Куди нас послав Колесников. Моніторинг новин 2 — 8 липня 2018 року

Лідерами за кількістю матеріалів з ознаками замовності лишаються «Інтер» і канал «Україна». У їхніх новинах мирно співіснують критика влади загалом та компліменти на адресу чинного прем’єра. Здавалося би, це і є баланс. Але це скоріше вправність медіа в обслуговуванні опонуючих політичних сил, а не служіння інтересам суспільним. Новинами у таких матеріалах і не пахне:  лише обіцянки та популізм без корисної глядачеві інформації.

Цього тижня теленовинарі продемонстрували непогану здатність реагувати на надзвичайні події: трагедію на Рівненському полігоні під час навчань, коли загинули троє військових, масові отруєння дітей у таборах на Київщині. Тут репортери намагалися відшукати повну інформацію, поспілкуватися з усіма сторонами та дослідити історію проблеми.

2 липня, понеділок

Найбільш обговорювані у новинах теми: негода, події на фронті, зрушення у медреформі (на цю тему була прес-конференція) та проблеми із затримками туристичних авіарейсів.

ICTV дав слово голові Верховної Ради Андрію Парубію, який виклав своє бачення планів роботи парламенту. На каналі «Україна» плюралізм підміняють коментарями політиків, які найчастіше фігурують у «Сегодня»: Олега Ляшка та голови фракції «Народного фронту» Максима Бурбака. Вони не коментують ключові теми парламентcького тижня, натомість виголошують гасла: «Олег Ляшко, глава фракции радикальной партии: Де радикальна зміна економічної політики, яку ми пропонуємо? Чому не підтримуєте наші законопроекти? Ходите по всьому світу бомжуєте за тими кредитами замість того, щоб підтримати наш законопроект про індустріальні партії. І заробити 2 мільярди доларів ще в цьому році». Бурбак закликає затвердити курс на НАТО та ЄС у Конституції (раптом після того, як відповідну ініціативу озвучив президент, але про це ні згадки).

Традиційно на «Україні» подякували Рінату Ахметову за допомогу мешканцям Донбасу у спеціальному сюжеті.

На «1+1» та «UA: Першому» тестували кабінет реєстрації абітурієнта. На «1+1» дещо перестаралися, намагаючись подати документи на вступ. Суть у тому, що прийом документів відкривається з 12 липня. Про це у сюжеті теж сказали, але після опису свого невдалого і нелогічного досвіду. До того ж кореспондентка Олександра Мітіна заплуталась: «Тобто, бачите, нам доведеться черговий раз пройти те саме», — каже вона. Хоча реєстрація кабінету (яку вдалося з далеко не першої спроби завершити) і подача заяви на вступ — різні процедури.

На «1+1» однобоко висвітлювали ситуацію в Нацраді: «У скандалі з членами Нацради з питань телебачення і радіомовлення спікер ВерховноїРади Андрій Парубій підтримав позицію Ольги Герасим’юк», — повідомила ведуча Юлія Бориско і тут же: «Своїх колег, обраних за президентською квотою, Герасим'юк звинувачує в маніпулюванні». Хоча йдеться про те, що в парламенті планують заслухати поясення всіх сторін конфлікту, але ТСН дає позицію лише незгодних з більшістю складу Нацради.

На «Інтері» знову незбалансований матеріал в інтересах компанії «Каховка протеїн агро». Цього разу йшлося про відновлення роботи на підприємстві. Але незмінною є відстоювання інтересів однієї сторони конфлікту та очевидне засудження авторами іншої без надання їй можливості пояснити свою позицію: «Кор.: Между тем охранники, которых в свое время наняли рейдеры, всё ещё остаются на территории завода, незаконно - прикрываются постановлением ГПУ».  Нагадаємо, йдеться про бізнес-інтереси співвласника «Інтера» Дмитра Фірташа.

На СТБ стартував спецпроект «Довічники» про справи трьох людей, засуджених до найвищої міри покарання. Журналісти знайшли причини не довіряти справедливості цих вироків і розповіли історії людей, яким судилося провести решту життя за ґратами.

«UA: Перший» єдиний відзначив вечірню акцію в Києві на стадіоні «Олімпійський» на підтримку Олега Сенцова. Що, втім, можна пояснити тим, що  більшість головних випусків новин на інших каналах (за винятком СТБ) виходили до проведення самої акції, яка розпочалася о 21:00.

3 липня, вівторок

Але і наступного дня про акцію на «Олімпійському» згадали у вечірніх новинах лише на ICTV та «1+1». Топ-тема — отруєння дітей у таборі на Київіщині, тут репортери намагалися максимально повно розкрити проблему. Також не вщухали пристрасті довкола туристів, які застрягли в аеропортах через неякісну роботу туроператорів та авіаліній.

На ICTV та «1+1» дали заяви «Народного фронту». На ICTV — заява про посилення боротьби з контрабандою, яка теж є темою позаминулого тижня. На «1+1» — вчорашні тези про закріплення курсу на ЄС та НАТО у Конституції. Тобто новизни у цих повідомленнях немає, їхня мета – зайвий раз нагадати про «Народний фронт».

На «1+1», «Інтері» та «Україні» вийшли паркетні новини з Володимиром Гройсманом, який лише анонсував та обіцяв нову якість державної служби та підвищення довіри до чиновників.

На «Україні» з нардепом та лідером партії «Основа» Сергієм Тарутою у студії говорили про оновлення складу ЦВК, плавно перевівши розмову на вибори і політичні обіцянки, що вже схоже на приховану політичну рекламу:

«Ведущая: Среди ваших предложений - снизить проходной барьер, насколько я понимаю с 4 до 2 вы предлагаете. То есть, вы настолько не уверены в успехе своей новой партии?

Сергей Тарута: Нет, я считаю, что на сегодняшний день общество желает 10%. Украинцы хотят перезагрузку, хотят новых политических партий и хотят новых политиков. Это возможно только, если мы снизим барьер, потому что идет большая фальсификация и нужно дать возможность новым политическим силам прийти в Парламент. То, что мы предлагаем, мы предлагаем не для партии "Основа". Партия "Основа" пройдет и 5%-й барьер. Мы говорим о других политических партиях, им дать тоже возможность прийти в парламент и все-таки изменить существующую систему».

Ні дня на каналі «Україна» не проходить без оди Рінату Ахметову. 

На «Інтері» критикували Вадима Рабиновича, звинувачуючи у непрозорих доходах: «Екатерина Лысенко, ведущая: Нардеп Вадим Рабинович не внес в ежегодную декларацию депозит в одном из израильских банков. Соответствующие документы сегодня появились в сети. На что он потратил деньги и что ему грозит за регулярную забывчивость - об этом далее в нашем материале». Крім рясного потоку негативних означень на адресу Рабиновича, до сюжету ще низка претензій: незбалансованість — із Рабиновичем досі не намагалися поговорити про його гроші, не вказаний автор, відсутність фахових коментарів правоохоронців і підміна їхньої інформації висловлюваннями блогера Василя Крутчака та політика Сергія Капліна.

Також на «Інтері» знову однобокий сюжет в інтересах компанії  «Каховка протеїн агро».

4 липня, середа

До Дня Нацполіції вийшли позитивні репортажі про те, як змінюється служба, про гідних людей в поліції. Такий підхід може сильно дисонувати з досвідом людей, які стикалися з поліцією на практиці. Жоден із каналів не наважився говорити про недоліки, помилки реформи, перспективи змін, не залучав до оцінок експертів. Наприклад, опитування групи «Рейтинг», проведене у червні 2018 року, показує, що 61% українців не вдоволені результатами реформи поліції.

Порошенко вніс до парламенту законопроект про виведений капітал. Мало того, що про це згадали тільки половина телеканалів (ICTV, «Україна», 5-ий та «Інтер»), так і ті лише з синхроном Порошенка. Жодних експертних оцінок цієї ініціативи журналісти не шукали.

Хвалили Кабмін на ICTV: «Олена ФРОЛЯК, ведуча: Кабінет Міністрів слово тримає і таки взявся викорінювати контрабанду. Всього за тиждень боротьби на одній тільки Одеській митниці бюджет країни поповнився неочікуваним пів мільярдом гривень». У сюжеті висвітлена не лише ця тема, говорили і про призначення заступників голови Державної фіскальної служби, але підводку важко назвати безсторонньою. Чергові заяви Гройсмана з обіцянками побороти контрабанду без доповнення альтернативними оцінками вийшли на «Україні» та «1+1».

Детально розбиралися з подробицями отруєння дітей у таборі під Києвом на 5-му каналі. Тут найбільш повно розповіли, що стан найважче хворої дівчинки, яка перебуває в комі, не пов’язаний з отруєнням: «Кор.: Попередній діагноз "енцефаліт", який поширили у ЗМІ, лікарі підтвердити або спростувати не можуть – через заборону батьків озвучувати стан здоров'я дитини».

З’явилася новина про те, що екс-нардепа підозрюють у вбивстві поліцейського. Головний військовий прокурор назвав першу літеру прізвища підозрюваного, і більшість каналів вказали, що ймовірно йдеться по Олександра Шепелєва. Тільки журналісти «UА: Першого» зв’язалися з адвокатом Шепелєва, щоби з’ясувати чи підтвердити інформацію про ймовірну підозру: «Кор.: Журналіст "Новин" на "Першому" зателефонувала адвокатові Олександра Шепелєва Юрію Татькову, він каже: нову підозру його підзахисному сьогодні не вручали».

На каналі «Україна» Олег Ляшко хвалився, що саме він ініціював законопроект про посилення відповідальності для п’яних за кермом. Про те, хто підтримав, чи з яких причин не підтримав цю ініціативу, не йшлося. Це є порушенням балансу думок. А от на «1+1» після чергового однобокого матеріалу про ситуацію в Нацраді з критикою більшості її складу Олег Ляшко коментував і цю тему, пересипаючи політичними звинуваченнями: «Олег Ляшко: Ми є категорично проти того, щоб Порошенко диктував умови редакційної політики і щоб шантажував і не видавав ліцензії на цифрове мовлення». Представникам самої «президентської четвірки» з Нацради слова не дали.

 На «Інтері» — цілий клондайк матеріалів з ознаками замовності. Спочатку Сергій Каплін виринув на мітингу залізничників, вимагаючи підвищити їм зарплати. Політик з’являється з вимогами чи не на кожному такому протесті, перекладаючи всю відповідальність за проблеми на уряд. Потім той же Каплін разом із колегою по комітету та незмінною за останні тижні супутницею в критиці влади Наталією Королевською маніпулювали, опосередковано перекладаючи всю відповідальність за стан медицини на реформаторів Міністерства охорони здоров’я: «Ведущая: Екатерина Лысенко, ведущая: Украина - один из мировых лидеров по уровню заболеваемости жителей. А наши врачи получают самые низкие зарплаты в мире. Об этом заявил нардеп Сергей Каплин на совместном заседании Комитетов по вопросам здравоохранения и соцполитики. Депутаты рассмотрели отчет Минздрава о ходе медицинской реформы. При этом глава ведомства Ульяна Супрун на заседание не пришла. Депутаты расценили это как неуважение. Теперь чиновница должна отчитаться о своей работе с трибуны парламента».

Лише Сергій Рудик коментував, як «реализацию новой международной климатической политики обсуждали сегодня в Раде», що теж є невиправданим виокремленням одного з інтерівських улюбленців із-поміж інших парламентарів. Підприємству «Каховка протеїн агро» присвятили три сюжети, говорячи про компанію суто у вигідному ключі, а про її опонентів — виключно у негативному та без їхніх коментарів. Спершу йшлося про можливі збитки від «загарбників», які блокували роботу підприємства. У наступному сюжеті знов однобоко висвітлювали чергове слухання у справі. І далі — сюжет із критикою судді Лілії Катеринчук, яку звинуватили у покриванні рейдерства (оцінку озвучує представник ГО «Стоп корупції»). Хоча для балансу можна було звернутися до низки представників Ради доброчесності, які виступали проти її призначення суддею ВСУ.

Також на «Інтері» з посиланням на дані центру «Софія», близького до Сергія Льовочкіна, повідомили, що «Опозиційний блок» підтримує 9% виборців. Принагідно запропонували ідею об’єднання «Опоблоку» з партією «За життя», лідера якої на «Інтері» постійно критикують: «Ведущая: Однако, если Юрия Бойко, как единого кандидата, поддержит кроме "Оппозиционного блока" также и партия "За Життя", то ситуация меняется. В этом случае за Тимошенко проголосуют почти 13% избирателей, за Юрия Бойко - чуть больше 12%. То есть разница между кандидатами будет находится в рамках статистической погрешности». За даними КМІС рейтинг «Опоблоку» на той момент становив 6%, зі зміненою методологією оцінки — понад 10%. У новині «Інтера» нюанси методології не уточнювали, а послалися на вигідніший результат.

В Одесі побили депутата від «Опоблоку»; за словами ведучої, через те, що він виступав проти рейдерства. Позиція «Опоблоку» в сюжеті проходить головною лінією, а  коментарі правоохоронців з обіцянками чесного розслідування нівелюють оцінками від політиків та автора сюжету: «Кор.: Поддержать Чередниченко в Измаил приехали депутаты-оппозиционеры. Они тоже высказали свои опасения по поводу прозрачности расследования.  … Мы тоже проследим за ходом расследования и расскажем в наших выпусках, как оно проходит».

Також Юрій Бойко обіцяв відстоювати права фермерів, невдоволених новими нормами закупівлі молока. А з Юлією Світличною на «Інтері» вийшла вчорашня новина про створення 3D-туру Харківщиною. Порушення оперативності може свідчити про намір популяризувати не так Харківщину, як присутню на заході голову облдержадміністрації.

На каналі «Україна» звітували про благодійність Ріната Ахметова, як і щодня. На «1+1» розповідали про свій власний благодійний проект «Здійсни мрію» і анонсували новорічний фільм від студії «Квартал-95», що співпрацює з «1+1 медіа».

5 липня, четвер

Усі канали повідомили про вирок українцю Володимиру Балуху, винесений в окупованому Криму. Політичні новини були зосереджені на парламентському напруженні довкола призначення членів ЦВК. Усі матеріали мали позиції як представників «Блоку Петра Порошенка», які наполягали на голосуванні за це рішення, так і інших фракції, які були незгодні. 5-ий та «1+1» розбиралися, чи призведе відсутність спільної позиції у коаліції до її розвалу. Лише «Україна» звернулися по експертний коментар на цю тему до координаторки громадянської мережі «Опора» Ольги Айвазовської. Решта каналів обмежилися суто оцінками від політиків, але збалансованими.

На «Україні» бенефіс Ляшка: «Анна ПАНОВА, ведущая «Сегодня»: Лучший отчет Кабмина – деньги в карманах украинцев, - говорит лидер «Радикальной партии». Олег Ляшко настаивает на рассмотрении законопроектов, которые помогут создавать рабочие места для людей, а не упрощать процедуру банкротства стратегических предприятий».

Також на «Україні» відзвітували про благодійність Ахметова: «Кор.: Системную поддержку детям Донбасса оказывает фонд Рината Ахметова. 86 ребят прошли курс восстановления в лучших санаториях страны по проекту "Реабилитация раненых детей", 3,5 тысячи психологическую реабилитацию в проекте "Мирное лето детям Донбасса».

На «Інтері» Юрій Бойко вимагав ухвалення законопроекту про дотації шахтам, вочевидь намагаючись сподобатись виборцям. У подробицях вимог гірників «Подробности» розбиратись не стали.

Далі — Каплін і Королевська з однобокою критикою Кабміну та вимогами перерахунку пенсій переселенцям. І тут же Володимир Гройсман розповідає, як треба допомагати Донбасу. Це приклад ілюзорного балансу, коли на одній темі уряд однобоко критикують, а на іншій темі, також однобоко, з порушеннями стандартів та відсутністю зрозумілого інформприводу, хвалять. Матеріал із декларативними заявами Гройсмана щодо вирішення проблем Донбасу показали на «Україні».

Друга поява Сергія Капліна на «Інтері» пов’язана з його вимогами захистити інтереси робітників підприємства «Арселор Міттал» у Кривому Розі. Також розповіли, як нардеп від «Опоблоку» Микола Скорик допомагає «зберегти» Одеську кіностудію: «Кор. Андрій Анастасов: За помощью кинематографисты обратились к народным депутатам. Отозвался Николай Скорик из "Опоблока", он уже внес поправку в законопроект, и предложил исключить из документов пункт о приватизации киностудии». Приватизацію кіностудії прирівнюють до її знищення, а аргументи прихильників приватизації у сюжеті проігнорували.

6 липня, п’ятниця

Найгарячіша подія — трагедія на Рівненському полігоні, де під час навчань загинули троє і поранені дев’ятеро військових. Це перша тема майже всіх випусків. ICTV та «UA: Перший» надали перевагу тільки новині про трагедію з підлітками, на яких впала бетонна плита на будівництві. Тут також троє загиблих.

Висвітлюючи трагедію на полігоні, журналісти здебільшого не обмежувалися просто переповіданням фактів про сам нещасний випадок, а давали бекграунд проблеми. На «112» говорили з військовими експертами, на ICTV відзначили, що знімальна група каналу була на самих навчаннях, але покинула полігон ще до трагедії. На каналі «Україна» поіменно назвали загиблих, вказуючи військове звання та досвід, що дає повніше уявлення про інцидент. Практично в усіх випусках є довідкова інформація про підозрілі міномети та історію питання, адже подібний випадок на навчаннях вже траплявся у 2016 році.

Усі зафіксовані новини з ознаками замовності в цей день вийшли на каналі «Україна». Спершу після матеріалу про те, що парламент знову не вирішив питання про призначення членів ЦВК, окремо акцентували на «плані Ляшка»: «Ведущая: Кроме отмены депутатской неприкосновенности и обновления Центризбиркома, предлагают принять новый закон о выборах. Выбирать депутатов нужно по открытым спискам, а так же утвердить процедуру импичмента Президента». Сам Ляшко  характеризує свій план так: «Олег Ляшко, глава фракции Радикальной партии: Це - план Ляшка по подоланню корупції, по постановленню відповідальності влади перед народом, по економічному зростанню в країні, по відновленню України. Безсильної, підконтрольної народу влади не буде майбутнє України. Без економічного розвитку не буде дост атку в українських сім'ях. Риба гниє з голови! Ми пропонуємо відрубати цю гнилу голову і навести лад у владі!»

На каналі «Україна» обговорювали ситуацію з українськими туристами, які масово застрягають в аеропортах, з Борисом Колесниковим як головою «опозиційного уряду». Політик підміняє експертну думку критикою чинного уряду, нагадує про те, що сам був міністром інфраструктури, та роздає порадису. Також він рекомендує розпускати місцеві адміністрації та скорочувати Державну фіскальну службу, а на питання ведучої щодо безробітних відповідає: «Борис Колесников: Безработных много? Клубника в Польше».

Про те, що «четвертый год жители прифронтовых населенных пунктов получают продуктовые наборы штаба Рената Ахметова», відзвітували на каналі «Україна».

7 липня, субота

Цього дня у студії каналу «Україна» говорили з Олегом Ляшком про посилання відповідальності за кермування в нетверезому стані та інші ініціативи фракцїі, які вже обговорювалися неодноразово: мораторій на вивезення лісу-кругляку з України та імперативний мандат. Сім з половиною хвилин Ляшко говорив усе, що хотів, не почувши жодних незручних запитань. 

На «Інтері» також вийшла порожня новина про Ляшка: «Ведущая: Пакет тектонических перемен в украинской политике презентовал Олег Ляшко. По словам лидера «радикалов» его план направлен на преодаление корупции, економический рост,и формирование ответственной перед изберателем власти. Олег Ляшко уверен, что его инициативы помогут справиться с политическим кризисом в парламенте».

У випуску «Інтера» захищали Олександра Єфремова: «Екатерина Лысенко, ведущая: 78 свидетелей И один из них спикер Верховной Рады Андрей Парубий убеждали суд в непричастности Александра Ефремова в госизмене. Второй человек в государстве дал полностью оправдывающие показания в деле бывшего народного депутата». Те, що ведуча подає як факт, є оцінками адвоката Євгена Солодка, який представляє Єфремова. До того ж новина є неоперативною: допит Андрія Парубія відбувся напередодні, а коментує його адвокат лише через добу.

Ще кілька новин з ознаками замовності на «Інтері»: Сергій Каплін пообіцяв захистити музичну школу в Білій Церкві, хоча це жодною мірою не стосується його компетенції як нардепа; Сергія Рудика вставили у сюжет про святкування Дня Дніпра, де він вказує людям, що треба не смітити і берегти природу. Також у випуску — паркетний офіціоз про зустріч керівника місії ОБСЄ Олександра Хуга та голови Харківської обласної державної адміністрації Юлії Світличної.

8 липня, неділя

Аналізується тільки випуск «Інтера» на заміну підсумковому, що не оглядався у п’ятницю. Перша новина — про те, як президенти України та Польщі вшанували жертв Волинської трагедії 1943-1944 років. Далі про ситуацію на передовій та міжнародні новини.

Репортаж про проблеми втілення медреформи у гірських районах Закарпаття та інші регіональні новини були досить збалансованими. А от про святкування Івана Купала серед усіх областей виокремили лише Харківську, де наприкінці сюжету голова Харківської ОДА Юлія Світлична говорить про те, як важливо зберігати традиції, та інші банальні фрази. Реальних підстав показувати Світличну в новині саме на цю тему немає.

Остання новина випуску присвячена пам’яті Левка Лук’яненка.

Підсумки

Загалом вивлені 49 сумнівних новин: 39 із ознаками замовності, дев’ять паркетних новин, один промо-матеріал продуктів, пов’язаних з медіагрупою.

24 на «Інтері», 16 на каналі «Україна» сім на «1+1» та дві на ICTV. Не було таких на «112», 5-му, «UA: Першому» та СТБ.

Вісім матеріалів у інтересах «Опозиційного блоку»: сім на «Інтері», один на «Україні».

Сім паркетних новин із Володимиром Гройсманом: три на «Україні», по дві на «Інтері» та «1+1».

Сім хвалебних новин про Олега Ляшка: п’ять на каналі «Україна»,  по одній на «Інтері» та «1+1».

Шість новин на каналі Ріната Ахметова «Україна» про його ж благодійний фонд.

Шість разів з’являвся Сергій Каплін на «Інтері».

Чотири новини в інтересах компанії «Каховка протеїн Агро», що пов’язане із бізнесом Дмитра Фірташа, вийшли на каналі «Інтер», співвласником якого він є.

Три матеріали просували інтереси «Народного фронту»: по одній на ICTV, «1+1» та «Україні».

Дві паркетні новини з Андрієм Парубієм: одна на ICTV, одна на «Україні».

Двічі без вагомого приводу з’являвся на «Інтері» нардеп Сергій Рудик.

По одній згадці в інтересах Олександра Єфремова на «Інтері», та Сергія Тарути на «Україні».

Упереджено критичних матеріали — чотири: на «1+1» двічі критикували Нацраду, на «Інтері» по одному матеріалу проти Вадима Рабиновича та Уляни Супрун.

 У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Підготовка цього моніторингового звіту стала можливою завдяки підтримці американського народу, наданій через проект USAID «У-Медіа», що виконується міжнародною організацією «Інтерньюз». Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації.

comments powered by Disqus