Про що мовчали новини в лютому 2018 року

Авторка карикатури - Діана Кобець (з виставки карикатур ГО "Детектор медіа" "Антилокшина")

Дані за 2018 рік — це дані за 5–10 лютого (оскільки на «Інтері» по п’ятницях в ефірі підсумковий тижневик, замість нього в моніторингу розглядається новинний випуск за неділю, 11 лютого). Дані за 2017 рік — це  дані за 6–12 листопада, 21–26 серпня, 15–20 травняі 6–12 лютого; дані за 2016 рік — це дані за 25–30 липня,14–19 березня; за 2015 рік — це дані за 19–24 жовтня,13–19 липня,20–25 квітня, 19–24 січня.Методологію викладено тут і тут.

1. МАТЕРІАЛИ З ПОРУШЕННЯМИ ПРОФЕСІЙНИХ СТАНДАРТІВ, ЯКІ МОЖУТЬ СВІДЧИТИ ПРО ОЗНАКИ ЗАМОВНОСТІ (ЦЕНЗУРИ)

Загалом протягом звітного тижня в підсумкових випусках щоденних новин досліджуваних телеканалів була така кількість матеріалів суспільно-політичної тематики з порушеннями професійних стандартів, які можуть свідчити про ознаки замовності (цензури):

На звітному тижні лютого, як і в листопаді 2017-го, найбільше матеріалів із ознаками замовності — на каналі «Україна», на другому місці антирейтингу — знову канал «Інтер», хоча загальна кількість таких матеріалів на обох каналах була трохи меншою, ніж у попередньому моніторингу. Сталою залишається кількість таких матеріалів на каналі ICTV, трохи меншою стало їх на «1+1». Істотно менше таких матеріалів на 5-му каналі, за рахунок чого він покращив свою позицію. На «UA: Першому» таких матеріалів узагалі не було (вже два моніторинги поспіль).

Як і раніше, переважну частку матеріалів із ознаками замовності на більшості каналів становлять матеріали «паркетного» характеру або ж незбалансовані коментарі окремих посадовців чи політиків на різні теми. До таких же матеріалів можна віднести й ті, які робляться у формі звітів із пленарних засідань Верховної Ради, коли з різних питань у сюжеті надається слово окремим політикам без дотримання балансу думок (слово їхнім опонентам не надається) або без необхідних бекґраундів, які балансували би ці заяви. Як і в попередньому звіті, на першому місці за згадками в позитивному контексті — прем’єр-міністр Гройсман (20 матеріалів на п'яти каналах), на друге місце вийшов лідер «радикалів» Ляшко (14 матеріалів на двох каналах), на третьому місці — Петро Порошенко (10 матеріалів на п'яти каналах). Далі йдуть лідер «Народного фронту» Яценюк (п'ять на трьох), глава опозиційного уряду Колесніков (п'ять на двох) і лідер «Опозиційного блоку» Бойко (п'ять на двох). У всіх цих матеріалах крім порушень стандартів балансу думок і повноти інформації порушується також і стандарт відокремлення фактів від думок за рахунок оцінної лексики урочистого стилю для штучного підвищення статусу простих дій чиновників і політиків. Часто також порушується стандарт достовірності за рахунок розмитості або повної відсутності посилань на авторство суб’єктивної думки. Як і раніше, більшість із цих матеріалів не містять у собі реальної новини. До таких матеріалів на звітному тижні відносилися:

5 лютого

  • Звіт із погоджувальної ради парламенту («Інтер», ICTV, «Україна»)
  • Прем’єр Гройсман — про передачу земель об’єднаним територіальним громадам («Інтер», «Україна»)
  • Міністр юстиції Петренко — про реєстр неплатників аліментів («Інтер»)
  • Лідер Радикальної партії Ляшко — про те, які зарплати і пенсії повинні отримувати українці («Інтер»)

6 лютого

  • Звіт із сесії Верховної Ради («Інтер», «Україна»)
  • Генпрокурор Луценко — про справу вишок «Чорноморнафтогазу» («Інтер»)
  • Захід Фонду Марини Порошенко («Україна»)
  • Глава опозиційного уряду Колесніков прокоментував внесення Президентом кандидатур до ЦВК («Україна»)

7 лютого

  • Звіт із сесії ВР («Інтер»)
  • Звіт із засідання Кабміну («Інтер»)
  • Президент Порошенко підписав меморандум із Канадою та Світовим банком («1+1», ICTV)
  • Прем’єр Гройсман — про виплати аграріям за утримання великої рогатої худоби («1+1», ICTV, «Україна»)
  • Лідер «Народного фронту» Яценюк про недопустимість російських виборів в окупованому Криму («1+1», ICTV, «Україна»)
  • Обрано виконавчого директора Українського культурного фонду, де головує Марина Порошенко (ICTV, «Україна»)
  • Ляшко — про розвиток річкового флоту («Інтер»)
  • Ляшко — за державне регулювання цін на продукти («Україна»)

8 лютого

  • Гройсман розкритикував зависоку ставку RAB-тарифу («1+1», СТБ, ICTV)
  • Гройсман поїхав до Львова («Інтер», «Україна»)
  • Порошенко поїхав до Відня («1+1», «Інтер», ICTV, 5-й канал, «Україна»)
  • Звіт із сесії ВР («Інтер»)
  • Мер Києва Кличко підбив підсумки роботи мерії за рік (СТБ, ICTV)
  • Ляшко засуджує нардепів, які поїхали на сніданок із Трампом («Україна»)
  • Яценюк у США («Україна»)

9 лютого

  • Гройсман — про антикорупційний суд («1+1»)
  • Порошенко з дружиною побував на Віденському балі («1+1»)
  • Гройсман прийшов у Верховну Раду (ICTV, «Україна»)
  • Гройсман проти високого RAB-тарифу (ICTV)
  • Ляшко — про політику Польщі («Україна»)

10 лютого

  • Порошенко — про необхідність миротворців на Донбасі («Інтер», ICTV)
  • Гройсман — про передачу земель територіальним громадам (ICTV)
  • Ляшко вимагає державного регулювання цін («Україна»)

11 лютого

Ляшко вимагає державного регулювання цін («Інтер»)

***

На телеканалі «Україна» крім згаданих вище протягом звітного тижня були й інші матеріали з грубими порушеннями стандартів, що можуть свідчити про замовність.

Так, 6 лютого в матеріалі про набрання чинності закону про посилення покарання для неплатників аліментів безпідставно стверджується: «В парламенте о коллегах, отказывающихся платить собственным детям, говорят без пиетета». І далі йде коментар лідера «радикалів» Олега Ляшка, в якому він, зокрема, звинувачує народного депутата Сергія Капліна, слова у відповідь немає.

Того ж дня — незбалансований матеріал, у якому позитивно йдеться про RAB-тарифи.

7 лютого — незбалансований матеріал про те, що на вимогу глави Харківської ОДА Юлії Світличної звільнено керівника Держспоживслужби області Олександра Тертишника. В матеріалі також порушено стандарти достовірності й відокремлення фактів від думок. Крім того, стверджується, що Тертишника було упіймано на отриманні хабара, водночас інші мас-медіа, зокрема й канал «Інтер», кажуть, що на отриманні хабара впіймали заступника Тертишника.

Крім того, в новинах «України» традиційно щодня виходили матеріали про заходи Фонду Ахметова, а 8 лютого — матеріал про заходи Фонду Колеснікова.

У згаданих матеріалах «України» крім стандарту балансу думок часто грубо порушується стандарт відокремлення фактів від думок, за рахунок висновків і оцінок журналістів. Приклади: «По мере выступления градус полемики повышался»; «Среди них замминистра юстиции, чья свадьба отгремела в прошлом году на всю столицу»; «Она — не новое лицо в этой сфере»; «Такой меркой в фонде подходят ко всем»; «Марина Порошенко — человек в культурной сфере не случайный. Подтверждением тому — ее красный диплом искусствоведа»; «Глава правительства еще в прошлом году обещал помочь деньгами, чтобы достроить центр, слово свое сдержал»; «Все внимание парламентариев сегодня к правительственной ложе».

І в багатьох матеріалах грубо порушується стандарт достовірності інформації. Значна кількість фактів і частина суб’єктивних думок подається взагалі без посилань на джерела інформації, частина — з розмитими псевдопосиланнями: «в “Радикальной партии” предлагают», «в “Радикальной партии” считают», «сообщили источники в Администрации Президента России. Там считают», «Киев планы Кремля называет незаконными», «опасаются представители многих ОСББ».

Як і в попередньому звітному тижні, у випусках новин «України» гостями студії є обмежене коло політиків. Так, на звітному тижні гостем студії знову, як і на звітних тижнях серпня й листопада 2017-го, був Сергій Тарута. Як і на звітному тижні серпня 2017-го — Борис Колесніков. Як і на звітному тижні листопада 2017-го — Вадим Новинський.

***

На каналі «Інтер» крім уже згаданих «паркетних» звітів були й такі матеріали з порушеннями стандартів, які можуть свідчити про ознаки замовності (цензури). 5 лютого матеріал про те, що завдяки прем’єру Гройсману «на голом окладе и без премий работали министры в прошлом году». Тому що «ранее премьер попросил министров умерить аппетиты и лишил их возможности выписывать себе огромные премии». Крім стандарту балансу думок у матеріалі порушено також стандарти достовірності й відокремлення фактів від думок.

Того ж дня в матеріалі про те, що в Одесі відбувся суд із приводу перенесення пам’ятника Катерині II, незбалансований коментар нардепа від «Опозиційного блоку» Миколи Скорика.

Так само 7 лютого в матеріалі про мітинг військових пенсіонерів незбалансовано слово надається двом представникам «Опозиційного блоку»: Юрію Бойку й Наталі Королевській.

Як і на каналі «Україна», 7 лютого «Інтер» дає повідомлення про звільнення начальника Держспоживслужби Харківщини на вимогу глави ОДА Світличної. Тут також порушено стандарти балансу думок, достовірності й відокремлення фактів від думок.

Того ж дня — незбалансований матеріал про те, чому «Донецькоблгаз» відмовляється брати в експлуатацію новий газопровід до Авдіївки.

8 лютого — з порушеннями стандартів відокремлення фактів від думок і достовірності матеріал про вихід народного депутата Третякова із коаліції з незбалансованою критикою роботи останньої.

Того ж дня — незбалансований коментар представника «Опоблоку» Юрія Павленка в матеріалі про блокування поверхів у ТРЦ «Гулівер».

11 лютого — у матеріалі про подробиці вбивства біля станції метро «Чернігівська» військовий прокурор Анатолій Матіос незбалансовано звинувачує в. о. міністра охорони здоров’я Уляну Супрун і Верховну Раду в тому, що в країні не працюють програми реабілітації військових. У матеріалі також порушено стандарти достовірності й відокремлення фактів від думок: «Прокурор также задается вопросом, неужели наш вечно временный министр здравоохранения и нардепы настолько слепы, что за четыре года не могут найти средства и разработать программы для реабилитации военных».

В усіх згаданих матеріалах грубо порушуються стандарти балансу думок і повноти подачі інформації. Крім того, журналісти «Інтера» постійно порушують стандарт відокремлення фактів від думок, вдаючись до власних висновків і оцінок. Приклади:

«Сейчас под куполом зарегистрировано пять законопроектов — президентский и четыре альтернативных от нардепов. И хотя они больше месяца пылятся в парламенте, избранники никак не определятся какой из них лучше»; «Сессия новая, лозунги старые. Нардепы торжественно открыли 8-ю сессию и так же торжественно наметили планы на предстоящие полгода. В который раз грозят закрыть кадровые дыры, правда предыдущие полгода они это тоже обещали»; «А политические противостояния явно будут. Не успели нардепы дойти до зала, как в кулуарах уже поспорили»; «Очевидно, спорить будут нардепы и об Антикоррупционном суде, законопроект о котором они не могут внести до сих пор»; «После жарких споров и нескольких попыток, документ все же приняли»; «Домашний арест вполне может быть и наказанием за участие в краже четырех миллиардов гривен»; «Несмотря на тяжесть обвинений Печерский суд отправил подозреваемых всего лишь под ночной домашний арест»; «Не успели вернуться, как уже наработались. Среда — традиционно день короткий. А сегодня вообще не результативный. Несмотря на то, что на табло 347, в зале депутатов немного. Уже с первых голосований становится понятно, для принятия решений людей недостаточно»; «Ещё вчера спикер обещал одним из первых поставить вопрос включения в повестку дня законопроекта об Антикоррупционном суде. Но подзабыл. Не вспоминает о документе и сегодня»; «То ли из-за американского вояжа избранников, то ли по иным причинам, но оттягивается целая процедура. Без голосования депутатов профильные комитеты документ рассмотреть также не могут. Да и согласия среди избранников, несмотря на то, что инициатива больше месяца пылится в парламенте, до сих пор нет»; «И о проблемах насущных, которые коснутся большинства украинцев»; «Спикер зазывает депутатов как может: и кнутом, и пряником»; «Однако, продуктивного дня всё равно не получается»; «Поняв, что каши с депутатами сегодня не сваришь, спикер досрочно закрывает заседание»; «Антирекорд дня — одиннадцать «за». Путь к подписанию закона спикером открыт. На том и расходятся»; «На заседании Кабмина приняли план развития аграрной промышленности и сообщили хорошие новости для производителей сельхозтехники»; «Говорили на заседании о вопросах, которые давно требовали решения»; «Найти нардепов и удержать. Именно этим сегодня занимались в парламенте. Одна часть депутатов жаловалась на другую из-за коллективных вояжей. А между этим в Раде голосовали и несмотря на полупустой зал, кое-что утвердили»; «Снова в парламенте два параллельных мира, табло показывает 355 зарегистрированных депутатов, зал пестрит пустыми креслами. А в кулуарах визовая арифметика»; «Радикалам надоела пустота. Они устроили демарш»; «А у спикера другие задачи. Пришлось на ходу менять повестку дня, отложив на потом скандальные и спорные законопроекты и включив то, с чем согласен весь зал»; «Кроме того, депутаты решили позаботиться о людях с инвалидностью. Хоть и в первом чтении, но приняли закон»; «Пользуясь тем, что в зале есть депутаты, спикер также предложил проголосовать за то, на что вчера не хватило голосов»; «Работает правительство и над тем, чтобы как можно быстрее ввести монетизацию субсидий»; «Утекают деньги из наших кошельков».

Журналісти «Інтера» часто вдаються до безпідставних узагальнень, як-от: «Пока же как голосовать избранники не знают»; «Об уровне жизни в Украине сегодня говорили и нардепы»; «по мнению нардепов»; «народные депутаты от “Оппозиционного блока” потребовали»тощо.

І в багатьох матеріалах грубо порушується стандарт достовірності подачі інформації за рахунок подачі фактів взагалі без будь-яких посилань, і подачі як фактів, так і суб’єктивних думок із розмитими, узагальненими псевдопосиланнями: «Сторонники президентского документа говорят, его можно доработать, но во втором чтении, а вот противники — его нужно заново переписать»; «в правительстве обещают»; «назвали в правительстве»; «говорят в “Оппоблоке”»; «в прокуратуре надеятся»; «прогнозируют сами депутаты»; «в коалиции признаются»; «по словам газовиков»; «в коалиции традиционно во всём винят оппонентов. А те настаивают»; «в кулуарах начинают говорить»; «рассчитывают в Кабмине»; «в Кабмине обещают».

У матеріалах «Інтера» є посилання на дописи в соцмережах: «об этом на своей странице в Фейсбуке сообщил Президент»; «губернатор Юлия Светличная. На своей странице в Фейсбуке она написала»; «Нардеп от БПП Александр Третьяков готов покинуть коалицию. Об этом он сообщил на своей странице в Фейсбуке»; «об этом сообщил военный прокурор Анатолий Матиос на своей странице в Фейсбуке».

***

На ICTV крім уже згаданих вище «паркетних» були ще два матеріали про заходи Фонду Колеснікова (5 і 8 лютого), а в сюжеті про американську програму «Нове покоління» (8 лютого) незбалансовано й позитивно згадується президентство Кучми. У таких визначеннях: «Леонід Кучма, який зокрема і завдяки реформам зумів витягти країну з прірви, переконані експерти». І «Леоніда Кучми, який одразу після перемоги на виборах, узяв курс на реформи».

***

На «1+1» крім вищезгаданих матеріалів «паркетного» характеру 8 лютого вийшов в ефір матеріал про те, що Нацполіція звинувачує посадовців Міграційної служби в корупції й торгівлі наркотиками, де було грубо порушено майже всі стандарти інформаційної журналістики.

***

На СТБ, крім згаданих вище двох матеріалів «паркетного» характеру, інших не було.

***

На «UA: Першому» матеріалів із ознаками замовності на звітному тижні не було взагалі.

 

Із матеріалів з ознаками замовності бізнесової тематики на «1+1» 7 лютого вийшов матеріал про майбутні гастролі бродвейського шоу ілюзіоністів в Україні. На «Інтері» 5 лютого вийшов в ефір матеріал про колекцію дизайнера одягу Ліди Арфуш. На «Україні» 6 лютого вийшов матеріал із закликом до вболівальників прийти на матч «Шахтаря» з «Ромою» (а продаж квитків становить значну частину доходу футбольного клубу).

У матеріалах із порушеннями стандартів, що можуть свідчити про ознаки замовності (цензури), канали порушують такі стандарти:

2. ЗАМОВЧАННЯ КАНАЛАМИ СУСПІЛЬНО ВАЖЛИВОЇ ІНФОРМАЦІЇ У ЛЮТОМУ 2018:

Дані за 2018 рік — це дані за 5–10 лютого (оскільки на «Інтері» по п’ятницях в ефірі підсумковий тижневик, замість нього в моніторингу розглядається новинний випуск за неділю, 11 лютого). Дані за 2017 рік — це  дані за 6–12 листопада21–26 серпня15–20 травняі 6–12 лютого; дані за 2016 рік — це дані за 25–30 липня,14–19 березня; за 2015 рік — це дані за 19–24 жовтня,13–19 липня,20–25 квітня19–24 січня.

Жодний з каналів не повідомляв про такі події цієї тематики:

Прокуратура Києва почала досудову перевірку за фактом перешкоджання зйомці й погрозам журналістам у кулуарах ВР екс-регіоналом нардепом Пономарьовим (7 лютого)

Жодний з каналів не повідомляв про такі події цієї тематики:

  • У Джанкої окупанти побили і затримали кримського татарина (6 лютого)
  • СММ ОБСЄ за добу зафіксувала 2160 вибухів на Донбасі (8 лютого)
  • МЗС висловив протест через відмову Росії допустити лікарів до політув’язненого Гриба (8 лютого)
  • Правоохоронці в прифронтовій смузі знайшли тайник з боєзапасами, виробленими в Росії (8 лютого)
  • ОБСЄ зафіксувала застосування бойовиками «Градів» у Донецькій області (9 лютого)
  • ОБСЄ фіксує, що бойовики розміщують військову техніку в житлових районах (10 лютого)

Жодний з каналів не повідомляв про таке:

Антикорупційний суд в Україні має бути створений до виборів – посол ЄС в Україні (6 лютого)

Інші прикметні теми, замовчані всіми каналами:

Україна посіла 83 місце у рейтингу демократій світу (5 лютого)

Ситник: влада намагалася зруйнувати НАБУ, спротив проведенню розслідувань зростає з кожним днем (8 лютого)

Громадська організація «Детектор медіа» здійснює цей проект за підтримки «Інтерньюз Нетворк». Висновки й погляди, висловлені в моніторинговому звіті, можуть не збігатися з поглядом «Інтерньюз Нетворк».

comments powered by Disqus