Аваков-Саакашвілі та Податковий кодекс — «герої» та «антигерої» тижня

Скрін-шот ТСН

14 грудня, понеділок

Цього вечора між губернатором Одещини Михаїлом Саакашвілі та міністром МВС Арсеном Аваковим спалахнула сварка. Що відбулося на зустрічі з Президентом, журналісти знали лише з дописів у Фейсбуку, тому в понеділок подали в ефір лише короткі повідомлення.

Тим часом «Інтер» собі не зраджує і вчергове робить серію матеріалів про недієздатність Кабміну:

1. «Под стены Тернопольской ОГА вышли сотни предпринимателей. Они убеждены, что новые налоги похоронят их бізнес». Серед коментаторів — представниця ВО «Фортеця» Людмила Скакун: «Слухаючи пані Яресько, пані Макєєву, в мене складається враження, що вони не розуміють що таке валовий дохід, що таке оборот, що таке чистий дохід. Для них напевно вони привикли мати тільки чисті доходи». Звісно, на такі закиди Яресько відповісти не дали. На відео між протестувальниками майорить прапор партії «5.10». Виступав і активіст Олександр Башта, якого в матеріалі взагалі не протитрували. Він балотувався на виборах від ВО «Свобода». Обурюється й депутат міськради від «Громадянської позиції» Андрій Газилишин, але його титрують просто як приватного підприємця. Підтримав мітингарів і перший заступник міськради Василь Дерев’яний. Він є членом БЮТ. На жоден закид авторам Податкового кодексу не дали можливості відповісти. Зате журналіст дозволив собі оціночні судження: «Предприниматели понимают, что за свои права им еще предстоит побороться. И собираются участвовать во всеукраинской акции протеста».

2. «В Кабинете Министров объявили чрезвычайный режим в энергетике. Чиновники обещают: мера временная, всего на месяц. Но эксперты энергорынка говорят: Кабмин наверняка продлит ее, хотя повода для таких действий сейчас нет». Далі — коментар енергетичного експерта Дмитра Марунича, і все: ні відповіді Кабміну, ні прогнозів інших експертів у сюжеті немає.

Натомість «Факти» каналу ICTV сконцентрувалися не на припущеннях продовження спецрежиму, а на поясненні його причини: «Після 20 листопада, коли були пошкоджені електроопори у Херсонській області, почали виникати аварійні ситуації. Під час дії надзвичайного режиму Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, може оперативно впливати на ринок в умовах гострого дефіциту енергоресурсів в опалювальний сезон. Крім цього, "Укренерго" має визначити допустимий рівень зниження резервів енергогенеруючих потужностей та встановити графіки та обсяги виробництва електроенергії окремими компаніями, а також встановити тимчасові обмеження у виробництві та пропускних потужностях міждержавних енергомереж і контролювати обмеження у споживанні».

«Подробности» також взялися захищати Ігоря Бойка, який, як згодом вирішить суд, рейдерськи захопив «Житомирські ласощі»: «Назад в лихие девяностые. Захватить, отжать и поделить. Кто положил глаз на конфетную фабрику в Житомире и какую схему применили рейдеры, чтобы прибрать к рукам "лакомый" кусок?». Далі в ефірі — виключно обурені коментарі Бойка: «Рейдерскую схему, говорит Игорь Бойко, разыграли как по нотам. Один из подчиненных министра юстиции поехал в Тернополь, там в суде получил решение по ликвидации конфетной фабрики. И не дожидаясь истечения сроков апелляции, предприятие своевольно удалили из госреестров. А вместо него внесли похожее несуществующее. С таким же названием, но с другой формой собственности». Матеріал кореспонденти будують виключно на коментарях Бойка: «Они (Мін’юст.  Авт.) почувствовали, что могут, используя административный ресурс, украсть у меня предприятие, в которое были вложены огромные деньги».

Далі журналіст підсумовує: «Чем руководствовался госрегистратор, совершая противозаконную сделку — выяснить не удалось. В житомирском управлении министерства юстиции, нам сообщили, что сотрудник уволен. И якобы в бегах». Наприкінці сюжету ми бачимо коментар заступника начальника держреєстрації юстиції з питань держреєстрації в Житомирській області Валентина Залізнюка: «Не пройшов випробувальний термін. Відкрито кримінальне провадження саме на рахунок дії державного реєстратора. Однак хочу сказати, що ми, скажемо так, були спроби узнати хід його виконання, однак правоохоронні органи, так як це є таємниця слідства, ніякої інформації не надали». Цей коментар є абсолютно незрозумілим. Автор сюжету каже: «Мы написали запрос в ведомство, но причастен ли к рейдерству министр Петренко — ответа пока нет. Не получили ответ и сотрудники фабрики, они уже несколько раз пикетировали здание Минюста. Все тщетно. А на фабрике тем временем опасаются силового захвата. Попытки уже были. Автобусы с титушками полиция завернула на полпути к предприятию». Які спроби? Де відеодокази? Де коментар поліції, яка завертала автобуси з міфічними тітушками? На жодне з цих питань кореспондент відповіді не надав. Та й сам матеріал є повністю маніпулятивним, оскільки журналіст замовчав, яким способом Бойко отримав цей завод. У рішенні суду це вказано.

Тим часом «Україна» піарить компанію свого власника Ріната Ахметова «ДТЕК»: «Электричество в Гранитном, где живет около 2 тысяч людей, пропадает из-за того, что подстанция, снабжающая город энергией, находится на неподконтрольной Украине территории. 7 ноября из-за обстрела боевиков линию электропередач в очередной раз повредили. Энергетики компании ДТЭК "Донецкоблэнерго" протянули другую линию — уже на контролируемой территории». Не забув канал і про традиційний сюжет про Гумштаб Ахметова. Є у випуску й піар газети «Сегодня»: «Журналисты дарят новогодние подарки. В свой день рождения газета "Сегодня" передала гостинцы тысяче воспитанников детдомов по всей Украине. Газетчики даже взялись исполнять мечты их выпускников».

СТБ натомість прорекламував мистецький центр свого власника: «Воно має торкнутися кожного, мистецтво. Принаймні в цьому впевнені переможці конкурсу молодих українських художників. Його раз на два роки проводить Міжнародний центр сучасного мистецтва "Пінчук Арт Центр"».

А «ТСН» пропіарив «Буковель»: «Яка б там не була погода, українці все одно шукатимуть розваг. І ті, хто дуже хоче, знайде, та ще й на день народження потрапить, бо Буковелю 15 років».

15 грудня, вівторок

Цього дня телеканали намагалися через коментарі свідків дізнатися деталі сварки Авакова та Саакашвілі. Останній зібрав прес-конференцію, на якій розповів свою версію подій: Аваков злочинець, який обсипав його обвинуваченнями й полив водою, а прем’єр Яценюк сказав забиратися з України. Про це детально розповів «Інтер»: «Суть конфликта сразу же в Фейсбуке описал министр внутренних дел. По его словам, первым вспылил именно Саакашвили — после того, как Аваков обвинил его в попытке договориться о приватизации Одесского припортового завода российской компанией "Уралхим"». Далі канал дав позицію прес-секретаря Президента Святослава Цеголка, який сказав, що це відео нашкодить репутації України: «А Мустафа Найем написал, что выражение "уехать из моей страны" неприменимо и оскорбляет, в частности, сотни иностранных добровольцев, воюющих за Украину, а также сотни иностранных экспертов, работающих над реформами в стране. В свою очередь, замгенпрокурора Давид Сакварелидзе написал, что он грузинский гастролер с украинским паспортом и борется против коррумпированных чиновников». Також «Подробности» додали коментарі політологів. Двоє з них близькі до «Опоблоку»:

«Руслан Бортник: Этот конфликт демонстрирует то, что с политической плоскости, даже с экономической плоскости, внутреннее противостояние во власти — оно перешло уже на личностную плоскость. Я думаю, что следует ожидать, каких-то громких отставок. И фигурой номер один, для этой отставки, я сегодня, мог бы сказать, что, скорее всего, будет Аваков. Аваков, в меньшей мере Саакашвили, и в меньшей мере Яценюк...

Андрей Золотарев: Надо думать о том, как выйти из этого конфликта. Поскольку конфликт способен разрушить коалицию, властную команду. Риск, что не будут имплементированы минские соглашения, риск не принятия налогового кодекса, и непринятие бюджета. В такой конфигурации конфликта власти».

Висновок канал подав абсолютно оціночний, він аж ніяк не випливає з усього попереднього матеріалу та є піарним відносно інтересів співласника каналу Сергія Льовочкіна: «Досрочные парламентские выборы — единственный выход из экономического и политического кризиса, в которых оказалась Украина, — заявили в "Оппозиционном блоке". Там уверены: выборы в Верховную раду могут состояться уже в следующем году».

Ідентичний сюжет, лише з іншим політологом, Анною Малкіною, вийшов на ICTV. «UA: Перший» та «Україна» подали подію в приблизно такому ж ключі. Але на «UA: Першому», зрозуміло, без піару «Опозиційного блоку» та висновків щодо дострокових парламентських виборів.

А от «1+1» сконцентрувався виключно на звинуваченнях у бік Саакашвілі: «Вчора Аваков звинуватив одеського губернатора в корупційних зв'язках із російським нафтохімічним олігархом Дмитром Мазепіним. Вже сьогодні зранку речник МВС Артем Шевченко виклав на своїй сторінці відеодоказ зустрічі Саакашвілі з росіянином», «Обвинувачуючи Саакашвілі ,Аваков посилався на це відео. У мережі воно з'явилося ще тиждень тому. На ньому розмовляють два чоловіки. Той, що ліворуч, схожий на голову Одещини. Що лівіше — на російського олігарха Дмитра Мазепіна. Він, за версією експертів, мріє придбати Одеський нафтопереробний завод якомога дешевше». Журналісти кажуть про відео як про доказ, не маючи при цьому підтвердженої експертизи достовірності, що там був саме Саакашвілі з Мазепіним.

Далі в ефірі ми бачимо політкоментатора Тараса Березовця: «Одеський припортовий завод — великий ласий кусок. І зрозуміло, що Саакашвілі і його найближче оточення, вони, звичайно, зацікавлені в тому, щоб відбувся продаж в певні руки, в певні бізнесові руки. Тому він так нервово на це реагує».

При цьому «ТСН» замовчує, як Аваков та Яценюк сказали Саакашвілі забиратися з країни, не сказали журналісти і про обвинувачення в бік Авакова. Немає в матеріалі й реакції Саакашвілі, зате є ще один дискримінаційний матеріал щодо нього: «Сьогодні в Одесі члени спілки учасників АТО разом з народним депутатом Євгеном Дейдеєм намагалися потрапити на прийом до Михаїла Саакашвілі. Бійці хотіли поспілкуватися про витрати грошей з фонду "На благо Одеси", створеного для підтримки бійців АТО». Євген Дейдей — депутат від «Народного фронту». Впродовж усього матеріалу бійці ображали Саакашвілі й обурювалися тим, що гроші з фонду пішли не на передову. При цьому вони не здогадалися піти до самого фонду і вимагати звіту в нього, адже саме «На благо Одеси» є розпорядником коштів.

ICTV тим часом піарить опозиціонера Бориса Колесникова: «Сьогодні відбувся третій етап благодійного конкурсу "Авіатор-2016". Цього року зареєструвалося понад три тисячі учасників. Переможці — 100 майбутніх авіа інженерів — зможуть завдяки Фонду Бориса Колеснікова відвідати міжнародний авіасалон "Фарнборо" у Лондоні», Олену Пінчук: «Свято прийде до кожного. Фонд Олени Пінчук "АнтиСНІД" відкрив благодійну різдвяну крамничку». Ідентичні сюжети вийшли й на «Україні», яка не забула про два матеріали на підтримку Гумштабу Ахметова (Гумштаб підтримав цього дня й СТБ).

Також «Україна» цього дня підтримувала нового мера Маріуполя, який є близьким до Ріната Ахметова: «На выборах за 38-летнего топ-менеджера металлургического комбината проголосували 70 % избирателей. Новый мэр заявил — будет бороться с коррупцией, восстановит историческую часть Мариуполя, отремонтирует дороги. Поддерживают нового градоначальника и представители областной власти».

16 грудня, середа

Врешті опубліковано відео перепалки Авакова та Саакашвілі. Здебільшого центральні телеканали подали цю інформацію в повній версії без коментарів. Однак найскупішим виявився 5 канал: «Ми повідомляли: на засіданні Ради Реформ два посадовці зчинили суперечку, котра переросла в крик, потім в лайку і зрештою дійшла до ксенофобських закидів і кидання склянок. Все це відбувалося у присутності Президента. Петро Порошенко спочатку зробив зауваження, а коли воно не дійшло, закрив засідання взагалі. Ну згодом Президент назвав неприпустимим таку поведінку».

«Інтер» після повної версії відео додав коментарі політолога Валентина Гладких: «Така поведінка є неприпустимою, є ганебною і вона не прикрашає будь-яку культурну, нормальну людину. Це є ще одним підтвердженням того, що є дуже глибокий і такий різкий конфлікт між правлячими елітами. Якщо у Саакашвілі є реальні якісь докази і факти, і свідчення протиправної діяльності уряду, прем'єр-міністра чи інших міністрів — ну то цілком закономірно було б з цими фактами звертатися до правоохоронних органів, до судових органів, які уповноважені проводити розслідування. З іншого боку, зрозуміло, що в нинішній правовій системі сподіватися на те, що ясновельможних панів можуть притягнути до відповідальності — також не доводиться. Українська політична еліта вступає в новий політичний рік банкрутом ідеологічним, банкрутом світоглядним і боюся, що банкрутом навіть і у фінансовому плані. Тобто наразі немає якихось свіжих рішень, свіжих підходів і тільки криза поглиблюється».

Є тут і думка політкоментатора, близького до «Опоблоку», Віталія Бали: «Реально почав хамити Аваков — перше. Друге — емоції були з обох сторін. Третє — навіть після зауваження Президента, коли Аваков почав вживати нецензурну лексику, він перейшов на особисті образи. Четверте — Яценюк доєднався до заяв Авакова про від'їзд Саакашвілі з України. Причому зробив це у самому кінці й Аваков це зробив у кінці, коли вже Саакашвілі вже йшов. Тобто вдогонку йому це кинули. Безумовно, треба було обох відсторонити від виконання функціональних обов'язків, я маю на увазі міністра і главу ОДА, передати це все в Бюро стосовно доказової бази — чи є така доказова база. Безумовно, треба із прем'єр-міністром вирішувати питання, бо це ненормально. Прем'єр-міністр мав би сказати своєму міністру, щоб він сидів тихо. А вийшло навпаки, що міністр затикав рота губернатору».

Натомість «ТСН» («1+1») показала лише шмат відео, яке має легкий відтінок критики Саакашвілі. При цьому журналісти знову змовчали про образи Авакова та Яценюка в бік губернатора, не показали фрагмента, де вони кричать йому забиратися з країни, і так далі. Натомість подають новину про те, що «урядовці заявляють про розгорнуту антиурядову компанію, цинічну та брехливу, і зорганізували її олігархи, аби не поступитися своїм впливом на ухвалення державних рішень. При цьому урядовці зазначають, що підтримують іншу заяву, яку напередодні підписали президент, спікер та прем'єр-міністр. На їхню думку, як ніколи потрібні взаємна підтримка. Будь-які непорозуміння в середині парламентської коаліції є неприйнятними. Відставка уряду наразі не на часі».

Інші канали в цій темі були нейтральними, без оціночних суджень.

«1+1» випустив в ефір новину, сповнену мовою ненависті до мешканців окупованих територій: «Люблять їсти українське, отримувати по дві пенсії в рублях і гривнях та їздять на вільну українську територію, бо тут все дешевше і якісніше. В селище Верхньотурецьке жителі окупований територій їдуть, щоб підготуватися до нового року посмачніше. Але від цього любити Україну не почали. Себе називають Донецькою республікою в складі України», — так звучить підводка до сюжету. При цьому в самому сюжеті не було ані слова про республіку в складі України чи те, що країни вони не люблять.

Знову «ТСН» показала сюжет про справу Гонгадзе, в якому вчергове пролунали обвинувачення в бік Леоніда Кучми, також близький до Коломойського нардеп Віталій Купрій сказав, що Шокін порушив закон, однак відповіді генпрокурора в матеріалі не прозвучало.

Зате у випуску пролунав піар Юлії Тимошенко: «Завтра на позачерговому засіданні депутати розглядатимуть кошторис на наступний рік та податкову реформу. Юлія Тимошенко сьогодні скликала прес-конференцію і заявила, що її фракція проект бюджету не підтримає. Лідер БЮТу каже, що в запропонованому урядом бюджеті не зменшуються податки, тому "Батьківщина" не підтримає ні цей законопроект, ані проект податкової реформи».

«Інтер» продовжує критикувати владу й піарити «Опоблок»: «Заявление Порошенко, Яценюка и Гройсмана уже вызвало более чем скептическую реакцию со стороны оппозиции. Такая публичная декларация единства между президентом и главами исполнительной и законодательной власти — "не более, чем попытка сделать хорошую мину при плохой игре и свидетельствует о внутреннем расколе". В заявлении "Оппозиционный блок" призывает: нынешнее правительство должно уйти в отставку, а Рада должна быть переизбрана».

У цьому ж випуску — сюжет про те, що нардепи нібито планують збільшити собі зарплату вчетверо. Звісно, жодного коментаря чи підтвердження такого бажання, окрім слів журналістки, в матеріалі немає. Зате є обурені бюджетники, які клянуть свої низькі зарплати. А наприкінці сюжету «захищати бідних» береться опозиціонер Микола Скорик: «В этой ситуации, в которой на сегодняшний день находится большинство граждан Украины, вести разговоры о подъеме заработной платы народным депутатам, премьер-министр я слышал недавно повысил себе задним числом зарплату, — это цинично. Вести такие разговоры не имеем права. Задача депутата все таки думать о своих согражданах, о своих избирателях, а потом уже о себе».

«Україна» знову піарить газету «Сегодня»: «Самое массовое печатное издание Украины газета "Сегодня" отмечает свое совершеннолетие», — ДТЕК і Гумштаб Ахметова.

17 грудня, четвер

Критикує Податковий кодекс уже не тільки «Інтер». «1+1» розповідає про пікет аграріїв із регіонів: «Коров'ячі голови під Верховною Радою. Кілька тисяч аграріїв з різних регіонів країни протестували сьогодні під стінами парламенту. Фермери певні, пропоновані зміни до Податкового кодексу вб'ють аграрну галузь країни. Тому символічно принесли коров'ячі голови на новорічних ялинках для народних обранців. Селяни обурені, бо в них хочуть забрати спрощену систему оподаткування. А збільшення податків, мовляв, неминуче призведе до значного здорожчення молочної та м'ясної продукції, а надто за умов відкриття наших кордонів для європейської продукції вже з першого січня, певні протестувальники». В матеріалі коментаторами виступили голова Всеукраїнської аграрної ради Андрій Дикун, якого видалив зі своїх списків «Удар» після перевірки кандидата рухом «Чесно», на місцевих виборах політик балотувався від БПП; член Аграрної партії Володимир Ярема, якого протитровано як керівника сільськогосподарського підприємства в м. Переяславі-Хмельницькому: «Ми хочемо відстояти в законодавстві України те, щоб з нас не знімали пільги, щоб ми залишилися на спецрежимі. Ми на сьогоднішній день за рахунок того, що в нас залишається ПДВ, робимо дороги по селам, виділяємо увагу соціальній сфері». Коментарів парламентарів чи урядовців у матеріалі немає.

Ідентичний сюжет вийшов і на «Інтері», в ньому є й коментар лідера Аграрної партії Віталія Скоцика: «…Уряд порушив всі вимоги законодавства щодо підготовки бюджету і звітності перед державою. Тому у нас немає сьогодні іншого шляху, як вимагати відставку цього уряду». Але коментарів урядовців і тут немає.

Приєдналися до мітингу, про що повідомив «Інтер», і профспілки, які в Раді очолює близький до каналу та Сергія Льовочкіна депутат від БПП Сергій Каплін. Інші канали розповіли про пікет дуже поверхово, не даючи суті. Лише СТБ копнув глибше. Журналістка Олена Лунькова говорила не з організаторами, а з мітингарями; показала, як їх звозили автобусами, обіцяли грошову винагороду, а також групи людей напідпитку:

«Кор. Сказали стояти? Так?

Чоловік 2, мітингувальник: Ну, так.

Кор.: Ближче до Парламенту говорити стає тяжче. Хто пив?

Чоловік 3, мітингувальник: Всі.

Кор.: Всі?

Чоловік 4, мітингувальник: Нє-нє-нє.

Кор.: Я чую запах.

Чоловік 5, мітингувальник: Каву. Каву пили.

Кор.: Каву? Каву з коньячком.

Чоловік 5, мітингувальник: Можливо».

Оцінювати, наскільки канали були заангажовані у висвітленні цього мітингу, важко, оскільки це більше нагадувало непрофесійність, аніж свідоме небажання розібратися в темі.

«Україна» цього дня традиційно розповіла про Гумштаб Ахметова.

18 грудня, п’ятниця

Геннадію Корбану вручали нову підозру. Телеканали розповіли про це спокійно, й лише «1+1» влаштував із події детектив: «Присутні в залі відразу відчули — засідання нудним не буде. Суддя Віталій Писанець робить величезні паузи і всіляко схиляє учасників процесу попросити про перерву — марно. Геннадій Корбан бере участь у засіданні з Дніпропетровська, на руці катетер», «У нього забрали закордонний паспорт. Він розлучений, забезпечує хворих батьків та 4 дітей, троє з який неповнолітні».

Далі журналіст розвиває конспірологічну теорію: «У Жовтневому суді Дніпропетровська стається непередбачуване. Туди вдираються представники Генпрокуратури», — з клопотанням про продовження строку досудового розслідування: «Корбану стає зле, йому викликають швидку».

«Інтер» тим часом продовжує критикувати уряд: «Так было сегодня утром в центральной районной больнице Токмака, прием пациентов шел по графику. Но после обеда здесь остались только дежурные медики. Большая часть медперсонала вышла на улицу. И колонной отправилась к райадминистрации. Всего на митинге было почти 400 человек. Из-за невыплат индексации по зарплате. За год государство задолжало людям 4,5 миллиона гривен». Мітингарі нарікали на владу. Їхні скарги підсилив наступний сюжет: Чернівецька міськрада проголосувала за недовіру уряду. В обох матеріалах є нарікання, але немає відповіді урядовців.

Також «Подробности» продовжують піарити «Опоблок»: «"Оппозиционный блок" требует проведения новых выборов мэра Николаева. Нардепы уже подготовили запросы в ГПУ, СБУ и Госреестр избирателей».

Ідентичний матеріал вийшов на «Україні», яка не забула пропіарити Гумштаб Ахметова.

19 грудня, субота

Святий Миколай приніс українцям не лише солодощі під подушку, але й практичну відсутність матеріалів із ознаками замовлення в ефірі. Лише три порушення ми зафіксували на каналі «Україна»:

«Ко Дню Святого Николая подарки от Рината Ахметова получили дети-сироты в детских домах и интернатах Донецкой области».

«Донецкая 63-я школа 15 лет назад положила начало масштабной акции "Ринат Ахметов — детям"».

«Проехался по детским садам и интернатам в Киевской и Черниговской областях и Олег Ляшко. Малышей поздравил с праздником, а взрослым пожелал сбалансированного госбюджета, предусматривающего увеличение социальных расходов и сокращение налогов для предпринимателей».

ВИСНОВКИ

Центральні телеканали впродовж тижня продемонстрували свою нездатність аналізувати актуальні події. Це показало й висвітлення ними скандалу між Аваковим і Саакашвілі, й Податкового кодексу та протестів навколо нього. «Подробности» та «Україна» вже традиційно подавали такі матеріали під кутом жорсткої критики уряду без відповіді урядовців. Жоден із каналів не подав в ефір експертну оцінку цих подій та не пояснив глядачам незаангажовано, що ці події означають для подальшої політичної ситуації в країні. Загалом упродовж тижня ми нарахували 35 матеріалів із ознаками замовлення. Лідером за порушеннями залишається «Інтер» (10 матеріалів із ознаками замовлення), далі — «Україна» (10), «1+1» (7), СТБ та ICTV — по два.

comments powered by Disqus