«1+1» натякає Порошенкові на долю Януковича. Моніторинг теленовин за 12–18 лютого 2018 року

Практика прикривання джинси псевдонімами, схоже, перекочувала з «1+1» на канал «Україна». Там цього тижня вийшов сюжет із критикою Саакашвілі, автором якого вказано журналіста, про якого немає жодної згадки на сайті каналу. «Медальку» за уважність цього тижня можна дати 5-му каналу — вони двічі помітили події, що пройшли повз інші редакції. А за абсурдність — «1+1», на якому пов’язали побутовий конфлікт із Президентом Петром Порошенком. «Плюси» продовжили оборонятися від дій НБУ, які зацікавилися рахунками журналістів каналу. Але основний інформаційний удар адресований не Нацбанку, а Порошенкові.

Найгучніші теми: реадмісія Саакашвілі та затримання й обрання запобіжного заходу Геннадію Труханову висвітлювалися телеканалами переважно якісно, за деякими винятками щодо балансу і повноти.

СТБ цього тижня розбирався із проблемами човників: збитками для економіки та для самих підприємливих мешканців прикордоння у спецпроекті «Туди-сюди».

12 лютого, понеділок

Загалом збалансовано ситуацію з видворенням Михеїла Саакашвілі подавали на 5-му, «UA: Першому», «Україні» «1+1» та СТБ. На «UA: Першому» кореспондент Олексій Гомон навіть нагадав, що, за раніше оприлюдненими Саакашвілі документами, він мав право перебувати в Україні до 1 березня. А це цікава деталь, зважаючи на терміновість видворення. До речі, питання про раптовість дій українських служб, яке, здавалося би, постає першим, майже не розкривається в жодному матеріалі. Хоча, як уже писав MediaSapiens, у тижневику «Факти тижня» на ICTV пролунала інформація про те, що нібито «екс-грузинському лідеру пропонували три варіанти виїзду: перший — у Нідерланди, де мешкає його родина, другий — у Грузію, де він заочно засуджений до трьох років тюрми за звинуваченнями у зловживанні службовими повноваженнями, що означало його автоматичне ув'язнення, і третій варіант — у Польщу, звідки прибув і з якою є угода про реадмісію». Жоден інший канал такої інформації не наводив.

В оглядовому матеріалі Валентини Доброти на «1+1» щодо історії перебування Саакашвілі в Україні симпатія радше на його боці. Хоча й подано цитату Порошенка про те, що відносно політика є кримінальна справа у Грузії, але не наголошено, що, за версією АП, приховування цього факту стало формальною причиною для позбавлення його громадянства. Не згадується і про звинувачення у зв’язках із Курченком, а протистояння із силовиками виглядає радше героїчно, ніж фактологічно: «Кор.: У грудні була ще одна спроба затримання Саакашвілі, але він втік через дах. Коли в орендовану квартиру по вулиці Костьольній з обшуком прийшли силовики, Саакашвілі з даху зібрав мітинг на свою підтримку. Його прихильники заблокували дорогу, а коли Саакашвілі силовики спустили з даху і посадили до мікроавтобуса, людський натовп став живим щитом, заблокувавши авто. Так тривало кілька годин, і затриманого виривають із машини. А він з тріумфом переможця йде під парламент».

А от у включенні з-під АП під час акції прихильників Саакашвілі Ганна Бока і передавала позицію учасників протесту, і критикувала за агресивну поведінку одного з них, наголошувала на малочисельності акції. Тож про системність симпатії до Саакашвілі та його команди на «1+1» навряд чи можна говорити.

Не було позиції Саакашвілі чи його прихильників з оцінками дій правоохоронців на ICTV, «112» та «Інтері». ICTV також двічі каже, що видворення відбувається «за рішенням компетентного органу», так і не уточнюючи, якого. Цей канцеляризм лунав у коментарі представника прикордонної служби, але авторка Оксана Михайлова не пояснює доступно глядачеві, про який орган ідеться.

Нагадали про звинувачення у фінансуванні діяльності Саакашвілі начебто Сергієм Курченком тільки на ICTV, «UA: Першому» та «112».

На «Україні» одразу після включення з оглядом подій довкола видворення Саакашвілі дали коментар Бориса Колеснікова, який каже, що помилкою було взагалі запрошувати Саакашвілі в Україну.

Два матеріали з непрямими претензіями до Президента вийшли на «1+1». Спершу в сюжеті, де НБУ звинувачують у тиску на «1+1» (ця історія розпочалася попереднього тижня). Канва сюжету Дмитра Святненка зводиться до аналогій між Порошенком і Януковичем щодо утисків свободи слова. «Кор.: [екс-нардеп від БПП. — MS] Єгор Фірсов також проводить паралелі між конфліктом Нацбанку і «1+1». Тільки не із собою, а із колишньою владою Януковича». Замість обіцяних експертів, які мали би неупереджено оцінити факти тиску на медіа, говорять журналісти, які мають претензії до влади. За кадром кореспондент прямо називає версію НБУ щодо запиту про рахунки співробітників каналу «сміховинною», що є грубим порушенням стандарту відокремлення фактів від оцінок.

На завершення автор ніби натякає Порошенкові: «Кор: Очевидно, що приклади попередників нічого не вчать владу сучасну. Свого часу Віктор Янукович спробував підім’яти під себе вільні засоби масової інформації, і чим це для нього закінчилося — загальновідомо».

Далі у випуску сюжет Ольги Василевської. Спершу складається враження, що він народився на рівному місці. Але привід не смішний — ідеться про скарги дівчини на побиття її знайомим. І цей факт має належно розслідуватися, а кривдник — понести відповідальність. Але все, що відбувається довкола інциденту, важко пояснити здоровим глуздом і тим більше стандартами інформаційної журналістики.

Появу цього сюжету пояснюють тим, що стосується інцидент упливової людини, дівчина прагне анонімності, але в той же час публічності, щоб уникнути інших жертв. А тепер найголовніше. Сюжет, який ведуча починає фразою «В корпорації "Roshen" скандал», стосується «сина заступника генерального директора корпорації, а також однокласника Президента Сергія Зайцева». Тобто ну майже прямий зв’язок із Порошенком [сарказм].

Канал навіть надіслав запит до корпорації з проханням пояснити, чому син одного з її керівників побив дівчину. Відповідь, що компанія не коментує приватного життя співробітників та членів їхніх родин, журналістка назвала «оберіганням свого топ-менеджера» і поскаржилася, що застати його на роботі не вдалося. Як і зв’язатися з самим звинуваченим у побитті: телефон не відповідає, додому не пускає консьєржка. Соцмережі? Ні, не чули. Хоча профіль чоловіка у Фейсбуку таки знайшли й показали на всю країну.

На каналах «Україна» та «Інтер» — паркет Володимира Гройсмана, який обіцяє «будувати дороги по-новому». Також на «Інтері» народний депутат від Радикальної партії Сергій Рибалка назвав тиском на нього обшуки в його сестри, позицію правоохоронців проігноровано. На каналі «Україна» традиційний піар Ріната Ахметова на допомозі мешканцям Донбасу.

13 лютого, вівторок

У новинах розповідали про переговори з НАТО та ЄС щодо миротворчої місії в Україні, прощалися з Мирославом Поповичем та продовжили стежити за справою Саакашвілі.

Загалом усі, крім каналу «Україна», збалансовано висвітлювали «саакашвіліаду». Політик коментував свою реадмісію під час спеціально скликаної прес-конференції у Польщі. Кореспонденти також наголошували, що законність дій українських служб перевірить офіс уповноваженої з прав людини та нагадували претензії української сторони.

На каналі «Україна», хоч і вказано, що Саакашвілі вважає незаконним своє видворення, але всі оцінки щодо нього автор сюжету дає суто негативні: приховав судимість, людина без громадянства, прорвав кордон, програв суди і не лишилося юридичних перепон, щоби його не видворити; охорона політика перешкоджала правоохоронцям, буде колесити по Європі, але навряд чи отримає публічну підтримку, та і в Грузії його вже не підтримують. Автором вказаний Федір Антонов, але такого кореспондента на сайті каналу знайти не вдалося.

Глибше досліджували тему тільки на «1+1». Дмитро Святненко розбирався, яким літаком та чиїм коштом Саакашвілі відправили до Польщі. Це предмет важливого журналістського розслідування. Журналісти програми «Схеми» пізніше показали, що служби, які би мали відповідати за реадмісію, знімали з себе відповідальність. І, як наголошує антикорупціонер Віталій Шабунін у сюжеті «1+1», прозорість процедури може свідчити про те, є вона правовою чи політичною.

Про те, як Марина Порошенко підписала меморандум про створення 26 інклюзивних центрів на Хмельниччині коштом фонду Порошенка, відзвітували ICTV та канал «Україна».

Паркет Гройсмана про доступні ліки вийшов на ICTV, Україні та «Інтері»: уряд жорстко відреагував на проблеми з програмою безкоштовних медикаментів, проблеми не називаються, але прем’єр закликає всіх дати якісну медицину громадянам.

Проїхалися по медреформі на ICTV та «Інтері». Сюжеті Ірини Тимчишин на ICTV про проблемну роботу швидкої у горах незбалансований, попри купу скарг у бік медреформи, ані коментарів від МОЗ, ані від експертів із питань медреформи немає. На «Інтері» скасувати медреформу обіцяв Юрій Бойко під час зустрічі з пенсіонерами, їх, у свою чергу, обіцяли захистити. Також у випуску маніпулятивний матеріал про «пенсійне пекло» — так він називається і розповідає про рейтинг серед країн світу за рівнем пенсійного забезпечення. Йдеться про рейтинг, який називається «Найкращі країни для комфортної пенсії», де Україна посідає 72-ге позицію із вісімдесяти. Відчуваєте різницю між «гірша із кращих» та «пекло»?

Далі на «Інтері» Сергій Каплін запропонував «свіжу» ідею обкласти податками мільйонерів, щоб забезпечити пенсії військовим. Його «експертна» думка — єдина з цього приводу.

І повідомлення, що виглядає в інтересах нардепа від БПП Борислава Розенблата — також на «Інтері». Неповно і незбаласовано, без бекґраунду про суть обвинувачення проти народного депутата, йдеться про визнання його потерпілим у провадженні, що розслідує дії правоохоронців, котрі зняли його з літака.

На каналі «Україна» паркетна новина із Харкова. Голова ОДА Юлія Світлична обіцяє нові авіасполучення з Харкова. Ні керівництво аеропорту, ні представники авіакомпаній взагалі в повідомленні не фігурують, та й від самої керівниці області інформації обмаль — лише оптимістичні плани. Також щодення рубрика — сюжет вдячності за благодійність Ріната Ахметова.

Повідомлення про підозру міському голові Одеси Геннадію Труханову від НАБУ з’явилося вже близько 20:00, тому в більшість новин не потрапило. Але про це повідомили в найпізніших випусках, що потрапляють до моніторингу: на «UA: Першому» та СТБ. Щоправда, на СТБ кажуть про підозри загалом п’ятьом особам, хоча НАБУ повідомляло про чотирьох. І ще о 19:00 про цю підозру з посиланням на ЗМІ та поки що відсутність офіційного підтвердження сказали в новинах на 5-му каналі.

14 лютого, середа

Затримання й очікування на обрання запобіжного заходу Геннадію Труханову всі канали показали збалансовано. Також увагу всі приділили свідченням російського депутата Іллі Пономарьова щодо злочинів Януковича.

Про підсумки року звітував уряд. Канал «Україна» з цього звіту взяв лише найсолодші слова: «Ведущая: Премьер заявил, что в этом году продолжатся реформы в социальной и промышленных сферах, и заверил, главной целью Кабмина остаются — экономический рост и повышение доходов украинцев». На ICTV в підводці до сюжету про звіт Кабміну ведуча наголошує, що проіндексувати пенсії наступного року вирішив не просто уряд, а уряд Гройсмана.

І хоча засідання Кабміну пікетували ветеранські організації з вимогами відставки міністра соцполітики Андрія Реви, про це сказали тільки в новинах на 5-му каналі, коректно дотримуючись при цьому балансу. «Інтер», між тим, навіть згадує про нові правила фінансування ветеранських організацій, але «не помічає» протесту з цього приводу.

На каналі «Україна» вийшов черговий звіт про гуманітарну місію першої леді Марини Порошенко у впровадженні інклюзивної освіти на Закарпатті. Незмінно — сюжет-звіт про благодійність фонду «Ахметова». А також новини з ознаками замовності про ще два активи Ахметова: компанія «Укртелеком» хвалиться своїми стабільними доходами, а футбольний клуб «Шахтар» — повною готовністю до нового матчу та оновленим складом гравців.

На «Інтері» вийшов матеріал із ознаками замовності про переділ підприємства на Херсонщині: «Кор.: Захват фабрики боевиками произошёл 23 января. На территорию завода ворвалось около семидесяти неизвестных в растянутых спортивных штанах, кроссовках, балаклавах и с палками в руках…. Попытке захвата предприятия предшествовали действия сотрудника Генпрокуратуры Александра Буковчанника. Следователь, прикрываясь решением суда об аресте предприятия, самостоятельно решил передать его на "хранение" третьему лицу — компании, которая ранее владела заводом, но из-за миллионных долгов перед банком лишилась права собственности, к тому же, с 2011 года находится в стадии банкротства». Далі також виключно негативні характеристики прокурора.

Крім засилля невідокремлених оцінок, відсутності балансу кореспондентка Оксана Григор’єва не вказує частину інформації з відповіді на запит до ГПУ, зокрема, що відносно дій прокурора проводиться розслідування й ці відомості внесені в ЄРДР. А матеріал виходить під назвою «Прокурорский произвол», що протягом всього матеріалу авторка наполегливо доводить. Адвокат, якого журналістка називає «незалежним», раніше у ЗМІ фігурував як представник компанії «Каховка протеїн агро», в чиїх інтересах вийшов матеріал. У медіа є згадки, що юридична компанія Михайла Ільяшева представляла інтереси бізнесу Дмитра Фірташа, і зв’язок із його бізнесом має структура «Каховка протеїн агро».

Також на «Інтері» вчергове Юрій Бойко від імені «Опоблоку» обіцяв військовим пенсіонерам достойні виплати. На ICTV вийшов промосюжет про гумористичний проект каналу «Дизель-шоу».

І куди ж цього дня без любові. До Дня закоханих новини не обійшлися без порад щодо подарунків та місць для романтичних побачень, були в новинах репортажі про масові весілля, весілля звільненого з полону бойовиків («1+1» та СТБ), весілля у прямому ефірі («UA: Перший») та відеовалентинки від бійців (СТБ).

15 лютого, четвер

Надзвичайна подія на фронті — четверо вбитих морпіхів у Бердянському на Донеччині. За попередньою інформацією слідства, їх розстріляли свої ж побратими. Не було інформації про це лише на 5-му.

Поки Геннадію Труханову обирали запобіжний захід, журналісти не надто розібралися, хто ж і з ким бився під судом. На «Україні» з посиланням на правоохоронців кажуть, що це представники батальйону «Донбас», на «UА: Першому» — називають їх представниками «Національної дружини», на «112» ідеться про людей у камуфляжі без шевронів, на 5-му в телефонному коментарі прямим включенням начальник поліції Києва Андрій Крищенко повідомляє, що належність до організацій ще тільки буде встановлюватися. На «1+1» сутичку пояснили як протистояння прихильників і противників Труханова.

Тільки на 5-му зазначили, що також обрали запобіжний захід засновнику фірми-посередника у перепродажу приміщення заводу «Краян» Петру Загодіренку, тобто ще одному фігуранту справи. На відміну від Труханова, його арештували на два місяці. Пізніше також «Інтер» повідомив про звільнення на поруки заступника Труханова.

На «Інтері» та «Україні» повідомлення про про міжнародний конкурс проектів меморіалу Небесної сотні коментують не члени журі чи учасники конкурсу, а Петро Порошенко: «Меморіальний комплекс — це надзвичайно важливий мінімум з того, чим ми маємо вшанувати їхню світлу пам'ять. Бо нова Європейська країна — от головний пам'ятник Героям небесної сотні», — такий фрагмент заяви вийшов на обох каналах. Решта каналів цитували Порошенка з більш новинного приводу — переговори з Путіним щодо перспективи звільнення заручників.

На каналі «Україна» цю тему замість Порошенка коментував Віктор Медведчук і більше ніхто.

На каналі «Україна» провели розмову в студії з Олегом Ляшком, який агітував не підвищувати тарифи на газ для населення, а підтримувати вітчизняні газові компанії. Також повідомлення про підтримку молодих інженерів фондом Бориса Колеснікова. Та, звісно, про допомогу мешканцям Донбасу від Фонду Ахметова.

Про вшанування пам’яті воїнів-інтернаціоналістів на каналі «Україна» говорять не побратими чи родичі, а прем’єр Гройсман.

На «Інтері» Сергій Каплін знову піарився на темі пенсій силовиків. Також поширили заяву «Опоблоку» з «вимогами» знизити тарифи й підняти пенсії. І черговий однобокий сюжет про корпоративний скандал на агропідприємстві в Херсоні, вочевидь, в інтересах бізнесу Дмитра Фірташа, співвласника каналу «Інтер».

На «1+1» Марія Васильєва вдалася до цікавого, але невідповідного стандартам новин прийому. Вона у стендапі в доволі спрощеній інтерпретації подала суть переговорів між Україною та МВФ: «Ось приблизно так. МВФ каже: друзі, ну зробіть вже нормальний законопроект про антикорупційний суд і буде вам транш. У вас же наступного року вибори, а без фінансових вливань і економіці, і гривні буде ой як тяжко, та, можливо, навіть і дефолт. Хто ж тоді за вас проголосує. А їм у відповідь — та подивіться ж, який хороший законопроект. Там є слова антикорупційний суд і буде велика нова будівля з гарною вивіскою. Чого вам іще треба? А суддів ми самі призначимо, дуже-дуже незалежних. Ось самі побачите. Проте обманювати поважну фінансову інституцію імітацією антикорупційних зусиль уже нелегко. У МВФ твердо засвоїли правило — зранку стільці, тобто реформи, а тоді вже гроші».

Немає при цьому коментарів від МВФ чи інших виразників їхньої позиці, посилання на конкретні заяви тощо. Тому зауваженням щодо таких розкутих суджень є тільки брак фактичного їх підтвердження зі вказанням джерел, які вочевидь є.

16 лютого, п’ятниця

У Мюнхені розпочалася безпекова конференція. Геннадій Труханов після свого звільнення на поруки з’явився на робочому місці, а тим часом обурений рішенням суду чоловік трощив автівки біля Солом’янського суду Києва. Така картина дня в новинах.

Сюжетів із ознаками замовності цього дня найменше: по одному на ICTV та каналі «Україна» в інтересах їхніх власників. На ICTV анонсували бізнес-ланч, організований Віктором Пінчуком на Мюнхенській конференції. А на каналі «Україна» звітували про роботу гумштабу Ріната Ахметова на Донбасі.

На каналі «Україна» вийшов ексклюзивний сюжет Миколи Антофійчука про виставлену на продаж нерухомість екс-міністра доходів і зборів Олександра Клименка.

 

17 лютого, субота

На організації українського сніданку під час Мюнхенської безпекової конференції «філантропом і бізнесменом» Віктором Пінчуком наголошується в матеріалах «ICTV» та «112».

На каналах «Україна» та «Інтер» сюжети виглядають більш зосередженими на ключових тезах дискусій самого ланчу. Але вони, так само як ICTV та «112», дають той самий коментар Пінчука, який закликає міжнародних партнерів розуміти, що «без мира в Украине не будет мира и в Европе».

На «1+1» тільки наприкінці сюжету між іншим згадали, що ланч організований фондом Пінчука. 5-й та «UA: Перший» взагалі цей факт ігнорують, хоча матеріали з другого дня конференції у випусках мають. Це є іншою крайністю, коли журналісти зумисне опускають факти про організаторів, щоби зайвий раз їх не пропіарити. Тут важливо витримувати баланс між інформуванням та надмірними компліментами, як це виглядало на ICTV та частково на «112».

На «Інтері» на темі конференції пропіарилася Наталія Королевська: «Ведущая: Она обсудила мирный план урегулирования ситуации на Востоке Украины. Лидеры разных стран вместе с экспертами поделились опытом разрешения конфликтов и достижения мира». Суть обговорення у повідомлення не ввійшла, сама народна депутатка в коментарі тільки каже, як погано, що страждають люди.

Далі на «Інтері» Сергій Каплін знову агітував перерахувати пенсій військовим. А на каналі «Україна» стандартно розповідали про благодійність Ріната Ахметова.

18 лютого, неділя

Цього дня розглядається тільки випуск новин на «Інтері», що виходить замість підсумкового у п’ятницю. Розпочався випуск із сюжету Юлії Жешко про протест в урядовому кварталі. Головний герой акції — Сергій Каплін. У кадрі майорять прапори Соціалістичної партії, за кадром журналістка кілька разів наголошує на «жебрацьких пенсіях» та претензіях до парламенту й уряду. Передусім ідеться про військових та співробітників МВС на пенсії — тема, на якій по черзі піаряться то «Опозиційний блок», то Каплін. Раніше озвучені заяви прем’єра Гройсмана про те, що виплати цій категорії перерахують, замовчуються.

Наступне повідомлення про те, що Петро Порошенко свідчитиме в суді проти Януковича, перетворюється на піар Президента.

Далі у випуску репортаж із передової, регіональні події та міжнародні новини. На завершення — звістка про першу золоту медаль України на Олімпіаді.

ВИСНОВКИ

Протягом тижня зараховано до переліку сумнівних 43 матеріали: двадцять вісім — із ознаками замовлення, чотирнадцять паркетних новин, одне промоповідомлення про власний медіапродукт каналу.

Найбільше таких на каналі «Україна» — 21 матеріал, на «Інтері» — шістнадцять, на ICTV — чотири, на «1+1» — два. На «112», 5-му, «UA: Першому» та СТБ новини були чисті.

В інтересах Ріната Ахметова вісім сюжетів на каналі «Україна»: шість про гумштаб і по одному про «Укртелеком» та клуб «Шахтар».

Сім повідомлень оспівували роботу Володимира Гройсмана: чотири на «Україні», два на «Інтері» та один на ICTV.

Піар представників «Опозиційного блоку» у шести повідомленнях: чотири на «Інтері» та два на «Україні». Обидва повідомлення на каналі «Україна» присвячені Борису Колеснікову, якого на «Інтері» можна побачити не так часто.

Сергій Каплін чотири рази піарився на «Інтері».

Паркетні новини з Петром Порошенком вийшли тричі: дві на «Інтері», одна на «Україні».

Також тричі піарили Марину Порошенко, і в двох випадках — із посиланням на добрі справи фонду Порошенка: двічі на «Україні», один вихід на ICTV.

Олег Ляшко — в одному ефірі на каналі «Україна», а його колега Сергій Рибалка — на «Інтері». Тож загалом у Радикальної партії два виходи.

Два матеріали в інтересах Дмитра Фірташа на «Інтері».

По одному приводу для піару отримали Віктор Медведчук та Юлія Світлична на «Україні», Віктор Пінчук на ICTV. Сюжети ICTV, «112», «України» та «Інтера» за 17 лютого, де акцентована організація Віктором Пінчуком українського ланчу та його участь у дискусії, до сумнівних не зарахована, адже матеріали фокусувалися більше на суспільно значущих моментах дискусії. Але, на думку автора, увага до особи Пінчука була перебільшеною.

Упереджено критичних матеріалів було три: два на «1+1» із прицілом на Петра Порошенка та його оточення, а також на каналі «Україна» один матеріал із критикою Михеїла Саакашвілі.

У моніторингу аналізувалися такі випуски новин: «Подробности» («Інтер», випуски о 20:00), «ТСН» («1+1», випуски о 19:30), «Новости» («112 Україна», випуски о 19:00), «Час новин» (5 канал, випуски о 19:00), «Новини» («UA: Перший», випуски о 21:00), «Факти» (ICTV, випуски о 18:45), «Сегодня» («Україна», випуски о 19:00), «Вікна» (СТБ, випуски о 22:00).

Моніторинг здійснює громадська організація «Детектор медіа» за підтримки «Інтерньюз». Висновки й погляди, висловлені в моніторинговому звіті, можуть не збігатися з поглядом «Інтерньюз».

comments powered by Disqus