Рожеві мрії про якісні новини. Моніторинг новин 9–15 липня 2018 року

Скриншот

Цей моніторинг став спробою не лише знайти маніпулятивні новини та матеріали з грубими порушеннями стандартів, а й відшукати приклади якісної роботи новинарів. Передусім відзначалися не просто «нормальні» новини, а ті сильні сторони сюжетів, які вказували на більшу ініціативність журналістів: сміливі теми, ґрунтовна робота над поясненням важливих проблем, опрацювання всіх можливих джерел та отримання ексклюзивних коментарів чи виокремлення вагомих деталей, які упустили колеги з інших каналів. Цей експеримент народився з цікавості: чи буде можливість щодня наводити бодай один такий приклад? Виявилося, що це можливо. Але сюжетів, які хотілося відзначити за якісну роботу, знаходилося в рази менше, ніж матеріалів, які підіграють конкретним політикам чи бізнесам. Та й ті далеко не завжди можна назвати зразковими. Найчастіше сумлінно зроблені матеріали псують емоційні оцінки журналістів чи брак повноти.

9 липня, понеділок

Головними темами дня були плани парламенту, який мав би затвердити склад Центральної виборчої комісії цього тижня, та саміт Україна — ЄС.

Сильні

На СТБ вийшов сюжет Катерини Тиріної про вчительку зі Станиці Луганської, засуджену за сприяння сепаратистському «референдуму» на Донбасі. Складну й дуже чутливу для українського суспільства тему подали з усіх сторін. Через представників місцевої влади, дирекцію школи, коментарі самої засудженої повністю зрозуміло, чому вчителька з таким вироком продовжує викладати й чому це обурює місцевих мешканців. Тут можна відзначити зразковий баланс та гостроту теми.

На «UA: Першому» проявили послідовність, яка не часто трапляється в новинарів. Після шквалу новин про підтоплення в Чернігові кореспондент Дмитро Грінченко контролював, як отримують компенсації містяни та які можливі механізми їх видачі.

На ICTV Олена Астахова розбиралася з долею українського мистецтва в сюжеті про реставраційні майстерні. Сюжет досить стандартний, але обрана тема дозволяє глядачам більше дізнатися про багатство українських культурних фондів на противагу всеохопному комплексу меншовартості.

Сумнівні

На каналі «Україна» необґрунтовано багато уваги приділили заяві Олега Ляшка, віддавши йому перевагу перед іншими представниками парламенту. За кадром повідомляють, що Радикальна партія пропонує низку ініціатив і зміну до виборчого закону. Але про самі пропозиції — нічого конкретного: «Олег Ляшко: Новий закон про вибори — це і є реальна боротьба з корупцією, ліквідувавши мажоритарку. Коли в країні хаос, відсутня влада, бардак, безвідповідальність ніодни інвестор сюди грошей не принесе. Це означає, що українці будуть бідні, залежні, працювати по Польшах і по Португаліях замість того, щоб працювати дома і заробляти копійчані зарплати, як наслідок заробляти копійчані пенсії. Я пропоную план, який відновить керованість в країні, наведення порядку, підконтрольність влади, економічне зростання, відновлення економіки, мінімум 2 мільйони нових робочих місць і радикальне збільшення доходів українців. От що треба робить. А не ота дурня, шановні колеги, якою ми маємся».

Далі звіт про благодійність Ріната Ахметова.

На «1+1» сюжет Ігоря Бондаренка про ситуацію на підприємстві «Дніпроазот» розпочинається з анонсу «водного колапсу», пов’язаного із «зависокими цінами на газ». Ці оцінки ведуча Наталя Мосейчук озвучує як факти, далі — емоційні оцінки за кадром від кореспондента, а в кадрі раптом з’являється Ілля Кива, дотичність якого до теми виглядає сумнівною. Підприємство пов’язане з бізнес-інтересами Коломойського.

На «Інтері» спершу Сергій Каплін із фракції Блоку Петра Порошенка, який позиціює себе опозиціонером, а потім Наталія Королевська і Юрій Павленко від «Опоблоку» по черзі звинувачували уряд у тому, що він не гарантує українцям соціального захисту. Жодних відповідей від уряду на закиди отримати не намагалися.

Далі народний депутат від БПП Сергій Рудик декларував, що будівлі варто обладнати відповідно до потреб людей з інвалідністю. Cамі по собі ці заяви не мають інформприводу, а більше схожі на спробу політика показати свою стурбованіть соціальними питаннями.

10 липня, вівторок

У парламентських репортажах журналісти висвітлювали розмови про можливе запровадження нових правил акредитації ЗМІ, що працюють у Верховній Раді, створення для них прес-центру, який деякі політики вже назвали «гетто для медіа», й обмеження їхніх можливостей спілкування з депутатами.

Сильні

Майже кожен канал мав свою родзинку, висвітлюючи загрозу створення «гетто» для журналістів у Раді та обмеження їм доступу до парламентських кулуарів. На 5-му дістали повний список акредитованих ЗМІ та зацитували назви кількох невідомих видань, існування яких саме як медіа викликає сумніви. На каналі «Україна» записали коментар медіаюриста Алі Сафарова — думка неанґажованого та компетентного експерта завжди додає балансу й повноти матеріалам. На «1+1» навіть поспілкувалися з журналістом, на якого прес-служба Ради вказала як на псевдожурналіста.

Важлива і дражлива тема на 5-му: «Яна Конотоп, ведуча: У Дніпрі демобілізований боєць майже 2 роки перебував у полоні “ЛНР” і дістав інвалідність, позивається до військової частини яка оголосила його дезертиром. Тепер боєць хоче відновити не лише чесне ім'я, а і відсудити зарплату за час перебування у заручниках, а крім того відновити пільги якими користуються ветерани АТО. Чи є для цього підстави, дізнавалася Наталя Світлова». Тут також крім сторін процесу є коментар правника, який не представляє жодної зі сторін.

Експеримент на каналі «Україна». Євгенія Підлісевич перевірила, як працює нова практика взаємодії державної охорони та бригад швидкої, покликана захистити медиків від нападів. Ті кажуть, що такі випадки не поодинокі, але для повноти в сюжеті бракує твердих фактів зі статистикою. Замість них лише оцінки без посилання на джерело: «Кор.: И такие ситуации случаются чуть ли не ежедневно». Про кілька випадків розповіли в коментарях самі медики.

На «1+1» соціальний репортаж Наталі Нагорної із фронту про те, як домовляються про перемир’я між Ясинуватою та Авдіївкою задля безперебійної роботи Донецької фільтрувальної станції.

«UA: Перший» намагався розібратися в ситуації довкола «Дніпроазоту». Це майже не вдалося: не додзвонилися до керівників підприємства, не змогли отримати коментарів від профільних міністерств. Але це єдиний канал, який намагався неупереджено розібратися в ситуації, що становить безумовний суспільний інтерес.

Сумнівні

Сюжети про безпековий форум від Open Ukraine на ICTV, СТБ, «Україні» та «1+1» мають ознаки замовності в інтересах лідера «Народного фронту» Арсенія Яценюка. Його у матеріалах подано на одному рівні з дипломатами та представниками країн — партнерів України як учасника важливих переговорів, хоча він не має офіційної державної посади чи мандата на представлення інтересів держави на міжнародній арені.

Знову на «Україні» Олег Ляшко вимагав змін до виборчого законодавства; цю тему подано однобоко, лише з його заявою. І незмінно рекламували досягнення фонду Ахметова.

На «Інтері» чергові нарікання Капліна та Королевської про несправедливі пенсії без балансу.

11 липня, середа

Головні теми дня: мітинг власників авто на єврономерах і перший день саміту НАТО. Тільки канал «Україна» дав коротке повідомлення про блокування руху в урядовому кварталі через протестувальників. Решта каналів вивчали аргументи всіх сторін.

Сильні

«112» були найдетальнішими в сюжеті про слідчий експеримент після трагедії на Рівненському полігоні: говорили з головним інженером заводу «Маяк», на якому виготовлялися сумнозвісні міномети «Молот».

На «1+1» хоча й емоційно, але порушили важливу тему: про розширення умов надання дітям статусу потерпілих від війни.

На ICTV в контексті старту вступної кампанії говорили з експертом ринку праці про нюанси вибору професії та запитаність різних спеціальностей у майбутньому.

На СТБ розбиралися, чому не добудовано школу у Вишневому на Київщині. Через бюрократичні проволочки діти вчаться у приміщенні житлового будинку, а чиновники лише розводять руками.

Сумнівні

«Паркет» прем’єра Володимира Гройсмана про те, як росте економіка й покращується ситуація в країні, дали на ICTV, «Україні», «Інтері» та СТБ. Альтернативних думок на цю тему не навели.

На каналі «Україна» Олег Ляшко вимагав підвищити зарплату шахтарям, і позиції урядовців щодо цього знову не подали. Народний депутат і лідер партії «Основа» Сергій Тарута у студії розмірковував про перспективи України в НАТО, хоча назвати його експертом у цьому питанні важко, а чим він заслужив привілеї перед іншими колегами з парламенту, можна лише припускати. Також розповідали, як допомагає ліками дітям із Донбасу фонд Ріната Ахметова.

На «1+1» знов Ілля Кива коментував ситуацію щодо «Дніпроазоту». Цього разу він очолив мітинг працівників підприємства в Києві. Безапеляційно ведуча повторює ті самі закиди, мовляв, значна частина країни може залишитися без питної води через зависоку ціну на газ. Матеріал просуває інтереси власників «Дніпроазоту» та ігнорує інші сторони проблеми.

На «Інтері» Сергій Каплін та Наталія Королевська повідомили про нарахування субсидій для онкохворих. Хоча призначенням субсидій займається Кабмін, політики в такий спосіб присвоюють собі заслуги низки державних інституцій. Згодом у випуску співголова партії «Опозиційний блок» Юрій Бойко обіцяв захищати інтереси селян.

Затим матеріал про мітинг біля «Парку ракет» у Дніпрі. Його учасники звинувачували облраду в непрозорій передачі «Парку ракет» начебто у приватні руки. У корупційних схемах звинувачують народного депутата Андрія Денисенка. Немає коментарів та пояснення ситуації ні від обласної ради, ні від народного депутата, ні від представників організації, якій передали права на парк. Грубе порушення балансу може свідчити про зведення політичних рахунків. Також у випуску однобокий матеріал, що спростовує критику ректора Одеської медичної академії Валерія Запорожана. Кому та чим він не догодив, глядачам не розповідають, а лише запевняють через коментарі інших колег-ректорів у його бездоганній репутації. 17 липня Запорожана звільнили.

12 липня, четвер

У новинах ішлося про саміт Україна — НАТО та закриття провадження відносно Олександра Авакова у «справі рюкзаків».

Сильні

Коли всі канали просто відзвітували про попередні результати експертизи щодо трагедії на Рівненському полігоні, в яких причиною назвали подвійне заряджання міномета, на ICTV наголосили: «Але остаточні висновки ще мають зробити фахівці Інституту судових експертиз. Водночас один із поранених мінометників запевняє, що не могло бути подвійного заряджання. Адже з попереднім залпом міна вилетіла і командир перевірив зброю». Прикро, що журналісти не назвали того, хто повідомив про це. Якщо ж мали на меті зберегти анонімність, то могли детальніше пояснити, що дає бійцю впевненість і чому він побажав лишитися неназваним.

Реакцію Національного антикорупційного бюро Українина закриття справи щодо Олександра Авакова дали тільки «112» та СТБ. Решта посилалися лише на повідомлення Спеціалізованої антикорупційної прокуратури.

На СТБ ґрунтовно аналізували причини масового мору бджіл, що вдарив по одній із успішних галузей українського експорту. Діана Наконечна дослідила нормативну базу щодо зобов’язань фермерів у використанні хімікатів та акуратно посилалася на ці норми протягом сюжету, не лише подаючи емоції постраждалих бджолярів, а й визначивши прогалини в нормативній базі.

Сумнівні

На «Україні» знову Ляшко. Коли головна тема парламентського дня стосується виборів і складу ЦВК, він виступає з іншою темою — вимогою ставити газові лічильники державним коштом.

У студії каналу «Україна» був Валентин Наливайченко, якого періодично запрошують поговорити на різні теми. Цього разу з ним обговорювали питання міжнародних відносин. Такі появи політиків без очевидного пов'язаного з ними інформприводу вказують на ознаки замовності.

Також на «Україні» звітували, як компанія Ахметова ДТЕК просуває економічні стандарти, переконуючи громадськість у її соціальній відповідальності: «Игорь Пупков, ведущий: Мощнее и экологичнее! В Винницкой области капитально отремонтировали энергоблок единственной в регионе теплоэлектростанции. Чтобы не загрязнять воздух во время производства электроэнергии, компания ДТЭК потратила почти 150 миллионов гривен. Чем оснастили предприятие. Чем оснастили предприятие, чтобы улучшить экологию — видел Алексей Керман».

Як і щодня, розповідали про благодійність фонду Ахметова на Донбасі.

На «Інтері» Наталія Королевська закликала до миру на Донбасі. Сергій Рудик відкривав відділення лікарні у Смілі. А Юлія Світлична звітувала про високі показники розвитку промисловості на Харківщині. В усіх цих випадках політики використовують важливі теми для свого позиціювання перед майбутніми виборцями, але матеріали про це не розкривають суспільно важливих питань.

13 липня, п’ятниця

У перших блоках новин ішлося про результативний день у парламенті, зокрема про попереднє задоволення вимог власників автівок на єврономерах. Усі згадали про день народження Олега Сенцова та інформували про акції на його підтримку в Україні та світі. А також стежили за справою Надії Савченко.

Сильні

Тарас Корніюк розібрався та пояснив, як Росія блокує роботу українських портів і до яких збитків це призводить. Оцінюють ситуацію експерти і прикордонники.

На каналі «Україна» зафіксували важливу деталь, яка є черговим юридичним доказом російської агресії: «Игорь Пупков, ведущий: Военная тайна, которая для всех нас по сути совсем и не тайна, всплыла во время признания российского офицера в суде в Подмосковье. Старший лейтенант Кантемировской танковой дивизии во время своего заключительного слова совсем по другому военному преступлению проговорился, мол, воевал, цитирую, в сопряженной стране, в которой нас как бы не было. Конец цитаты. У нас есть копия аудиозаписи из суда. Александр Махов провел экспертизу и расследование и выяснил, где российские танкисты оставили след».

Сумнівні

На СТБ, ICTV та «1+1» лише позитивні прогнози щодо приватизації Одеської кіностудії. Єдиною стороною, що коментує долю кіностудії, є її акціонер, гендиректор «1+1 медіа» Олександр Ткаченко. Про те, що у приватизації є противники, змовчали.

Із підсумкової прес-конференції спікера парламенту Андрія Парубія на «1+1» взяли коментар в інтересах своєї медіагрупи з критикою цифрового мовлення: «Андрій Парубій: Я вважаю, що в умовах війни має залишатися аналогове телебачення, щоб ми могли доносити позицію і українських телеканалів, і держави України до усіх громадян».

На каналі «Україна» Ляшко закликав до підтримки внутрішнього виробника: «Олег Ляшко: Єдина можливість зупинити трудову міграцію, єдина можливість припинити, щоб сидіти як наркомани, на голці зовнішніх кредитів, це відновлювати власне виробництво». Тут знову типове порушення балансу на догоду конкретному політику, якого канал явно підтримує.

Про себе й Вікторію Тігіпко на Одеському кінофестивалі на каналі «Україна» говорили більше, ніж про сам фестиваль. Далі у студії народний депутат Вадим Новинський, із яким тут періодично говорять на будь-які теми. Також у випуску звітували про допомогу дітям Донбасу від фонду Ахметова. Такі матеріали виходять щодня, міняються герої, але структура лишається незмінною і щоразу містить подяки Рінату Ахметову від мешканців Донбасу.

14 липня, субота

Топ-темами для новин були дорожньо-транспортна пригода на Закарпатті, коли п’яний чиновник збив двох жінок, одна з яких загинула, а також смерть українського туриста в Туреччині після бійки з росіянином. Також усі говорити про подорожчання проїзду в громадському транспорті Києва.

Із технічних причин не вдалося проаналізувати випуск 5-го каналу цього дня.

Сильні

На «112» найбільш збалансовано подали трагедію на Закарпатті. Тут не лише посилання на дані медиків, свідків і поліції, лайф із місця подій, а й коментар адвоката підозрюваного. Майже стільки ж сторін зібрали в репортажі на «UA: Першому», але в їхньому сюжеті не було коментарів медиків про оцінку стану сп’яніння затриманого.

На каналі «Україна» сюжет Анжели Слободян із серії «Україна інкогніта» розповідав про Рожеве озеро на Херсонщині. Місце стало популярним серед українських туристів, тому журналістка відверто розповіла про переваги й вади курортного села Григорівка. Зокрема зазначила, що на місці бракує медика, а перш ніж занурюватися в ропу та грязі, варто консультуватися з лікарем. Це підкріплено коментарем медика-науковця, а про «цілющість» ропи йдеться у відповіді науково-дослідного інституту на запит телеканалу.

На «1+1» вийшов сюжет про хоспіс у Бахмуті, який організувати волонтери для літніх людей, що живуть у прифронтовій зоні та потребують опіки.

Сумнівні

На каналі Україна спершу 9-хвилинне інтерв’ю з Володимиром Гройсманом, інформаційна цінність якого сумнівна. По суті прем’єр знову повторив ті самі загальні тези про плани боротьби з контрабандою та заявив, що стоїть на принципах прозорості й очищення держорганів від корупції. Прем’єр назвав свіжу суму від надходжень внаслідок боротьби з контрабандою, тому з натяжкою можна зарахувати це до новин.

А от далі одразу у студії Олег Ляшко, який розкритикував владу за співпрацю з Міжнародним валютним фондом, але щодо контрабанди — похвалив. Також вимагав дотацій для вугільної промисловості, змішуючи докупи інтереси власників та соціальні вимоги робітників: «Щоб наші люди не стукали касками, і щоб наше вугілля не було щолоте, треба інвестувати у збільшення видобутку, модернізаціюю, оновлення основних фондів, і тоді не треба купувати імпортне вугілля. Я взагалі вимагаю заборонити купувати імпортне вугілля, інвестувати у видобуток власного!»

Слухаючи Ляшка, розумієш, що він ніби генератор випадкових фраз, які можна почути на вокзалі, на базарі, в маршрутці та від диванних експертів: «Україну велику довели до ручки, паразити. Наше завдання відновлювати її. Хто її відновить: багаті сильні люди. Національна економіка, помірні податки, високі зарплати, сильна економіка. І тоді весь світ нам буде заздрити»; «Корову на кожен гектар землі[] Менше свиней при владі — більше поросят у селі».

Упереджений сюжет на «1+1» про Одеську кіностудію. Підводку ведуча зачитує з легкою усмішкою, сюжет супроводжує плашка із заголовком «Фабрика мрій» і з акцентом: аби все чудове, що зараз відбувається на кіностудії (а йдеться тільки про позитивні моменти), тривало, необхідно завершити приватизацію. Замовчується, що у приватизації є опоненти. І замість пояснити глядачам, хто за якою стороною стоїть, тут лише переконують у тому, що приватизація стане благом для всіх. Імовірно, така небезстороння подача пов’язана з тим, що приватним акціонером кіностудії у 2017 році став гендиректор «1+1 медіа» Олександр Ткаченко.

На «Інтері» Сергій Каплін та Наталія Королевська на засіданні комітету з питань соцполітики погрожують масовим протестами. «Cергі Каплін: У нас є п’ять вимог. Один за всіх і всі за одного». Більше про вимоги нічого не сказано. Хоча на випадок невиконання цих невідомих глядачам вимог політик обіцяє влаштувати «вірменський сценарій»: «перекриття доріг; перекривати аеропорти, будем блокувати Кабінет міністрів, Верховну Раду України». Далі Королевська звинувачує парламент, членом якого вона є вже не перше скликання, в ухваленні неконституційних рішень, а Кабмін — у порушенні Конституції. Ніякої конкретики, лише абстрактні закиди. Позиція Кабміну й факт підвищення пенсій уже з початку цього року повністю проігноровані.

Далі мітинг ніби про екологію, але з піаром політика Сергія Рудика, народного депутата від БПП, який прямо називає себе лобістом Партії зелених. Коли говорять про забруднення річок, обличчя Сергія Рудика є значно більшим за саму проблему. Буквально.

Також у випуску народний депутат від «Опоблоку» Вадим Новинський вітав металургів із професійним святом. У цих трьох випадках спільним є те, що ніби суспільно значущі теми не розкриваються, а лише слугують плацдармом для заяв політиків, що є постійними героями новин на цьому каналі. А самі заяви часто маніпулятивні, не збалансовані експертною думкою чи позицією протилежної сторони.

15 липня, неділя

Аналізується тільки випуск «Інтера» на заміну підсумковому, що не оглядався в п’ятницю. Відкрив випуск сюжет про події на фронті, далі повідомлення про акцію на підтримку Сенцова в Києві.

До Дня миротворця Любов Кукла поспілкувалася з військовим, який у складі миротворчих місій пройшов дві війни, а також із військовим експертом Олегом Ждановим.

Одразу за цим паркетний офіціоз про Петра Порошенка: «Ведущая: Петр Порошенко почтил память погибших на Донбассе и героев Небесной сотни. Во время своей рабочей поездки в Тернопольскую область глава государства встретился с семьями погибших украинских бойцов и принял участие во Всеукраинском паломничестве, приуроченном к 1030-летию Киевской Руси».

Сюжет Геннадія Вівденка розповідав про українські інвестиції в Африці. У матеріалі використано синхрон міністра закордонних справ України Павла Клімкіна під час його першого візиту до Кенії у травні цього року.

Виняткових сюжетів як якісних так і з ознаками замовності у випуску не було.

Підсумки

Протягом тижня до сумнівних зараховано 42 матеріали: 37 новин із ознаками замовності та п’ять паркетних повідомлень. Найбільше на каналі «Україна» — 19 матеріалів, на «Інтері» — 14 новин, п’ять на «1+1», по дві на ICTV та СТБ. Жодного такого сюжету на «112», 5-му та «UA: Першому».

У восьми матеріалах віддавали перевагу позиції «Опозиційного блоку», ігноруючи позиції опонентів: сім таких на «Інтері» та один на каналі «Україна».

Сім повідомлень в інтересах Ріната Ахметова на каналі «Україна»: шість про благодійність на Донбасі та одне щодо сумлінності його компанії ДТЕК.

Щодня — шість разів за тиждень просував свої інтереси Олег Ляшко на каналі «Україна».

Чотири паркетні новини з Володимиром Гройсманом: по одній на ICTV, «Інтері», СТБ та «Україні».

У чотирьох матеріалах без вагомого приводу піарився на «Інтері» Сергій Каплін.

Чотири матеріали мають ознаки замовності в інтересах Арсенія Яценюка: по одному на ICTV, СТБ, «Україні» та «1+1».

Тричі з’являвся без зрозумілого приводу на «Інтері» Сергій Рудик.

Два матеріали на «1+1» просували сторону компанії «Дніпроазот» за участі Іллі Киви.

По одній появі: Валентин Наливайченко, Сергій Тарута і Вікторія Тігіпко на каналі «Україна»; Петро Порошенко та Юлія Світлична на «Інтері»; Олександр Ткаченко з приватизацією Одеської кіностудії на «1+1».

Матеріалів із ознаками чорного піару два: на «Інтері» з критикою народного депутата Андрія Денисенка; на «1+1» — проти цифрового мовлення.

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Підготовка цього моніторингового звіту стала можливою завдяки підтримці американського народу, наданій через проект USAID «У-Медіа», що виконується міжнародною організацією «Інтерньюз». Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації.

comments powered by Disqus