою завдяки підтримці американського народу, наданій через проект USAID «У-Медіа», що виконується міжнародною організацією «Інтерньюз». Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відбиває позицію USAID, уряду США та «Інтерньюз».

comments powered by Disqus