Псевдо-утиски та свобода маніпуляцій. Моніторинг новин 18–24 червня 2018 року

«Інтер» цього тижня активно просував інтереси свого співвласника Дмитра Фірташа, переважно критикуючи «Нафтогаз». Підключився до критики й Олег Ляшко, який ще й маніпулював інформацією про вимоги Міжнародного валютного фонду та побував на випускних у школах. Давали дорогу маніпуляціям також на «Інтері» та «Україні» у висловлюваннях опозиційних політиків, які говорили неправду про економічну ситуацію.  

Новинарі поширили неточності щодо біографії нового очільника Донецької військово-цивільної адміністрації Олександра Куця. А канали «1+1» та «Україна» обрали різні полюси конфлікту в Національній раді з питань телебачення та радіомовлення, знехтувавши принципом неупередженості.

Найпопулярнішим політиком тижня став Володимир Гройсман. Його заяви без належної журналістської обробки поширювали навіть більше, ніж офіціоз від Петра Порошенка.

18 червня, понеділок

У новинах на політичну тему говорили про плани роботи парламенту. Також у випусках було немало «паркетних» новин.

Про те, що Володимир Гройсман обіцяє боротися з контрабандою, йшлося на ICTV, «Україні», «1+1» та «Інтері». Це декларація про наміри та плани, які ще навіть не озвучені, коментар прем’єра очевидно розісланий каналам прес-службою, оскільки на всіх каналах відео зняте з однієї й тієї самої точки.

«Інтер», ICTV та «Україна» поширили «паркетні» заяви Петра Порошенка про успіхи децентралізації. Ці повідомлення містять лише оцінки Президента: він хвалить результати реформ, які сам же і просуває.

На ICTV про плани парламенту на тиждень говорив голова ВР Андрій Парубій, а на «1+1» тільки голова фракції «Народного фронту» Максим Бурбак: «Якнайшвидше ухвалити цей закон вимагає фракція "Народний фронт"», – повідомляє ведуча. «112» включили в сюжет коментарі про очікування від пленарного тижня і коаліційних фракцій, і «Самопомочі» від опозиції. На «Інтері» слово дали всім фракціям, але кожна при цьому просуває свої інтереси. Представники «Волі народу» й «Батьківщини» вимагають викликати керівника «Нафтогазу» Андрія Коболєва «на килим» щодо високих премій. При цьому  не згадується, що в «Нафтогазі» пояснили ситуацію з преміями, а прем'єр Гройсман також заявляв, що вважає це неадекватним преміюванням. Юрій Бойко з «Опоблоку» викликає уряд для звіту, наголошуючи: «Коли в країні вирує економічна криза». Це також однобока критика, хоча Гройсман кожен пленарний тиждень звітує по п’ятницях і відповідає на запитання народних депутатів. І при цьому «Інтер» входить до когорти каналів, які найактивніше поширюють паркетні заяви Гройсмана про успіхи реформ.

На каналі «Україна» ведучий у підводці переконує, що RAB-тарифи – це благо для всіх: «Игорь Пупков, ведущий: Чтобы отключение электричества в домах ушли в историю, необходимо обновить инфраструктуру: и провода, и опоры, и трансформаторы. Среднее время распределительных электросетей в Украине превышает 40 лет. Инфраструктура изношена до 85%. То есть модернизация была необходима еще вчера. Для этого нужны миллиарды гривен. И тут есть решение. Внедрение RAB-тарифов». Далі в сюжеті цю думку обстоюють представники ДТЕК, критики щодо тарифів немає. Тим часом, як відомо, в численній  аналітиці («УП», Insider, ВВС), зокрема, зазначається, що RAB-тарифи в тому вигляді, як їх пропонують в Україні, вигідні власникам електромереж. Зокрема, власникові каналу «Україна» Рінату Ахметову.

Незмінно в сюжетах каналу «Україна» звітують, як Ахметов допомагає мешканцям Донбасу.

На «1+1» у сюжеті Алли Пасс вз фестивалю Porto Frankо переважно йдеться про ключові події заходу. Аж раптом з’являється народний депутат України й топ-менеджер курорту «Буковель» (належить Ігореві Коломойському, як і «1+1») Олександр Шевченко і говорить про цілком очевидні речі: «Олександр Шевченко, меценат фестивалю: А мистецтво - це ще одна рушійна сила в розвитку нашого краю макі-туризму. Маємо чимало прикладів світової історії. Коли мистецькі заходи і мистецтво загалом давали поштовх в розвитку міст. А завдяки фестивалям тисячітуристів відують місто. Тому мистецькі акції генерують мільйони прибутків для міста». Доречнішим був би коментар організаторів, які би могли повідомити ближче про концепцію, та відгуки. Немає в коментарях і вражень самих відвідувачів.

На «Інтері» народний депутат Сергій Каплін пообіцяв масові протести: «Ведущая: Если украинцам не вернут субсидии и не начислят достойные пенсии – в стране начнутся массовые протесты. Такое заявление нардеп Каплин сделал после двухнедельной рабочей поездки по Украине». Коментарі включені лише від одного Капліна.

Феноменальний сюжет Оксани Григор'євої на «Інтері» захищає одіозного лідера фонду й однойменного центру «Відродження» Володимира Мунтяна. Його порівнюють і з Чаком Норрісом, Дензелом Вашингтоном, Райаном Гослінгом – ці зірки є протестантами, до яких себе відносить і Мунтян. Ведуча починає підводку з того, що свобода вираження поглядів є ознакою цивілізованої держави, і нібито в Україні з цим проблеми. У сюжеті кореспондентка переконує, що Мунтяна критикують не за підозрами у шахрайстві чи платних «угодах з богом», а через його віру. Посилається на псевдоексперта: «Крейг Питтс - пастор одной из крупнейших в стране церквей «Highway Church». Так його представляє авторка, і цей чоловік стверджує, що Мунтяну просто заздрять. Перший кириличний запит про Крейга Піттса веде на сайт «Відродження», де його підписали вчителем Володимира Мунтяна. Тобто про неангажованість тут не йдеться.

Версію про заздрощі озвучує й сам Мунтян: «Владимир Мунтян, глава благотворительного фонда "Возрождение": Когда великая депрессия была в США, что мы видим – именно протестанты были ответом, – они кормили людей, проповедовали, в это же время нас на нашей земле учат, что бога нет. И что самое страшное – протестанты, что протестанты – это секта, и это касается не только нашей церкви, а так окрестили всех. Почему о нас говорят больше. Причина, она очевидна, потому что очень сильно и очень быстро мы растем». Далі розповідають про те, що він ще й займається благодійністю, а низка розслідувань про зловживання замовчується. 

19 червня, вівторок

Протести із сутичками відбулися під Верховною Радою під час мітингу шахтарів, афганців та чорнобильців.

Усі сторони конфлікту висловилися в репортажі ICTV. На «112-му» з мітингувальниками не спілкувалися, їхні вимоги переказують народні депутати Дмитро Добродомов та Борислав Береза, тож точності, повноти й достовірності в матеріалі не дотримано.

На «Україні» репортаж був присвячений дискусіям у парламенті, про протест ідеться лише в першому закадровому блоці: «Мария Петрик, корреспондент: У здания парламента собираются митингующие. С плакатами, флагами и касками. Шахтеры, большинство предприятия "Селидовуголь", требуют выдать зарплату и выделить дополнительные деньги на отрасль. Среди митингующих представители организаций ветеранов Афганистана. Мирная акция перерастает в потасовку. Митингующие пытаются штурмовать Верховную Раду. Силовики применяют слезоточивый газ. Утихомирить собравшихся пытаются народные депутаты. Выходит первый вице-спикер Ирина Геращенко». Це все, що повідомляється про протест.

Далі на трибуні Олег Ляшко вимагає знизити ціни на газ і критикує керівництво «Нафтогазу», а потім голова фракції «Народний фронт» Максим Бурбак хвалиться успіхами проекту «Стіна». Вже стало нормою, що в парламентських сюжетах каналу «Україна» переважають Бурбак та Ляшко, які здебільшого  просувають свої політичні інтереси. 

На 5-му про вимоги мітингарів – тільки бекґраундом, стисло, живої мови учасників протесту не було, синхроном дали тільки коментар Ірини Геращенко. На «1+1» дуже коротке повідомлення, але суть передали, дали синхрон і активіста, і речника МВС Артема Шевченка.

На «Інтері» кореспондентка Юлія Жешко помітно на стороні мітингарів. Їхніх синхронів у сюжеті більше. Зокрема, в одному з них чоловік транслює меседжі, наближені до проросійської пропаганди: «Владислав, ветеран войны в Афганистане: Мы требуем, для начала, чтобы отстали, не трогали ветеранов войны абсолютно. Постоянно урезаются льготы. Постоянно у них там одна война, в голове у этих идиотов. Войну никто прекращать не хочет, и щемят народ».

Далі в матеріалі вагома неточність: «Кор.: Нардепы проигнорировали требования митингующих, после этого на улице начались столкновения». За ці вимоги справді не голосували, але на протест відреагували: зокрема, Ірина Геращенко обіцяла організувати переговори з озвучених питань. Без очевидних підстав (крім суто підвищення впізнаваності політика) із народних депутатів  виокремили тільки одного: «Кор: Среди митингующих были и нардепы. Лидер СПУ Сергей Каплин заявил, что можно вернуть субсидии, погасить долги по зарплате и пересчитать пенсии. Деньги на это в госбюджете есть».

Не було ніякої інформації про протест під Радою у вечірніх новинах на «UA: Першому». Що викликає як мінімум подив.

На СТБ вийшов повний і збалансований сюжет. Зокрема, він містить цікаву деталь щодо обґрунтованих сумнівів у доцільності таких радикальних дій протестувальників: «Володимир Арешонков, народний депутат, БПП: Ми постійно в контакті з цими громадськими організаціями. Тому сьогодні от такі радикальні дії, чесно кажучи, ми не очікували».

Володимир Гройсман запевняв в успіхах децентралізації та економічному зростанні на ICTV, «Україні» та «Інтері». Це незбалансовані «паркетні» матеріали, оскільки неупереджених оцінок вони не містять.

На «Інтері» народний депутат від БПП Сергій Рудик критикував владу через великий держборг без дотримання балансу журналістами каналу. Також у випуску далі Сергій Каплін заявляв про боротьбу за права металургів у Кривому Розі. Самих металургів у новині знову немає: «Сергей Каплин, народный депутат, лидер СПУ: Мы не остановимся, пока не добьемся результата[] мы будем действовать так, как действовали наши братья профсоюзы в свое время - брать в руки то, что нужно брать, и защищать то, что нужно - свою семью, свою зарплату, своих детей. Профсоюз объединен».

На «Україні» вийшла паркетна новина зі звітом Марини Порошенко про успіхи запровадження інклюзивної освіти, що містить лише її оцінки без огляду ситуації з різних сторін. Також у випуску вчергове відзвітували про благодійність Ріната Ахметова на Донбасі, а також дали новину про надання його футбольному клубу «Шахтар» фірмового літака від компанії SkyUp, що не містить суспільно значущої інформації. Ще один матеріал із ознаками замовності – звіт про проведення конкурсу «Програміст-2018» для талановитих студентів, із наголосом на тому, що ініціатором підтримки молодих фахівців є співголова «Опозиційного блоку» Борис Колесников.

20 червня, середа

Про призначення екс-голови Донецької області Павла Жебрівського аудитором НАБУ повідомили тільки на 5-му каналі та «Інтері». Це короткі інформації без коментарів експертів щодо очікувань, прогнозів чи оцінок такого рішення. На каналі «112» це призначення обговорювали між тим у гостьових студіях. 

Оптимістичні прогнози щодо зростання економіки знову дає прем’єр Володимир Гройсман на «Інтері». В уряді обговорювали протидію контрабанді, «паркетна» новина про це – на «1+1», але обіцянки дає вже не Гройсман, а міністр внутрішніх справ Арсен Аваков. На більшості каналів про плани боротьби з контрабандою говорять лише урядовці, й це незбалансована подача теми.

На цьому фоні особливо резонує новина про стрілянину на кордоні в Чернівецькій області, внаслідок якої прикордонники поранили цивільного чоловіка, пояснюючи це тим, що він допомагав підозрюваним у контрабанді опиратися силовикам. У праймовому випуску про це розповіли тільки на каналі «Україна». На ICTV анонсували сюжет у «Надзвичайних новинах». Решта промовчали. Хоча на сайті 5-го каналу ця інформація також є.

Тему шахтарських та ветеранських протестів під Радою на «Інтері» продовжили. Цього дня на підтримку вимог протестувальників виступила Наталія Королевська із «Опозиційного блоку», що є свого роду заграванням із виборцями. Вимагав виплати зарплати шахтарям Олег Ляшко на каналі «Україна».

Два поспіль матеріали на «Інтері» містили однобоку критику «Нафтогазу»: «Наталья Белышева, ведущая: Вызвать на ковер председателя НАК "Нафтогаз Украины" Андрея Коболева требуют депутаты Верховной Рады. Сразу несколько фракций хотят узнать больше об очередном повышении тарифов на газ и о заоблачных премиях руководства компании-монополиста». Коментують вимоги народні депутати Олег Ляшко та Сергій Соболєв. Наступний матеріал від Олександра Васильченка також однобоко розповідає про претензії теплових компанії до «Нафтогазу». Можливості відповісти на претензії представникам компанії не дали. Можна припускати, чому канал Фірташа критикує «Нафтогаз» саме в період загострення конфлікту між його газовими компаніями та «Нафтогазом».

Упереджено критикують на «Інтері» народного депутата Вадима Рабиновича в матеріалі під заголовком «Аферист з мандатом». Анонімний матеріал без жодного коментаря, зокрема й відповідей від критикованого політика, з купою оцінних суджень на його адресу. Наприклад, говорячи про Рабиновича як найбільшого прогульника, автори сюжету маніпулюють: він входив до списку топ-прогульників 2017 року, але не з найгіршим показником, тож є неправдою, що він «возглавляет списки самых ленивых парламентариев», як про це стверджують за кадром. У новіших рейтингах руху «Чесно» Рабиновича вже немає.

Черговий сюжет в інтересах компанії «Каховка протеїн агро», що пов’язана з бізнес-інтересами Дмитра Фірташа, вийшов на «Інтері». Опонентів у господарському спорі називають «захватчиками». Про однобокість подачі ситуації довкола конфлікту заявили у Херсонському господарському суді, суддю якого на «Інтері» критикували за нібито упередженість і «покривання рейдерів».

На «Україні» народний депутат від «Опоблоку» Вадим Новинський критикував законопроект «Про національну безпеку». Він запевняв, нібито підтримка НАТО серед українців падає, хоча це суперечить даним опитування КМІС, проведеного в жовтні 2017 року, про високий рівень підтримки НАТО говорять і у фонді «Демократичні ініціативи».

Ще один опоблоківець, Борис Колесников, на «Україні» звинувачував чинну владу у недостатній увазі до розбудови курортно-санаторної мережі. Тут він хизувався своїм досвідом роботи в уряді під час «Євро-2012», коли країна отримувала вагомі інвестиції у розвиток інфраструктури. І незмінно про допомогу мешканцям Донбасу звітували у фонді Ахметова.

21 червня, четвер

Парламент ухвалив законопроект «Про національну безпеку» . Окремими повідомленнями привітання парламенту із прийняттям цього законопроекту від Петра Порошенка поширили ICTV, 5-й канал та «Інтер».

На каналі «Україна» в сюжеті з парламенту вставили цитату з Facebook Арсенія Яценюка: «Кор.: Следующий шаг – план действий Украины для вступления в НАТО, считает лидер "Народного фронта" Арсений Яценюк». «Народний фронт» називав законопроект своєю ініціативою протягом усієї кампанії з його просування. Тож очевидно, що тут цитата лідера партії, який навіть не є депутатом чи міністром, виглядає як просування інтересів політсили.

На «1+1» про законопроект говорили зі спікером парламенту Андрієм Парубієм у прямому включенні. Цікаво, що він також є представником «Народного фронту». Але на політичній приналежності під час інтерв’ю він не наголошує.

В уряді вже котрий день поспіль головна тема – протидія контрабанді. Після відповідного матеріалу на каналі «Україна» на інтерв’ю у студії з’являється опозиціонер Борис Колесников, який розкидається звинуваченнями: «Борис Колесников, глава оппозиционного правительства: Остается пожелать удачи премьер-министру. Но вся проблема в том, что он объявляет войну с контрабандой в зале, где две трети, как минимум, участвуют в контрабандных схемах». Конкретними фактами він ці слова не підкріплює, і ведучий від нього цього не вимагає. Це робить очевидним, що присутність політика у студії має на меті просування політичних інтересів, а не дискусію чи конструктивну критику.

«Лидер Радикальной партии считает, что для борьбы с коррупцией нужно уволить всех судьей и прокуроров, а новых выбрать путем голосования граждан», – повідомив ведучий на каналі «Україна». І далі Ляшко промовляє більше хвилини, що може свідчити про надання переваги політику. Також у випуску звітували про благодійність Ахметова на Донбасі.

По різні сторони барикад у конфлікті в Нацраді стали канали «Україна» та «1+1». На «Україні» пристали на сторону голови Нацради Юрія Артеменка, який закидає саботаж колезі Олегу Чернишу: «Николай Антофийчук, кор.: Глава Нацсовета Юрий Артёменко саботаж своего коллеги поясняет вынесенными в повестку дня неудобными для него вопросами. Речь о рассмотрениивозможных нарушений законодательства двумя национальными вещателями. И, как следствие, рассмотрение их прав на продление лицензии». Відсутність Черниша на засіданні в сюжеті тричі називають демаршем. Але коментарів від самого Черниша немає.

На «1+1» були коментарі всіх сторін: голови Нацради, Олега Черниша і також відсутньої на засіданні Ольги Герасим'юк. Але в підводці ведуча дає оцінки самостійно, без посилання на аргументи, які до них приводять: «Причиною стала відмова президентських представників розглядати продовження дій цифрових ефірних ліцензій національних телемовників». Тобто відповідальність за блокування роботи й гальмування розгляду важливих для мовників питань переклали на союзників Президента. Хоча це не відповідає дійсності.  

Ще один камінь у президентський город – сюжет про автопарк глави держави. Йдеться про плани закупити чотири нові мерседеси. «Це розкіш чи все ж необхідність?» – ставить питання ведуча. У сюжеті є аргументи лише від тих експертів, які вважають таку покупку необґрунтованою. «Два броньовані з найвищим рівнем захисту від куль та вибухів, усім можливим комфортом», «Ціна приголомшує», – такі оцінки за кадром дає кореспондентка Марія Васильєва і завершує прикладом європейських лідерів, які користуються скромнішим транспортом чи навіть велосипедом. Коментарів від Адміністрації Президента так і не було, всі аргументи крутяться довкола однієї тези, тож питання в підводці було риторичним.

Про вчорашні сутички в Харківській міськраді на «Інтері» дали ще один сюжет із думками політекспертів, які переконують, що такі події свідчать про послаблення впливу мера на ситуацію в місті: «Кор.: Похоже, что заигрывание мэра города Геннадия Кернеса с радикально настроенными группировками привели к обратным результатам». Матеріал виглядає однобоко і як своєрідне політичне попередження Кернесу.

А от усе хороше, що відбувається на Харківщині, відбувається у присутності голови ОДА Юлії Світличної. І хоча в сюжеті йдеться лише про обіцянки відремонтувати інфраструктурні об’єкти в районі області, у кадрі самі лише задоволені мешканці – зйомки відбувалися на святкуванні річниці району, у радісній атмосфері. А голова ОДА запевняє: «Юлия Светличная, глава Харьковской облгосадминистрации: Мы все будем делать, чтобы люди видели результат». Зміст новини не відповідає рівню проблематики національного каналу, тож очевидно, що в основі не суспільний інтерес, а просування політичних інтересів та репутації очільниці області. І це виглядає відкрито замовним матеріалом.

На «Інтері» знову відстоювали інтереси «Каховка протеїн агро», звинувачуючи суддів і прокурорів у покриванні рейдерства. І хоча в сюжеті міститься коментар судді, кореспондент Костянтин Резін просто після його коментаря все заперечує: «Константин Резин: К активистам выходит председатель-судья, чья фамилия на плакатах. Обвинения в свой адрес отрицает, дескать, живем в правовом государстве [] Впрочем, вмешательство прокуратуры в этот хозяйственный спор – уже факт». Кореспондент звинувачує підприємство-опонента «Каховка пром агро» у завданні збитків банку «Надра», не посилаючись при цьому на жодні конкретні факти та джерела.

Простір для маніпуляцій в ефірі дають народному депутату Сергію Капліну. Він звинувачує у брехні службу статистики: «Ведущая: По его мнению, долги страны растут, украинцы беднеют, и в то же время ВВП, по информации Госслужби статистики, вырос на 3 %». Фактчек від VoxUkraine підтверджує, що ці висловлювання Капліна є маніпулятивними. У квітні 2018 року МВФ прогнозував зростання економіки на рівні 3,2 %.

Чергова однобока критика «Нафтогазу» також на «Інтері». Підприємству закидають  нову «здирницьку схему» під час створення реєстру споживачів: «Кор.: Впрочем, политологи в правке "Нафтогаза" видят одну цель –в очередной раз подзаработать». Критикують «Нафтогаз» народні депутати Сергій Рудик та Олександр Вілкул. Пояснень позиції самої компанії знову немає.

22 червня, п’ятниця

Петро Порошенко побував із візитом на Донбасі та представив нового очільника Донецької обласної військово-цивільної адміністрації. Суто офіціозні репортажі з його візиту вийшли на «Україні» та СТБ, решта каналів розповідали про обладнання, яке передали військовим, та людей, із якими Президент вшанував жертв Другої світової.

Щодо нового очільника регіону Олександра Куця у своїх повідомленнях помилилися «UA: Перший», ICTV та «112», вказавши, нібито він є уродженцем Ростовської області. Донецький журналіст Іван Синепалов припустив, що це сталося через некоректні дані у Вікіпедії. На сайті Донецької ВЦА, де містяться біографічні дані про Куця, вказано, що народився він у Чернігівській області.

Більшість каналів повідомили про це призначення доволі стисло. Детальний сюжет вийшов лише на «112», його підготувала Анастасія Соха: з прикладами спецоперацій, якими він керував, коментарями журналіста Дениса Казанського та політологині Олесі Яхно. 

Не говорили про призначення нового очільника Донеччини  у праймових новинах на «1+1» та СТБ.

Більшість каналів (ICTV, «112», 5-й канал, «1+1» та  СТБ) повідомили про потеплішання в дипломатичних відносинах між Україною та Угорщиною, які були погіршилися через мовну норму закону про освіту. 

На «112» розповіли про розслідування Reuters та New York Times про українське зерно, яке Росія вивозить із Криму до Сирії. Більше жоден канал цю резонансну тему не зачепив.

На «Україні» компанія Ріната Ахметова ДТЕК відзвітувала про свою прогресивність. У сюжеті Анни Гришиної лунають не відокремлені від фактів схвальні оцінки про компанію: «Кор.: Активно участвуют в продвижении энергетической реформы в Украине и частные компании уверены, рыночные правила игры для всех поставщиков, как это приятно в Европе, позволят простым украинцам экономить на платежках». А про яку компіняю йдеться, зрозуміло з наступного синхрону, коментує гендиректор ДТЕК Максим Тимченко: «Компания ДТЭК активно продвигает реформы и в основном мы пытаемся проводить публичную компанию и разъяснять всем участникам рынка и самое главно - потребителям, что даст реформа, как это отразится на качестве, надежности электроснабжения, как это отразится на ценах, возможности экономить».

Однобоко про ефективність скасування державного регулювання цін від Володимира Гройсмана повідомили на ICTV. Кореспонденти не озвучують аргументи прихильників держрегулювання, на які вочевидь у своєму коментарі реагує прем’єр.

На каналі  «Україна» Гройсман повідомив про заплановані заходи зі зниження цін на газ; одразу за ним у студії з’явився Олег Ляшко. «Взрывная тема для Вас - это цена на газ, это требование МВФ», – звертається до нього ведучий Ігор Пупков. І Ляшко справді вибухає скандальними висловлюваннями: «Олег Ляшко: Кредит МВФ – це наркотики, це не лікування. Це наркотики, це дурь, це обман». Таким же обманом він називає створення Антикорупційного суду. Тези про шкідливість вимог МВФ є маніпулятивними, через узагальнення політик нав’язує думку про нібито втручання у внутрішні справи країни, які мають більше негативних наслідків, ніж позитивних. Аналітики VoxUkraine спростували ці тези, пояснюючи, коли реформи за підтримки МВФ є ефективними, а коли – ні. Аналітики вже ловили Ляшка на брехні про МВФ.

Також у випуску Борис Колесников закликав запроваджувати дешеві кредити для промисловості. Й у контексті проекту «Донбас і мирні» на каналі відзвітували, як неоціненно допомагає жертвам війни Рінат Ахметов.

Два сюжети на СТБ приділяли надмірно багато уваги тому, як фонд Віктора Пінчука підтримує розвиток культури та освіти в Україні. Ведуча Ольга Кучер повідомила про одинадцятий молодіжний форум «Завтра UA». У сюжеті Віктор Пінчук, титрований бізнесменом і філантропом, першим бере слово і сподівається, що підтримана ним молодь стане світлим майбутнім України. Наступний сюжет про лекцію письменника Ніла Фергюсона супроводжується таким акцентом: «Кор.: За усі роки публічних лекцій від фонду Віктора Пінчука, в Україні побувало чимало людей, які творили світову історію і політику. Цього року навіть не сумнівалися хто ж має виступити перед українськими студентами».

На «1+1» просували політичні інтереси Анатолія Кінаха. «Ведуча: Бідність, корупція, неефективне управління державою і протистояння на сході. З такими закликами, викликами щодня стикається Україна, але без довгострокового плану їй боротись з ними не просто, певні учасники національного форуму "Трансформація України"». Єдиним мовцем у кадрі є Кінах, який і представляє «план порятунку» країни у доволі абстрактних формулюваннях: «Кінах: Ми не бачимо інших сценаріїв, як концентрація нашої волі, розума з тим, що Україна розвивалась як сучасна демократична конкурентноздатна держава».

У цьому ж випуску сюжет Олександри Мітіної показав, як захисники так званих традиційних цінностей суперечать самі собі: «Кор.: Слідом за реєстрацією законопроекту про заборону пропаганди будь-яких проявів сексуальної орієнтації, його прихильники вийшли на "Марш за сім’ю". Щоправда, за іронією, якби депутати встигли ухвалити зміни, цей мітинг став би першим, який довелося б розігнати». Деякі учасники зібрання плутають поняття гомо- та гетеросексуальність, у своїх коментарях демонструють нерозуміння терміну «гендер», із яким «борються».

Кілька конструктивних тем розкрили в матеріалах СТБ: проблеми з пенсією у звільненого з полону бойовиків історика Валерія Козловського, діалог між учасниками війни на Донбасі та маршрутниками для вирішення суперечок щодо пільгового проїзду. Також традиційно розповіли про загиблих на війні: попереднього тижня їх було двоє.

23 червня, субота

До Дня державної служби «паркетні» заяви про покращення роботи чиновників від Володимира Гройсмана поширили на ICTV, «Інтері» та «Україна». Вітав держслужбовців зі святом на «Україні» також Петро Порошенко.

На «Україні» у студії народний депутат Сергій Тарута говорив про законопроект про національну безпеку, ухвалений на цьому тижні. Політик уже пропонував свій план порятунку Донбасу, розповідав, як він захищав Маріуполь від сепаратистів. Тому цілком очевидно, що він просуває свій дискурс щодо нацбезпеки у власних політичних інтересах: «Сергей Тарута: Вот смотрят нас телезрители. Они хотят знать, а как это изменит их жизнь? Они станут безопаснее на улице? Или их не ограбят, или у них будет безопасность экономическая, будут лучше жить? Поэтому я предлагаюначать все-таки с главного. С экономической безопасности, безопасности охраны окружающей среды и здоровья человека, демографической безопасности и параллельно заниматься военной безопасностью, потому что нам НАТО откровенно говорит, что на ближайшие 15-20 лет забудьте. Европейский союз также говорит о том, что вы пока не отвечаете тем нормам и вам необходимо 15-20 лет. Поэтому это правда и нужно исходить сегодня из желания украинского народа. А украинский народ не видит, что с визитом, что с теми декларациями изменится жизнь. Поэтому я за то, и партия "Основа", за конкретный план действий, который предусматривает, достижение мира на Донбассе».

Далі у випуску на «Україні» народний депутат від «Опозиційного блоку» Вадим Новинський розповідав, що державі не варто втручатися у справи церкви: «Вадим Новинский, народный депутат: Если политики не будут вмешиваться, церковный раскол будет очень хорошо преодолен при помощи церковных законов и церковных традиций». Аналогічний коментар вийшов у сюжеті каналу «Інтері», але в розширеному вигляді. В обох випадках експертна думка тут підміняється позицією політика.

Нікуди не поділися з каналу «Україна» щоденні звіти про благодійність фонду Ахметова на Донбасі. А народний депутат Олег Ляшко привітав випускників із завершенням навчального року та закликав збільшити фінансування освіти.

На «Інтері» розповіли, що ремонт очисних споруд у Черкаській області вдалося провести тільки завдяки роботі журналістів, які повідомили про проблему ще в 2015 році, та сприянню народного депутата від Блоку Петра Порошенка Сергія Рудика: «Кор.: Реконструкция очистных систем обошлась почти в тринадцать миллионов гривен. Этот проект реализован за счёт совместного финансирования области, района и государства, говорит Сергей Рудык. Он отлично посодействовал в выделении почти пяти миллионов».

Матеріал про меценатство Віктора Пінчука та форум для молоді «Завтра UA» цього разу вийшов уже не на його власному каналі, а на «Інтері».

24 червня, неділя

Огляд стосується лише новин «Інтера» замість підсумкових новин п’ятниці.

Найгарячіша новина дня – напад на табір ромів у Львові, під час якого вбили людину – третя у випуску. Перші дві – також кримінальні, про вбивства в Києві та Харкові. Злочин у Львові ведуча охрестила «нічною різаниною». У сюжеті містяться коментарі одного з потерпілих, медиків про його стан, поліції про затримання підозрюваних, реакція генсекретаря Ради Європи. «Все участники одной из праворадикальных молодежных организаций», – якої саме, не сказано, коментарів із самої організації про підтвердження чи спростування приналежності затриманих до їхніх рядів немає, що було би доволі вагомим для балансу і повноти.

Протягом дня з’явилося кілька новин у справі в’язня Кремля Володимира Балуха: він звернувся у листі до Порошенка, заяву з вимогою допустити до нього українських і міжнародних лікарів зробила виконувачка обов’язків міністра охорони здоров’я Уляна Супрун. На «Інтері» сказали тільки про реакцію Порошенка на лист політв’язня: «Ведущая: Петр Порошенко поблагодарил Владимира Балуха за письмо и за мужество. На своей странице в Facebook Президент заявил, что борьба за свободу политзаключенных украинцев продолжается, а их несокрушимый дух заслуживает уважения».

Далі у випуску репортаж із передової, події на Близькому Сході та міжнародні новини, суспільні та культурні новини з регіонів України. Матеріалів із ознаками замовності цього дня не виявлено.

Підсумки

Протягом тижня до категорії сумнівних зарахований 71 матеріал: 43 матеріали з ознаками замовності, 26 «паркетних» новин, два промосюжети про власні проекти медіагрупи.

Таких 29 сюжетів на каналі «Україна», 24 матеріали на «Інтері», вісім на «1+1», шість на ICTV, три на СТБ, один на 5-му каналі, жодного на «112» та «UA: Першому».

13 «паркетних» новин із Володимиром Гройсманом: по чотири на ICTV та «Інтері», три на «Україні» та дві на «1+1».

Десять із Петром Порошенком: по три на «Інтері» та каналі «Україна», дві на ICTV, по одній на 5-му та СТБ.

Дев’ять сюжетів в інтересах Ріната Ахметова та його активів на «Україні».

Вісім матеріалів в інтересах «Опозиційного блоку»: шість на «Україні», два на «Інтері».

Тричі піарили Віктора Пінчука: два сюжети на СТБ та один на «Інтері».

Чотири заяви від Сергія Капліна на «Інтері».

Чотири не-новини з Олегом Ляшком на каналі «Україна».

Два повідомлення просували інтереси «Народного фронту»: по одному на «Україні» та «1+1».

Два матеріали в інтересах «Каховка протеїн агро», пов’язаної з бізнесом Дмитра Фірташа, на його каналі «Інтер».

Двічі фігурував народний депутат Сергій Рудик на «Інтері».

По одні згадці: Арсен Аваков, Анатолій Кінах, Олександр Шевченко («Укроп») на «1+1»; Володимир Мунтян, Юлія Світлична на «Інтері»; Марина Порошенко на «Україні».

Упереджено критичних матеріалів загалом шість: чотири на «Інтері» (три проти «Нафтогазу», один проти Вадима Рабиновича), один із критикою члена Нацради Олега Черниша на каналі «Україна», один з критикою Адміністрації Президента на «1+1».

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Підготовка цього моніторингового звіту стала можливою завдяки підтримці американського народу, наданій через проект USAID «У-Медіа», що виконується міжнародною організацією «Інтерньюз». Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації.

Зберегти

comments powered by Disqus