Джинса «Опозиційного блоку»: все тільки починається

Скрін-шот sobytiya.tv

По завершенні виборчої кампанії в новинах закономірно різко поменшало замовних матеріалів — як прихованої реклами, так і чорного піару. Проте не припинилися кампанії з прославлення благодійності Ріната Ахметова та паплюження Андрія Садового і очолюваної ним парті «Самопоміч». Не припинилась і джинса «Опозиційного блоку». Канали Пінчука долучилися до кампанії проти Коломойського.

27 жовтня, понеділок

Головні теми дня: бойовики посилили обстріли на Донбасі, Центральна виборча комісія рахує голоси, в частині виборчих округів точаться конфлікти через результати виборів.

Поза тим, «Інтер» розпочав «Подробности» з репортажу про вибори в селі Нове Життя, яке мало відігравати роль пересічного населеного пункту. Далі у випуску — стандартний набір тем: вибори та їхні результати, сутички в зоні бойових дій на Донбасі. Особливу увагу «Інтер» приділяє заяві «Опозиційного блоку» про фальсифікацію виборів:

«Мы находимся на 3-м месте, у нас порядка 10%. Это хороший результат для оппозиции, и мы единственная оппозиция — наша партия, которая будет представлена в Верховной Раде. Есть попытки там, где мы получили хороший результат, блокировать работу ЦВК. Нас беспокоит 50-й, 59-й округ, 60-й округ и 26-й Днепропетровский. Все идет к тому, что у нас хотят просто украсть голоса. Мы сейчас работаем с юристами, работаем с наблюдателями, и мы обращаемся и к Центральной избирательной комиссии, к международным наблюдателям, чтобы были честные выборы» (Сергій Ларін, голова Партії розвитку України, спонсорованої співвласником «Інтера» Сергієм Льовочкіним).

Увага «Інтера» до «Опозиційного блоку» є вочевидь надмірною. Зокрема, з усіх телеканалів, які аналізувати можливі перспективи створення коаліції у Верховній Раді, лише «Інтер» використав коментар Юрія Бойка, першого номера «Опозиційного блоку»: «Мы будем в оппозиции к сегодняшней власти. И это наша принципиальная позиция, поскольку не видим, что люди, представляющие сегодняшнюю власть, имеют четкое понимание развития нашей страны. У нас очень много мажоритарщиков являются руководителями и могут аргументировано донести свою позицию в любой аудитории и выдержать любую дискуссию». В цьому випуску Бойко з’явився ще раз — у матеріалі про конфлікт у 96-му виборчому окрузі: «Основные усилия власти направлены на блокирование передачи информации с востока Украины, где у нас наибольшая поддержка, где у нас наибольшая поддержка. Мы ведем параллельный подсчет голосов, мы передам все нарушения, о которых я сказал, наблюдателям от ОБСЕ и Европейского парламента». Представник «Опозиційного блоку» звинувачує «Правий сектор». Ані в першому, ані в другому випадку Бойко та його політична сила не мають до теми матеріалу безпосереднього стосунку.

Інформаційну підтримку «Опозиційному блоку» надають і «События» каналу «Україна» — в матеріалі про 59-й виборчий округ Юрій Бойко звинувачує Ігоря Коломойського в фальсифікації виборів: «Например, 59-й округ Донецкой области, окружено здание окружной избирательной комиссии частными военизированными формированиями губернатора Днепропетровской области Коломойского и полностью блокирована работа комиссии». Позиція Коломойського в матеріалі не озвучена. Аналогічні закиди на адресу дніпропетровського губернатора лунають і на «Інтері»: «В победе оппозиции в Днепропетровской области виноваты власти. Так считает заместитель Коломойского Борис Филатов, кстати, выдвиженец той самой власти. На своей странице в Фейсбук он пожаловался, что область якобы "сливают". По мнению наблюдателей, команда Коломойского занималась больше собственным пиаром, нежели продвижением более широких интересов губернатора Днепропетровской области. Этот факт вызвал гнев Игоря Коломойского. И вот мнение политологов». І тут балансу також немає.

Подаючи інформацію про дивну ситуацію з імпортним цукром, «Подробности» вдаються до оцінкових суджень, що порушує стандарт відокремлення фактів від коментарів, а також не забезпечують балансу: «В Украину везут 30 тысяч тонн тростникового сахара-сырца. И это в сезон, когда украинские фермеры с ног сбиваются в поисках места сбыта выращенной свеклы», «Комментировать на заводе, кто и когда будет перерабатывать тростник, купленный за 12 миллионов долларов, нам не стали. Ответ на этот вопрос мы надеемся получить от руководства Госрезерва, чтобы понять — зачем Украине импортное сырье низкого качества, когда свою сахарную свеклу девать некуда. И зачем так цинично тратить такую необходимою внутри страны валюту».

Порушує стандарт відокремлення фактів від коментарів і ICTV. Розповідаючи про колишніх регіоналів, які пройшли до Верховної Ради, журналістка дає одному з них різку оцінку: «Антон Яценко, якого називають хрещеним батьком тендерної мафії», а по завершенні переліку констатує: «І тепер Москва матиме свої вуха в українській Раді».

А в матеріалі «Фактів» про партії, що не пройшли до Верховної Ради, лідерці партії «Заступ» Вірі Ульянченко дали змогу подякувати виборцям: «Ми не можемо зрадити свого виборця. Страшенно дякуємо за таку підтримку. То що політична сила, яка тільки ну буквально за півроку вийшла на арену, маючи таку підтримку, не може так ігнорувати своїх виборців. Через те ми знайдемо будь-які шляхи достукатися до парламенту, і змусити і парламент, і уряд, і Президента звернути увагу саме на ті питання». Представники інших політсил нагоди попіаритися не отримали.

«Україна», як і перед виборами, вихваляє доброчинні діяння свого власника Ріната Ахметова: «На "Донбасс-арене" разгружают тонны гуманитарного груза, доставленного в рамках проекта Рината Ахметова "Поможем детям". Волонтеры тут же приступают к формированию 11 тысяч новых наборов для малышей. Работа кипит не только на складах, но и на пункте выдачи. Только сегодня помощь получили 537 семей, в которых есть дети до 2 лет».

Тим часом Перший національний і далі будує свої випуски новин у формі телегазети. Повноцінний відеоряд у випуску є лише в сюжеті про обстріл автомобіля, в якому їхали кандидати в депутати від Блоку Петра Порошенка Мустафа Найєм та Сергій Лещенко. Інші матеріали супроводжуються паркетним відео, частина — неякісні розкадровки героїв із зображенням, що труситься. Поза тим, однак, порушень стандартів у новинах Першого ми не виявили.

«1+1» порушує стандарт балансу думок у матеріалі про заступника дніпропетровського губернатора Геннадія Корбана, який попросив Президента звільнити прокурора Дніпропетровської області: «Геннадій Корбан в інтерв’ю "Українській правді" пояснив, що звертався з аналогічним проханням до Генпрокурора Віталія Яреми, але його не почули. Роману Федику заступник губернатора закидає нерозслідування справ побиття Євромайдану у Дніпропетровську, ігнорування заяв про підготовку фальсифікацій на нинішніх виборах. Саме через ці факти, — вважає Корбан, — на деяких мажоритарних округах перевагають представники старої влади». Позиція Федика в матеріалі відсутня.

У матеріалі про сьоме скликання ВР — численні оцінкові судження авторки Маргарити Ситник: «Ця Рада своє віджила. Багатьох політиків уже можна назвати вчорашнім днем, багатьох — українофобами. А деяких — відвертими радниками і злочинцями, що втекли за кордон. Президент після контрольованого розвалу коаліції розпустив парламент», «Сильний парламент може врятувати країну, а слабкий і продажний — легко занапастити». Навряд чи доречним є використання в ньому відеозапису легендарної розмови Романа Скрипіна з Олегом Царьовим («Што?»).

Загалом було виявлено сім матеріалів з ознаками замовності.

28 жовтня, вівторок

Головні теми новин — підрахунок голосів, скандал у низці виборчих округів та ситуація у прифронтовій смузі Донбасу.

І цього дня «Інтер» продемонстрував оригінальність підходу до верстки — розпочав випуск із сюжету про добудову зайвого поверху до Будинку профспілок. У матеріалі порушено стандарт відокремлення фактів від коментарів — оцінкове судження: «Правда, профсоюзы, скорее всего, лукавят». СТБ також розпочав випуск новин із незвичної теми — падіння будівельного крана.

Другий день поспіль «Інтер» невиправдано використовує синхрони представників «Опозиційного блоку». Цього разу, коментуючи формування коаліції (до якого «Опозиційний блок» за визначенням не має безпосереднього стосунку), представник партії Нестор Шуфрич звинуватив Ігоря Коломойського: «Все зависит от того, как выстроится этот бермудский украинский треугольник: Яценюк, Коломойский и Порошенко. Это естественно, энергетический комплекс, это вопрос, связанный с недрами — он будет смотреть и в сторону министерства внутренних дел. Сегодня интересы Коломойского понятны». Позиції Коломойського в матеріалі немає.

У матеріалі на традиційну для «Подробностей» тему — незаконний видобуток бурштину на Волині — Волинську трагедію названо по-царьовськи «Волынской резнёй». До того ж, у матеріалі є оцінкові судження: : «Правда, здесь не страшно, а очень прибыльно. Главное, делиться вовремя. Что до революции, что после. Сейчас чуть дороже стало. О расценках хорошо знает сельский голова. За возможность работать в лесу — 400 долларов с каждой мотопомпы. В поле дороже — 800. То, что янтарь вывозят тоннами, а лес гибнет, похоже, никого не волнует». Окрім відокремлення фактів від коментарів, порушено й стандарт балансу думок: коментарів згадуваних у матеріалі правоохоронців або керівництва області, крім голови сільської ради, немає.

Не припиняє «Інтер» розкручувати історію з начебто фальсифікованими на користь «Опозиційного блоку» результатами голосування у Дніпропетровській області: «О фальсификации выборов в Днепропетровской области громко заявил местный Штаб национальной защиты, контролируемой людьми губернатора. Речь идет о трех округах — 31, 32 и 38 — где уверенную победу одержали представители "Оппозиционного блока"». Цей матеріал є суто пропагандистським, про що свідчить відсутність балансу та жорсткі оцінкові судження: «Они стали проигрывать выборы по спискам. Ударились в самопиар — и проиграли. Это вызвало гнев у губернатора Коломойского. А теперь они ставят ультиматум Президенту».

Далі у випуску — ще низка заяв представників «Опозиційного блоку» про перемогу та фальсифікацію голосів. Перша — про 60-й округ: «300 голосов реально изменены и откуда-то добавлены. При этом в какую политическую силу или политическую партию это все отдано? Партия Петра Порошенко, блок Петра Порошенко. Я думаю, что сегодня люди даже на Майдане стояли не за это. А хотели правды от власти, которая сегодня есть» (Олексій Білий, начальник штабу «Опозиційного блоку» на Донеччині). Цю заяву цього дня побачили також глядачі СТБ та ICTV. Друга — про 38, 50 і 106 округи: «90% от всех зафиксированных нарушений за последние сутки произошло на территории Донецкой, Луганской и Днепропетровской области. На территории округа №50 Донецкой области был заход формирования на территории участковых комиссий и вброс примерно 4 тысяч бюллетеней за провластную партию и 12 тысяч бюллетеней за кандидата, который пользовался поддержкой губернатора Днепропетровской области Коломойского. Днепропетровская область — это округ 38 — это самый яркий пример силовое давление на членов комиссии радикальными вооруженными формированиями, И подготовлено письмо обращение с описанием этих нарушений на президента страны, как гаранта Конституции. Мы защитим голоса наших избирателей, поскольку видим желание власти занизить наши показатели и уменьшить количество депутатов» (Юрій Бойко, «Опозиційний блок»). Так інтенсивно тему фальсифікацію на шкоду «Опозиційному блоку» педалює лише «Інтер».

ICTV також звинувачує Коломойського: «Свавільна поведінка місцевих князьків, і насамперед керівника Дніпропетровщини Коломойського, призвела до того, що одразу в 4 областях — Дніпропетровській, Донецькій, Харківській та Одеській на першому місці опозиція а не влада. І це ставлення не до України, це ставлення до місцевих керманичів». Як доказ журналісти наводять синхрон політкоментатора та постійного учасника заходів «Опозиційного блоку» Костя Бондаренка: «Звичайно, що Опозиційний блок має подякувати владі. Особливо має подякувати тим представникам влади, скажімо, в Дніпропетровській, в Одеській областях. Які створили такі умови, які спонукали місцеве населення голосувати не за владу, а голосувати за опозицію». СТБ також долучається до кампанії проти Коломойського: «"Дніпро-1" фінансує губернатор Дніпропетровщини ігор Коломойський. Про його інтерес до прифронтових ділянок йшлося давно. Якщо вірити запису, який з'явився у мережі тиждень тому. він планував просунути на Донеччині своїх кандидатів, зокрема і Геллера. Про це йдеться в розмові людей з голосами схожими на заступника Коломойського Геннадія Корбана і нардепа Давида Жванії».

Іще одна заява «Опозиційного блоку» у випуску «Подробностей» цього дня — про махінації з результатами виборів на 60-му окрузі. Тамтешній кандидат Риженков звинуватив окружний виборчком у фальсифікації; іншої сторони в матеріалі немає.

Про підтасування голосів каже і СТБ. У матеріал про 59-й округ (у якому нібито переміг самовисуванець Сергій Сажко, якого раніше помітили на мітингу в підтримку ДНР), журналісти подають недоцільний коментар того ж Опозиційного блоку: «Основное наше требование — прекратить вмешательство вооруженных формирований в процесс подсчета голосов на избирательных участках. Эти меры мы предпчриняли. Мы будем дальше защищать и защитим голоса своих избирателей».

«ТСН» «1+1» цього дня жорстоко «проїхався» оцінками по Ганні Герман: «Як видно з гардеробів, пані депутатки сьомого скликання були наповнені чим завгодно — лише не питанням покращення життя пересічних громадян. Дорого і безглуздо — цими двома словами найточніше можна охарактеризувати загальну модну тенденцію попередньої Ради. З подіуму — одразу в парламент. Рожеві костюми, золоті підбори, мережа на грудях, плечах і мережевні рукавички, а найголовніше — гучні кричущі брендовані речі.  зразок несмаку — показушні тотал-луки гучних брендів від Ганни Герман». А «Україна» присвятила своєму власникові Рінату Ахметову та його доброчинній діяльності два сюжети.

Загалом 28 жовтня було зафіксовано 11 матеріалів з ознаками замовності.

29 жовтня, середа

У центрі уваги теленовин — події на Донбасі, конфлікти у виборчих округах та підрахунок голосів.

«Інтер» розпочав випуск із матеріалу-звинувачення на адресу влади: про учасників бойових дій на Донбасі, які лікуються власним коштом без державної допомоги. Балансу в сюжеті немає — лише коментарі волонтерів і бійців, однак жодної позиції силових міністерств.

Після нетривалої перерви в «Подробностях» знову почали паплюжити «Самопоміч» та її лідера, львівського мера Андрія Садового. В цьому випуску вийшов матеріал, у якому порушені стандарти відокремлення фактів від коментарів, достовірності і точності, не кажучи вже про баланс: «Львов полон слухами. Все осуждают своего мэра. Останется ли он на месте, или пойдет в Киев, или он туда не пойдет, тогда какие у него перспективы?», «На закрытой страничке в Фейсбуке "Львовская политика" обсуждение, куда пойдет Садовый после выборов — вернется ли во Львов или пойдет рядовым на фронт? Есть версия, что может отправиться в результате политических торгов на пост вице-премьера. Последнее удивляет экс-депутата. Четыре года назад даже свое же городское управление юстиции не зарегистрировало устав общины Львова, подготовленный мэром. Вот так, например, выглядят местные общежития. Слишком много нарушений прав горожан», «В "Самопомочи" молчат. Пауза зависла, но Станиславским там и не пахнет. Поговаривают, их лидеру предлагают кресло вице-премьера. Торги продолжаются».

Три (!) матеріали цього випуску присвячено перешкодам у мовленні «Інтера». Також тут є матеріал із численними звинуваченнями на адресу Ігоря Коломойського та, як завжди, без балансу: «И о другом кризисе — газовом. И о миллионах, которые осваивает группа "Приват". Как вместо срока за кражу получить огромную прибыль — подробнее Оксана Григорьева», «Мазут в правительстве хотят получить из технологической нефти, которую группа "Приват" еще весной незаконно выкачала из трубопроводов. Все вроде бы хорошо. Но вот только тепло выйдет для украинцев золотым», «Перерабатывать нефть в мазут хотят доверить приватовскому Кременчугскому НПЗ. Эксперты уверены, что таким образом руководителей "Привата" хотят спасти от уголовных дел за кражу 606 тысяч тонн нефти», «Но главное — цена. Краденную нефть на заводе олигарха Коломойского оценили в 20 раз дешевле рыночной стоимости. Разница — сотни миллионов долларов».

Звинувачення в бік Коломойського без відповіді лунають і в ефірі ICTV: «А на 37-му окрузі у Кривому Розі невідомі штурмували окружну комісію. Напередодні ввечері саме у час, коли члени комісії готувалися вивозити браковані бюлетені в Київ, сотня невідомих у масках з битами та арматурою намагалися прорватися в середину будівлі. Аби припинити свавілля місцевої влади, "Опозиційний блок" із скаргами про фальсифікації звернувся до Президента та міжнародних спостерігачів. Політсила заявляє, що на цих округах, де найбільший безлад і масштабні фальсифікації, олігарх Коломойський втілює свій сценарій фальшування результатів перегонів аби просунути до парламенту своїх людей. Саме про це очільник Дніпропетровщини перед виборами начебто говорив з Давидом Жванією».

«События» каналу «Україна» також віддає «Опозиційному блоку» перемогу у 60-му окрузі: «Неправильно зафиксированные итоги голосования и в 60-м округе. По данным комиссии, там победу одержал представитель "Оппозиционного блока" Александр Рыженков, однако при введении данных в систему "Выборы" произошел сбой. Явка по необъяснимым причинам вдруг составила 35 тысяч человек, хотя документы фиксируют только 27 тысяч. При этом все лишние 8 тысяч были засчитаны как голоса в поддержку другого кандидата Дмитрия Лубенца». Аналогічне повідомлення напередодні було на «Інтері» — і так само без балансу. Також у цьому випуску «Событий» — звичний піар добрих справ Ріната Ахметова.

29 жовтня в новинах було зафіксовано п’ять замовних матеріалів.

30 жовтня, четвер

Головні теми дня — коаліціада, події на Донбасі та конфлікти на мажоритарних округах. «Інтер», ICTV та СТБ розпочали випуски з розстрілу інкасаторської машини в Дніпропетровській області.

«Інтер» робить прогнози щодо того, хто може стати міністром у новому уряді. Припущення робляться без жодних посилань на джерела. Також у цьому випуску «Подробностей» далі розкручуються скандали в округах, де представники «Опозиційного блоку» не здобули сподіваної перемоги. Цього разу в Запоріжжі: «Место собрания выбрано не случайно. Здесь рассматривают сразу несколько исков "Оппозиционного блока". Требование — признать недействительными результаты выборов в Верховную раду, которые прошли в Донецкой области. Речь идет о скандальных округах — 50, 59 и 60. Накануне голосования именно о них говорили по телефону люди, чьи голоса были похожи на Коломойского и Жванию. Якобы договаривались о подтасовке результатов и победе людей — нужных днепропетровскому губернатору. Представители "Оппозиционного блока" уверены — так все и произошло. При подсчете голосов в окружкомах, победу одержали кандидаты от оппозиции. Но на сервере ЦИК — другие фамилии. Там же, где оппозиционеры победили, на членов комиссий — оказывают давление люди Коломойского, незаконно требуя пересчета голосов». Балансу в матеріалі немає.

Інші проблемні округи коментує один із лідерів «Опозиційного блоку» Олександр Вілкул: «Донецкая область. 50-й округ. Выиграл герой Украины Байсаров, он там два раза уже выбирался народным депутатом, причем с перевесом более 10 тысяч. Полностью сфальсифицирован протокол ОВК, сделаны двойные протоколы, фактически полностью фальсификация протоколов избирательных комиссий участковых и введены неправильные данные в компьютер. Полная, 100% фальсификация. 60 округ, реально выиграл герой Украины Рыженков, который уже выбирался на этом округе, перевес не менее, чем семь тысяч. И выборы сфальсифицированы в пользу кандидата от блока Петра Порошенко. Просто катастрофа, причем на руках протоколы с мокрыми печатями участковых комиссий, в которых конкретно видно, что выиграл Рыженков и сфальсифицирован протокол окружной комиссии. Та же самая ситуация 30 округ в городе Днепропетровске, на две тысячи минимум выиграл Олег Захорольский, полностью все сфальсифицировано и неправильные данные введены в систему».

За Риженкова вболівають і «Факти» ICTV — тут його захищає Нестор Шуфрич, заразом звинувачуючи Ігоря Коломойського: «Если те бесчинства и беспредел, которые были на Донбассе во время установления результата выборов уже после проведения выборов, останутся без наказания и без реакции власти, это означает, что это было спланированная акция. О чем, кстати, мы знали, по поводу телефонного разговора Коломойского и Жвании. Потому что именно в этих округах за несколько дней до выборов они готовили специальные действия, которые и реализовали. С наглостью, которая должна быть оценена государством». Звинувачення на адресу Коломойського є також у матеріалі СТБ.

ICTV в матеріалі про підпал кінотеатру «Жовтень» звинуватив у цьому злочині «клан київської мафії, котрий міняє назви, але не міняє суті. Це раніше були люди Черновецького, потім вони стали регіоналами. Зараз дуже таких багато в оточенні нинішнього міського голови. Тобто люди з бізнесовими інтересами, які звикли шляхом непрозорих схем отримувати комунальне майно, і отримувати з нього зиск». Хто саме мається на увазі й на яких підставах цих людей підозрюють, не зрозуміло.

На «Україні» традиційно розповіли про доброчинну діяльність Ріната Ахметова.

Загалом 30 жовтня в новинах було зафіксовано шість матеріалів з ознаками замовності.

31 жовтня, п’ятниця

Головні теми дня — події на Донбасі, газові переговори та скандальні мажоритарні округи.

Навіть у матеріалі про газові переговори «Інтер» згадав «Опозиційний блок», який жодного стосунку до цього процесу не має: «Соглашение о “газовом мире” оппозиционеры назвали провалом в переговорах с Россией. Считают, власть согласилась на условия, которые Москва предлагала еще полгода назад, до прекращения поставок в Украину. А теперь поставила под угрозу отопительный сезон и энергобезопасность страны. Кроме того, новые газовые договоры приведут к повышению коммунальных тарифов и росту цен на продукты. Оппозиционеры считают, что правительство разбирается в экономике не лучше, чем газонокосильщики на их госдачах. Вот такое мнение».

Якщо в понеділок «Інтер» озвучував заяву Аркадія Корнацького (Блок Петра Порошенка) про перемогу на мажоритарному окрузі на Миколаївщині, то тепер став на бік його невдалого конкурента Василя Капацини. Той звинувачує Корнацького у фальсифікації виборів у 132-му окрузі, а слова звинуваченому «Подробности» не дають. Аналогічна ситуація в матеріалі про 59-й округ: «Наблюдатели от кандидата в народные депутаты, самовыдвиженца Сергея Сажко, утверждают, что люди в камуфляже от его конкурента, кандидата Валентина Манько».

Іще один матеріал про фальсифікації — звернення «Опозиційного блоку» з посиланням на офіційний сайт: «“Оппозиционный блок” обратился к президенту, правоохранительным органам, иностранным послам с просьбой остановить беспредел, который творится в Днепропетровской области, обеспечить защиту волеизъявления граждан и остановить фальсификации. Такое заявление опубликовано на сайте блока».

Також у новинах «Інтера» знов «чорнуха» проти лідера «Самопомочі» Андрія Садового: «Уже который год, как на пороховой бочке. До 150 мусоровозов в сутки, 7 дней в неделю. Грибовическая свалка — мэрский бич для жителей соседних сел. Они уже третий год судятся с властями Львова. Требуют закрыть гигантский мусорник и рекультивировать его», «От Львова до этой свалки 7 километров. Привез и вывалил. Власть — видит и знает. Это большие деньги, и не видеть это стоит дорого».Львівській міській владі пояснити свою позицію не дозволили.

Порушують стандарти балансу та відокремлення фактів від коментарів у сюжеті «Фактів» ICTV про українське зерно, яке мало би бути експортоване до Бангладеш: «За кілька тижнів до парламентських виборів Україна примудрилася зірвати потужний контракт на постачання зерна в Республіку Бангладеш», «Можна тільки уявити який прийом там на них чекав, і які розкішні умови могли запропонувати в АПК Росії», «Жаль тільки втрачених грошей, які державі вкрай потрібні сьогодні. Жаль, що ці гроші потекли в Росію, яка вбиває наших солдат на сході, і жаль, що зрив оборудки знову дуже схожий на корупцію, і велике бажання заробити більше і більше». Коментує цю ситуацію чинний нардеп від «Батьківщини» Василь Пазиняк, однак коментарів офіційних органів, на адресу яких висловлене звинувачення, в матеріалі немає.

Також у новинах ICTV — корпоративна джинса Віктора Пінчука: «Вперше українцям відкривають обличчя військові медики зі Сполучених Штатів, які проводили тренінги для наших лікарів як працювати на полі бою. Це досвідчені фахівці. Вони пройшли школу війни в Іраку, в Афганістані, і добре знають чим військова медицина відрізняється від цивільної. Уже проведено тренінги для майже 700 лікарів. Про перші результати нового проекту Фонду Віктора та Олени Пінчук "Медсанбат" — далі у "Фактах"». Аналогічний матеріал вийшов на СТБ. Згадує про це проект і «Україна», яка, похваливши чужого олігарха, не забула про свого — в цьому випуску є матеріал про лікування переселенців.

Цього дня було зафіксовано дев’ять замовних матеріалів.

1 листопада, субота

У центрі уваги новин — проблемні округи та події на Донбасі.

«1+1», який кілька днів не відповідав на випади «Інтера» на адресу Коломойського, нарешті розродився матеріалом у відповідь. Ідеться про 38-й і 30-й округи на Дніпропетровщині та 50-й та 59-й на Донеччині: «Світлану Потаніну на лікарняне ліжко вклали вибори. Лише тут жінка наважилася розповісти про те, що вона не лише член окружкому, а ще й свідок фальсифікацій у 38-му окрузі. Пані Світлана бачила, як змінювали результати голосування вже під час підрахунку», «Розхитати ситуацію на 50-му виборчому окрузі на Донеччині намагаються прихильники кандидата Леоніда Байсарова, що програв вибори. Про це твердять жителі Красноармійська та Димитрова. Тут перемогу здобув самовисуванець Євген Гелер із перевагою у понад чотири з половиною тисячі голосів. За словами активістів, працівників місцевих підприємств примусово звозять автобусами на мітинги, щоб вимагати перерахунку голосів. Це при тому, що відомо — Леонід Байсаров голосував на референдумі за самопроголошену "Донецьку народну республіку"», «Найскандальнішим виявився округ №59. Що боротьба тут буде запеклою, стало зрозуміло ще перед голосуванням. Одіозний прихильник самопроголошеної "ДНР" та колишній мер Курахового Сергій Сашко поступався комбату "Дніпра-1" Валентину Маньку. Коли підрахунок голосів став підтверджувати ці дані, в окружкомі почало коїтися незрозуміле. Будівлю взяли під контроль невідомі у камуфляжі і зі зброєю, членів комісії постійно змінювали, а тих, хто залишався працювати, заблокували». Балансу думок творці матеріалу не дотримались, і стандарт достовірності в ньому часто-густо порушується.

Про 38-й округ тим часом говорять на ICTV, відмовляючись від балансу вже на користь «Опозиційного блоку»: «До розслідування виборчих колізій долучаються і лідери партії «Опозиційний блок». Заявляють, що своїх інтересів не мають. Однак з десятків інших порушень акцентують увагу на 38-му окрузі». Далі наведено синхрон Олександра Вілкула: «Господин Кузьмук через четыре для после того, как закончились выборы, подает жалобы, написанные одной рукой. И те люди, от которых эти жалобы — вы видели только что на видео, — просто отказываются от того, что они писали».

«Україна» тим часом долучилась до боротьби за 59-й округ, підтримуючи «свого» кандидата Сергія Сажка: «По предварительным данным, на 59-м округе лидирует мэр Курахова Сергей Сашко. Его ближайший соперник — командир батальона “Днепр-1” Валентин Манько. Комиссия бездействовала три дня». А також за 60-й, де відмовляється від балансу на користь Олександра Риженкова (раніше підтриманого «Інтером») і безпідставно наводить коментарі «Опозиційного блоку»: «Если виновные не будут наказаны, то это создаст прецедент и возможность для всех остальных — для выборов мэров, для выборов губернаторов в будущем, для выборов руководителей сельсоветов получить такой пример, как можно сделать выборы».

Два коментарі представників «Опозиційного блоку» — Юрія Бойка та Олександра Вілкула — у своїх матеріалах про боротьбу за округи подає «Інтер».

Підозрілим є також сюжет «Інтера» про екс-депутата Київради Віктора Тищенка. Журналісти стверджують, нібито він «успадкував» угіддя під Києвом від «организации "Украинского общества охотников и рыболовов". О самом Викторе Тищенко известно еще, что он до сих пор входит в правление благотворительного фонда, принадлежащего экс-главе Киевсовета Владимиру Бондаренко. Но тот утверждает: о земельной многоходовке партнера ему не известно». В чому саме полягає правопорушення, з матеріалу не зрозуміло, та й джерела інформації не названі. Немає й коментарів Тищенка.

А на «Україні» — два матеріали про благодійність Ріната Ахметова: один про Луганщину, інший про Донеччину.

У суботу в новинах було виявлено дев’ять матеріалів з ознаками замовності

Висновки

Кількість замовних матеріалів зменшилась, однак із новин вони не зникли. Протягом тижня було зафіксовано 43 матеріали з ознаками замовності. Це в чотири рази менше, ніж на минулому тижні. Втім, сподівання на повне припинення джинсової вакханалії в новинах після виборів не виправдалися. Найбільше замовних матеріалів на «Інтері» (19), далі «Україна» (13) і ICTV (7). Зовсім не виявлено замовних матеріалів у новинах Першого національного та 5-го каналу. «1+1» припускався сюжетів без дотримання балансу думок, але загалом дотримувався нейтралітету до суботи, але в останній момент почав відповідати на атаки проти Коломойського.

Головна мета замовних матеріалів — підтримати боротьбу «Опозиційного блоку» за кілька мажоритарних округів, де близькі до цієї політичної сили кандидати (висуванці партії та самовисуванці) намагаються відсудити перемогу.

Шістнадцять матеріалів із ознаками замовності відстоюють інтереси «Опозиційного блоку». Десять матеріалів присвячені добрим справам Ріната Ахметова. Одинадцять — негативні матеріали, спрямовані проти Ігоря Коломойського, два — проти Андрія Садового. Таким чином, із завершенням виборів головні лінії внутрішньоукраїнської інформаційної війни в новинах збереглися.

Моніторинг дотримання професійних стандартів у роботі інформаційних служб українських телеканалів здійснюється громадською організацією «Телекритика» у рамках спільної програми Європейського Союзу та Ради Європи «Зміцнення інформаційного суспільства в Україні».

Метою моніторингу є підвищення рівня медіаграмотності українського суспільства, стимулювання медіа до відповідальності, дотримання журналістських стандартів та підвищення якості медійного продукту.

Моніторинг є незалежною експертною оцінкою громадської організації «Телекритика». Всі висновки й точки зору, висловлені в усіх публікаціях моніторингу, можуть не збігатися з точкою зору Ради Європи.

comments powered by Disqus